Formule1start
 

 

RACE 13: Formula 1 Hungarian Grand Prix 2024

19 Juli 2024
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
20 Juli 2024
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
21 Juli 2024
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Hongarije
Actieve jaren: 1986-2024
Aantal races: 38
Contract: t/m 2032

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: E. Ocon - Alpine
2020: L. Hamilton - Mercedes
2019: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

De GP van Hongarije wordt gehouden op de Hungaroring nabij Boedapest. De wedstrijd werd voor het eerst gehouden in 1986 en gewonnen door Williams rijder Nelson Piquet. Het Monaco zonder muren is een van de bijnamen van de Hungaroring, dat in de volksmond ook wel een 'Mickey Mouse-circuit' wordt genoemd. Het circuit wordt bijna het gehele jaar niet gebruikt waardoor de baan vol stof ligt, opletten dus wanneer men buiten de racelijn komt. Door het bochtige karakter van het circuit, stelt men de wagens af op maximale downforce. Logischerwijs is motorvermogen dus minder relevant op de Hungaroring.

Boedapest is de hoofdstad van Hongarije. De stad wordt gescheiden door de bekende rivier de Donau. Het westelijke deel aan de oever van deze rivier is Boeda, het oostelijke deel Pest. Zo’n 20 kilometer buiten Pest ligt de gemeente Mogyoród waar het Formule 1 circuit de Hungaroring ligt. In 2007 wist Lewis Hamilton op de Hungaroring voor het eerst te winnen, en in 2020 wist hij zijn achtste zege te pakken op dit circuit. Of dit door het nationale gerecht de Goulash komt valt te betwijfelen, maar het is een fraai aantal zeges. Diezelfde Hamilton wist in Engeland de Grand Prix van Groot-Brittannië te winnen, en dat voor de negende keer op het circuit Silverstone. Nog nooit eerder wist een F1 coureur zoveel keer te zegevieren op hetzelfde F1 circuit, een absoluut record voor de Brit. Na twaalf races dit seizoen hebben we zes verschillende Grand Prix winnaars. Je kan stellen dat het veld, zeker wat betreft de top vier, dichter bij elkaar gekomen is. Max Verstappen deelt die mening en uit regelmatig zijn bezorgdheid naar het team toe. Red Bull heeft niet meer de snelste bolide van het veld en onze landgenoot maant zijn team tot actie. Ondanks dat Verstappen beetje voor beetje uitloopt op de concurrenten, weet hij dat het steeds problematischer wordt om een race te winnen. En wie Verstappen kent weet ook dat hem dat niet tevreden stelt. Immers de winnaarsmentaliteit krijg je bij hem nooit en te nimmer uit zijn hoofd. Of Verstappen op de Hungaroring voor de derde keer op rij de winst kan pakken zal gaan om details, zeker als andere teams een snellere auto op de baan brengen. Max Verstappen is een topcoureur en heeft zeker een goed team achter zich staan die op de kleine details letten. De vraag is of zij als team, ook ervoor kunnen zorgen dat hij in Hongarije de zege kan pakken. Komend weekend zullen we daar uitsluitsel over krijgen.

 

2023

Max Verstappen wist op de Hungaroring in Boedapest op erg vlotte wijze de GP van Hongarije te winnen. Lando Norris en Sergio Perez vervolledigden het podium. Met een twaalfde opeenvolgende overwinning vestigde Red Bull een nieuw Formule 1 record. Het was voor Max Verstappen zijn zevende zege op rij. De vanaf Pole vertrokken Lewis Hamilton leek aan het einde van de race zelfs nog even op weg naar Perez, maar die pakte uiteindelijk anderhalve seconde voor de Mercedes als derde de vlag. Oscar Piastri moest genoegen nemen met de vijfde plek, terwijl George Russell nog opschoof naar de zesde plek, doordat Charles Leclerc vijf strafseconden aan de broek had gekregen voor te snel rijden in de pits. De Monegask werd zodoende zevende, voor Carlos Sainz. Fernando Alonso en Lance Stroll pakten de resterende punten.

