RACE 17: Formula 1 Qatar Airways Azerbaijan Grand Prix 2024
13 Sep 2024
11:30 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:00 Tweede vrije training
14 Sep 2024
10:30 - 11:30 Derde vrije training
14:00 - 15:00 Kwalificatie
15 Sep 2024
13:00 Race
Race: Grand Prix van Azerbeidzjan
Actieve jaren: 2016 - 2019, 2021 - 2024
Aantal races: 6
Contract: t/m 2026
Laatste 5 winnaars:
2023: S. Perez - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: S. Perez - Red Bull
2019: Vallteri Bottas - Mercedes
2018: Lweis Hamilton - Mercedes
De eerste race in het land aan de Kaspische Zee werd de GP van Europa genoemd, maar tegenwoordig heet het de GP van Azerbeidzjan. Het stratencircuit in hoofdstad Bakoe is een wagenbreker. Op de krappe straatjes in de Azerbeidzjaanse hoofdstad is mogelijk nog minder ruimte voor een fout, dan in de straten van Monaco het geval is. Listige, haakse bochten worden opgevolgd door stukken waar de rijders hoge snelheden halen. Het laatste gedeelte is vrijwel compleet volgas, ondanks dat er toch nog wel een aantal keren aan het stuur moet worden gedraaid.
We zijn aanbeland bij race 17, de Grand Prix van Azerbeidzjan. Een deel van het centrum, en de boulevard van de hoofdstad Bakoe, wordt voor de achtste keer afgezet voor het Formule 1 ‘circus’. In 2016 was Bakoe gastheer van de GP van Europa, daarna kreeg het land/stad zijn eigen Grand Prix. Sergio Perez is de enig coureur die hier twee keer wist te winnen, een derde keer zal dit jaar een bijna onmogelijke opgave worden. Zowel hij als Max Verstappen hebben nu eenmaal niet meer de beschikking over de beste uitgebalanceerde en snelste racewagens van het veld. Sterker nog, het begint erop te lijken dat Red Bull Racing nu drie teams voor zich moet dulden. Wie dit aan het begin van het seizoen had voorspelt zou niet echt serieus zijn genomen. McLaren kan Red Bull al komend weekend voorbijgaan in de stand bij de constructeurs, terwijl Ferrari ook niet ver weg staat van het Oostenrijkse F1 team. Max Verstappen zijn voorsprong op Lando Norris is geslonken tot 62 punten, en er zijn nog acht Grand Prix en drie sprintraces te gaan. En wat ons Nederlanders misschien wel het meest verontrust is dat Verstappen zelf denkt dat hij, in ieder geval dit jaar, niet zijn vierde Wereldtitel gaat binnen halen. Bij Red Bull denkt men echter positiever en het probleem te hebben gevonden, en dat in de GP van Amerika de auto weer mee kan doen om de zeges. Het neemt niet weg dat er volop spanning is in de Formule 1 en dat is waar veel volgers, zeker na de dominantie van Verstappen afgelopen jaar, op hoopten. Azerbeidzjan wordt opnieuw een race die zich moeilijk laat voorspellen. Bij Mercedes verwacht men dat in Bakoe de kleine marges tussen teams weer een uitdaging wordt. De coureur met de snelste auto heeft in het verleden lang niet altijd aan het langste einde getrokken. De zege in Bakoe pakken is meestal ook een combinatie van een beetje geluk en toch ook wel de snelheid. En deze beide factoren kunnen ze bij Red Bull op het moment wel gebruiken.
2023
Red Bull Racing was tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan oppermachtig. Sergio Perez won de race, Max Verstappen kwam na hem als tweede aan de finish. Polesitter Charles Leclerc eindigde op ruime achterstand als derde in de Ferrari. Onze landgenoot Nyck de Vries viel uit na contact met de muur. Aston Martin coureur Fernando Alonso kwam als vierde over de streep. Carlos Sainz, Lewis Hamilton en Lance Stroll werden daarachter vijfde, zesde en zevende, George Russell finishte als achtste en pakte het punt voor de snelste ronde door kort voor het einde nog een pitstop te hebben gemaakt voor zachte banden. Tot dan had Verstappen deze in handen. Lando Norris knokte zich in de slotfase naar de negende plek, terwijl Yuki Tsunoda het laatste puntje pakte in Baku. Sergio Perez won ook al de Sprintrace in Azerbeidzjan, die op zaterdag werd gehouden.
