Formule1start
 

 

RACE 11: Formula 1 Qatar Airways Austrian Grand Prix 2024

28 Juni 2024
12:30 - 13:30 Vrije training
16:30 - 17:30 Shootout
29 Juni 2024
12:00 - 13:00 Sprintrace
16:00 - 17.00 Kwalificatie
30 Juni 2024
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Oostenrijk
Actieve jaren: 1964, 1970-1987, 1997-2003, 2014-2024
Aantal races: 36
Contract: t/m 2030

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: C. Leclerc - Ferrari
2021: M. Verstappen - Red Bull
2020: V. Bottas - Mercedes
2019: M. Verstappen - Red Bull

 

 
 

De Grand Prix van Oostenrijk werd voor de eerste keer gehouden in 1964 op Zeltweg. Van 1970 tot 1987 werd er gereden op de Österreichring en van 1997 tot 2003 op de hertekende Österreichring die hernoemd werd naar A1 Ring. Vanaf 2014 wordt er na een onderbreking van elf jaar opnieuw een grand prix gereden in Oostenrijk, opnieuw op de A1 Ring die sinds 2011 omgedoopt werd tot de Red Bull Ring. Het circuit telt slechts twee linkerbochten, tegenover zeven afbuigingen naar rechts. Max Verstappen is met vier overwinningen recordhouder van deze race.

Nabij het ruim 5000 inwoners tellende dorp Spielberg ligt het circuit genaamd de Red Bull Ring. De ‘thuishaven’ van het team van Max Verstappen en Sergio Perez. Oostenrijk is het geboorteland van veel beroemde componisten, acteurs en sporters. Bekende Oostenrijkse F1 coureurs zijn Jochen Rindt, Alexander Wurz, Gerhard Berger en de in 2019 overleden 3-voudig wereldkampioen Niki Lauda. In de tweede race van deze triple-header wordt naast de 11de Grand Prix ook de derde Sprintrace van het seizoen gehouden. Het circuit bestaat uit drie lange rechte stukken met een bochtig gedeelte, wat de teams hoofdpijn bezorgt bij het vinden van het juiste compromis. De GP van Oostenrijk werd vorig jaar overschaduwd door de problematiek van de track limits. Een puinhoop was het met 1200 gevallen van overschrijdding van de lijnen en het regende tijdstraffen. De organisatie besloot om voor dit jaar tijdelijke grindbakken te realiseren bij bochten negen en tien om deze na de Grand Prix weer te verwijderen. Dat doen ze omdat het circuit ook wedstrijden in andere racesporten organiseert. Ze hopen hiermee het debacle van vorig jaar voor een groot deel op te lossen. Wij hopen mee, want vorig jaar was het echt een blamage. Hopen doen ze bij McLaren ook. Lando Morris moest afgelopen weekend toezien hoe Max Verstappen zijn zevende overwinning van het seizoen behaalde in Spanje. McLaren zag echter dat Norris de snelste was in Spanje en kijkt uit naar Oostenrijk. Teammanager Zak Brown van McLaren denkt dat Verstappen daar is te verslaan. Op zich is dit optimisme van dit team best te begrijpen, ze hebben stappen gemaakt. Misschien wel meer en beter dan de andere teams in de Formule 1. En dus lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat we Lando Norris als favoriet aanwijzen voor de zege in Oostenrijk.

 

2023

Max Verstappen won op superieure wijze de GP van Oostenrijk. Verstappen had aan het einde van de race zo’n grote voorsprong op Leclerc dat hij twee ronden voor het einde over de boordradio aangaf graag een pitstop te willen maken naar softs, om daarna ook het punt voor de snelste raceronde te pakken. Charles Leclerc bevestigde de vooruitgang van Ferrari met een tweede plaats terwijl Sergio Perez een sterke inhaalrace beloond zag met een derde plaats op het podium. Sainz moest genoegen nemen met de vierde plaats. Norris reed een sterke race met de verbeterde McLaren en werd vijfde én uitgeroepen tot Driver of the Day. Fernando Alonso reed als zesde onder de vlag door. Hamilton kwam na een moeilijke middag als zevende over de streep. George Russell, Pierre Gasly en Lance Stroll verdeelden de overige punten.

 

