
Reclame, reclame en.....reclame
De sponsor brengt veel geld in het laatje van een Formule 1 team. Voor deze financiële bijdrage krijgen de sponsors een ruimte toebedeeld op de Formule 1 bolides en op de kleding van het team. En zo is iedereen ‘happy’ en niemand die zich er verder om bekommert. De fans weten dat het onderdeel is van een sport en nemen al die reclame uitingen voor lief. Maar….net zoals in ons dagelijks bestaan zie je wel dat er langzamerhand een overvloed van reclame op ons wordt afgevuurd. En er is een zegswijze die luid: overdaad schaadt. Op televisie, radio, internet zie en hoor je vele tientallen reclames per uur voorbijkomen. Teveel en erg opvallende reclames kunnen leiden tot ergernis omdat je tegenwoordig niets kan kijken of luisteren zonder deze reclameboodschappen. Maar ja, er wordt door de uitzenders van deze reclame aan verdiend, en alles draait toch om de centen. Hoe meer, hoe beter en dat is lekker ook al gaat de kwaliteit van jouw uitzendingen/berichten daar niet op vooruit door al die onderbrekingen.
Terug naar de Formule 1. Aan het begin van het seizoen worden de teams en hun rijders voorgesteld. We krijgen te zien wat voor een kleding de coureurs dragen en zien de prachtige kleurstellingen van de auto’s. Al jaren lang wisselen coureurs hun helmen en bijna elke race zie je wel een andere kleur en ontwerp. Op zich vind ik dit jammer, want een punt van herkenbaarheid is hierdoor weg in deze snelle sport. Maar nog erger is dat de teams meerdere keren per seizoen zelfs de auto van kleurstelling veranderen. Dit alles natuurlijk om de grote geldschieters te behagen. Dit alles brengt nog grotere verwarring voor de kijkers maar ook voor de journalisten en zelfs de televisiecommentatoren raken in de war. Wie is wie? Welke auto rijdt daar in de verte? Soms is het niet te volgen, en dat lijkt me geen reclame voor de Formule 1.
Conclusie: Je ziet je dat het grote geld voorgaat aan de wens van de kijkers van deze sport. De vraag is alleen, hoe lang pikken de mensen dit. Een voorbeeld die irritatie opriep was de Lay-out van de bolide van Red Bull en de Racing Bulls in Japan. Om Honda te promoten reden beide teams met een witte Lay-out en kon je ze op afstand amper ven elkaar onderscheiden. De ‘wie is wie’ vraag was hier duidelijk. Te gek voor woorden dat zelfs de commentatoren van verschillende uitzendgemachtigden menig keer hun excuus moesten aanbieden omdat ze het fout zagen. Maar uiteindelijk was ook hier de gewone man het dupe, de fan die graag duidelijk en helder wil kijken naar de Formule 1. De koningsklasse van de autoracesport leeft onder andere van de reclame. Maar kom op zeg, wat als de klant/fan niet meer kan volgen wat, wie en hoe er geracet wordt op een circuit. Moet je daar als Formule 1 dan volledig maling aan hebben?
Ik denk het laatste. De miljarden dollars/euro’s die worden binnen geharkt doet de ogen en oren sluiten voor het groeiend protest van de buitenwereld. En zo kan het gebeuren dat in Miami de Ferrari plots met een verschrikkelijke lelijke half rode en half blauwe gekleurde auto rond rijdt. De Racing Bulls in het roze rijden en Sauber behoud dan wel zijn kleuren maar dan in een soort van kunstzinnige uitvoering. Mercedes steekt zijn medewerkers in een ander kleur tenue. Het zal allemaal wel, maar nogmaals ze maken het ons kijkers wel erg lastig. Het wordt tijd dat de FIA hier zich eens over buigt. Het loopt de spuigaten uit en wanneer dit niet stopt krijg je straks een ontevreden kijkerspubliek die de F1 de rug toekeren, en zijn al die sponsorgelden bij lange na niet genoeg om de kosten te dekken.
Reclame, ik kan het missen als kiespijn.
(maar er zal gerust wel ergens een reclame zijn voor een middeltje of zo, die deze kiespijn zal opheffen)