Formule1start

Onvoldoende voor Ben

Hoe moet je een Formule 1 jaar dat startte op 29 februari en eindigde op 8 december 2024 nu objectief samenvatten. Het is eigenlijk niet te doen. Iedereen heeft namelijk zijn eigen ideeën hierover, ook al wordt je soms beïnvloed door mensen van buitenaf. Als ik algemene vragen stel over het afgelopen jaar betreffende de Formule 1 aan mensen uit mijn kennissenkring, beginnen ze een antwoord meestal met ‘nou, persoonlijk vond ik….’. Toch blijven ook vaak momenten in onze geheugen hangen als het gaat om recht of onrecht. En die vraag werd vaak unaniem gelijk beantwoord door mijn kennissen, maar dan zonder die persoonlijke opening. Gewoon omdat ze wisten dat iedereen hetzelfde dacht over bepaalde zaken in het afgelopen seizoen. De bijzondere prestaties, de blunders, de crashes en natuurlijk de straffen die werden uitgedeeld. Vooral dat laatste ligt erg gevoelig bij mijn kennissen, daar kwam ik al snel achter. Het gevoel van onrecht over deze straffen is al jaren lang een probleem, maar het kwam in de laatste aantal races dit jaar weer heel dominant naar boven drijven. Zeker als Max Verstappen erbij betrokken was.

Ik heb hier al eens eerder enkele alinea’s aan besteed, en het blijkt een terugkerend probleem te zijn. Bestraffen van volwassen mensen die soms niet volgens de regels hun sport beoefenen. Bewust en onbewust doen sporters soms iets fout, en als dat wordt opgemerkt door de regelhandhavers dan wordt deze misstap bestraft. In de Formule 1 gaat dat ook zo, een aantal personen hebben het recht en de macht om iemand te bestraffen die in hun ogen de fout is in gegaan. En in die laatste zin zit nu net het knelpunt – in hun ogen. En tot overmaat van ramp bepalen zij dan ook nog de strafmaat. En laat nu het grootste probleem zijn dat er het gevoel heerst dat er met twee maten wordt gemeten. De FIA is de verantwoordelijke voor bijvoorbeeld het ontslaan van de wedstrijdleider drie races voor het einde van het jaar, de taakstraf van Max Verstappen, de ontslagen van meerdere kopstukken binnen de organisatie en de inconsistente stewards. Kom op FIA, sla eens met de vuist op tafel. Het gezever van de klikspanen in de raceauto’s is absoluut irritant, hoewel het besluit van de FOM (Formula One Management) zelf komt om te pas en te onpas boordradio's uit te zenden. Verder moet het ‘gesjoemel’ met straffen van wie wel en wie niet en de strafmaat eensluidend zijn. Betaal de stewards van dienst een goed salaris en laat ze vooral onpartijdig hun beslissingen nemen. En niet onbelangrijk, laat ze hun mond houden nadat ze het werk erop hebben zitten. Je mening geven over rijders als steward op een podcast van een gokwebsite, is zachtjes gezegd niet handig.

Het is jammer dat deze zaken niet onder controle zijn bij de FIA. Wij Formule 1 volgers willen de dingen onthouden die met het pure racen te maken heeft. Grand Prix races met inhaal acties, strategie van de teams volgen, heerlijke fouten van de coureurs en spanning in elke race tot aan de finishlijn. Dat lijkt me ook de bedoeling van deze sport, zeker als kijksport voor de fans. Snelheid en spanning gedurende het F1 jaar laten zien, en na afloop van het seizoen kunnen zeggen hoe mooi het was en dat het terechte winnaars heeft opgeleverd. En dus pure sport zonder alles overheersende randzaken. Misschien dat FIA baas Mohammed Ben Sulayem wat minder uitgesproken moet zijn over ‘zijn’ FIA standpunten en zich meer gaat inzetten voor de schoonheid van de racesport. Want ‘ome’ Ben van de FIA moet wel beseffen wat het jaar 2024 in de Formule 1 betreft, hij en zijn team naar huis wordt gestuurd met een dikke onvoldoende. Laten we voor 2025 hopen op beterschap en enig zelfreflectie van Ben Sulayem, zeker voor mijn kennissen en al de miljoenen fans over de hele wereld.

Ik, de chauvinist

Al jaren luister en kijk ik naar diverse sporten, waaronder ook de Formule 1. Dat kijken doe ik via televisie of de streams en diverse andere media kanalen. Dat geldt ook voor het luisteren. Dat laatste is echter onderhevig hoe je de opgevangen woorden en zinnen interpreteert. Luisteren is één ding, vertellen is heel wat anders. Toch is het vertellen van iets en het luisteren naar iets vaak een combinatie. Deze twee zijn verbonden aan elkaar. Beelden zien geven een soort van realiteit hoe iets er uitziet, maar vertellen en luisteren zijn vaak gerelateerd aan verbeelding hoe iets eruit ziet. Toch zien we vaker dat de beelden en de woorden die bij de beelden gebruikt worden veel vaker oproepen tot discussie, omdat wat we zien en horen niet altijd goed of fout is. Mooi, tot zover mijn totaal niet interessante en onbegrijpelijke inleiding…..