De race
Kevin Magnussen zal tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan een schorsing van één race moeten uitzitten. De reden hiervoor is dat de Haas coureur binnen een periode van twaalf maanden het maximale aantal van 12 strafpunten heeft verzameld op zijn F1 superlicentie. Olivier Bearman is zijn vervanger en mag zich gaan opmaken voor zijn tweede Formule 1 race na zij debuut in Saoedi-Arabië, waar hij rijdend voor Ferrari 6 punten wist te scoren. Charles Leclerc won eerder dit jaar zijn thuisrace in Monaco, en als klap op de vuurpijl stuurde hij zijn Ferrari als eerste over de finish in de GP van Italië. Het seizoen is eigenlijk al geslaagd voor Leclerc, al zal hij dit nooit toegeven aan de pers. Strijdvaardig zal hij melden dat hij ook voor de zege gaat in Azerbeidzjan, al is dat wel een heel ander type circuit dan Monza. Toch mag je hem niet uitvlakken, maar dat geldt natuurlijk ook voor nog zo’n 6 a 7 andere coureurs. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat Sauber hier komend weekend niet winnen. Beide coureurs hebben nog een score van nul punten en de kans is groot dat zij de rest van het seizoen deze hatelijke nul nog achter hun naam hebben staan. Bottas zijn beste klassering is een 13de plaats en Zhou wist in de eerste race in Bahrein nog 11de te worden. Onder leiding van Alessandro Bravi kan je wel stellen dat dit veruit het minste team in de Formule 1 jaargang 2024 is. Aston Martin is ook ver weggezakt dit jaar. Fernando Alonso en Lance Stroll wisten samen tot nu toe een gemiddelde aantal van 4.625 punten te scoren per race. Daarmee staan ze vijfde met 74 punten en heeft het Britse team maar liefst 218 punten achterstand op nummer vier, Mercedes. Maar goed, laten we maar stoppen met al die cijfertjes en helemaal als we die reflecteren aan McLaren. Dit team doet alle analisten in de racewereld versteld staan. De progressie die zij hebben gemaakt in de Formule 1 is enorm groot en je kan er niet omheen, zij zijn de favoriet voor beide Wereldtitels dit jaar. Azerbeidzjan en Singapore de week erna zal meer duidelijkheid geven over waartoe McLaren in staat is. Zal McLaren toeslaan in Bakoe of zit er, net als in Italië, weer een verrassing aan te komen? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Azerbeidzjan toe.
