
Race Info:
04 Apr 2025
04.30 - 05.30 Eerste vrije training
08.00 - 09.00 Tweede vrije training
05 Apr 2025
04.30 - 05.30 Derde vrije training
08.00 - 09.00 Kwalificatie
06 Apr 2025
07.00 Race

Race 2025: Formula 1 Lenovo Japanese Grand Prix
Actieve jaren: 1976-1977, 1987-2019, 2022-2025
Aantal races: 38
Contract: t/m 2029
Laatste 5 winnaars:
2024: M. Verstappen - Red Bull
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2019: V. Bottas - Mercedes
2018: L. Hamilton - Mercedes


Inleiding
De Grand Prix van Japan is een race uit de Formule 1 kalender, gehouden op het Suzuka International Racing Course. Het circuit is eigendom van Honda. Direct in het oog springt de '8' die de baan vormt: een deel van het circuit loopt over een ander gedeelte heen. Beroemde bochten als de Esses, de Spoon en de 130R moeten worden bedwongen om een rondje Suzuka af te werken. De topsnelheden liggen hoog en ook de bochten worden met aanzienlijk tempo genomen: De race in Japan wordt vanaf 2009 elk jaar op Suzuka verreden. Michael Schumacher is met zes overwinningen recordhouder van de Grand Prix. Max Verstappen wist deze Grand Prix 3 keer te winnen.

Vorig jaar
Max Verstappen won de GP van Japan. Sergio Perez finishte de race op de tweede plaats waardoor er opnieuw sprake was van een dubbeloverwinning. Carlos Sainz vervolledigde het podium. Charles Leclerc haalde het maximale uit zijn eenstopper door vierde te worden, waarmee hij vier plekken had goedgemaakt ten opzichte van zijn startpositie. Lando Norris moest genoegen nemen met de vijfde plaats. Fernando Alonso finishte als zesde, George Russell als zevende en Oscar Piastri als achtste. Lewis Hamilton werd negende, terwijl Yuki Tsunoda het Japanse publiek iets om te juichen gaf door het laatste punt te pakken in zijn thuisrace. Daniel Ricciardo en Alexander Albon vlogen, na met elkaar in aanraking te zijn gekomen, al snel na de start in bocht twee met een stevige klap in de bandenstapels, dat een rode vlag situatie opleverde.

Komend weekend
Op zo’n 50 kilometer ten zuiden van Nagoya in Japan ligt het Circuit van Suzuka, waar race drie van het Formule 1 kampioenschap gaat plaats vinden. De eerste race van drie Grand Prix races op rij in de maand April (een triple-header). Oscar Piastri heeft bijna twee weken kunnen nagenieten van zijn zege in China maar moet, net als zijn mede F1 coureurs, zijn aandacht richten op komend weekend. Het wordt een interessant raceweekend op dit circuit. Het circuit van Suzuka zit vol met snelle bochten, waar de remmen niet of nauwelijks worden gebruikt. Er zijn maar enkele remsecties die ertoe doen. Hier is het van belang dat de remlimieten niet worden overschreden: je ligt snel van de baan. De technici van remmen-fabrikant Brembo hebben Suzuka ingeschaald als één van de minst veeleisende circuits voor de remmen. In Shanghai wist Oscar Piastri zijn derde zege in zijn carrière te pakken. Samen met Lando Norris lijken zij McLaren tot top favoriet te maken bij zowel de Coureurs als bij de Constructeurs in 2025. Het is natuurlijk nog vroeg in het seizoen maar McLaren lijkt de opgaande lijn. die zij vorig jaar hebben ingezet. ook dit seizoen door te trekken. Het enige waar McLaren op moet letten is dat de twee elkaar niet in de wielen gaan rijden, beiden hebben namelijk aangegeven voor de Wereldtitel te gaan. Natuurlijk kunnen we er niet omheen: Liam Lawson is na twee races teruggezet naar de Racing Bulls, het zusterteam van Red Bull. Yuki Tsunoda maakt, na vier jaar Visa Cash App, vanaf die renstal de stap ‘omhoog’ en rijdt dus vanaf de GP van Japan voor Red Bull Racing als teamgenoot van Max Verstappen. De commentaren vanuit de pers en sociale media is niet mals. Het merendeel geeft Red Bull, en met name teambaas Christian Horner, een behoorlijke veeg uit de pan. Veel rumoer dus rond Red Bull, en daar moeten Verstappen en Tsunoda in Japan mee dealen. Tsunoda rijdt dan ook nog eens een thuisrace dus de druk staat er volledig op bij de kleine Japanner. Naast Red Bull en McLaren rijden ook Ferrari en Mercedes om een plek op het podium. Mercedes teambaas Toto Wolff is niet van de partij in Japan, zijn rol wordt ingevuld door communicatie-chef Bradley Lord. Russell en Antonelli zullen zonder Toto daar echter niet minder hard door gaan rijden. Ferrari coureurs Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden na de Grand Prix van China gediskwalificeerd en azen op revanche. Dan nog even twee opmerkelijke feitjes. 1 - Fernando Alonso van Aston Martin wist als enige in de voorgaande twee races niet de finish te bereiken. Alonso heeft in het totaal 36 ronden gereden en zal hopen dat hij de volle 53 ronden in Japan kan afleggen. 2 - Het team van Williams heeft na twee sterke races in Australië en China al zeventien WK-punten bij elkaar gereden, vorig jaar pakten ze dit aantal in één heel seizoen. Max Verstappen voelt zich thuis in Japan. Het lijkt erop alsof de drievoudig wereldkampioen helemaal niets fout kan doen op dit circuit. In 2022 werd Verstappen op hier in Suzuka voor de tweede keer in zijn loopbaan Formule 1 wereldkampioen. De afgelopen drie seizoenen werd de Nederlander soeverein eerste in deze GP race. Die serie wil Max Verstappen vanzelfsprekend vervolg geven. Maar zoals al eerder gemeld, er zijn meer kapers op de kust. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Japan toe.

