Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start

Schrijversblok?

Schrijversblok is het tijdelijke onvermogen van een schrijver om tot schrijven te komen. Het schrijfproces verloopt deels onwillekeurig. De schrijver is gedeeltelijk afhankelijk van factoren die niet onder zijn controle vallen, wat soms leidt tot een verlies van inspiratie (Wikipedia)

Inspiratie vinden. Dat laatste is een waarheid als een koe. Al een jaar of acht schrijf ik de voorbeschouwing van de Formule 1 races op deze website. Je bent bezig om iets op papier te zetten over iets wat nog moet plaats gaan vinden. Deels doe je dit met gebruikmaking van de geschiedenis van de race die gaat komen, en de resultaten die zijn gemaakt in het huidige jaar waar de competitie plaats vind. Wat de Formule 1 betreft is dat wel wat eentonig geworden. Je kan het Mercedes niet kwalijk nemen. Zeven jaar lang heersen ze nu al in de Koningsklasse van de autosport, met Hamilton als hun bijna onoverwinnelijke coureur. En geweldige prestatie van het Duitse merk, daar valt bijna niks op af te dingen. Elk begin van een seizoen denk je dat een ander team het gevecht kan aangaan, maar telkens blijkt Mercedes over de langste adem te beschikken. En dat maakt het voor ons schrijvers van de voorbeschouwingen er niet gemakkelijker op.

Het wordt voorspelbaar. Sommigen schrijven al over de historie in de voorbeschouwing op hun website. Anderen noemen alleen nog maar het nieuws en feiten op, voorafgaande de race. Er zijn zelfs autosportsites die helemaal zijn gestopt met de voorbeschouwing op een race. En dat is vrij logisch gezien het feit dat je hoopvol en vol verwachting een prognose wil doen, maar telkens moet erkennen dat tijdens het schrijven weer de naam Mercedes opdoemt. Het woord eentonig komt steeds vaker voor in je denkbeeld, wanneer je de letters en woorden die je typt in beeld verschijnen. Dat geeft je te denken, hoe los ik dit op?

Steeds probeer je iets te bedenken om de sleur van de voorbeschouwingen tegen te gaan. Denken en denken hoe je iets voor kan schotelen aan je lezers, zonder dat je alsmaar in herhaling valt. En in dit jaar, waar de races elkaar in hoog tempo opvolgen, wordt het er niet eenvoudiger op. Staren naar het scherm, prakkiseren over hoe en wat, en maar zien wat er zich uit die grijze massa ontpopt. Ondertussen nu al denkend hoe ik volgend seizoen iets op papier moet zetten. Dat laatste is natuurlijk wel weer afhankelijk hoe de teams presteren, en met name die teams die nu al een tijd naar de kont staren van een Mercedes bolide.

De Engelsen noemen het een ‘writer’s block’, wij een schrijversblok. Zover is het nog niet, maar voor mij persoonlijk geldt wel dat het steeds moeilijker wordt. Och, arme ik. Ik vraag u daarom vergiffenis, mochten de voorbeschouwingen van de afgelopen races wel erg op elkaar lijken dit seizoen. Ik hoop nog ergens dit seizoen enig inspiratie te vinden, en anders gooi ik het volgend seizoen het over een andere boeg. Hoe? Nog geen idee, maar het zal wel helpen als Mercedes wat minder dominant wordt of andere teams wat sneller. De Formule 1 probeert met nieuwe ideeën en regels de boel op gang te trekken, maar ze moeten wel opschieten. Straks zit ik niet in een schrijversblok, maar de Formule 1 met een ‘raceblok’.

Terug in de toekomst.....

