RACE 6: Formula 1 Cryto.com Miami Grand Prix 2024
03 Mei 2024
18:30 - 19:30 Vrije training
22:30 - 23:30 Shootout
04 Mei 2024
18:00 - 19:00 Sprintrace
22:00 - 23:00 Kwalificatie
05 Mei 2024
22:00 Race
Race: Grand Prix van Miami
Actieve jaren: 2022-2024
Aantal races: 2
Contract: t/m 2031
Laatste winnaar:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
De Grand Prix van Miami is een Formule 1-race. Het circuit is speciaal ontworpen voor de Formule 1 race en is aangelegd rond het stadion van het American footballteam Miami Dolphins. De eerste twee edities werden gewonnen door Red Bull-coureur Max Verstappen. Het circuit heeft een lengte van 5410 meter, telt 19 bochten en wordt enkele weken voor de race opgebouwd en na afloop weer gedemonteerd. De Grand Prix van Miami staat sinds 2022 op de Formule 1 kalender.
Vanaf 20 maart 2022 tot en met 21 April 2024 zijn er 49 Grand Prix races verreden. Red Bull won er daar 42 stuks van, mede omdat in 2022 Ferrari er nog 4 wisten te winnen en Mercedes er ook nog eentje op zijn naam kon schrijven. In 2023 wist Ferrari dankzij Carlos Sainz de hegemonie van Red Bull te doorbreken in Singapore. De overige 21 races van afgelopen seizoen gingen naar Red Bull. Dit jaar was opnieuw Sainz de gelukkige om een race te winnen, die van Australië. Max Verstappen won vorig jaar de race in Miami, waar zijn recordreeks van tien zeges op rij begon. Het was ook in Miami waar Verstappen na afloop van de race even knielend naast zijn auto op zijn nummer 1 wees, een kleine sneer naar Sergio Perez die voorafgaande dat seizoen nog aan iedereen liet weten dat hij voor de titel zou gaan in 2023. De afloop is ons allen bekend. Race 6 op de F1 kalender is dus op het Miami International Autodrome. De miljoenenstad Miami ligt in het zuidoosten van de Amerikaanse staat Florida. Wij zeggen wel Miami maar eigenlijk ligt het circuit in Miami Gardens, een stad (buitenwijk) grenzend aan Miami. Het is de derde keer dat er een Grand Prix wordt gehouden in Miami, en voor het eerst wordt er hier een sprintrace gehouden. Max Verstappen zal ook dit jaar, zeker gezien zijn suprematie in China, de favoriet zijn voor de GP zege. Dat Verstappen ook dit jaar, ondanks een uitvalbeurt in Australië, weer de boventoon voert in het F1 veld is knap te noemen. Zijn technische inzicht en rijvaardigheden met natuurlijk een geweldig team om hem heen, maakt dat Verstappen niet alleen in Miami favoriet is. Verstappen gaat natuurlijk vol voor zijn vierde wereldtitel op rij ondanks de interne perikelen bij zijn team Red Bull Racing. Na Miami hebben we een kwart van het seizoen erop zitten. Miami is niet de sleutelrace van het seizoen, maar als Verstappen daar de winst pakt in zowel de sprintrace als de GP, dan zal er een behoorlijke dreun uitgedeeld worden naar de concurrentie.
2023
Sergio Perez leek van op de polepositie een ideale zaak te kunnen gaan doen, maar niet Perez maar wel Max Verstappen wist na een ijzersterke inhaalrace de GP van Miami op zijn naam te zetten. Verstappen vertrok vanaf de negende positie op de startgrid. Sergio Perez moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats terwijl Fernando Alonso het podium compleet maakte. Russell wist de race als vierde te eindigen. Sainz had geen makkelijke race, met onder andere een tijdstraf van vijf seconden voor te hard rijden in de pits, en werd vijfde. Lewis Hamilton had bij de start een aanvaring met Nico Hülkenberg en leek lange tijd geen progressie te maken vanaf zijn dertiende startplaats, maar werkte zich na zijn pitstop nog op naar de zesde plaats. Leclerc, Gasly, Ocon en Magnussen pakten de overige punten op het Miami International Autodrome.
