Formule1start
 

 

   

Race Info:

29 Aug 2025
12:30 -13:30 Eerste vrije training
16:00 -17:00 Tweede vrije training
30 Aug 2025
11:30 -12:30 Derde vrije training
15:00 -16:00 Kwalificatie
31 Aug 2025
15:00 Race

 

Race 2025: Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
Actieve jaren: 1952-1985, 2021-2025
Aantal races: 34
Contract: t/m 2026

Laatste 5 winnaars:
2024: L. Norris - McLaren
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
1985: N. Lauda - McLaren

 

 
 

Inleiding

Circuit Zandvoort (voorheen Circuit Park Zandvoort) is een circuit voor voornamelijk autoraces dat zich in de duinen ten noorden van Zandvoort bevindt. Tussen 1952 en 1985 was het circuit met tussenpozen de locatie van de Grand Prix Formule 1 van Nederland. Vanaf 1986 tot en met 2020 was de Grand Prix van Nederland niet opgenomen in het wereldkampioenschap F1. Vanaf het seizoen 2021, na een afwezigheid van 36 jaar, keerde de race op een deels gerenoveerd circuit terug op de kalender. De organisatie heeft inmiddels bekend gemaakt dat 2026 de laatste GP van Nederland zal gaan worden. Max Verstappen wist deze Grand Prix 3 keer te winnen.

 

Vorig jaar

Met overmacht wist McLaren coureur Lando Norris de Grand Prix van Nederland op Zandvoort te winnen. Bovendien pakte de Brit nog een punt voor de snelste ronde in de race en liep zodoende acht punten in op de nummer twee in de strijd om de wereldtitel Max Verstappen. Max Verstappen zijn voorsprong liep terug naar 70 punten door als tweede te finishen. Charles Leclerc pakte het laatste plekje op het podium. Oscar Piastri eindigde keurig als vierde. Carlos Sainz en Sergio Pérez wisten als vijfde en zesde te eindigden. George Russell en Lewis Hamilton gingen te laat naar de zachte banden om nog plekken goed te maken. Beide Mercedes coureurs kwamen respetievelijk als zevend en achtste over de eindstreep. Pierre Gasly en Fernando Alonso pakten de laatste punten in de Nederlandse Grand Prix.

 

Lees verder.....dutchgp.com

Race 15, na de 4 weken zomerstop, vind plaats in ons eigen land. Het prachtige circuit Zandvoort ontvangt voor de één na laatste keer het Formule 1 circus. Zoals we allemaal wel weten is volgend jaar echt de laatste keer dat de Formule 1 neerstrijkt in de Noord-Hollandse kustplaats. Jammer maar begrijpelijk dat het moet stoppen. De kosten zijn enorm en de organisatie moet dit zonder steun van de overheid allemaal zien te begroten. Een onmogelijke opdracht en we mogen alle mensen die de Formule 1 naar Nederland wisten te krijgen daar heel dankbaar voor zijn dat ze dit 6 jaar hebben kunnen volhouden. Dus nog twee keer kunnen we ons nog vergapen aan de snelle F1 bolides op het pittoreske circuit in de duinen. En in het Nederlandse GP weekend een 4-voudig Wereldkampioen in het 20 koppige deelnemersveld. Natuurlijk hebben we het over Max Verstappen. die wist in Zandvoort drie keer te winnen wat een grootse prestatie van hem en Red Bull genoemd mag worden. Vorig jaar moest hij echter de eer laten aan Lando Norris, en ook dit jaar zal een overwinning niet zomaar de realiteit zijn. McLaren is gewoonweg te goed dit seizoen, en dat moeten we accepteren. Maar mede door de supporters van McLaren zal de Oranje-zee alleen nog maar meer uitdijen. Negen punten verschil zitten er tussen WK leider Oscar Piastri met zijn teamgenoot Lando Norris. Piastri won zes races en Norris vijf. Verstappen wist twee maal te zegevieren en George Russell wist in Canada zijn enige winst te pakken. Nog tien race weekenden voor de boeg en je kan wel stellen dat de McLaren coureurs gaan uitmaken wie de titel dit jaar op zijn naam gaat schrijven. De spanning zit er vol op bij deze twee coureurs. Beide rijders zullen ze dit niet snel toegeven, maar bij elke race neemt de concurrentie tussen de twee kemphanen toe, en ook in Zandvoort zal dat al merkbaar zijn. De twee gaan natuurlijk voor de winst, daar kan je vrij zeker van zijn. Maar er zijn niet alleen deze coureurs die gaan strijden voor het podium. Met een competitief veld, een uitdagend circuit en een ongeëvenaarde sfeer belooft de Nederlandse Grand Prix 2025 een van de hoogtepunten van dit F1 seizoen te worden. Genoeg om naar uit te kijken dus en het hele weekend genieten van dit spektakelstuk, waarin de fans van Verstappen hopen dat hij zich weer volop in de kijker kan rijden. Maar bij Red Bull weten ze ook dat Ferrari (Hamilton en Leclerc) en Mercedes (Russell en Antonelli) felle tegenstand zullen bieden. En ik denk dat er nog wel meer coureurs op de grid staan die zeker een top 10 plekje in de einduitslag van deze GP willen bemachtigen. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Nederland toe.     