In de formule 1 is het vooral vertellen c.q. je mening geven over wat je ziet of hebt gezien. De formule 1 is ook een sport waar heel veel gaat over de zogenaamde ‘randverschijnselen’. Het racen is veelal spektakel en spanning. De snelheid waarmee coureurs rondrijden en de beheersing van hun bolides is prachtig om te zien. Maar dat duurt anderhalf uur en dan is het over en uit, ook voor de commentatoren. Maar daarna gaat het pas echt los. De schrijvende pers, de analisten, de podcasts, de websites komen dan met hun commentaren. Zowel in binnen als buitenland. We gaan alles en iedereen ophemelen of afkraken, Geen coureur of team wordt gespaard en vooral de strijd tussen de analisten is bijna komisch te noemen. Volwassen mensen die hun mening moeten geven omdat ze dit nu eenmaal nodig vinden en omdat ze vinden dat ze belangrijk genoeg zijn om te worden gehoord.

Belangrijk dus. Jawel, hoewel de Euro’s die men hiervoor vangt ook niet mag worden vergeten. Maar in hoeverre moet je nu je mening geven, en ook daarbij ook nog opletten of je ‘onpartijdig’ bent. En daar ligt een probleem over dat zien, luisteren en vertellen. Want er is wel degelijk een verschil in deze drie dingen, en dat vooral in en hoe jij wordt beïnvloed. Ben je een Nederlandse of Engelse analist. Mag je landgenoot gebonden zijn en de woorden zo uitspreken dat alles jouw gewenste kant op gaat, oftewel naar jouw favoriete coureur of team. Komen jouw woorden wel overeen met wat de wereld heeft gezien aan beelden. Worden dingen die zijn gezegd wel goed weergegeven of draait de verslaggever of analist hier omheen. Proberen personen de geleverde beelden of woordenbrij van de F1 zo te manipuleren of uit te vergroten dat men hiermee HET nieuws brengt.

Kranten, bladen en sportprogramma’s moeten gevuld worden en datzelfde geldt voor de vele websites. Er moet elke dag nieuws zijn, want daar kan een verdienmodel aan zijn geplakt. En voor eigen landgenoten mag en moet soms (of vaker) altijd in het voordeel van de landgenoten worden geschreven enzovoort. De Engelsen zijn daar een goed voorbeeld van. Zij zien hun coureurs en teams als de besten die er zijn en de rest als ‘minder talentvol’ of ‘mazzelpikken’. En geloof me, dat moet kunnen want de gemiddelde Britse inwoner die de F1 volgt smult daarvan. Als wij in Nederland dat zouden doen voor Red Bull en met name Max Verstappen, ligt dat wel even anders. Dan kijken we plots door een oranje bril en we willen niet vergeleken worden met die platte hap aan de ander kant van de Noordzee. En dus leveren we kritiek op vooral de Britten, want die geven nooit goed weer wat de beelden laten zien. Zij luisteren en vertellen niet goed wat ze zien, althans is dat de opinie van velen in Nederland. Wij Nederlanders doen tenenkrommend ons best om zo neutraal mogelijk verslag te doen van de Formule 1 races.

Voorbeeld: Max Verstappen kon wereldkampioen worden in Las Vegas. Terwijl ik de race bekeek op Viaplay gaven de Nederlandse commentatoren daar veelal aan hoe geweldig Hamilton reed. Hoe geweldig Russell zijn ronden aan de leiding reed. Hoe vaak Sainz en Leclerc van Ferrari paarse sectortijden reden, maar uiteindelijk niet bij machte waren om Mercedes bij te houden. En o ja, daar reden ook Verstappen en Norris hun race, maar absoluut in de ogen van de commentatoren minder belangrijk. Beide coureurs reden plichtmatig hun rondjes op plaatsen vijf en zes, niet bijzonders, althans zo kwam het in mijn ogen en oren over. Pas in de laatste ronde werd er dan nog gemeld dat Verstappen opnieuw Wereldkampioen is geworden, een knappe prestatie. Later in de week hoorde ik zelfs een analist zeggen dat hij het jammer vond dat Verstappen de titel binnenhaalde met een vijfde plaats in de race. Kom op zeg!

