Formule1start
 

GP van Japan 2024

 

RACE 4: Formula 1 MSC Cruises Japanese Grand Prix 2024

05 Apr 2024
04.30 - 05.30 Eerste vrije training
08.00 - 09.00 Tweede vrije training
06 Apr 2024
04.30 - 05.30 Derde vrije training
08.00 - 09.00 Kwalificatie
07 Apr 2024
07.00 Race

 

Race: Grand Prix van Japan
Actieve jaren: 1976-1977, 1987-2019, 2022-2024
Aantal races: 37
Contract: t/m 2029

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2019: V. Bottas - Mercedes
2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

De Grand Prix van Japan is een race uit de Formule 1 kalender, gehouden op het Suzuka International Racing Course. Het circuit is eigendom van Honda. Direct in het oog springt de '8' die de baan vormt: een deel van het circuit loopt over een ander gedeelte heen. Beroemde bochten als de Esses, de Spoon en de 130R moeten worden bedwongen om een rondje Suzuka af te werken. De topsnelheden liggen hoog en ook de bochten worden met aanzienlijk tempo genomen: De race in Japan wordt vanaf 2009 elk jaar op Suzuka verreden. Michael Schumacher is met zes overwinningen recordhouder van de Grand Prix.

Zo’n 50 km ten zuidwesten van de miljoenenstad Nagoya in Japan, ligt het Suzuka International Racing Course. De ontwerper ervan is de Nederlander Hans Hugenholtz, de man die indertijd directeur was van het Circuit in Zandvoort. De Grand Prix van Japan was lange tijd een race aan het einde van het seizoen. Zo behaalden Damon Hill, Mika Häkkinen en Michael Schumacher er een wereldtitel in de laatste wedstrijd van het seizoen. Ook Sebastian Vettel in 2011 en Max Verstappen in 2022 haalden op Suzuka een wereldtitel binnen. Dit jaar is deze Grand Prix al snel aan de beurt, het is de vierde race van het seizoen. Vorig jaar won een getergde Max Verstappen, na zijn teleurstellende race in Singapore, de race met overmacht. Na zijn uitvalbeurt in Australië is de concurrentie dus gewaarschuwd. Het circuit ligt verstappen goed, en hij zal graag drie op een rij willen scoren in het land van de rijzende zon. Het is ook meteen een testcase voor Ferrari. Zijn Carlos Sainz en Charles Leclerc werkelijk zo goed als veel volgers dit al na 3 races voorspellen. Is Ferrari in staat om Red Bull, en dan met name Max Verstappen, te verslaan puur op snelheid en strategie komend weekend in de race? De Japanse racefans zullen zich hoe dan ook laten horen en zien. De altijd vrolijk uitgedoste en vriendelijke F1 liefhebbers kijken weer uit naar een mooie race en hopen natuurlijk op spektakel op hun geliefde circuit. Tot hun grote blijdschap verschijnen er dan ook nog eens twee Japanners aan de start in de eerste vrije training op vrijdag. Bij RB neemt naast Yuki Tsunoda de 22-jarige Japanner Ayumu Iwasa de plaats in van Daniel Ricciardo. Verder zal ook Haas F1 in de picture staan, waar Ayao Komatsu aan het roer staat. Nu nog mooi weer en het feest kan losbarsten voor de Japanners op Suzuka.

 

2023

Na een teleurstellend vorig raceweekend in Singapore, heeft Max Verstappen op het circuit van Suzuka op indrukwekkende wijze teruggeslagen door op dominante wijze de Grand Prix van Japan op zijn naam te schrijven. Door de overwinning van Max Verstappen is Red Bull meteen ook zeker van de constructeurstitel. Lando Norris eindigde als tweede voor zijn teamgenoot bij McLaren Oscar Piastri. Ferrari coureur Charels Leclerc finishte als vierde voor Lewis Hamilton die als vijfde over de meet kwam. Carlos Sainz bereikte als zesde de eindstreep voor Mercedes coureur George Russel. Fernando Alonso en Esteban Ocon finishten repectievelijk als achtste en negende. Het laatste punt kwan in handen van Pierre Gasly. Sergio Perez reed een dramatische race en moet met een tijdstraf en schade aan de auto, deze vroegtijdig in de pitbox parkeren.

