Rave 8

FORMULA 1 AWS GRAND PRIX DU CANADA 2023
16 Juni 2023
19:30 - 20:30 Eerste vrije training
23:00 - 00:00 Tweede vrije training
17 Juni 2023
18:30 - 19:30 Derde vrije training
22:00 - 23:00 Kwalificatie
18 Juni 2023
20:00 Race

Race: Grand Prix van Canada
Actieve jaren: 1967-1974, 1976-1986, 1988-2008, 2010-2019, 2023
Aantal races: 51
Laatste 5 winnaars:
2022: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: S. Vettel - Ferrari
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes

Voorbeschouwing
De Grand Prix van Canada is een race uit het Formule 1-kampioenschap. Van 1961 tot 1966 werd er een race gehouden buiten het kampioenschap. Van 1967 tot 2019 stond de race op de kalender van het kampioenschap met uitzondering van 1975, 1987, 2009. In 2020 en 2021 werd er niet gereden in Canada, dit vanwege de Corona Pandemie. Het circuit bevat een aantal krappe bochten en snelle doordraaiers worden afgewisseld door twee lange, rechte stukken. Spanning en spektakel is in Canada gegarandeerd. Michael Schumacher is samen met Lewis Hamilton met zeven overwinningen recordhouder van de grand prix.
De overwinningen tot nu toe. Max Verstappen: vijf zeges. Sergio Perez: twee zeges. Met deze indrukwekkende cijfers uit de eerste zeven races reist Oracle Red Bull Racing met een 100% score af naar Canada. Ook de andere negen teams zullen voor race 8 neerstrijken in Montreal dat ligt in de provincie Québec. Circuit Gilles Villeneuve ligt middenin het ‘Notre Dam Eiland’, dat kunstmatig is aangelegd. Sinds 1978 wordt hier, in het Frantalige deel van Canada, de Formule 1 race gereden. Het circuit is vernoemd naar de Canadese F1 coureur Gilles Villeneuve, die op 8 mei 1982 tragisch om het leven kwam bij een ongeluk op Circuit Zolder. Villeneuve is de enige Canadees die in eigen huis een GP overwinning pakte. Dat was in het jaar 1978 en 45 jaar na dato wil Lance Stroll graag zijn opvolger worden. Of dat reëel is, moet komende zondag blijken. Het kan wel, de Belg Thierry Boutsen ontpopte zich in 1989 tot een ware ster door Ayrton Senna te verslaan in de stromende regen tijdens de Grand Prix van Canada in een Williams. Aan de fans zal het zeker niet liggen, en niet alleen voor Stroll, want die zijn altijd enthousiast als de F1 op bezoek komt. Het zijn juist die fans, het circuit en de omgeving die de Formule 1 coureurs erg waarderen. Het maakt dat de GP van Canada erg geliefd is onder de teams en coureurs. Bandenleverancier Pirelli neemt de drie zachtste compounds mee naar Canada en wat het weer betreft: kans op een bui gedurende het weekend. En met dat laatste kan je alle kanten op!

2022
Max Verstappen heeft de GP van Canada op zijn naam geschreven na een titanenstrijd met Ferrari coureur Carlos Sainz. Lewis Hamilton ging, tot grote bpplijdschap van iedereen bij Mercedes, als derde mee op het podium. Teamgenoot George Russell finishte als vierde. Charles Leclerc, die als negentiende startte door een gridstraf vanwege een motorwissel, wist met een vijfde plaats de schade enigszins te beperken. Fernando Alonso kwam, mede door een motorisch probleem in de laatste ronden van de GP, nog achter teamgenoot Esteban Ocon als zevende over de finish. Valtteri Bottas en Zhou Guanyu bezorgden Alfa Romeo een dubbele puntenfinish, terwijl Lance Stroll zes ronden voor het einde Daniel Ricciardo passeerde voor het laatste WK-punt.

