Formule1start
Formule1 - Formule1start
 

Race 15

GP van Singapore 2023

 

FORMULA 1 SINGAPORE AIRLINES SINGAPORE GRAND PRIX 2023

15 Sept 2023
11:30 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:00 Tweede vrije training
16 Sept 2023
11:30 - 12:30 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
17 Sept 2023
14:00 Race

 

Race: Grand Prix van Singapore
Actieve jaren: 2008-2019, 2022-2023
Aantal races: 13

Laatste 5 winnaars:
2022: S. Perez - Red Bull
2019: S.Vettel - Ferrari
2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes

 

 

Voorbeschouwing

 De Grand Prix van Singapore is de eerste Formule 1 race die na het Europese seizoen plaatsvindt. Onder het kunstlicht wordt in de straten van de stadstaat een volledige avondrace verreden op het Marina Bay Street Circuit. Singapore staat sinds 2008 op de F1 kalender. Het huidige contract voorziet dat de race jaarlijks tot en met 2028 op deze kalender zal staan. Het circuit is een uitputtend asfaltlint dat dwars door de bij Maleisië gelegen stadstaat Singapore loopt. Sebastian Vettel is met vijf overwinningen recordhouder van deze Grand Prix.

Er zijn dit jaar nog acht races te gaan en Singapore is de eerste in deze rij. Marina Bay Street Circuit mag race 15 organiseren en wel voor de veertiende keer in hun bestaan. De republiek Singapore heeft geen echte jaargetijden en het hele jaar door ligt de temperatuur op een hoog niveau, er is sprake van een hoge luchtvochtigheid en overvloedige neerslag. De kans op buien tijdens het GP weekend is dan ook aanwezig. Max Verstappen deed het opnieuw, dit keer in Italië. Winnen dus, en dat voor de tiende keer op rij dit seizoen, een absoluut record. Elke serieuze volger van de F1 en autosportliefhebber beseft dat Red Bull en Verstappen dit seizoen bezig zijn met een wereldse prestatie. Of ze bij Mercedes F1 ook autosportliefhebber zijn is de vraag, gezien de wel heel negatieve reactie van Teammanager Toto Wolff op dit record, maar laten we dit maar aan de kant schuiven. Op het Marina Bay statencircuit heeft Verstappen nog nooit de zege weten te pakken. Een opvallend feitje aangezien hij sinds zijn debuut in 2015, wel elke race aan de start heeft gestaan. Zijn beste resultaat was een tweede plaats in 2018, achter winnaar Lewis Hamilton en voor Sebastian Vettel. In 2020 en 2021 werd deze Grand Prix niet verreden vanwege de coronapandemie. Een nieuw doel dus voor Verstappen om daar de winst te pakken en zege nummer 11 op zijn conto te schrijven. Op de sociale media verschijnen al veel reacties op dat nummer elf, zeker nadat Verstappen niet meer dan 10 vingers kan opsteken, zoals hij dat deed op Monza. De meeste reacties verwijzen dan ook met een vleugje humor naar Sergio Perez, die rijdt namelijk met nummer 11 op de auto. Max Verstappen geeft zelf al aan dat deze komende race geen gemakkelijke opgave zal worden. “Onze bolide is minder geschikt voor deze baan” aldus onze landgenoot. Toch mag je gezien de resultaten van dit team en van Max Verstappen zelf deze woorden misschien niet al te zwaar tot je nemen, immers blijft hij ook in deze race de te kloppen coureur.

 

2022

Sergio Perez heeft een incidentrijke GP van Singapore gewonnen. De Mexicaan won met ruim 7 seconden voorsprong op Charles Leclerc maar Perez moet vrezen voor een eventuele bestraffing voor een mogelijke inbreuk achter de safety car. Perez kreeg een 5 secunden straf, waardoor de zege een feit was. Carlos Sainz vervolledigde het podium. Max Verstappen eindigde de race als zevende. Norris en Ricciardo vierde en vijfde werden in een race waarin grote concurrent Alpine nul punten scoorde. Stroll werd zesde en Vettel, Hamilton en Gasly gingen er achter Verstappen met de resterende punten aan de haal. Russell werd uiteindelijk achter Bottas, Magnussen en Schumacher veertiende, waarmee hij tevens laatste was door het hoge aantal uitvallers.