Lando Norris heeft de eerste oefensessie in Suzuka als snelste afgesloten. Ondanks een foutje in zijn eerste poging op de zachte band wist de McLaren-coureur een tijd van 1:28,549 op de klokken te zetten en daarmee was hij ruim een tiende sneller dan zijn landgenoot George Russell. Charles Leclerc eindigde in de Ferrari als derde. Max Verstappen kwam tot de vijfde tijd, terwijl zijn nieuwe Red Bull Racing-teamgenoot Yuki Tsunoda met P6 keurig in het spoor van de regerend wereldkampioen wist te blijven....lees verder

Max Verstappen is er niet in geslaagd om zich in de kijker te rijden tijdens de tweede vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Japan. Hij moest twee Red Bull collega's voor zich dulden in een sessie waarin niemand lekker in het ritme kwam na niet minder dan vier rode vlaggen. Oscar Piastri was de snelste in deze dus rommelige training. De tweede tijd werd neergezet door zijn teamgenoot Lando Norris, terwijl Isack Hadjar in de Racing Bull tot ieders verbazing de top drie compleet maakte....lees verder

Ook tijdens de laatste oefensessie voor de GP van Japan waren er twee rode vlag situaties omwille van gras/berm branden op het circuit van Suzuka. Uiteindelijk was McLaren met beide wagens helemaal boven terug te vinden. Lando Norris was net iets sneller dan teamgenoot Oscar Piastri, George Russell eindigde in de Mercedes als derde voor Ferrari rijder Charles Leclerc. Max Verstappen was vijfde en was meer dan een halve seconde trager dan Lando Norris.

MAX VERSTAPPEN OP POLE
1. Max Verstappen
2. Lando Norris
3. Oscar Piastri
Max Verstappen heeft de poleposition bemachtigd voor de Grand Prix van Japan na een megaronde in Q3. De Nederlander was twaalf duizendsten sneller dan McLaren. De Lando Norris en Oscar Piastri maken de top drie compleet. Verstappen won het kwalificatieduel van Yuki Tsunoda, die vijftiende werd in zijn eerste kwalificatie voor Red Bull Racing. Liam Lawson, die was gedemoveerd naar Racing Bulls, staat ervoor, op P14.....lees verder