Mij mening. De pot op met dat neutrale gedoe. De pot op met het laten horen hoe onpartijdig je bent, de kijkers vertellen dat Formule1 meer is dan Max Verstappen. Ik vraag mij werkelijk af waarom wij Nederlanders niet mogen juichen en laten zien hoe trots we zijn op een sportman als Max Verstappen. Zout op met die onpartijdige kritische blik! Een Nederlander die geschiedenis schrijft in een enorme grote wereldsport, die de autosport nu eenmaal is. Zien, luisteren en vertellen na de GP van Las Vegas kan mij in ieder geval niet lang genoeg duren. Ik steek even die ene vinger op naar alle Engelsen en die zogenaamde neutrale saaie Nederlandse verslaggevers en analisten. Ik ben geen Hollandse nuchtere F1 kijker, maar een heerlijke Hollandse Verstappen chauvinist. Nou ja, in ieder geval voor even dan!

Is data overheersend in de Formule 1?

Als vaste kijker naar de Formule 1, en dat al vele jaren, blijf ik mij nog elke race weer verbazen over de strategie van de teams. Ook tijdens de laatste race voor de zomerstop in België zat ik weer met open mond te kijken. Vooral bij Red Bull snapte ik er even geen hout van. Tijdens de race bijvoorbeeld komt Max Verstappen achter George Russell terecht die op zijn beurt achter Sergio Perez aan rijd. Een aantal ronden is dat het geval en achter Verstappen komt Lando Norris steeds dichterbij. Op dat moment dacht ik: waarom halen ze Perez niet direct voor Russell vandaan zodat hij geen DRS meer heeft, en dan kan Verstappen op zijn beurt proberen om met zijn DRS de Brit te passeren. Het was in mijn gedachte een makkelijke keuze, immers weten ze bij Red Bull dat ze als team waarschijnlijk de constructeurtitel niet gaan winnen en zich vooral moeten gaan richten op Max Verstappen. Was het een logische gedachte of zit ik als leek helemaal verkeerd te denken?

Het zal wel het laatste zijn. De Formule 1 is een zeer gecompliceerde sport, soms niet goed te volgen voor de fan. De enorme regelgeving is daar debet aan maar ook de technologie draagt daar een steentje aan bij. Duizenden mensen binnen een F1 team zijn dagelijks bezig met het bekijken van data en maken analyses die daarop gebaseerd zijn. Soms krijg je het idee dat er meer computers/laptops aanwezig zijn tijdens een raceweekend dan teampersoneel. Een overvloed van informatie verschijnt er op die apparaten. Over de raceauto natuurlijk via allemaal sensoren maar ook veel randzaken verschijnen op de schermen. De vraag is echter, is zoveel info eigenlijk wel nodig, kan een hoeveelheid gezond verstand van mensen met veel ervaring soms niet beter werken? Zorgde de data informatie ervoor dat Perez daar bleef rijden?

In België vond ik Mercedes wel een goed voorbeeld. Hamilton gaf aan dat zijn banden goed waren, maar werd ondanks deze info toch binnengeroepen voor een bandenwissel. George Russell gaf ook door dat zijn banden oké waren, en weigerde binnen te komen. Russell zei dat hij de race ging uitrijden op de set harde banden die hij eronder had liggen, en won de race. Nou ja, uiteindelijk niet omdat hij gediskwalificeerd werd omdat de auto ruim een kilo te licht was na gewogen te zijn na afloop van de race. Volgens Mercedes kwam dit omdat Russell teveel rubber had versleten aan het einde van de race. Lekker dan, sta je even als team lekker voor l*l met al je data. Hier blijkt dus dat het gevoel van de mens/coureur goed was, maar de data het liet afweten om de eenvoudige reden dat er iets gebeurde wat niet voorzien was. Iedereen zat met zijn neus op het computerscherm te turen en niemand die ook maar de gedachte opperde of dat wat Russell wilde wel mogelijk was zonder schadelijke gevolgen. Tja, dit stond immers niet geprogrammeerd en was er dus geen aanwezige data beschikbaar. Simpelweg omdat alle teams een race in België hadden gepland met een twee stop strategie.

Natuurlijk is de Formule 1 in zijn geheel een heel geavanceerde sport geworden. De technologie is kwalitatief van hoge kwaliteit en innovatief, en is belangrijk voor de toekomst op onze aardbol. Maar ik blijf toch met het gevoel zitten dat sport ook moet zijn gebaseerd op menselijke factoren. Mensen hebben nu eenmaal ogen, oren en hersenen. Die drie tezamen kunnen al die data overrulen. Vaak hoor je de coureurs al aangeven wat ze voelen of horen als er iets mis is met de auto. Ze moeten dan wachten totdat de race-ingenieur verteld wat ze moeten doen zoals de data dat aangeeft. Een buienradar is mooi, maar even naar de lucht staren en een hand uitsteken van hoe hard het regent of voelen hoe hard het waait.

