
Race Info:
01 Aug 2025
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
02 Aug 2025
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
03 Aug 2025
15:00 Race

Race 2025: Formula 1 Lenovo Hungarian Grand Prix
Actieve jaren: 1986-2025
Aantal races: 39
Contract: t/m 2032
Laatste 5 winnaars:
2024: O. Piastri - McLaren
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: E. Ocon - Alpine
2020: L. Hamilton - Mercedes


Inleiding
De GP van Hongarije wordt gehouden op de Hungaroring nabij Boedapest. De wedstrijd werd voor het eerst gehouden in 1986 en gewonnen door Williams rijder Nelson Piquet. Het Monaco zonder muren is een van de bijnamen van de Hungaroring, dat in de volksmond ook wel een 'Mickey Mouse-circuit' wordt genoemd. Het circuit wordt bijna het gehele jaar niet gebruikt waardoor de baan vol stof ligt, opletten dus wanneer men buiten de racelijn komt. Door het bochtige karakter van het circuit, stelt men de wagens af op maximale downforce. Logischerwijs is motorvermogen dus minder relevant op de Hungaroring. Lewis Hamilton is met acht overwinningen recordhouder van de GP. Max Verstappen wist deze Grand Prix 2 keer te winnen.

Vorig jaar
Oscar Piastri wist tijdens de GP van Hongarije zijn eerste F1-overwinning te behalen. Piastri mocht van McLaren de race winnen na een erg vreemde strategie met teamorders. Zodoende eindigde Lando Norris als tweede nadat hij zijn eerste positie een aantal ronden voor het einde van de race moest ruilen met Piastri. Lewis Hamilton vervolledigde het podium ondanks een spectaculaire aanrijding met Max Verstappen. Charles Leclerc werd vierde en Verstappen eindigde na zijn harde klapper met Hamilton toch als vijfde. Carlos Sainz kwam als zesde aan de finish, terwijl Sergio Pérez buiten het zicht van de camera's naar de zevende plek reed, nadat hij na een crash in de kwalificatie vanaf P16 moest komen. George Russell, Yuki Tsunoda en Lance Stroll scoorden de overige punten. Pierre Gasly was de enige uitvaller in Hongarije.

Komend weekend
In Hongarije, het land van de overbekende Goulash, wordt de laatste race voor de zomerstop verreden. Vanaf 1986 is hier onafgebroken een Formule 1 race gehouden, en dat betekent dat de Hungaroring voor de 40ste keer gastheer is van een Formule 1 Grand Prix. Men is flink aan het renoveren geslagen aan het toch wel verouderde circuit. Er is een nieuw paddockgebouw en een nieuw mediacentrum gebouwd, en ook de hoofdtribune is opnieuw ontworpen. De renovatie zal naar verwachting in april 2026 pas volledig voltooid zijn, maar is wel zover gereed voor de veertiende GP van het seizoen. Het circuit staat bij veel rijders niet bovenaan op hun favorietenlijstje. Het Monaco zonder muren is een van de bijnamen van de Hungaroring, maar wordt in de volksmond ook wel het 'Mickey Mouse-circuit' genoemd. Door de lay-out van de baan is inhalen zeer moeilijk en het hobbelige en stoffige asfalt maakt het er niet makkelijker op. Logischerwijs dat het motorvermogen minder relevant is op de Hungaroring. Voor de toeschouwers is het F1 circuit in Hongarije echter wel perfect aangelegd. De ‘ring’ ligt in een vallei, zodat je vanaf de tribunes grote delen van de baan kunt zien. Oscar Piastri won hier vorig jaar dankzij ‘teamorders’ en ik denk dat hij dit jaar de zege wil ophalen zonder al dat gedoe van McLaren. Na zijn winst afgelopen weekend in België, mag je Piastri ook wel zien als de grote favoriet voor de overwinning. Lando Norris zal echter hier graag een stokje voor willen steken en zijn teamgenoot willen verslaan. Hoe dan ook, McLaren heerst of beter gezegd overheerst de Formule 1 dit jaar. Teams als Red Bull, Mercedes en Ferrari zijn al blij als ze maar in de buurt van McLaren kunnen blijven. Zo heeft Max Verstappen zijn titelprolongatie na België volledig uit zijn hoofd gezet. Verstappen en Red Bull zullen na de race in Hongarije bespreken hoe ze het seizoen met een positief gevoel gaan afmaken. Meerijden voor een GP zege en alle pijlen richten op 2026 lijkt de optie te zijn, zeker als Hongarije opnieuw niet het gewenste resultaat oplevert. Na de race in Hongarije is er de 4 weken durende ‘vakantie’, daarna staan er nog 10 Grand Prix weekenden op de kalender. Zondagavond weten de teams het verschil met McLaren in beide kampioenschappen. Bij de constructeurs is deze al enorm maar ook bij de coureurs lijkt de tweestrijd tussen teamgenote Norris en Piastri al een feit. De concurrentie van McLaren, als je daar eigenlijk van kan spreken, zal lijdzaam moeten toekijken en zelf doelen moeten stellen voor de rest van het seizoen. Podiumplaatsen halen is daar natuurlijk er eentje van, en dus zal de Grand Prix van Hongarije niet alleen gaan om McLaren. De negen andere tams zullen vol voor de punten gaan en dat ook willen doen na de zomerstop. Er is voor ons fans nog genoeg te beleven dit seizoen dat dus komend weekend verder gaat in Hongarije. Wie weet zit er wel een verrassing aan te komen. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooi Grand Prix van Hongarije toe.

