Formule1start
 

 

RACE 18: Formula 1 Singapore Airlines Singapore Grand Prix 2024

20 Sept 2024
11:30 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:00 Tweede vrije training
21 Sept 2024
11:30 - 12:30 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
22 Sept 2024
14:00 Race

 

Race: Grand Prix van Singapore
Actieve jaren: 2008-2019, 2022-2024
Aantal races: 14
Contract: t/m 2028

Laatste 5 winnaars:
2023: C. Sainz - Ferrari
2022: S. Perez - Red Bull
2019: S.Vettel - Ferrari
2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

De Grand Prix van Singapore is de eerste Formule 1 race die na het Europese seizoen plaatsvindt. Onder het kunstlicht wordt in de straten van de stadstaat een volledige avondrace verreden op het Marina Bay Street Circuit. Singapore staat sinds 2008 op de F1 kalender. Het huidige contract voorziet dat de race jaarlijks tot en met 2028 op deze kalender zal staan. Het circuit is een uitputtend asfaltlint dat dwars door de bij Maleisië gelegen stadstaat Singapore loopt. Sebastian Vettel is met vijf overwinningen recordhouder van deze Grand Prix.

Voor de vijftiende keer wordt er komend weekend een Grand Prix verreden op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Het is race 18 van het Wereldkampioenschap Formule 1 jaargang 2024. Na deze Grand Prix moeten we vier weken geduld hebben, want dan pas staat race 19 op het programma. Het laatste blok van 6 races waarin de beslissing gaat vallen wie kampioen wordt bij de teams en rijders. Maar eerst de race in het vochtige en warme Singapore. Opvallend is dat, van de huidige F1 kalender, Singapore de enige Grand Prix is die Max Verstappen nooit heeft weten te winnen. Net als in Monaco is het in Singapore niet eenvoudig om in te halen en is dus de kwalificatie voor deze Grand Prix van groot belang. Van de veertien tot nu toe gereden races op dit circuit werd negen keer de race gewonnen door de coureur die vertrok van Pole. Oftewel een kans op winst van 64% op zondag als je de snelste bent in de kwalificatie op zaterdag. Oscar Piastri won afgelopen weekend de race in Azerbeidzjan. Een verdiende zege na een spannende race waarin je veel actie zag op het asfalt. Waar Verstappen de race veelal klagend afwerkte, kon zijn teamgenoot Sergio Perez goed meestrijden om het podium. Helaas was een crash in de voorlaatste ronde met Carlos Sainz einde oefening. Dat betekende tevens dat McLaren de leiding bij de constructeurs overnam van Red Bull. 20 punten is de voorsprong en Red Bull ziet ook de strijd om de tweede plaats spannend worden. Ferrari ligt nog maar 31 punten achter op het Oostenrijkse F1 team. Bij de coureurs is Max Verstappen nog steeds leider. Zijn voorsprong liep ietsje terug ten opzichte van Lando Norris naar 59 punten. Leclerc volgt op 78 punten op plaats drie. Met Singapore op de kalender is het alle hens aan dek voor Red Bull, de concurrenten weten immers dat Singapore met de hobbels en hoge kerbstones niet bekend staat als een favoriet circuit van Red Bull. Wederom kansen dus voor McLaren om veel punten toe te kunnen voegen aan hun totalen. Maar één ding is zeker, er zijn meer kapers op de kust. Wat te denken van Ferrari en Mercedes, die vinden het ook wel fijn om te racen op het Marina Bay Street Circuit.

 

2023

Carlos Sainz slaagde erin om samen met Ferrari de dominante zegereeks van Red Bull dit seizoen tot een einde te brengen. Lando Norris en Lewis Hamilton vervolledigden het podium terwijl Max Verstappen na een moeilijke inhaalrace als vijfde finishte. George Russel lag derde maar plante in de laatste ronde zijn bolide in de muur. Charles Leclerc werd vierde in Singapore door Verstappen nipt voor te blijven. Verstappen, aan wiens zegereeks na tien overwinningen een einde is gekomen, werd uiteindelijk dus vijfde door in de slotfase door onder andere Pierre Gasly in te rekenen. Gasly eindigde dus als zesde, Oscar Piastri als zevende, Sergio Perez als achtste, Liam Lawson finishte keurig als negende en Kevin Magnussen kaalde een punt bimnen voor Haas. Lance Stroll ging niet van start in deze Grand Prix, omdat hij teveel last had na zijn zware crash in de kwalificatie.

