Formule1start
 

 

RACE 8: Formula 1 Grand Prix De Monaco 2024

24 Mei 2024
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
25 Mei 2024
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
26 Mei 2024
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Monaco
Actieve jaren: 1955-2019, 2024
Aantal races: 69
Contract: t/m 2025

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: S. Perez - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: D. Ricciardo - Red Bull

 

 
 

De Grand Prix van Monaco is een race uit de Formule 1 kalender. De race wordt verreden in de straten van Monaco, het Circuit de Monaco. De race behoort samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500 tot de bekendste races van de autosport ter wereld. Monaco is een van de Grands Prix die al sinds het ontstaan van het wereldkampioenschap Formule 1 op de kalender staat. Het is een klassieker die geldt als een van de populairste races om gereden te hebben, evenals andere legendarische circuits zoals Monza (Italië) en Spa-Francorchamps (België).

3-voudig Wereldkampioen Formule 1 Nelson Piquet omschreef het gevoel van het racen in de straten van Monaco als rijden met een fiets in je woonkamer. Dit komt omdat het een stratencircuit is met smalle wegen en krappe bochten. Eigenlijk is dit circuit helemaal niet geschikt voor de huidige formule 1 auto’s. Desondanks blijft Monaco wel op de F1 kalender, maar dat heeft meer te maken met de nostalgie. De GP van Monaco is zoals bekend één van de oudste op de F1 kalender. De eerste ‘GP’ race in Monaco werd al in 1929 verreden voordat het Formule 1-kampioenschap ontstond. In 1950 kwam Monaco op de officiële Formule 1 kalender te staan. En dus staat de Grand Prix komend weekend voor de 70ste keer op het programma. Omdat inhalen hier bijna onmogelijk is, komt ket vooral aan op kwalificeren. Het klinkt raar maar de meeste volgers van de F1 kijken altijd uit naar de zaterdag. Het is de dag dat de bolides hier hun hoogste snelheid halen op zoek naar die ene startpositie – de Pole voor de race op zondag. Max Verstappen behaalde afgelopen weekend op Imola zijn achtste Pole op rij, een evenaring van racelegende Ayrton Senna. Een negende zal hem zeer welkom zijn, niet eens zozeer voor het record maar meer om de Grand Prix op zondag vooraan te mogen starten. De laatste drie edities van de GP van Monaco werden gewonnen door Red Bull. Het team voelt zich dus de laatste jaren thuis in de straten van Monaco. Maar één ding is ook zeker in Monaco, de garantie dat je nooit zeker bent van de zege, ook al ben je op voorhand de grote favoriet.

 

2023

Max Verstappen wist de Grand Prix van Monaco naar zich toe te trekken. De coureur van Red Bull Racing begon vanaf poleposition en wist Fernando Alonso achter zich gehouden gedurende de race. Regen probeerde nog wat roet in het eten te gooien aan het einde van de race, maar het veranderde weinig aan de einduitslag vooraan. Esteban Ocon maakte het podium in Monte Carlo compleet. Lewis Hamilton en George Russell van Mercedes kwamen als vierde en vijfde over de streep, terwijl Charles Leclerc de beste Ferrari was op P6. Pierre Gasly bracht de tweede Alpine als zevende aan de finish, terwijl Carlos Sainz genoegen moest nemen met de achtste plek. McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri pakten de resterende punten in Monaco door als negende en tiende te finishen. Nyck de Vries startte als twaalfde en eindigde de race als twaalfde.

