
Race Info:
18 Apr 2025
15:30 - 16:30 Eerste vrije training
19:00 - 20:00 Tweede vrije training
19 Apr 2025
15:30 - 16:30 Derde vrije training
19:00 - 20:00 Kwalificatie
20 Apr 2025
19:00 Race

Race 2025: Formula 1 STC Saudi Arabian Grand Prix
Actieve jaren: 2021 - 2025
Aantal races: 4
Contract: t/m 2030
Laatste 4 winnaars:
2024: M. Verstappen - Red Bull
2023: S. Perez - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: L. Hamilton - Mercedes


Inleiding
De Grand Prix van Saoedi-Arabië wordt verreden op het Jeddah Corniche Circuit, een stratencircuit van 6,175 km dat langs de oevers van de Rode Zee ligt. In augustus 2019 werden de plannen voor de bouw van een motorsportcomplex in de stad Qiddiya bij Riyad openbaar gemaakt. Het project werd bedacht door een motorsportadviesbureau onder leiding van de voormalige Formule 1-coureur Alexander Wurz, met als doel een circuit van wereldklasse te creëren. In januari 2020 werden de plannen officieel bevestigd. Het parcours werd ontworpen volgens de FIA-normen. Verwacht werd dat het circuit klaar zou zijn in 2023, maar uiteindelijk werd de eerste F1-race al in 2021 verreden. Max Verstappen wist deze Grand Prix 2 keer te winnen.

Vorig jaar
Max Verstappen wist voor de negentiende keer in twintig weekenden tijd een GP op zijn naam te schrijven. Verstappen ging onbedreigd op weg naar de finishflag in Saoedi-Arabië, en zag toe hoe Sergio Pérez goed werk leverde met een tweede plek. Ferrari coureur Charles Leclerc mocht als derde naar het podium. De overwinning in Jeddah leverde Verstappen zijn honderdste podium in de Formule 1 op. Oscar Piastri werd vierde, terwijl Fernando Alonso Merdedes coureur George Russell achter zich hield voor de vijfde plek. Oliver Bearman, ingevallen voor Carlos Sainz die geopereerd moest worden aan een zijn ontstoken blinde darm, behaalde een fraaie zevende plaats. Lando Norris en Lewis Hamilton kwamen als achtste en negende aan de finish, Nico Hülkenberg pakte het laatste punt in Jeddah.

Komend weekend
De Highway 40 is een autosnelweg met beginpunt Manamah in Bahrein naar Jeddah in Saoedi-Arabië. Een groot deel van de weg is met minimaal 2x3 rijstroken uitgevoerd en is ongeveer 1.340 kilometer lang. Of de teams deze snelweg vanaf Bahrein nemen naar deze aankomende race is mij niet bekend. Wel weet ik dat de Formule 1 voor de vijfde keer in Saoedi-Arabië een Grand Prix gaat rijden. In Jeddah, de op één na grootste stad van Saoedi-Arabië, ligt het Jeddah Corniche Circuit. Het circuit bevat 27 bochten en staat te boek als het snelste stratencircuit van de Formule 1 kalender. Na de Grand Prix wordt het circuit weer deels gebruikt als openbare weg. Op dit circuit wist Max Verstappen twee keer te zegevieren. Sergio Perez en Lewis Hamilton waren de andere winnaars. De verwachting is dat vanaf 2028 de Saoedische Grand Prix op het Qiddiya City Speed Park wordt verreden. Maar in ieder geval tot dan racen we in Jeddah met natuurlijk McLaren als favoriet voor de overwinning. Oscar Piastri maakte vorig weekend in Bahrein indruk met een solide zege, en dat betekende al zijn tweede overwinning dit seizoen. Piastri wist al eerder de GP van China op zijn naam te schrijven. Zijn teamgenoot Lando Norris werd achter George Russell in Bahrein derde, maar mag gerust in Saoedi-Arabië als kanshebber voor de winst worden gezien. Voordat we het over Red Bull en Verstappen gaan hebben, eerst nog even een mededeling. Carlos Sainz krijgt een gridstraf van 3 plaatsen voor deze Grand Prix. Zijn team was vergeten om in Bahrein een tijdpenalty van 10 seconden te laten plaats vinden. Niet erg handig te noemen van het team van Williams. Het team van Red Bull Racing zal de Grand Prix van Bahrein zo snel mogelijk willen vergeten. De snelheid was er niet en ook de pitstops waren een regelrechte ramp. Het Oostenrijkse team zoekt al een jaar naar een oplossing voor de problemen met de auto. Zelfs met de nieuwe 2025 auto (RB21) lijkt Red Bull hier geen stappen in te hebben gezet. De verouderde windtunnel wordt door Red Bull als grootste oorzaak van het falen genoemd. Volgens teambaas Horner is de conclusie duidelijk: “onze technische ingenieurs kunnen nog zo goed zijn, als de correlatie niet klopt, staan ook zij machteloos”. Het woord crisis is al gevallen en Max Verstappen heeft zijn titelkansen voor 2025 al opgegeven. Red Bull zal dan ook met angst en beven het komend weekend in Saoedi-Arabië tegemoet zien. Het raceweekend zal plaats vinden worden onder zeer warme omstandigheden met temperaturen van rond de 35 graden. Gelukkig wordt de race gereden in de avonduren, dan is het wel een stuk koeler met zo’n 28 graden op de thermometer. Nou ja, wat je koel noemt! Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Saoedi-Arabië toe.