Zittend aan de tafel, kijk ik al roerend in mijn glas Kotof om mij heen. Mijn dochter zit te lezen op haar tablet/pc/telefoon ding of zo. Mijn schoonzoon is buiten bezig met de garagedeur, die wil niet goed sluiten. Mijn kleinzoon kijkt naar het grote t.v. scherm. Hij vergroot één van de beeldjes om te kijken naar de herhaling van de Formule1-S race op het Kiwikirk circuit in Nieuw Zeeland, die vanmorgen heel vroeg plaatsvond. Mijn gedachten dwalen op dat moment af naar de tijd van de Coronacrisis in 2020. In April van dat jaar verloor ik mijn vrouw aan deze onzichtbare vijand, zij overleed op het IC van ons plaatselijke ziekenhuis. Die pijn voel ik nog elke dag, vooral omdat wij geen afscheid konden nemen van haar zoals ik het had gewild. 2020 was het jaar waarin de wereld op zijn kop stond, waarin het leven in een soort van slow motion aan ons voorbij trok. Voor mijn gezin was het een hele moeilijke tijd.

Ik ben altijd al een echte Formule 1 fan geweest. Senna, Prost, Schumacher, Lauda, Hamilton om zo maar eens een paar namen te noemen. Man, wat heb ik daarvan genoten. En dan natuurlijk de opkomst van Max Verstappen, onze enig Nederlandse wereldkampioen Formule 1 tot nu toe. Ik zie me nog eind December 2020 zitten voor de televisie, terwijl het buiten in ons land eindelijk weer eens echt sneeuwde. Verstappen die in de laatste race in Abu Dhabi, na een 14 tal knotsgekke races, de titel binnenhaalde. Even vergat ik alles om mij heen, en voor het eerst na het overlijden van mijn eega stond ik te lachen en te juichen middenin de kamer. Kippenvel moment was dat, zeker omdat het verkorte seizoen leek voorbestemd voor Lewis Hamilton. De Brit kwam net een paar punten tekort om zijn titel te prolongeren, en moest lijdzaam toezien hoe de jonge Nederlander zijn eerste titel, van de drie in het totaal, binnenhaalde. Het was overigens de enige race in dat seizoen die werd verreden met publiek. Het was een prachtig moment, waar de impact van Corona werd vergeten. Daar dank ik vandaag de dag onze Nederlandse Formule 1 held nog steeds voor.

Ik voel een hand op mijn arm. Kleinzoon is naast mij komen zitten en vraagt of alles goed gaat. Ik kijk naar dat lieve koppie van hem en antwoord dat alles in orde is. “Zullen we samen naar de rest van de F1-S race kijken, opa” vraag hij. Ik aai hem over zijn bol, en zonder wat te zeggen sta ik op. Mijn kleinzoon begint te lachen en te juichen en pakt mijn hand om plaats te nemen op de bank. Ik kijk even naar mijn dochter, die opkijkt vanachter dat ‘ding’ van haar,  en een knikje geeft en een glimlach op haar gezicht tovert. Op dat moment komt mijn schoonzoon binnen met de mededeling dat de garagedeur weer prima werkt. Ik kijk naar mijn kleinzoon die al gespannen en onrustig wacht tot ik ga zitten. Ik neem plaats naast hem en samen kijken we naar de rest van de race in Nieuw Zeeland.

Als de race af is verlaat de familie de woning om af te reizen naar hun eigen plekje. Alleen achtergebleven neem ik nog even plaats op de bank. Het scherm vraagt of ik nog wat wil zien. Ik hoef niet lang na te denken en spreek de opdracht om de F1 race van Abu Dhabi van 2020 in zijn geheel uit te zenden. Het scherm start op en de historische opname van de race vangen aan. En jawel, twintig jaar na dato komt er opnieuw een brede grijns op mijn gezicht bij het zien van de beelden. En zachtjes mompel ik….bedankt Formule 1.

Arme Clair

Clair Williams

Ze was zo positief aan de vooravond van de start van het Formule 1 seizoen. Ze vertelde aan iedereen die het maar wilde horen dat Williams F1 in 2020 zal opstaan en zelfs zou gaan wedijveren met de teams uit de middenmoot van 2019. Maar het COVID-19 virus kan wel eens behoorlijk roet in het eten gooien. Het Coronavirus verlamd zo’n beetje de gehele wereld. En daar maakt ook de Formule 1 deel van uit. Inmiddels zijn er 7 races uitgesteld en Monaco heeft zelfs de GP van de 2020 kalender geschrapt. Voor een sport als de Formule 1, die draait op astronomische bedragen, betekent dat natuurlijk een enorm inkomstenverlies en, net zoals overal, zullen de zwakke broertjes daar ‘t eerst het slachtoffer van worden.

