Formule1start
Formule1 - Formule1start
 

Race 14

GP van Italië 2023

 

FORMULA 1 PIRELLI GRAN PREMIO D’ITALIA 2023

01 Sept 2023
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije trainig
02 Sept 2023
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17.00 Kwalificatie
03 Sept 2023
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Italië
Actieve jaren: 1950-2023
Aantal races: 73

Laatste 5 winnaars:
2022: M. verstappen - Red Bull
2021: D. Ricciardo - McLaren
2020: P. Gasly - AlphaTauri
2019: C. Leclerc - Ferrari
2018: L. Hamilton - Mercedes

 

 

Voorbeschouwing

De Grand Prix van Italië is een wedstrijd uit het Formule 1 kampioenschap. Net zoals de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt de Italiaanse Grand Prix elk jaar gereden zonder onderbreking sinds de start van het F1 kampioenschap in 1950. De race wordt telkens gehouden op de Autodromo Nazionale Monza met uitzondering van 1980 toen de GP gehouden werd op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Na dat jaar keerde de Italiaanse Grand Prix terug naar het circuit in Monza en werd er op het circuit in Imola tot 2006 een GP gehouden onder de naam Grand Prix van San Marino. In 1957 werd er een tweede Italiaanse GP gehouden onder de naam Grand Prix van Pescara. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zijn met vijf zeges recordhouders aantal gewonnen Grands Prix.

Na een zinderend weekend in Zandvoort, met Max Verstappen als winnaar, maken we ons op voor race 14. De Grand Prix van Italië is de laatste race in Europa dit seizoen. Circuit Monza oftewel de ‘Temple of Speed’, en dat is zeker een goed gekozen bijnaam. Het is een hoge snelheidscircuit van afgerond 5.8 kilometer met maar 11 bochten en een aantal lange rechte stukken. Zo’n 80% wordt met het gaspedaal vol ingetrapt gereden, het is dus een echt racecircuit. De vraag is wie komende zondag de race gaan finishen als tweede en derde. Welke coureurs hebben de snelheid in hun bolide? Niet gemakkelijk te beantwoorden aangezien meerdere rijders daarvoor in aanmerking komen. We gaan hier later op terugkomen. Laten we het dan maar hebben over diegene die de winst zal gaan pakken. Vraag het aan elk weldenkend journalist die de F1 volgt, en de naam Max Verstappen wordt direct genoemd. Zelfs de analisten uit de landen van herkomst van de meestrijdende coureurs kunnen er niet meer omheen. Max Verstappen en Red Bull steken met kop en schouders boven de rest uit. Op elk circuit, onder welke weersomstandigheden dan ook, is onze landgenoot heersend. Ook in Italië, op dit razendsnelle Monza, zal Verstappen de te kloppen man zijn. In de GP van Nederland wist Verstappen zijn negende zege op rij te winnen, een record dat hij nu samen deelt met Sebastian Vettel. In Italië kan hij de tiende Grand Prix winst op rij pakken, en dus een historisch record neerzetten. Bij elke race die vanaf nu gereden gaat worden denk je, zal er een einde aan deze reeks komen? Je moet haast denken dat het toch een keertje mis zal gaan, dat hij een keer niet wint, maar hoe en wanneer? Max Verstappen is Formule 1 geschiedenis aan het schrijven, en ik denk dat hij dit nog lang zal gaan doen.

 

2022

Max Verstappen heeft zijn vijfde achtereenvolgende overwinning behaald. Charles Leclerc moest zich tevreden stellen met de tweede plaats, terwijl Russell er met de laatste podiumplek vandoor ging. Nyck de Vries maakte in Monza zijn GP debuut bij het team van Williams, omdat Albon in het ziekenhuis lag met een blindedarmontsteking. Carlos Sainz startte als negentiende maar kwam na een inhaalrace als vierde over de finish. Hamilton en Perez kwamen als vijfde en zesde over de streep. Norris en Gasly eindigden daarachter als zevende en achtste. De Vries hield knap stand en finishte als negende, waarmee hij twee WK punten scoorde bij zijn debuut. Guanyu Zhou pakte het laatste puntje. De race eindigde achter de safety-car omdat Ricciardo stil was komen te staan.