Pierre Gasly heeft verrassend de snelste tijd neergezet in de eerste vrije training in Jeddah. Lando Norris, Charles Leclerc, en Oscar Piastri stonden binnen een tiende van de Alpine-coureur, terwijl Max Verstappen en Yuki Tsunoda de sessie als negende en tiende besloten. Verstappen reed daarbij slechts één snelle ronde op de zachte banden, waardoor hij bewust de kans liet schieten op een tijdsverbetering. De wereldkampioen klaagde wel over een gebrek aan balans....lees verder

De eerste dag van het raceweekend in Saoedi-Arabië zit erop. In Jeddah ging de snelste tijd in deze sessie naar Lando Norris. De tweede tijd werd genoteerd door Oscar Piastri. De top drie werd compleet gemaakt door Max Verstappen. Yuki Tsunoda zorgde op het einde van de sessie voor een code rood. Tsunoda raakte de muur aan de binnenkant waardoor zijn voorwielophanging brak en hij geen controle meer had over de auto. Hierdoor knalde hij aan de andere kant van de baan de muur in....lees verder

Lando Norris en Oscar Piastri hebben de overmacht van McLaren maar weer eens laten zien. George Russell eindigde met zes tienden achterstand als best of the rest. Max Verstappen ging bij het vallen van de vlag naar een vierde tijd, waarmee hij Charles Leclerc en Alexander Albon nipt achter zich hield. Verstappen kwam 0,84 seconden tekort op Norris. Yuki Tsunoda was met een negende tijd redelijk competitief. De Japanner stond daarmee wel meer dan een seconde achter Norris....lees verder

MAX VERSTAPPEN OP POLE
1. Max Verstappen
2. Oscar Piastri
3. George Russell
Max Verstappen heeft poleposition gegrepen voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Hij was Oscar Piastri en George Russell te snel af. Voor Lando Norris werd de kwalificatie uiteindelijk één groot drama, want hij crashte in Q3, Het verschil tussen Verstappen en piastri was één honderdste van een seconde....lees verder

