Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Amerika 2022

 

FORMULA 1 ARAMCO UNITED STATES GRAND PRIX 2022

21 Okt 2022
21:00 - 22:00 Eerste vrije training
00:00 - 01:30 Tweede vrije training
22 Okt 2022
21:00 - 22:00 Derde vrije training
00:00 - 01:00 Kwalificatie
23 Okt 2022
21:00 Race

 

Race: Grand Prix van Amerika
Actieve jaren: 1959-1980, 1989-1991, 2000-2007, 2012-2019, 2021-2022
Aantal races: 42

Laatste 5 winnaars:
2020: M. Verstappen - Red Bull
2019: V. Bottas - Mercedes
2018: K. Raikkonen - Ferrari
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Amerika 2022

De Grand Prix van de Verenigde Staten is een Formule 1 race die voor de eerste keer gehouden werd in 1959. Omdat er in de periode tussen 1976 en 1984 meer dan één race per jaar gereden werd in de Verenigde Staten werden er naast de Grand Prix van de Verenigde Staten ook Formule 1 races georganiseerd onder de namen Grand Prix van de Verenigde Staten West, Grand Prix van de Verenigde Staten Oost, Grand Prix van Las Vegas en Grand Prix van Dallas. Vanaf 2012 worden er weer races gehouden in de Verenigde Staten met onder andere op het Circuit of the Americas afgekort als COTA..

Het Circuit of the Americas is het eerste circuit dat de nieuwbakken Wereldkampioen in de Formule 1 mag ontvangen. Max Verstappen prolongeerde in Japan zijn wereldtitel, vier races voor het einde van het seizoen 2022. Het circuit vlakbij Austin in de staat Texas, tekende begin dit jaar een vijfjarige deal en viert dit jaar haar tienjarig bestaan met een uitverkocht huis. COTA heeft een deel van de baan van nieuw asfalt voorzien. Hierdoor moeten de hobbels verdwenen zijn en dat lijkt een voordeeltje te zijn voor Ferrari en Mercedes. Desondanks lijkt Verstappen de favoriet te zijn om voor de tweede keer dit jaar te winnen in de Verenigde Staten. De wil is er en de focus zal er ook zijn om een record te pakken. Verstappen wil 14 races winnen in dit seizoen, een prestatie die nog nooit door een F1 coureur is gepresteerd. Verder kan Red Bull in de komende race het WK voor constructeurs in hun voordeel beslissen. De laatste keer dat Red Bull deze titel wist te winnen was in 2013. Het enige wat Red Bull Racing zondag hoeft te doen, is Ferrari niet met meer dan 18 punten in te laten lopen. De kans is dus groot dat Red Bull opnieuw een feestje kan vieren na Japan. Max Verstappen vertelde aan de pers dat dit jaar moeilijk zal zijn te evenaren in de toekomst. Maar hamerde onze landgenoot er wel op dat er nog vier races zijn te gaan dit jaar, en dat hij er nog vol voor gaat. De concurrenten zijn alvast gewaarschuwd dat ook in de GP van Amerika, race 19 op de Formule 1 kalender, Max Verstappen de 13de zege van dit seizoen wil behalen.

 
Verstappen Amerika 2021

2021

Max Verstappen heeft een zenuwslopende en super spannende GP van de USA gewonnen. Hamilton en Verstappen streden rondenlang voor de overwinning maar het was uiteindelijk Verstappen die nipt wist te zegevieren en zijn voorsprong in het kampioenschap vergroot. De Nederlander heeft nu een voorsprong van twaalf punten op Hamilton. Red Bull coureur Sergio Perez ging als derde over de finish en pakte daarmee zijn tweede podium op rij. Ferrari coureur Charles Leclerc werd vierde in de Amerikaanse Grand Prix, terwijl McLaren rijder Daniel Ricciardo de vijfde plek uit het vuur sleepte. Carlos Sainz eindigde als zevende voor Mercedes coureur Valtteri Bottas. Lando Norris, Yuki Tsunoda en Sebastian Vettel verdeelden de overige punten.

 
GP van Amerika

De race.