 

De race

De euforie was groot bij Ferrari na het één-tweetje in de GP van Australië. Frederic Vasseur, teambaas bij Ferrari, had genoten van het weekend. In Japan staat Ferrari aan de start om het Red Bull lastig te gaan maken of zoals hij zelf zegt ‘ze onder druk te zetten’. Ook bij McLaren zien ze kansen om te strijd aan te gaan voor het podium. “We hebben laten zien de racepace van Ferrari aan te kunnen” aldus teambaas Zak Brown. Bij Mercedes is teambaas Toto Wolff een stuk behoudender en moet terugvallen op veelal eerdere uitspraken van voorgaande jaren. “Het wil niet, het gaat niet, maar we gaan ervanuit het snel op te lossen om dan weer mee te gaan doen om de prijzen” aldus Wolff. Bij Aston Martin zijn ze nog verbolgen over de straf die Alonso heeft gekregen in Australië. Teambaas Mike Krack vind de straf onterecht, maar zegt dat ze nu de focus moeten leggen op Japan. Een goed weekend zou voor het Britse team en zijn rijders lekker zijn om het seizoen een positief vervolg te geven. Bij Red Bull kijken ze vol verwachting uit naar de GP van Japan. Christian Horner zegt dat het probleem met de rem is opgelost en alles op groen staat voor een mooie race op Suzuka. En Horner voegt hieraan toe: “Vergeet niet, het is één van de favoriete circuits van Max”. Dan misschien wel de grootste pechvogel van Australië, Logan Sargeant. Hij kan weer deelnemen aan een Grand Prix voor Williams, maar dan moeten wel de beide auto’s in ieder geval tot aan de start van de race heel blijven. Het chassis dat Albon in de prak reed in Australië, is weer beschikbaar. Het blijft toch merkwaardig dat een F1 team geen reserve chassis bij zich heeft. Sterker nog, Williams heeft niet eens een derde chassis! Voor de rest is het opletten hoe het gaat met Ricciardo. Bij RB voert Tsunoda de boventoon, en staat de Australiër onder druk. We weten allemaal nog hoe het met Nyck de Vries is afgelopen. Na drie races heb je al duidelijk een top vijf. Na deze vijf teams kunnen Williams, Sauber, Alpine, RB en Haas alleen maar puntjes sprokkelen. En zoals het er nu naar uitziet, kan dat alleen als er coureurs uitvallen van de top vijf teams. Met nog 21 races voor de boeg een hels vooruitzicht voor de teams uit het ‘rechter rijtje’. Wil je alles live volgen wat er zich komend weekend gaat afspelen op Suzuka, dan zal je weer vroeg uit de veren moeten. Succes daarmee! Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Japan toe.

 

 
Verstappen VT1

VT1

De eerste vrije training op het circuit van Suzuka zit erop. Op het Japanse circuit werd zojuist de snelste tijd genoteerd door Max Verstappen. Achter hem ging de tweede tijd naar Sergio Perez, de top drie werd in deze training compleet gemaakt door Carlos Sainz. Logan Sargeant, ging tot schrik van Williams, de grindbak in en knalde in de muur. De voorvleugel was beschadigd, waarna de rode vlag werd gezwaaid....lees verder

 
Piastri VT2

VT2

De tweede vrije training is in het water gevallen in Japan. Op het circuit van Suzuka was het behoorlijk nat en dat weerhield de coureurs ervan om veel kilometers te maken. Slechts een aantal coureurs zetten een tijd op de klokken, met uiteindelijk Oscar Piastri als 'snelste'.....lees verder

 
Verstappen VT3

VT3

Max Verstappen sloot de derde vrije training af als snelste en lijkt alvast één hand op de poleposition en de zege te plaatsen. De Nederlander was niet de snelste in de longruns, maar wel tijdens de kwalificatieruns, wat hem bovenaan de tijdentabel plaatste. Hij was iets meer dan twee tienden sneller dan teamgenoot Sergio Pérez. McLaren en Mercedes konden in de buurt komen, Ferrari leek met name in de kwalificatieruns wat tekort te komen op de Oostenrijkse renstal....lees verder

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Sergio Perez
3. Lando Norris

Max Verstappen begint de Grand Prix van Japan zondag vanaf pole position. De Nederlander voldeed tijdens de kwalificatie op indrukwekkende wijze aan de verwachting die er al na de vrije trainingen was. Achter Verstappen starten Sergio Pérez en Lando Norris op het circuit van Suzuka als tweede en derde....Lees verder

 

 

 

 

Verstappen onbedreigd naar zege

Max Verstappen heeft op het circuit van Suzuka de GP van Japan gewonnen. Sergio Perez finishte de race op de tweede plaats waardoor er opnieuw sprake was van een dubbeloverwinning. Carlos Sainz vervolledigde het podium.

