Formule1start
 

 

RACE 14: Formula 1 Rolex Belgian Grand Prix 2024

26 Juli 2024
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
27 Juli 2024
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
28 Juli 2024
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van België
Actieve jaren: 1950-1956, 1958, 1960-1968, 1970, 1972-2002,
2004-2005, 2007-2024
Aantal races: 68
Contract: t/m 2025

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
2020: L. Hamilton - Mercedes
2019: C. Leclerc - Ferrari

 

 
 

De GP van België maakt sinds 1950 deel uit van het WK. Thans wordt er gereden op het circuit van Spa-Francorchamps, maar ook Zolder en Nijvel zijn ooit het decor geweest van de GP. Spa staat bij bijna elke rijder bovenaan zijn favorietenlijst. De bocht Eau Rouge wordt door velen betiteld als de 'bocht der bochten'. Een snelle linkerknik wordt vrijwel direct opgevolgd door een ontzettend steile, razend rappe zwaai naar rechts. De coureurs moeten goed wakker zijn, want gelijk daarna moet het stuur naar links worden gemikt. In 2022 is deze bocht na verbouwingen echter iets anders c.q veiliger. Het is de langste baan op de F1 kalender.

Middenin de Belgische Ardennen ligt het circuit Spa-Francorchamps. Een legendarisch circuit met een roemrucht verleden en waarop al 56 Formule 1 races zijn gehouden. De Grand Prix van België staat sinds de officiële start van de Formule 1 in 1950 op de kalender. De GP van België werd overigens ook 10 maal verreden op circuit Zolder en twee maal op circuit Nijvel. Zes maal vond deze Grand Prix om diverse redenen geen doorgang. Sinds 1985 wordt er altijd gereden op Spa-Francorchamps, en de lay-out is zeer geliefd bij elke racecoureur. Michael Schumacher is recordhouder met zes overwinningen, Max Verstappen won de laatste drie edities. De GP van België is komend weekend de laatste race voor de zomerstop. Vooral de race afgelopen zondag in Hongarije geeft je het gevoel dat een paar weken vakantie na de GP bij onze zuiderburen, misschien wel goed is voor het hele Formule 1 circus. Bij diverse teams is de spanning/stress duidelijk merkbaar en dat vertaald zich in veel irritaties en voor minder goede beslissingen. Voor de race in België zal men vooral bij Red Bull nog wel even rond de tafel plaatsnemen met hun coureurs en dat gesprek zal ook in de zomerstop nog wel een gevolg krijgen. Ook bij McLaren zal men meer duidelijkheid moeten verschaffen aan hun rijders na de aparte manier van beslissingen nemen aan de pitmuur. Nog eenmaal moeten de teams zich opladen voor een Grand Prix. McLaren lijkt nu toch wel het heft in handen te nemen, en ze zijn bij de constructeurs Red Bull al tot 51 punten genaderd. Red Bull moet zich zorgen gaan maken, iets wat Verstappen al maanden lang hardop uitroept. Verstappen gaat nog wel ruim aan de leiding bij de coureurs, maar in de laatste drie Grand Prix races moest hij wel genoegen nemen met een tweede plaats en twee keer een vijfde positie. De frustratie neemt zienderogen toe bij Max Verstappen, een prima race met een goed resultaat in België zal hem wat kunnen kalmeren. Want eerlijk gezegd wordt je van dat gevloek en getier van onze landgenoot over zijn team als kijker niet vrolijker van.

 

2023

Nadat Max Verstappen op zaterdag erin slaagde de sprintrace op zijn naam te schrijven, slaagde hij er ook in om de GP van België te winnen, na gestart te zijn vanaf P6 op de startgrid. Verstappen had de Pole maar ontving vijf plaatsen straf vanwege een versnellingsbak wissel. Bij de start bleef Verstappen uit de problemen en vervolgens slaagde hij erin om erg vlot de race te winnen. Teamgenoot Sergio Perez en Ferrari coureur Charles Leclerc vervolledigden het podium. Lewis Hamilton werd vierde en snoepte op de valreep het punt voor de snelste raceronde af van Max Verstappen. Fernando Alonso, George Russell en Lando Norris werden respectievelijk vijfde, zesde en zevende in de einduitslag. Alpine rijder Esteban Ocon eindigde na een sterke slotfase als achtste. Lance Stroll en de sterk rijdende Yuki Tsunoda gingen er met de laatste punten vandoor.