Menselijke fouten moeten blijven. Waar gewerkt wordt worden immers fouten gemaakt. Het moet niet zo zijn dat een fout al snel wordt gekoppeld aan een storing of fout van de computer, wat op zich een gemakkelijk excuus is. Natuurlijk kan je niet zonder deze hulpmiddelen, niet in de sport maar ook niet in het dagelijkse leven. Maar het gevoel en het denken van de mens van vlees en bloed mag niet verloren gaan. En daarom vind ik acties zoals van Russell in België heerlijk om te zien, en gunde ik hem die overwinning. Maar helaas won de regelgeving en de geavanceerde techniek die men daarvoor gebruikt om de coureur te straffen. Een racer met intuïtie en bijbehorende zintuigen eindigde daarom als laatste in de race. De kop boven dit schrijven luid: is data overheersend in de Formule 1? Nee, ik denk het niet, nog niet.

George Russell zal daar misschien anders over denken.

Kevin, het zwarte schaap

Een week na de GP van Monaco 2024, moet ik nog steeds terugdenken aan deze ‘race’. En dan vooral aan de start van deze Grand Prix. Sainz die lek rijd en zijn auto parkeert en weet dat de GP over is. De enorme klapper even later met Perez en Magnussen waar Hulkenberg ook het dupe van werd. En weer even later de domme actie van Ocon die zijn teamgenoot blokkeert bij het aansnijden van de bocht richting tunnel. Het betekent een uitvalbeurt voor Ocon, een rode vlag en puinruimen voor de F1 marshals. De race wordt herstart met een Carlos Sainz als lachende derde, hij kon weer deelnemen aan de race.

Ik denk vooral terug aan Kevin Magnussen. Na afloop va de race legt hij de schuld van die klapper neer bij Perez. De stewards van dienst geven aan dat dit ongeluk een race-incident was, geen straffen dus voor de rijders. De ‘kenners’ zijn er niet echt over uit, maar geven de stewards gelijk. Magnussen wilde rechts inhalen en Perez week daadwerkelijk uit naar rechts op het moment dat Magnussen al met zijn voorwiel naast het achterwiel zat van Perez zijn bolide. Oké, daar kan ik mee leven, zij het met een raar onderbuik gevoel.

De gemiddelde leeftijd van het huidige deelnemersveld in de F1 is 29 jaar en 2 maanden. Kevin Magnussen is 31 jaar en rijd zijn tiende seizoen in de Formule 1. Hoewel je zijn uitslagen in al die jaren nu niet geweldig kan noemen, is Kevin wel een ‘oude rot in het vak’. Iemand die de kneepje van het racen kent, weet welke gevaren de autosport met zich meebrengt en capabel genoemd mag worden als het gaat om een snelle raceauto te besturen.

Kevin Magnussen is volgens velen een aardige kerel en goede collega. Dat is mooi maar bij mij rijst wel de vraag wie Kevin is wanneer hij zoals heden ten dagen op het circuit rond scheurt in zijn F bolide. De meeste coureurs, zoal niet allemaal, willen niet graag in de buurt van hem racen. Kevin verdedigd zichzelf heel fanatiek, en gaat daarbij wel eens over het alom bekende randje. Ook aanvallend is Kevin niet bang om rare capriolen uit te halen met opnieuw dat eerder genoemde randje. Dat is zijn ‘rijstijl’ en dat zit nu eenmaal in het racekarakter van Kevin.

Toch vraag ik mij af of dit wel allemaal nodig is om in de Formule 1 te kunnen en mogen rijden. Ik krijg het idee dat Kevin alles in huis heeft om een goed coureur te zijn maar hij mist iets. Ik vermoed, en nu begeef ik mij op het randje, dat hij een paar grijze racehersencellen mist. Het vermogen om bepaalde situaties in te schatten die wellicht door anderen coureurs wel op juiste waarde wordt ingeschat. Kevin doet wat bij hem opkomt zonder daar de gevolgen van in te zien. Je kam het racen met het hart noemen, maar het bezorgd veel rijders en teams hoofdbrekens op. In Monaco zelfs zijn eigen team Haas. Kevin moet oppassen dat coureurs en teams hem niet gaan zien als het zwarte schaap in de Formule 1. Hoewel mijn gevoel zegt dat dit al het geval is.

Kevin lijkt bezig te zijn aan zijn laatste jaar als Formule 1  coureur. Ik denk dat de meesten coureurs hem niet gaan missen, al zullen ze dat niet laten blijken. Mocht Kevin in 2025 niet meer aan de start verschijnen dan wens ik hem en zijn gezin een hele fijne toekomst toe. Kevin is getrouwd met de Deense  Louise Gjørup en hebben samen twee dochtertjes. Privé lijkt alles in kannen en kruiken. Kevin alsjeblieft, het is mooi geweest. Relax en ga genieten van het leven.

