RACE 16: Formula 1 Pirelli Gran Premio D’Italia 2024
30 Aug 2024
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije trainig
31 Aug 2024
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17.00 Kwalificatie
01 Sept 2024
15:00 Race
Race: Grand Prix van Italië
Actieve jaren: 1950-2024
Aantal races: 74
Contract: t/m 2025
Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: D. Ricciardo - McLaren
2020: P. Gasly - AlphaTauri
2019: C. Leclerc - Ferrari
De Grand Prix van Italië is een wedstrijd uit het Formule 1 kampioenschap. Net zoals de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt de Italiaanse Grand Prix elk jaar gereden zonder onderbreking sinds de start van het F1 kampioenschap in 1950. De race wordt telkens gehouden op de Autodromo Nazionale Monza met uitzondering van 1980 toen de GP gehouden werd op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Na dat jaar keerde de Italiaanse Grand Prix terug naar het circuit in Monza en werd er op het circuit in Imola tot 2006 een GP gehouden onder de naam Grand Prix van San Marino. In 1957 werd er een tweede Italiaanse GP gehouden onder de naam Grand Prix van Pescara. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zijn met vijf zeges recordhouders aantal gewonnen Grands Prix.
Ludovico Scarfiotti reed in de jaren zestig van de vorige eeuw tien maal een Formule 1 Grand Prix. Hij won er eentje en dat was in 1966. Je raad het al, de Grand Prix van Italië. Opmerkelijk feit is dat hij met deze zege ook de laatste Italiaanse F1 coureur is die zijn thuisrace wist te winnen. Hij reed destijds voor Ferrari en gelukkig doet het merk het beter op Monza dan de Italiaanse coureurs. Ferrari wist sinds 1950, de eerste officiële F1 Grand Prix, 19 zeges te pakken in hun thuisland. Giancarlo Fisichella was de laatste Italiaan met een GP zege, hij won de GP van Maleisië in 2006. Andrea Kimi Antonelli is de nieuwe hoop voor Italië, de tiener (18 jaar) wordt in verband gebracht met Mercedes om de plaats in te nemen van Lewis Hamilton die vertrekt naar Ferrari. Antonelli mag vrijdag op Monza de eerste vrije training rijden voor Mercedes. Wordt dit de start van een glansrijke carrière? De chaotische Grand Prix van Italië werd in 2019 na een sprint in de laatste ronde gewonnen door Charles Leclerc in een Ferrari. Het verschil op de finishlijn na 53 ronden was 0.835 van een seconde met Valtteri Bottas. De vraag is of vijf jaar later Leclerc Ferrari weer aan een zege kan helpen. Helaas voor Ferrari, en ook wel voor de andere teams, hebben we na de Grand Prix van Nederland komend weekend een uitgesproken favoriet voor de zege. Lando Norris reed in Zandvoort met de McLaren alle coureurs op een enorme achterstand. De suprematie waarop hij dat deed leek wel buitenaards. Formule 1 kampioenen als Verstappen en Hamilton moesten na afloop toegeven dat ze op deze suprematie niet hadden gerekend. Norris bracht met zijn overwinning het verschil met Verstappen terug tot 70 punten in de WK stand. Er staan nog negen Grand Prix races op de kalender en drie sprintraces. Verstappen kan zich weinig misstappen veroorloven, maar eigenlijk geldt dat ook voor Norris. Na de race komende zondag in Italië weten we meer. Gaat Lando Norris een serieuze kandidaat zijn om Verstappen te onttronen als Wereldkampioen Formule 1?
2023
Beide Ferrari-rijders deden hun uiterste best, maar Max Verstappen slaagde er op het circuit van Monza in om een historische tiende F1 overwinning op rij te behalen. Verstappen had wel een klein probleem met de auto op het einde van de race. Sergio Perez maakte er een dubbel voor Red Bull van, terwijl Carlos Sainz na een intense strijd met Charles Leclerc als derde mee mocht op het podium. George Russell en Lewis Hamilton kwamen daarachter als vijfde en zesde aan de finish. Beide Mercedes coureurs hadden na verrekening van hun tijdstraffen voldoende voorsprong om hun plekken te behouden. Alexander Albon werd knap zevende met de Wiliams op de snelle baan bij Milaan. Lando Norris finishte als achtste. Fernando Alonso eindigde als negende in de Italiaanse Grand Prix, terwijl Valtteri Bottas het laatste WK punt pakte in de thuisrace van Alfa Romeo.
