Formule1start
 

 

RACE 15: Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2024

23 Aug 2024
12:30 -13:30 Eerste vrije training
16:00 -17:00 Tweede vrije training
24 Aug 2024
11:30 -12:30 Derde vrije training
15:00 -16:00 Kwalificatie
25 Aug 2024
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Nederland
Actieve jaren: 1952-1985, 2021-2024
Aantal races: 33
Contract: t/m 2025

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
1985: N. Lauda - McLaren
1984: A. Prost - McLaren

 

 
 

Circuit Zandvoort (voorheen Circuit Park Zandvoort) is een circuit voor voornamelijk autoraces dat zich in de duinen ten noorden van Zandvoort bevindt, vlak bij de zee. Tussen 1952 en 1985 was het circuit met tussenpozen de locatie van de Grand Prix Formule 1 van Nederland. Vanaf 1986 tot en met 2020 was de Grand Prix van Nederland niet opgenomen in het wereldkampioenschap Formule 1. Vanaf het seizoen 2021, na een afwezigheid van 36 jaar, keerde de race op een deels gerenoveerd circuit terug op de kalender.

De zomerstop is bijna voorbij in de Formule 1. Komend weekend gaan we verder met onze eigen Grand Prix van Nederland. Er zijn nog tien races te gaan en nog niets is beslist, om maar eens een cliché eruit te gooien. Een coureur kan totaal nog maximaal 284 punten behalen die in het Formule 1 vat zitten. Dat betekent dus dat één coureur alle races moet winnen inclusief de snelste ronde en ook de drie sprintraces winnend moet afsluiten om dat totaal binnen te halen. Wedden dat dit niet gaat gebeuren (lol). En alvast opgelet, voor de kijkers die voor het televisiescherm gaan zitten om alles te gaan volgen: het beeld kan soms wat oranjeachtig verkleuren, het ligt echter niet aan uw toestel. Het ligt puur aan de oranje geklede fans die massaal aanwezig zijn op de tribunes. Er worden ruim 300.000 toeschouwers verwacht dit weekend op het circuit. Oké, tot zover het wat onzinnige geneuzel, wat we overigens ook hebben mogen lezen de afgelopen pak ‘m beet 3 weken op de vele binnen- en buitenlandse websites over de F1. Er was gewoonweg weinig te melden en dus kunnen we weer overgaan tot het wat meer serieuze werk. De GP van Nederland is race 15 op de kalender. In 2021 wist Max Verstappen, als eerste Nederlander ooit, de Grand Prix van Nederland te winnen. Een prestatie die hij in 2022 en 2023 herhaalde. En alle Verstappen fans hopen dat Max Verstappen aanstaande zondag hier zijn vierde zege op rij gaat pakken. Maar dat dit niet gemakkelijk gaat worden hoef ik jullie niet uit te leggen. Overigens kan men Verstappen ook toejuichen voor het feit dat hij juist in Nederland zijn 200ste Grand Prix gaat rijden in de Formule 1. Slechts 23 coureurs gingen hem voor met dit aantal F1 races. Maar je hebt altijd baas boven baas, een coureur die dit jaar de 400 F1 races kan gaan rijden. Dit ongekende aantal kan dan worden toegeschreven aan Fernando Alonso. Daar komen we absoluut richting het einde van het seizoen nog op terug.

 

2023

Max Verstappen won op het circuit van Zandvoort een erg spectaculaire regenrace. Verstappen wist zijn negende race op rij te winnen en evenaarde daarmee het record van Sebastian Vettel. Hij boekte zijn elfde zege van dit seizoen. Fernando Alonso en Pierre Gasly vervolledigden het podium. Sergio Perez finishte wel als derde, maar Perez viel door een tijdstraf terug naar de vierde plek. Pierre Gasly profiteerde dus daarvan. Carlos Sainz bleef Lewis Hamilton voor in de strijd om de vijfde positie. Lando Norris eindigde als zevende. Alex Albon wist zijn Williams als achtste over de eindstreep te rijden. Oscar Piastri en Esteban Ocon pakten de overige punten. Liam Lawson maakte zijn racedebuut als vervanger van Daniel Ricciardo bij AlphaTauri en eindigde als dertiende. Ricciardo brak een aantal middenhansbeentjes tijdens een crash in VT2.