Williams is zo’n zwak broertje. Hoe mooi alles werd voorgespiegeld door Claire in februari, de financiën zijn in verhouding klein in vergelijking met de grote teams zoals Mercedes, Ferrari en Red Bull. Het huishoudboekje van Claire is gebaseerd op het komende seizoen. Maar dit boekje kan overboord, nu de inkomsten al voor een deel wegvallen. Natuurlijk zal er nu worden bespaard op de reis en verblijfkosten van en naar de diverse circuits, maar ook Claire kan niet weten of deze nog worden ingehaald tijdens of na de zomer. Ook de sponsors zullen niet staan te juichen bij Williams, immers komen zij voorlopig niet in beeld. Net zoals veel bedrijven over de gehele aardbol, zal ook Williams de klap voelen.

Je kan vinden en zeggen wat je wilt over Bernie Ecclestone, maar toen hij de macht had over de Formule 1, lette hij wel op de ‘kleintjes’. Wanneer hij voelde dat er een team in zwaar weer terecht kwam, probeerde Bernie wel voor ze te zorgen. Of Liberty Media daar ook een regeling voor klaar heeft liggen, dat weet ik niet. Maar voor Claire en haar team zou dat wel eens een reddingsboei kunnen zijn. Williams slaagt er al een aantal seizoenen nog maar net in om het hoofd boven water te houden, en dit virus dat zich over de wereld uitzaait, kan voor Claire en het team wel eens verstrekkende gevolgen hebben.

Natuurlijk heb ik Williams als voorbeeld, maar ook voor Racing Point en Haas zullen dit geen gemakkelijke tijden zijn. Kleinere teams die veelal het moeten hebben van geldschieters. Maar als de teams zodanig veel verlies gaan lijden in deze barre tijden, bestaat de kans dat deze mannen met hun slinkende portemonnees ook wel eens zullen afhaken. Wil de Formule 1 een levensvatbaar bestaan behouden, dan zal Liberty Media miljoenen dollars moeten gaan investeren in deze teams. En geloof me, de grote teams zullen daar weinig bezwaar tegenin brengen. Zonder kleintjes kan de Formule 1 niet bestaan.

En dus zal Claire waarschijnlijk snel gaan aankloppen bij de Formule 1 bazen, of zij bij haar. Clair Williams zal rond deze tijd veel aan tafel bivakkeren bij Papa Frank. Steun zoeken bij hem om te kijken of hij een oplossing weet voor dit immense probleem wat boven het hoofd hangt van de Britse renstal. Laten we hopen dat Claire, Frank en Liberty een oplossing gaan vinden voor het voortbestaan van Williams. Want het zou toch vreselijk zijn als Williams het na ruim 40 jaar Formule 1 het voor gezien houdt. Het team bracht 7 individuele wereldkampioenen voort en won 9 keer het constructeurs-kampioenschap. Echt hoor, ik hoop dat het niet zover komt en dat er een oplossing komt. Maar tot die tijd voel ik met je mee, ‘arme Clair’.

Lijstjes

Lijstjes

Lijstjes,

In het nieuwe Formule 1 seizoen verschijnen er 13 Nationaliteiten aan de start, namelijk: 4 Britten, 3 Fransen, 2 Finnen, 2 Canadezen en verder 1 Deen, 1 Duitser, 1 Italiaan, 1 Mexicaan, 1 Monogask, 1 Mexicaan, 1 Rus, 1 Australiër en 1 Nederlander. Twintig coureurs verdeelt over tien teams.

Ook dit jaar geen Braziliaan aan de start. De Brazilianen moeten het doen met herinneringen aan grote namen zoals Carlos Pace, Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Rubens Barrichello, Felipe Massa en natuurlijk Ayrton Senna. In 2017 nam Massa afscheid van de Formule 1 en een opvolger laat op zich wachten. Een dus zullen de Braziliaanse F1 fans het moeten doen met ‘de vliegende Hollander’ zoals hij al liefkozend wordt genoemd in het Zuid-Amerikaanse land. 