Lando Norris is het laatste raceweekend voor de zomerstop begonnen met de snelste tijd. De McLaren-coureur noteerde tijdens de eerste training voor de GP van Hongarije een 1.16.052. Oscar Piastri, dkwam hierna tot een 1.16.194, die hem P2 opleverde. Charles Leclerc sloot aan op de derde stekmet 1.16.269. Max Verstappen, die donderdag bevestigde ook in 2026 voor Red Bull te rijden, reed een vrij anonieme sessie en tekende voor de negende tijd. Alonso kampt met een rugblessure en liet zich voot VT1vervangen door Felipe Drugovich....lees verder

Lando Norris heeft een perfecte vrijdag achter de rug. De Engelsman sloot beide sessies als snelste af, en met Oscar Piastri en Charles Leclerc daarachter was de top drie identiek aan de top drie uit VT1. Max Verstappen kwam niet verder dan een veertiende tijd, en moet zich ook nog melden bij de wedstrijdleiding, na een bizar moment waarbij Max Verstappen een handdoek uit zijn auto gooide. Verstappen liet weten dat de balans een drama was, en kreeg te horen dat zijn banden simpelweg te koud waren.....lees verder

McLaren is duidelijk een maatje te groot voor de rest van het veld. Het is stuivertje wisselen bij de top, maar het is uiteindelijk Oscar Piastri die teamgenoot Lando Norris, vrijdag twee keer de snelste man op de baan, aflost en dankzij deze mokerslag met een prettig gevoel richting kwalificatie gaat. Charles Leclerc en Lewis Hamilton melden zich in de Ferrari achter de beide McLaren's en hebben dus hebben hun zaakjes redlijk op orde. Verstappen eindigde als 12de en weet dat er nog veel werk aan de winkel is. Yuki Tsunoda kwam niet verder dan P19....lees verder

CHARLES LECLERC OP POLE
1. Charles Leclerc
2. Oscar Piastri
3. Lando Norris
Charles Leclerc verbaasde vriend en vijand door poleposition te grijpen. Oscar Piastri en Lando Norris moesten genoegen nemen met P2 en P3. Fernando Alonso en Lance Stroll completeerden knap de top vijf, Max Verstappen eindigde op de achtste plaats....lees verder
.