 

De race

Eerst maar een paar feitjes over de GP van Singapore: Sinds de eerste Grand Prix van 2008 is elke jaargang minstens één keer onderbroken door een Safety-Car situatie. Tijdens de race is het vaak warmer dan 30 graden en het vochtigheidsniveau is boven de 70 procent. Ook komend weekend zal het niet veel anders zijn in Singapore. Dat betekent dat tijdens de race de coureurs ongeveer 3 tot 4 kg afvallen door het transpireren. Er wordt overigens een regenachtig weekend voorspelt in Singapore. Er moet hierbij wel gezegd worden dat de regen vaak overdag valt en de kwalificatie en de race in de avond worden verreden. Nog zeven races te gaan en de spanning stijgt. Zal Max Verstappen erin slagen om samen met Red Bull de auto weer zo goed te krijgen dat hij weerstand kan bieden aan de beide McLaren coureurs. De verwachting is dat Singapore een lastig verhaal gaat worden en dat Red Bull, en dan met name Verstappen, aan schadebeperking moet gaan doen. Vooral McLaren en Ferrari lijken op voorhand de favoriet voor de zege. Lando Norris zal maar wat graag hier de overwinning pakken om de kans op de wereldtitel in leven te houden. Maar ook Norris weet dat Ferrari hier in Singapore vaak goed presteert. Carlos Sainz en Charles Leclerc zullen het McLaren niet gemakkelijk gaan maken en volop tegenstand bieden. En bij McLaren rijd ook ene Oscar Piastri die zich steeds meer ontpopt als een coureur waar rekening mee moet worden gehouden. Intern zullen ze bij McLaren goede afspraken moeten maken met Norris en Piastri. Zeker als ze op jacht willen gaan naar Verstappen en de coureurs titel. Als team kan je het niet veroorloven dat beide coureurs elkaar in de haren vliegen. We gaan zeker zien in hoeverre McLaren hierin zal slagen. Kevin Magnussen mag weer instappen na zijn schorsing in Azerbeidzjan. Oliver Bearman deed het als zijn vervanger prima, en wist een punt te pakken voor Haas afgelopen zondag. Er gaan zelfs geruchten dat Bearman de laatste zes races gaat rijden voor Haas dit jaar en dat Magnussen alle tijd krijgt om ergens anders een zitje te vinden voor volgend jaar. Maar goed, dat is een gerucht en laten we het bij feiten houden. Een feit is dat we komend weekend gaan racen in Singapore en laten we hopen dat de weergoden ons een beetje gunstig gezind zijn. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Singapore toe.

 

 
Leclerc VT1

VT1

Charles Leclerc was de snelste man tijdens de eerste vrije training, al was het verschil slechts 76 duizendsten met Lando Norris. Daarachter kwamen Carlos Sainz, Max Verstappen en Yuki Tsunoda. Tijdens de tweede sessie wordt er echter veel meer duidelijk over de verhoudingen. Dan wordt er dus in dezelfde omstandigheden gereden als tijdens de kwalificatie en de race....lees verder

 
Norris VT2

VT2

Lando Norris heeft de snelste tijd op de klokken gezet in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Singapore. De McLaren-coureur was een klapje rapper dan Charles Leclerc en Carlos Sainz. Een worstelende Max Verstappen moest het met de vijftiende plaats doen. Verstappen en Red Bull hebben veel werk te doen richting zaterdag. George Russell ging overigens nog de muur in en beschadigde zijn voorvleugel....lees verder

 
Norris VT3

VT3

Max Verstappen kan redelijk tevreden zijn over de derde vrije training voor de GP van Singapore. Daarin ging het namelijk beter dan op vrijdag, toen er nog grote zorgen waren bij coureur en team. Het gat naar bijvoorbeeld McLaren is er zoals verwacht nog, maar de RB20 maakte een betere indruk dan daags ervoor. Het bezorgde Verstappen de vierde tijd in VT3, Lando Norris bleek de snelste voor Russel en Piastri....lees verder

 

 

LANDO NORRIS OP POLE

1. Lando Norris
2. Max Verstappen
3. Lewis Hamilton

Lando Norris heeft de poleposition in Singapore gepakt, maar hij zal balen van het feit dat Max Verstappen naast hem staat op de eerste startrij. De Mercedessen beginnen op de tweede rij, en de Ferrari's slechts op plekken negen en tien. De grootste tegenvallers bij de topteams waren Carlos Sainz en Sergio Pérez. Perez eindigde in Q2 als dertiende, terwijl Sainz in Q3 crashte....lees verder

 

 

 

 

Norris wint op dominante wijze

Lando Norris heeft op dominante wijze de GP van Singapore gewonnen. Aan de finish had Norris zo’n halve minuut voorsprong op Max Verstappen, die met zijn tweede plaats voor de titelstrijd de schade beperkte. Oscar Piastri vervolledigde het podium.

Lando Norris kende van op de polepositie een goede start en bleef aan de leiding van de race, Max Verstappen bleef op de tweede plaats. Voor de allereerste keer slaagde Norris erin om na het veroveren van de pole aan het einde van de eerste ronde nog steeds aan de leiding te rijden.