Ook geen Belg aan de start. Stoffel Vandoorne reed nog in 2018 in de F1, maar zijn contract bij McLaren werd niet verlengd. En dus moeten onze Zuiderburen het doen met oude beelden van Jacky Ickx, Thierry Boutesen en Jerome D’Ambrosio. Maar ook hier geldt, net als voor de Brazilianen, Max Verstappen dan maar volgen. Verstappen is dan wel een Nederlander maar geboren in België. En dus kijkt menig Belg naar zijn prestaties, want hij is toch een klein beetje van hen!

Waarom dit geschreven? Gewoon omdat ik lijstjes zat door te nemen. Je moet toch wat in de winterbreak. Oké, wij hebben gelukkig ons eigen Max Verstappen. In 2020 moet Verstappen de strijd aangaan met Mercedes en Ferrari om de Wereldtitel. Is Max Verstappen kanshebber? Jazeker, al zeggen Hamilton, Vettel, en Leclerc ook dat zij goede kansen hebben op de titel in 2020. In de afgelopen 20 jaar ging de Wereldtitel in de Formule 1: 10 keer naar een Duitser, 7 keer naar een Brit, 2 keer naar een Spanjaard en één keer naar een Fin (mooi lijstje). De namen: Schumacher, Vettel, Rosberg, Button, Hamilton, Alonso en Raikkonen. Maar vier nationaliteiten in de afgelopen 20 jaar.

Ondanks dat Hamilton een geweldig coureur is, en hij in 2020 veel records kan evenaren of zelfs kan verbreken (ook daar is een lijstje van), mag wat mij betreft een andere Nationaliteit dit jaar de titel opeisen. Een rijder uit Monaco of nog beter, een rijder uit Nederland. Max Verstappen zal zeker niet misstaan in het lijstje van F1 Wereldkampioenen.

Veel plezier nog de komende weken met het opzoeken naar al die lijstjes met cijfers en feiten uit de Formule 1….

Jonge honden

Max & Charles

Op 2 november 2008 werd Lewis Hamilton de jongste wereldkampioen Formule 1 na een spectaculaire laatste race van dat seizoen in Brazilië. Hamilton was toen 23 jaar en bijna 10 maanden oud. Anno 2019 rijd Hamilton, met inmiddels 5 wereldtitels op zak, nog steeds in de Formule 1. Dit geldt overigens ook voor Kimi Raikkonen, Sebastian Vettel en Robert Kubica, die ook in 2008 aan de start stonden in die memorabele race in Brazilië.

Of Max Verstappen op 2 november 2008 voor de televisie zat te kijken als net 11 jarig jochie is niet bekend. Wat we wel weten is dat Verstappen in 2008 in 3 verschillende kart-klassen reed en in alle drie kampioen werd. Charles Leclerc was 11 jaar en kampioen geworden in het Franse PACA-kampioenschap karten. Lance Stroll was een paar dagen voor de zege van Hamilton in 2008 net 10 jaar oud geworden. In dat jaar wist Lance in zijn kart klasse in Canada ook eerste te worden. Lando Norris was toen nog 9 jaar oud. Ook Norris was een hele goede kart rijder en wist ook in 2008 het kampioenschap in zijn leeftijdsklasse binnen te halen. De 10 jarige George Russel werd in 2008 kampioen in de kart bij de British Kartmasters. Alexander Albon was op dat moment 12 jaar en wist in de kart in zijn klasse ook het Britse kampioenschap op te eisen. De 12 jarige Pierre Gasly reed in dat jaar het Franse kart kampioenschap en eindigde in 2008 als vierde.