 

 


McLaren maakt haar favorietenrol in Zandvoort voorlopig volledig waar. Lando Norris was sneller dan Oscar Piastri, terwijl Lance Stroll best of the rest was. Max Verstappen maakte een goede indruk op de mediumbanden, maar moest op de zachte banden bijna een seconde toegeven en eindigde als zesde. Ferrari maakte een dramatische sessie mee, terwijl Kimi Antonelli al snel vast kwam te zitten in de grindbak. Verstappen wist na het vallen van de vlag in de grindbak te eindigen in de eerste bocht, nadat hij een oefenstart deed. ...lees verder

 


Lando Norris wist de chaotisch verlopen tweede vrije training, met twee keer een rode vlag, als snelste te eindigen. Fernando Alonso deed weer goede zaken voor Aston Martin door als tweede te eindigen, met Oscar Piastri in de McLaren tot slot op P3. Max Verstappen bracht zijn achterstand op Norris terug naar vijf tienden met zijn vijfde tijd, en sloot de vrijdag zo in ieder geval af met een stap in de goede richting. Lance Stroll reed zijn bolide hard de vangrail in en wist gelukkig ongedeerd de zwaar gehavende Aston Martin te verlaten....lees verder

 


Lando Norris heeft de derde training voor de F1 Dutch Grand Prix als snelste afgesloten. McLaren heeft een enorm gat geslagen in Zandvoort, Max Verstappen gaf op de vijfde plek bijna een seconde toe. Oscar Piastri eindigde als tweede. Russell volgde als eerstvolgende belager al op bijna negen tienden van de kop, en dat op een kort circuit als Zandvoort. Sainz besloot de sessie zeer knap als vierde, nog voor Verstappen en Charles Leclerc - die zijn handen letterlijk en figuurlijk vol had aan een zeer wispelturige Ferrari.....lees verder

 

 

OSCAR PIASTRI OP POLE

1. Oscar Piastri
2. Lando Norris
3. Max Verstappen

Oscar Piastri heeft op overtuigende wijze pole position gepakt voor de Dutch Grand Prix in Zandvoort. McLaren bleek oppermachtig, met Lando Norris op de tweede plaats. Max Verstappen verraste met een derde tijd en mag zijn thuisrace dus aanvangen vanaf de tweede startrij. Isack Hadjar en George Russell completeerden de top vijf....lees verder

 

 

 

 

Piastri wint in Zandvoort, Norris uitgevallen

Oscar Piastri heeft de Grand Prix van Nederland op zijn naam geschreven. Lando Norris was de snelste man, maar kon Piastri nooit inhalen en viel in de slotfase uit met een olielek. Max Verstappen eindigde als tweede, terwijl Isack Hadjar op P3 de grote verrassing was. Beide Ferrari-coureurs vielen uit na crashes, terwijl ook Kimi Antonelli puntloos bleef na twee tijdstraffen.

