Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Monaco 2022

 

FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2022

27 Mei 2022
14:00 - 15:00 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
28 Mei 2022
13:00 - 14:00 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
29 Mei 2022
15:00 Race

 

 

Race: Grand Prix van Monaco
Actieve jaren: 1955-2019, 2022
Aantal races: 68

Laatste 5 winnaars:
2021: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: D. Ricciardo - Red Bull
2017: S. Vettel - Ferrari
2016: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Monaco

De Grand Prix van Monaco is een race uit de Formule 1-kalender. De race wordt verreden in de straten van Monaco, het Circuit de Monaco. De race behoort samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500 tot de bekendste races van de autosport ter wereld. Monaco is een van de Grands Prix die al sinds het ontstaan van het wereldkampioenschap Formule 1 op de kalender staat. Het is een klassieker die geldt als een van de populairste races om gereden te hebben, evenals andere legendarische circuits zoals Monza (Italië) en Spa-Francorchamps (België).

De in Monaco geboren Antony Noghès kwam in de jaren twintig van de vorige eeuw op het idee om een race te organiseren in de straten van Monaco. De eerste Grand Prix van Monaco vond plaats in 1929. In 1950 was het een van de zeven circuits die werden gebruikt voor de eerste editie van het Formule 1-wereldkampioenschap en sinds 1955 wordt er continu geracet. Van 1987 t/m 1993 was het stratencircuit het domein van Ayrton Senna. Alleen in 1988 was de Braziliaan niet alert genoeg. Hij reed aan de leiding en zijn teambaas Ron Dennis vertelde hem dat de zege hem niet kon ontgaan. Een ronde later spinde Senna en wist Alain Prost de winst te pakken. In de daarop vijf volgende jaren was het Senna die oppermachtig was. En zo zijn er veel memorabele momenten te beschrijven over deze Grand Prix. De vele historische races en anekdotes zijn waarschijnlijk ook de reden dat Monaco een klassieker wordt genoemd. Want eerlijk is eerlijk, op spectaculaire hoeveelheden inhaalmanoeuvres hoef je niet te rekenen. De startopstelling na de kwalificatie lijkt op voorhand al op die van de race-uitslag. Neemt niet weg dat het Vorstendom Monaco komend weekend weer volop in de belangstelling staat en veel F1 volgers, waar ook ter wereld, zullen aandachtig race nummer zeven op de F1 kalender gaan volgen. Veel Nederlanders houden uiteraard Max Verstappen in de gaten. Na 2 uitvalbeurten in de eerste 3 races, zegevierde Verstappen nu 3 keer op rij. En dus staat de teller na een zestal races op 4 overwinningen en is hij de leider in de WK stand. Of dat laatste na Monaco ook nog het geval is, laten we maar over aan de koffiedikkijkers.

 
Verstappen Monaco 2021

2021

Max Verstappen heeft op redelijk eenvoudige wijze de GP van Monaco gewonnen. Door zijn overwinning grijpt de Nederlander ook de leiding in het kampioenschap. Carlos Sainz eindigde als tweede en Lando Norris als derde. Voor polesitter en thuisrijder Charles Leclerc draaide de racedag op een enorme ontgoocheling uit. De Monogask kon niet van start in zijn eigen Grand Prix. Perez eindigde netjes als vierde. Vettel en Gasly eindigden als vijfde en zesde in de Grand Prix van Monaco. Hamilton werd zevende, maar verliet het prinsdom met zeven punten in plaats van zes door de snelste ronde te rijden. Lance Stroll kwam na een late pitstop als achtste aan de eindstreep. Esteban Ocon en Antonio Giovinazzi gingen er met de resterende punten vandoor.

