
Race Info:
23 Mei 2025
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
24 Mei 2025
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
25 Mei 2025
15:00 Race

Race 2025: Formula 1 Tag Heuer Grand Prix de Monaco
Actieve jaren: 1955-2019, 2021-2025
Aantal races: 70
Contract: t/m 2031
Laatste 5 winnaars:
2024: C. Leclerc - Ferrari
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: S. Perez - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes


Inleiding
De Grand Prix van Monaco is een race uit de Formule 1 kalender. De race wordt verreden in de straten van Monaco, het Circuit de Monaco. De race behoort samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500 tot de bekendste races van de autosport ter wereld. Monaco is een van de Grands Prix die al sinds het ontstaan van het wereldkampioenschap Formule 1 op de kalender staat. Het is een klassieker die geldt als een van de populairste races om gereden te hebben, evenals andere legendarische circuits zoals Monza (Italië) en Spa-Francorchamps (België). De GP van Monaco blijft tot ten minste 2031 op de Formule 1 kalender staan, zo werd bekend in november 2024. Max Verstappen wist deze Grand Prix 2 keer te winnen.

Vorig jaar
Charles Leclerc er eindelijk in geslaagd om zijn thuisrace, de GP van Monaco, te winnen. Leclerc reed van start tot finish aan de leiding en overwon de ‘vloek van Monaco’. Oscar Piastri en Carlos Sainz vervolledigden het podium. Lando Norris moest daarachter genoegen nemen met de vierde plek. George Russell hield Max Verstappen tijdens de laatste ronden achter zich voor de vijfde plaats. Lewis Hamilton kort achter de Nederlander als zevende. De resterende punten waren voor Yuki Tsunoda, Alexander Albon en Pierre Gasly. De Grand Prix van Monaco werd al na een halve ronde stilgelegd. Een keiharde crash met Sergio Pérez en de beide Haas-coureurs Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg, was daar de oorzaak van. Wonder boven wonder konden de coureurs ongeschonden uitstappen.

Komend weekend
Al jaren verval ik in herhaling over de - in mijn ogen - vreselijke Grand Prix van Monaco. Maar feit is, dat ik elke keer weer op zondag kijk naar deze optocht van Formule 1 bolides. Dat laatste komt natuurlijk omdat inhalen met deze auto’s bijna onmogelijk is in de nauwe straten van Monaco. Waarom dan deze Grand Prix op de kalender houden? Natuurlijk omdat Monaco grote sommen geld stort op de rekening van de Formule 1. En ook omdat er enkele duizenden autocoureurs zijn die wel eens mee hebben gedaan aan een race in het vorstendom. En zij die nog in leven zijn, blijven telkens weer herhalen hoe geweldig zij persoonlijk het racen daar vinden. Of zij dan ook rekening houden met de miljoenen kijkende F1 fans, is echter zeer de vraag. Maar goed, de GP van Monaco staat in ieder geval tot en met 2031 op de kalender. Eén ding moet ik wel toegeven, de kwalificatie op zaterdag is vaak van hoogstaande kwaliteit en zorgt wel vaak voor spanning en spektakel. Absoluut het kijken op de zaterdagmiddag meer dan waard. En de FIA heeft wat bedacht om de F1 fans voor de race komende zondag te plezieren. Om ervoor te zorgen dat de Grand Prix géén optocht wordt, is er besloten om een verplichte twee-stop strategie te implementeren. Dat betekent dat iedere coureur minimaal twee keer een pitstop moet maken, wil hij aan de reglementen hebben voldaan. Laten we deze ingreep maar positief noemen, hoewel er daar ook twijfels over bestaan. In ieder geval kunnen we ons gaan opmaken voor het oeverloze gezever van analisten die Monaco zien als het meest iconische circuit wat er bestaat op deze aardkloot. Sterkte voor diegenen die dit voor het zoveelste jaar achtereen gaan aanhoren. Tot zover mijn merendeels negatieve uitingen over deze aanstaande Grand Prix (lees meer). Na zijn vierde zege op rij in de Grand Prix van Emilia-Romagna en zijn tweede GP winst van dit jaar mag Max Verstappen weer hopen op een strijd om de titel met voorlopig de McLaren coureurs. 22 punten achter koploper Oscar Piastri en negen op Lando Norris is het verschil met race 8 in Monaco op het programma. Je zou zeggen dat McLaren en Ferrari de favorieten zijn voor het podium, maar na Imola kijkt Red Bull vol goede moed vooruit naar deze Grand Prix. Verstappen zelf is wat behoudender wat betreft Monaco. Volgens Verstappen is Monaco minder geschikt voor de RB21 en daar zal de verplichte twee stopper niet veel aan veranderen. In Monaco zal Piastri proberen om zijn positie in het klassement te verstevigen. Hij was wat teleurgesteld na zijn derde plek op Imola, maar vol goede moed voor de race aanstaande zondag. En eerlijk gezegd is hij ook wel de topfavoriet voor de zege samen met zijn teamgenoot Norris. Lewis Hamilton en Charles Leclerc zijn er echter ook nog. De Ferrari coureurs denken zeker kans te maken op de winst. En dus is niets zeker wat Monaco ons gaat brengen, en daarom gaan we samen met Prins Albert van Monaco kijken wat de komende race ons te bieden heeft. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Monaco toe.