 

De race

Vorig jaar voor aanvang van de GP van Hongarije was het verschil in de WK stand tussen Verstappen en Norris 213 punten. Dit jaar is het verschil tussen beiden 84 punten. Het geeft aan wat een enorme vooruitgang McLaren heeft geboekt in een jaar tijd. Het geeft ook aan hoe belangrijk een goede auto is voor een coureur. Norris is geen koekenbakker maar presteert, mede dankzij de sterk verbeterde bolide, veel beter. Je mag Lando Norris ook zeker komend weekend weer plaatsen onder de noemer favoriet voor de zege. Maar het verloop van het seizoen geeft ook aan dat meerdere coureurs op de Hugaroring daarvoor in aanmerking komen. Het mooie van dit jaar is wel dat je elke Grand Prix ervoor gaat zitten met de gedachte, wie zal deze race als eerste eindigen. Het onvoorspelbare maakt dit seizoen om te kijken en te beleven spannend, en tenslotte is dat wat we allemaal willen! Bij Red Bull zitten ze met een aantal prangende vragen voorafgaande de race in Hongarije. Hoe  krijgen we Verstappen vooraan en houden we hem daar en hoe krijgen we Sergio Perez weer dik in de punten. Beide zijn een probleem geworden, maar die van Perez is toch wel iets groter te noemen. De Mexicaan reed in de laatste zes GP weekenden maar een schamele 15 punten bijeen, en daar zat ook nog de sprintrace in Oostenrijk bij. Het wordt voor Perez komend weekend en de race daarop in België twee heel belangrijke weekenden voor de zomerstop. Het kan zo maar gebeuren dat we in Zandvoort de Mexicaan niet terugzien in een Red Bull als hij niet presteert. Hoewel je ‘t bij het huidige Red Bull F1 team eigenlijk niet zeker kan weten. De situatie binnen het Oostenrijkse team is verandert in vergelijking met pakweg een jaar geleden. Maar al met al, Perez behoort zondag zeker niet tot de kanshebbers op de zege in Hongarije. Als je naar de stand kijkt bij de constructeurs is het verschil met de top vier en de rest van het veld enorm groot te noemen. Aston Martin staat al meer dan 150 punten achter nummer vier Mercedes. Het is wel aardig om te zien dat Haas de weg omhoog heeft gevonden. Mede dankzij een paar hele goede klasseringen van Nico Hulkenberg. Zij staan op plaats zeven maar kunnen misschien in Hongarije een plekje opschuiven ten koste van Visa RB. Maar eerlijk gezegd zijn dat randzaken in vergelijking met de top vier. Van die coureurs zie ik Oscar Piastri wel als gevaarlijke outsider voor de zege op de Hungaroring. Er wordt overigens komend weekend in Hongarije zeer hoge temperaturen verwacht. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Hongarije toe.

 

 
Sainz VT1 Hongarije

VT1

Carlos Sainz heeft in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Hongarije de snelste tijd genoteerd. De Spanjaard van Ferrari blijft op de tijdenlijst respectievelijk Max Verstappen en zijn Ferrari-teamgenoot Charles Leclerc voor. Afgezien van wat kleine uitstapjes door het grind voltrekt VT1 zich verder zonder noemenswaardige incidenten of onderbrekingen....lees verder

 
Norris VT2 Hongarije

VT2

McLaren coureur Lando Norris heeft de snelste tijd genoteerd in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Hongarije, die ruim een kwartier stil lag vanwege een rode vlag veroorzaakt door de crash van Charles Leclerc. Max Verstappen reed de tweede tijd, gevolgd door Ferrari rijder Carlos Sainz. Sergio Perez eindigde met de Red Bull als vierde in deze training sessie....lees verder

 
Norris VT3 Hongarije

VT3

De derde vrije training is door Lando Norris als snelste afgesloten. De Brit kwam wederom sterk voor de dag, net als teamgenoot Oscar Piastri. Max Verstappen bleef steken op ruim drie tienden van Norris. Russell, Sainz, Ricciardo, Albon, Hulkenberg, Tsunoda en Hamilton maakten de top 10 vol. Leclerc en Perez kwamen niet verder dan P11 en P13.....lees verder

 

 

