Formule1start
 

 

 

 

Race Info:

02 Mei 2025
18:30 - 19:30 Vrije training
22:30 - 23:30 Shootout
03 Mei 2025
18:00 - 19:00 Sprintrace
22:00 - 23:00 Kwalificatie
04 Mei 2025
22:00 Race

 

Race 2025: Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix
Actieve jaren: 2022-2025
Aantal races: 3
Contract: t/m 2041

Laatste 3 winnaars:
2024: L. Norris - McLaren
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull

 

   

Inleiding

De Grand Prix van Miami is een Formule 1 race. De Lay-out is speciaal ontworpen voor de Formule 1 en het stratencircuit is aangelegd rond het stadion van het American footballteam Miami Dolphins. De eerste twee edities werden gewonnen door Red Bull coureur Max Verstappen. Het circuit heeft een lengte van 5410 meter, telt 19 bochten en wordt enkele weken voor de race opgebouwd en na afloop weer volledig gedemonteerd. De Grand Prix van Miami staat sinds 2022 op de Formule 1 kalender. Max Verstappen wist deze Grand Prix 2 keer te winnen.

 

Vorig jaar

Onder het toeziend oog van de Amerikaanse ex-president Donald Trump is McLaren coureur Lando Norris tijdens de GP van Miami erin geslaagd om zijn eerste Formule 1 overwinning te behalen. Max Verstappen moest genoegen nemen met de tweede plaats terwijl de voor Ferrari rijdende Charles Leclerc het podium vervolledigde. Carlos Sainz eindigde als vierde, terwijl Sergio Pérez Mercedes coureur Lewis Hamilton achter zich hield voor de vijfde plek. RB rijder Yuki Tsunoda eindigde knap als zevende, voor George Russell, Fernando Alonso eindigde als negende voor Esteban Ocon, die het eerste punt voor Alpine pakte. Lando Norris was al onderdeel van het clubje topcoureurs, maar hoort nu bij de 114 Grand Prix winnaars in de Formule 1 historie. Ver na afloop van de race kreeg Carlos Sainz een 5 seconden straf waardoor hij zakte naar plaats vijf in de raceuitslag.

 

Miami is een stad in de Noord-Amerikaanse staat Florida tussen de Florida Everglades en de Atlantische Oceaan. Miami staat vooral bekend vanwege het gedeelte van de stad dat pal aan het strand ligt: Miami Beach. Miami Beach wordt vrijwel altijd in één adem met Miami genoemd, maar is eigenlijk een aparte stad. In Miami wordt jaarlijks een belangrijk tennistoernooi voor mannen en vrouwen gehouden. Sinds 2022 wordt er ook een Formule 1 race verreden op een speciaal geprepareerd stratencircuit. De Grand Prix van Miami heeft een contract voor deze race tot en met 2031. In deze stad vind race 6 van het seizoen 2025 plaats. Een Grand Prix weekend met een Sprintrace, het tweede sprintweekend na China eerder dit jaar. Na zijn gewonnen race in Saoedi-Arabië is Oscar Piastri de nieuwe leider in de WK stand. Zijn teamgenoot Lando Norris volgt op 10 punten en Max Verstappen staat 12 punten achter Piastri op plek drie. Vorig jaar wist Lando Norris hier zijn eerste Formule 1 Grand Prix te winnen! Kan de Brit op herhaling of zal zijn teamgenoot Oscar Piastri zijn derde zege van het seizoen pakken. Op het asfalt rondom de nephaven mag je natuurlijk ook Max Verstappen niet kansloos achten op de winst. Het is bijna onmogelijk te zeggen wie de beste papieren heeft komend weekend, en die onvoorspelbaarheid geven de uitslagen van de vorige vijf races ook aan.
----------
Eventjes terzijde: ik wil graag een persoonlijke mening geven, al hoort dit misschien niet thuis in de voorbeschouwing. Formule 1 rijden is tegenwoordig meer dan gas geven, sturen en communicatie voor de coureurs. Het is ook oppassen voor de stewards van dienst en de FIA in verband met eventuele opgelegde straffen en/of boetes. Het is jammer dat de controverse omtrent de straffen die worden uitgedeeld en de vele regels die de FIA uitrolt meer stof tot discussie geven dan de uiteindelijke prestatie van de coureurs op de baan. Het is afwachten wat Miami ons gaat brengen, maar ik hoop dat het racen weer op één komt te staan want tenslotte ben ik, en met mij vele miljoenen F1 volgers op deze aardbol, daar fan van. Zo tot zover, dat lucht op!
----------
Voor het eerst sinds zijn debuut in 2001 heeft Fernando Alonso in de eerste vijf Formule 1 races van een seizoen geen punten gescoord. Alonso denkt dat het lastig wordt om punten te scoren aangezien de focus van Aston Martin ligt op het volgend seizoen. ‘Maar we blijven proberen punten te pakken’ aldus de tweevoudig wereldkampioen. Ook Liam Lawson, Gabriel Bortoleto en Jack Doohan zijn nog zonder punten. Wie weet komt daar in Miami verandering in. Er is nog meer om naar uit te kijken, bijvoorbeeld hoe gaat Lewis Hamilton komend weekend presteren. Hamilton is de laatste tijd niet heel erg opgetogen over zijn Ferrari. En kan Max Verstappen in Miami, net zoals eerder in Japan, de twee coureurs van McLaren te snel af zijn? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Miami toe.