De race
Na de race in Miami in 2022 verliet Charles Leclerc Amerika als leider in de WK stand. In de race eindigde hij als tweede achter Verstappen op nog geen vier seconden. Een jaar later, in 2023 dus, ging diezelfde Leclerc weg uit Miami als zevende in de stand en eindigde hij de race ook als zevende met een achterstand van 53 seconden op winnaar Verstappen. Het geeft aan dat het ene jaar een Formule 1 race niet het andere is op hetzelfde circuit. Voor dit jaar ziet het er allemaal weer wat beter uit voor Leclerc, maar of het zoveel beter gaat om Verstappen te verslaan lijkt een utopie. Ferrari, met Leclerc en Sainz, moet vooral McLaren in de gaten houden. Lando Norris liet in China zien dat wanneer hij in de ‘schone lucht’ rijdt aardig het tempo van Red Bull kan bijhouden. Ook Fernando Alonso mag je niet geheel uitvlakken in Miami. Alonso voelt zich thuis op dit circuit en kan wel eens voor een verrassing gaan zorgen komend weekend. Daniel Ricciardo heeft een gridstraf van 3 plaatsen te pakken voor de GP van Miami. Hij kreeg deze straf direct na de GP van China voor het inhalen van Nico Hulkenberg toen de Safety-Car nog op de baan was. Ik ben benieuwd of we Ricciardo en Stroll samen als vrienden het paddock zullen betreden. Na het voorval in China lijkt die kans miniem te noemen. Ik kijk wel uit naar de strijd tussen Ricciardo en Tsunoda bij RB. De Australiër moet punten scoren, en het liefst meer dan zijn teamgenoot. Team Haas is Amerikaans, en heeft dit jaar dus eigenlijk drie ‘thuisraces’. Voor Logan Sargeant is het een echte thuisrace. De 23-jarige Amerikaan is geboren in Fort Lauderdale, zo’n 40 kilometer ten Noorden van Miami. Vorig jaar eindigde Sargeant als laatste in ‘zijn’ Grand Prix. Zal de Williams coureur, net als Guanyu Zou in China, na afloop van de race toch een eigen plekje krijgen op het start/finish gedeelte? Er zijn dit weekend net als in China weer 34 punten maximaal te behalen voor een coureur. In China behaalde Verstappen er 33, en hij zal met dit aantal in Miami ook dik tevreden zijn. De Grand Prix is zondag 5 mei en start om 22.00 uur in de avond, Nederlandse tijd. Zet maar wat te drinken en te happen klaar, en hopelijk wordt het dan dubbel genieten. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Miami toe.
Vrije training
Max Verstappen heeft de eerste en enige vrije training voor de Grand Prix van Miami afgesloten met de snelste tijd. Verstappen eindigde de sessie voor Oscar Piastri en Carlos Sainz, die ieder een tiende moesten toegeven. Charles Leclerc spinde al vroeg in de VT, daardoor zat de enige vrije training voor hem er al snel op....lees meer
MAX VERSTAPPEN OP POLE
1. Max Verstappen
2. Charles Leclerc
3. Sergio Perez
Max Verstappen heeft korte metten gemaakt met zijn concurrenten in de sprintkwalificatie in Miami. De Red Bull Racing-coureur noteerde de snelste tijd en pakte daarmee de pole position voor de sprintrace, die op zaterdag verreden wordt. Leclerc eindigde als tweede voor Sergio Perez in de Red Bull....lees verder
Verstappen wint Sprintrace
Max Verstappen won in Miami erg vlot de sprintrace. Verstappen reed onbedreigd richting de overwinning, voor Charles Leclerc en Sergio Perez die de top drie vervolledigden.
Al voor aanvang van de sprintrace kregen we ‘drama’ in de pitlane want Esteban Ocon reed uit de garagebox en tegen Charles Leclerc zijn Ferrari. De stewards oordeelden snel dat Ocon overduidelijk de schuldige was en de Fransman kreeg meteen een tijdstraf van tien seconden.
