Formule1start
Formule1 - Formule1start
 

Race 6

GP van Monaco 2023

 

FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2023

26 Mei 2023
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
27 Mei 2023
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
28 Mei 2023
15:00 Race

 

 

Race: Grand Prix van Monaco
Actieve jaren: 1955-2019, 2023
Aantal races: 69

Laatste 5 winnaars:
2022: S. Perez - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: D. Ricciardo - Red Bull
2017: S. Vettel - Ferrari

 

 

Voorbeschouwing

De Grand Prix van Monaco is een race uit de Formule 1-kalender. De race wordt verreden in de straten van Monaco, het Circuit de Monaco. De race behoort samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500 tot de bekendste races van de autosport ter wereld. Monaco is een van de Grands Prix die al sinds het ontstaan van het wereldkampioenschap Formule 1 op de kalender staat. Het is een klassieker die geldt als een van de populairste races om gereden te hebben, evenals andere legendarische circuits zoals Monza (Italië) en Spa-Francorchamps (België).

Er staat een klassieker in de Formule 1 racerij op het programma. De Grand Prix van Monaco is race zes van het seizoen. Eigenlijk was dit race zeven, maar Emilia-Romagna werd afgelopen weekend afgelast vanwege hevige regenval in de Regio waar het circuit is gehuisvest. De eerste editie van de Grand Prix van Monaco was in 1929. Deze werd gewonnen door Brit William Grover-Williams in een Mercedes-Benz. Hij zou tijdens de Tweede Wereldoorlog als verzetsstrijder door de nazi’s worden geëxecuteerd. De race van 2022 werd gewonnen door Sergio Perez, teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull. Het is dus een Grand Prix met veel historie maar wordt niet gezien als spectaculair. Natuurlijk zijn er fraaie uitzichten en de rijken laten zich maar als te graag zien, nog meer dan andere weekenden. De race wordt gehouden op een stratencircuit en dat betekent in het geval van Monaco smalle wegen, krappe bochten, weinig ruimte voor inhalen, en echt snelheid maken is ook niet mogelijk. Het circuit is eigenlijk niet meer geschikt voor Formule 1-auto's. Er is namelijk geen ruimte voor grindbakken of andere veiligheidsmaatregelen die op de overige Formule 1-circuits wel aanwezig zijn. In 2018 behaalde Daniel Ricciardo de Pole en vertrok zondag dus vanaf de eerste plek. Al vroeg in de race kreeg Ricciardo pech met de MGU-K, en dat betekende veel minder snelheid. Toch wist Sebastian Vettel, die al die tijd achter de Australiër reed, hem niet te passeren. Ricciardo won fel verdedigend de race en Vettel werd knarsetandend tweede. Maar helaas zullen veel toeschouwers en kijkers verveeld hebben gekeken naar de F1 race in dat jaar. Persoonlijk ben ik geen fan van deze Grand Prix, en dat heb ik op deze site al eens geschreven (link). De Zaterdag is met de kwalificatie over het algemeen spannender dan de race zelf. De meningen onder de coureurs is verdeeld, maar de meerderheid vind het geweldig om hier te racen. Het vraagt veel stuurmanskunst en opperste concentratie van de rijder. En natuurlijk vinden ze de sfeer geweldig. De Grand Prix van Monaco komt eraan, ga er maar voor zitten of anders is er wel ergens een ruime samenvatting te zien. Succes!

 

2022

De Mexicaanse Red Bull coureur Sergio Perez heeft de GP van Monaco op zijn naam geschreven, Carlos Sainz en Max Verstappen vervolledigden het podium. Polesitter Charles Leclerc moest genoegen nemen met de vierde plaats en viel zo naast het podium. Achter de Red Bull's en Ferrari's werd George Russell. De Brit van Mercedes finishte voor zijn landgenoot Lando Norris in de McLaren, die wel de snelste ronde reed. Fernando Alonso werd zevende, tot frustratie van Lewis Hamilton. De zevenvoudig wereldkampioen was lange tijd sneller, maar kwam de gewiekste Spanjaard niet voorbij en werd achtste. Valtteri Bottas eindigde als negende en Sebastian Vettel pakte het laatste puntje voor Aston Martin.

