Formule1 - Formule1start
 
F1: Eigen mening

Blubberrubber

De formule 1 is een wereld van snelheid en techniek. Wereldwijd volgen miljoenen racefanaten deze sport, waarin de teams en hun coureurs elkaar bestrijden op uiteindelijk deze eerder genoemde punten. Al jaren lang wordt de sport geperfectioneerd en de innovatie wordt veelal doorgevoerd in de personenauto’s waarin wij uiteindelijk in rijden. Maar de F1 is een sport, en natuurlijk kijken wij daar naar zonder alle bijkomstigheden, wij willen echte racesport zien.

Alles wordt beter in de racesport de laatste tientallen jaren. De motor, het chassis en de moderne technologie in het computertijdperk maakt dat het racen voor alle betrokkenen een stuk veiliger is geworden. En dat is een goede zaak, we willen het gevaar voor de monteurs en coureurs zoveel mogelijk minimaliseren. Prima zaak! En toch is en blijft er na al die jaren één hekel punt in de Formule 1…de banden.

Vooral de laatste jaren lijkt het altijd een hevige punt van discussie. Het zijn natuurlijk altijd de teams die moeite hebben met het beschikbare rubber, die klagen. En dit seizoen is het niet anders, sterker nog, het geklaag neemt toe. Red Bull, en in mindere mate Mercedes, klagen steen en been over de hoge slijtage van de banden dit jaar. Terwijl andere teams, zoals Lotus en Ferrari bijvoorbeeld die dit jaar prima met de banden omgaan, hebben eerder genoemde teams veel problemen met het rubber. En geloof me, ze rijden allemaal met dezelfde banden, elke race weer!

Red Bull is de laatste jaren, met Sebastian Vettel in hun gelederen, toonaangevend in de strijd om de wereldtitel. Echter lijkt dit jaar de concurrentie een stap dichterbij te zijn gekomen, en dat doet zeer bij de Red Bull mannen. En dus zoekt men naar een iets of wat de oorzaak is van de wat mindere prestaties van het team. En deze is snel gevonden, het blubberrubber. In mijn ogen een zielige vertoning, en ik ben altijd neutraal wat de F1 betreft. Ik heb geen favoriet, ik wil alleen mooie spannende races zien.

Pirelli is de zondebok bij deze paar teams. Men kijkt niet naar de coureurs in eigen gelederen. De coureurs die geholpen worden door de techniek en eigenlijk maar twee dingen hoeven te doen. Racen zo hard als je kan en op zo’n manier dat je de banden slijtage in toom kan houden. Het is hun beroep, en dan rijst bij mij de vraag waarom meerdere teams wel goed met de banden kunnen omgaan (minder pitstops) en anderen niet.

Pirelli en de FIA hebben nu toch besloten om na zes races de bandenkwaliteit te evalueren en zelfs aan te passen. Dit alles in het voordeel van Red Bull en Mercedes. Dat andere teams zich maar bij deze beslissing moeten neerleggen, is niet relevant. Persoonlijk vind ik het een schande, dat enkele teams op deze manier hun zin krijgen. Teams die dit seizoen niet goed kunnen omgaan met de banden en zo alsnog via de FIA hun zin krijgen en Pirelli een mes in de rug steken.

Na Canada worden de nieuwe banden gebruikt, en ik mag hopen dat Lotus of Ferrari met het nieuwe rubber de winst na zich toetrekt (voor het eerst heb ik dus favorieten). En dan afwachten wat Red Bull dan weer te zeuren heeft. Nog even en we krijgen speciaal geprepareerd asfalt, waar het blubberrubber wel goed floreert, hebben ze bij Red Bull en Mercedes in ieder geval daar nooit meer over te klagen. Of.......

 Terug
Geplaatst: 20-05-2013 12:53:16

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier

  Stand per 09-03
 
  01. Verstappen  51 pnt
  02. Perez  36 pnt
  03. Leclerc  28 pnt
  04. Russel  18 pnt
  05. Piastri  16 pnt
  Stand per 09-03
 
  01. Red Bull  87 pnt
  02. Ferrari  49 pnt
  03. McLaren  28 pnt

          Volledige stand 2024

Laatste wijziging: 19-03-2024