Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Oostenrijk 2021

 

FORMULA 1 GROSSER PREIS VON ÖSTERREICH 2022

08 Juli 2022
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Kwalificatie
09 Juli 2022
12:30 - 13:30 Tweede vrije training
16:30 - 17.30 Sprintrace
10 Juli 2022
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Oostenrijk
Actieve jaren: 1964, 1970-1987, 1997-2003, 2014-2022
Aantal races: 33

Laatste 5 winnaars:
2021: M. Verstappen - Red Bull
2020: V. Bottas - Mercedes
2019: M. Verstappen - Red Bull
2018: M. Verstappen - Red Bull
2017: V. Bottas - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Oostenrijk 2022

De Grand Prix van Oostenrijk werd voor de eerste keer gehouden in 1964 op Zeltweg. Van 1970 tot 1987 werd er gereden op de Österreichring en van 1997 tot 2003 op de hertekende Österreichring die hernoemd werd naar A1 Ring. Vanaf 2014 wordt er na een onderbreking van elf jaar opnieuw een grand prix gereden in Oostenrijk, opnieuw op de A1 Ring die sinds 2011 omgedoopt werd tot de Red Bull Ring. Het circuit telt slechts twee linkerbochten, tegenover zeven afbuigingen naar rechts. Alain Prost en Max Verstappen zijn met drie overwinningen recordhouders van deze race.

Na deze race zijn we precies op de helft van het seizoen. Race 11 wordt verreden op de Red Bull Ring gelegen bij Spielberg in Oostenrijk. Dit weekend wordt tevens de tweede sprintrace van het seizoen verreden. Maximaal zijn er dus 34 punten te verdienen voor een coureur. 25 punten voor de winnaar van de race, en 1 punt voor de snelste ronde en 8 punten voor de winnaar van de sprintrace. In de GP van Emilia Romagna wist Max Verstappen deze maximale score te behalen. Of Verstappen in staat is dit te herhalen op het thuiscircuit van Red Bull, is afwachten. Na de GP van Engeland zag Verstappen zijn concurrenten ietsje inlopen. Verstappen kon door pech aan de vloer, opgelopen in het begin van de race, de schade beperken door als zevende te finishen. In Oostenrijk voelt Verstappen zich als een vis in het water, en zal graag voor de vierde keer hier willen zegevieren. En dus is de concurrentie gewaarschuwd. Teamgenoot Sergio Perez staat 34 punten achter Verstappen, maar er wordt vooral gekeken naar Charles Leclerc. De Monegask staat derde met een achterstand van 43 punten. Bij Ferrari weten ze dat de komende drie races in Juli tot aan de zomerstop cruciaal zullen zijn. Wanneer Verstappen en Red Bull maximaal gaan scoren, dan wordt het met nog negen races te gaan na de zomerstop, een moeilijk verhaal voor de Italiaanse renstal. Max Verstappen rijdt in Oostenrijk zijn eerste ‘thuiswedstrijd’, Zandvoort volgt nog op 4 September. Men verwacht weer een bijna volledig Oranje gekleurd op de Red Bull Ring, er worden tussen de 30 en 50 duizend Oranjefans verwacht. Na de spectaculaire race in Engeland zal het mooi zijn om opnieuw spektakel te kunnen zien, maar dan het liefst met als uitkomst een juichende Max Verstappen.

 
Verstappen Oostenrijk 2021

2021

Onze landgenoot Max Verstappen heeft met bijna spelend gemak de Grand Prix van Oostenrijk gewonnen. Naaste concurrent Lewis Hamilton behaalde een teleurstellende vierde plaats waardoor Verstappen zijn voorsprong in het kampioenschap serieus vergroot. Valtteri Bottas wist zijn Mercedes naar de tweede plaats te sturen en Lando Norris ronde het podium af met een knappe derde plaats. Carlos Sainz reed de Ferrari naar plaats vijf voor Red Bull coureur Sergio Perez. Daniel Ricciardo eindigde in Oostenrijk als zevende en Charles Leclers passeerde de finishlijn als achtste. Pierre Gasly kwam als negende over de eindstreep en Fernando Alonso pakte het laatste WK puntje namens Alpine.

