Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Engeland 2022

 

FORMULA 1 BRITISH GRAND PRIX 2022

01 Juli 2022
14:00 - 15:00 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
02 Jul 2022
13:00 - 14:00 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
03 Jul 2022
16:00 Race

 

Race: Grand Prix van Groot-Brittannië
Actieve jaren: 1950-2022
Aantal races: 72

Laatste 5 winnaars:
2021: L. Hamilton - Mercedes
2020: L. Hamilton - Mercedes
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: S. Vettel - Ferrari
2017: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Engeland 2022

De Formule 1 GP van Groot-Brittannië is de oudste race op de F1-kalender en wordt verreden op het legendarische circuit van Silverstone. De Grand Prix van Groot-Brittannië vormt de bakermat van de Formule 1 en is er al sinds het begin bij, sterker nog: op 13 mei 1950 was Silverstone gastheer van de allereerste Formule 1-race aller tijden! Vrijwel alle teams hebben een link met Groot-Brittannië, danwel met Silverstone. Lewis Hamilton is recordhouder met acht overwinningen.

Race 10 is de Grand Prix van Groot-Brittannië of zoals wij het hier noemen de GP van Engeland. Al snel dwalen je gedachten terug naar vorig jaar en dan specifiek de crash van Hamilton en Verstappen en de gevolgen en de nasleep hiervan. Maar goed, laten we geen oude koeien uit de sloot halen en ons gaan richten op komend weekend. Of we dit jaar op Silverstone opnieuw een uitbundige Hamilton zullen zien in zijn thuis Grand Prix is aanzienlijk kleiner dan die in 2021, ondanks zijn goed presteren in Canada. Immers komt Mercedes snelheid tekort ten aanzien van Ferrari en Red Bull. Max Verstappen wist in een uitermate boeiend slot in Canada de zege binnen te halen. Het is alweer de zesde winst voor Verstappen dit jaar. Het verschil met Leclerc, die nog steeds als zijn naaste belager wordt gezien, is inmiddels al opgelopen naar 49 punten. En dan te bedenken dat Leclerc na 3 races een voorsprong had van 46 punten op Verstappen. Dat betekend dat Verstappen in de laatste zes races 95 punten meer heeft gescoord dan Leclerc. Als je dit zo leest is dat wel een indrukwekkend aantal punten. Toch blijven Ferrari en Leclerc optimistisch over de titelkansen. Ze verwachten vanaf komend weekend op Silverstone al weer punten terug te pakken op Max Verstappen en Red Bull. Het is mooi dat het Italiaanse team laat horen dat ze strijdvaardig zijn, ondanks de tegenslagen die ze hebben gehad. Red Bull, en met name Verstappen, is gewaarschuwd. En er is een spreekwoord dat luid: een gewaarschuwd mens telt voor twee! Zondag gaan we zien in hoeverre de strijd zich ontwikkeld tussen deze twee rivalen.

 
Hamilton Engeland 2021

2021

Lewis Hamilton heeft op het circuit van Silverstone voor de achtste keer de GP van Groot-Brittannië gewonnen. De race werd gekenmerkt door een aanrijding tussen Hamilton en Verstappen in de eerste ronde waarna de Nederlander hard in de bandenmuur belandde en met lichte verwondingen uitviel. Charles Leclerc mocht als tweede erg verdienstelijk mee op het podium terwijl Valtteri Bottas het podium vervolledigde. In zijn thuisrace greep Lando Norris net naast het podium, Daniel Ricciardo werd vijfde. Carlos Sainz finishte als zesde. Fernando Alonso kwam na een sterke wedstrijd als zevende over de eindstreep. Lance Stroll, Esteban Ocon en Yuki Tsunoda gingen er met de overige punten vandoor.

 

 