 

 
VT

Oscar Piastri heeft de snelste tijd neergezet in de eerste en enige vrije training voor de Grand Prix van Miami. De McLarens waren in de slotminuten het snelst, al kon Lando Norris zijn ronde op zachte banden niet afmaken vanwege een crash van Oliver Bearman. Norris was op weg naar P2, maar die positie ging nu naar Ferrari coureur Charles Leclerc. Kersverse Papa Max Verstappen maakte een vlekkeloze sessie mee, en klokte de derde tijd....lees verder

 

 

KIMI ANTONELLI OP POLE

1. Kimi Antonelli
2. Oscar Piastri
3. Lando Norris

Andrea Kimi Antonelli heeft gestunt met de sprintpoleposition in Miami! De 18-jarige is daarmee de jongste coureur ooit op de poleposition, hoewel het nog niet voor de Grand Prix zelf was. De Mercedes coureur was nipt sneller dan beide McLaren coureurs Oscar Piastri en Lando Norris, terwijl Max Verstappen genoegen moest nemen met de vierde tijd. Yuki Tsunoda moet als achttiende aan de sprintrace beginnen....lees verder

 

 

Norris wint rommelige Sprintrace

Lando Norris heeft de sprintrace voor de Grand Prix van Miami gewonnen. De coureurs wisselden in opdrogende omstandigheden naar de droogweerbanden, waarbij McLaren te lang wachtte. Norris leek hierbij tot P4 terug te vallen, maar profiteerde van een Safety Car op het juiste moment. Oscar Piastri werd tweede voor Lewis Hamilton. Max Verstappen kwam als vierde over de streep, maar kreeg tien seconden straf vanwege een unsafe release van Red Bull Racing. Met een finish achter de Safety Car vanwege een crash van Fernando Alonso viel Verstappen terug tot buiten de punten. Kimi Antonelli viel vanwege dit incident ook terug tot buiten de punten.

Voorafgaand aan het begin van de sprintrace was het in Miami hevig beginnen regenen. Het regende zelfs zo hard dat Charles Leclerc op weg naar de startgrid plots verrast werd door hevige aquaplaning en tegen de muur crashte. De impact tegen de muur was zo stevig dat Charles Leclerc iets verderop zijn wagen langs de kant van het circuit moest parkeren. De Monegask zijn sprintrace zat er al op nog voor de sprintrace van start was gegaan. Even later was het iets minder hard aan het regenen en het zag er dan ook naar uit dat de sprintrace op het normale uur alsnog van start zou kunnen gaan, dit met negentien in plaats van de gebruikelijke twintig wagens op de startgrid. Uiteindelijk werd beslist dat de sprintrace achter de safety car werd gestart, zo konden de rijders wennen aan de erg verraderlijke omstandigheden in de regen.

Ook achter de safety car was het echter verraderlijk en dat mochten de rijders meteen ondervinden want er werden toch wel enkele foutjes gemaakt. Onder andere Max Verstappen schoof rechtdoor bij het aanremmen voor een bocht. Verstappen verloor zijn positie maar aangezien hij verder kon rijden mocht hij uiteindelijk zijn vierde plaats opnieuw innemen. De wedstrijdleiding besloot na de verkenningsronde achter de safety car, waarbij er dus enkele rijders heel wat problemen ondervonden om hun wagen op de baan te houden, om de rode vlag boven te halen en de startprocedure af te breken.

Toen de intensiteit van de regen wat was afgenomen werd beslist om de sprintrace te hervatten en twee rondjes achter de safety car te rijden. Vervolgens werd beslist om geen ‘rollende start’ maar een normale ‘staande start’ te hanteren. Alle wagens dus gewoon op de startgrid. Polesitter Kimi Antonelli kende geen al te beste start. Oscar Piastri plaatste zijn McLaren naast Antonelli en aangezien Piastri de binnenkant van de bocht had ging hij als leider de eerste bocht in. Antonelli schoof bovendien ook nog eens naast de baan en daardoor viel hij terug naar de vierde plaats, achter beide McLarens en Max Verstappen.