Dit was even een opsomming van de nog steeds ‘snotneuzen’, die nu in 2019 racen in de Formule 1 samen met de nu 34 jarige Lewis Hamilton. Zeven jonge gasten die al van kinds af aan met snelle bolides omgaan en weten wat winnen is. Zeven jonge coureurs die allen een droom hebben: Wereldkampioen worden in de Formule 1. Om dit te bereiken heb je behalve je talent ook nog een uitmuntende auto nodig. De zeven hebben het talent, maar of ze ook op het goede moment in het juiste team zitten is wat anders. Van de zeven jongelingen zijn er twee die nadrukkelijk genoemd worden als potentieel Wereldkampioen voor de toekomst. Max Verstappen en Charles Leclerc. De eerstgenoemde is Red Bull coureur en de tweede rijd bij Ferrari. De twee teams als zowel beide jongelingen zijn dit seizoen aardig aan elkaar gewaagd en presteren uitstekend.

De ‘oudjes’ voelen de hete adem in de nek van de jonge garde die thans in de Formule 1 rijden. Na de GP van Oostenrijk dit jaar was er het jongste podium ooit in de Formule 1 met Verstappen (1ste), Leclerc (2de) en Bottas (3de). Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, samen goed voor 9 wereldtitels in de afgelopen 11 jaren, weten dat de jonge garde hen op de hielen zit. In 2010 stootte Vettel concurrent Hamilton van de troon als jongste winnaar van het WK Formule 1. De kans is aannemelijk dat hij dit record gaat verliezen aan Leclerc of Verstappen. De vraag is aan wie en wanneer? Nou dan, als ik dan toch een voorspelling moet doen, chauvinistisch als ik ben….2020, Max Verstappen!  Kom maar op met die jonge honden in de Formule 1.

Afkicken?

Heel langzamerhand begint het trillen wat af te nemen. De weekenden nemen een wat minder haastig en strak geplande vorm aan. De Formule 1 is in een winterslaap en mijn F1 ritme neemt af. Natuurlijk keek ik de weken na de laatste race in Abu Dhabi tig websites af voor F1 nieuws. Vol gegooid werd ik met allerhande informatie over het seizoen 2018. Overal verschenen er feiten, overzichten en statistieken over het afgelopen seizoen. Punten werden er gegeven voor de rijders, commentaren van bekende oud coureurs over wie wel of niet heeft gepresteerd en prijzen werden er uitgedeeld. Ik kon er geen genoeg van krijgen. Maar nu het einde van het jaar 2018 nadert, begin ik een beetje tot rust te komen. Bijna 10 maanden lang hebben mijn hersens Formule 1 geabsorbeerd als een spons. Deze wordt langzaam uitgeknepen en schoont langzaam op. Het besef dat ik langzaam aan tot rust kom geeft mij een heerlijk en ontspannen gevoel. Wat duurt het weekend lekker lang zonder de Formule 1.

Toch is het voor mij oppassen geblazen dat ik geen terugval krijg. Ik betrap mijzelf erop dat ik mij erger aan dingen die ik eigenlijk op zijn beloop moet laten gaan. Waarom weten we medio december nog niet hoe Racing Point F1 volgend jaar daadwerkelijk gaat heten. Waarom heeft nieuwkomer Alexander Albon nog niet zijn racenummer bekend gemaakt. Waarom moet Pirelli nou zo nodig de banden anders gaan benoemen, terwijl ik gewend geraakt was aan die diverse benamingen van de compounds. Op die momenten van vragen krijg ik het even te kwaad, maar gelukkig weet ik mij, met wat hulp van naasten, de boel te laten voor wat het is. Dan denk ik aan de heerlijke wintermaanden met vrieskou, sneeuw, ijs en warme chocolademelk. Even weg van die Formule 1.

En terwijl de letters aan mij voorbij gaan tijdens het tikken op het toetsenbord, besef ik dat ik tik over de wintermaanden. ‘Shit’ roep ik hardop, de wintertesten zijn al in Februari 2019! Hoezo een lekkere lange relaxte winter? In Februari begint alweer het grote speculeren. Welk team heeft de nieuwe bolide al zover ontwikkeld dat ze meteen mee gaan doen om de prijzen. Mercedes, Ferrari en Red Bull met de nieuwe Honda motor achterin. Hamilton, Vettel en Verstappen voor de top 3, of zijn er nog meer concurrenten voor de ereplaatsen in 2019? Het zweet begint me uit te breken en opnieuw voel ik de Formule 1 spanning al weer toe nemen. Onrustig kijk ik naar mijn scherm en wiebel een beetje heen en weer op de draaistoel. Hoezo even geen Formule 1?