De race

Het wordt zondag de 73e keer dat er een grand prix in Engeland wordt verreden. Met onvoldoende vermogen valt er weinig uit te halen op een snelheidscircuit zoals Silverstone is. Charles Leclerc wisselde in Canada de motor en dat kan op Silverstone wel belangrijk zijn. Volgens F1 insiders is daarom de Monegask misschien wel de favoriet voor de zege. Teambaas Christian Horner ziet dat Ferrari in de hogesnelheidsbochten goed presteert: “We zagen dat in Barcelona, en daarom zou het kunnen dat we in Groot-Brittannië in Ferrari-gebied gaan racen”. Red Bull neemt wat upgrades mee naar Engeland en hopen hiermee de aanval van Ferrari te kunnen pareren. Max Verstappen zal hopen dat de race beter zal verlopen dan vorig jaar. Ook weet Verstappen dat Ferrari op hem jaagt, en dat alleen al houd hem scherp. Verstappen zal er alles aan doen om deze race te gaan winnen, en daar hoeft niemand binnen de F1 aan te twijfelen. Het team van Alpine weet dat het met de snelheid op de rechte stukken wel goed zit. Zowel Fernando Alonso en Esteban Ocon reizen met een positief gevoel af naar Engeland en hopen op een beetje geluk aan hun zijde. Er staan drie Britten aan de start komende zondag, Hamilton, Russel en Norris. Die eerste twee genoemden zullen hopen dat het stuiteren van de bolide definitief tot het verleden behoort en dat de snelheid weer terug komt. Lando Norris zou graag met de McLaren voor eigen publiek willen meestrijden om de punten. In Canada eindigde hij als 15de, en dat is ondermaats voor hem en McLaren. Je zou dus zeggen dat het in zijn eigen Engeland veel beter kan en misschien wel moet. Williams F1 is van oorsprong een Brits raceteam. In 1977, 45 jaar geleden dus, werd dit team opgericht door Frank Williams en Patrick Head. In 2020 werd het team verkocht aan een Amerikaans investeringsmaatschappij. Het heeft de Engelse autosportliefhebber pijn gedaan dat één van de succesvolste teams uit de geschiedenis van de Formule 1, niet meer Brits is. Maar mocht Alexander Albon of Nicholas Latifi op Silverstone punten pakken aanstaande zondag, dan zal het gejuich van de fans zeker ook voor Williams F1 zijn. In de maand Juli zijn er vier races te bewonderen, waaronder een Sprintrace in Oostenrijk. Mocht een coureur alles winnen in deze 4 races, dan kan hij 112 punten binnen harken. Vooruitkijkend is die kans is wel erg klein te noemen. Laten we eerst maar eens kijken wie als winnaar uit de strijd komt op Silverstone. De race start zondag om 16.00 uur Nederlandse tijd. Wordt het Verstappen of Leclerc, of zit er een daverende verrassing aan te komen? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Engeland toe.

 

 
Bottas VT1 Engeland

VT1

Valtteri Bottas heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training voor de Britse Grand Prix. De Alfa Romeo F1-coureur kwam op het circuit van Silverstone tot een tijd van 1.42.249. Lewis Hamilton eindigde als tweede voor Carlos Sainz. Regenachtige omstandigheden in combinatie met een rode vlag kort voor het einde zorgden ervoor dat tien coureurs de sessie zonder tijd eindigden, waaronder regerend kampioen Max Verstappen....lees verder

 
Sainz VT2 Engeland

VT2

Carlos Sainz is de snelste man in Groot-Brittannië na de tweede vrije training. De coureur van Ferrari noteerde een 1:28,942 en bleef daardoor voor zijn concurrentie. Lewis Hamilton wist de tweede tijd te noteren, terwijl landgenoot Lando Norris het zeer verdienstelijk deed met de derde tijd. Max Verstappen kwam niet verder dan plek vier. Het verschil tussen de zeven snelste coureurs bedroeg net iets meer dan acht tienden van een seconde.....lees verder

 
Verstappen VT3 Engeland

VT3

De laatste vrije training op het circuit van Silverstone zit er alweer op. In de laatste sessie voorafgaand de kwalificatie werd, met groot verschil met de rest, de snelste tijd gereden door Max Verstappen. De tweede tijd werd genoteerd door Sergio Perez. De top drie werd compleet gemaakt door niemand minder dan Charles Leclerc. George Russell en Lewis Hamilton stonden daarachter, op plek vier en vijf. Carlos Sainz moest het met de zesde plek doen.....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Engeland

SAINZ OP POLE

1. Carlos Sainz
2. Max Verstappen
3. Charles Leclerc

Carlos Sainz heeft zijn Ferrari op poleposition gezet voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Spanjaard wist in de slotfase van een verraderlijke en natte sessie Max Verstappen en teamgenoot Charles Leclerc af te troeven, en wist zijn allereerste poleposition ooit veilig te stellen. Met Charles Leclerc op P3 houdt dat in dat Verstappen de wedstrijd tussen twee Ferrari's in zal starten....lees verder

 

 

 

 

 

 
Sainz winnaar GP van Engeland

Carlos Sainz boekt eerste F1 zege

De Spanjaard Carlos Sainz heeft tijdens een spectaculaire GP van Groot-Brittannië zijn allereerste F1-overwinning behaald. De race werd gekenmerkt door een erg zware crash van Guanyu Zhou tijdens het begin van de race.