Zoals de Nederlanders het zelf zeggen was er een ‘Zee van Oranje’ op en rondom het circuit van Zandvoort. Volgens de organisatoren was de race uitverkocht maar daarover bestaat wel degelijk discussie (‘Dutch GP’ is ‘uitverkocht’ maar de fans geloven er niets van: “En die lege zitjes dan?”). Het oranje in de tribunes stond in schril contrast met het grijs in de lucht. Er was immers tijdens de race kans op regen.

De start en de strijd om onderstaande trofee zou echter op een droge baan van start gaan en het was uitkijken wat Max Verstappen eventueel bij de start zou proberen forceren. Verstappen had in tegenstelling tot de McLarens voor de zachte band gekozen terwijl beide McLarens en de meeste andere rijders op de medium band stonden. 

Bij de start zagen we Max Verstappen op de zachte bandencompound, en gestart op de kant met het meeste grip, meteen de aanval inzetten op Lando Norris. Piastri stuurde in de eerste bocht wat breed waardoor Verstappen daar wat werd opgehouden. Het leek Norris de mogelijkheid te bezorgen om Verstappen op zijn beurt opnieuw aan te vallen. Verstappen kwam daardoor in het gras terecht en verloor bijna de controle over zijn wagen maar gelukkig voor hem kon hij zijn Red Bull F1-bolide nog net voor die van Lando Norris houden.

De McLarens waren echter duidelijk de snelste wagens in de race en tijdens de ronden nadien zette Lando Norris steeds meer Max Verstappen onder druk. In de negende ronde was het vervolgens bij de eerste aanval meteen raak voor Lando Norris. Norris ging op indrukwekkende wijze in de Tarzan-bocht buitenom voorbij aan Max Verstappen.

Ondertussen begon het ook zeer licht te regenen op het circuit van Zandvoort. Te lichte regen om over te schakelen naar intermediates maar het was wel uitkijken voor de rijders. Nadat Lando Norris voorbij was gegaan aan Max Verstappen kon de Brit zijn achterstand op teamgenoot en raceleider Oscar Piastri verkleinen naar zo’n drie seconden. Norris was al heel het weekend de iets snellere van beide McLarens, op de kwalificatie na.

In ronde 23 zat de race van Lewis Hamilton er plots op en kregen we de safety car op de baan. Hamilton verloor in de Hugenholtzbocht de controle over zijn wagen, vermoedelijk door iets hoger de bocht te nemen waar de verf van de reclame voor net iets minder grip zorgde. Voor Lewis Hamilton en Ferrari was het opnieuw een serieuze opdoffer van formaat. Een zichtbaar ontgoochelde Hamilton droop af richting de paddock.

Charles Leclerc werd door de crash van zijn teamgenoot op strategisch vlak ook nog eens benadeeld. Leclerc had immers net zijn pitstop afgewerkt en de meeste andere wagens vooraan konden door de safety car-fase dus met minder tijdverlies hun pitstop afwerken.

De McLarens stonden bij de herstart op de harde bandencompound, Max Verstappen stond opnieuw op een zachtere bandencompound, deze keer de medium band. Piastri en Norris konden echter vlot voor Verstappen blijven, wat meer verderop in het rijdersveld kwam het tot contact tussen Carlos Sainz en Liam Lawson. Vreemd genoeg werd uiteindelijk Carlos Sainz bestraft voor de aanrijding, dit tot zijn eigen ongeloof. 

Het was trouwens niet het enige incident waarover de stewards het hoofd moesten breken. Iets voor halverwege de race zagen we Charles Leclerc immers een gewaagd inhaalmanoeuvre doen op George Russell on de bochtencombinatie van 11 en 12. Russell zijn Mercedes F1-bolide raakte daarbij beschadigd en de Brit schreeuwde het uit over de boordradio. De stewards noteerden het incident, besloten het ook te onderzoeken maar uiteindelijk volgde de boodschap dat ze pas na de race het verder zouden onderzoeken en dan pas een beslissing zouden nemen. 

