Formule1start
 

 

 

 

Race Info:

21 Mrt 2025
04:30 - 05:30 Vrije training
08:30 - 09:30 Shootout
22 Mrt 2025
04:00 - 05:00 Sprintrace
08:00 - 09:00 Kwalificatie
23 Mrt 2025
08:00 Race                                                    

 

Race 2025: Formula 1 Heineken Chinese Grand Prix
Actieve jaren: 2004-2019, 2024-2025
Aantal races: 17
Contract: t/m 2030

Laatste 5 winnaars:
2024: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: D. Ricciardo - Red Bull
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes

 

 
 

Inleiding

De Grand Prix van China is onderdeel van het Formule 1 kampioenschap en wordt sinds 2004 jaarlijks gehouden op het Shanghai International Circuit in Shanghai. Van 2020 tot en met 2023 kon deze Grand Prix niet worden verreden vanwege de coronapandemie die in 2020 uitbrak en de nasleep daarvan. Hij werd daarom die jaren vervangen door de Grand Prix Formule van Emilia-Romagna in Imola. De GP van China heeft een lopend contract tot en met 2025. In de afgelopen jaren heeft de Grand Prix van China bewezen bijzonder spannend te kunnen zijn. De variëteit aan bochten en het uitdagende karakter van de baan betekend dat een klein foutje funest kan zijn. Lewis Hamilton is met zes overwinningen recordhouder van deze Grand Prix. Max Verstappen wist deze Grand Prix 1 keer te winnen.

 

Vorig jaar

Max Verstappen wist in China te zegevieren, zijn vierde overwinning dit seizoen. Het was voor Verstappen voor de eerste keer dat hij de zege pakte op dit circuit. Lando Norris en Sergio Perez vervolledigden het podium. Charles Leclerc en Carlos Sainz eindigden de race als vierde en vijfde. Fenando Alonso ging zijn banden in de slotfase nog inwisselen voor nieuwe mediums, waardoor hij zich een weg naar voren moest werken vanaf de twaalfde plek. Uiteindelijk bleef hij steken op een zevende plek, achter George Russell. Oscar Piastri, met een beschadigde auto, wist nog achtste te worden. Lewis Hamilton en Nico Hülkenberg wisten de laatste punten te pakten. Het was voor RB een vervelend weekend. Lance Stroll torpedeerde Ricciardo vlak voor een herstart uit de race, terwijl Magnussen hetzelfde deed bij Yuki Tsunoda.

 

Komend weekend

Het circuit in China is sinds begin deze eeuw lange tijd een vaste waarde op de kalender, op de coronajaren na dan. Michael Schumacher behaalde op dit circuit in 2006 zijn 91ste en uiteindelijk zijn laatste Grand Prix zege. De lay-out van het circuit is gebaseerd op het Chinese karakter 上 (shang): de eerste lettergreep van de plaats Shanghai (上海). De Grand Prix van China is de eerste van zes GP-weekeinden dit jaar waarin een sprintrace gehouden wordt. De afstand van de sprintrace bedraagt circa 100 kilometer, de wedstrijd is daardoor van korte duur (ongeveer 30 minuten). Het betekend ook dat er maar één vrije training is en er twee kwalificaties zijn, voor de sprintrace en de Grand Prix. Lando Norris wist de eerste race in Australië te winnen voor Max Verstappen. Het was chaos troef door de wisselende weersomstandigheden. Het weer in Shanghai lijkt de komende dagen steeds een stukje beter te worden, men verwacht een droog, zonnig en warm GP weekend. Vorig jaar wist Max Verstappen zowel de sprintrace als de Grand Prix in China te winnen. Het was toen de vijfde race van het seizoen 2024. Na deze race wist McLaren de aansluiting te vinden met Red Bull en werd later in het seizoen zelfs de snelste van het veld. Ook dit jaar lijkt McLaren de betere bolide te hebben, de snelheid en het bandenmanagement is uitstekend te noemen. Het vertrouwen van Lando Norris en Oscar Piastri als coureurs bij McLaren is groot, terwijl Max Verstappen en Red Bull een zwaar seizoen tegemoet lijken te gaan. Het is vooral te hopen dat Liam Lawson als teamgenoot van Verstappen snel de RB21 leert kennen zodat hij Verstappen kan bijstaan dit seizoen. Lawson staat onder druk en moet Sergio Perez doen vergeten. Wie weet kan Lawson, in tegenstelling van die in Australië, wel in China al zijn rijderskunsten tonen. Ook Lewis Hamilton moet nog wennen aan het rijden in een Ferrari. Hamilton, kwam mede door een tactische fout van het team, niet verder dan een tiende plaats in Australië. We kunnen na één race nog weinig conclusies trekken over de teams. Vaak moeten ze wel een race of zes hebben gereden om wat meer duidelijkheid te krijgen over de krachtsverhoudingen. Toch zijn veel volgers van de Formule 1 al na de testdagen en de eerste race er zeker van dat McLaren de beide WK titels dit jaar gaat opeisen. Dit jaar is McLaren het target waar de teams op zal gaan jagen, dat in tegenstelling tot voorgaande jaren toen Red Bull hun prooi was. In China gaat de ‘jacht’ op McLaren verder, al zal dit geen gemakkelijke opgave worden. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van China toe.