 

De race

Veertien races gehad met zeven verschillende winnaars. Wie voorafgaande het seizoen 2024 dit had voorspelt was waarschijnlijk hard in het gezicht uitgelachen. Feit is wel dat dit het geval is, en dat maakt dat een winnaar aanwijzen in Zandvoort komende zondag heel moeilijk wordt. Je kan natuurlijk een rijtje opnoemen met kanshebbers, maar zelfs dan nog kan je er volledig naast zitten. Wie had gedacht dat Fernando Alonso en Pierre Gasly vorig jaar op het podium zouden staan na afloop van de GP van Nederland. McLaren en Mercedes waren erg sterk voor de zomerstop en maakten het Red Bull, en dan met name Verstappen, heel erg moeilijk. Of de vier weken onderbreking van het seizoen daar verandering in zal brengen lijkt onwaarschijnlijk. Beide teams en zijn rijders behoren zeker tot de kanshebbers voor de zege in onze kustplaats. Of we Sergio Perez vooraan zullen zien is een groot vraagteken. De Red Bull coureur kreeg na de race in België te horen dat hij in ieder geval dit seizoen afmaakt bij het Oostenrijkse team. Bij de volgers van de Formule 1 wekte dat enig verbazing gezien zijn zeer matige optreden in de laatste acht races. Een wederopstanding van Perez is hard nodig. Bij de constructeurs ligt McLaren op de loer om de eerste plaats over te nemen van Red Bull. En ook voor Verstappen is het handig als Perez weer vooraan meestrijd, vooral strategisch gezien, tijdens de races die nog te gaan zijn. Waar in het begin nog gedacht werd aan een top, een middenmoot en een achterhoede kan je daar niet meer over spreken. De vier top teams met zijn acht coureurs steken met kop en schouder boven de rest uit. Vier teams die strijden om de topklasseringen, en dat met nog tien races voor de boeg. We trappen af in Zandvoort en laten we hopen dat de weergoden ons goed gezind zijn, al lijkt de kans op regen aannemelijk. Ik hou nu eenmaal van racen, en zie niet graag dat Formule 1 bolides op halve snelheid glibberend en glijdend op nat asfalt rijden. Maar goed dat is mijn mening, en die wordt lang niet door alle Formule 1 commentatoren en analisten gedeeld. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Nederland toe.

 

 
Norris VT1

VT1

Ondanks de regen en de wind kwamen de Formule 1-coureurs bij hun terugkeer op het circus in actie op full wets, intermediates, én droogweerbanden. Op de opdrogende baan was Lando Norris het snelste met een tijd die slechts een seconde langzamer was dan de snelste tijd uit VT1 in 2023, voor Max Verstappen met de tweede tijd. Lewis Hamilton, Carlos Sainz, George Russell, en Alexander Albon completeerden de top zes....lees verder

 
Russel VT2

VT2

De eerste dag van het Nederlandse raceweekend is alweer een feit. Op de baan in Zandvoort werd zojuist in de tweede vrije training de snelste tijd genoteerd door George Russell. De tweede tijd werd ditmaal neergezet door Oscar Piastri, terwijl Lewis Hamilton de top drie compleet maakte. Max Verstappen noteerde de vijfde tijd. Nico Hülkenberg verloor de macht over het stuur en parkeerde zijn Haas in de muur. Na een korte rode vlag ging de sessie weer verder....lees verder

 
Crash Sargeant

VT3

Een zware crash van Logan Sargeant zorgde voor een onderbreking van 43 minuten tijdens de derde vrije training. De coureur van Williams kon uit zijn brandende bolide stappen, maar door de kapotte vangrail lag de sessie lang stil. Op het natte asfalt van het circuit van Zandvoort was uiteindelijk Pierre Gasly de snelste met een 1:20,311. Max Verstappen kreeg uiteindelijk nog de kans om een ronde te krijgen, maar het leek meer op een race dan een vliegende ronde....lees verder

 

 

LANDO NORRIS OP POLE

1. Lando Norris
2. Max Verstappen
3. Oscar Piastri

De startopstelling voor de Nederlandse Grand Prix is bekend. Op het iconische circuit van Zandvoort werd de pole position gepakt door Lando Norris . De tweede tijd werd neergezet door Max Verstappen, en de top top drie werd compleet gemaakt door Oscar Piastri ....lees verder

 

 

 

 

Dominante zege Norris in Zandvoort

Zelfs een minder goede start weerhield Lando Norris er niet van om op dominante wijze de GP van Nederland te winnen. Geen vierde overwinning op rij voor Max Verstappen en sommigen Verstappen-fans verlieten als reactie daarop al vroegtijdig het circuit.

Uiteraard zaten de tribunes rondom het circuit van Zandvoort vol met Nederlandse fans die er allemaal waren om één en dezelfde rijder richting de overwinning te stuwen: Max Verstappen. Verstappen had de boodschap begrepen want hij maakte een erg goede start en profiteerde van de minder goede start van Lando Norris om de Brit al voor de eerste bocht voorbij te gaan en de leiding in de race te veroveren, dit uiteraard tot dolle vreugde van het thuispubliek. 