De race

Het klinkt raar dat we Max Verstappen niet zien als de favoriet voor Oostenrijk, toch zal Verstappen dat ook zo zien. De Red Bull bolide mist de betrouwbare snelheid die ze eerder wel hadden. Na de race in Barcelona kunnen we daar niet omheen. Lando Norris kon op het einde van de race goed blijven pushen op de banden, daar waar Verstappen toch wel aan power moest inleveren ten opzichte van Norris. Het enige voordeel dat Verstappen heeft is zijn constantheid en daar kan Norris nog niet aan tippen. Bij Red Bull is dus de hoop gevestigd op Max en zijn talent als coureur. Een ander probleem is bij Red Bull de andere coureur, Sergio Perez. In Spanje vertrok McLaren coureur Piastri als negende en Perez als elfde. In de uitslag werd Piastri zevende en Perez achtste. Maar wat te denken geeft is dat Piastri 26 seconden eerder finishte dan Perez. Een enorm verschil, en dat is verontrustend. Is de Red Bull auto nu echt minder of ligt het aan de Mexicaan die deze bestuurt? Als Perez in Oostenrijk weer zo’n enorme klap te verduren krijgt, ga je toch voorzichtig afvragen of Perez wel de geschikte tweede rijder is voor Red Bull. Nou ja, de tijd zal het leren. Bij Mercedes is er een kleine glimlach te bespeuren. Zowel Hamilton als Russel lijken steeds meer vertrouwd met de auto, en ze denken dat een GP zege steeds dichterbij komt. Bij Ferrari wil het niet zoals men wenst en ook de coureurs lijken onderling wat frictie te krijgen. Teambaas Cedric Vasseur zal er alles aan moeten doen om de neuzen dezelfde richting op te krijgen. Geen gemakkelijke taak voor de komende vier races tot aan de zomerstop. Misschien dat een goed resultaat in Oostenrijk hem een handje kan helpen. Flavio Briatore is aangesteld als adviseur bij Alpine. Een opvallende keuze van het Franse fabrieksteam. Het is natuurlijk toeval, maar Alpine begint met Gasly en Ocon zich te melden richting de middenmoot. Ze zijn inmiddels Williams, Sauber en Haas al gepasseerd bij de constructeurs. Het verschil met RB is nog wel 20 punten, maar is overbrugbaar in de loop van het seizoen. Verder nog een mededeling van interne aard: ik waag mij niet meer aan voorspellingen voor de race en geef ik ook geen tips meer - zie vorige voorbeschouwing van de GP van Spanje – (lol) Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Oostenrijk toe.

   
Verstappen VT Oostenrijk

VT

De enige vrije training in Oostenrijk zit erop. Op de Red Bull Ring werd de snelste tijd genoteerd door Verstappen . Achter hem werd de tweede tijd gereden door Piastri, terwijl Leclerc de top drie compleet wist te maken. Verstappen zorgde voor code rood omdat de motor ermee stopte maar had geluk dat het op het rechte eind voor de pitboxen gebeurde, zodat hij snel naar de box kon worden geduwd. Verstappen kon na een paar minuten weer verder....lees verder

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Lando Norris
3. Oscar Piastri

Max Verstappen heeft de pole position gepakt nadat de Nederlander de snelste man was in de sprint kwalificatie. Verstappen hield in het laatste kwalificatiedeel Lando Norris en Oscar Piastri van zich af. Charles Leclerc kwam niet eens tot een rondje in Q3 wegens mechanische problemen....lees verder

 

 

Verstappen wint sprintrace

Max Verstappen heeft op de Red Bull Ring de overwinning tijdens de sprintrace behaald. Verstappen moest aan het begin van de race even hevig strijden met beide McLarens maar won uiteindelijk redelijk vlot de sprintrace.

Max Verstappen veroverde gisteren met slechts een handvol duizendsten voorsprong de polepositie voor de sprintrace. Het werd vooral uitkijken of Lando Norris tijdens de sprintrace en dan vooral ook bij de start Max Verstappen zou kunnen bedreigen voor de overwinning.

Nadat de oorspronkelijke start was afgebroken en we een extra formatieronde kregen kon de sprintrace dan toch beginnen. Max Verstappen startte goed, Lando Norris kwam iets minder goed weg en werd onder druk gezet door zijn teamgenoot Oscar Piastri. Norris kon echter toch zijn tweede plaats behouden. Wat verderop in het rijdersveld maakten beide Ferrari’s vooral plaatsen goed.

Lando Norris zette Max Verstappen steeds meer onder druk en in de vijfde ronde probeerde Norris met een erg laat remmanoeuvre voorbij te gaan aan Verstappen. Met een zogenaamde block-pass ging Norris voorbij aan Verstappen maar een bocht verder deed Verstappen op zijn beurt een block-pass bij Norris. Norris verloor daardoor niet alleen opnieuw zijn leidersplaats aan Verstappen, ook teamgenoot Oscar Piastri ging voorbij aan Norris waardoor hij terugviel naar de derde plaats.

Max Verstappen slaagde er vervolgens in om geleidelijk aan een klein beetje afstand te nemen van Oscar Piastri maar de eerste zeven rijders in de race bevonden zich erg dicht bij elkaar. Voorbij halverwege de sprintrace was het vooral uitkijken naar gevechten wat verderop het rijdersveld. Verstappen bouwde immers een voorsprong uit van zo’n twee seconden op Piastri.

Met nog enkele ronden te gaan was het vooral uitkijken naar de onderlinge strijd tussen beide McLarens. Zou Lando Norris alsnog Piastri passeren voor de tweede plaats? Uiteindelijk slaagde Max Verstappen erin om vlot de sprintrace te winnen, voor Oscar Piastri en Lando Norris die de top drie vervolledigden. Na slechts één oefensessie en een kwalificatie hebben de teams tijdens de sprintrace ongetwijfeld ook veel geleerd voor de race van morgen. Om 16u is er al de kwalificatie voor die race.