 
GP van Singapore

De race

Het circuit in Singapore is het op twee na langste rondje van het jaar, en qua totale racetijd is het de langste race van het seizoen. De Grand Prix behoort wel tot één van de langzaamste races van het seizoen. De gemiddelde snelheid is slechts rond de 175 km per uur en dan moet je weten dat er op de Raffles Boulevard ruim 300 km per uur bereikt kan worden. Door verbouwingsactiviteiten is de lay-out van het circuit tijdelijk wel gewijzigd. Het tunneltje onder de tribunes in de laatste sector en de vier langzame haakse bochten worden vervangen door een langer recht stuk. Wie daar voordeelt van heeft is moeilijk te bepalen, maar de gemiddelde snelheid per ronde neemt wel toe. Red Bull is natuurlijk favoriet, Ferrari heeft het vaak lastiger op de langzamere circuits, terwijl concurrenten Mercedes, McLaren, en Aston Martin meestal wat beter uit de voeten kunnen op de circuits met meer downforce. Bij een rondje langs de teams zie je wel dat ze niet allemaal zeker zijn van hun zaak in Singapore, en zichzelf graag in de underdog positie plaatsen. Misschien dat Alpine voor een stunt kan zorgen, in Monaco zag Alpine dat Esteban Ocon heel sterk was, met een P3 in kwalificatie. Bij Red Bull is één ding wel zeker, ze zullen niet dezelfde fout als die van vorig jaar maken tijdens de kwalificatierondjes in Q3 van Verstappen. Het is belangrijk om goed van voren de race aan te vangen, omdat inhalen nu eenmaal wat moeilijker is op het Marina Bay Circuit.  Overigens bereikt Verstappens teamgenoot Sergio Perez in Singapore een mijlpaal, het wordt de 250ste Grand Prix uit zijn carrière. In de laatste 25 gereden Grand Prix races wist alleen George Russell met Mercedes in Brazilië 2022 de reeks van Red Bul te onderbreken. Max Verstappen won 21 van die laatste 25 GP’s. Komt er daar weer eentje bij? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Singapore toe.

 

 
Leclerc VT1 Singapore

VT1

Charles Leclerc heeft de eerste vrije training van de Grand Prix van Singapore als snelste afgerond. Achter de Monegask slaagde teamgenoot Carlos Sainz erin er met de titel best of the rest vandoor te gaan, gevolgd door Max Verstappen, die zijn dominantie tijdens deze training niet wist te verwezenlijken. Er was genoeg actie op de baan en de coureurs schroomden niet om zoveel mogelijk data te verzamelen, in tegenstelling tot de vrije trainingen in Monza....lees verder

 
Sainz VT2 Singapore

VT2

Carlos Sainz heeft de vrijdagse trainingen voor de GP van Singapore als snelste man afgesloten. Tijdens de sessie onder het kunstlicht wist de Ferrari-coureur het Marina Bay Street Circuit in 1.32.120 te ronden. Met Charles Leclerc op de tweede stek heeft de Scuderia een ijzersterke indruk achtergelaten op de eerste actiedag. George Russel eindigde als derde. Red Bull kende op het eerste oog meer ongemakken in de meest representatieve training van het weekend. Max Verstappen moest genoegen nemen met de achtste positie....lees verder

 
Sainz VT3 Singapore

VT3

De laatste vrije training van het Singaporese raceweekend is alweer een feit. Op het circuit van Marina Bay werd zojuist de snelste tijd neergezet door Carlos Sainz. Daarachter ging de twee tijd in deze training naar George Russell . De top drie in de derde vrije training werd compleet gemaakt door Lando Norris. Voor Red Bull ging het opnieuw niet van een leien dakje, al leek het wel wat beter te gaan dan op vrijdag. Verstappen eindigde de sessie als vierde, op ruim drietiende van Sainz...lees verder