Max Verstappen heeft zijn eerste vrije training rustig opgebouwd naar wat uiteindelijk de tweede tijd zou worden. Daarmee was hij sneller dan de beide McLarens, want niemand minder dan thuisheld Charles Leclerc was het snelst in de Ferrari. Yuki Tsunoda kwam niet verder dan P14 op 1,1 seconde van Verstappen. Waar de Japanner misschien wat teleurstelt, is het Alexander Albon met de Williams die misschien de verrassingen genoemd mag worden op plaats 4....lees verder

Charles Leclerc heeft ook de tweede vrije training als snelste afgesloten. Na verschillende pogingen kwam Lewis Hamilton tot een derde tijd, vlak achter Oscar Piastri en voor Lando Norris. De Racing Bulls coureurs stonden knap vijfde en zesde, al wist Isack Hadjar niet één, maar twee keer te crashen. Max Verstappen sloot de sessie als tiende af, vlak voor Yuki Tsunoda. Leclerc sloot de sessie dus als snelste af, voor Piastri, Hamilton, Norris, Lawson, Hadjar, Alonso, Albon, Antonelli en Verstappen....lees verder

In een sessie die vrij rustig begon, duikelden de tijden uiteindelijk snel naar beneden. Aan het einde van de training bleek Charles Leclerc de snelste man te zijn, waarmee de Monegask met het beste gevoel de belangrijkste kwalificatie van het jaar in gaat. Max Verstappen en Lando Norris moesten genoegen nemen met P2 en P3. Achter de top drie stonden Oscar Piastri, Lewis Hamilton en Alex Albon. Yuki Tsunoda, de teamgenoot van Verstappen, moet het doen met P9....lees verder

LANDO NORRIS OP POLE
1. Lando Norris
2. Charles Leclerc
3. Oscar Piastri
Lando Norris heeft poleposition gegrepen tijdens een zeer spannende kwalificatie in Monaco. Charles Leclerc en Oscar Piastri completeerden de top drie, met Max Verstappen op P5, nog achter Lewis Hamilton....lees verder