Vooraan bouwde Oscar Piastri meteen een kleine voorsprong uit op de wagens achter zich. De wk-leider was zeer sterk begonnen aan de sprintrace en leek het momentum van de voorbije raceweekends ook in Miami gewoon door te trekken. Wat meer naar achter zagen we enkele gevechten om positie. Zo waren Carlos Sainz en Esteban Ocon stevig aan het strijden voor positie. Tegen ronde 11 was de baan op heel wat stukken al serieus opgedroogd. De rijders mochten DRS gebruiken en Yuki Tsunoda ruilde zijn intermediates in voor slicks. Droogweerbanden dus voor de Japanner die ruim buiten de punten reed maar het zou wel een goede test kunnen zijn voor de rest van het raceweekend.

Een ronde later volgde ook Lewis Hamilton het voorbeeld van Tsunoda. Hamilton reed wel in de punten maar viel door de pitstop ver buiten de punten maar mogelijk was het een strategisch zeer goede zet van Ferrari. Ondertussen kwam Lando Norris aansluiten bij teamgenoot en raceleider Oscar Piastri.

Het was ook droog genoeg ondertussen om over te schakelen naar slicks en de ene na de andere rijder kwam binnen voor een bandenwissel. Bij Max Verstappen liep het daarbij mis want hij mocht wegrijden terwijl Kimi Antonelli in de zogenaamde ‘fast lane’ van de pitlane kwam aangereden om vlak voor de pitbox van Red Bull zijn pitstop te maken. Verstappen reed daarbij tegen Antonelli die daardoor zijn pitstop niet kon maken. Max Verstappen kreeg voor die ‘unsafe release’ een tijdstraf van tien seconden. Fernando Alonso maakte ondertussen een stevige crash nadat er contact was met Isack Hadjar. 

We kregen opnieuw de safety car op de baan en daarbij deed Lando Norris een goede zaak want hij kwam na zijn pitstop vlak voor Oscar Piastri op de baan. Uiteindelijk bleef de safety car tot vlak voor de laatste bocht van de race op de baan. De wagen van Fernando Alonso moest immers getakeld worden en dat duurde toch wel enkele ronden. Lando Norris won zo dus een incidentrijke sprintrace in Miami, voor teamgenoot Oscar Piastri en Lewis Hamilton die de top drie vervolledigde. Max Verstappen viel door zijn tijdstraf van tien seconden terug naar de zestiende plaats.

Met dank aan F1journaal.be

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Lando Norris
3. Kimi Antonelli

Max Verstappen heeft zijn derde poleposition in vier weekenden tijd gepakt. Het verschil in Miami was wederom zeer klein, met Lando Norris en Kimi Antonelli ook in de top drie. Oscar Piastri bleef George Russell op de vierde plek nipt voor. Yuki Tsunoda eindigde als tiende, terwijl Ferrari tegenviel met een achtste plek voor Charles Leclerc en een twaalfde tijd voor Lewis Hamilton....lees verder

 

 

   

McLaren rijdt het hele veld zoek

McLaren heeft een galavoorstelling neergezet in Miami. Oscar Piastri en Lando Norris trokken een gat van meer dan een halve minuut naar de rest. George Russell profiteerde bij een Virtual Safety Car van een goedkope pitstop, en nam zo de derde plek van Max Verstappen over.

Voorafgaand aan het begin van de race werd er een redelijk grote kans op regen voorspeld, de race zelf kon echter beginnen op een droge baan. Max Verstappen startte redelijk goed maar Lando Norris zijn start was net iets beter. Norris reed langs Verstappen maar die laatste nam met het figuurlijke mes tussen de tanden de eerste bochtencombinatie. Lando Norris verloor in de eerste bochtencombinatie daardoor verschillende plaatsen, Norris viel dan ook terug naar de zesde plaats. Geen ideale start voor de Brit die ongetwijfeld serieus zat te vloeken achter zijn stuur.

We kregen meteen ook een virtuele safety car want Jack Doohan moest na een aanrijding bij de start opgeven door een lekke band. Toen we opnieuw een groene vlag kregen werd er meteen volop gestreden tussen Kimi Antonelli en Oscar Piastri. Die laatste was tijdens de start ook wat teruggevallen maar zette de aanval in op Antonelli voor de tweede plaats in de race.