 

De race

Er is dus werk aan de winkel voor Red Bull. McLaren is sterk met beide coureurs en ook Mercedes, met Hamilton en Russell begint beter te draaien. Maar vooral het eerst genoemde team zorgt voor hoofdbrekens bij Red Bull. Er zijn nog elf races te gaan, en langzamerhand neemt de druk behoorlijk toe bij Red Bull. In België was Verstappen de laatste jaren superieur maar dit jaar lijkt Spa-Francorchamps ook voor McLaren een te nemen hindernis. Vooral Lando Norris lijkt veel vertrouwen te hebben en ook bij Oscar Piastri is daar geen gebrek aan. Het is voor Red Bull te hopen dat ze de race in Hongarije goed hebben geanalyseerd, zodat ze komend weekend vol goede moed in kunnen gaan. Toch is McLaren ook op dit circuit de favoriet en daar kan je, gezien de laatste races, niet omheen. Sergio Perez wordt in Spa een belangrijke factor. Bij Red Bull hopen ze dat de Mexicaan, net als in Hongarije, een goede race kan neerzetten. Strategisch kan dat van groot belang zijn, want Verstappen kan niet alleen tegen de twee McLaren coureurs opboksen. Alleen moet Perez wel even eerst een goede kwalificatie rijden, en dat is een pijnpunt van de teamgenoot van Verstappen. Verder gaan we er maar vanuit dat Ferrari een beetje uit het dal is gekropen en ook zij zich meer vooraan gaan melden. Er zijn een hoop vragen waar we nog antwoord op moeten krijgen. Gaat Max Verstappen een gridstraf oplopen in België voor het wisselen van een motor of wacht Red Bull tot aan Monza? Er wordt wisselvallig weer voorspeld in Spa komend weekend, maar wanneer valt de eventuele regen? En dus kan je de conclusie al voorzichtig trekken dat ook de Grand Prix van België weer een spektakel gaat opleveren. Spanning en sensatie is goed voor de Formule 1 en voor de fans. Abu Dhabi is nog ver, en het ziet er naar uit dat we nog lang op het puntje van onze stoel kunnen gaan zitten. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van België toe.

 

 
Verstappen VT1 Belgie

VT1

Max Verstappen heeft de eerste vrije training van de GP van België als snelste afgesloten. De Nederlander leek erg tevreden te zijn over de balans in zijn auto. Op de harde band was hij rap en op de zachte band nog sneller. Niemand kwam aan zijn tijd, hij zette McLaren en Mercedes op een halve seconde achterstand. Hij klaagde echter wel een beetje over overstuur in de langzame bochten. Oscar Piastri klokte de tweede snelste tijd, Alexander Albon de derde....lees verder

 
Norris VT2 Belgie

VT2

Na een lastig weekend in Hongarije was Max Verstappen, met een nieuwe motor, de snelste man tijdens de eerste vrije training in Spa-Francorchamps. In de tweede vrije training begon de Nederlander ook erg sterk, maar beide mannen van McLaren, Lando Norris en Oscar Piastri, bleken uiteindelijk een stukje sneller. Zoals gewoonlijk reden de coureurs vervolgens in de tweede helft van deze sessie veel longruns....lees verder

 
Max Verstappen

VT3

Op een crash van Stroll na viel er voor de fans en kijkers niets te beleven tijdens de derde vrije training voor de Belgische Grand Prix. Vanwege de hevige regenval reden de coureurs niet meer dan vijf ronden in deze sessie. Verstappen reed, voor wat het waard is, de snelste tijd.....lees verder

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Charles Leclerc
3. Sergio Perez

Max Verstappen heeft de snelste tijd genoteerd in de kletsnatte kwalificatie voor de Grand Prix van België. De Nederlander liet zien wie de regenkoning is op Spa-Franchorchamps, maar moet door een gridstraf van P11 gaan vertrekken. Charles Leclerc eiste de eerste startplaats op. Sergio Perez eindigde knap als derde...lees verder

 

 

 

Russell verrast met zege

George Russell heeft zijn derde Grand Prix-zege gepakt * De Brit stuntte door als enige in de top een éénstopper te proberen, en te laten werken. Lewis Hamilton en Oscar Piastri eindigden binnen DRS-afstand en vulden de andere podiumplekken. Charles Leclerc eindigde als vierde, met Max Verstappen en Lando Norris in zijn DRS-trein, waardoor Verstappen zowaar uitliep op zijn titelconcurrent.

