Formule1 - Formule1start
 

Race 13

GP van Nederland 2023

 

FORMULA 1 HEINEKEN DUTCH GRAND PRIX 2023

25 Aug 2023
12:30 -13:30 Eerste vrije training
16:00 -17:00 Tweede vrije training
26 Aug 2023
11:30 -12:30 Derde vrije training
15:00 -16:00 Kwalificatie
27 Aug 2023
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Nederland
Actieve jaren: 1952-1985, 2021-2023
Aantal races: 32

Laatste 5 winnaars:
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
1985: N. Lauda - McLaren
1984: A. Prost - McLaren
1983: R. Amoux - Ferrari

 

 

Voorbeschouwing

Circuit Zandvoort (voorheen Circuit Park Zandvoort) is een circuit voor voornamelijk autoraces dat zich in de duinen ten noorden van Zandvoort bevindt, vlak bij de zee. Tussen 1952 en 1985 was het circuit met tussenpozen de locatie van de Grand Prix Formule 1 van Nederland. Vanaf 1986 tot en met 2020 was de Grand Prix van Nederland niet opgenomen in het wereldkampioenschap Formule 1. Vanaf het seizoen 2021, na een afwezigheid van 36 jaar, keerde de race op een deels gerenoveerd circuit terug op de kalender.

We gaan verder na een zomerstop van vier weken. Met nog 10 races in het verschiet trapt Zandvoort af voor deel 2 van het seizoen. De Grand Prix van Nederland is voor ons natuurlijk het hoogtepunt op de wedstrijdkalender van de Formule 1. Met meer dan driehonderdduizend bezoekers tijdens deze drie dagen, kan je wel zeggen dat dit het grootste sportevenement van Nederland is. Vele miljoenen landgenoten zullen dagelijks alles volgen via de media en voor de buis zitten tijdens het komend weekeinde, het zal zondagmiddag wat stiller zijn op straat dan normaal. En dit verschijnsel zal in 2024 en 2025 weer terugkomen, want de Formule 1 zal dan ook weer Zandvoort aandoen. We hoopten met ons allen om twee Nederlanders aan de start te zien verschijnen, maar helaas mag dat niet zo zijn. De reden is bekend, en dus kunnen we ons allemaal richten op de ene Nederlander die wel deelneemt, waarvan mij de naam even is ontschoten! Maar zonder dollen, Max Verstappen zijn naam zal hartstochtelijk genoemd worden door het Oranje legioen. Immers is hij de grote favoriet om deze thuisrace aan zijn imposante rits overwinningen toe te voegen van dit seizoen. Max Verstappen kan tijdens de Grand Prix van Nederland het record van oud coureur Sebastian Vettel evenaren. Vettel wist in 2013 een serie van negen zeges te boeken in zijn tijd bij Red Bull, Verstappen kan zijn negende overwinning op rij boeken tijdens zijn thuisrace. Verstappen kan ook de GP van Nederland voor de derde keer op rij winnend afsluiten, en daar hoopt hij en heel zijn achterban dan ook op. Voor Verstappen moet de druk op zijn schouders toch voelbaar zijn, hij kan eigenlijk alleen maar verliezen als hij geen eerste wordt. Maar Verstappen heeft vertrouwen in zichzelf en in Red Bull. Zijn team Red Bull heeft aangetoond momenteel de snelste bolide te hebben gebouwd én we hebben de afgelopen jaren gezien dat snelheid op Zandvoort een belangrijke rol speelt. Conclusie: als pech uitblijft kan het Oranjelegioen waarschijnlijk weer feest vieren.

 

2022

Dolle vreugde op de tribunes toen Max Verstappen over de finish reed en de GP van Nederland op zijn naam schreef, zijn tiende overwinning van het seizoen. George Russell en Charles Leclerc vervolledigden het podium. Met 26 punten behaalde hij ook de maximumscore en loopt hij nog maar eens uit in de wk-tussenstand. Hamilton moest zich tevreden stellen met P4. Sainz kwam voor Perez als vijfde aan de finish, maar de Spanjaard had nog een tijdstraf van vijf seconden gekregen vanwege een unsafe release, waardoor hij in de uitslag terugzakte naar P8. Perez erfde de vijfde plek, Alonso en Norris schoven door naar de zesde en zevende plaats. Ocon en Stroll eindigden als negende en tiende en gingen er zo met de laatste punten vandoor.