 

De race

We komen terug op een hierboven geschreven passage, wie worden er twee en drie in de GP van Italië. Ik schreef dit wat gekscherend, maar realistisch gezien kan je deze vraag best wel serieus nemen. Welke coureurs hebben de snelheid om op het podium te eindigen naast Max Verstappen. Je mag er toch vanuit gaan dat Sergio Perez dat podium moet gaan halen. Hij heeft een snelle Red Bull onder zijn zitvlak en ook een uitstekend team achter zich staan. Als Perez gewoon zijn ding doet en alle druk van zijn schouders laat glijden is een één-tweetje van Red Bull een vrij logische uitkomst. De derde coureur op het ereschavot wordt een ander verhaal. Er zijn namelijk meerdere kanshebbers die je kan opnoemen. Persoonlijk kijk ik uit naar de prestatie van Alexander Albon. De Williams is razendsnel op de rechte stukken, en op Monza zijn die aanwezig. Ik denk dat hij en Fernando Alonso van Aston Martin zeer zeker kanshebbers zijn. Bij Mercedes zijn ze wat minder positief, maar het team zet zich de laatste tijd maar wat graag in de ‘underdog’ positie. En dan het team dat zich erg graag wil laten zien in eigen land, Ferrari. Charles Leclerc en Carlos Sainz zouden maar wat graag op het podium willen staan in het  bijzijn van hun roodgekleurde Tifosi, zoals de Italiaanse fans genoemd worden. Leclerc eindigde in België op de derde plaats, en ook dat is een snel circuit. De Monegask kan je zien als een outsider in Italië, en eigenlijk gun je hem wel een podium voor de altijd enthousiaste Ferrari fans. Liam Lawson rijd na Nederland ook in Italië in de AlphaTauri. De Nieuw-Zeelander vervangt Daniel Ricciardo, die is geopereerd aan een gebroken middenhandsbeentje. In Zandvoort deed hij het prima, en op Monza kan hij zich opnieuw bewijzen en hopen op een goed resultaat. Verder lijkt het erop dat we een droog weekend krijgen tijdens de Italiaanse Grand Prix, met mooie temperaturen van rond de 25 graden. Daar zullen veel fans die op een nat Zandvoort waren afgelopen weekend, misschien wel een beetje jaloers naar kijken. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Italië toe.

 

 
Verstappen VT1 Italie

VT1

Max Verstappen heeft de eerste vrije training voor de Grand Prix van Italië als snelste afgesloten. De Nederlander hield de jarige Carlos Sainz nipt achter zich, terwijl teamgenoten Sergio Pérez en Charles Leclerc de top vier volmaakten. De sessie verliep zonder grote incidenten, en stond in het teken van het sparen van banden vanwege de beperkte beschikbaarheid van het Pirelli-rubber dit weekend....lees verder

 
Sainz VT2 Italie

VT2

De eerste dag van het Italiaanse Grand Prix-weekend zit er alweer op. Op het circuit van Monza werd zojuist de tweede vrije training verreden. De snelste tijd werd neergezet door Carlos Sainz, achter hem noteerde Lando Norris de tweede tijd. Ditmaal werd de top drie compleet gemaakt door Sergio Perez. Pérez zorgde echter na vier ronden van zijn racesimulatie voor een rode vlag, na een crash in de Parabolicabocht. ....lees verder

 
Sanz VT3 Italie

VT3

Carlos Sainz heeft de goede lijn van vrijdag doorgetrokken naar VT3. De Ferrari-coureur nam met een tijd van 1:20,912 in de slotfase de eerste plaats over van Max Verstappen, die nagenoeg de hele sessie bovenaan de tijdenlijst had gestaan. Verstappen probeerde nog een poging te doen om de koppositie te heroveren, maar slaagde daar niet in. Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Fernando Alonso maakten de top vijf compleet....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Italie

SAINZ OP POLE

1. Carlos Sainz
2. Max Verstappen
3. Charles Leclerc

De kwalificatie op het circuit van Monza zit erop. De coureurs moesten in alle drie de sessies gebruik maken van een voorgeschreven bandencompound. De pole position werd een prooi voor Carlos Sainz. Hij deelt de eerste startrij morgen met Max Verstappen. De top drie werd compleet gemaakt door Charles Leclerc....lees verder

 

 

 

 
Verstappen Italie

Verstappen pakt record met 10de zege

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Italië uiteindelijk met hakken over de sloot weten te winnen. Daarmee breekt de coureur van Red Bull Racing het record van meeste zeges op rij, maar de regerend wereldkampioen kreeg te maken met een technisch probleem aan het einde van de race. Sergio Pérez ging uiteindelijk beide Ferrari-coureurs voorbij en pakte P2. Carlos Sainz en Charles Leclerc eindigden respectievelijk op P4 na een gevecht die in tranen had kunnen eindigen.