 
Voorbeschouwing GP van Oostenrijk

De race

Afgelopen weekend in Engeland wist Mick Schumacher zijn eerste punten te scoren in dit F1 seizoen. De ‘zoon van’ reed er meteen 4 bij elkaar. Een leuke opsteker voor hem en Team Haas, dat ook nog een punt pakte met Magnussen, na alle tegenslagen de afgelopen races. Lando Norris eindigde de Engelse GP als zesde. Norris is bezig met een wisselvallig seizoen bij McLaren maar kan hoop putten uit dit resultaat, immers werd hij vorig jaar derde in de race op de Red Bull Ring. Uit de laatste 5 gereden races haalde ‘oude rot’ Fernando Alonso 30 punten. Niet slecht voor de Alpine coureur en hij lijkt zich goed te voelen in de auto en bij het Franse team. Alonso mag zeker in staat worden geacht om weer punten te pakken in Oostenrijk. In de laatste 3 races haalde Verstappen de meeste punten, 56 stuks in totaal. Op nummer drie staat, met dezelfde aantal races, Lewis Hamilton. De Mercedes coureur kwam tot een aantal van 43 punten, eentje minder dan nummer twee Carlos Sainz. Hamilton lijkt zich de laatste races steeds comfortabeler te voelen in zijn bolide. De Brit mag dan voor de titel weinig hoop hebben, onderschatten moet je hem nooit. Laten we hem maar een outsider noemen in Oostenrijk. Valtteri Bottas won de Grand Prix twee maal en vorig jaar eindigde hij als tweede. Echter reed hij toen in een Mercedes en tegenwoordig in een Alfa Romeo. Bottas zal al tevreden zijn wanneer hij in de punten rijd. We kunnen er niet omheen, Max Verstappen is de te kloppen man in Oostenrijk. Ferrari zal er alles aan doen om de zege weg te kapen voor de neus van onze landgenoot. Verstappen zal er niet zenuwachtig van worden. Zolang er geen carbon op de baan ligt, zie ik Verstappen zondag na 71 ronden als eerste de finishlijn passeren. Dat denken de meeste wedkantoren overigens ook! Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Oostenrijk toe.

 

 
Verstappen VT1 Oostenrijk

VT1

De eerste sessie van het sprintweekend in Oostenrijk zit er alweer op. Op het circuit van Spielberg werd de eerste vrije training verreden, tevens de laatste voorbereiding op de kwalificatie van later vandaag. De snelste tijd werd gereden door Max Verstappen . Achter hem werd de tweede tijd genoteerd door Charles Leclerc . De top drie werd compleet gemaakt door George Russell....lees verder

 
Sainz VT2 Oostenrijk

VT2

Op de Red Bull Ring in Spielberg werd zaterdag de tweede vrije training verreden. Het was de laatste sessie voor de sprintrace van later vanmiddag. De snelste tijd in deze training werd gereden door niemand minder dan Ferrari coureur Carlos Sainz . De tweede tijd was er voor Charles Leclerc . De top drie werd compleet gemaakt door Red Bull coureur Max Verstappen....lees verder

 

 

VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Charles Leclerc
3. Carlos Sainz

Max Verstappen mag tijdens de sprintrace van zaterdag starten vanaf poleposition. De coureur van Red Bull Racing was de snelste, en met zijn tijd was de Nederlander 29 duizendsten sneller dan Charles Leclerc. Carlos Sainz maakt de top-drie compleet. Deze poleposition biedt natuurlijk nog geen enkele garanties voor de hoofdrace van zondag. De startvolgorde voor de hoofdrace wordt bepaald door de uitslag van de sprintrace. Er was een dubbele crash voor Mercedes....lees verder

 

 

 

Verstappen wint Sprintrace

Max Verstappen heeft de sprintrace in Oostenrijk weten te winnen, zonder enige echte moeite. Charles Leclerc probeerde direct de aanval te zoeken bij de Nederlander, maar kwam daardoor in een gevecht terecht met Carlos Sainz. Daardoor start Verstappen de Grand Prix van Oostenrijk ook vanaf de eerste plek, met de beide Ferrari-coureurs achter zich. Het was een sprintrace waar de nodige inhaalacties te zien waren....lees verder

 

 

 

 
Leclerc winnaar GP van Oostenrijk

Charles Leclerc wint, Verstappen tweede

Vreugde en verdriet bij Ferrari tijdens de GP van Oostenrijk. Charles Leclerc won immers de race maar teamgenoot Carlos Sainz moest met een brandende Ferrari opgeven. Max Verstappen beperkte met zijn tweede plaats de schade terwijl Lewis Hamilton opnieuw op het podium wist te finishen.