Ik ben bang dat ik met al mijn goede bedoelingen de Formule 1 niet los kan laten. Onmiddellijk kijk ik nog even naar de nieuwe regels voor komend seizoen en de prototypes van de nieuwe F1 wagens. Even kijk ik tussendoor op de diverse F1 sites of er nieuws is. Ik tik ietwat onrustig verder en langzaam dring het bij mij door, ik besef dat afkicken niet gaat lukken en dat ik mij daarbij moet neerleggen. De Formule 1 zit te diep in mij geworteld en de tijd is te kort om volledig F1 vrij te worden. En dus ga ik de spons alweer vullen en kijk ik uit naar de eerste wintertest op 18 Februari op het circuit Catalunya in Spanje, weg met dat afkicken en laat het nieuwe seizoen maar komen. Voor diegenen die wel een tijdje zonder de F1 kunnen zonder al die rare verschijnselen zoals ik die heb, een fijne winter en tot komend seizoen…pfff.

Max rijdt zich rijk

Voor de één is Max Verstappen een soort van nerd-achtige verwende jonge gast die staat te stampvoeten als het niet naar zijn zin gaat. Die soms wereldvreemd lijkt en denkt dat hij de beste is en niemand aan hem kan tornen. Voor de ander is Verstappen de ‘boy next door. Een aardige Hollandse jongeman die er alles voor over heeft om goed te zijn in zijn sport, en altijd en overal iedereen te woord wil staan en beleefd zijn antwoorden geeft. Hoe je ook over hem denkt, Max is bovenal een racetalent en wie dat ontkent volgt de Formule 1 niet, of heeft meer verstand van verzekeren, aldus een oude reclame slogan.

Max Vertappen heeft zijn contract tot ieders verbazing nu al verlengt tot 2020, terwijl zijn contract pas afliep eind 2018. Voor aanvang van de GP van Amerika werd dit nieuws door Red Bull en Max zelf naar buiten gebracht. Op de vraag waarom, vertelde Max dat hij alle vertrouwen had in het team en de mensen in de fabriek. Dat is mooi en toen de vraag viel wat hij ging verdienen wist Max te zeggen dat de verdiensten niet belangrijk zijn. “Ik win liever honderd races dan dat ik 100 miljoen verdien” aldus Verstappen. Nu zal Max geen honderd miljoen gaan verdienen, maar de geruchten gaan dat hij voor de komende drie jaar wel een slordige 30 miljoen op zijn bankrekening krijgt bijgeschreven, ook geen onaardig bedrag.

Verstappen heeft bijgetekend omdat hij werkelijk denkt dat Red Bull hem als ‘eerste’ rijder aanmerkt, ondanks de aanwezigheid van Daniel Ricciardo. Dat hij tussen nu en 2020 wereldkampioen wordt in de Formule 1 en Red Bull alles op alles zal zetten om hem daarmee ook de jongste kampioen ooit te laten worden. Je vraagt je af hoe Red Bull hem deze garantie kan geven. Weet Red Bull veel meer dan alle insiders in de Formule 1 bij elkaar. De komende tijd zal er een ware stroom aan geruchten losbarsten. Zal Red Bull een overeenkomst hebben afgesloten met Mercedes? Waardoor het beste chassis van het veld ook de beste krachtbron krijgt in de toekomst. Zal……..?

Maar goed, Verstappen is een goed coureur en misschien ook wel de beste van de generatie F1 coureurs die nu rijden en er aan staan te komen. Red Bull heeft veel vertrouwen in onze landgenoot en wilden hem graag behouden voor het team. Dat is een zekerheid anders verleng je niet in samenspraak je contract. Max Verstappen zal heel graag wereldkampioen worden, en zo snel mogelijk. Max is een aardige jong vent, die er alles voor over heeft om dat te bewerkstelligen. Maar geloof me, die miljoenen die hij al heeft verdiend en gaat verdienen, die geeft hij heus niet weg om zijn doel te bereiken. Max rijd zich rijk, en dat misgun ik hem zeker niet. En wanneer hij Wereldkampioen wordt in de F1 en al zijn miljoenen met een grote stroom water de zee is in gesleurd, want dat is dan toch niet belangrijk meer, dan kan hij later altijd nog gaan werken bij een liefdadigheidsinstelling.

