Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Saoedi Arabie 2022

 

FORMULA 1 STC SAUDI ARABIAN GRAND PRIX 2022

25 Maart 2022
15:00 - 16:00 Eerste vrije training
18:00 - 19:00 Tweede vrije training
26 Maart 2022
15:00 - 16:00 Derde vrije training
18:00 - 19:00 Kwalificatie
27 Maart 2022
19:00 Race

 

Race: Grand Prix van Saoedi-Arabië
Actieve jaren: 2021 - 2022
Aantal races: 1

Laatste winnaar:
Lewis Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Saoedi-Arabie 2022

De Grand Prix van Saoedi-Arabië is een Formule 1 race die sinds vorig jaar op de kalender staat. De race vindt plaats in Jedda aan de Rode Zee. Het is het op een na langste circuit op de kalender 2022 na het Circuit Spa-Francorchamps. De avondrace wordt in zijn geheel onder lamplicht verreden. Het Jeddah Street Circuit is ontworpen door Hermann Tilke, die een aanzienlijk deel van de huidige F1-circuits heeft ontworpen.

Vorig jaar was deze race de voorlaatste van het seizoen, dit jaar is de Grand Prix van Saoedi Arabië als tweede aan de beurt. Er wordt geracet in de straten van de stad Jeddah, genaamd het Jeddah Street Circuit. Afgelopen weekend was het voor de Ferrari fans juichen geblazen. Leclerc wist te zegevieren in Bahrein en teamgenoot Sainz eindigde als tweede. Een geweldige start van het seizoen voor de Italiaanse renstal. Ook Mercedes komt met een kleine glimlach op het gezicht naar Saoedi Arabië toe, immers plaats drie en vier voor Hamilton en Russel was boven verwachting in Bahrein. Dit alles was deels te danken aan Red Bull. Zowel Max Verstappen als Sergio Perez vielen op het einde van de race uit door een probleem met de brandstoftoevoer. En zo kan het gebeuren dat Red Bull met nul punten aan de start verschijnt voor de tweede race van het seizoen. Het overkwam Red Bull ook in 2020, waarin de eerste race in Oostenrijk nul punten opleverde. Het was al met al een interessante start van het jaar 2022 in het ‘nieuwe tijdperk’ in de Formule 1. De GP van Bahrein zat vol sensatie, en dat beloofd wat voor de rest van het jaar. Ferrari liet zien volledig terug te zijn aan de top. Mercedes heeft nog niet de snelheid gevonden waarmee ze eind vorig jaar iedereen op achterstand zette. En Red Bull moet in een paar dagen hun problemen zien op te lossen, want nog zo’n debacle en dan wordt het voor Verstappen een zware opgave om zijn titel te prolongeren. Er is nu nog niets verloren voor Red Bull, maar in Italië kennen ze dit spreekwoord misschien ook wel: De eerste klap is een daalder waard.

 

2021

Lewis Hamilton heeft een incidentrijke race op het Jeddah Corniche Circuit gewonnen. Max Verstappen finishte de race als tweede terwijl Valtteri Bottas nipt de strijd met Esteban Ocon om de laatste podiumplaats wist te winnen. Daniel Ricciardo werd achter de Alpine-coureur vijfde. Pierre Gasly, Charles Leclerc, Carlos Sainz, Antonio Giovinazzi en Lando Norris pakten de overige punten. Max Verstappen kreeg tijdens de race een straf van 5 seconden en na afloop van de race nog eens 10 seconden wegens remmen terwijl Hamilton achter hem reed, waardoor de Brit Verstappen raakte aan de achterkant van de Red Bull. De straffen hadden geen gevolg voor de raceuitslag. In Abu Dhabi, de laatste race van een spannend seizoen, volgt de ontknoping. Beide coureurs hebben exact hetzelfde puntenaantal.