Met dank aan F1journaal.be

 

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Lando Norris
3. George Russel

Max Verstappen pakt de poleposition voor de GP van Oostenrijk met overmacht. De Nederlander voelde zich uitstekende in zijn bolide op het thuiscircuit van Red Bull en versloeg tegenstander McLaren ditmaal met een groter verschil. Lando Norris kon het tempo van Verstappen niet bijbenen en pakte de tweede startplek voor de race op zondag. George Russel eindigde als derde....lees verder

 

 

 

 

Russel wint na chaotisch einde race

Mercedes en George Russell hebben tijdens de GP van Oostenrijk optimaal geprofiteerd van een aanrijding tussen Max Verstappen en Lando Norris. Russell won immers de race na contact tussen Verstappen en Norris. Verstappen finishte ondanks een lekke band en tijdstraf als vijfde terwijl Lando Norris moest opgeven.

Veel oranjefans op de tribunes van de Red Bull Ring en die waren er uiteraard allemaal om polesitter Max Verstappen aan te moedigen. Van op de pole maakte Verstappen een perfecte start en hij bleef dan ook aan de leiding van de race, voor Lando Norris.

Bij de start was er contact tussen Charles Leclerc en Oscar Piastri. Leclerc zat in de sandwich tussen twee wagens en kon er niets aan doen, hij was echter wel het belangrijkste slachtoffer en moest een nieuwe voorvleugel gaan halen. Leclerc zijn race zat er eigenlijk al op.

Tijdens de beginfase van de race viel er verder maar weinig spektakel te noteren op de Red Bull Ring. In ronde 17 kwam Charles Leclerc al voor de tweede keer binnen om een pitstop te maken. Lewis Hamilton overschreed tijdens het binnenkomen van de pitlane de witte lijn en dat leverde hem een tijdstraf op van vijf seconden.

Fernando Alonso torpedeerde op zijn beurt Guanyu Zhou in de derde bocht, ook Alonso kreeg van de wedstrijdleiding een tijdstraf, de tweevoudig F1-kampioen kreeg 10 seconden tijdstraf voor de aanrijding.

Max Verstappen werd ondertussen onderzocht voor een eventuele ‘unsafe release’ waarbij hij vlak voor de neus van Lando Norris in de pitlane opnieuw weggestuurd werd. Norris moest even remmen maar uiteindelijk besloten de stewards om geen tijdstraf op te leggen. Teamgenoot Sergio Perez kreeg wel een tijdstraf van vijf seconden voor het te snel rijden in de pitlane.

oor wat spektakel op het circuit moesten we even bij Alpine zijn waar Esteban Ocon en Pierre Gasly met elkaar het gevecht aangingen. Vooraan controleerde Max Verstappen ondertussen de race, de Nederlander had zo’n zeven seconden voorsprong op Lando Norris.

Met nog twintig ronden te gaan kwamen Max Verstappen en Lando Norris allebei binnen voor hun laatste bandenwissel. De pitstop van Max Verstappen verliep niet goed want links achteraan ging de band niet vlot van de wagen, de pitstop van Lando Norris verliep veel beter en zo won hij zo’n drietal seconden op Verstappen.

Norris was aan het jagen op Max Verstappen en we leken dan toch een erg spannend slot van de race te krijgen. Lando Norris deed een eerste aanval bij het aanremmen voor de derde bocht maar Verstappen slaagde erin de aanval af te wenden. Norris deed wel zijn beklag over ‘weaving under braking’.

Met nog twaalf ronden te gaan opnieuw een inhaalpoging van Lando Norris op Verstappen, Norris schoot rechtdoor in de derde bocht en verloor zo opnieuw de positie aan Verstappen. Opnieuw deed Lando Norris zijn beklag over Verstappen die manoeuvreerde onder het remmen.

Even later kregen we opnieuw een poging in bocht drie van Lando Norris. Daarbij kwam het tot contact tussen Max Verstappen en Lando Norris. Allebei stonden ze lek en verloren ze heel wat posities. Verstappen slaagde erin om terug te keren naar de pits en verder te rijden terwijl Lando Norris moest opgeven.

Een furieuze Lando Norris stapte uit zijn wagen terwijl George Russell plots de nieuwe leider in de race was. Carlos Sainz reed tweede maar werd gepasseerd door Oscar Piastri die tijdens de slotronden nog stevig ging jagen op Russell.

Uiteindelijk slaagde George Russell erin om totaal onverwacht de GP van Oostenrijk te winnen. Oscar Piastri en Carlos Sainz vervolledigden het podium. Russell en Mercedes profiteerden optimaal van het incident tussen Max Verstappen en Lando Norris. Verstappen kreeg een tijdstraf van tien seconden maar finishte desondanks nog steeds op de vijfde plaats.

Met dank aan F1journaal.be