Verstappen zegeviert in ‘Honda-land’
Op het circuit van Suzuka is Max Verstappen erin geslaagd de GP van Japan te winnen. Verstappen bleef aan de finish met een zeer kleine voorsprong beide McLarens voor. Ondanks de kleine verschillen was McLaren nooit bij machte om Verstappen echt aan te vallen, een opdoffer voor het team uit Woking dat als grote favoriet naar Suzuka was afgezakt.
In de voormiddag had het geregend op het circuit van Suzuka maar voorafgaand aan de race begon het droger te worden en droogde het circuit van Suzuka ook wat op, al waren er nog wel enkele vochtige plekken op het circuit. Er kon echter gewoon op droogweerbanden gestart worden. Er was wel een kleine kans op regen tijdens de race.
Max Verstappen en Lando Norris stonden samen op de eerste startrij en hadden de wagens in elkaars richting op de startgrid gepositioneerd. Verstappen bleef bij de start echter comfortabel aan de leiding, voor Lando Norris. De volledige top tien behield zelfs de startpositie. Tijdens de beginfase van de race kon Verstappen een kleine kloof uitbouwen op Lando Norris. Voor het weinige spektakel moesten we wat verderop gaan kijken waar Tsunoda voorbij Lawson wist te gaan en Fernando Alonso voorbij Pierre Gasly ging in de befaamde 130R-bocht.
Lewis Hamilton, op de harde band gestart, kreeg na enkele ronden de banden duidelijk goed op temperatuur en ging voorbij aan Isack Hadjar. Daarmee was hij de enige rijder in de top tien die eindelijk een positie wist te winnen. Weinig spektakel verder en het was dan ook wachten op de eerste pitstops. In ronde 20 kwam George Russell als eerste van de wagens vooraan binnen. Russell viel terug naar de dertiende plaats, een ronde later volgde ook Oscar Piastri. Piastri reed een plaats voor Russell maar hij viel slechts terug naar de negende plaats.
In ronde 22 kwamen Max Verstappen, Lando Norris en ook Charles Leclerc tegelijkertijd binnen. De pitstop bij Lando Norris verliep een fractie beter en bij het uit de pitlane rijden kwam het tot een incident tussen beide heren. Norris moest door het gras en deed daarover zijn beklag, Verstappen op zijn beurt deed zijn beklag over Norris.
Kimi Antonelli bleef buiten en kwam zo aan de leiding van de race te liggen. Lewis Hamilton, die op de harde bandencompound was gestart, bleef uiteraard ook doorgaan en reed door de pitstops van de andere rijders nu op de tweede plaats. Ondertussen werd het incident tussen Verstappen en Norris bij het verlaten van de pits even onderzocht maar zonder gevolgen geklasseerd.
Vooraan bleef Antonelli redelijk lang doorgaan op zijn setje medium banden. Antonelli werd vandaag trouwens de jongste rijder ooit aan de leiding van een F1-race. De GP van Japan was ook de laatste kans voor Antonelli om de jongste racewinnaar ooit in de Formule 1 te worden.
Lewis Hamilton blokkeerde ter hoogte van de chicane de banden en kwam vervolgens binnen voor zijn pitstop. Bij het ingaan van ronde 32 zocht ook raceleider Antonelli de pits op. Daardoor kwam Max Verstappen opnieuw aan de leiding van de race, op iets meer dan een seconde gevolgd door Lando Norris en daarachter volgde Oscar Piastri op twee seconden van Norris.
Met nog vijftien ronden te gaan reed Max Verstappen nog steeds met iets meer dan een seconde aan de leiding voor Norris en daarachter Oscar Piastri op iets meer dan een seconde. Piastri naderde vervolgens echter tot op minder dan een seconde van Lando Norris en hij mocht dus DRS beginnen gebruiken. Verstappen controleerde ondertussen vooraan de race en bleef vooral zijn eigen tempo rijden terwijl de McLarens met nog tien ronden te gaan zeer dicht bij elkaar reden en Piastri geleidelijk aan Norris onder druk begon te zetten.
Alledrie gingen ze vooraan voluit maar tot echte inhaalmanoeuvres kwam het niet meer. Max Verstappen zegevierde dan ook vlak voor beide McLarens. Een triomf voor Max Verstappen en Red Bull op het thuiscircuit van motorpartner Honda en daarmee nadert Verstappen in de wk-tussenstand tot op slechts één punt van wk-leider Lando Norris.