 

 

Lando Norris heeft veruit de snelste tijd neergezet in de vrije training voor de Grand Prix van China. De Brit klokte een indrukwekkende tijd - 1.31.504 - bij het vallen van de vlag. Charles Leclerc kwam bijna een halve seconde tekort, met McLaren coureur Oscar Piastri op P3. Max Verstappen leek op weg naar een degelijke rondetijd, maar brak zijn ronde in de laatste bocht af en eindigt daardoor als zestiende. Liam Lawson strandde op P18. Het lijkt er voorlopig op dat McLaren buiten bereik zal blijven voor de rest....lees verder

 

 

LEWIS HAMILTON OP POLE

1. Lewis Hamilton
2. Max Verstappen
3. Oscar Piastri

De eerste sprint kwalificatie van 2025 is een feit. Op het circuit van Shanghai werd de sprintpole gepakt door Lewis Hamilton. Hij deelt morgen de eerste startrij voor de sprintrace met Max Verstappen. De top drie werd compleet gemaakt door Oscar Piastri. Lando Norris behaalde na twee slechte ronden slechts op de zesde startplek....lees verder

 

 

Hamilton wint Sprintrace

Lewis Hamilton heeft zijn eerste overwinning met Ferrari behaald, de zevenvoudig wereldkampioen slaagde erin om de sprintrace in China te winnen. Oscar Piastri en Max Verstappen vervolledigden de top drie. WK-leider Lando Norris deed een slechte zaak door slechts één wk-punt te behalen.

Hamilton kende van op de pole een goede start, ook Max Verstappen startte erg goed maar Hamilton schermde de binnenkant van de eerste bocht af en bleef zo aan de leiding van de sprintrace. Lando Norris kende een veel minder goede start, de wk-leider viel tijdens de eerste ronde terug van de zesde naar de negende plaats en viel zo dus ook terug tot buiten de punten. Tijdens de openingsronden slaagde Hamilton er ondertussen in om Verstappen net buiten de seconde te houden waardoor Verstappen geen gebruik mocht maken van DRS.

Zes ronden ver in de sprintrace moest Verstappen eerder naar achter in plaats van naar voor kijken. Oscar Piastri bevond zich immers wel binnen de seconde en met de hulp van DRS kroop de Nieuw-Zeelander steeds dichter bij Verstappen. Halverwege de race had Lewis Hamilton echter plots minder dan een seconde voorsprong op Verstappen. De top drie bevond zich binnen iets minder dan anderhalve seconde van elkaar. Bandenmanagement leek cruciaal te worden in deze sprintrace, het optreden van ‘graining’ zou wel eens de strijd om de overwinning kunnen bepalen.

In het middenveld zagen we ondertussen een erg intense strijd tussen Pierre Gasly, Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto en Liam Lawson. Vooraan had Lewis Hamilton opnieuw een voorsprong van meer dan een seconde op Max Verstappen die op zijn buurt steeds meer bedreigd werd door Oscar Piastri in de McLaren.

Met nog zes ronden te gaan begon Piastri steeds meer de druk op Max Verstappen op te voeren. Piastri had duidelijk zijn zinnen gezet op de tweede plaats en dat was noodzakelijk want Piastri had na een tegenvallende GP van Australië in de wk-stand heel wat punten goed te maken op teamgenoot Lando Norris. De sprintrace kon daarvoor een handig hulpmiddel zijn want Norris reed buiten de punten. Norris slaagde er uiteindelijk in om nog voorbij te gaan aan Lance Stroll en zo het allerlaatste wk-punt te behalen. Norris blijft zo met een kleine voorsprong aan de leiding van de wk-tussenstand.

Lewis Hamilton zegevierde tijdens de sprintrace, zijn eerste overwinning samen met Ferrari. Dolle vreugde bij de zevenvoudig wereldkampioen maar ook bij heel wat Chinese fans in de tribunes. Oscar Piastri en Max Verstappen vervolledigden de top drie, beide heren naderen zo aanzienlijk op wk-leider Lando Norris.

Met dank aan F1journaal.be

   

OSCAR PIASTRI OP POLE

1. Oscar Piastri
2. George Russell
3. Landon Norris

Oscar Piastri heeft de poleposition voor de Grand Prix van China gepakt. George Russell verraste met een tweede tijd, vlak voor Lando Norris en Max Verstappen. De Nederlander kwam minder dan twee tienden tekort op Piastri en start als vierde, vlak voor de beide Ferrari-coureurs....lees verder

 

 

 

 

Zege voor Piastri in China

Van op de polepositie heeft Oscar Piastri na een erg sterke race de GP van China gewonnen. Lando Norris slaagde erin om ondanks remproblemen aan het einde van de race toch als tweede te finishen. Een dubbeloverwinning voor McLaren dus met George Russell die de top drie vervolledigde.