 

De race

Oké, we laten Verstappen met rust en gaan we kijken wie het Max moeilijk kan maken. Sergio Perez kan wel eens een sleutelfiguur zijn op Zandvoort. Wanneer de Mexicaan zich goed weet te kwalificeren, en dan het liefst als tweede achter zijn Nederlandse teamgenoot, dan kan hij goede zaken doen voor Red Bull en zichzelf. Perez staat tweede in de stand en kan zijn positie verstevigen en tevens strategisch van belang zijn voor Red Bull. Of Perez de race kan of mag winnen (team-orders) hangt vooral af van de positie van Verstappen gedurende de race. McLaren heeft de laatste races laten zien dat zij een flinke stap voorwaarts hebben gezet. Lando Norris en Oscar Piastri lijken Ferrari en Aston Martin te hebben bijgehaald en ook Mercedes moet oppassen voor deze coureurs. Beide Red Bull coureurs mogen wel regelmatig in de spiegels kijken, want McLaren wordt zeker gezien als een outsider komend weekend voor de zege. Ook Lewis Hamilton en George Russel kijken uit naar deze race. Mercedes presteert goed op Nederlandse bodem en je moet ze zeker niet uitvlakken voor een aanval op Red Bull. Bij Aston Martin wordt gezegd dat ze bij de doorontwikkeling  van de auto de verkeerde keuzes hebben gemaakt. Met wat kleine updates proberen ze de foutjes wat te verhelpen, maar ze zien wel in dat de tweede helft van het seizoen wat stroever zal gaan verlopen dan in het begin van het F1 jaar. Voor Fernando Alonso en Lance Stroll wel jammer, maar ze blijven hoop houden op beter. Maar een strijd om het podium op Zandvoort lijkt onhaalbaar voor het Britse team. En dan nog even AlphaTauri, het voormalige team van Nyck de Vries. Veel Nederlanders zijn het niet eens met de manier waarop Nyck is weggestuurd bij het team. Maar toch lijkt het erop dat diezelfde F1 volgers het wel begrijpen waarom de Vries het veld heeft moeten ruimen. Daniel Ricciardo heeft zijn stoeltje overgenomen en moet laten zien dat dit zitje terecht is. Ricciardo is populair in Nederland en ook Yuki Tsunoda kan weinig kwaad doen bij de F1 volgers in Nederland. Dus laten we deze coureurs toejuichen, ondanks het gemis van Nyck de Vries. Dat de Grand Prix van Nederland weer een groot succes mag worden, net zoals voorgaande twee edities. Nog even het weerbericht, het wordt niet zo zomers als de afgelopen jaren! Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Nederland toe.

 

 
Verstappen VT1 Nederland

VT1

De tweede seizoenshelft is officieel van start gegaan. Op het circuit van Zandvoort kwamen de coureurs in actie in de eerste vrije training en werd de snelste tijd genoteerd door Max Verstappen. Achter hem werd de tweede tijd neergezet door Fernando Alonso in de Aston Martin en Mercedes coureur Lewis Hamilton maakte de top drie compleet. Max Verstappen kwam op het circuit meteen hartstochtelijk toegejuicht door de tienduizenden fans....lees verder

 
Norris VT2 Nederland

VT2

McLaren-coureur Lando Norris is ook na de zomerstop sterk van start gegaan, met de snelste tijd in de tweede vrije training in Zandvoort. De 23-jarige Brit hield thuisfavoriet Max Verstappen daarmee nipt achter zich, terwijl McLaren-teamgenoot Oscar Piastri net als Daniel Ricciardo al vroeg crashte. Alexander Albon was de verrassende nummer drie, voor Lewis Hamilton, terwijl de Ferrari-coureurs buiten de top tien vielen. Sergio Pérez zette de zevende tijd neer....lees verder

