Formule1start
 

 

 

Kalender

Het Formule 1-seizoen 2025 is het 76ste Formule 1-seizoen. De "Formule 1", officieel het "FIA Formula One World Championship", is de hoogste klasse in de autosport zoals is bepaald door de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Het kampioenschap zal gaan over vierentwintig Grands Prix die verreden worden van maart tot en met december.



Verandering kalender ten opzichte van 2024:

- De Grand Prix van Australië is voor het eerst sinds 2019 weer de eerste race van het seizoen.
- De Grand Prix van China en de Grand Prix van Japan verwisselden van plaats op de kalender.
- De Grand Prix van Bahrein werd verplaatst van maart naar april vanwege de ramadan.
- De Grand Prix van Saoedi-Arabië werd verplaatst van maart naar april vanwege de ramadan.
- De Grand Prix van Spanje en de Grand Prix van Canada verwisselden van plaats op de kalender.
- De Grand Prix van België en de Grand Prix van Hongarije verwisselden van plaats op de kalender.

De wintertest vind plaats in Bahrein en wel van 26 tot en met 28 februari 2025.

 
Datum                  Race     Plaats
16 Mrt   -  GP van Australië - Melbourne
23 Mrt   -  GP van China* - Shamghai
06 Apr   -  GP van Japan - Suzuka
13 Apr   -  GP van Bahrein - Sakhir
20 Apr   -  GP van Saoedi-Arabië - Jeddah
04 Mei   -  GP van Miami* - Miami
18 Mei   -  GP van Emilia-Romagna - Imola
25 Mei   -  GP van Monaco - Monaco
01 Juni   -  GP van Spanje - Barcelona
15 Juni   -  GP van Canada - Montreal
29 Juni   -  GP van Oostenrijk - Spielberg
06 Juli   -  GP van Engeland - Silverstone
27 Juli   -  GP van België* - Spa
03 Aug   -  GP van Hongarije - Boedapest
31 Aug   -  GP van Nederland - Zandvoort
07 Sep   -  GP van Italië - Monza
21 Sep   -  GP van Azerbeidzjan - Baku
05 Okt   -  GP van Singapore - Singapore
19 Okt   -  GP van Amerika* - Austin
26 Okt   -  GP van Mexico - Mexico Stad
09 Nov   -  GP van Brazilië* - Sao Paulo
23 Nov   -  GP van Las Vegas - Las Vegas
30 Nov   -  GP van Qatar* - Losail
07 Dec   -  GP van Abu Dhabi - Abu Dhabi

 

* In 2025 zijjn er net als in 2024 zes sprintraces en wel in China, Miami, België, Austin, São Paulo en Qatar. Er is dus slechts één wijziging ten opzichte van 2024, namelijk dat het circuit van Spa-Francorchamps (België) in de plaats is gekomen van de Red Bull Ring (Oostenrijk).

 

 

 

F1 coureurs 2025

Veranderingen bij de coureurs in 2025

 In 2025 staan er zeldzaam veel rookies aan de start in de Formule 1
Kimi Antonelli, Oliver Bearman, Gabriel Bortoleto, Jack Doohan en Isack Hadjar.
Note: Bearman is eigenlijk geen rookie meer, omdat hij al drie GP's heeft gereden in de F1.

Van team / functie veranderd:

Lewis Hamilton: Mercedes → Ferrari
Carlos Sainz jr.: Ferrari → Williams
Esteban Ocon: Alpine → Haas
Nico Hülkenberg: Haas → Kick Sauber
Liam Lawson: RB → Red Bull
Valtteri Bottas: Kick Sauber → Mercedes (reservecoureur)
Franco Colapinto: Williams → Alpine (reservecoureur)
Zhou Guanyu: Kick Sauber → Ferrari (reservecoureur)

Nieuw / teruggekeerd in de Formule 1:

Oliver Bearman: Formule 2 (Prema Powerteam) → Haas
Jack Doohan: Alpine (reservecoureur) → Alpine
Kimi Antonelli: Formule 2 (Prema Powerteam) → Mercedes
Gabriel Bortoleto: Formule 2 (Virtuosi Racing) → Kick Sauber
Isack Hadjar: Formule 2 Campos → Racing Bulls

Uit de Formule 1 / nog niet bekend:

Kevin Magnussen: Haas → BMW M Motorsport (fabriekscoureur)
Sergio Pérez: Red Bull → N.n.b.