 
Voorbeschouwing GP van Monaco

De race

In de GP van Spanje liet Mercedes zien op de goede weg te zijn. Het stuiteren (porpoising) van de auto is bijna verdwenen en de snelheid lijkt weer terug te zijn. Zowel Russel als Hamilton zijn positief gestemd voor de race in Monaco. Ook Ferrari gaat met het mes tussen de tanden naar Monaco. Charles Leclerc rijst vol goede moed naar zijn geboorteland en denkt dat de winst daar voor het grijpen ligt, zeker nu blijkt dat de updates aan de auto’s van Ferrari naar behoren werken. Red Bull haalde een één-tweetje in Spanje. Max Verstappen won, en natuurlijk rijst dan de vraag, wat als Leclerc niet was uitgevallen. Vanzelfsprekend wordt die vraag gesteld, maar ‘als’ telt niet, zeker niet in een geavanceerde sport als de Formule 1. Red Bull mag laten zien in de straten van Monaco dat ze ook zonder ‘pech’ van de concurrentie opnieuw weten te zegevieren. Met Mercedes, Ferrari en Red Bull lijkt het erop dat deze top 3 in de races van dit seizoen gaan strijden om de podia. Dan ben je als zesde, zonder uitval en pech van coureurs van deze top drie, in de uitslag de ‘best of the rest’. Voor die plek komen een aantal coureurs in aanmerking. Valtteri Bottas, Lando Norris en Esteban Ocon zijn de grootste kanshebbers hiervoor. Monaco was de enige race waar de F1 op donderdag, zaterdag en zondag in actie kwam. Dit is nu verleden tijd. Monaco moest afscheid nemen van de donderdag en daarom rijdt de F1 nu in Monaco net als elke Grand Prix op de kalender op vrijdag, zaterdag en zondag. Wie de Grand Prix van Monaco wint, is voor altijd verzekerd van een eretitel. De race in Monte Carlo wordt door sommigen aangemerkt als de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Voor anderen is Monaco gewoon een saaie race waar we ons vergapen aan het filerijden. Maar ook hier geldt, ieder zijn eigen mening! Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Monaco toe.

 

 
Leclerc VT1

VT1

Charles Leclerc heeft de snelste tijd neergezet tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Monaco. Sergio Perez was maar 0.039 seconde langzamer dan de Ferrari-coureur en bracht een verdienstelijke tweede tijd op de klokken. Carlos Sainz eindigde op P3 en was eveneens nog geen tiende trager dan Leclerc. Max Verstappen bleef steken op P4....lees verder

 
Leclerc VT2

VT2

Charles Leclerc wist tijdens de tweede vrije training opnieuw de snelste tijd te rijden. De coureur van Ferrari wist op de softs een 1:12,656 neer te zetten. Carlos Sainz en Sergio Pérez maakten de top-drie compleet door respectievelijk een 1:12,700 en een 1:13,035 te rijden. Max Verstappen viel voor de tweede sessie op rij buiten de top-drie, nadat hij de vierde tijd klokte....lees verder

 
Perez VT3

VT3

De laatste vrije training voorafgaand de kwalificatie zit er al weer op. In de straten van Monaco gaven de heren coureurs nog één keer alles in de derde vrije training. De snelste tijd werd genoteerd door Sergio Perez . Achter hem was de tweede tijd een prooi voor Charles Leclerc De top drie werd compleet gemaakt door Carlos Sainz. Max Verstappen noteerde de vierde tijd....lees verder

 

 
Kwalificatie Monaco

LECLERC OP POLE

1. Charles Lerclerc
2. Carlos Sainz
3. Sergio Perez

In Monaco heeft Charles Leclerc de polepositie voor de GP van Monaco veroverd. De Monegask zorgde daarmee voor dolle vreugde bij het thuispubliek. Met Carlos Sainz op de tweede plek krijgen we een volledig rode eerste startrij. Sergio Perez en Max Verstappen vinden we in de Red Bulls terug op de tweede startrij. Sergio Perez crashte in Q3 vlak voor de ingang van de tunnel in zijn Red Bull. Carlos Sainz kon in zijn Ferrari niet meer uitwijken voor Perez en zo versperden de twee het circuit. Code rood 30 seconden voor het einde van Q3, waardoor einde sessie....lees verder

 

 
Sergio Perez winnaar

Sergio Perez wint, Max derde, Leclerc naast het podium

De Mexicaan Sergio Perez heeft de GP van Monaco op zijn naam geschreven, Carlos Sainz en Max Verstappen vervolledigden het podium. Een gefrustreerde Charles Leclerc moest genoegen nemen met de vierde plaats en viel zo naast het podium.

De voorspelde regen tijdens de GP van Monaco kregen we ook want de rijders kregen op de startgrid een nat circuit voorgeschoteld. Charles Leclerc zou van op de pole achter de safety car moeten beginnen. Door de regen werd de start van de race meermaals uitgesteld maar uiteindelijk trok de safety car na verschillende keren uitstel de race eindelijk op gang. De omstandigheden op de baan werden echter al snel slechter, dat zagen we ook vanuit de onboard-beelden bij raceleider Charles Leclerc. Toen het nog heviger begon te regenen haalde de wedstrijdleiding de rode vlag boven, een logische beslissing.

In de pitlane mochten dan ook de tentjes bovengehaald worden. Voor de rijders en de teams was het wachten op betere weersomstandigheden. Geleidelijk aan klaarde het op, de ergste regenwolken verdwenen aan de horizon en de weersomstandigheden verbeterden, ook al lag de baan nog goed nat. We kregen een herstart achter de safety car en ook achter de safety car bleken de natte straten van Monaco erg tricky.