Max Verstappen kende van op de polepositie een goede start, net als Charles Leclerc maar Verstappen slaagde erin om Leclerc achter zich te houden. Daarachter kwam het tot een aanrijding waarbij Lando Norris, Lance Stroll, Fernando Alonso en Lewis Hamilton betrokken waren. Norris was daarvan het grootste slachtoffer want hij moest onmiddellijk opgeven. Ook Lance Stroll moest even later opgeven met schade en aangezien er heel wat brokstukken op de baan lagen kregen we een safety car.
Bij de herstart na de safety car-fase bleef Verstappen opnieuw vlot aan de leiding van de race, voor Charles Leclerc en een verrassend sterke Daniel Ricciardo die bij de oorspronkelijke start van de race Sergio Perez had verschalkt om de derde plaats te veroveren. In de vijfde ronde slaagde Sergio Perez er echter in om de derde plaats opnieuw te heroveren.
Max Verstappen bouwde ondertussen een kleine voorsprong uit op Leclerc maar echt voluit wegrijden van de Monegask kon hij niet. Halverwege de race had Verstappen een voorsprong van twee seconden op Leclerc. De meeste actie op de baan zagen we in het middenveld waar Carlos Sainz ronden lang vlak achter Daniel Ricciardo reed.
Inhalen op het circuit van Miami is echter bijzonder moeilijk en dat zagen we niet alleen bij de strijd Ricicardo-Sainz maar ook bij Magnussen-Hamilton. Hamilton beet zijn tanden stuk in zijn strijd met Magnussen voor de achtste plaats. Hamilton kreeg achteraf 20 seconden penalty. Magnussen kreeg er zelfs 35.
Uiteindelijk slaagde Max Verstappen er op redelijk vlotte wijze in om de sprintrace te winnen. Charles Leclerc en Sergio Perez vervolledigden de top drie. Straks is er de kwalificatie voor de race op zondag.
MAX VERSTAPPEN OP POLE
1. Max Verstappen
2. Charles Leclerc
3. Carlos Sainz
De startopstelling voor de Grand Prix van Miami is bekend. Op het Miami International Autodrome werd de pole position gepakt door Max Verstappen. Hij deelt morgen de eerste startrij met Ferrari coureur Charles Leclerc. De top drie werd compleet gemaakt Carlos Sainz. Perez eindigde als vierde....lees verder
Norris wint zijn eerste Grand Prix
Lando Norris is er tijdens de GP van Miami in geslaagd om zijn eerste F1-overwinning te behalen. Max Verstappen moest genoegen nemen met de tweede plaats terwijl Charles Leclerc het podium vervolledigde.
Max Verstappen maakte van op de polepositie een erg goede start, Leclerc kwam iets moeizamer weg maar het was vooral Sergio Perez die zichzelf in de kijker reed. De Mexicaan schoot rechtdoor in de eerste bocht en kegelde daarbij bijna niet alleen beide Ferrari’s van de baan maar ook Max Verstappen. Het was een mirakel dat Perez geen enkele wagen raakte.
Door dat manoeuvre van Perez verloor Charles Leclerc van in de eerste ronde meteen wat de aansluiting met Verstappen waardoor hij in de tweede ronde geen DRS kreeg. Oscar Piastri voerde in de McLaren meteen de druk op Leclerc op. In de vijfde ronde ging Oscar Piastri voorbij aan Charles Leclerc. Leclerc en Sainz bleven echter met de hulp van DRS vlak achter Piastri rijden.
Ook verderop het rijdersveld zagen we heel veel strijd op de baan. De meeste rijders bevonden zich dan ook binnen 1 à 2 seconde van elkaar en dat zorgde ervoor dat de minste fout werd afgestraft. Vooraan zat Carlos Sainz vast achter Charles Leclerc in de andere Ferrari, de Spanjaard vroeg dan ook aan het team of er eventueel een andere strategie toegepast kon worden.