Max Verstappen mocht de race van op de polepositie beginnen en hij bleef ook voor teamgenoot Sergio Perez aan de leiding van de race. Daarachter gebeurde er wel veel want bij het ingaan van de S-bochten was er contact tussen Daniel Ricciardo en Alex Albon. Beide rijders gingen van de baan en kwamen in de bandenmuur terecht. Een stevige crash maar het bleef bij enkel materiële schade, allebei konden ze uit de wagen stappen. We kregen dan ook een rode vlag want beide wagens moesten van het circuit gehaald worden en ook de bandenmuur moest hersteld worden. 

Voor de F1-fans in Europa bood de rode vlag alvast de kans om vlug even te ontbijten want de onderbreking zou zo’n half uur duren. Bij de herstart bleef Max Verstappen opnieuw vlot aan de leiding, voor Sergio Perez. Daarachter deze keer niet al te veel problemen en de race kon deze keer dan ook echt beginnen.

De teams en rijders hadden van de rode vlag wel gebruik gemaakt om andere banden te monteren. Daardoor kregen we rijders die op de zachte, medium en harde band stonden en we heel wat verschillende strategieën kregen. Tijdens de beginfase van de race slaagde Max Verstappen erin om geleidelijk aan een kloofje uit te bouwen, zeker toen Sergio Perez een foutje maakte. Carlos Sainz was in de Ferrari opnieuw bezig aan een sterke race. Voor de overwinning zou Sainz niet gaan meedoen maar de Spanjaard was wel bezig aan een goede race.

Ondanks de rode vlag en bandenwissels kregen we al vroeg in de race eerste pitstops. Lando Norris was de eerste van de rijders vooraan die een pitstop maakte. In ronde 16 kwamen Sergio Perez en Carlos Sainz tegelijkertijd binnen voor hun eerste van twee pitstops. Allebei werden ze probleemloos afgewerkt.

Lando Norris maakte optimaal gebruik van zijn ‘undercut’ om tijd goed te maken tegenover de wagens vooraan. Norris ging vlot voorbij Lewis Hamilton en voerde zo de druk op Max Verstappen op. Na zijn pitstop reed Max Verstappen op de tweede plaats met een kleine voorsprong op Lando Norris. Verstappen maakte echter optimaal gebruik van zijn nieuw setje banden om weg te rijden van Norris en zijn achterstand op Charles Leclerc die nog niet was gestopt en aan de leiding reed goed te maken.

In ronde 21 zagen we Verstappen dan ook probleemloos voorbij gaan aan Leclerc, de Monegask op zijn beurt probeerde duidelijk om langer door te gaan en de race op één pitstop uit te rijden. Ondertussen zagen we Lewis Hamilton een wat vreemde race rijden waarbij de zevenvoudig wereldkampioen een wat gelaten indruk gaf.

In ronde 27 kwam Charles Leclerc eindelijk binnen voor zijn pitstop. De medium banden werden ingeruild voor een setje harde banden. Kort daarvoor maakte Leclerc een klein foutje wat hem wat tijd kostte. Na zijn pitstop kwam Leclerc vlak voor Lando Norris de baan op, mooi gedaan van Leclerc en Ferrari, een strategie die mogelijk richting een podiumplaats kon gaan. Lando Norris probeerde ondertussen om zo goed mogelijk tempo te maken want dat was nodig in de strijd met de Ferrari’s.

In ronde 36 deed Sainz zijn beklag over de banden en even later volgde dan ook een tweede pitstop. Charles Leclerc hield het zoals verwacht bij één pitstop en daarmee leek ook de Monegask een erg sterke race te rijden. Logan Sargeant ging wat later van de baan en kwam in de grindbak terecht. Dubbele gele vlag maar geen safety car want de Amerikaan slaagde erin om met zijn Williams F1-bolide uit de grindbak te geraken.

Max Verstappen controleerde ondertussen vooraan de race, hij had een comfortabele voorsprong op teamgenoot Sergio Perez. Daarachter was het een interessante strijd voor de laatste podiumplaats. Leclerc reed op de derde plaats maar daarachter reden nog Lando Norris en Carlos Sainz. Sainz zette druk op Norris en wist de Brit ook te passeren voor de vierde plaats.

Vervolgens mocht Sainz de jacht inzetten op teamgenoot Charles Leclerc. Leclerc kreeg te horen dat zijn race met Lando Norris en McLaren werd gevoerd, het was de voorbode van Leclerc die vlot Sainz liet passeren voor de derde plaats.

En daarmee was de strijd om de podiumplaatsen gestreden. Max Verstappen behaalde een vlotte overwinning, voor teamgenoot Sergio Perez die opnieuw voor een dubbeloverwinning voor Red Bull zorgde. Daarmee hebben we tot dusver dit seizoen vier dubbeloverwinningen tijdens de vier races, drie voor Red Bull en eentje voor Ferrari.

Met dank aan F1journaal.be