De race
Ondanks meerdere pogingen om de hoge snelheden te matigen is Monza nog steeds het hogesnelheidscircuit bij uitstek. Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix racerij met in totaal 75 verreden Grand Prix wedstrijden. De meeste tifosi zijn autosportliefhebbers en laten dat zien en horen, elk jaar weer. En natuurlijk zijn zij hartstochtelijke fans van Scuderia Ferrari. En dus zullen bij deze fans alle ogen gericht zijn op Carlos Sainz en Charles Leclerc. De laatst genoemde wist op Imola in Mei derde te worden, wie weet kan hij op Monza stunten en het hoogste treetje op het podium betreden. Mercedes heeft ook zijn pijlen gericht op een podiumplek. Na een wat tegenvallende race op Zandvoort wil het team op Monza laten zien dat er wel degelijk rekening met ze moet worden gehouden. En terecht, ze staan immers al op drie zeges dit jaar. Verder is het kijken in hoeverre Oscar Piastri en Sergio Perez hun stempel kunnen drukken op de komende race. Maar natuurlijk zijn de meesten ogen gericht op Max Verstappen en Lando Norris. Norris heeft de handschoen opgeraapt zo lijkt het, en daagt Verstappen uit. Een heel ander circuit qua lay-out dan Zandvoort, een compleet andere afstelling van de auto is vereist en zeer warme omstandigheden (temperaturen tot boven de dertig graden) aanstaande weekend in het Noorden van Italië. McLaren versus Red Bull vind zijn vervolg op Monza. Kan Red Bull de auto zo prepareren dat Verstappen er goed mee kan racen of laat McLaren de concurrentie weer zijn helen zien. De GP van Italië is wat tijdsduur betreft één van de kortste races van het seizoen. Vaak wordt de race in ongeveer vijf kwartier afgeraffeld. Vorig jaar won Verstappen de race in ruim 1 uur en 12 minuten! Nog zo’n ‘pak ‘m beet’ 16 uur is er te racen dit seizoen, en er kan daarin nog heel veel gebeuren al lijkt het weinig tijd. Race 16 staat op het programma, en ga er maar goed voor zitten. Zondagmiddag om 15.00 uur is het Game On. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Italië toe.
VT1
Max Verstappen heeft de eerste vrije training voor de Grand Prix van Italië als snelste afgesloten. Aan het begin van de trainingssessie had Verstappen nog grote moeite om de eerste chicane te halen, maar na lang binnen te hebben gestaan, leek de Limburger het beter voor elkaar te hebben. Achter Verstappen eindigden Charles Leclerc en Lando Norris als tweede en derde. Franco Colapinto klokte de zeventiende tijd, Andrea Kimi Antonelli eindigde na een vroege crash als laatste....lees verder
VT2
De eerste dag van het Italiaanse raceweekend ziet er alweer op. Op het circuit van Monza werd zojuist de snelste tijd genoteerd door Lewis Hamilton. De tweede tijd werd neergezet door Lando Norris. De top drie in deze vrije trainingen werd compleet gemaakt door Carlos Sainz. Max Verstappen had eigenlijk geen echte pushlap gereden, en dat zorgde ervoor dat hij zichzelf terugvond in de onderste helft van de tijdenlijst. Zijn teamgenoot Sergio Perez maakte kennis met de grindbak in de chicane....lees verder
VT3
Lewis Hamilton wist ook in de derde vrije training de snelste tijd neer te zetten. De coureur van Mercedes reed een 1:20,117 en was daarmee marginaal sneller dan teamgenoot George Russell. Max Verstappen was opnieuw de grote afwezigen in de top drie (P6), die werd gecomplementeerd door Ferrari coureur Charles Leclerc. Red Bull Racing hield zich vooral bezig met long-runs, maar de problemen werden opnieuw duidelijk. De auto van Max Verstappen wilde namelijk niet insturen....lees verder
LANDO NORRIS OP POLE
1.Lando Norris
2. Oscar Piastri
3. George Russel
Lando Norris heeft poleposition gegrepen voor de Grand Prix van Italië. De Brit hield Oscar Piastri en George Russell van zich af in een zeer spannende kwalificatie, terwijl een worstelende Max Verstappen het met de zevende plaats moest doen....lees verder
Leclerc stunt in Monza
Charles Leclerc heeft gestunt door voor de tweede keer in zijn carrière de Grand Prix van Italië op zijn naam te schrijven. De Ferrari-coureur liet een éénstopper werken, waar de andere topteams dit niet voor elkaar kregen. Oscar Piastri eindigde als tweede, nadat hij Lando Norris bij de start verschalkte en vervolgens sneller was. Lando Norris finishte derde voor Carlos Sainz en Lewis Hamilton, met Max Verstappen op de zesde plek.
Na de slechte kwalificatie besloot Red Bull om Max Verstappen en Sergio Perez op de harde bandencompound aan de race te laten beginnen. Daarmee werd duidelijk ingezet op een eventuele safety car in de hoop zo plaatsen goed te maken. Lando Norris maakte van op de polepositie, in tegenstelling tot in Zandvoort, een erg goede start. Toch liep het vervolgens nog mis voor Norris in de tweede chicane want daar forceerde teamgenoot Oscar Piastri zich voorbij aan Norris.
Ook Charles Leclerc profiteerde van dat inhaalmanoeuvre van Piastri op Norris want Leclerc ging voorbij aan Norris en zo viel de polesitter op minder dan een halve ronde tijd terug van de eerste naar de derde plaats. Piastri probeerde vervolgens om meteen wat weg te rijden van Leclerc maar de Monegask bleef tijdens de beginfase van de race binnen een seconde. Ook tijdens de start ging George Russell rechtdoor in de eerste chicane. Russell beschadigde zijn voorvleugel door bij het opnieuw op de baan komen tegen één van de ‘pijltjes’ te rijden.