In ronde 3 ging de safety car van de baan en Charles Leclerc bleef uiteraard probleemloos aan de leiding voor Carlos Sainz en het Red Bull-duo bestaande uit Sergio Perez en Max Verstappen. Enkele ronden later schakelden de eerste rijders al over van regenbanden naar intermediates. Het zorgde voor drukte in de pitlane. Pierre Gasly was één van de eerste rijders die overschakelde op intermediates en de Fransman profiteerde van de temperatuur in zijn banden om stevig aan te vallen. Sergio Perez, Charles Leclerc en Max Verstappen kwamen binnen voor intermediates terwijl Carlos Sainz buiten bleef en de leiding in de race in handen kreeg.

Enkele ronden later kwamen beide Ferrari opnieuw binnen. Sainz kwam als eerste binnen met daarachter meteen ook Charles Leclerc die een verkeerde radioboodschap leek te hebben gekregen, dit tot grote frustratie van Leclerc. Een ronde later volgde ook een dubbele pitstop bij Red Bull en daarmee kwam Sergio Perez aan de leiding van de race, voor Carlos Sainz, Max Verstappen en Charles Leclerc. Charles Leclerc leek het grootste slachtoffer want op enkele ronden tijd viel de Monegask terug van de eerste naar de vierde plaats. Leclerc schreeuwde zijn frustratie dan ook uit over de boordradio. 

Plots zagen we echter een crash van Mick Schumacher waarbij zijn Haas F1-bolide spectaculair in twee brak. Mick Schumacher stapte echter snel uit zijn wagen en werd door de dokter begeleid. Alles dus redelijk oké met Schumacher maar we kregen wel een rode vlag omdat de wagen moest getakeld worden en de Tecpro-barriers hersteld.

We kregen een rollende herstart achter de safety car met Perez dus aan de leiding voor Sainz, Verstappen en Leclerc. Beide Red Bulls stonden op de medium band terwijl de Ferrari-rijders op de harde band hun herstart maakten. Na de herstart kregen we het traditionele ’treintje rijden’ in Monaco. Vooraan zaten er kleine verschillen tussen de top vier terwijl verderop Fernando Alonso op de zevende plaats de rijders achter zich ophield, dit tot grote frustratie van Lewis Hamilton. 

Na de verschillende onderbrekingen gingen we de 77 te rijden rondjes niet halen, daarom was het aftellen tot de klok op nul zou staan. n het middenveld probeerde Guanyu Zhou bij het uit de tunnel komen een inhaalmanoeuvre bij Yuki Tsunoda maar de Chinees deed het bijna letterlijk in zijn broek want Zhou zijn wagen kwam tegen hoge snelheid dwars te staan.

Met nog dertien minuten op de klok kwam Carlos Sainz aansluiten bij raceleider Sergio Perez. In zijn zog volgende ook Max Verstappen en Charles Leclerc. We kregen een bijzonder spannend slot van de race waarin Perez, Sainz, Verstappen en Leclerc bijzonder dicht bij elkaar reden maar tot echte inhaalpogingen kwam het niet. Sergio Perez behaalde zo probleemloos de overwinning in Monaco. Carlos Sainz en Max Verstappen vervolledigden het podium terwijl Charles Leclerc tijdens zijn thuisrace als vierde naast het podium voel. De Monegask had er “geen woorden voor”. 

Perez was uiteraard zeer tevreden met de overwinning terwijl er bij Ferrari vooral frustratie te bespeuren viel. Sainz greep immers net naast zijn eerste F1-overwinning terwijl ook Charles Leclerc een mogelijke overwinning verspeelde. Lachende gezichten dus bij Red Bull, waar ze zowel in het kampioenschap bij de rijders als de teams een goede zaak doen.

01 Sergio Perez Red Bull 64 ronden – 2h00m45.147s
02 Carlos Sainz Ferrari +1.154
03 Max Verstappen Red Bul +1.491
04 Charles Leclerc Ferrari +2.922
05 George Russell Mercedes +11.968
06 Lando Norris McLaren +12.231
07 Fernando Alonso Alpine +46.358
08 Lewis Hamilton Mercedes +50.388
09 Valtteri Bottas Alfa Romeo +52.525
10 Sebastian Vettel Aston Martin +53.536
11 Pierre Gasly AlphaTauri +54.289
12 Esteban Ocon Alpine +55.644
13 Daniel Ricciardo McLaren +57.635
14 Lance Stroll Aston Martin +60.802
15 Nicholas Latifi Williams +1 ronde
16 Guanyu Zhou Alfa Romeo +1 ronde
17 Yuki Tsunoda AlphaTauri +1 t
18 Alex Albon Williams DNF
19 Mick Schumacher Haas DNF
20 Kevin Magnussen Haas DNF

Met dank aan F1journaal.be