Formule1start
 

 

RACE 9: Formula 1 Grand Prix Du Canada 2024

07 Juni 2024
19:30 - 20:30 Eerste vrije training
23:00 - 00:00 Tweede vrije training
08 Juni 2024
18:30 - 19:30 Derde vrije training
22:00 - 23:00 Kwalificatie
09 Juni 2024
20:00 Race

 

Race: Grand Prix van Canada
Actieve jaren: 1967-1974, 1976-1986, 1988-2008, 2010-2019, 2024
Aantal races: 52
Contract: t/m 2031

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: S. Vettel - Ferrari
2017: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

De Grand Prix van Canada is een race uit het Formule 1 kampioenschap. Van 1961 tot 1966 werd er een race gehouden buiten het kampioenschap. Van 1967 tot 2019 stond de race op de kalender van het kampioenschap met uitzondering van 1975, 1987, 2009. In 2020 en 2021 werd er niet gereden in Canada, dit vanwege de Corona Pandemie. Het circuit bevat een aantal krappe bochten en snelle doordraaiers worden afgewisseld door twee lange, rechte stukken. Spanning en spektakel is in Canada gegarandeerd. Michael Schumacher is samen met Lewis Hamilton met zeven overwinningen recordhouder van deze Grand Prix.

We verlaten dus even Europa en steken voor race negen de Atlantische Oceaan over om neer te strijken in Canada. Montreal is de plaats die de Formule 1 aandoet, en dan met name het Circuit Gilles Villeneuve. Na Monaco waar de historie en de kwalificatie van de GP, het feesten en de glamour voor het racen lijkt te gaan - gezien de persoonlijke commentaren van de oud-coureurs de BN’ers en de gelukzalige rijken - gaan we weer aan de F1 raceliefhebbers denken. We gaan weer racen op een circuit dat al vanaf 1978 op de F1 kalender staat. De allereerste die op dit circuit won is de man waarnaar het circuit later is genoemd. Hij is ook de enige Canadees die tot nu toe zijn thuis Grand Prix wist te winnen. Gilles Villeneuve won in zijn korte carrière zes F1 races. Hij verongelukte op 8 mei 1982 op het Belgische Circuit Zolder op 32 jarige de leeftijd. Na Monaco is de top aardig in elkaar geschoven als je de standen in het WK bekijkt. De dominantie van Red Bull lijkt te zijn weggevloeid en Ferrari en McLaren hebben de jacht geopend. De broodnodige spanning, waar een overgrote meerderheid op hoopte, is volledig terug in de Formule 1. Natuurlijk hebben we nog maar een derde van het aantal races gehad, maar feit is wel dat Red Bull niet alleen kan steunen op Max Verstappen. Sergio Perez is inmiddels al afgezakt naar de vijfde plaats, en bij de constructeurs zit Ferrari in de nek te hijgen van Red Bull. De afgelopen twee races wist Max Verstappen op dit Canadese circuit te winnen, en natuurlijk behoort hij ook dit jaar tot de favorieten. Het enig wat hij nodig heeft is een goede auto onder zijn kont, en dat is de taak van de engineers van Red Bull. Ze hebben twee weken de tijd gehad en de druk is bij dit team echt wel aanwezig. Die druk is een stuk minder bij de concurrentie, die zeer optimistisch zullen afreizen naar Montreal. Vooral McLaren met Norris en Piastri denken in Canada hoge ogen te gooien. En eerlijk gezegd lijkt dat, gezien hun opmars, geen bluf. Met andere woorden, men wil spanning en ik denk dat men dit ook geserveerd krijgt in de Grand Prix van Canada.

 

2023

Vanaf pole wist Max Verstappen redelijk eenvoudig de Grand Prix van Canada te winnen. Fernando Alonso en Lewis Hamilton vervolledigden het podium. Voor Red Bull was het een historische 100ste overwinning in de F1. Verstappen behaalde zijn 41ste F1 zege in zijn loopbaan, net zoveel als de Braziliaanse legende Ayrton Senna. Ferrari rijders Charles Leclerc en Carlos Sainz kwamen als vierde en vijfde aan de finish in Canada. Sergio Perez klom van de twaalfde startplek op naar de zesde plaats aan de finish. Alexander Albon werd knap zevende voor Williams, dat in Canada met veel updates op de auto reed. Alpine coureur Esteban Ocon eindigde de race als achtste. Canadees Lance Stroll schoof, door een tijdstraf voor lando Norris, op naar de negende plaats en Valtteri Bottas pakte het laatste punt. Nyck de Vries eindigde als achttiende en laatste.