In het recente verleden vertelden Verstappen en Hamilton dat er maar één plek telt in het WK. De eerste plaats zal men namelijk onthouden en de geschiedenisboeken ingaan, niet wie er tweede of derde is geworden. En daar zit wel een kern van waarheid in. Of Leclerc, Sainz of Perez het daarmee eens zijn is niet bekend. Sergio Perez geeft aan graag tweede te willen worden, al was het maar voor het team. Sainz en Leclerc zien al dat hun Ferrari hard bezig is met volgend jaar, en ook Mercedes legt zijn prioriteiten al naar 2023. Een zege in een Grand Prix zal mooi meegenomen zijn voor één van de rijders van deze teams, maar is slechts een pleiter op de wond. Red Bull is dit jaar gewoon te sterk voor het hele Formule 1 veld. Voor de teams van Alpine en McLaren zijn de komende races wel degelijk van groot belang. Hoe hoger namelijk een team eindigt in het klassement voor de constructeurs, hoe hoger het prijzengeld. En dat verschil tussen plaats vier en vijf in die stand is, als we de diverse media moeten geloven, ongeveer 10 miljoen dollar. En dus zullen Ricciardo en Norris van McLaren zeker de strijd aangaan met Alonso en Ocon van het team Alpine. Het circuit in Texas lijkt op voorhand in het voordeel te zijn van Alpine, immers hebben zij meer snelheid in hun bolides. Er zijn nog twee stoeltjes voor 2023 niet bezet. Williams en Haas moeten hun tweede rijder voor volgend jaar nog bekend maken. Dat betekend dat Nicholas Latifi en Mick Schumacher niet zeker zijn van een zitje voor volgend jaar. Voor beide coureurs zal dan ook een goed resultaat op het Circuit of the Americas een noodzaak zijn om hun teams te overtuigen om een jaartje verder te gaan met hen. De teams kunnen komend weekend droog en zonnig weer verwachten met temperaturen van rond de dertig graden. Geen regenrace dit keer, en dat is ook wel eens lekker. O ja, de race start zondagavond om 21.00 uur, dus hoef je niet vroeg uit de veren, zoals nodig was met de race in Japan. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Amerika toe.

 

 
Sainz VT1 Amerika

VT1

De eerste vrije training op het Circuit of the Americas zit er alweer op. Om 21:00 Nederlandse tijd draaiden de heren coureurs de baan op voor de eerste sessie van het weekend. De snelste tijd werd genoteerd door Carlos Sainz. Achter hem werd de tweede tijd een prooi voor Max Verstappen. De top drie werd compleet gemaakt door Lewis Hamilton....lees verder

 
Leclerc VT2 Amerika

VT2

De tweede vrije training op het Circuit of the Americas in Austin zit er ook alweer op. De sessie duurde anderhalf uur vanwege de tests voor bandenleverancier Pirelli. In de extra lange training werd de snelste tijd genoteerd door Charles Leclerc . Achter hem werd de tweede tijd een prooi voor Valtteri Bottas . De derde tijd was voor Daniel Ricciardo....lees verder

 
Verstappen VT3 Amerika

VT3

In een rustig verlopen derde vrije training was het Max Verstappen die de snelste tijd noteerde. De Red Bulls waren al snel op de baan, evenals verschillende andere teams. Ferrari was ook één van die teams, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede en derde tijd. Charles Leclerc kwam tot op drie tienden van Verstappen, Sainz completeerde de top drie op bijna een halve seconde van de Nederlander....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Amerika

SAINZ OP POLE

1. Carlos Sainz
2. Charles Leclerc
3. Max Verstappen

De kwalificatie voor de Amerikaanse Grand Prix zit er alweer op. Op het inmiddels zeer populaire Circuit of the Americas ging de snelste tijd naar Carlos Sainz. Achter hem werd de tweede tijd van de kwalificatie genoteerd door niemand minder dan Charles Leclerc. De top drie werd in Austin compleet gemaakt door Max Verstappen....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Amerika

 

 
Verstappen winnaar GP van Amerika

Max Verstappen wint na intense strijd

Max Verstappen heeft na een felle strijd met Lewis Hamilton de GP van de USA gewonnen. Lewis Hamilton moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats, Charles Leclerc vervolledigde het podium. Red Bull verzekerde zich ook van de titel in het constructeurskampioenschap.

Tijdens de formatieronde was er een mooi eerbetoon aan Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz die gisteren overleed. Carlos Sainz startte even later de race van op de pole maar de Spanjaard maakte een slechte start en Max Verstappen greep al tijdens de eerste ronde de leiding in de race.