 
Voorbeschouwing GP van Saoedi-Arabie 2022

De race

Wat zal Gunther Steiner, teambaas van Haas F1, goedgemutst in Jeddah verschijnen. In Bahrein haalde het team 10 punten binnen. Kevin Magnussen haalde deze punten binnen door een vijfde plaats in de eindklassering van de race. Haas haalde in het volledige seizoen 2021 niet één puntje, en nu dus dit prachtige resultaat. Zou Magnussen in Saoedi Arabië weer punten kunnen scoren voor het team? Ook bij Alfa Romeo zijn ze dik tevreden. Zowel Bottas als rookie Zhou wisten in Bahrein in de punten te rijden. Opvallend feit is, dat beide teams een Ferrari motor achterin hebben liggen. Dat betekend dat Ferrari voor 2022 een prima krachtbron heeft ontwikkeld. En dat houdt dan automatisch weer in, dat Ferrari ook in deze Grand Prix wel eens heel snel kan zijn. Leclerc en Sainz zullen voorzichtig zijn met hun voorspellingen voor deze race, maar podium moet ook hier zeker haalbaar zijn. Een snel circuit en een snelle auto/motor, één en één is ….. Voor Mercedes zal de ontwikkeling van de auto nog wel een aantal races gaan duren. Voor het Duitse merk zal ook in Jeddah een herhaling van de uitslag van Bahrein een goed resultaat zijn. “Strippen en grondig onderzoeken, er is weinig tijd maar we moeten het oplossen” waren de woorden van Red Bull teambaas Christian Horner na afloop van de race in Bahrein. Om daarna optimistisch eraan toe te voegen “Gelukkig hebben we weinig tijd en kunnen we de kater van Bahrein snel wegpoetsen”. En dus zullen de Verstappen fans zich aan deze woorden moeten vastklampen, en hopen dat Red Bull weer okselfris aan de start verschijnt in Saoedi Arabië. Dat huilen en lachen vaak dicht bij elkaar staan qua emotie zal bij McLaren wel toepasbaar zijn. De vaak goed gehumeurde coureurs Ricciardo en Norris zijn de ‘lachebekkies’ onder de coureurs. Na de GP van Bahrein was er geen lach te zien, maar leken de tranen bijna zichtbaar. De coureurs wisten geen reden aan te geven waarom de McLaren bolides zo slecht presteerden in Bahrein. Laten we hopen dat de twee na afloop van de race in Jeddah weer hun stralende lach kunnen tonen. En natuurlijk hopen we die ook terug zien bij de huidige wereldkampioen. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Saoedi Arabië toe.

 

 
Leclerc VT1

VT1

De eerste vrije training in Jeddah zit er al weer op. Op het stratencircuit aan de Rode Zee werd de snelste tijd gereden door Charles Leclerc. Daarachter werd de tweede tijd genoteerd door Max Verstappen. Achter dit duo werd de derde tijd van de training gereden door niemand minder dan Valtteri Bottas. Bij Mercedes ging het weer niet volgens plan. Lewis Hamilton beklaagde zich over de radio over 'bouncing'....lees verder

 
Leclerc VT2

VT2

Charles Leclerc heeft de tweede vrije training voor de Grand Prix van Saudi-Arabië als snelste man afgesloten. De Ferrari-coureur wist het Jeddah Corniche Circuit te ronden in 1.30.074, waarmee hij bijna anderhalf tiende sneller was dan Max Verstappen. Desondanks verliep de sessie niet helemaal vlekkeloos voor de Scuderia. Zo was Leclerc vroegtijdig klaar op vrijdag na een touché met de muur in bocht vier. Carlos Sainz eindigde als derde....lees verder

 
Leclerc VT3

VT3

Charles Leclerc is na de afsluitende vrije training bovenaan de tijdenlijst te vinden. Hij ging zaterdagmiddag in 1.29.735 rond op het Jeddah Corniche Circuit. Hij bleef Max Verstappen 0.033 van een seconde voor, al moet daar meteen bij gezegd dat Verstappen zijn snelste ronde moest afbreken en nog meer in het vat heeft. De Nederlander was tot een foutje in bocht 22 bijna vier tienden sneller. Achter de Nederlander bezet Sergio Perez de derde plek.....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Saoedi Arabie

PEREZ OP POLE

1. Sergio Perez
2. Charles Leclerc
3. Carlos Sainz

Sergio Pérez heeft verrassend poleposition weten te pakken voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. De Red Bull-coureur wist Charles Leclerc en Carlos Sainz te verslaan. Voor Max Verstappen was het een minder goede kwalificatie. De Nederlander kwam niet verder dan de vierde tijd. Verder zal Lewis Hamilton de race starten vanaf P16 en viel Mick Schumacher uit na een megaklapper.....lees verder

 

 

Startopstelling

 

 
Verstappen winnaar Saoedi Arabie

Verstappen wint in Jeddah

Max Verstappen heeft na een indrukwekkende strijd met Charles Leclerc de GP van Saoedi-Arabië gewonnen. Carlos Sainz vervolledigde het podium terwijl Sergio Perez zijn polepositie deels niet kon verzilveren door een safety car vlak na zijn pitstop.