 

De race

Zo’n beetje de helft van de huidige F1 coureurs is woonachtig in Monaco. Eén daarvan is er daadwerkelijk geboren, Charles Leclerc. Na zijn derde plaats afgelopen zondag in de GP van Emilia-Romagna, wil Leclerc vanzelfsprekend komend weekend meer. Een overwinning in zijn eigen Monaco staat hoog op zijn verlanglijstje. In 1931 won Louis Chiron, een landgenoot van Leclerc, een race in Monaco, maar die telde toen nog niet als een officiële Formule 1 Grand Prix. Leclerc zal dus de eerste Monegask zijn die hier een F1 race kan gaan winnen. Makkelijk zal het niet voor hem worden, ook wetende dat Leclerc nog nooit het podium heeft gehaald in Monaco. Toch voelen teams als Ferrari en McLaren dat ze Red Bull, en met name Verstappen, stapje voor stapje aan het binnen hengelen zijn. De laatste races geven duidelijk aan dat Verstappen veel meer in zijn spiegels moet kijken dat dat hij de afgelopen paar jaar gewend was. Norris, Piastri, Leclerc en Sainz voelen dat Verstappen zeker op dit moment niet die dominantie heeft. Vooral Lando Norris heeft vertrouwen getankt uit zijn laatste races en wordt nu al in één adem genoemd met Verstappen als favoriet voor de zege in Monaco. Bij Mercedes zitten ze met de handen in het haar, de bolides doen niet wat ze willen. Lewis Hamilton geeft al na 7 races aan dat een podium dit seizoen niet haalbaar is. Mercedes ziet de concurrenten verder uitlopen en dat is een pijnlijke conclusie voor de Duitse renstal. Ook bij Aston Martin is het niet allemaal hosanna. Alonso zijn schouders lijken steeds meer te gaan hangen, terwijl Stroll juist zijn schouders ophaalt. Dat laatste doet hij overigens steeds vaker bij interviews met weinig woorden. Bij Visa RB rijd Yuki Tsunoda de punten bijeen. De maar 1.61 meter kleine Japanner lijkt goed in zijn vel te zitten en lijkt zijn woede uitbarstingen onder controle te hebben. Tsunoda heeft 15 van de 20 behaalde punten binnengehaald voor het team, een prima prestatie. Williams en Sauber staan nog troosteloos onderaan met nul gescoorde punten, en daar lijkt in Monaco weinig verandering in te komen. Voor vrijdag en zaterdag wordt er wel wat regen voorspelt, de zondag lijkt een droge dag te worden. Misschien dat de weergoden de spanning voor deze Grand Prix iets groter maakt. Maar ja, niets is zo veranderlijk als het weer! Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Monaco toe.

   
Hamilton VT1

VT1

Mercedes coureur Lewis Hamilton heeft de snelste tijd neergezet tijdens de eerste training voor de Grand Prix van Monaco. Oscar Piastri, George Russell en Lando Norris besloten de eerste actie van het weekend op de tweede, derde en vierde stek  Max Verstappen kwam in de Red Bull niet in actie op de zachte band. Onze landgenoot bracht op de medium band de elfde tijd op de klokken....lees verder

 
Leclerc VT2

VT2

Charles Leclerc was het snelste in de tweede vrije training, en scherpte nu al de poletijd uit 2023 van Max Verstappen aan. De Nederlander had het nog steeds niet makkelijk, en eindigde op ruim een halve seconde achterstand als vierde, achter Lewis Hamilton en Fernando Alonso, maar nog voor Lando Norris. Alleen Hamilton wist het gat nog enigszins beperkt te houden....lees verder

 
Leclerc VT3

VT3

De derde en laatste vrije training van het raceweekend in Monaco zit erop. Op de omloop in de krappe staten van het ministaatje werd de snelste tijd genoteerd door Charles Leclerc. De top drie werd ditmaal compleet gemaakt door Max Verstappen en Lewis Hamilton. Overigens kwam Verstappen vast te zitten in het verkeer, maar hij blokte zelf ook iemand. Hiervoor moet hij zich melden bij de stewards....lees verder

 

 

CHARLES LECLERC OP POLE

1. Charles Leclerc
2. Oscar Piastri
3. Carlos Sainz

Charles Leclerc heeft voor de derde keer in zijn carrière poleposition gepakt voor de Grand Prix van Monaco. Groot was de voorsprong van de torenhoge favoriet echter niet. Oscar Piastri, Carlos Sainz, en Lando Norris mogen ook in de top vier starten, terwijl Red Bull Racing tegenviel. Max Verstappen raakte de muur in de eerste bocht en eindigde als zesde, terwijl Sergio Pérez achttiende werd....lees verder