VT1
Max Verstappen heeft de chaotische eerste vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan, die drie rode vlaggen kende, als snelste afgesloten. De Red Bull Racing-coureur bewaarde het beste voor het laatst en was in de slotseconden ruim drie tienden rapper dan Lewis Hamilton, die lang bovenaan stond. Sergio Pérez completeerde de top drie. De sessie werd wel ontsierd door drie rode vlaggen.....lees verder
VT2
Charles Leclerc heeft de snelste tijd op de klokken gezet in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Monegask troefde Sergio Perez en Lewis Hamilton nipt af, terwijl Max Verstappen een aantal foutjes maakte en op de zesde plaats eindigde. Verstappen zou volgens technisch analist Sam Collins echter met de oude vloer gereden hebben, terwijl Pérez de nieuwe vloer zou hebben gebruikt....lees verder
VT3
De derde vrije training werd afgesloten met George Russell op de eerste plek. De coureur van Mercedes reed een 1:42,514 en was slechts dertien duizendsten van een seconde sneller dan de rijder op P2. Dat was Charles Leclerc die samen met Lando Norris de top drie compleet wist te maken. Max Verstappen pakte de vijfde tijd, maar aangezien het een onderbroken en enigszins natte sessie was, zijn de verhoudingen nog onduidelijk....lees verder
CHARLES LECLERC OP POLE
1. Charles Leclerc
2. Oscar Piastri
3. Carlos Sainz
Charles Leclerc heeft in de vijfde kwalificatiesessie op rij in Bakoe de snelste tijd neergezet. Hij was ruim sneller dan Oscar Piastri, terwijl Carlos Sainz en Sergio Pérez zich op de tweede rij kwalificeerden. Max Verstappen kende een rommelige Q3-sessie en werd voor het eerst sinds Miami 2023 verschalkt door Pérez, hij start als zesde. Lando Norris faalde in Q1 en kwalificeerde zich als zeventiende....lees verder
Knappe zege Piastri in Bakoe
Oscar Piastri heeft zijn tweede Grand Prix-zege gepakt. De McLaren-coureur troefde Charles Leclerc af, terwijl de race eindigde met zware klapper tussen Carlos Sainz en Sergio Pérez. Daardoor kreeg George Russell een podiumplek cadeau. Lando Norris haalde Max Verstappen nipt voor de crash in, en pakte zo de vierde plek, met Max Verstappen op vijf. Franco Colapinto en Oliver Bearman pakten allebei punten.
Charles Leclerc mocht de race van op de polepositie aanvatten en kende een goede start. Leclerc bleef dan ook aan de leiding, voor Oscar Piastri. Ook verderop het rijdersveld bleven de meeste rijders in de eerste bocht uit de problemen. Lando Norris, die van op de vijftiende plaats aan de race moest beginnen kende een goed begin van de race en won meteen enkele plaatsen. Tijdens de eerste ronde kwam het tot contact tussen Lance Stroll en Yuki Tsunoda, daarbij raakte de Japanner zijn wagen ernstig beschadigd.
Vooraan probeerde Oscar Piastri in het spoor te blijven van Charles Leclerc. Dat lukte tijdens de beginfase van de race maar geleidelijk aan reed Leclerc toch een beetje weg van Piastri en bouwde hij een kleine voorsprong uit.
Ondertussen reed Lewis Hamilton een ietwat anonieme race maar de zevenvoudig wereldkampioen bereikte in Baku een opmerkelijke mijlpaal in zijn carrière. Lando Norris bleef op de harde bandencompound een sterke inhaalrace rijden. Minder dan tien ronden ver in de race slaagde hij er al in om in de punten te rijden.
Amper elf ronden ver in de race zagen we Franco Colapinto als eerste rijder de pits opzoeken voor een bandenwissel. Daarmee leek Colapinto bijna zeker voor een tweestopper te gaan. In ronde 13 kwam ook Max Verstappen binnen, Verstappen reed tot dusver wat een anonieme race en uit zijn feedback over de boordradio bleek duidelijk dat Verstappen geen al te goed gevoel in de wagen had.
Teamgenoot Sergio Perez volgde een ronde later en het was vooral uitkijken wanneer de leiders in de race zouden binnenkomen. Oscar Piastri volgde de ronde na Perez, daarmee deed de Australiër een undercut tegenover raceleider Charles Leclerc die ondertussen een voorsprong van enkele seconden op Piastri had. Twee ronden later volgde ook Charles Leclerc, een snelle pitstop van Ferrari, en dat was nodig want Leclerc kwam maar net voor Piastri opnieuw de baan op.
Carlos Sainz kwam daardoor aan de leiding van de race maar ook hij kwam een ronde later binnen waardoor Leclerc opnieuw aan de leiding kwam. Op de harde bandencompound leek de McLaren van Oscar Piastri tijdens de beginfase beter te presteren. Piastri zette Leclerc onder druk en slaagde er dankzij DRS in om Leclerc voorbij te gaan. Daarmee kregen we Oscar Piastri dus aan de leiding, voor Charles Leclerc en Sergio Perez. De top drie bevond zich figuurlijk op een zakdoek en ze gingen alledrie volluit. Van banden sparen was geen sprake.