Sergio Perez maakte van op de polepositie een erg goede start en de Mexicaan bleef comfortabel aan de leiding van de race. Charles Leclerc bleef tweede maar Max Verstappen profiteerde wel van Carlos Sainz die even moest inhouden in de eerste bocht om de Spanjaard voorbij te gaan en de derde plaats te veroveren. Wat verderop in het rijdersveld ging George Russell in de Mercedes voorbije aan Esteban Ocon en schoof de jonge Brit op naar de vijfde plaats.

ervolgens kregen we rondenlang een intense strijd tussen beide Alpine-rijders. Ocon verdedigde erg stevig zijn positie tegenover Fernando Alonso, over Ocon die met het mes tussen de tanden zijn positie verdedigde tegenover Alonso zal tijdens de debriefing binnen het team ongetwijfeld uitgebreid gediscussieerd worden. Door de harde strijd kwamen immers ook andere wagens bij beide Alpines aansluiten, niet ideaal wanneer je zelf aansluiting probeert te vinden met George Russell in de Mercedes.

Vooraan reed nog steeds Sergio Perez aan de leiding voor Leclerc terwijl Lewis ondertussen probeerde om plaatsen goed te maken. Ferrari blufte dat ze een pitstop gingen doen en het leek dat daardoor raceleider Sergio Perez als eerste van de rijders voorin zijn pitstop maakte. Een slecht moment voor Perez want kort daarna crashte Nicholas Latifi en kregen we een safety car. harles Leclerc, Max Verstappen en Carlos Sainz profiteerden optimaal door dan zelf de pitlane op te zoeken.

Het grootste slachtoffer van de safety car was ongetwijfeld Sergio Perez terwijl Charles Leclerc de leiding in de race nam, voor Max Verstappen en Carlos Sainz. Perez moest na de herstart immers zijn derde plaats aan Sainz teruggeven omdat de Spanjaard voorop lag bij het uit de pitlane komen. Charles Leclerc speelde het bij de herstart slim, de Monegask wachtte bijzonder lang om op het gas te gaan en behield zo de leiding in de race.

Wat verderop zagen we na de herstart een intense strijd tussen Kevin Magnussen en Lewis Hamilton, wie had dat gedacht dat we dit ooit zouden schrijven? Vooraan in de wedstrijd zagen we Leclerc met een voorsprong van zo’n anderhalve seconde op Max Verstappen.

In ronde 36 begon de ene na de andere wagen het te begeven. Plots vielen Fernando Alonso en Daniel Ricciardo stil terwijl ook Valtteri Bottas moest opgeven in de pits. Ricciardo en Alonso kwamen in de aanloop naar de ingang van de pitlane stil te staan. Een erg gevaarlijke situatie waardoor de pitlane gesloten werd en we een virtuele safety car kregen. Het duurde dan ook enkele ronde alvorens Ricciardo en Alonso weggeduwd geraakten.

Na de virtuele safety car bleef Charles Leclerc aan de leiding maar Verstappen was wel iets dichter gekomen. We kregen net als in Bahrein een titanenstrijd tussen Leclerc en Verstappen. Verstappen ging even voorbij aan Leclerc maar de Monegask racete slim en zorgde ervoor dat op het volgende rechte stuk DRS mocht gebruiken en Verstappen opnieuw kon passeren.

In ronde 47 slaagde Max Verstappen er dan toch in om Charles Leclerc te passeren. Verstappen aan de leiding met nog enkele ronden te gaan.

Charles Leclerc probeerde nog terug te slaan in de slotronden maar het was uiteindelijk Max Verstappen die zegevierde, voor Charles Leclerc en Carlos Sainz in de Ferrari. De allereerste overwinning voor Max Verstappen met het startnummer 1 op de wagen en dat na een echte titanenstrijd. Lewis Hamilton slaagde er, deels door de verschillende uitvallers, in om net in de punten te finishen. Belangrijkste om te onthouden is echter de ongelooflijke strijd tussen Verstappen en Leclerc, Red Bull versus Ferrari, dat belooft voor de rest van het seizoen.

01 Max Verstappen Red Bull 50 ronden– 1h25m33.584s
02 Charles Leclerc Ferrari +0.549
03 Carlos Sainz Ferrari +8.097
04 Sergio Perez Red Bull +10.800
05 George Russell Mercedes +32.732
06 Esteban Ocon Alpine +56.017
07 Lando Norris McLaren +56.124
08 Pierre Gasly AlphaTauri +62.946
09 Kevin Magnussen Haas +64.308
10 Lewis Hamilton Mercedes +73.948
11 Guanyu Zhou Alfa Romeo +82.215
12 Nico Hülkenberg Aston Martin +91.742
13 Lance Stroll Aston Martin +1 ronde
14 Alex Albon Williams DNF
15 Valtteri Bottas Alfa Romeo DNF
16 Fernando Alonso Alpine DNF
17 Daniel Ricciardo McLaren DNF
18 Nicholas Latifi Williams DNF
19 Yuki Tsunoda AlphaTauri DNS
20 Mick Schumacher Haas DNS

Met dank aan F1journaal.be