Formule1start
 

F1 overpeinzingen

De zomerstop van een kleine 4 weken in het seizoen, is een periode waar je even kan nadenken over de Formule 1. Jezelf elke keer weer rond die tijd afvragen of de Formule 1 wel is wat je ervan verwacht. Als je de Netflix series Drive to Survive hebt bekeken over de Formule 1, dan spiegelen zij je voor dat het één van de mooiste en emotionele sporten ter wereld is. Een sport vol van actie, snelheid en onverschrokken coureurs in hun bolides. Maar is dat wel gekoppeld aan de werkelijkheid? Ik denk van niet, en dat klinkt vast negatief.

Regen: Racen in de regen gaat zeker gepaard met meer risico. Daarom liever niet rijden onder te natte omstandigheden, want de F1 stelt veiligheid voorop. Natuurlijk kan je daar begrip voor hebben, maar het zijn wel de beste autocoureurs ter wereld zoals wordt beweert. Wanneer je in een F1 auto mag stappen om mee te doen aan de Grand Prix races, dan weet je dat je dit soort omstandigheden kan treffen. Je wordt tenslotte ook dik betaald voor je werk als coureur. Veiligheid is een issue waar de Formule 1 steeds meer de nadruk oplegt. De Grand Prix van België liet maar weer eens zien hoever de FIA gaat met hun regels. Het regende maar we gingen niet meteen kijken naar de race, we gingen wachten totdat het circuit bijna droog was en daarna heel voorzichtig met rollende start op weg. De meningen zijn verdeeld na afloop van de race, maar ik ga mee met diegenen die zeggen dat ze eerder hadden moeten starten. De discussie was dat het te gevaarlijk was op Spa-Francorchamps. Met andere woorden, het circuit is alleen geschikt voor droogweer races. Krijgen we ooit nog wel een klassieke regenrace, vroeg Max Verstappen zich openlijk af. Misschien niet, en gaat de Formule 1 in de toekomst racen onder een overkapping, hoe leuk is dat!

Snelheid: Autoracen, het woord zegt het al gaat om snelheid. In de Formule 1 betekent dat men alles uit een auto probeert te halen qua motorvermogen en aerodynamica. Los van de race-activiteiten staat de F1 garant voor innovatie, waar de dagelijkse autogebruiker op de openbare weg gebruik van maakt. Maar goed, snelheid dus oftewel zo hard mogelijk rijden om als eerste over de finishlijn te komen. Maar de Formule1 is helaas niet in staat een volledige race op volle snelheid te laten zien aan de kijkers/fans. Bandenmanagement is het meest gebruikte woord, het werkende houden van de banden zodat je er zo lang mogelijk en veilig mee kan racen. Met andere woorden, de coureur moet dus iets minder lang en hard pushen op de baan. De strategie, brandstofgebruik en de technische aspecten van de auto is vaak een soort van belemmering om 100%  van de race voluit te gaan. Met andere woorden, een Formule 1 auto zie je maar beperkt, zo’n 75% van de tijd dat een race duurt, op volle snelheid/power rijden. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van het circuit en de weersomstandigheden.  

Roddel en achterklap: Wat men steeds meer normaal vind, is dat er veel geroddeld wordt in het Formule 1 wereldje. Mede aangewakkerd door de media worden er beschuldigingen geuit op andere coureurs, of medewerkers van de F1 teams. Iedereen lijkt ook intern in de F1 daaraan mee te doen, vooral door telkens weer met het bestraffende vingertje te wijzen naar elkaar als men iets verdacht of fout vind. De regelgeving van de FIA is hier ook zeker debet aan. Teveel en soms onbegrijpelijke straffen worden uitgedeeld door verschillende stewards voor overtredingen. Dat laatste wekt nu niet bepaald vertrouwen dat het allemaal maar goed is bij de FIA. Dus zie je ‘F1-boulevard’ steeds vaker langs komen op de vele F1 websites. Voorbeeld: het hele verhaal over Verstappen of hij wel of niet blijft bij Red Bull dat compleet dat werd uitgemolken. Overigens blijft Verstappen gewoon bij Red Bull zoals hijzelf heeft aangegeven. Hij vertelde daarbij dat hij had genoten van alle onzin verhalen. Lekker rodelen over jan en alleman terwijl er nergens een goede onderbouwing of bewijs geleverd wordt. Dit maakt de Formule 1 sport in zijn algemeenheid ook niet bepaald geloofwaardig, al vervult de ‘sociale’ media hier zeker een grote rol in.

-------------------------------

In Nederland zal de populariteit van de Formule 1 langzaam af nemen zolang Max Verstappen niet mee kan strijden om de Wereldtitel. Ook heeft circuit Zandvoort aangegeven in 2026 voor het laatst een Grand Prix te organiseren. Wereldwijd neemt de belangstelling in de F1 toe volgens de organisatoren van de Formule 1. Tegenwoordig laat de Formule 1 niet meer weten wat de unieke kijkcijfers zijn, maar in 2022 werd er 1,54 miljard keer afgestemd op een uitzending van het Formule 1 evenement. Meer toeschouwers op de tribunes en meer kijkers via T.V. of andere mediakanalen, althans dat beweert men. Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig waarde hecht aan die woorden. Ik geloof wel dat de eerder genoemde serie op Netflix vooral in de Verenigde Staten belangstelling heeft opgewekt. Maar ik denk zelf ook dat de opgaande lijn wel stopt en  zal gaan dalen de komende jaren. Of Formule 1 dit gaat melden en het daarmee zal toegeven is de vraag. Het is aan de FIA en de Formule 1 om goed na te denken en te handelen wat betreft de toekomst van de koningsklasse in de autosport.  

Shit, door die laatste zin raak ik nog meer in een overpeinzing

 Terug
Geplaatst: 05-08-2025 11:50:13

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier

  Stand per 03-08  
  01. Oscar Piastri 284 pnt
  02. Lando Norris 275 pnt
  03. Max Verstappen 187 pnt
  04. George Russell 172 pnt
  05. Charles Leclerc 151 pnt
  Stand per 03-08  
  01. McLaren 559 pnt
  02. Ferrari 260 pnt
  03. Mercedes 236 pnt

           Volledige stand 2025

16 Maart  GP van Australië
23 Maart  GP van China
06 April  GP van Japan
13 April  GP van Bahrein
20 April  GP van Saoedi-Arabië
04 Mei  GP van Miami
18 Mei  GP van Emilia-Romagna
25 Mei  GP van Monaco
01 Juni  GP van Spanje
15 Juni  GP van Canada
29 Juni  GP van Oostenrijk
06 Juli  GP van Engeland
27 Juli  GP van België
03 Aug  GP van Hongarije
31 Aug  GP van Nederland
07 Sept  GP van Italië
21 Sept  GP van Azerbeidzjan
05 Okt  GP van Singapore
19 Okt  GP van Amerika
26 Okt  GP van Mexico
09 Nov  GP van Brazilië
23 Nov  GP van Las Vegas
30 Nov  GP van Qatar
07 Dec  GP van Abu Dhabi

2015 - 201620172018 - 2019
2020 - 202120222023 - 2024
2025 -

Laatste wijziging: 05-08-2025