Steiner op straat gezet!

Op 14 april 2014 werd officieel bekendgemaakt dat Steiner de teammanager werd van het nieuwe Amerikaanse Haas F1 team. Het team kwam voor het eerst aan de start van een F1 race in seizoen 2016. In de totaal acht seizoen onder leiding van Steiner werd er in honderdzestig races geen enkele podiumplaats behaald en stond het team de laatste seizoenen op de negende of tiende plaats in het kampioenschap. Op 10 januari 2024  kwam er een bericht vanuit Haas F1. Teambaas Günther Steiner per direct weg bij Team Haas. Voor velen kwam het bericht dat Steiner weg moest bij Haas als een donderslag bij heldere hemel. Toch gezien de resultaten van het team lag het wel voor de hand.

Aangezien er nog weinig naar buiten komt over het vertrek van Steiner is alles wat je schrijft niet altijd gebaseerd op harde feiten. Zo wordt geschreven dat Steiner niet is ontslagen maar dat zijn contract eind 2023 was afgelopen en niet is verlengd. Maar dan nog komt het snelle vertrek van Steiner wel heel plotseling uit de lucht vallen. Zo kan je lezen bij diverse media dat Steiner niet eens afscheid heeft kunnen nemen van het team. Steiner heeft dat inmiddels ook bevestigd. De reden van het op straat zetten van Steiner zal een geschil om de ‘centen’ zijn geweest. Steiner wilde dat eigenaar Gene Haas meer zou gaan investeren in het team. Volgens schrijven van verschillende media zou Haas ook in 2023 ver onder het budgetplafond zijn gebleven, en dat Steiner daarom om meer geld heeft gevraagd. Naar de buitenwereld toe laat Gene Haas verstaan dat er een andere aanpak noodzakelijk is, omdat de voorbije jaren de resultaten serieus tegenvielen. En over dat laatste valt niet te redentwisten, dat feit liegt niet.

Volgens Graig Slater en David Croft, die verslaggevers zijn bij Sky Sports, getuigt de manier waarop Günther Steiner de deur is gewezen bovendien van bijzonder weinig respect tegenover de inmiddels ex-teambaas van Haas F1. Steiner stond vanaf het begin aan het roer van het team en heeft het Haas F1 team, mede naar de buitenwereld toe, op de kaart gezet. Als je stil blijft staan dan ga je in de F1 achteruit. Dat past volgens Gene Haas niet in de toekomstvisie van het team. Maar aan de andere kant kan je ook zeggen dat het Haas F1 Team stilstaat omdat er niet genoeg geïnvesteerd  wordt. Gene Haas liet zich waarschijnlijk niet de les lezen door Steiner, en besloot hem daarop geen nieuw contract te geven en te vervangen voor Ayao Komatsu.

Misschien komt de waarheid wel boven water, maar Steiner kan ook de eer aan zichzelf houden. Feit is wel dat de Formule 1 een markant persoon kwijt is geraakt. Hij werd mede door de Netflix serie Drive to Survive een beroemdheid door zijn soms harde kritiek en zijn gulle lach. Een open persoonlijkheid die zijn mening niet onder tafel en stoelen stak. Dat laatste heeft hem waarschijnlijk de kop gekost. Moeten we nu medelijden hebben met Günther Steiner? Nee hoor, deze man zien we wel weer ergens opduiken in de autosport. Want zelfs alle ‘Gene Haasen’ van deze wereld kunnen hem dat niet beletten.

F1 '23

Max Verstappen 2023

In een jaar van oorlogen, natuurrampen en nog veel meer ellende, was er een sportorganisatie die de wereld over ging. We hebben het hier over de Formule 1, die in 2023 weer miljoenen mensen over de gehele wereld aan de buis gekluisterd hield. De Formule 1 was voor veel mensen een afleiding in deze roerige wereld. Een sportspektakel waar veel mensen zich even konden verbazen en afreageren over de prestaties van teams en coureurs in de Koningsklasse van de autosport. Waar men zich heerlijk kon ergeren aan beslissingen van de wedstrijdleiding, waar men zich kon vergapen aan prachtige races met hoogtepunten en dieptepunten. Waar men zich niet altijd in de F1 kon vinden waren de meningen van analisten of journalisten die, gezien hun kennis en ervaring, denken alles beter te weten. Het blijkt dat sport te zien en te beleven veel doet met de geest van mensen, al zijn wij daar ons niet altijd van bewust.