Norris verslaat Piastri in Hongarije
Lando Norris heeft de Grand Prix van Hongarije gewonnen. De Brit bleef McLaren-teamgenoot Oscar Piastri in de slotfase net voor. George Russel eindigde als derde. Max Verstappen werd slechts negende.
Charles Leclerc kwalificeerde zich op verrassende wijze op de polepositie met beide McLarens meteen achter zich. Leclerc kende een goede start, verdedigde en het waren vooral beide McLarens die met elkaar de strijd aangingen. Lando Norris leek iets beter te zijn vertrokken dan Piastri maar Norris kwam vast te zitten langs de binnenkant van de eerste bocht en verloor uiteindelijk zijn positie. Norris viel uiteindelijk terug van de derde naar de vijfde plaats, ook Lewis Hamilton kende geen al te beste start maar Hamilton startte op de harde bandencompound en dan heb je uiteraard minder grip bij de start. De stewards onderzochten achtereenvolgens Gabriel Bortoleto en Nico Hulkenberg voor het eventueel ‘bewegen voor de start’. Bortoleto werd vrijgesproken maar Nico Hulkenberg kreeg wel een tijdstraf van vijf seconden.
Zestien ronden ver in de race was Lando Norris komen aansluiten bij George Russell en begon hij de Mercedes-rijder onder druk te zetten. Ondertussen zagen we vooraan Charles Leclerc opmerkelijk genoeg al ronden lang een kloofje uitbouwen tegenover Oscar Piastri. Leclerc was zeker niet trager dan de McLaren-rijder. In ronde 19 kwam Oscar Piastri als eerste van de toppers binnen. Bij McLaren probeerden ze zo een ‘undercut’ te doen tegenover Charles Leclerc. Bij Ferrari moesten ze reageren en Charles Leclerc voerde een ronde later zijn pitstop uit. Piastri naderde inderdaad maar het was wel Charles Leclerc die voor Piastri opnieuw op de baan kwam.
Door de pitstops van Charles Leclerc en Oscar Piastri kwam Lando Norris aan de leiding van de race te liggen. Norris leek echter op een strategie met slechts één pitstop te staan. Wat verderop zagen we contact tussen Fernando Alonso en George Russell. In ronde 29 had Max Verstappen aansluiting gevonden bij Lewis Hamilton. Verstappen kreeg het op zijn zenuwen en probeerde Hamilton binnendoor in te halen op een plaats waar dat eigenlijk zo goed als niet kan. Hamilton ging daardoor breed en de stewards besloten een onderzoek in te stellen naar het ‘incident’ maar pas na afloop van de race gingen ze een beslissing nemen.
Lando Norris maakte in ronde 32 zijn enige pitstop en daardoor kwam Norris als vierde in de race te liggen. Verschillende andere rijders moesten nog een tweede pitstop maken. Vooraan zagen we een verschil van minder dan twee seconden tussen Charles Leclerc en Oscar Piastri. Wie zou uiteindelijk de race weten te winnen? Lando Norris maakte ondertussen een foutje en reed door de grindbak, niet ideaal wanneer je slechts één pitstop wil maken en naar de finish wil rijden.
In ronde 41 kwam Charles Leclerc binnen voor zijn tweede pitstop, opnieuw een snelle pitstop van Ferrari maar Leclerc kwam als vierde opnieuw de baan op. Enkele ronden later volgde ook Oscar Piastri met zijn tweede pitstop. Piastri kwam zo derde te liggen in de race, achter Lando Norris en Charles Leclerc. Zou Norris op zijn oudere banden voldoende weerwerk kunnen bieden? Het was vooral uitkijken naar wat Oscar Piastri zou kunnen doen want Piastri ging al snel voorbij aan Charles Leclerc. We kregen nog negentien spannende ronden waarin Oscar Piastri zou proberen om Lando Norris bij te halen.
Oscar Piastri reed ronde na ronde snellere rondetijden dan Lando Norris maar zou het volstaan om de kloof met Norris te dichten en hem uiteindelijk ook te passeren? Ondertussen hoorden we een erg gefrustreerde Charles Leclerc over de boordradio zijn beklag doen over beslissingen die genomen werden door het team. Leclerc leek een ‘probleem’ te hebben waarover hij en het team van mening verschilden. George Russell naderde in de Mercedes ondertussen snel op Charles Leclerc.
Met nog twaalf ronden te gaan was George Russell tot op iets meer dan een halve seconde van Charles Leclerc genaderd. De polesitter van de Hongaarse GP leek naast het podium te gaan vallen. Oscar Piastri was op zijn beurt dan weer met nog tien ronden te gaan tot op tweeënhalve seconde van Lando Norris. Charles Leclerc verdedigde stevig tegenover George Russell, die op zijn beurt zijn beklag deed over de verdedigende manoeuvres van Leclerc. Uiteindelijk slaagde Russell er toch in om Leclerc te passeren.
Met nog een zestal ronden te gaan was Oscar Piastri tot op minder dan een seconde van Lando Norris genaderd. We kregen tijdens de slotronden een spannende strijd tussen beide McLaren-rijders voor de overwinning. Het was nagelbijten tijdens de slotronden en op een bepaald moment scheelde het niet veel of Oscar Piastri had in de eerste bocht Lando Norris getorpedeerd.
Maar het was uiteindelijk Lando Norris die met een handvol honderdsten voorsprong op Oscar Piastri de GP van Hongarije wist te winnen. George Russell eindigde uiteindelijk op ruime achterstand als derde op het podium, voor een ongetwijfeld ontgoochelde en gefrustreerde Charles Leclerc.
Max Verstappen reed een redelijk anonieme race en finishte slechts als negende terwijl ook Lewis Hamilton uiteindelijk een ontgoochelende race kende en als twaalfde finishte. Weinig redenen om te vieren bij Red Bull en Ferrari maar die was er wel bij McLaren en vooral Lando Norris die een uitstekende zaak deed in de strijd voor de wereldtitel door zeven punten te anderen op wk-leider en teamgenoot Oscar Piastri. De teams en rijders gaan nu de zomerpauze in, afspraak eind augustus in Zandvoort.