Piastri pakt zege dankzij tijdstraf Verstappen
Oscar Piastri heeft de Grand Prix van Saoedi-Arabië gewonnen. De Australiër profiteerde van een betere start dan Max Verstappen. De wereldkampioen behield de leiding wel, maar kreeg een tijdstraf vanwege het afsnijden van de tweede bocht. Verstappen eindigde wel nog als tweede, nadat hij het tempo van Piastri de hele race kon pareren. Charles Leclerc eindigde als derde, voor Lando Norris en de beide Mercedessen.
Max Verstappen startte van op de pole maar Oscar Piastri kende van op P2 een iets betere start. Piastri ging als eerste de bocht in maar Verstappen remde te laat en kwam daardoor uiteindelijk als eerste de bocht uit.
Enkele bochten verder kwam het tot contact tussen Yuki Tsunoda en Pierre Gasly. Gasly belandde met zijn F1-bolide in de muur terwijl ook Tsunoda de muur raakte. We kregen dan ook meteen de safety car op de baan en daardoor bleef de statistiek overeind dat we tijdens iedere race in Saoedi-Arabië de safety car op de baan. Yuki Tsunoda geraakte met zijn Red Bull F1-bolide nog tot in de pits maar daar werd te veel schade aan zijn wagen vastgesteld en uiteindelijk moest de Japanner net als Gasly opgeven.
De safety car ging redelijk snel opnieuw van de baan en bij de herstart bleef Max Verstappen aan de leiding van de race maar hij kreeg wel een tijdstraf van vijf seconden voor het incident in de eerste bocht bij de start van de race.
Max Verstappen kon aan de leiding van de race een kleine voorsprong bij elkaar rijden tegenover Oscar Piastri maar uiteraard moest Verstappen tijdens zijn pitstop wel de tijdstraf van vijf seconden ondergaan. Lando Norris, die door de aanrijding tussen Tsunoda en Gasly twee plaatsen wist te winnen, begon ondertussen te strijden met de wagens die wel nog voor hem op de baan reden. Ondanks de harde bandencompound kon hij met zijn McLaren F1-bolide die strijd bijzonder goed aangaan.
Na Lewis Hamilton, die gedurende enkele ronden redelijk wat weerwerk bood, slaagde Norris er ook in om Kimi Antonelli in te halen, in tegenstelling tot Lewis Hamilton bood Antonelli geen weerwerk. In ronde 21 kwam Oscar Piastri als eerste van de toppers binnen voor zijn pitstop. Max Verstappen bleef wel nog even op de baan. Eerst kwam George Russell nog binnen, waarna ook Max Verstappen volgde door zijn pitstop uit te voeren. Voorafgaand aan die pitstop moest hij zijn tijdstraf nog uitvoeren en mocht er gedurende vijf seconden niet aan de wagen gewerkt worden.
Halverwege de race zagen we Fernando Alonso bijna in de muur geduwd worden door Gabriel Bortoleto. Het duo ontsnapte aan een erg zware crash. Charles Leclerc was aan de leiding van de race komen te liggen maar toen de Monegask binnen kwam was het Lando Norris die aan de leiding van de race kwam te liggen met enkele ronden voorsprong op Oscar Piastri. Norris moest echter nog zijn pitstop afwerken.
Met nog zo’n vijftien ronden te gaan kwam ook Lando Norris eindelijk binnen. Norris wisselde zijn setje harde banden in voor een setje medium banden en daarop kon hij gaan pushen in de hoop nog enkele plaatsen goed te maken. Charles Leclerc haalde enkele ronden later George Russell in, de Monegask reed daarmee op een voorlopige podiumplaats. De vraag was echter of Lando Norris die podiumplaats alsnog zou kunnen afsnoepen. Norris reed op de vijfde plaats maar wel op een setje medium banden waarmee hij voluit kon gaan jagen op George Russell en Leclerc.
Vooraan was Oscar Piastri ondertussen de race aan het controleren. De Australiër had zelfs nog voldoende tijd om een rood licht dat ergens naast het circuit aan het knipperen was te melden aan het team. Lando Norris werd ondertussen onderzocht voor een mogelijk inbreuk bij het verlaten van de pitlane. Norris zou over de witte lijn gereden hebben maar uiteindelijk besloten de stewards geen actie te ondernemen.
Tijdens de slotronden kregen we een intense strijd tussen Charles Leclerc en Lando Norris voor de laatste podiumplaats. Allebei gingen ze voluit in hun strijd voor de derde plaats. Uiteindelijk was het toch Charles Leclerc die vlak voor Lando Norris als derde over de streep reed.
Oscar Piastri zegevierde na een solide race met een voorsprong van iets minder dan drie seconden op Max Verstappen. Piastri is daarmee de eerste rijder die dit seizoen wint maar niet van op de polepositie vertrok. Door zijn overwinning wordt Piastri ook de nieuwe leider in de wk-tussenstand.