Onvoldoende voor Ben

Hoe moet je een Formule 1 jaar dat startte op 29 februari en eindigde op 8 december 2024 nu objectief samenvatten. Het is eigenlijk niet te doen. Iedereen heeft namelijk zijn eigen ideeën hierover, ook al wordt je soms beïnvloed door mensen van buitenaf. Als ik algemene vragen stel over het afgelopen jaar betreffende de Formule 1 aan mensen uit mijn kennissenkring, beginnen ze een antwoord meestal met ‘nou, persoonlijk vond ik….’. Toch blijven ook vaak momenten in onze geheugen hangen als het gaat om recht of onrecht. En die vraag werd vaak unaniem gelijk beantwoord door mijn kennissen, maar dan zonder die persoonlijke opening. Gewoon omdat ze wisten dat iedereen hetzelfde dacht over bepaalde zaken in het afgelopen seizoen. De bijzondere prestaties, de blunders, de crashes en natuurlijk de straffen die werden uitgedeeld. Vooral dat laatste ligt erg gevoelig bij mijn kennissen, daar kwam ik al snel achter. Het gevoel van onrecht over deze straffen is al jaren lang een probleem, maar het kwam in de laatste aantal races dit jaar weer heel dominant naar boven drijven. Zeker als Max Verstappen erbij betrokken was.
Ik heb hier al eens eerder enkele alinea’s aan besteed, en het blijkt een terugkerend probleem te zijn. Bestraffen van volwassen mensen die soms niet volgens de regels hun sport beoefenen. Bewust en onbewust doen sporters soms iets fout, en als dat wordt opgemerkt door de regelhandhavers dan wordt deze misstap bestraft. In de Formule 1 gaat dat ook zo, een aantal personen hebben het recht en de macht om iemand te bestraffen die in hun ogen de fout is in gegaan. En in die laatste zin zit nu net het knelpunt – in hun ogen. En tot overmaat van ramp bepalen zij dan ook nog de strafmaat. En laat nu het grootste probleem zijn dat er het gevoel heerst dat er met twee maten wordt gemeten. De FIA is de verantwoordelijke voor bijvoorbeeld het ontslaan van de wedstrijdleider drie races voor het einde van het jaar, de taakstraf van Max Verstappen, de ontslagen van meerdere kopstukken binnen de organisatie en de inconsistente stewards. Kom op FIA, sla eens met de vuist op tafel. Het gezever van de klikspanen in de raceauto’s is absoluut irritant, hoewel het besluit van de FOM (Formula One Management) zelf komt om te pas en te onpas boordradio's uit te zenden. Verder moet het ‘gesjoemel’ met straffen van wie wel en wie niet en de strafmaat eensluidend zijn. Betaal de stewards van dienst een goed salaris en laat ze vooral onpartijdig hun beslissingen nemen. En niet onbelangrijk, laat ze hun mond houden nadat ze het werk erop hebben zitten. Je mening geven over rijders als steward op een podcast van een gokwebsite, is zachtjes gezegd niet handig.
Het is jammer dat deze zaken niet onder controle zijn bij de FIA. Wij Formule 1 volgers willen de dingen onthouden die met het pure racen te maken heeft. Grand Prix races met inhaal acties, strategie van de teams volgen, heerlijke fouten van de coureurs en spanning in elke race tot aan de finishlijn. Dat lijkt me ook de bedoeling van deze sport, zeker als kijksport voor de fans. Snelheid en spanning gedurende het F1 jaar laten zien, en na afloop van het seizoen kunnen zeggen hoe mooi het was en dat het terechte winnaars heeft opgeleverd. En dus pure sport zonder alles overheersende randzaken. Misschien dat FIA baas Mohammed Ben Sulayem wat minder uitgesproken moet zijn over ‘zijn’ FIA standpunten en zich meer gaat inzetten voor de schoonheid van de racesport. Want ‘ome’ Ben van de FIA moet wel beseffen wat het jaar 2024 in de Formule 1 betreft, hij en zijn team naar huis wordt gestuurd met een dikke onvoldoende. Laten we voor 2025 hopen op beterschap en enig zelfreflectie van Ben Sulayem, zeker voor mijn kennissen en al de miljoenen fans over de hele wereld.