Tijdens de start bleef Max Verstappen aan de leiding van de race, voor beide Ferrari’s. Het was Sergio Perez die in de tweede bocht in de problemen kwam want enkele bochten ver in de race kwam het tot contact met George Russell. De Mexicaan belandde met zijn bolide in de grindbak maar geraakte er opnieuw uit.

Charles Leclerc vond daarna aansluiting bij Max Verstappen en zette de Nederlander steeds meer onder druk. Leclerc bouwde geleidelijk aan op om Verstappen aan te vallen. In ronde 10 verraste Leclerc Verstappen door van erg ver binnendoor te proberen duiken en Verstappen uit te remmen. De Nederlander behield met veel moeite de leiding in de race. Twee ronden later was het dan toch raak voor Charles Leclerc want de Monegask ging voorbij aan Verstappen en veroverde zo de leiding in de race.

In ronde 13 kwam Verstappen vervolgens binnen voor een erg vroege pitstop. Beide Ferrari’s bleven vervolgens buiten. Ondertussen zagen we een erg mooi gevecht in het middenveld. Vijf wagens aan het strijden voor positie en dat zonder contact. Nog voor halverwege de race kwamen ook beide Ferrari’s binnen voor een pitstop. Daarmee kwam Max Verstappen opnieuw aan de leiding van de race.

Dat was echter niet voor lang want Charles Leclerc reed op enkel ronden tijd de kloof met Max Verstappen opnieuw dicht. In ronde 32 ging Leclerc probleemloos opnieuw voorbij Verstappen. Max Verstappen maakte even later een tweede pitstop terwijl beide Ferrari’s gewoon bleven doorgaan op hun strategie met één pitstop. Verstappen kwam als derde opnieuw de baan op, achter beide Ferrari’s maar voor beide Red Bulls. Daarmee leek Ferrari op weg naar een dubbeloverwinning, al kon eventuele regen of een safety car nog roet in het eten gooien. Hopen dat geen van de rijders crashen en dat scheelde niet veel.

Er waren heel wat gevechten op de baan waarbij het meermaals bijna tot contact of een crash kwam. Ferrari zorgde in ronde 50 dan toch voor een verrassing door raceleider Charles Leclerc binnen te roepen voor een tweede pitstop. Lelcerc viel daardoor terug tot achter Max Verstappen. Carlos Sainz volgde een ronde later ook en net als Leclerc viel Sainz terug. Beide Ferrari’s konden op hun nieuw setje banden beginnen aan de inhaaljacht op Max Verstappen die door de pitstops bij Ferrari opnieuw aan de leiding kwam te liggen.

In ronde 53 was het al prijs voor Charles Leclerc want de Monegask passeerde Verstappen om zo de leiding in de race opnieuw te veroveren. Ondertussen was ook Carlos Sainz de kloof met Max Verstappen snel aan het dichten. Net wanneer Sainz Max Verstappen leek te gaan inhalen sloeg het noodlot echter toe. Sainz zijn motor gaf de geest. Hartverscheurend voor Carlos Sainz die na zijn overwinning in Groot-Brittannië opnieuw bezig was aan een erg sterk raceweekend en op weg leek naar de tweede plaats op het podium. De wagen van Sainz vloog in brand en de Ferrari-motor in zijn bolide was ongetwijfeld definitief afgeschreven. Gelukkig voor Leclerc slaagden de marshalls erin om de wagen van Sainz te blussen en hem snel van de baan te halen.

Tijdens de virtuele safety car maakten Leclerc en Verstappen allebei een pitstop en schakelden ze over naar een setje medium banden. Allebei gingen ze volgas bij het hervatten van de race. Slechts enkele seconden tussen beide heren. Leclerc deed na de herstart zijn beklag over het gaspedaal dat niet volledig goed functioneerde. Max Verstappen kreeg van Red Bull de boodschap om voluit te gaan en de Nederlander naderde steeds meer op Leclerc. We kregen een superspannend slot van de race.

Met nog één ronde te gaan had Leclerc nog slechts een voorsprong van iets meer dan twee seconden. Ondanks de problemen in zijn Ferrari slaagde Leclerc erin om de race te winnen, voor Max Verstappen en Lewis Hamilton die het podium vervolledigden. Door zijn overwinning nadert Charles Leclerc ook op Max Verstappen in de wk-tussenstand.

Met dank aan F1journaal.be