Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Italië 2022

 

FORMULA 1 PIRELLI GRAN PREMIO D’ITALIA 2022

09 Sept 2022
14:00 - 15:00 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije trainig
10 Sept 2022
13:00 - 14:00 Derde vrije training
16:00 - 17.00 Kwalificatie
11 Sept 2022
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Italië
Actieve jaren: 1950-2022
Aantal races: 72

Laatste 5 winnaars:
2021: D. Ricciardo - McLaren
2020: P. Gasly - AlphaTauri
2019: C. Leclerc - Ferrari
2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Italië 2020

De Grand Prix van Italië is een wedstrijd uit het Formule 1 kampioenschap. Net zoals de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt de Italiaanse grand prix elk jaar gereden zonder onderbreking sinds de start van het F1 kampioenschap in 1950. De race wordt telkens gehouden op de Autodromo Nazionale Monza met uitzondering van 1980 toen de GP gehouden werd op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Na dat jaar keerde de Italiaanse Grand Prix terug naar het circuit in Monza en werd er op het circuit in Imola tot 2006 een GP gehouden onder de naam Grand Prix van San Marino. In 1957 werd er een tweede Italiaanse GP gehouden onder de naam Grand Prix van Pescara. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zijn met vijf zeges recordhouders aantal gewonnen Grands Prix.

Max Verstappen won afgelopen zondag voor de tweede keer op rij de GP van Nederland. Voor het oranje gekleurde Legioen op de tribunes, finishte Verstappen voor de tiende keer dit seizoen als eerste. Tevens was dit de vierde zege op rij voor de 24 jarige Verstappen. Cijfers waar je nu al sprakeloos van wordt, en dan zijn er nog zeven races te gaan. Komend weekend de Grand Prix van Italië op Monza, de laatste race op een Europees circuit dit jaar. Zal Max op dit hoge snelheidscircuit opnieuw de winst opeisen? De kans is aanwezig, gezien de eerdere resultaten van Red Bull op dit soort gelijke circuits. Natuurlijk denk je dan terug aan recentelijk de race op Spa-Francorchamps, waar Ferrari en Mercedes op grote achterstand werden gereden. Het is maar goed dat de organisatie van de GP van Italië alle kaartjes hebben verkocht, anders had het nog een probleem geworden om deze te slijten aan de tifosi. De meeste in het rood geklede fans beseffen dat na de GP van Nederland, er dit jaar geen Ferrari coureur Wereldkampioen Formule1 wordt. Misschien een te vroege conclusie, maar ik durf deze ook wel aan. Zelfs een zege van Leclerc of Sainz op Ferrari grondgebied lijkt een moeilijke zaak te worden. 109 punten voorsprong heeft Verstappen op zijn naaste concurrenten Charles Leclerc en teamgenoot Sergio Perez. De maximale score die een coureur nog kan halen dit seizoen is 190 punten. Dat houdt in dat Verstappen de komende 7 races op het podium moet eindigen om voor de tweede keer Wereldkampioen te worden. Laten we maar stoppen met de cijfertjes en eerst maar gaan kijken hoe de race verloopt aanstaande zondag op de Autodromo Nazionale Monza.

 
Ricciardo Italie 2021

2021

Daniel Ricciardo heeft op spectaculaire wijze de GP van Italië gewonnen. Lando Norris finishte als tweede en maakte er zo voor McLaren zelfs een dubbeloverwinning van. Vltteri Bottas eindigde als derde op het podium, na een tijdstraf voor Sergio Perez. De race stond echter vooral in het teken van een crash tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen die allebei moesten opgeven. Verstappen werd na de race als schuldige aangewezen, em kreeg een drie plaatsen gridstraf voor de race in Rusland. Charles Leclerc reed naar de vierde plaats en Perez zakte van plaats drie naar vijf. Carlos Sainz kwam als zesde over de eindstreep in Monza. Lance Stroll, Fernando Alonso, George Russell en Esteban Ocon verdeelden de andere punten met elkaar.