 

 

 

 

Charles Leclerc overwint de ‘vloek van Monaco’

Na jaren van pech is Charles Leclerc er vandaag eindelijk in geslaagd om zijn thuisrace, de GP van Monaco, te winnen. Leclerc reed van start tot finish aan de leiding en overwon de ‘vloek van Monaco’. Oscar Piastri en Carlos Sainz vervolledigden het podium. Max Verstappen moest genoegen nemen met de zesde plaats.

Charles Leclerc mocht van op de polepositie aan de race beginnen en kende een goede start, net als teamgenoot Carlos Sainz die van op de derde plek Oscar Piastri aanviel. Het kwam even tot contact tussen beide rijders en een beetje verder verremde Sainz zich door vermoedelijk een lekke band.

Wat verderop in het rijdersveld kwam het tot een enorm zware crash na contact tussen Sergio Perez en Kevin Magnussen. Ook Nico Hulkenberg raakte betrokken bij die crash en de drie wagens werden tot schroot herleid. Uiteraard werd meteen ook de rode vlag bovengehaald. De baanmarshalls gingen meteen vol aan de bak om de drie wagens weg te takelen maar vooral met de vele brokstukken hadden ze bijzonder veel werk. 

Tijdens de eerste ronde kwam het trouwens ook tot een serieus contact tussen Alpine-rijders Esteban Ocon en Pierre Gasly. Ocon probeerde voorbij te gaan aan Gasly maar werd vervolgens in de lucht gekatapulteerd. Gasly schreeuwde zijn ongeloof en frustratie uit over de boordradio.

Na de nodige herstellingswerken aan de vangrails kregen we een herstart waarbij Charles Leclerc opnieuw van op de polepositie mocht vertrekken, voor Oscar Piastri en Carlos Sainz. De Spanjaard mocht immers ondanks zijn lekke band gewoon opnieuw van op de derde plek vertrekken.

Bij de herstart begonnen de eerste vier wagens op de harde bandencompound opnieuw aan de race, daarachter stonden Russell, Verstappen en Hamilton op de medium band. Daarmee was er sprake van een ‘verplicht gebruik van beide bandencompounds’ en mogelijk kon er zo gewoon zonder pitstops richting de finish gereden worden.

Charles Leclerc startte opnieuw goed en bleef aan de leiding van de race, voor Oscar Piastri, Carlos Sainz en Lando Norris. George Russell op zijn beurt probeerde Norris al meteen onder druk te zetten, op de medium band kon Russell duidelijk sneller.

Vooraan dicteerde Charles Leclerc tijdens de beginfase van de race het tempo, er werd duidelijk nog niet voluit gegaan maar dat was uiteraard goed voor de bandenslijtage van al de wagens die hoopten om zonder pitstop de finish te bereiken.

Carlos Sainz probeerde uiteindelijk toch wat aan te dringen bij Oscar Piastri maar op het stratencircuit van Monaco moet je al veel sneller zijn dan de wagen voor je of hopen op een foutje van je voorligger om zelfs nog maar een poging te kunnen ondernemen om voorbij te gaan.

Tegen ronde 17 werd het tempo bij de wagens helemaal vooraan dan toch opgevoerd. Leclerc, Piastri, Sainz en Norris verhoogden het tempo en reden op de harde bandencompound weg van Russell, Verstappen en Hamilton die op de medium band stonden.

Op papier is dat de snellere bandencompound maar ook de bandencompound waarmee het moeilijker is om zonder pitstop de finish te halen. Op verschillende plaatsen in het rijdersveld kregen we een ’treintje’ dat ontstond. Geduld oefenen was de boodschap voor zowel de rijders als de fans.