 

 
Kwalificatie Singapore

SAINZ OP POLE

1. Carlos Sainz
2. George Russel
3. Charles Leclerc

Carlos Sainz heeft opnieuw poleposition gepakt voor Ferrari. Hij hield George Russell en Charles Leclerc nipt achter zich, terwijl Lando Norris en Lewis Hamilton de top vijf volmaakten. Voor Red Bull Racing liep de kwalificatie uit op een drama. Max Verstappen werd in Q2 uitgeschakeld met een elfde tijd dankzij grote problemen met het schakelen, terwijl diezelfde problemen Sergio Pérez in een spin duwden. De Mexicaan viel zo als dertiende af, maar kan mogelijk nog profiteren van een gridstraf van Verstappen....lees verder

 

 

 
Sainz GP van Singapore

Sainz winnaar GP van Singapore

Carlos Sainz heeft de tweede overwinning uit zijn carrière gepakt op de straten van Singapore. De Spanjaard reed relatief vlekkeloos naar de winst, ondanks de chaos van de twee safety cars tijdens de wedstrijd. George Russell maakte in de laatste ronde een kostbare fout en gooide een derde plek weg en eindigde in de barrières. Norris pakte P2 en Hamilton maakte het podium compleet. Verstappen wist de schade te beperken door P5 te pakken.

Carlos Sainz startte de race van op de pole en kende een goede start. De Spanjaard bleef aan de leiding van de race terwijl Charles Leclerc op de zachte bandencompound beter startte dan George Russell en de tweede plaats veroverde.

Yuki Tsunoda zijn race zat er al tijdens de eerste ronde op, de Japanner moest opgeven na een contact met Sergio Perez in de Red Bull. Binnen een week wacht Tsunoda zijn thuisrace in Suzuka. Perez verloor een plaats tijdens het begin van de race terwijl Max Verstappen tijdens de beginfase probeerde om enkele plaatsen goed te maken. Tijdens de start van de race zagen we Lewis Hamilton rechtdoor gaan en Lando Norris en George Russell passeren. Hamilton reed rechts van de eerste bochtencombinatie maar gaf even later toch zijn positie terug aan Russell. Lando Norris hield hij wel achter zich en daarmee had Hamilton dus een plaats gewonnen.

Vooraan controleerde Carlos Sainz ondertussen de race met een kleine voorsprong op Charles Leclerc. Ferrari vroeg vervolgens om de kloof uit te breiden. In ronde 19 kreeg Oscar Piastri van het team te horen dat er mogelijk een regenbui zat aan te komen. Op de regenradar leek de regenbui echter langs het circuit te passeren in plaats van over het circuit.

Een ronde later kregen we echter plots de safety car op de baan. Logan Sargeant was immers tegen de muur gereden en er lagen brokstukken op de baan. Charles Leclerc liet een gat vallen tegen Carlos Sainz zodat er een dubbele pitstop kon plaatsvinden. Leclerc verloor echter nog steeds enkele plaatsen omdat hij door verkeer in de zogenaamde ‘fast lane’ niet meteen na zijn pitstop kon wegrijden.

Na de pitstops reeds Carlos Sainz nog steeds aan de leiding van de race, de twee Red Bulls bleven buiten waardoor Max Verstappen tweede in de race kwam te liggen. We kregen al snel een herstart en daarbij bleef Carlos Sainz zonder veel problemen aan de leiding van de race.

Na de herstart kon Max Verstappen op de harde bandencompound zijn positie niet lang handhaven. Op een nieuw setje banden slaagde George Russell er snel in om Verstappen te passeren. Ook Perez bevond zich enkele plaatsen verder in een gelijkaardige situatie en ook de Mexicaan verloor een positie. Op enkele ronden tijd verloor Verstappen op zijn harde bandencompound ook zijn plaats aan Lando Norris en Lewis Hamilton.