De race
Afgelopen wekend behaalde Ferrari de winst in de 24 uur van Le Mans. Dat Ferrari dit kunststukje ook zal gaan doen in de Formule 1 is minimaal te noemen. Als je Charles Leclerc de laatste weken ziet en hoort krijg je bijna medelijden met hem. Hij staat met neerhangende schouders en licht gebogen rug de pers te woord, en het enige wat hij kan zeggen is “ik weet niet precies waarom het zo slecht gaat, maar we hopen op beter”. Zijn teamgenoot Carlos Sainz klinkt wat positiever, maar eenmaal op het circuit gaat hij keurig aan de kant voor elk achter hem rijdende F1 bolide waarvan hij denkt dat deze sneller is. Hoe anders is het momentum bij Mercedes. Zowel bij Lewis Hamelton als zijn teamgenoot George Russel is de lach terug op het gezicht. Beiden weten dat Red Bull nog een maatje te groot is tijdens de race, maar ze zien licht aan het einde van de tunnel. Ze gaan er weer vol voor, en een goed resultaat in Canada kan het geloof op meer alleen maar versterken. Aston Martin neemt upgrades mee, en hopen daarmee weer te kunnen gaan strijden voor het podium. Fernando Alonso houdt een podiumplek in Canada voor Aston Martin wel voor mogelijk. In één ding zijn de teams het wel duidelijk met elkaar eens, Red Bull is nog onbereikbaar waar het gaat om de dagzege op Circuit Gilles Villeneuve. En gezien de vorige zeven races dit jaar lijkt dat ook wel een terechte conclusie. Max Verstappen is de gedoodverfde favoriet voor de zege in Montreal, en als Sergio Perez een goede dag heeft kan dat wel eens zijn enige concurrent zijn komend weekend. En als laatste spreek ik de hoop uit dat Nyck de Vries in de AlphaTauri punten pakt, want dat zou voor onze landgenoot een heleboel druk van de schouders nemen. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Canada toe.

VT1
De eerste training voor de Formule 1 Grand Prix van Canada is uitgedraaid op een enorme sof door een probleem met de beveiligingscamera’s die rond het circuit staan opgesteld en door de racedirectie worden gebruikt om de situatie op de baan te monitoren.....lees verder

VT2
De eerste dag van het Canadese Grand Prix-weekend zit er alweer op. Op het circuit in Montreal werd de snelste tijd zojuist neergezet door Lewis Hamilton. Achter hem ging de tweede tijd naar George Russell. De top drie werd in deze tweede vrije training compleet gemaakt door Carlos Sainz. Max Verstappen noteerde de zesde tijd. Deze sessie stond vooral in het teken van mogelijke regen, en dat kwam dan ook in het laatste gedeelte van de training. ....lees verder

VT3
Max Verstappen sloot de derde vrije training van de Grand Prix van Canada af als eerste en leek zich als een vis in het water te voelen. De tweevoudig wereldkampioen liet de snelle tijden met bakken uit de hemel vallen en niemand kon echt in de buurt komen. De natte omstandigheden waren niet voor iedereen zo makkelijk, dat was te zien aan de harde crash van Carlos Sainz die de training even stillegde. Charles Leclerc werd tweede op drie tienden. Fernando Alonso was de man op P3, hij zat zo'n 1,3 seconde achter de Nederlander....lees verder

MAX VERSTAPPEN OP POLE
1. Max Verstappen
2. Nico Hulkenberg
3. Fernado Alonso
De kwalificatie op het Circuit Gilles Villeneuve is ook alweer voorbij. Op de baan in de Canadese stad Montreal werd de pole position gepakt door Max Verstappen. Hij deelt morgen de eerste startrij met de verrassende Nico Hülkenberg. De top drie werd in deze natte sessie compleet gemaakt door Fernando Alonso....lees verder