 
Monaco 2023

De race

Charles Leclerc is geboren in Monaco en dus een echte Monegask. Rijden voor het thuispubliek is altijd mooi, maar Leclerc zal nog liever winnen in zijn Vorstendom. Echter zal hij in de Ferrari dit weekend niet de topfavoriet zijn voor de zege. Voor de grootste kanshebbers op winst moet je bij Red Bull zijn. Perez kan goed racen op stratencircuits, en Verstappen kan nu eenmaal op alle soorten circuits goed uit de voeten. Er is een echte outsider aanwezig, Fernando Alonso. De coureur van Aston Martin weet de derde plaats op het podium wel te vinden, maar wil meer. Na vier keer derde te zijn geworden, wil de Spanjaard het liefst in Monaco op het hoogste treetje staan na afloop van de race. En waarom ook niet, Aston Martin moet je zeker niet onderschatten. Mercedes neemt updates mee, maar we mogen er nog niet teveel van verwachten. Wel zal het stoeltje van Hamilton worden aangepast, de Brit klaagt al langer over zijn zithouding in de auto. Ferrari zal zijn updates meenemen naar de GP van Spanje. Ze vinden Monaco niet de aangewezen plek om alles uit te gaan proberen. Maar goed, In theorie is dit dus de race waar de concurrentie de meeste kans heeft om Red Bull te verslaan. En er lijkt kans op regen, dat kan de race wel weer wat interessanter maken. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Monaco toe.

 

 
Sainz VT1 Monaco

VT1

Ferrari is goed uit de startblokken gekomen in Monaco. Carlos Sainz eindigde de eerste training bovenaan met 1.13.372. Ook Charles Leclerc was gedurende de sessie rap onderweg, maar een momentje bij het zwembad zette een streep door zijn snelste ronde. Max Verstappen toonde zich niet tevreden met zijn Red Bull-auto en bleef steken op de zesde tijd....lees verder

 
Verstappen VT2 Monaco

VT2

De eerste dag van het Monegaskische Grand Prix-weekend zit erop. In de wereldberoemde straten werd ditmaal de snelste tijd genoteerd door Max Verstappen. Achter hem stond de naam van Charles Leclerc als tweede op de tijdenlijst. In deze tweede vrije training werd de top drie compleet gemaakt door Carlos Sainz.....lees verder

 
Verstappen VT3 Monaco

VT3

Max Verstappen en Sergio Pérez gaan met de beste papieren richting de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. Het rijdersduo van Red Bull Racing was flink aan het trappen en het was Verstappen die met een 1:12,776 de snelste tijd noteerde. Pérez gaf minder dan een tiende toe op zijn teamgenoot. De sessie werd wel vroegtijdig beëindigd door een crash van Lewis Hamilton....lees verder

 

 
Kwalificatie Monaco

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Fernando Alonso
3. Charles Lerclerc

Max Verstappen wist de poleposition voor de Grand Prix van Monaco 2023 te pakken en hoe. De Nederlander leek nipt naast de pole te grijpen toen Fernando Alonso de snelste tijd klokte in Q3, maar de derde sector van de laatste vliegende ronde was razendsnel. De tweevoudig wereldkampioen reed een dijk van een rondje en zette zichzelf daarmee op P1 voor de race op zondag. Alonso sloot aan in P2 en Charles Leclerc pakte P3 in de kwalificatie voor zijn thuisrace....lees verder

 

 

 

Startopstelling

 
Max Verstappen

Verstappen superieur naar zege

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Monaco naar zich toe weten te trekken. De coureur van Red Bull Racing begon vanaf poleposition en wist Fernando Alonso achter zich gehouden gedurende de race. Regen probeerde nog wat roet in het eten te gooien aan het einde van de race, maar het veranderde weinig aan de einduitslag vooraan. Esteban Ocon maakte het podium in Monte Carlo compleet.

22 wagens op de startgrid, waarvan twee Ferrari’s en één Ferrari F40 op een luxejacht in de haven van Monaco. Iedereen keek echter vooral naar de eerste startrij want daar stonden Max Verstappen en Fernando Alonso. Verstappen startte goed van op de pole en op de medium band kon hij Alonso op de harde band makkelijk achter zich houden. Tijdens de eerste ronde zagen we heel wat contact en lichte aanrijding in de hairpin. Nico Hulkenberg werd bestraft met een tijdstraf van vijf seconden.