In 2023 viel er veel te genieten in de Formule 1, al was het voor ons Nederlanders wel extra mooi. De niet Oranje bril dragende fans keken misschien dit jaar anders naar deze sport. Het woord ‘saai’ kwam veel bij deze groep Formule 1 volgers over de lippen. De dominantie van Red Bull, en met name van Max Verstappen was echter wel historisch te noemen. Max kwam, zag en overwon met een overtreffend gaspedaal. Iedereen in het deelnemersveld was het erover eens, Verstappen reed in een andere autosportklasse. Omdat hij zo overheersend was zijn er zelfs mensen die na afloop van het seizoen nog zeggen: ‘Jammer van die éne race in Singapore’. Max Verstappen heeft zich met zijn derde Wereldtitel gevoegd bij de groten der aarde, en veel records zijn door hem gebroken. Hoewel volgens, een opmerking van Mercedes baas Toto Wolff, deze alleen goed zijn voor Wikipedia. Je vraagt je nu toch wel af hoe Mercedes coureur Lewis Hamilton, met in zijn bezit zeven Wereldtitels, hier werkelijk over denkt.

De FIA, FOM en Liberty Media zijn de organen die de Formule 1 in goede banen moet leiden. En dat is absoluut geen gemakkelijke opgave. Alle reglementen die er zijn, en er elk jaar bijkomen, moet op papier staan en volgens de regels worden uitgevoerd. Zo zijn er regels beschreven voor het technische gedeelte, het financiële gedeelte en is er een sportief reglement. Dat er ieder jaar discussie ontstaat over de uitvoering en handhaving hiervan is niet verwonderlijk. Er zijn zoveel regels en sub-regels dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Natuurlijk zijn de teams daar mede verantwoordelijk voor. Zij zijn het immers, die altijd de grens opzoeken van het toelaatbare en zoeken naar mazen in de ‘Formule-1 wet’. Het geeft aan de andere kant ons ook voer voor argumentatie, en dat maakt het ook wel weer interessant. Al zal de FIA het daar natuurlijk niet altijd mee eens zijn. Zij voelen zich vaak bij elke beslissing aangevallen door teams en volgers van de Formule 1. Maar eerlijk is eerlijk, dikwijls maken ze het er zelf naar. Regels worden tijdens een seizoen aangepast of nieuw ingevoerd, en daarna ook soms weer net zo gemakkelijk teniet gedaan. Maar al met al kan ik niets anders dan respect opbrengen voor de organisatie van de Formule 1. Want in deze sport ,waar miljarden Euro’s in omgaan, is het absoluut voor hen geen ‘appeltje-eitje’.

2023 was een Formule 1 jaar waarin waarschijnlijk de suprematie van Max Verstappen en Red Bull in de herinnering zal blijven voortbestaan. Jammer was dat de GP van Emilia-Romagna wegens noodweer werd afgelast, maar wel begrijpelijk. Er vielen zelfs slachtoffers te betreuren onder de bevolking. Natuurlijk mogen we Nyck de Vries niet vergeten, die helaas niet een echte kans heeft gekregen bij AlphaTauri. Dat de meningen daarover verschillen, vind ik in dit gebeuren erg jammer. Ik had hem graag langer zien rijden in de Formule 1. Super Formula coureur Liam Lawson mocht nog opdraven en deed dit zeer verdienstelijk, hij heeft 5 races gereden als vervanger van Daniel Ricciardo en haalde in Singapore ook nog eens 2 punten binnen voor AlphaTauri. De opmars van McLaren was opmerkelijk, met een heel goed presterende rookie Oscar Piastri. De 22-jarige Australiër behaalde in zijn eerste seizoen een zege in de printrace van Qatar en eindigde met 97 punten als negende in het eindklassement. Sergio Perez wist voor Red Bull een één-tweetje te scoren in het eindklassement en stond behoorlijk onder druk het gehele jaar. Op zich mag de Mexicaan best tevreden zijn met het behaalde resultaat, ook al zag hij zichzelf als titelkandidaat voor het WK aan het begin van het seizoen. Lewis Hamilton eindigde als derde en wist meestal de pers te woord te staan met een wat negatieve houding. Ook zijn teamgenoot bij Mercedes George Russel kon geen potten breken dit jaar. Fernando Alonso was de oude Fernando van 10 jaar terug. Strijdend, lachend en mopperend gaf hij verschillende races kleur met de Aston Martin. Pechvogel van het jaar vind ik Carlos Sainz. De Ferrari coureur won in Singapore na een tactisch perfecte race, maar kwam vooral in het nieuws door de klap met een losgeschoten putdeksel in de GP van Las Vegas. Ook in Abu Dhabi zat het tegen, waardoor zijn zevende plaats in de eindrangschikking wat lager uitviel. Mooiste race was voor velen toch Zandvoort, wat mede te danken was aan de regenbuien tijdens de race.

