Formule1start
 
Max Verstappen 2023

F1 '23

In een jaar van oorlogen, natuurrampen en nog veel meer ellende, was er een sportorganisatie die de wereld over ging. We hebben het hier over de Formule 1, die in 2023 weer miljoenen mensen over de gehele wereld aan de buis gekluisterd hield. De Formule 1 was voor veel mensen een afleiding in deze roerige wereld. Een sportspektakel waar veel mensen zich even konden verbazen en afreageren over de prestaties van teams en coureurs in de Koningsklasse van de autosport. Waar men zich heerlijk kon ergeren aan beslissingen van de wedstrijdleiding, waar men zich kon vergapen aan prachtige races met hoogtepunten en dieptepunten. Waar men zich niet altijd in de F1 kon vinden waren de meningen van analisten of journalisten die, gezien hun kennis en ervaring, denken alles beter te weten. Het blijkt dat sport te zien en te beleven veel doet met de geest van mensen, al zijn wij daar ons niet altijd van bewust.

In 2023 viel er veel te genieten in de Formule 1, al was het voor ons Nederlanders wel extra mooi. De niet Oranje bril dragende fans keken misschien dit jaar anders naar deze sport. Het woord ‘saai’ kwam veel bij deze groep Formule 1 volgers over de lippen. De dominantie van Red Bull, en met name van Max Verstappen was echter wel historisch te noemen. Max kwam, zag en overwon met een overtreffend gaspedaal. Iedereen in het deelnemersveld was het erover eens, Verstappen reed in een andere autosportklasse. Omdat hij zo overheersend was zijn er zelfs mensen die na afloop van het seizoen nog zeggen: ‘Jammer van die éne race in Singapore’. Max Verstappen heeft zich met zijn derde Wereldtitel gevoegd bij de groten der aarde, en veel records zijn door hem gebroken. Hoewel volgens, een opmerking van Mercedes baas Toto Wolff, deze alleen goed zijn voor Wikipedia. Je vraagt je nu toch wel af hoe Mercedes coureur Lewis Hamilton, met in zijn bezit zeven Wereldtitels, hier werkelijk over denkt.

De FIA, FOM en Liberty Media zijn de organen die de Formule 1 in goede banen moet leiden. En dat is absoluut geen gemakkelijke opgave. Alle reglementen die er zijn, en er elk jaar bijkomen, moet op papier staan en volgens de regels worden uitgevoerd. Zo zijn er regels beschreven voor het technische gedeelte, het financiële gedeelte en is er een sportief reglement. Dat er ieder jaar discussie ontstaat over de uitvoering en handhaving hiervan is niet verwonderlijk. Er zijn zoveel regels en sub-regels dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Natuurlijk zijn de teams daar mede verantwoordelijk voor. Zij zijn het immers, die altijd de grens opzoeken van het toelaatbare en zoeken naar mazen in de ‘Formule-1 wet’. Het geeft aan de andere kant ons ook voer voor argumentatie, en dat maakt het ook wel weer interessant. Al zal de FIA het daar natuurlijk niet altijd mee eens zijn. Zij voelen zich vaak bij elke beslissing aangevallen door teams en volgers van de Formule 1. Maar eerlijk is eerlijk, dikwijls maken ze het er zelf naar. Regels worden tijdens een seizoen aangepast of nieuw ingevoerd, en daarna ook soms weer net zo gemakkelijk teniet gedaan. Maar al met al kan ik niets anders dan respect opbrengen voor de organisatie van de Formule 1. Want in deze sport ,waar miljarden Euro’s in omgaan, is het absoluut voor hen geen ‘appeltje-eitje’.

2023 was een Formule 1 jaar waarin waarschijnlijk de suprematie van Max Verstappen en Red Bull in de herinnering zal blijven voortbestaan. Jammer was dat de GP van Emilia-Romagna wegens noodweer werd afgelast, maar wel begrijpelijk. Er vielen zelfs slachtoffers te betreuren onder de bevolking. Natuurlijk mogen we Nyck de Vries niet vergeten, die helaas niet een echte kans heeft gekregen bij AlphaTauri. Dat de meningen daarover verschillen, vind ik in dit gebeuren erg jammer. Ik had hem graag langer zien rijden in de Formule 1. Super Formula coureur Liam Lawson mocht nog opdraven en deed dit zeer verdienstelijk, hij heeft 5 races gereden als vervanger van Daniel Ricciardo en haalde in Singapore ook nog eens 2 punten binnen voor AlphaTauri. De opmars van McLaren was opmerkelijk, met een heel goed presterende rookie Oscar Piastri. De 22-jarige Australiër behaalde in zijn eerste seizoen een zege in de printrace van Qatar en eindigde met 97 punten als negende in het eindklassement. Sergio Perez wist voor Red Bull een één-tweetje te scoren in het eindklassement en stond behoorlijk onder druk het gehele jaar. Op zich mag de Mexicaan best tevreden zijn met het behaalde resultaat, ook al zag hij zichzelf als titelkandidaat voor het WK aan het begin van het seizoen. Lewis Hamilton eindigde als derde en wist meestal de pers te woord te staan met een wat negatieve houding. Ook zijn teamgenoot bij Mercedes George Russel kon geen potten breken dit jaar. Fernando Alonso was de oude Fernando van 10 jaar terug. Strijdend, lachend en mopperend gaf hij verschillende races kleur met de Aston Martin. Pechvogel van het jaar vind ik Carlos Sainz. De Ferrari coureur won in Singapore na een tactisch perfecte race, maar kwam vooral in het nieuws door de klap met een losgeschoten putdeksel in de GP van Las Vegas. Ook in Abu Dhabi zat het tegen, waardoor zijn zevende plaats in de eindrangschikking wat lager uitviel. Mooiste race was voor velen toch Zandvoort, wat mede te danken was aan de regenbuien tijdens de race.

We kunnen het hele seizoen wel gaan samenvatten, maar dat gaan we niet doen. Nee, we gaan alweer ons vizier richten op komend jaar. Een jaar dat 24 races en 6 sprintraces heeft staan op de kalender. Teams en coureurs vonden 2023 al zwaar voor het gestel, dus kunnen ze zich gaan voorbereiden op een nog langer Formule 1 seizoen. Of Max Verstappen meer tegenstand zal krijgen in 2024 is een veelgestelde vraag. Mijn gevoel zegt dat onze landgenoot wel zijn vierde Wereldtitel gaat ophalen. Of het net zo dominant gaat worden als 2023 zal nog moeten blijken. Verstappen gaf zelf al aan dat dit bijna niet mogelijk is. Op 2 maart 2024 vind de eerste race van het seizoen plaats in Bahrein. In 2024 staan dezelfde twintig coureurs als in 2023 aan de start. Alle teams rijden opnieuw op Pirelli banden. De naam AlphaTauri verdwijnt en gaat waarschijnlijk verder onder de naam Racing Bulls. Definitief is dit laatste nog niet. Formule1start.nl zal ook komend jaar weer verslag gaan uitbrengen van alle races die gaan plaatsvinden. Houdt de site voor meer informatie goed in de gaten.

 Terug
Geplaatst: 16-12-2023 19:39:42

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier

  Stand per 21-04
 
  01. Verstappen  110 pnt
  02. Perez    85 pnt
  03. Leclerc    76 pnt
  04. Sainz    69 pnt
  05. Norris    58 pnt
  Stand per 21-04
 
  01. Red Bull  195 pnt
  02. Ferrari  151 pnt
  03. McLaren    96 pnt

          Volledige stand 2024

Laatste wijziging: 03-05-2024