Verder kregen we tijdens de openingsfase maar weinig spektakel te zien, op een lichte aanrijding tussen Carlos Sainz en Esteban Ocon na. Sainz beschadigde daardoor zijn voorvleugel maar de end plate vloog weg en de Spanjaard moest niet vroeger dan gepland komen pitten. Iets voor halverwege de race controleerde Max Verstappen vooraan de race, ook al had hij op zijn voorste banden last van graining. 

Ondertussen zagen we een gefrustreerde Sergio Perez in de achterhoede proberen om plaatsen goed te maken. Daarbij kwam het tot contact met Lance Stroll en even later ook met Kevin Magnussen. Tevens vonden de eeste pitstops plaats maar tegelijkertijd werd er ook volop naar de regenradar gekeken. Afhankelijk van de weersvoorspelling werd er regen binnen een tiental ronden tot tegen het einde van de race voorspeld. Zou het daadwerkelijk nog gaan regenen tijdens de race? Verschillende rijders hoopten er ongetwijfeld op.

In ronde 52 begon het toch steeds meer te regenen en het circuit was ter hoogte van de hairpin en de tunnel een beetje nat, de rest van het circuit leek nog droog. Vreemd genoeg kwam Fernando Alonso toen binnen en kreeg hij van Aston Martin opnieuw droogweerbanden. Op slicks schoof Carlos Sainz in de Ferrari van de baan, waarna beide Ferrari’s met de nodige moeite konden terugkeren naar de pits voor een setje intermediates.

Ook bij Aston Martin beseften ze dat er moest overgeschakeld worden naar intermediates. Alonso moest opnieuw binnenkomen voor intermediates. Ook Max Verstappen kwam als raceleider binnen voor intermediates. Veel chaos en schuivers maar het was Max Verstappen die aan de leiding reed, voor Fernando Alonso en Esteban Ocon. Lewis Hamilton volgde op iets minder dan twee seconden van Ocon en de laatste podiumplaats.

Erg uitdagende omstandigheden voor de rijders in de straten van Monaco. Een bijkomend nadeel in Monaco is dat de regen door de tragere snelheden minder goed van het vizier afloopt. Verschillende aanrijding en schuivers in de regen, dat zorgde voor verschillende gele vlaggen en inhaalmanoeuvres maar vooraan bleef Max Verstappen comfortabel aan de leiding voor Alonso en Ocon.

Opvallend genoeg was Lance Stroll tot dusver de enige rijder die moest opgeven. Yuki Tsunoda leek eveneens te moeten gaan opgeven met ‘remproblemen’ maar de Japanner reed uiteindelijk toch door. Verstappen reed ondertussen nog steeds comfortabel vooraan met een voorsprong van meer dan twintig seconden op Fernando Alonso. Verstappen maakte echter een klein foutje waardoor hij met zijn rechter achterband tegen de vangrails reed. De Nederlander kwam met de schrik vrij.

Met nog enkele ronde te gaan moest ook Kevin Magnussen als tweede rijder opgeven. De rijders die nog wel op de baan waren kregen ondertussen steeds meer een ‘droge rijlijn’. Uiteindelijk slaagde Max Verstappen er probleemloos in om de race uit te rijden en de legendarische race doorheen de straten van Monaco op zijn naam te schrijven. Fernando Alonso finishte als tweede terwijl Esteban Ocon voor Alpine de strijd met Lewis Hamilton om de derde en laatste podiumplaats wist te winnen. Dolle vreugde dus bij Alpine maar ook bij Mercedes zullen ze enigszins tevreden zijn met een vierde en vijfde plaats. 

Bij Aston Martin werd er gematigd gevierd. Waarschijnlijk kwam het besef dat ze bij de eerste pitstop Alonso meteen op intermediates hadden moeten plaatsen. Nu maakte de Spanjaard kort na elkaar twee pitstops en dat betekende mogelijk het verschil tussen winst en verlies in Monaco. Door zijn overwinning in Monaco en het feit dat teamgenoot Sergio Perez buiten de punten finishte vergroot Max Verstappen aanzienlijk zijn voorsprong in het kampioenschap.

Met dank aan F1journaal.be