 
Grand Prix van Italie

De race

Max Verstappen heeft nog nooit weten te zegevieren in de GP van Italië. Charles Leclerc won in de Ferrari deze race wel, namelijk in 2019. Het jaar waarin Ferrari werd beticht van gesjoemel met de brandstofleiding, waarvan overigens nooit een hard bewijs naar buitengekomen is. De twee jaren daarna waren er verassende winnaars te bewonderen. In 2020 was het Pierre Gasly die hier zegevierde en vorig jaar Daniel Ricciardo. Beide coureurs zullen dit jaar weinig kans maken op dit huzarenstukje te evenaren. Alle wedkantoren zullen voorafgaande deze race wel Max Verstappen bovenaan hun lijst zetten. Ook al noemen critici het verloop van dit seizoen ietwat saai, er valt nog  veel voor te racen. In de WK stand staan Sergio Perez en Charles Leclerc beide op plaats twee met 201 punten. George Russel staat maar 13 punten achter hen. Carlos Sainz staat daar weer 13 punten achter. Het geeft aan dat achter Verstappen de strijd om de ereplaatsen nog volledig open is. Zelfs Lewis Hamilton kan zich hier nog inmengen. Alpine en McLaren zijn in gevecht om de vierde plaats in het constructeurs kampioenschap. Alpine lijkt met Fernando Alonso en Esteban Ocon de beste papieren te hebben. Dit komt mede omdat Lando Norris de punten alleen moet binnen halen bij McLaren. Daniel Ricciardo lijkt, na zijn afscheid te hebben verkondigd bij McLaren, het allemaal wel te geloven. Even een leuk feitje over Alonso, de Spanjaard wist in de laatste 10 races telkens in de punten te eindigen. Een knappe prestatie van de ‘oude man’ die volgend jaar bij Aston Martin gaat rijden. Rest me nog mede te delen dat Zondag de race, in het Noord-Italiaanse Monza in de buurt van Milaan, start om 15.00 uur. Het lijkt overigens een droog weekend te worden. Zal Max Verstappen wederom een grote stap zetten richting zijn tweede Wereldtitel? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Italië toe.

 

 
Leclerc VT1

VT1

Ferrari stond aan het einde van de eerste vrije training voor de Grand Prix van Italië eerste en tweede in de tijdenlijst. Charles Leclerc liet de snelste tijd noteren met 1.22.410, terwijl Carlos Sainz op nog geen tiende van zijn teamgenoot plaatsnam op P2. Max Verstappen was halverwege de training onderweg naar een nog betere tijd, maar werd bij de laatste bocht gehinderd door een McLaren....lees verder

 
Sainz VT2

VT2

De eerste dag van het Italiaanse Grand Prix-weekend is alweer ten einde gekomen. Op het iconische circuit van Monza werd de snelste tijd gereden door Ferrari coureur Carlos Sainz. De tweede tijd in deze tweede vrije training werd genoteerd door onze landgenoot Max Verstappen. In de laatste sessie van de vrijdag werd de top drie compleet gemaakt door Charles Leclerc....lees verder

 
Verstappen VT3

VT3

Max Verstappen heeft de derde en laatste vrije training voor de Grand Prix van Italië als snelste afgesloten. De coureur van Red Bull Racing was met zijn 1:21,252 bijna drieënhalve tiende sneller dan Charles Leclerc. Sergio Pérez werd derde op bijna zes tienden achterstand. Nyck de Vries, die invalt voor de zieke Alexander Albon, maakte ondertussen indruk door binnen een tiende van Nicholas Latifi te eindigen....lees verder

 

 

LECLERC OP POLE

1. Charles Leclerc
2. Max Verstappen
3. Carlos Sainz

De kwalificatie op het circuit van Monza zit erop. Op de iconische Italiaanse omloop werd de snelst tijd gereden door Ferrari coureur Charles Leclerc. Achter hem werd de tweede tijd genoteerd door niemand minder dan Max Verstappen . De top drie werd op Monza compleet gemaakt door Carlos Sainz....lees verder