Lando Norris op zijn beurt begon Sergio Perez onder druk te zetten, de Brit was in de McLaren duidelijk sneller dan Perez in de Red Bull. We kregen echter geen aanval van Norris op Perez want de Mexicaan kwam binnen voor een bandenwissel. wee ronden later volgde Charles Leclerc het voorbeeld van Perez en werkte ook de Monegask zijn pitstop af.
Max Verstappen bleef gewoon op de baan en aan de leiding van de race maar even later ging Verstappen in de fout in de ‘chicane’ en reed hij een paaltje uit de grond. Dat paaltje zorgde niet echt voor veel schade aan de Red Bull van Verstappen maar het kwam wel in het midden van de baan te liggen.
We kregen dan ook een virtuele safety car maar Max Verstappen kon daar niet van profiteren want hij was net de ingang van de pitlane gepasseerd toen de virtuele safety car begon. Ook de overige rijders vooraan waren net gepasseerd en het waren dan ook vooral rijders achteraan die profiteren van de virtuele safety car. Max Verstappen kwam binnen toen de virtuele safety car, die maar erg kort duurde, al opnieuw opgeheven was.
In ronde 29 kregen we plots de safety car op de baan omdat Kevin Magnussen tegen Logan Sargeant reed. Beide wagens stevig beschadigd en een vroegtijdige exit dus voor thuisrijder Logan Sargeant. Magnussen kreeg een tijdstraf van tien seconden.
Lando Norris had nog geen pitstop gemaakt en hij profiteerde optimaal van de safety car om zijn pitstop af te werken en aan de leiding van de race te blijven. We kregen een wat vreemde herstart van Lando Norris die niet al te best was. Norris kwam onmiddellijk onder druk te staan door Verstappen maar hij bleef wel aan de leiding van de race. Lando Norris trapte stevig op het gas en slaagde er zelfs in om Verstappen op meer dan een seconde te rijden. Geen DRS dus voor Verstappen.
Wat verderop zagen we een erg intense strijd tussen Carlos Sainz en Oscar Piastri. Sainz leek voorbij te gaan aan Piastri maar de Australiër leek Sainz naast de baan te duwen. De stewards oordeelden dat er geen straf moest uitgedeeld worden, dit tot grote frustratie van Sainz.
Met nog twintig ronden te gaan had Lando Norris ondertussen meer dan twee seconden voorsprong op Verstappen. Zou het dan toch gaan gebeuren dat Lando Norris zijn eerste F1-overwinning behaalt?
Ondertussen streden Carlos Sainz en Oscar Piastri nog steeds hard tegen hard. Sainz kookte in zijn Ferrari en ging voluit om Piastri te passeren. Uiteindelijk slaagde Sainz erin om succesvol een inhaalmanoeuvre te doen op Piastri maar met zijn rechter achterband raakte Sainz de voorvleugel van Piastri. Piastri verloor vervolgens meteen nog twee posities en hij moest binnenkomen voor het wisselen van zijn voorvleugel.
Vooraan zagen we ondertussen Lando Norris zijn voorsprong uitbouwen op Max Verstappen. Met nog tien ronden te gaan had Norris een voorsprong van meer dan vijf seconden op Verstappen. Charles Leclerc volgde op iets meer dan twee seconden van Verstappen.
ando Norris leek de wedstrijd te controleren maar meer naar achter in het rijdersveld werd er wel nog stevig gestreden voor positie en punten. Zo haalde Fernando Alonso uiteindelijk dan toch Esteban Ocon in. De Fransman viel terug naar de tiende plaats maar kon wel misschien voor Alpine het eerste punt van het seizoen behalen.
Bij McLaren was het met nog vijf ronden te gaan nagelbijten want zoveel ronden was Lando Norris nog verwijderd van het behalen van zijn allereerste overwinning in de Formule 1. Uiteindelijk slaagde Lando Norris erin om gecontroleerd naar de finish te rijden. De allereerste F1-overwinning dus voor Lando Norris en dat zorgde niet alleen voor dolle vreugde bij McLaren maar ook het publiek in de tribunes smulde van deze overwinning. Max Verstappen en Charles Leclerc vervolledigden het podium.