Norris slaagde er tijdens de beginfase van de race meteen in om een klein kloofje uit te bouwen tegenover Max Verstappen die op zijn beurt ook wat kon wegrijden van Lewis Hamilton. Hamilton stond in tegenstelling tot de meeste andere rijders op de zachte bandencompound maar ook al is dat theoretisch de snellere bandencompound, toch slaagde hij er niet in om Verstappen te volgen.

Zo’n acht à negen ronden ver liet de McLaren-pitmuur aan Lando Norris weten dat hij het tempo mocht opvoeren en tegen ronde vijftien had Lando Norris al een voorsprong van bijna tien seconden op Verstappen bij elkaar gereden. De meeste rijders leken voor een strategie met slechts één pitstop te gaan maar rond de twaalfde al veertiende ronde kwamen toch al verschillende rijders binnen. Daarbij ook Daniel Ricciardo en Carlos Sainz.

Kort nadat hij zijn pitstop had gemaakt reed Alex Albon redelijk traag over het circuit. De Britse Thai keerde terug naar de pits en moest opgeven omwille van een technisch probleem. In ronde 19 kwam Lewis Hamilton binnen voor een bandenwissel. Daarbij leek hij met zijn band links achteraan even tegen de muur te rijden bij het binnenkomen van de pitlane. Gelukkig voor hem kon hij gewoon verder rijden. Hamilton deed vooral zijn beklag over het feit dat hij zo vroeg een pitstop moest maken, maar wanneer je op de zachte bandencompound aan de race begint is dat uiteraard logisch.

Weinig spektakel ondertussen op het Marina Bay Street Circuit, we moesten het dan ook vooral doen met wat sfeerbeelden. Vooraan had Lando Norris na 25 ronden een voorsprong van maar liefst twintig seconden op Max Verstappen, Russell volgde op zijn beurt op twaalf seconden van Verstappen.

George Russell kwam in ronde 28 binnen voor zijn pitstop, de Mercedes-rijder stond onder druk van Oscar Piastri. Twee ronden later maakte ook Max Verstappen zijn pitstop, na zijn pitstop keerde Verstappen als vierde opnieuw de baan op.

Lando Norris ontsnapte ondertussen aan een crash. De raceleider ging te ver rechtdoor maar in plaats van de uitloopstrook in te duiken stuurde hij erg laat naar rechts. Zijn voorvleugel raakte net de bandenmuur maar zonder al te ernstige schade.

Even later kwam Norris ook binnen voor zijn pitstop. Gezien de zeer beperkte schade aan Lando Norris zijn voorvleugel werd deze niet vervangen en werd er een normale pitstop afgwerkt. Charles Leclerc bleef ondertussen maar doorgaan op zijn medium banden, Russell probeerde ondertussen om Leclerc onder druk te zetten. Charles Leclerc bood echter stevig weerwerk en hield Russell achter zich.

In ronde 37 kwam Leclerc dan toch binnen, na zijn pitstop kwam hij vlak voor Nico Hulkenberg opnieuw de baan op, cruciaal voor het verdere raceverloop van Leclerc. Oscar Piastri was op zijn nieuw setje banden begonnen aan een strijd voor een podiumplaats. De Australiër haalde achtereenvolgens Lewis Hamilton en George Russell in.

Vooraan leek Lando Norris de race goed te controleren maar met nog zo’n vijftien ronden te gaan reed Norris met zijn rechter achterband tegen de muur. Norris mocht dan wel 25 seconden voorsprong hebben op Verstappen, uiteraard mag je ook dan geen fouten maken en moet je de wagen heelhuids aan de finish brengen. Charles Leclerc zette ondertussen de jacht in op George Russell nadat hij kort daarvoor Lewis Hamilton had ingehaald. Kevin Magnussen raakte dan weer de muur en kreeg daardoor een lekke band.

Met nog vijf ronden te gaan had Charles Leclerc de kloof met George Russell gedicht en reed hij binnen een seconde van Russell. Charles Leclerc zette George Russell meteen onder druk maar uiteindelijk slaagde hij er niet in om George Russell te passeren.

Vooraan ging Lando Norris met nog vier ronden te gaan serieus van het gas waardoor de voorsprong van Norris op Verstappen slonk van bijna 30 seconden naar slechts 23 seconden met nog twee ronden te gaan. Na een extra pitstop slaagde Daniel Ricciardo erin om op een setje zachte banden de snelste ronde te rijden. Daarmee snoepte hij een wk-punt af van Lando Norris, al kreeg hij er zelf geen wk-punt voor omdat Ricciardo uiteraard niet in de top tien finishte.

Uiteindelijk controleerde Lando Norris de race en won hij op dominante wijze de GP van Singapore. Max Verstappen volgde op zo’n twintig seconden, Oscar Piastri vervolledigde het podium. Norris nadert daarmee wat punten op Max Verstappen maar vooral McLaren doet een schitterende zaak in de strijd om het kampioenschap bij de constructeurs.

Met dank aan F1 journaal.be