Voor de rijders was het een kwestie van de focus te bewaren en vermijden dat je een foutje maakt en tegen de vangrails rijdt. Lando Norris was op een bepaald moment zelfs een centimeter verwijderd van de vangrails in Sainte Devote, de eerste bocht van het circuit.

Tegen ronde 41 begon Charles Leclerc als leider in de race te dubbelen. Enkele ronden daarvoor kreeg Leclerc nog te horen dat hij niet te snel mocht gaan omdat de kloof tussen Lando Norris op de vierde plaats en George Russell op de vijfde plaats was opgelopen naar meer dan zeventien seconden.

Ferrari waarschuwde Leclerc dat Norris geen te grote voorsprong op Russell mocht krijgen want dan kreeg de Brit de kans om een pitstop te maken zonder zijn positie te verliezen. Dat zou Norris in staat stellen om eventueel over te schakelen naar de zachte bandencompound. Voorlopig leek het ‘niet voluit gaan’ van Leclerc echter te werken.

In ronde 50 moest Lance Stroll enkele ronden na zijn pitstop opnieuw binnenkomen. De Canadees had een lekke band nadat hij in de chicane de vangrails had geraakt en daardoor een lekke band had. Even later maakte Lewis Hamilton een pitstop, dat kon hij doen zonder een positie te verliezen. Op zijn setje harde banden kon hij vervolgens proberen om de snelste ronde te rijden en een extra wk-punt te scoren. Een ronde later volgde Max Verstappen zijn voorbeeld en in de Red Bull reed Verstappen op zijn beurt de snelste ronde.

In ronde 54 zagen we Valtteri Bottas een succesvol inhaalmanoeuvre op Logan Sargeant uitvoeren. Het was één van de weinige echte inhaalacties, of zelfs poging tot een inhaalactie, tijdens de race. Met nog iets meer dan twintig ronden te gaan reed Lando Norris bijna achteraan in op Carlos Sainz. Ter hoogte van het zwembad-gedeelte was het even erg close. Ondertussen was Charles Leclerc vooraan de race goed aan het managen. 

Leclerc controleerde het tempo van de race en moest vooral foutjes zien te vermijden en hopen dat er geen andere wagens in de problemen kwamen of crashten waardoor er eventueel een safety car-fase zou ontstaan. Wat verderop kwam Verstappen aansluiten bij George Russell, Verstappen probeerde druk uit te oefenen op Russell maar Hamilton kwam op zijn beurt aansluiten bij Verstappen.

Met nog zeven ronden te gaan was Charles Leclerc weggereden van Oscar Piastri. Leclerc had een voorsprong van meer dan acht seconden op Piastri die op zijn beurt minder dan een seconde voorsprong had op Carlos Sainz, Sainz op zijn beurt had dan weer minder dan een seconde voorsprong op Lando Norris.

Charles Leclerc leek eindelijk op weg om de GP van Monaco op zijn naam te schrijven en met zijn overwinning ‘de vloek van Monaco’ te bezweren. De voorbije jaren kende de Monegask tijdens zijn thuisrace veel pech, zowel op mechanisch als strategisch vlak.

Ondertussen probeerde Carlos Sainz in de tweede Ferrari nog wat druk uit te oefenen op Oscar Piastri. De Spanjaard moest echter voorzichtig zijn want mocht hij een inhaalmanoeuvre inzetten dat slecht afloopt dan zou hij niet alleen zijn podiumplaats kunnen verliezen maar ook de overwinning van Leclerc in gevaar kunnen brengen.

Charles Leclerc slaagde er uiteindelijk in om probleemloos richting de finish te rijden en eindelijk voor de allereerste keer in zijn carrière de GP van Monaco te winnen. De ‘vloek van Monaco’ is eindelijk overwonnen, Oscar Piastri en Carlos Sainz vervolledigden het podium. Max Verstappen finishte de race op de zesde plaats en incasseert een kleine opdoffer in de titelstrijd.

Met dank aan F1journaal.be