Tijdens de beginfase van de race bleef Charles Leclerc binnen de DRS-seconde van Oscar Piastri. Leclerc probeerde Piastri onder druk te zetten zonder al te veel van zijn banden te vragen. Bij Red Bull hoopten ze dat Verstappen en Perez, die in tegenstelling tot de concurrentie op de harde band waren vertrokken, dat de andere wagens hun medium banden te fel zouden belasten. In ronde 12 kwam George Russell binnen, zijn voorvleugel moest vervangen worden en dat kostte uiteraard wat extra tijd.
In ronde 15 kwam Lando Norris binnen voor zijn eerste pitstop, daarmee probeerde McLaren een undercut tegenover Charles Leclerc. Norris remde pas bijzonder laat en blokkeerde bij het binnenrijden van de pits de banden. Bij Ferrari reageerde men op de pitstop van Norris door een ronde later Charles Leclerc ook binnen te roepen maar Leclerc kwam na Norris opnieuw de baan op. De undercut was duidelijk ‘krachtig’ op het circuit van Monza.
Nog een ronde later volgde ook raceleider Oscar Piastri. Daarmee kwam Carlos Sainz aan de leiding, voor Max Verstappen en Sergio Perez. Max Verstappen ging ondertussen iets te breed in de tweede Lesmo en in de grindbak, gelukkig voor Verstappen zonder grote gevolgen. In ronde 22 kwam Max Verstappen op zijn harde banden binnen, opmerkelijk was dat Red Bull Verstappen opnieuw op een setje harde banden de baan op stuurde. Daardoor volgde er sowieso nog een tweede pitstop. Problematisch voor Verstappen was dat de band rechts achteraan slecht van de wagen kwam. De pitstop duurde daardoor meer dan zes seconden, dit to grote frustratie van Verstappen die meermaals op het stuur klopte.
Bij McLaren gaven ze ondertussen de boodschap dat Piastri en Norris met elkaar zouden mogen strijden maar Norris leek niet onmiddellijk een bedreiging te kunnen vormen voor Piastri. Carlos Sainz voerde zijn eerste pitstop later uit dan de concurrentie, het leek alsof Ferrari met een ‘split strategy’ de race probeerde uit te rijden. Sainz op een éénstopper terwijl Leclerc op een tweestopper leek te staan. Wat verderop het rijdersveld zagen we een mooi gevecht tussen Russell en Perez.
In ronde 33 zagen we Lando Norris voor een tweede keer binnenkomen. Norris kwam achter Max Verstappen opnieuw de baan op, Verstappen moest nog een tweede keer stoppen maar hij kreeg de boodschap dat hij moest verdedigen tegenover Norris zodat de McLaren-rijder extra tijd zou verliezen. Enkele ronden later kwam Norris aansluiten bij Max Verstappen maar Verstappen verdedigde inderdaad met het mes tussen de tanden. Norris verloor daardoor kostbare tijd.
In ronde 38 zagen we George Russell eindelijk voorbij gaan Sergio Perez. Ook dat was een gevecht waarbij er stevig verdedigd werd. Oscar Piastri kwam in ronde 39 binnen voor zijn laatste pitstop. Charles Leclerc bleef echter wel doorgaan, de Monegask en Ferrari leken alles te riskeren en voluit voor de overwinning te proberen gaan. Bij Charles Leclerc zou alles rond bandenmanagement draaien, zou Leclerc zonder al te veel tijdverlies en als eerste de finish kunnen halen?
Oscar Piastri ging vol in de aanval en was meer dan een seconde per ronde sneller dan Charles Leclerc die aan de leiding reed. Leclerc of Piastri, wie zou op het circuit van Monza zegevieren? Met nog acht ronden te gaan ging Oscar Piastri voorbij aan Carlos Sainz. Piatsri kon nu nog meer gaan jagen op Charles Leclerc die met Sainz zijn laatste verdediging zag wegvallen. Met nog zeven ronden te gaan naderde Oscar Piastri maar voorlopig niet voldoende om Charles Leclerc in te kunnen halen. De Tifosi in de tribunes begonnen nog meer te dromen van een Ferrari-overwinning.
Met nog twee ronden te gaan had Charles Leclerc meer dan vijf seconden voorsprong op Oscar Piastri. Charles Leclerc leek inderdaad op weg om de GP van Italië, de thuisrace van Ferrari op het circuit van Monza, te gaan winnen. Charles Leclerc won inderdaad en dat zorgde voor heel wat emoties over de boordradio en dolle vreugde in de tribunes. De Tifosi gingen uit hun dak en er werd een stevig feestje gevierd.
Oscar Piastri en Lando Norris vervolledigden het podium, voor de jarige Carlos Sainz die net naast het podium finishte. Bij McLaren zullen ze echter stevig balen want met beide wagens op de eerste startrij kan zeker gesproken worden van een gemiste kans. Max Verstappen finishte als zesde en beperkte vooral de schade omdat McLaren zichzelf strategisch in de voet schoot en Lando Norris achter Piastri liet finishen.