Bij de start van de race kwam Max Verstappen goed weg en haalde hij meteen Carlos Sainz in. We kregen echter meteen een rode vlag want Guanyu Zhou maakte een zware crash. De Chinees kwam in contact met George Russell en Pierre Gasly en schoof ondersteboven richting de grindbak. Zhou vloog uiteindelijk met zijn F1-bolide over de bandenmuur tot tegen het hekwerk. Meteen een rode vlag en onderbreking van de race. 

Bij de herstart mocht Carlos Sainz opnieuw van op de pole aan de race beginnen. Bij de herstart kwam Sainz iets beter weg maar de Spanjaard moest meteen een aanval van Verstappen afwenden. Sainz streed met het mes tussen de tanden en kon zo aan de leiding van de race blijven. Achter hem kwam het tot contact tussen Leclerc en Sergio Perez. Leclerc zijn voorvleugel raakte daardoor beschadigd.

Enkele ronden ver in de race kon Max Verstappen aansluiting vinden bij Carlos Sainz. De Nederlander zette de raceleider zwaar onder druk en Sainz kreeg een ‘snap-oversteer’ waardoor hij naast de baan kwam en Verstappen de leiding in de race veroverde. Even nadat Verstappen aan de leiding van de race kwam sloeg het drama toe bij Max Verstappen. De Nederlander leek een lekke band te hebben maar gelukkig was de pitlane niet ver meer. Verstappen verloor wel de leiding in de race. Na zijn pitstop deed Verstappen echter nog steeds uitvoerig zijn beklag over de wagen. Er leek nog steeds iets mis te zijn met zijn Red Bull F1-bolide.

n ronde 20 kwam Carlos Sainz binnen voor zijn pitstop, de Spanjaard kwam als derde opnieuw de baan op. Vreemd genoeg kwam Max Verstappen in ronde 25 al opnieuw binnen voor een pitstop. De Nederlander was ook na die pitstop niet tevreden over zijn banden en de performance van de wagen.

Leclerc kwam in ronde 26 op zijn beurt binnen voor een nieuw setje banden, dit tot dolle vreugde van het thuispubliek want daardoor kwam Lewis Hamilton aan de leiding van de race. Ondertussen kregen we bij Ferrari rondenlang een discussie over het al dan niet opvoeren van het tempo en het opleggen van teamorders. Die teamorders kwamen er uiteindelijk dan toch toen Sainz in ronde 31 zijn teamgenoot voorbij liet gaan.

In ronde 34 kwam Lewis Hamilton binnen voor zijn pitstop waarna hij achter beide Ferrari’s opnieuw op de baan kwam. Max Verstappen kende ondertussen steeds meer moeilijkheden om een behoorlijk tempo te rijden. De Nederlander moest Esteban Ocon voorbij laten gaan maar kort daarna kreeg de Fransman een technisch probleem. Ocon moest zijn wagen op een recht stuk aan de kant parkeren en dat zorgde voor een safety car.

Verschillende wagens profiteerden van de safety car om een pitstop te maken. Daarbij ook Carlos Sainz en Lewis Hamilton die een setje zachte banden kregen. Charles Leclerc kwam niet binnen en stond zo op de harde banden, al bleef hij zo wel aan de leiding in de race. Bij de herstart maakte Charles Leclerc geen kans tegenover Carlos Sainz, de Spanjaard veroverde de leiding in de race terwijl we achter Leclerc een intense strijd tussen Sergio Perez en Lewis Hamilton.

We kregen een spectaculair en knotsgek slot van de race want we zagen na de herstart het ene na het andere gevecht en dat allemaal voor de overwinning en de plaatsen op het podium. Leclerc, Perez, Hamilton, Alonso en Norris streden plots met elkaar. Rondenlang verdedigde Charles Leclerc zijn derde plaats maar uiteindelijk slaagde Lewis Hamilton op zijn nieuwere softband erin om Leclerc te passeren.

Carlos Sainz reed ondertussen probleemloos richting zijn eerste F1-overwinning. Na zijn eerste polepositie tijdens zijn 150ste race nu dus ook zijn eerste F1-overwinning. Sergio Perez en Lewis Hamilton vervolledigden het podium, wat uiteraard voor dolle vreugde zorgde bij het thuispubliek.  Charles Leclerc slaagde er uiteindelijk in om nipt voor Fernando Alonso als vierde te finishen. Max Verstappen finishte de race als zevende, waardoor Leclerc maar beperkt inloopt op de wk-leider. 

Met dank aan F1journaal.be