 

De race

Het circuit van Montreal heeft net zoals Monaco veel hobbels en kerbstones. In Monaco had Red Bull hier veel problemen mee en ook de tractie bij het uitkomen van langzame bochten was niet optimaal. Red Bull heeft dus veel op te lossen in tegenstelling tot McLaren en Ferrari. Het ziet er dus naar uit dat het opnieuw een nek aan nek race gaat worden tussen deze drie teams. Of Mercedes en Aston Martin kunnen aanhaken is een vraagteken. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, vermeld dat er enkele updates komen in Montreal en Barcelona. Wolff meld wel meteen daar achteraan dat hij niet gelooft dat dit direct het ei van Columbus is. Bij Aston Martin is het opvallend dat Fernando Alonso de laatste races wat timide is. De oorzaak is niet echt bekend, maar je krijgt het gevoel dat Alonso allesbehalve tevreden is met de gang van zaken tot nu toe. Mocht ook Canada tegenvallen dan kan Alonso wel eens heel veel vragen krijgen van de pers, iets waar hij waarschijnlijk niet op zit te wachten. Na zijn domme actie in de eerste ronde in Monaco, waar de coureur van Alpine zijn teamgenoot Gasly het leven zuur maakte, heeft Ocon een gridstraf van 5 plaatsen gekregen voor de race in Canada. Voor Alpine dat al stroef draait, een tegenvaller in de strijd om de broodnodige punten. Na zijn vierde plaats met een nieuw chassis in de sprintrace in Miami wist Daniel Ricciardo het zeker, hij was terug. Echter in de GP aldaar moet hij zijn meerdere erkennen in zijn teamgenoot Yuki Tsunoda. Dat was ook het geval in Emilia-Romagna en Monaco. Of Ricciardo zijn brede lach terug zal vinden in Canada is voor hem te hopen, anders bestaat de kans dat RB en Red Bull zich gaan opmaken voor een stevig gesprek met de Australiër. Tot slot: Een gewaarschuwd mens telt voor twee, oftewel: ‘iemand die vooraf weet wat er fout kan gaan, moet zich er op voorbereiden’. Voor Canada is dat zeker van toepassing op de Haas coureur rijdend met wagennummer 20. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Canada toe.

   

VT1

Lando Norris heeft de eerste vrije training voor de Grand Prix van Canada als snelste afgesloten. Op een nat circuit werd er niet veel gereden, maar aan het einde van de sessie werd het nog droog genoeg voor de droogweerbanden. Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc completeerden de top drie, voor Lewis Hamilton, Max Verstappen, en McLaren coureur Oscar Piastri....lees verder

 
Alonso VT2 Canada

VT2

Fernando Alonso heeft de snelste tijd neergezet tijdens de tweede training voor de Grand Prix van Canada. George Russell, Lance Stroll, Charles Leclerc en Daniel Ricciardo completeerde de top-vijf, Max Verstappen werd getroffen door technisch malheur en reed slechts vier ronden. Een probleem met het Energy Recovery System resulteerde in een kleine brand aan boord van de RB20, waarna de regerend wereldkampioen een rokende auto in de pits afleverde....lees verder

 
Hamilton VT3 Canada

VT3

Lewis Hamilton heeft de snelste tijd genoteerd tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Canada. In een droge sessie troefde de Mercedes-coureur Max Verstappen en George Russell ruim af. De zevenvoudig wereldkampioen was vier tienden sneller dan de rest van het veld en gaf zo wel een statement af. Max Verstappen raakte nog de muur in zijn laatste snelle ronde....lees verder

 

 

GEORGE RUSSEL OP POLE

1. George Russel
2. Max Verstappen
3. Lando Norris

George Russell heeft de tweede poleposition uit zijn carrière gepakt. De 26-jarige Brit zette net als Max Verstappen een 1:12,000 neer, maar deed dit eerder in de Q3-sessie, en start dus voor Verstappen, die met P2 de schade knap beperkte. Lando Norris eindigde op 0,021 seconden achterstand van het duo als derde, voor Oscar Piastri en Daniel Ricciardo. Ferrari viel in Q2 al af, en Sergio Pérez zelfs in Q1 al....lees verder

 

 

   

Verstappen wint spektakelstuk

Max Verstappen heeft zijn 60e Grand Prix-zege gepakt in een spectaculaire Grand Prix van Canada. De Nederlander verschalkte George Russell op een opdrogende baan, maar kwam achter Lando Norris terecht. De Brit verloor de leiding echter door een strategische blunder, door bij de Safety Car te laat te stoppen. Verstappen werd op het podium vergezeld door Norris en Russell, terwijl Sergio Pérez en beide Ferrari-coureurs uitvielen.

Zoals voorspeld kregen de rijders bij aanvang van de GP van Canada regen en een nat Circuit Gilles Villeneuve voorgeschoteld. Uitdagende omstandigheden maar George Russell startte van op de polepositie goed en bleef aan de leiding van de race, voor Max Verstappen.

Het was echter vooral Kevin Magnussen die een bijzonder goede start maakte want de Deen reed in geen tijd van de veertiende naar de vijfde plaats. Samen met teamgenoot Nico Hulkenberg was hij op de regenband gestart terwijl de andere rijders op de intermediates aan de race waren begonnen.

In ronde 7 zagen we Logan Sargeant rechtdoor gaan en net tot tegen de bandenmuur schuiven. Sargeant kon echter achteruit rijden en zijn race verder zetten. Kevin Magnussen kwam al vroeg binnen om zijn regenbanden in te wisselen voor intermediates. Teamgenoot Nico Hulkenberg bleef wel op zijn regenbanden doorgaan.