Iets voor halverwege de race kwam Max Verstappen Lando Norris tegen maar in zijn McLaren en op oude harde banden bood Norris stevig weerwerk tegenover Verstappen. Norris bleef voor Max Verstappen waarna Verstappen zijn beklag deed over de wagen.
Vooraan zagen we ondertussen Charles Leclerc stevig druk uitoefenen op raceleider Oscar Piastri. Ondanks enkele pogingen hield Piastri Leclerc achter zich, daar werd er echt stevig geracet, Leclerc probeerde in de eerste bocht voorbij te gaan aan Piastri maar de Australiër boot stevig weerwerk.
Max Verstappen kende een moeizame race en dat werd duidelijk toen George Russell voorbij ging aan Verstappen. Achteruit in plaats van vooruit dus voor de Nederlander terwijl teamgenoot Sergio Perez vooraan meedeed voor een eventuele overwinning.
Vooraan bleven we een mooie en intense strijd tussen Oscar Piastri en Charles Leclerc zien. Ferrari leek McLaren met een ‘dummy-pitstop’ te proberen verschalken maar geen van beide rijders kwam binnen. In ronde 38 kwam Lando Norris eindelijk binnen voor zijn eerste en enige pitstop. Norris kwam op meer dan vijftien seconden van Max Verstappen opnieuw de baan op. Zou Norris de kloof met Verstappen op zijn nieuwere banden nog kunnen dichtrijden?
Met nog minder dan tien ronden te gaan reed Oscar Piastri nog steeds aan de leiding, voor Charles Leclerc en Sergio Perez. De eerste drie wagens binnen minder dan twee seconden van elkaar. We kregen een superspannend slot van de GP van Azerbeidzjan. Door de intense strijd met drie wagens vooraan naderde Carlos Sainz. De Spanjaard kon heel wat ronden zijn banden sparen en met nog zes ronden te gaan anderde Sainz tot op minder dan twee seconden van Sergio Perez en een eventuele podiumplaats.
Lando Norris was ondertussen tot op minder dan vijf seconden van Max Verstappen genaderd en was ronde na ronde meer dan anderhalve seconde per ronde sneller dan Verstappen. Met nog enkele ronden te gaan verloor Charles Leclerc de aansluiting met Oscar Piastri. Leclerc zat door zijn banden en probeerde vooral Sergio Perez op te houden zodat Carlos Sainz in de andere Ferrari aansluiting kon vinden bij Perez. Lando Norris slaagde er ondertussen in om voorbij te gaan aan Max Verstappen die bijzonder weinig weerwerk bood tegenover Norris.
We kregen een erg spannende strijd voor de podiumplaatsen en daarbij verdedigde Charles Leclerc bijzonder hard tegenover Perez. Daarmee slaagde Carlos Sainz erin om voorbij te gaan aan Perez na de eerste bocht maar na de tweede bocht kwam het tot een contact tussen Perez en Sainz. Allebei crashten ze in de muur.
Daarmee gingen voor zowel Ferrari als Red Bull erg veel kostbare punten in de strijd om het kampioenschap verloren. Benieuwd wat de stewards ook over dit incident zouden oordelen. De crash betekende dat George Russell het podium vervolledigde, achter racewinnaar Oscar Piastri en Charles Leclerc. Met Franco Colapinto en Oliver Bearman reden ook twee erg jonge rijders mooi in de punten.
Bij McLaren werd er een stevig feestje gevierd, al zal vooral ook Lando Norris beseffen dat hij met een betere kwalificatie in de strijd om de wereldtitel bij de rijders een veel betere zaak had kunnen doen. Norris nadert slechts enkele punten op Verstappen maar McLaren komt na de race in Baku wel aan de leiding in het kampioenschap bij de constructeurs.