Halverwege de race reed Carlos Sainz nog steeds aan de leiding van de race. De Spanjaard controleerde het tempo, wat erop neerkwam dat hij het tempo eigenlijk drukte om de wagens achter zich dicht bij elkaar te houden. De bandenslijtage onder controle houden was duidelijk de boodschap. In Singapore een grote voorsprong bij elkaar rijden heeft weinig zin wanneer je weet dat er op ieder moment plots een safety car die voorsprong uit kan wissen.

Met het tempo dat gedrukt werd kregen we vooraan weinig strijd te zien maar wat meer in het midden en de achterhoede van het raceveld zagen we wel een strijd. Andermaal speelde Fernando Alonso daarin een hoofdrol. Esteban Ocon profiteerde van een aanval van Fernando Alonso op Sergio Perez om achtereenvolgens Alonso en Perez te passeren. Even later ging ook Alonso uiteindelijk voorbij aan Perez. Perez en Verstappen kregen duidelijk de rekening gepresenteerd van zo lang door te gaan op de harde bandencompound.

Max Verstappen en Sergio Perez kwamen even later allebei dan toch binnen voor hun pitstop. Beide Red Bull vielen serieus terug maar stonden wel op de medium band. Welke inhaalrace zouden ze nog kunnen rijden? Bij Red Bull hadden ze duidelijk gehoopt op een safety car-fase om zo een ‘goedkope pitstop’ te kunnen maken. Die kwam er frustrerende genoeg enkele ronden nadat Verstappen en Perez een pitstop gemaakt hadden. We kregen immers een virtuele safety car omdat Esteban Ocon met zijn Alpine stil was komen te staan.

Bij Mercedes besloten ze om van de virtuele safety car gebruik te maken om George Russell en Lewis Hamilton een pitstop te laten maken. Allebei werden ze op de medium bandencompound geplaatst. Nadat we terug een groene vlag kregen verhoogde Carlos Sainz dan toch het tempo. De Spanjaard wist uiteraard ook dat Russell en Hamilton in de Mercedes op de medium band een bedreiging konden vormen. Allebei waren ze zo’n anderhalve seconde sneller dan Sainz.

Bloedsnel waren George Russell en Lewis Hamilton maar zouden ze nog op het podium geraken of ook nog aanspraak kunnen maken op de overwinning? Russell snelde voorbij aan Leclerc en daarmee lag de weg open naar een podiumplaats en zelfs eventueel nog de overwinning. We kregen een superspannend slot van de GP van Singapore. George Russell reed immers richting Lando Norris en Carlos Sainz. De spanning viel te snijden, ook in de garagebox van Mercedes.

Met nog enkele ronden te gaan lag alles nog open. Wie zou deze race gaan winnen? Carlos Sainz, Lando Norris, George Russell of zelfs Lewis Hamilton. George Russell zette een aanval in op Lando Norris maar Norris pareerde die aanval succesvol en dat was vooral ook goed nieuws voor Carlos Sainz. 

In een bloedstollend slot zagen we beide Mercedes-rijders ongelooflijk veel druk uitoefenen op Lando Norris en Carlos Sainz. Vier rijders op een zakdoek maar in de allerlaatste ronde ging George Russell in de fout. De Brit ging rechtdoor en greep zo niet alleen naast de overwinning maar ook naar een podiumplaats en punten. Lewis Hamilton profiteerde om zo alsnog op het podium te finishen.

Maar het waren Carlos Sainz en Ferrari die mochten zegevieren. De Spanjaard schreeuwde het uit over de boordradio. Sainz en Ferrari brengen zo de zegereeks van Red Bull dit seizoen tot een einde. Geen ‘perfect seizoen’ dus voor Red Bull.

Carlos Sainz en Ferrari bouwden een stevig feestje, de Spanjaard kreeg ook hartelijke felicitaties van Lando Norris die in de McLaren als tweede op het podium finishte. Lewis Hamilton vervolledigde dus het podium terwijl Charles Leclerc nipt als vierde voor Max Verstappen wist te finishen.

Met dank aan F1journaal.be