 
Verstappen VT3 Nederland

VT3

Regen, wisselende wind, koeler dan gedacht: aan uitdagingen (of kopzorgen) geen gebrek bij coureurs, teams en publiek tijdens de derde vrije training in Zandvoort. Het was zoeken naar de limieten van een natte baan, met drie rode vlaggen tot gevolg. Toen de lucht ietwat opklaarde en de baan iets opdroogde, bleek Max Verstappen ook in een regenachtige sessie de snelste. George Russel eindigde als tweede voor Sergio Perez... lees verder

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Lando Norris
3. George Russel

Max Verstappen heeft zich onder lastige omstandigheden verzekerd van de poleposition voor zijn thuisrace op het Grand Prix van Zandvoort. Lando Norris zette de tweede tijd neer op ruim een halve seconde achterstand, voor George Russell.  Lewis Hamilton viel al in Q2 af en moet als dertiende aan de race beginnen....lees verder

 

 

 

Max Verstappen wint spektakelrace

Max Verstappen heeft op het circuit van Zandvoort een erg spectaculaire regenrace gewonnen. Verstappen won zijn negende race op rij en evenaart daarmee het record van Sebastian Vettel. Fernando Alonso en Pierre Gasly vervolledigden het podium.

Vlak voor aanvang van de race werd er voorspeld dat het kort na de start van de race zou beginnen regenen. Dat kort na de start mochten we letterlijk nemen want halverwege de openingsronde, waarbij Verstappen tijdens de start aan de leiding van de race bleef, begon het stevig te regenen. Een groot deel van de rijders kwam meteen binnen voor intermediates maar verschillende rijders probeerden op de zachte bandencompound door te gaan en de regen ‘uit te zitten’. 

Veel positiewissels tijdens de openingsronden van de ‘Dutch GP’. Niet alleen door de pitstops maar ook omdat er veel snelheidsverschil tussen sommige rijders en wagens was. Na de eerste serie pitstops zagen we Sergio Perez aan de leiding van de race rijden maar Max Verstappen was gemiddeld zo’n twee seconden per ronde sneller dan de Mexicaan.

In ronde 12 kwam Verstappen als eerste van de twee Red Bulls binnen, een ronde later volgde Sergio Perez waardoor hij de leiding in de race verloor. De Mexicaan was niet te spreken over het feit dat Verstappen een zogenaamde ‘undercut’ had gedaan. Even later kregen we echter de safety car op de baan. Logan Sargeant was immers met zijn Williams F1-bolide gecrasht. De baanmarshalls moesten aan de slag om de wagen van Sargeant van de baan te halen. Heel het rijdersveld kwam zo dicht bij elkaar te liggen.

Bij de herstart bleef Max Verstappen aan de leiding van de race, voor Sergio Perez en Fernando Alonso. Pierre Gasly was in de Alpine eveneens bezig aan een erg sterke race, de Fransman reed op P4, vlak voor Carlos Sainz in de Ferrari. In ronde 26 ging Lewis Hamilton voorbij aan Charles Leclerc, waarna Leclerc meteen daarna ook een positie moest inboeten tegenover Oscar Piastri die binnendoor dook in de Hugenholtzbocht. 

Ondertussen zagen we in het middenveld heel wat strijd en inhaalmanoeuvres. Oscar Piastri probeerde vooruit te geraken, net als Lando Norris en Lewis Hamilton. Wat verderop zagen we Charles Leclerc steeds verder terugvallen en posities verliezen. Er was duidelijk een groter probleem met de Monegask zijn F1-bolide want zelfs F1-debutant Liam Lawson kwam vlot aansluiten bij Leclerc. In ronde 43 werd Charles Leclerc uit zijn lijden verlost en werd de figuurlijke handdoek in de ring gegooid. Opgave voor Leclerc omdat de problemen met zijn Ferrari F1-bolide te groot waren.