De Tifosi waren klaar om beide Ferrari’s tijdens de start van de Italiaanse GP aan te moedigen maar die start werd uitgesteld omdat Yuki Tsunoda tijdens de formatieronde zijn AlphaTauri langs de kant van de baan moest parkeren. We kregen daardoor een extra formatieronde maar ook daarna kon de race nog niet aangevat worden. De AlphaTauri van Tsunoda stond immers nog steeds langs de baan in het gras. De start werd afgebroken en uitgesteld. 

Met zo’n twintig minuten vertraging werd de race alsnog aangevat. Max Verstappen startte net iets beter dan Carlos Sainz maar de Spanjaard slaagde erin om aan de leiding van de race te blijven, voor Verstappen en Charles Leclerc die nog net zijn derde plaats wist veilig te stellen. Tijdens de openingsronden van de race bleef Sainz aan de leiding, voor Verstappen en Charles Leclerc. De Nederlander zat in de ‘Ferrari-sandwich’ maar leek geleidelijk aan de druk op Sainz op te voeren.

In ronde 6 probeerde Max Verstappen een eerste keer om in de chicane Sainz te passeren maar de Spanjaard bood in de Ferrari stevig weerwerk. Sainz bleef aan de leiding, voor Verstappen en Leclerc. Achter het leidende trio zagen we Sergio Perez steeds meer druk uitoefenen op George Russell in de Mercedes. Vooraan was het ondertussen smullen van de strijd tussen Sainz en Verstappen. Gezien de dominantie van Red Bull dit seizoen was het al een serieuze prestatie van Sainz en Ferrari om Verstappen zo lang achter zich te houden.

Bij het ingaan van ronde 15 verremde Carlos Sainz zich in de chicane, Verstappen kwam vervolgens beter uit de chicane waarna hij de Spanjaard redelijk eenvoudig wist te passeren. Verstappen aan de leiding van de race.

Beide Ferrari’s waren vervolgens onderling aan het strijden voor de tweede plaats, vooral omdat ze na de pitstops erg dicht bij elkaar opnieuw op de baan kwamen. Op het podium eindigen leek nu de boodschap voor Sainz en Leclerc. Iets voor halverwege de race zagen we George Russell een tijdstraf van vijf seconden krijgen. Russell kreeg die omdat hij in een onderlinge strijd met Ocon de chicane afsneed.

Bij McLaren zagen we Oscar Piastri en Lando Norris in de chicane dan weer tegen elkaar rijden. Dat zal McLaren-baas Zak Brown niet graag gezien hebben. In ronde 31 had Sergio Perez aansluiting gevonden bij Charles Lelcerc en de Mexicaan zette de aanval in op de Monegask. Perez ging uiteindelijk op het rechte stuk voorbij aan Leclerc en de Mexicaan kon zijn jacht op Carlos Sainz beginnen inzetten.

Verstappen controleerde de race terwijl we voor spektakel meer naar achter moesten kijken. In het middenveld zagen we een mooie strijd tussen McLaren en Williams. Lewis Hamilton en Oscar Piastri streden voor positie en daarbij kwam het tot contact tussen beide rijders.  Hamilton kreeg voor de aanrijding een tijdstraf van vijf seconden en dat kon hem in de einduitslag duur te staan komen.

Ondertussen probeerde Sergio Perez al bijna een halve race om Carlos Sainz in de Ferrari te passeren, de Spanjaard verdedigde ronden lang erg stevig maar hij moest zich uiteindelijk gewonnen geven. Red Bull op weg naar de dubbel met Max Verstappen en Sergio Perez. Vervolgens kregen we ronden lang een titanengevecht tussen beide Ferrari’s. Charles Leclerc en Carlos Sainz wilden uiteraard allebei op het podium staan. Een erg mooi en spannend wiel-aan-wiel gevecht tussen beide Ferrari’s. 

Ondanks verschillende pogingen van Charles Leclerc slaagde Carlos Sainz erin om als derde voor Charles Leclerc te finishen. Vooraan was het Max Verstappen die gecontroleerd de race uitreed, voor teamgenoot Sergio Perez. De Red Bull-dubbel dus in Ferrari-land.

Verstappen behaalde daarmee in Monza zijn tiende F1-overwinning op rij dit seizoen, een record dat nu alleen op zijn naam staat.

Met dank aan F1journaal.be