LANDO NORRIS OP POLE

1. Lando Norris
2. Oscar Piastri
3. Max Verstappen

Op de Hungaroring bij Boedapest heeft Lando Norris zich onder uiterst lastige (wisselende) omstandigheden verzekerd van pole position voor de Grand Prix van Hongarije. De Brit van McLaren troeft daarmee in de enerverende sessie zijn teamgenoot Oscar Piastri en Max Verstappen nipt af. Voor Norris is het – na Spanje – zijn tweede pole van het seizoen....lees verder

 

 

 

Piastri pakt eerste F1 zege

Oscar Piastri heeft zijn eerste Grand Prix gewonnen. Dat ging niet zonder slag of stoot, aangezien McLaren zichzelf in een lastige situatie gebracht had door Lando Norris een undercut te geven en daarna aan haar voornaamste kampioenschapskandidaat vroeg om de winst op te geven. Lewis Hamilton eindigde na een incident met Max Verstappen als derde, voor Charles Leclerc en de Nederlander.

Lando Norris mocht de race van op de polepositie beginnen maar teamgenoot Oscar Piastri kende een betere start en ging binnendoor de eerste bocht voorbij aan Norris. Max Verstappen probeerde buitenom te gaan maar kwam naast de baan terecht. Daar bleef Verstappen volgas gaan en zo kwam hij voor Norris terug de baan op. Norris deed uiteraard zijn beklag over de radio, de McLaren-rijder liet over de boordradio zijn ongenoegen blijken en vond dat Verstappen zijn positie moest teruggeven.

Verstappen vond op zijn beurt dat hij naast de baan was geduwd en dat hij daarom zijn positie niet moest teruggeven. De stewards begonnen een onderzoek naar het incident en uiteindelijk kreeg Verstappen van de Red bull-pitmuur te horen dat hij zijn positie moest teruggeven, wat Max uiteindelijk ook deed.

Een zestal ronden ver in de race zagen we Oscar Piastri aan de leiding rijden, voor Lando Norris en Max Verstappen. Voorlopig een ideaal scenario voor McLaren dat dus de eerste twee posities wist te behouden, al was het wel in omgekeerde volgorde. In nog maar de zevende ronde zagen we eerste wagens al binnenkomen voor een pitstop. De wagens die op de zachte band waren vertrokken zaten al door hun banden heen. Het was dan ook erg warm op de Hungaroring en met een erg zware wagen met veel brandstof zorgde dat voor veel bandenslijtage.

Opmerkelijk genoeg ging Lance Stroll op de zachte bandencompound wel vijftien ronden door tot aan zijn eerste pitstop. Van een echt geweldige race voor zowel Stroll als Alonso konden we echter niet spreken.

In ronde 17 zagen we Lewis Hamilton als eerste van de wagens vooraan binnenkomen. Bij Mercedes probeerden ze duidelijk een undercut uit te voeren tegenover de wagens voor hen. Op de Hungaroring zorgt een undercut inderdaad voor een groot voordeel maar kan zich dat wel aan het einde van de stint wreken. Bij McLaren waren ze aandachtig en reageerden ze door Lando Norris een ronde later ook een pitstop te laten maken. Norris kwam voor Lewis Hamilton opnieuw op de baan.

Even later volgde ook Oscar Piastri en zo kwam Max Verstappen aan de leiding van de race te liggen. Verstappen most uiteraard nog wel zijn eerste pitstop afwerken. In ronde 22 kwam Max Verstappen ook binnen voor zijn pitstop. Dat was ronden later dan Lewis Hamilton en daardoor kwam hij met zeven seconden achterstand op Hamilton opnieuw de baan op. 

Verstappen stond echter op nieuwere banden en begon dan ook te jagen op Lewis Hamilton. In zijn Red Bull was Verstappen verschillende tienden per ronde sneller dan Hamilton. Ondertussen zagen we wat verderop het rijdersveld vooral Carlos Sainz wagens inhalen. Terwijl Carlos Sainz in de Ferrari plaatsen goedmaakte gebeurde het omgekeerde met Nico Hulkenberg in de Haas F1-bolide. Hulkenberg zag beide Aston Martins voorbij gaan.

Iets voor halverwege de race zagen we Sergio Perez zijn eerste pitstop afwerken. Ondertussen was Max Verstappen in de andere Red Bull F1-bolide stevig aan het naderen op Lewis Hamilton. In ronde 32 à 33 kwam Max Verstappen aansluiten bij Lewis Hamilton. De Nederlander had figuurlijk ‘bloed geroken’ en reed duidelijk met ‘het mes tussen de tanden’.