 

 

 

 
Max Verstappen

Verstappen wint in Ferrari-land

Max Verstappen heeft op erg vlotte wijze de GP van Italië gewonnen. De Nederlander reed na een vroege pitstop van Charles Leclerc onbedreigd naar de overwinning, Leclerc en Russell vervolledigden het podium. De wedstrijdleiding kreeg aan het einde van de race nog een fluitconcert voor het eindigen van de race achter de safety car.

Van op de pole maakte Charles Leclerc een redelijk goede start, de Monegask bleef aan de leiding voor George Russell. Een barslechte start maakte Lando Norris, de jonge Brit verloor in zijn McLaren meteen verschillende posities. Max Verstappen maakte van op P7 een sterke start en hij won tijdens de openingsronden meteen enkele plaatsen.

Vijf ronden ver in de race was Verstappen al opgeschoven naar de tweede plaats, de Nederlander beschikte duidelijk over een snelle wagen. Sergio Perez kreeg in de andere Red Bull F1-bolide af te rekenen met een remschijf die rechts vooraan begon te roken. Het probleem dook op tijdens de pitstop maar uiteindelijk kon Perez toch doorgaan.

Dat kon even later niet gezegd worden van Sebastian Vettel. De Mercedes-motor achterin zijn Aston Martin F1-bolide gaf de geest. Vettel parkeerde zijn wagen mooi langs de kant en we kregen even een virtuele safety car. Bij Ferrari maakten ze van de virtuele safety car gebruik om om Charles Leclerc vroeger dan gepland te laten pitten. De virtuele safety car-periode werd echter tijdens de pitstop opgeheven. Afwachten of het inspelen op de VSC-periode zou lonen.

Carlos Sainz was ondertussen in de tweede Ferrari bezig aan een ijzersterke en indrukwekkende inhaalrace. De Spanjaard haalde de ene na de nadere wagen in. De vele inhaalmanoeuvres van Sainz stonden in schril contrast met wat Lewis Hamilton verwezenlijkte. In het middenveld zagen we wat later een gevecht tussen Fernando Alonso en Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen haalde redelijk makkelijk de tweevoudig F1-kampioen in.

Iets voorbij halverwege de race zagen we eindelijk ook Carlos Sainz zijn pitstop maken. Fernando Alonso moest enkele ronden later dan weer zijn wagen in de pitbox van Alpine parkeren. Het team liet hem weten dat er een probleem met de wagen was. Een ronde later volgde een tweede pitstop voor Charles Leclerc. Leclerc kreeg een setje zachte banden maar kwam meer dan 19 seconden achter Max Verstappen opnieuw de baan op. 

Max Verstappen reed met nog zo’n vijftien ronden te gaan erg comfortabel aan de leiding van de race. Verstappen leek op weg naar een erg makkelijke overwinning. Met nog enkele ronden te gaan kregen we echter plots de safety car op de baan. Daniel Ricciardo parkeerde zijn McLaren immers langs de kant van de baan.

De meeste wagens profiteerden ervan om een pitstop te maken. Daarbij ook Max Verstappen en Charles Leclerc. Uiteindelijk ging de safety car pas aan het einde van de laatste ronde van de baan waardoor Verstappen zijn overwinning niet meer in gevaar kwam. Charles Leclerc en George Russell vervolledigden het podium. Een indrukwekkende negende plaats was er ook voor Nyck de Vries die tijdens zijn F1-debuut meteen in de punten finishte.

Een fluitconcert was er echter voor de wedstrijdleiding omdat de race achter de safety car eindigde. Max Verstappen mocht echter zegevieren en de Nederlander kan zich tijdens de volgende race in Singapore al tot wereldkampioen kronen.

Met dank aan F1journaal.be