De race was ook nog maar enkele ronden bezig en verschillende rijders kregen de eerste voorspellingen van regen over de boordradio te horen. McLaren leek ook in Miami over de snelste wagen te beschikken en dat zagen we aan Lando Norris die van op P6 aan een mini-inhaalrace was begonnen. George Russell was één van zijn eerste slachtoffers. Even later volgde ook Kimi Antonelli in de tweede Mercedes en ondertussen zagen we ook Oscar Piastri steeds meer de druk opvoeren bij Max Verstappen.

Gedurende verschillende ronden zagen we een intense strijd tussen Oscar Piastri en Max Verstappen. In ronde 14 slaagde Piastri er uiteindelijk in om Verstappen te passeren. Meteen nadat Piastri voorbij Verstappen was gegaan kwam ook Lando Norris aansluiten bij Verstappen. Net als Piastri voerde Norris meteen de druk op Verstappen op maar Verstappen pareerde de eerste aanvallen van Norris. In ronde 17 zagen we Norris voorbij gaan aan Verstappen maar even later gaf Norris zijn positie terug aan Verstappen omdat hij vermoedelijk te veel naast de baan was gegaan.

Ondertussen zagen Alex Albon en Carlos Sainz in de Williams een sterke race rijden. Beide heren wisselden echter van positie. Iets voor halverwege de race kregen we de eerste pitstops van de rijders vooraan. Ook Max Verstappen kwam binnen, beide McLarens kwamen nog niet binnen.

Toen we in ronde 29 een virtuele safety car kregen omwille van motorproblemen bij Oliver Bearman zorgde dat ervoor dat de wagens die nog niet gepit waren zo snel mogelijk de pitlane opzochten. Daarbij uiteraard ook beide McLarens. Door een pitstop te doen terwijl er een virtuele safety car-fase is verlies je minder tijd, verschillende rijders deden dan ook een voordel tijdens de virtuele safety car.

De Williams-rijders bleven ondertussen een stevig tempo rijden. Alex Albon ging voorbij aan Kimi Antonelli, Carlos Sainz op zijn beurt voorbij aan Leclerc. In ronde 33 kregen we de tweede virtuele safety car van de race, deze keer amper pitstops want de meeste rijders hadden nog maar net hun pitstop afgewerkt.

Bij de herstart gingen beide Ferrari’s voorbij aan Carlos Sainz, vervolgens zagen we Hamilton en Leclerc vlak achter elkaar rijden. Hamilton deed daarbij zijn beklag over Leclerc, hij wou graag dat beide Ferrari’s van positie zouden wisselen. Aanvankelijk kwamen er geen teamorders maar na enkele ronden kwamen die er van op de Ferrari-pitmuur wel, Charles Leclerc en Lewis Hamilton wisselden van positie.

Liam Lawson moest op zijn beurt zijn Racing Bulls-bolide in de garage parkeren, zijn F1-bolide was te fel beschadigd door de aanrijding met Jack Doohan bij de start. Met nog iets minder dan vijftien ronden te gaan begon Max Verstappen de druk op George Russell op te voeren. Verstappen naderde beetje bij beetje op Russell, tot een aanval kwam het voorlopig echter nog niet.

Opvallend was dat Charles Leclerc ondertussen opnieuw de kloof met teamgenoot Lewis Hamilton aan het dichten was. Zou Leclerc nog opnieuw voorbij gaan aan Hamilton? In ronde 53 wisselden de Ferrari-rijders opnieuw van positie. Leclerc dus opnieuw voorbij aan Hamilton, dit tot grote onvrede van die laatste.

Uiteindelijk zegevierde Oscar Piastri na een zeer sterke race, teamgenoot Lando Norris volgde op slechts enkele seconden als tweede. Een dominante dubbeloverwinning voor McLaren want George Russell finishte als derde op meer dan een halve minuut van Lando Norris, Max Verstappen moest genoegen nemen met de vierde plaats en incasseert zo opnieuw een opdoffer in de titelstrijd. In de hairpin zagen we Carlos Sainz nog een ultieme inhaalpoging op Lewis Hamilton ondernemen, beide rijders reden tegen elkaar maar gelukkig voor Sainz en Hamilton kwam het niet tot een zware crash.

Bij McLaren werd er echter een stevig feestje gebouwd, al was het ongetwijfeld vooral Piastri die blij was, Lando Norris moest in de wk-tussenstand immers opnieuw belangrijke punten toegeven. Binnen twee weken is er de GP van Emilia-Romagna.

Met dank aan F1jourbaal.be