Lewis Hamilton was echter niet van plan om Max Verstappen zomaar te laten passeren. Hamilton verdedigde stevig positie tegenover Verstappen die op een bepaald moment voorbij leek te gaan aan Hamilton toen die zich verremde maar op zijn beurt ging Verstappen zelf te breed en naast de baan in de volgende bocht. Hamilton dus opnieuw voorbij aan Verstappen. Charles Leclerc profiteerde op zijn beurt van het gevecht tussen Hamilton en Verstappen om zelf zijn achterstand op het duo dicht te rijden.

In ronde 42 kwamen Lewis Hamilton en Charles Leclerc binnen voor hun tweede pitstop. Opvallend vooral dat Leclerc binnen kwam want die was tijdens de eerste stint opmerkelijk langer doorgegaan. Leclerc zou daardoor op de medium band erg lang moeten doorgaan. Verstappen kon ondertussen doorschuiven naar de derde plaats.

Vooraan zagen we beide McLarens nog steeds aan de leiding van de race en beide rijders kregen te horen dat ze de strijd met elkaar mochten aangaan. Opvallend genoeg kwam Lando Norris in ronde 46 als eerste van beide McLarens binnen. Daardoor benadeelde McLaren eigenlijk Oscar Piastri die aan de leiding van de race reed.  Oscar Piastri kwam twee ronden later pas binnen en verloor daardoor de leiding in de race. Norris reed aan de leiding van de race omdat ze bij McLaren Oscar Piastri pas als tweede hadden binnengeroepen. Dat beseften ze zelf en ze gaven Norris meermaals de opdracht om banden te sparen en zelfs Piastri opnieuw de leiding in de race te geven ‘wanneer hem dat het meest gepast leek’.

In ronde 51 kwam Max Verstappen binnen voor zijn laatste pitstop. Verstappen kwam achter Charles Leclerc opnieuw op de baan en begon het gat richting Leclerc dicht te rijden. Max Verstappen slaagde er in ronde 57 dan toch in om na enkele ronden proberen voorbij te gaan aan Charles Leclerc. 

Ruzie bij McLaren want Lando Norris kreeg meermaals over de boordradio te horen dat hij Oscar Piastri voorbij moest laten gaan. Lando Norris bleef ondertussen zijn beklag doen over de ’teamorders’ van McLaren. Zijn race-engineer liet echter weten dat Norris zijn teamgenoot voorbij moest laten gaan, dat hij met die opdracht Norris probeerde te beschermen.

Ondertussen kwam Max Verstappen aansluiten bij Lewis Hamilton en kregen we een erg mooie strijd tussen beide rijders te zien. Verstappen probeerde meermaals en uiteindelijk probeerde Max Verstappen voorbije te gaan aan Hamilton door zeer laat te remmen. Daarbij kwam het echter tot een aanrijding tussen Hamilton en Verstappen.

Max Verstappen vloog met zijn F1-bolide even door de lucht en kwam hard terug neer op de baan. Hamilton kon opnieuw Verstappen inhalen en deze keer was het Max Verstappen die opnieuw uitvoerig zijn beklag deed over de boordradio.

Radioboodschappen over de boordradio waren er ook bij McLaren want daar bleven ze Lando Norris vragen om Oscar Piastri voorbij te laten gaan. Drie ronden voor het einde van de race hield Lando Norris ostentatief in op het rechte stuk en kwam Oscar Piastri aan de leiding van de race te liggen.

Na een erg vreemde reeks radioboodschappen van op de pitmuur bij McLaren was het uiteindelijk Oscar Piastri die de GP van Hongarije won, voor de Australiër was het zijn allereerste overwinning tijdens een F1-race, dit nadat hij eerder al eens een sprintrace wist te winnen. Lewis Hamilton vervolledigde het podium, voor Charles Leclerc en Max Verstappen.

Bij het McLaren F1 team zal er na afloop van de race echter een serieuze debriefing plaatsvinden. Geen dolle vreugde bij Piastri na afloop van de race en ook Lando Norris zijn gezicht sprak, ondanks het feliciteren van Piastri, boekdelen.

Met dank aan F1journaal.be