Vooraan zagen we George Russell ondertussen nog steeds aan de leiding rijden maar Max Verstappen naderde wel op de Brit. Verstappen probeerde Russell in de mate van het mogelijke onder druk te zetten. In ronde 17 ging Verstappen in de eerste bocht echter naast de baan en daarmee verloor hij de aansluiting met raceleider George Russell en kreeg hij zelf Lando Norris in zijn nek. De eerste drie rijders in de race lagen na bijna twintig ronden bijzonder dicht bij elkaar. Alles leek nog mogelijk in de strijd voor de overwinning.

Even later ging Lando Norris voorbij aan Max Verstappen, Norris schoof op naar de tweede plaats en leek ook George Russell onder druk te gaan zetten. Een ronde later was inderdaad ook George Russell het slachtoffer en greep Lando Norris de leiding in de race, voor George Russell en Max Verstappen. Lando Norris reed vervolgens een mooie voorsprong bij elkaar, in zijn McLaren had hij een voorsprong van bijna tien seconden toen we plots een safety car kregen omdat Logan Sargeant gecrasht was.

Lando Norris niet meteen naar binnen in de pits terwijl de wagens achter hem wel meteen in de pitlane reden voor een bandenwissel. Norris kwam een ronde later binnen en daardoor verloor hij de leiding in de race aan Max Verstappen. Ook George Russell passeerde Lando Norris die pas als derde terug op de baan kwam, vlak voor teamgenoot Oscar Piastri.

Bij de herstart bleef Max Verstappen aan de leiding, voor George Russell, Lando Norris en Oscar Piastri. Verstappen had een kleine voorsprong op de rest. In de achterhoede zagen we heel wat mooie gevechten en een intense strijd. Alex Albon deed een dubbel inhaalmanoeuvre op Ricciardo en Ocon.

Bij Ferrari ging het van kwaad naar erger want Charles Leclerc had al van bij het begin van de race een ‘motorprobleem’. Dat bleek opgelost te worden door een ‘reset’ tijdens de eerste pitstop. Bij Leclerc werd dan maar gegokt op slicks maar even later begon het opnieuw te regenen. Leclerc geraakte met veel moeilijkheden opnieuw tot in de pits. Even later kreeg Leclerc de ene blauwe vlag na de andere want hij werd op een ronde gezet. Uiteindelijk zou Leclerc opgeven.

Geleidelijk aan vormde er zich een droge rijlijn en er volgde dan ook opnieuw een hele reeks pitstops. Pierre Gasly was de eerste om op slicks over te schakelen. Lewis Hamilton kwam ook binnen, Max Verstappen en George Russell vervolledigden zijn voorbeeld. Lando Norris kwam enkele ronden later ook binnen maar bij het verlaten van de pitlane zag hij Max Verstappen, die zijn banden ondertussen wel goed op temperatuur had, voorbij scheuren en de leiding in de race nemen.

Ondertussen kon Charles Leclerc na zijn opgave alleen maar vanuit de Ferrari-box toekijken hoe zijn collega’s in moeilijke omstandigheden er het beste van probeerden te maken. We zagen Lando Norris en George Russell ongelooflijk hard strijden voor de tweede plaats. De GP van Canada stond bol van de spanning en gevechten.

In ronde 53 zagen we Sergio Perez plots met een beschadigde achtervleugel rijden. De Mexicaan was gespind en vervolgens gecrasht in de bandenmuur. Even later volgde ook Carlos Sainz dat voorbeeld want in dezelfde bocht spinde de Spanjaard waarna Alex Albon tegen hem reed. Albon stond langs de kant van de baan, Sainz reed terug naar de pits om daar op te geven. Opnieuw een safety car, de frustratie en ontgoocheling viel bij Perez en Sainz van het gezicht af te lezen.

Max Verstappen aan de leiding achter de safety car, voor Lando Norris en Oscar Piastri. Het beloofde een bijzonder spannend slot van de race te worden. Ondertussen pakten nog steeds erg donkere regenwolken samen rondom het Circuit Gilles Villeneuve. Bij de herstart bleef Max Verstappen aan de leiding van de race. Verstappen bouwde meteen een voorsprong van zo’n twee seconden uit op Lando Norris.

Uiteindelijk slaagde Max Verstappen erin om de spectaculaire en incidentrijke GP van Canada te winnen. Lando Norris en George Russell vervolledigden het podium. Daarbij was het Russell die voor de laatste podiumplaats de strijd met Lewis Hamilton wist te winnen.

Thuisrijder Lance Stroll slaagde erin om de GP van Canada op de zevende plaats te finishen, ook bij Alpine zullen ze ongetwijfeld erg blij geweest zijn want allebei de rijders finishten in de punten. Een mokerslag was er dan weer voor Ferrari dat met beide wagens opgaf en zo in beide kampioenschappen een serieuze dreun incasseert.

De GP van Canada heeft echter bewezen dat verschillende teams zich bijzonder dicht bij elkaar bevinden en dat belooft voor de komende races en de rest van het seizoen. Op naar de volgende race in Barcelona voor de GP van Spanje.

Met dank aan F1journaal.be