De rijder die zich tijdens de beginfase vooral in de kijker reed was Carlos Sainz. De Spanjaard reed in de Ferrari een erg sterke beginfase van de race en slaagde er achtereenvolgens in om Fernando Alonso en Pierre Gasly in te halen.

Ook Lewis Hamilton, die door een gridstraf nog wat extra naar achter moest vertrekken, probeerde enkele plaatsen goed te maken. In de Mercedes F1-bolide mocht dat normaal geen probleem vormen en ook de zevenvoudig wereldkampioen was bezig aan een goede races waarbij hij van op P14 op de zachte bandencompound uiteraard sneller was dan de wagens rondom hem.

Vooraan had Max Verstappen tijdens de beginfase van de race iets meer dan anderhalve seconde voorsprong op Lando Norris. Geen DRS dus voor Norris maar in zijn McLaren slaagde hij er tegen ronde vijftien in om een groot deel van zijn achterstand te dichten.

Norris voerde de druk bij Max Verstappen op en bij het ingaan van ronde 18 ging hij erg makkelijk voorbij aan Verstappen. Norris dus aan de leiding en in zijn McLaren probeerde hij om meteen Verstappen uit het DRS-venster te rijden. Na enkele ronden slaagde Norris daar ook in en dat leidde duidelijk tot frustratie bij Verstappen die zijn beklag deed over de boordradio. Lando Norris slaagde er snel in om zijn voorsprong op Max Verstappen te vergroten. Verstappen deed ondertussen nog meer zij beklag over de boordradio.

Ondertussen probeerde Charles Leclerc al gedurende enkele ronden voorbij te gaan aan Oscar Piastri. Ondanks enkele inhaalpogingen lukte dat niet en Ferrari besloot daarop om Leclerc binnen te roepen voor een bandenwissel. Max Verstappen probeerde in ronde 28 een zogenaamde undercut tegenover Lando Norris. Verstappen reed echter enkele seconden achter Norris en dat bood McLaren uiteraard de kans om af te wachten tot Verstappen zijn pitstop maakte om vervolgens pas te reageren.

McLaren reageerde inderdaad door Lando Norris een ronde later binnen te roepen. Teamgenoot Oscar Piastri nam vervolgens de leiding in de race over maar bij het opnieuw op de baan komen bleef Norris comfortabel aan de leiding voor Verstappen. Oscar Piastri kwam op zijn beurt even later ook binnen en de Australiër viel terug naar de vijfde plaats in de race. Van de toppers had hij echter de nieuwste banden en het was dan ook uitkijken naar wat Piastri nog op die nieuwere harde banden zou kunnen bereiken.

In ronde 40 slaagde Oscar Piastri erin om George Russell in te halen en zo lag de Australiër opnieuw vierde in de race. Nu was het een kwestie van de kloof met Charles Leclerc te dichten en op zijn nieuwere banden mocht dat geen probleem zijn. Wat verderop het rijdersveld zagen we opeens maar liefst vijf wagens vlak bij elkaar rijden. Spektakel in het middenveld.

Tegen ronde 46 had Oscar Piastri de kloof met Charles Leclerc grotendeels gedicht en kwam hij aansluiten bij de Monegask. Piastri leek op weg naar een makkelijk inhaalmanoeuvre bij Charles Leclerc maar niets bleek minder waar. Gedurende verschillende ronden slaagde Leclerc erin om Piastri redelijk vlot achter zich te houden.

In de andere Ferrari won Carlos Sainz nog een positie toen George Russell alsnog een extra pitstop maakte. Een sterke race van Carlos Sainz en een goede strategie van Ferrari zorgde ervoor dat de Spanjaard op de vijfde plaats reed. Ondertussen bleef Piastri proberen om Charles Leclerc onder druk te zetten maar ondanks zijn nieuwere banden slaagde Leclerc er ronde na ronde in om voor Piastri te blijven. Uiteindelijk slaagde Leclerc erin om voor Piastri te blijven en de laatste podiumplaats te behalen.

Lando Norris won uiteindelijk op dominante wijze de GP van Nederland, Max Verstappen finishte immers op zo’n twintig seconden van Lando Norris. Een stevige mentale tik die door Lando Norris en McLaren aan Max Verstappen en Red Bull werd uitgedeeld. Ook bij veel Verstappen-fans kwam het duidelijk hard aan want heel wat fans verlieten al vroegtijdig het circuit.

Binnen een week volgt er al de GP van Italië en bij Red Bull hebben ze duidelijk huiswerk want al vijf races op rij slaagden Max Verstappen en Red Bull er niet meer in om een race te winnen. Vooral in de strijd om het constructeurskampioenschap hakt dat er serieus in want McLaren nadert opnieuw op Red Bull in de wk-tussenstand.

Met dank aan F1journaal.be