Leuk weetje: Er staan zeven coureurs in 2025 op de grid die nog niet geboren waren toen de oudste rijder op de grid, Fernando Alonso, op 1 maart 2004 zijn debuut maakte in de Formule 1. Het gaat om Hadjar, Lawson, Antonelli, Bearman, Bortoleto, Doohan en Piastri.

 

 

Het seizoen 2025 is gepland als het laatste jaar waarin de hybride motor wordt gebruikt die in 2014 in gebruik werd genomen ook zal het laatste jaar zijn dat Renault motoren worden gebruikt. Dit zal ook het laatste jaar zijn van de generatie auto's die in 2022 werd geïntroduceerd en het laatste jaar van het drag reduction system (DRS) dat in 2011 werd geïntroduceerd als hulpmiddel bij het inhalen, vanaf 2026 worden namelijk wagens geïntroduceerd met actieve aerodynamica en beweegbare vleugels.

Er heeft een autopresentatie van alle tien Formule 1 teams plaats gevonden op 18 februari tijdens een gezamelijk evenement in de O2 Arena in Londen. Dit vanwege het 75 jarig bestaan van de Formule 1. In voorgaande jaren presenteerden de teams hun nieuwe wagens zelf en op verschillende data.

Het toegestane minimumgewicht voor de bestuurder wordt verhoogd van 80 kilogram naar 82 kilogram. Als gevolg hiervan zal het totale minimumgewicht van de auto zonder brandstof toenemen van 798 kilogram tot 800 kilogram.

De beperkingen op het aantal versnellingsbakken dat teams mogen gebruiken wordt geschrapt. De huidige ontwerpen zijn zo betrouwbaar geworden dat deze restrictie niet langer noodzakelijk is.

De vereiste om een jonge coureur op te stellen tijdens de vrije training wordt in 2025 verhoogd van één keer per seizoen per auto naar twee keer per seizoen per auto. Gedurende het seizoen mogen er per team maximaal vier verschillende coureurs aan wedstrijden deelnemen. 

Onder artikel 42 van het sportief reglement staat dat indien er geen kwalificatie of sprintkwalifcatie gereden kan worden de startopstelling voor de sprint of de race wordt bepaald door de stand in het kampioenschap.

Het extra punt voor de snelst gereden ronde in de race is geschrapt uit het sportief reglement.

Voor 2025 wordt een koelsysteem voor de coureur geïntroduceerd. Het systeem wordt alleen verplicht gesteld door de FIA in extreme hitte omstandigheden, waarbij het minimumgewicht van de auto's dienovereenkomstig wordt verhoogd. Wanneer de FIA een temperatuur van meer dan 30,5°C voorspelt, wordt er een "gevaar door hitte" uitgeroepen. Dan moeten de teams de coureurs uitrusten met hun koelsystemen en wordt het minimumgewicht met 5 kilogram verhoogd om de uitrusting te compenseren.

Formule 1 coureurs riskeren vanaf komend seizoen schorsingen en torenhoge boetes, als ze wangedrag vertonen door bijvoorbeeld een scheldwoord te gebruiken. De straffen kunnen oplopen tot 120 duizend euro plus forse schorsingen...lees verder

De wedstrijdleider kan een team opdragen om een zwaar beschadigde, onveilige auto aan de kant te zetten. Als de wedstrijdleider dat doet, moet de coureur zodra het veilig is de auto parkeren en valt hij zodoende dus uit.

De FIA heeft besloten om de procedure rond de formatieronde aan te passen. Coureurs die om welke reden dan ook vanuit de pitstraat starten, doen nu verplicht mee aan de formatieronde. Daarna nemen ze op basis van de volgorde uit de kwalificatie weer plaats in de pitstraat om de start van de race af te wachten. Vorig seizoen hoefden deze coureurs nog niet mee te doen aan de formatieronde.

Gridstraffen zijn in de Formule 1 vaak het gevolg van een overtreding van de regels omtrent motoronderdelen. Om te voorkomen dat teams dan massaal op nieuwe motoren of nieuwe motoronderdelen overstappen om iets meer performance uit de krachtbron te halen, werkt de Formule 1 met beperkingen op het gebruik van deze onderdelen. Hoe zit dat precies....lees verder