Nadat Sergio Perez een pitstop had gemaakt volgde enkele ronden later ook Fernando Alonso. De Spanjaard zijn pitstop verliep niet zo vlot door een probleem met de bank links vooraan. Max Verstappen volgde even later ook maar hij bleef comfortabel aan de leiding van de race, voor Perez.  In ronde 52 slaagde Fernando Alonso er kort na zijn pitstop in om meteen opnieuw voorbij te gaan aan Carlos Sainz. Alonso won de strijd met zijn landgenoot voor P3 en de laatste podiumplaats. Verstappen leek op weg naar een vlotte overwinning maar er werd voor het slot van de race nog hevige regen voorspeld. 

Met nog vijftien ronden te gaan werd het steeds donkerder op en rondom het circuit van Zandvoort.Met nog elf ronden te gaan gingen de hemelsluizen inderdaad serieus open. De rijders kwamen dan ook allemaal binnen voor intermediates. De regen was zo hevig dat het eigenlijk tijd was om voor ‘full wets’ te kiezen maar van die bandencompound zijn de F1-piloten duidelijk geen fan. We kregen echter enorm veel schuivers, vooral in de eerste bocht. Uiteindelijk ging Guanyu Zhou zo hard rechtdoor dat hij met zijn Alfa Romeo F1-bolide in de TecPro-barriers terechtkwam. De rode vlag werd bovengehaald en de race stilgelegd. 

Sergio Perez mocht de pitlane niet meer buiten rijden nadat hij in de pits was gereden voor een setje ‘full wets’ regenbanden. De Mexicaan zou echter zijn derde plaats op de grid opnieuw innemen voor de herstart. Er werd voor de herstart immers teruggekeerd naar een voorgaande tussenstand. De TecPro-barriers werden ondertussen hersteld maar het bleef serieus regenen en daardoor kregen we een langdurige wedstrijdonderbreking.

De wedstrijdleiding deelde ondertussen wel de volgorde voor de herstart van de race mee. Max Verstappen uiteraard op P1, Fernando Alonso op P2 en Sergio Perez die ondanks zijn spin en de extra pitstop toch van op P3 zou mogen herstarten. In afwachting van de herstart werd er zowel op als naast de baan de sfeer erin gehouden. Baanmarshalls deden de polonaise in de pitlane en bij Aston Martin besloten ze de bandenwarmers een dikke knuffel te geven.

Om 17u14 kregen we uiteindelijk die lang verwachtte herstart. Het volledige rijdersveld dicht bij elkaar en dat voor een soort ‘sprintrace’ richting de finish. We kregen een ‘rollende herstart’ achter de safety car, waarbij eerst de volgorde van de wagens correct moest gezet worden. Bij de herstart bleef Max Verstappen eenvoudig aan de leiding van de race. Alonso volgde echter op slechts iets meer dan een seconde van Verstappen. Sergio Perez reed op de derde plaats maar de Mexicaan kreeg een tijdstraf van vijf seconden omdat hij in de pitlane te snel had gereden.

Daarachter zagen we Gasly op de vierde plek rijden maar vooral Carlos Sainz werd op de vijfde plaats onder druk gezet door Lewis Hamilton. Lando Norris en George Russell waren eveneens aan het strijden en ze reden tegen elkaar. Russell zijn wagen raakte daarbij zo ernstig beschadigd dat hij moest opgeven. n de slotronden zagen we een titanengevecht tussen Carlos Sainz en Lewis Hamilton. Uiteindelijk slaagde Sainz erin om in de Ferrari Lewis Hamilton achter zich te houden.

Max Verstappen zegevierde voor de negende race op rij, waarmee hij het record van meeste aantal F1-overwinningen op rij van Sebastian Vettel evenaart. Fernando Alonso finishte als tweede op het podium. Pierre Gasly vervolledigde het podium, deels door de tijdstraf voor Perez, maar uiteraard ook omdat hijzelf een uitstekende race heeft gereden. In de duinen rondom het circuit van Zandvoort werd er door de Nederlandse fans andermaal een stevig feestje gebouwd, nog groter dan gisteren toen Verstappen de pole veroverde.

Met dank aan F1journaal.be