We kunnen het hele seizoen wel gaan samenvatten, maar dat gaan we niet doen. Nee, we gaan alweer ons vizier richten op komend jaar. Een jaar dat 24 races en 6 sprintraces heeft staan op de kalender. Teams en coureurs vonden 2023 al zwaar voor het gestel, dus kunnen ze zich gaan voorbereiden op een nog langer Formule 1 seizoen. Of Max Verstappen meer tegenstand zal krijgen in 2024 is een veelgestelde vraag. Mijn gevoel zegt dat onze landgenoot wel zijn vierde Wereldtitel gaat ophalen. Of het net zo dominant gaat worden als 2023 zal nog moeten blijken. Verstappen gaf zelf al aan dat dit bijna niet mogelijk is. Op 2 maart 2024 vind de eerste race van het seizoen plaats in Bahrein. In 2024 staan dezelfde twintig coureurs als in 2023 aan de start. Alle teams rijden opnieuw op Pirelli banden. De naam AlphaTauri verdwijnt en gaat waarschijnlijk verder onder de naam Racing Bulls. Definitief is dit laatste nog niet. Formule1start.nl zal ook komend jaar weer verslag gaan uitbrengen van alle races die gaan plaatsvinden. Houdt de site voor meer informatie goed in de gaten.

Wie, wat, hoe en waar

Ik publiceer dit stukje op 1 januari 2023. Natuurlijk heb ik dit al eerder getikt, aangezien ik wel aanvoelde dat ik op de eerste dag van het nieuwe jaar niet al te fris en fruitig zal zijn. Ik wens jullie in ieder geval een gezond en gelukkig jaar toe, en dat we weer kunnen genieten van een mooi Formule 1 seizoen. Vanaf deze datum zijn er nog 62 dagen tot aan de eerste F1 race in Bahrein. Daar start het 74ste seizoen in de hoogste autosportklasse, zoals de FIA het liefkozend noemt. Het  aantal van 24 races staan er gepland op de kalender, waarvan 6 met een sprintrace. Vooraf aan de eerste race van dit jaar, zijn er nog de onthullingen van de nieuwe bolides en 3 testdagen voor de teams. In die periode gaan we weer volop speculeren hoe ze ervoor staan, en wie de grote favoriet is voor de Wereldtitel.   

Er staan 2 Nederlander aan de start komend seizoen. Dat 2-voudig Wereldkampioen Max Verstappen aan de start verschijnt kan je geen verrassing noemen. Van Nyck de Vries mag je dat eigenlijk wel zeggen. De Vries rijd komend seizoen bij AlphaTauri naast Yuki Tsunoda. Nyck is in de plaats gekomen voor Pierre Gasly die is overgestapt naar Alpine.  Nyck de Vries maakte in Monza zijn GP debuut bij het team van Williams, omdat Albon in het ziekenhuis lag met een blindedarmontsteking. Toen Helmut Marco en Franz Tost hem daar een uitmuntende prestatie zagen neerzetten, was de keuze al snel gemaakt. Twee Nederlanders in de Formule 1, hoe mooi is dat! Kan nog leuk worden met de GP van Nederland in Zandvoort, direct na de zomerstop op 27 Augustus.

Naast nieuwkomer Nyck de Vries zijn er dit jaar nog twee debutanten. De Australiër Oscar Piastri die voor McLaren gaat rijden en de Amerikaan Logan Sargeant die bij Williams zijn opwachting maakt. Maar wat misschien nog opvallender is, Nico Hulkenberg is terug op de startgrid. De 35-jarige Duitser vervangt Mick Schumacher bij Haas F1. Zijn laatste volledige seizoen was in 2019, toen in dienst van Renault F1. Bij dat team haalde hij in 2018 zijn hoogste eindklassering, een zevende plaats. Bij Haas wordt hij teamgenoot van de 30-jarige Deen Kevin Magnussen. Je kan dus stellen dat Haas bewust heeft gekozen voor ervaring bij zijn coureurs, in plaats van jeugdig elan.

Wie de inschrijflijst bekijkt van 2023 van de Formule 1 ziet iets opvallends. Bij Aston Martin staat de naam Fernando Alonso Diaz bij de coureurs vermeld. In Spanje is het gebruikelijk dat een kind de achternaam van de vader én de moeder krijgt, en dus besloot Alonso zijn moedersnaam erachter te plakken. Waarschijnlijk wil hij met de toevoeging 'Diaz' de band met zijn familie verder aanhalen. Het wordt het twintigste seizoen voor Alonso in de Formule 1 en dan mag je deze toevoeging wel laat en apart noemen. Maar ach, het is wel Alonso, die altijd wel ‘in’ is voor een beetje aandacht.

