Formule1 - Formule1start
 

Sorry Horner

Halverwege het seizoen 2013 staat de winnaar van 2010,2011en 2012, zowel  bij de  constructeurs als bij de rijders, gewoon weer bovenaan de ranglijst. Het team, onder leiding van de Brit Christian Horner, is opnieuw de grootste kanshebber op de Wereldtitel in de Formule1. Sebastian Vettel is de te kloppen man dit seizoen. De Duitser is onmiskenbaar een groot racetalent, dat is na de afgelopen drie jaren wel gebleken. De Wereldkampioen heeft alle karaktereigenschappen die een groot kampioen nodig heeft om te presteren. Maar, zoals altijd is er een maar, is natuurlijk wel afhankelijk van de mensen om hem heen.

Horner is een strateeg. De Brit, die er altijd heeft voor gekozen om een beetje op de achtergrond te blijven. Interne aangelegenheden probeert de Chef de equipe ook zoveel mogelijk te beschermen. Personeel wordt zoveel mogelijk afgeschermd van de boze buitenwereld en dat concept werkt goed. De ruzie tussen Vettel en Webber dit seizoen, werd bekwaam en zo snel mogelijk weggemoffeld en binnenkamers besproken. Een kwaliteit die Horner prima beheerst. Verder is hij een leider die, samen met technisch directeur Adrian Newey, het team steeds op een hoog niveau weet te houden. Ruim 500 mannen en vrouwen zijn dagelijks in de weer met Red Bull Racing team, en het budget wat hiervoor allemaal nodig is ligt (en dit bedrag blijf toch wel natte vinger werk) rond de 279 miljoen Euro in 2013.

Mooi, de centenkwestie. En zoals in de meeste sporten het geval is, is ook bij de Formule1 het team met de meeste centen ook het team met de beste prestaties. Zet Vettel in een Williams, die rond moeten komen met ongeveer 110 miljoen Euro, en zijn kans op de Wereldtitel is verkeken. Niet om Williams negatief hier neer te zetten, maar het zijn wel feiten. Door het kapitaal wat Red Bull tot zijn beschikking heeft kan het ook zijn mondje roeren als het niet gaat zoals gewenst is. De bandenkwestie met Pirelli is daar duidelijk een voorbeeld van. Red Bull was het eerste team wat een klaagzang liet horen, en zowaar kreeg het bijval van andere teams ,die ook de banden niets vonden, met zich mee. De Italiaanse bandenfabrikant werd de zondebok, en mag met extra testen nu proberen de banden te fabriceren die Red Bull en de zijnen wel goed liggen.

Evenwel moet je toch concluderen dat Red Bull een goed geoliede machine is. Het team weet op de juiste momenten weer de beste beslissingen te nemen. Een kwaliteit die niets te maken heeft met het beschikbare kapitaal. De samenwerking tussen de staf, monteurs en coureurs moet al jaren goed zijn, anders kan je ondanks alles, dit niet voor elkaar krijgen. Dit jaar is een overgang jaar naar het komende seizoen waar men met nieuwe motoren gaat rijden. De meeste teams zullen volgend jaar moeite hebben met alle nieuwe aanpassingen. Ik vermoed dat Red Bull dit als eerste team het goed onder de knie zal hebben.

Toch hoop ik stiekem dat Ferrari, Lotus of Mercedes ergens nog dit jaar en anders volgend jaar een oplossing vinden om Red Bull te verslaan. Niet dat ik Red Bull iets misgun, maar het zal voor ons ‘neutrale’ volgers de Formule1 wel weer wat aantrekkelijker maken om te volgen. Ik zit in ieder geval niet te wachten op nog een aantal jaren suprematie van de Energiedrinkers. Sorry Horner.

 Terug
Geplaatst: 12-07-2013 13:15:33

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier

  Stand per 21-04
 
  01. Verstappen  110 pnt
  02. Perez    85 pnt
  03. Leclerc    76 pnt
  04. Sainz    69 pnt
  05. Norris    58 pnt
  Stand per 21-04
 
  01. Red Bull  195 pnt
  02. Ferrari  151 pnt
  03. McLaren    96 pnt

          Volledige stand 2024

Laatste wijziging: 23-04-2024