Dure punten?

Dure punten

Na elf races is het verschil tussen Vettel en Hamilton 14 punten in het voordeel van de Duitser. Het hadden er echter ook 11 kunnen zijn. In de GP van Hongarije liet Hamilton zijn teamgenoot Bottas in de laatste ronde aan hem voorbij komen als goedmakertje voor de eerder gedane geste van Bottas op Hamilton. Bottas liet immers Hamilton voorbij gaan tijdens de race omdat Hamilton dacht de beide voor hem liggende Ferrari’s te kunnen aanvallen, wat de Brit uiteindelijk niet lukte. Een ‘mooi’ gebaar van Hamilton en Mercedes naar Bottas toe die hierdoor als derde op het podium verscheen, maar de drie punten die Hamilton weggaf kan uiteindelijk ook fataal zijn in de strijd om de Wereldtitel. In de 67 jarige geschiedenis van de Formule 1, is het 18 keer voorgekomen dat het verschil tussen de kampioen en de nummer twee, 3 punten of minder was.

Hamilton gaf aan dat hij Wereldkampioen wil worden op een eerlijke manier. Het zal wel, maar bij Ferrari zullen zij achter in de pitbox op de Hungaroring toch wel smadelijk hebben gelachen om de actie van Mercedes en Hamilton. Bij Ferrari hebben ze de hele race in Hongarije een klagende Raikkonen aan moeten horen, die aangaf dat hij sneller was dan de voor hem rijdende Vettel. Maar de teamleiding gaf geen krimp, immers Vettel kon 25 punten bijschrijven, en dat vond men bij de Italiaanse renstal een belangrijk resultaat. Niks geen cadeautjes bij Ferrari, maar Vettel helpen op weg naar de titel, en Raikkonen moet dit maar mopperend accepteren.

Toto Wolff, teammanager bij Mercedes, ziet liever dat beide rijders als brave klasgenootjes het seizoen afmaken. Wolff gaf aan dat het een risico van het weggeven van punten aanwezig is, maar niet allesbeslissend is voor de rest van het seizoen. Zal Wolff dit herhalen wanneer blijkt dat na de spannende slotrace in Abu Dhabi, Hamilton twee punten tekort komt voor de titel en Ferrari met Vettel ziet feestvieren? Volgens Wolff is het een stukje teampsychologie waar ze uiteindelijk de vruchten van plukken, maar persoonlijk denk ik dat dit flauwekul is. Wolff wil geen seizoen draaien als vorig jaar, met de elkaar in de haren vliegende Rosberg en Hamilton. Wolff wil twee vrienden in zijn team en hoopt dan maar dat Hamilton toch voor de vierde keer Wereldkampioen wordt.

Ik kan natuurlijk niet voorspellen wat de laatste negen races van het seizoen nog voor spektakel gaat opleveren. Hamilton is misschien wel de beste coureur in de F1 en geeft nooit op, en Mercedes is een topteam. Maar Ferrari is een geducht concurrent die dit jaar een aantal tactische goede races heeft neergelegd op het asfalt. Vettel doet niet onder aan Hamilton, en dat beloofd nog wat voor de rest van het seizoen, die na de zomerstop aanvangt met de GP van België. Ik kan geen koffiedik kijken, maar mocht Vettel met een miniem verschil Wereldkampioen worden, dat is de kans groot dat Wolff meer tijd krijgt om met vrouwlief Susie door te brengen. Zover is het nog niet, maar de weggeven punten in de GP van Hongarije zal tijdens deze zomervakantie van Hamilton en Wolff nog vaak in gedachten langs komen.

1   |   2   |   3      »