Voor de ogen van de overvolle tribunes en de vele miljoenen mensen thuis op de bank, ging de race op Spa van start. Charles Leclerc wist de leiding te behouden, terwijl Sergio Perez werd gepasseerd door Lewis Hamilton. Ook Lando Norris had een tegenvallende start, hij ging met een wiel door het gravel en verloor posities.

Max Verstappen won op zijn beurt posities. De als elfde gestarte regerend wereldkampioen kwam goed weg en al snel meldde hij zich op de achtervleugel van Norris. Lewis Hamilton trapte vooraan het veld door en hij pakte de koppositie af van Leclerc. Guanyu Zhou verloor in het achterveld enorm veel tijd nadat hij power verloor, Sauber loste het op en de Chinees kon zijn weg vervolgen.

Na een paar rondjes was het feest voor Zhou voorbij. Verstappen zat vast achter Norris en de strategen van Red Bull grepen in. Verstappen en George Russell doken tegelijkertijd naar binnen, de rest van de koplopers kwamen later naar binnen. Hamilton, Piastri en Perez volgden in de volgende ronde en een rondje later was het de beurt aan Leclerc. Lando Norris en Carlos Sainz bleven langer doorrijden.

Norris ging uiteindelijk in de vijftiende ronde naar binnen, maar het bleek al snel een te late stop te zijn. Hij kwam terug op de baan achter Verstappen, en dat betekende dat de strategie van Red Bull leek te werken. Verstappen meldde zich op de achtervleugel van George Russell, maar hij zat vast achter Sergio Perez.

Perez, Russell en Verstappen bleven rondenlang een soort treintje vormen. Russell zag er echter steeds aanvallender uit en toen hij er eindelijk langs kon komen, werd Perez snel naar de pits geroepen zodat Verstappen er ook langs kon komen. Dat was belangrijk aangezien Norris steeds dichterbij kwam. De twee moesten weer naar elkaar kijken.

Het duel wist niet te ontbranden, ook omdat Norris eventjes een remfoutje maakte. Verstappen ging bij de tweede serie pitstops samen met Sainz naar binnen, en er ontstond een strategisch steekspel tussen de koplopers. George Russell leek in de slotfase voor een eenstopper te kiezen. Zijn team vroeg hem of hij door wilde gaan, en Russell antwoorde positief. Hamilton moest daardoor op zijn teamgenoot gaan jagen.

Max Verstappen reed rond op de vijfde plaats en hij moest verdedigen tegenover Lando Norris. Het was een belangrijk duel, want Norris is de man die jaagt op Verstappen in het wereldkampioenschap. Daarvoor liet Piastri zien hoe het moest en greep hij Leclerc in de chicane na Kemmel Straight. Russell bleef ondertussen dapper doorrijden op zijn setje banden, hij ging voor die eenstopper, en hij mocht met zijn teamgenoot Lewis Hamilton om de zege gaan vechten.

Hamilton probeerde het een paar keer, maar het lukte hem niet. Hij moest genoegen nemen met de tweede plaats, en hij zag hoe Piastri steeds dichterbij wist te komen. In de slotfase werd het nog heel close en kon Russell zijn koppositie behouden. Hamilton baalde, terwijl Russell in vreugde uitbarstte. Max Verstappen wist Lando Norris achter zich te houden en dat leverde hem de vijfde plaats op.

* George Russell werd na afloop van de Grand Prix gediskwalificeerd. Zijn Mercedes bleek bij de technische keuring te licht, waardoor hij uit de uitslag werd gehaald. Hamilton werd zodoende de nieuwe winnaar, Oscar Piastri eindigde hierdoor als tweede en Charles Leclerc erfde de derde plek.

Met dank aan GPtoday.net