Verstappen evenaart Senna met zege
De Canadese Grand Prix op het Circuit Gilles Villeneuve in de stad Montreal is weer achter de rug. De zege ging zojuist naar niemand minder dan Max Verstappen. De tweede plaats werd geclaimd door Fernando Alonso. De top drie werd in Canada compleet gemaakt door Lewis Hamilton.
Max Verstappen kende van op de polepositie een goede start en bleef aan de leiding. Fernando Alonso kwam iets minder goed weg en verloor zijn tweede plaats aan Lewis Hamilton. Iedereen geraakte probleemloos en zonder schade doorheen de eerste bochten. Alonso begon na het verliezen van zijn tweede plaats volop te jagen op Lewis Hamilton. Daarbij ging hij op en over de limiet want hij reed met zijn Aston Martin tegen de muur. Gelukkig voor Alonso kon hij gewoon doorrijden.
In ronde 8 kregen we een virtuele safety car omdat Logan Sargeant met een technisch probleem zijn Williams F1-bolide aan de kant moest parkeren. De virtuele safety car duurde echter niet lang want de wagen was snel van de baan.
Enkele ronden later kregen we al opnieuw een virtuele safety car. George Russel ging iets te fel over de kerbstones en belandde met zijn Mercedes tegen de muur. De race van de Brit leek erop te zitten maar na een pistop kon hij toch opnieuw verder rijden. Zonder tik tegen de muur had hij kunnen meestrijden voor minstens een podiumplaats.
De rijders vooraan kwamen allemaal binnen en dat leidde tot drukte in de pitlane. Daarbij leken Hamilton en Norris een zogenaamde ‘unsafe release’ te doen maar opmerkelijk genoeg besloten de stewards om beide incidenten onbestraft te laten.
Wat de strategie betreft bleven beide Ferrari’s op de medium band op de baan. Ook Sergio Perez bleef op de harde band buiten. Leclerc, Sainz en Perez schoven zo op naar de posities vier tot zes, achter Verstappen, Hamilton en Alonso. Kort na de herstart begon Fernando Alonso opnieuw te jagen op Lewis Hamilton en in ronde 22 slaagde hij erin Hamilton te passeren.
In ronde 33 reed Max Verstappen comfortabel aan de leiding met een voorsprong van meer dan vier seconden op Fernando Alonso. Lewis Hamilton vervolledigde nog steeds de top drie. Even later zagen we Kevin Magnussen en Nyck de Vries een robbertje uitvechten in de eerste twee bochten. Ze reden tegen elkaar en een bocht later eindigde dat gevecht met beide wagens die rechtdoor gingen. Allebei konden ze vervolgens. verder rijden maar ze verloren veel tijd en posities. Het incident werd onderzocht door de stewards maar er werd geen straf uitgedeeld.
In ronde 39 en 40 kwamen de Ferrari’s eindelijk binnen. Ze gingen allebei voor een éénstopper en voor één keer leken ze bij Ferrari een goede strategie te hanteren. want ze bleven op de plaatsen vier en vijf, voor Sergio Perez die een gelijkaardige strategie leek te hanteren maar dan omgekeerd op het vlak van de gebruikte bandencompounds.
Enkele ronden later kwamen ook Hamilton, Alonso en Verstappen binnen. De top drie maakte de tweede geplande pitstop en bleef ook in dezelfde volgorde rijden: Max Verstappen aan de leiding met enkele seconden voorsprong op Alonso die op zijn beurt ook enkele seconden voorsprong had op Lewis Hamilton.
In ronde 57 moest George Russell dan toch opgeven met een remprobleem. Russell zag daardoor een puntenfinish alsnog verloren gaan. Met nog tien ronden te gaan reed Max Verstappen aan de leiding. Fernando Alonso volgde op zo’n acht seconden terwijl Lewis Hamilton ronde na ronde naderde op de Spanjaard. Alonso had nog maar twee seconden voorsprong op Hamilton. Ferrari volgde mooi op de plaatsen vier en vijf terwijl Sergio Perez op de medium band niet op het Ferrari-duo kon naderen.
We kregen ook een intense strijd te zien voor de zevende plaats. Alex Albon verdedigde met het mes tussen de tanden zijn positie, Esteban Ocon beet dan weer zijn tanden stuk want hij reed rondenlang op enkele tienden van Albon maar geraakte er niet voorbij.
Enkele ronden voor het einde van de race reed Max Verstappen iets te hard over de kerbstones waarna hij bijna net als George Russell tegen de muur belandde. Verstappen moest er eens om lachen maar het kostte hem bijna de overwinning. Uiteindelijk slaagde Verstappen er vervolgens in om probleemloos naar de finish en de overwinning te rijden. Voor Verstappen was het zijn 41ste F1-overwinning, een evenaring van Ayrton Senna. Voor Red Bull was het dan weer een historische 100ste F1-overwinning.
Fernando Alonso haalde het van Lewis Hamilton in de strijd voor de tweede plaats. Ferrari eindigde na een sterke race en goede strategie op de plaatsen vier en vijf. Allebei wonnen ze zes plaatsen, Sergio Perez deed opnieuw een slechte zaak in de titelstrijd en finishte als zesde. Perez reed na een extra pitstop wel de snelste ronde.