Met nog twintig ronden te gaan reed Oscar Piastri met een voorsprong van iets meer dan een seconde op Lando Norris aan de leiding van de race. Max Verstappen volgde op meer dan tien seconden van Lando Norris. Het was dan ook vooral uitkijken naar een eventuele ultieme strijd om de overwinning tussen Piastri en Norris. 

Leclerc kwam binnen voor een tweede pitstop waarbij de Monegask overschakelde naar de zachte band voor het slot van de race. Leclerc kwam vlak voor Kimi Antonelli opnieuw de baan op maar in de Hugenholtzbocht liep het mis want Antonelli tikte Leclerc aan waardoor Leclerc crashte. Ook de wagen van Antonelli raakte beschadigd maar de Italiaan geraakte wel terug tot in de pits voor een bandenwissel. Leclerc zijn race zat er echter op en nul punten dus voor Ferrari in Zandvoort, een serieuze opdoffer voor Ferrari in de strijd om de tweede plaats in het kampioenschap. Antonelli kreeg een tijdstraf van tien seconden maar daar kopen ze bij Ferrari uiteraard niets mee.

We kregen gedurende enkele ronden de safety car op de baan omdat de wagen van Charles Leclerc van de baan verwijderd moest worden. De rijders konden dus opnieuw binnenkomen voor een ‘goedkope’ pitstop. Beide McLarens gingen naar de harde bandencompound, Max Verstappen ging naar de zachte band en dat bood uiteraard mogelijkheden voor de herstart.

Bij de herstart zaten Piastri, Norris en Verstappen bijzonder dicht bij elkaar. Piastri bleef echter vlot aan de leiding, ook Lando Norris kon uiteindelijk Max Verstappen achter zich houden. Charles Leclerc was vanuit de duinen in Zandvoort ondertussen een aandachtige toeschouwer, zijn gedachten zaten ongetwijfeld al bij het volgende raceweekend in Monza, de thuisrace van Ferrari. 

Met nog minder dan tien ronden te gaan kregen we drama voor Lando Norris. De Brit liet over de boordradio verstaan dat hij rook had in de wagen en iets vreemd rook. Norris moest inderdaad opgeven door een probleem met zijn wagen en dat is een serieuze opdoffer voor Lando Norris in de titelstrijd met zijn teamgenoot. Piastri zou door de opgave van Norris immers 25 punten extra op hem uitlopen. Ongeloof bij McLaren dat steeds zei dat het zelf beide rijders van een goede wagen wou voorzien om zelf niet een beslissende factor te zijn in de uitkomst van de strijd om het kampioenschap bij de rijders. Pech voor het ene team en de ene rijder, is geluk voor het andere team en de andere rijder. Isack Hadjar en Racing Bulls reden zo immers plots op de derde plaats, Hadjar was tijdens zijn debuutseizoen opeens op weg naar een welverdiende eerste podiumplaats in de Formule 1. 

Na de safety car-fase kregen we opnieuw een herstart waarbij Oscar Piastri zijn leidersplaats in de race moest zien te verdedigen. Piastri deed dat ondanks zijn harde banden met succes tegenover Verstappen, Isack Hadjar behield ook zijn derde plaats in de race. De overwinning van Oscar Piastri kwam nooit meer in gevaar en de Australiër zegevierde voor Max Verstappen en Isack Hadjar. Piastri doet uiteraard een bijzonder goede zaak in het kampioenschap, de Nederlandse fans konden zich vinden in de tweede plaats voor Max Verstappen.

Bij Racing Bulls werd er dan weer een stevig feestje gebouwd omwille van de derde plaats van Isack Hadjar. Voor Hadjar was het zijn eerste podiumplaats in de Formule 1, voor Racing Bulls was dit het eerste podium sinds 2021. Redenen genoeg dus om een stevig feestje te bouwen.

Binnen een week is er in Monza de GP van Italië, de thuisrace van Ferrari. Niet alleen voor Ferrari maar ook voor Lando Norris zal het een race zijn die om revanche zal draaien.

Met dank aan F1journaal.be