Voor Chinese normen veel publiek in de tribunes op het Shanghai International Circuit en daar zaten heel wat ‘Ferrari-fans’ bij. Niet geheel toevallig heeft Ferrari met Guanyu Zhou een Chinees als reserverijder. Geen Ferrari echter op de polepositie want het was Oscar Piastri die in zijn McLaren van op de pole mocht vertrekken met naast hem George Russell en achter hem Lando Norris in de tweede McLaren.

Bij de start probeerde George Russell voorbij te gaan aan Oscar Piastri maar het was Piastri die aan de leiding bleef. Russell werd vervolgens gecounterd door Lando Norris en zo kregen we beide McLarens aan de leiding van de race. Iets verderop gingen beide Ferrari’s voorbij aan Max Verstappen, al was er wel contact tussen Leclerc en Hamilton. Daardoor raakte de voorvleugel van Charles Leclerc beschadigd maar ondanks de schade aan de voorvleugel bleef Charles Leclerc erg competitieve rondetijden rijden. In ronde 5 zagen we Fernando Alonso opgeven door een probleem met de remmen op zijn Aston Martin F1-bolide.

De schade aan Charles Leclerc zijn voorvleugel leek nog steeds weinig invloed te hebben op de performance van zijn Ferrari. Leclerc reed zelfs vlak achter Lewis Hamilton en leek de snellere van beide Ferrari’s te zijn. In ronde 14 kwamen achtereenvolgens Lewis Hamilton en Max Verstappen binnen. Beide pitstops verliepen vlot en ze kwamen in het midden van het rijdersveld terug de baan op. George Russell en Lando Norris werkten ook een pitstop af. Norris deed dit later dan Norris en toen hij terug op de baan kwam deed hij dat vlak achter George Russell. Russell kon echter niet lang Norris achter zich houden.

Bij zijn pitstop werd de voorvleugel van Charles Leclerc verrassend genoeg niet vervangen. Leclerc reed vervolgens opnieuw achter Lewis Hamilton en was duidelijk de snellere van beide Ferrari’s. In ronde 21 wisselden de Ferrari’s op vraag van het team van positie. Charles Leclerc reed vervolgens redelijk snel richting George Russell, op enkele ronden tijd was de achterstand goedgemaakt. Grote vraag zou nu zijn wat de verschillende strategieën van de teams en rijders zouden zijn. Zouden verschillende rijders zich alsnog wagen aan een strategie met slechts één pitstop?

Ondertussen was het ook maar de vraag of er ook nog iets uit de lucht zou komen vallen. Volgens McLaren was er een kleine kans op regen tijdens de slotronden van de race. In ronde 38 kwam Lewis Hamilton binnen voor een tweede pitstop. De wagens voor hem leken echter voor een eenstopper te gaan. Vooraan leken de posities redelijk vast te liggen met Oscar Piastri voor Lando Norris en George Russell aan de leiding. Charles Leclerc en Max Verstappen vervolledigden de top vijf. Voor wat spektakel en gevechten was het verderop het rijdersveld kijken.

Daar ging Oliver Bearman de strijd aan met Pierre Gasly voor het laatste wk-punt en Bearman slaagde er inderdaad ook in om Gasly voorbij te gaan, dit tot vreugde van het Haas F1 team en de vader van Oliver Bearman. Opmerkelijk beeld bij Yuki Tsunoda, één van de elementen van zijn voorvleugel klapte gewoon stuk toen hij achter een andere wagen reed.

Lando Norris ondervond ondertussen een remprobleem. Het team verzocht hem om niet te hard te remmen om zo geen opgave te riskeren. Tijdens het slot van de race kwam Max Verstappen aansluiten bij Charles Leclerc. Verstappen had duidelijk nog ‘leven in de banden’ terwijl Charles Leclerc deels door de schade aan zijn voorvleugel duidelijk het beste van zijn setje harde banden had gevraagd. Verstappen slaagde er nog enkel ronden in om Leclerc te passeren.

Uiteindelijk slaagde Oscar Piastri erin om redelijk vlot en na een erg sterke race de GP van China te winnen. Lando Norris vervolledigde de dubbeloverwinning voor McLaren terwijl George Russell als derde over de finish reed en het podium vervolledigde. Max Verstappen finishte als vierde en beperkte zo in de titelstrijd enigszins de schade in de strijd om het kampioenschap. Voor teamgenoot Liam Lawson was het een erg moeizame race die hij door de tijdstraf voor Jack Doohan als vijftiende finishte.

Met dank aan F1 journaal.be