Wat echter nooit zal veranderen,  zijn de vragen vooraf aan een jaargang Formule 1. Zullen er nog tussentijdse reglementswijzigingen te noteren zijn? De FIA heeft haar ‘International Sporting Code’ in ieder geval al aangepast en die zal een serieuze invloed hebben op de boodschappen die de coureurs nog mogen brengen. De aanpassing zorgt ervoor dat de F1 rijders geen politieke, religieuze of persoonlijke boodschappen meer mogen brengen. De eerste commentaren op de regel zijn er al, en deze zijn behoorlijk negatief. En zullen de gemoederen opnieuw hoog oplopen als het budgetplafond weer ten sprake komt? Hoe zullen de stewards tijdens de raceweekenden omgaan met overtredingen van teams en coureurs, en de bijbehorende straffen in 2023. Dat laatste blijft elk jaar een discussiepunt in de Formule 1. En welk circuit wordt de vervanger van de GP van China, die voor het laatst werd verreden in 2019. China heeft nog steeds te maken met het hardnekkige Coronavirus.

Wie zullen er gaan strijden om de Wereldtitel bij de coureurs en de teams? Wordt het een strijd tussen Red Bull en Mercedes? Of krijgt de nieuwbakken teambaas Frédéric Vasseur van Ferrari het team wel goed georganiseerd en kan het zodoende een gooi doen naar het kampioenschap? En zo kan je nog wel tientallen vragen afvuren, zonder dat je daar nu al een antwoord op krijgt.

Laten we maar gewoon wachten tot 5 Maart, de eerste race van het jaar in Bahrein. Tot die tijd lekker de vragen over je heen laten komen. Wie, wat, hoe en waar worden vaak gaandeweg het seizoen beantwoord.

Hoe dan ook, ik wens jullie een geweldig mooi Formule 1 seizoen toe.

Menu 24

Zhou Guanyu

China telt ongeveer 3x zoveel inwoners als de Europese Unie. Er zijn ruw geschat 1.5 miljard chinezen woonachtig in de Volksrepubliek China. En eindelijk in 2022 is het dan zover, China heeft een F1 coureur. Zhou Guanyu is de naam, geboren in Shanghai op 30 mei 1999. Vorig jaar werd hij derde in de eindstand van de Formule 2 en dit jaar rijd hij voor het team van Alfa Romeo in de Formule 1. Toch bevreemd het je, dat er op zo’n enorme bevolkingsaantal, het zo lang geduurd heeft voordat China een coureur heeft kunnen voortbrengen die in de koningsklasse van de autosport uitkomt.

Ho-Pin Tung heeft even mogen ruiken aan de Formule 1. Tung heeft zowel een Chinese als Nederlandse nationaliteit. Hij besloot te gaan racen onder de Chinese vlag. In 2010 was Tung de derde rijder bij het Renault F1 Team. Maar tot een F1 race kwam het helaas voor hem en China niet. China is al gastheer van de Formule 1 sinds 2004, op het Internationale Circuit in Shanghai. Al 16 jaar lang organiseren ze daar een F1 race, hadden er meer kunnen zijn maar Corona verhinderde dat. Blijft dus de vraag, waar zijn ze dan? De jonge mannen die het talent hebben om te racen in de snelle bolides!

In China is de autosport nog relatief nieuw in vergelijking met bijvoorbeeld de VS of Europa. Ondanks dat China al jaren de grootste automarkt heeft ter wereld, is autosport nooit echt een speerpunt geweest. Vanaf dat de Formule 1 neerstreek in Shanghai werd er wel meer door jongeren gekeken maar kwam de autosport nog niet echt op gang. Volgens Ho-Pin Tung komt daar nu langzamerhand verandering in. Volgens hem zie je bij het karten een kleine aanwas van Chinezen. Een groep jongens die Internationaal proberen door te breken. Volgens Tung kan Zhou een voorbeeld zijn voor de jonge racesporters in China. “Hij zal zeker de geschiedenisboeken ingaan” aldus de Nederlandse Chinees.

De Formule 1 ziet de enorme waarde en potentie van de Chinese markt. Shanghai heeft mede daarom het contract met de Formule 1 verlengd tot en met 2025. In die komende jaren zullen er geen opvolgers klaar staan voor Zhou, daar is de tijd gewoon tekort voor. Tot 2025 moeten de Chinezen het hopelijk doen met Zhou. En natuurlijk de in China uiterst populaire, Max Verstappen. Maar wie weet komt er uit de lichting Chinese karters een tweede Formule 1 coureur uit China. Tot er meer Chinese coureurs doorbreken in de autosport kan de rest van de wereld voorlopig nog genieten van de huidige Formule 1 rijders. Vol spanning kijken naar het scherm met, bij een aantal races, een menu 24 van de afhaalchinees op schoot. O, laat dat nou net het racenummer van Guanyu Zhou zijn!

1   |   2   |   3   |   4      »