Voor Sainz ging het in de eerste bocht trouwens van kwaad naar erger want daar werd hij ook nog eens door George Russell en zijn Mercedes aangetikt. Sainz spinde en moest vervolgens met een waterlek opgeven in de pits. Russel kreeg voor het veroorzaken van de aanrijding een tijdstraf van vijf seconden. Tijdens de eerste ronde kwam het ook tot contact tussen Perez en Bottas. De endplate op de voorvleugel van Perez was ernstig beschadigd maar dat weerhield hem er niet van om snel onderweg te zijn.

Vooraan kregen we redelijk snel de eerste pitstops met ook Max Verstappen die vroeg in de race binnenkwam voor zijn eerste bandenwissel. In ronde 18 zagen we Bottas plots van de baan gaan. De Fin belandde in de grindbak en veroorzaakte zo een safety car. De rijders die nog geen pitstop hadden gemaakt profiteerden van de safety car-fase om hun bandenwissel uit te voeren.

Bij de herstart bleef Max Verstappen vlot aan de leiding van de race maar halverwege de ronde kregen we al meteen opnieuw een safety car. Het kwam immers tot een indrukwekkende crash tussen Lance Stroll en Fernando Alonso. De Spanjaard reed achteraan in op Stroll en werd gelanceerd. Ondanks de erg harde impact slaagde Alonso erin om terug te keren naar de pits en door te gaan, dat kon niet gezegd worden van Stroll, zijn race zat erop.

Het duurde even alvorens we een herstart kregen, er lagen immers bijzonder veel brokstukken op de baan. Verstappen bleef bij de herstart opnieuw vlot aan de leiding. Enkele ronden na de herstart kregen we een intense strijd tussen Sergio Perez en Charles Leclerc. Bij een eerste inhaalpoging slaagde Perez nog om voor Leclerc te blijven maar een ronde later was het toch raak voor Leclerc.

In ronde 35 zagen Lewis Hamilton een pitstop maken om een zogenaamde ‘undercut’ te maken tegen Max verstappen. Hamilton reed immers op amper zo’n twee seconden van Verstappen. Red Bull reageerde door Max Verstappen binnen te roepen voor zijn tweede pitstop. Tijdens die pitstop liep het mis bij Red Bull want links vooraan was er een probleem met de wheelgun. De pitstop van Verstappen duur meer dan elf seconden(!) en daarmee kwam hij zelfs achter Charles Leclerc te liggen. Vettel even aan de leiding van de race maar die werd snel overgenomen door Lewis Hamilton.

We kregen vervolgens een intense strijd tussen Charles Leclerc en Max Verstappen. Allebei stonden ze op de medium band terwijl Lewis Hamilton aan de leiding reed op een setje harde banden. Verstappen slaagde er uiteindelijk in om Leclerc te passeren en mocht nu proberen om de kloof met raceleider Lewis Hamilton te dichten. Het veschil bedroeg iets minder dan vier seconden. Leclerc probeerde ondertussen Verstappen te volgen richting Hamilton.

Ondertussen zagen we opnieuw drama bij Aston Martin toen Sebastian Vettel zijn tweede pitstop kwam doen. Ook daar liep het links vooraan mis voor Vettel en de Duitser viel terug tot buiten de punten. Vooraan zagen we Lewis Hamilton en Max Verstappen allebei voluit gaan. Verstappen naderde zienderogen op Hamilton en met nog zo’n zes ronden te gaan was Verstappen genaderd tot op minder dan een seconde.

Verstappen zette meteen de aanval in op Hamilton en het was meteen raak voor de Nederlander. Verstappen opnieuw aan de leiding van de race en dat na een serieus gevecht met Hamilton. De strijd was echter nog niet gestreden want Verstappen had zijn maximaal aantal waarschuwingen wat betreft het niet respecteren van de baanlimieten. Hamilton reed vlak achter Verstappen maar even later kreeg ook Hamilton zijn laatste waarschuwing wat betreft de baanlimieten.

Max Verstappen reed echter gecontroleerd de race uit en richting de overwinning, een felbevochten overwinning die niet alleen een mooi eerbetoon was voor de overleden Dietrich Mateschitz maar Red Bull ook de wereldtitel bij de constructeurs oplevert. oor Red Bull was het de eerste constructeurstitel sinds de vier wereldtitels met Sebastian Vettel. Hamilton en Leclerc vervolledigden het podium.

Met dank aan F1journaal.be