Norris wint opnieuw een saaie race in Monaco
De twee verplichte pitstops hebben tijdens de GP van Monaco niet voor extra spektakel gezorgd. Lando Norris controleerde grotendeels de race en zegevierde voor Charles Leclerc en Oscar Piastri die het podium vervolledigden. Max Verstappen moest genoegen nemen met de vierde plaats.
Voorafgaand aan de start van de GP van Monaco was het bijzonder druk op de erg smalle startgrid. Drukte en chaos op de startgrid, een voorbode van ook een chaotische start van de race? Lando Norris kende van op de pole een goede start, blokkeerde even de banden vooraan maar slaagde er toch in om als eerste vlot door de eerste bocht te gaan en de leiding in de race te behouden, dit ondanks aandringen van Charles Leclerc. Ook daarachter behielden de meeste rijders gewoon hun positie en zagen we geen incidenten.
Wat verderop tijdens de eerste ronde liep het echter wel mis. Bortoleto haalde in de hairpin immers Kimi Antonelli in maar Antonelli stak binnendoor in de bocht vlak voor het ingaan van de tunnel. Daardoor moest Bortoleto Antonelli ontwijken en kwam Bortoleto in de Tec-Pro barrier terecht.
Bortoleto kon uiteindelijk verder rijden maar door het verschuiven van de TecPro-barrier kregen we wel gedurende enkele ronden een virtuele safety car-fase. Verschillende rijders profiteerden daarvan om hun eerste pitstop af te werken maar geen enkele rijder die vooraan reed maakte een pitstop.
Nadat we terug een groene vlag hadden kregen we een volgend incident. Deze keer reed Pierre Gasly bij het uit de tunnel komen achteraan in op Yuki Tsunoda. Tsunoda kon zijn weg verder zetten maar Gasly zijn wagen raakte ernstig beschadigd en hij moest opgeven, al geraakte hij wel nog tot in de pitlane. Wanneer je de beelden van de impact ziet is het opmerkelijk dat Yuki Tsunoda zijn wagen niet ernstig beschadigd raakte.
Zestien ronden ver had de meerderheid van de rijders nog geen pitstop gemaakt. Lando Norris reed nog steeds aan de leiding, voor Charles Leclerc, Oscar Piastri, Max Verstappen en Fernando Alonso. Alonso reed dus in de punten, de tweevoudig wereldkampioen finishte dit seizoen nog geen enkele keer in de punten. Verderop het rijdersveld zagen we verschillende rijders toch wel zenuwachtig achter hun voorligger rijden. Inhalen blijft echter bijzonder moeilijk in Monaco.
In ronde 19 zagen we de eerste rijder van de wagens vooraan een eerste pitstop maken, het was Oscar Piastri die binnen kwam. Lando Norris volgde even later ook waardoor Charles Leclerc aan de leiding van de race kwam te liggen. Uiteraard moest ook Leclerc nog zijn eerste pitstop maken. Na zijn pitstop kwam Charles Leclerc opnieuw achter Lando Norris de baan op. Daardoor kwam Max Verstappen aan de leiding van de race te liggen maar de viervoudig wereldkampioen had nog geen enkele pitstop uitgevoerd.
Verstappen kwam op zijn beurt echter in ronde 29 de pits binnen en daardoor kwam Lando Norris opnieuw aan de leiding van de race te liggen, voor Charles Leclerc, Oscar Piastri en Max Verstappen. Lando Norris kwam als raceleider een hele reeks wagens tegen die hij moest gaan dubbelen, daardoor naderde Charles Leclerc op Norris maar dat zonder echt te komen aansluiten bij Norris want uiteraard moest ook Leclerc op zijn beurt een hele reeks wagens dubbelen.
In ronde 39 moest Fernando Alonso zijn Aston Martin F1-bolide met technische problemen langs de kant van het circuit parkeren. Opnieuw geen punten dus voor Alonso.
Weinig spektakel tot dusver in Monaco, voor de rijders was het echter belangrijk om de focus te behouden. Dat mocht Oscar Piastri in de eerste bocht ondervinden. De Australiër gleed door de eerste bocht, dat had erger kunnen aflopen voor Piastri. In ronde 49 maakte Charles Leclerc zijn tweede pitstop en daarmee voldeed hij aan zijn verplichte twee pitstops. Leclerc kwam als derde opnieuw de baan op. Ook Lando Norris kwam binnen voor zijn tweede pitstop. Daarmee kwam Max Verstappen aan de leiding van de race te liggen. Verstappen bleef buiten en hoopte ongetwijfeld op een virtuele safety car of zelfs een rode vlag want dan mocht hij zonder tijdsverlies ‘gratis’ van banden.
Een gefrustreerde George Russell haalde even later Alex Albon in door de ‘Nouvelle Chicane’ af te snijden. Russell liet verstaan dat Albon op ongepaste wijze reed. Russell werd gevraagd zijn positie terug te geven maar hij verkoos om de straf te incasseren. En die straf werd uiteindelijk een drive-through penalty en dat terwijl Russell nog zelfs geen van beide verplichte pitstops had gemaakt.
Met nog minder dan twintig ronden te gaan kwam Charles Leclerc aansluiten bij Lando Norris. Leclerc probeerde Norris onder druk te zetten terwijl Norris op zijn beurt binnen de twee seconden van raceleider Max Verstappen reed. In ronde 65 kwam George Russell eindelijk binnen voor zijn eerste van twee verplichte pitstops. Russell kwam als elfde opnieuw de baan op maar hij moest uiteraard nog een tweede pitstop afwerken. Met nog minder dan tien ronden te gaan reden Max Verstappen, Lando Norris en Charles Leclerc binnen zo’n twee seconden van elkaar. Verstappen moest echter nog zijn tweede pitstop afwerken en dat zou de Nederlander waarschijnlijk pas tijdens de laatste ronde doen. Verstappen hoopte immers op een safety car of een rode vlag.
George Russell kwam met nog acht ronden te gaan binnen voor zijn tweede pitstop, Russell bleef op de elfde plaats. Met nog een handvol ronden te gaan voerde Charles Leclerc steeds meer de druk op Lando Norris op. Een klein foutje van Norris kon volstaan voor Charles Leclerc, virtueel streden zij immers voor de overwinning aangezien Verstappen nog een pitstop moest maken. Ondertussen kwam Lando Norris aansluiten bij Leclerc.
Bij het ingaan van de laatste ronde kwam Max Verstappen binnen voor zijn verplichte tweede pitstop. Verstappen viel daardoor terug naar de vierde plaats. Lando Norris reed tijdens de laatste ronde probleemloos richting de overwinning, Charles Leclerc en Oscar Piastri vervolledigden het podium. De twee verplichte pitstops resulteerden helaas niet in een spannende en spectaculaire race. Binnen een week is er de GP van Spanje, dan wordt het uitkijken of de striktere regels rond de zogenaamde ‘Flexi-wings’ gevolgen zullen hebben voor de pikorde in de Formule 1.