Formule1 - Formule1start

Neerlands trots

Giedo. De eerste Nederlander in de Formule1 sinds Christijan Albers, na zijn gedwongen vertrek in 2007. Giedo van der Garde rijd voor Caterham, een Brits team dat voor het tweede jaar meedoet in de koningsklasse van de autoracerij.

Mooi, tot zover deze inleiding. Nu naar onze Giedo. Onze Hollandse trots in de F1 sport. Giedo is een nieuwkomer, een ‘rookie’ dus, in de Formule 1. Na vier races staat hij troosteloos onderaan in het klassement, maar er moet wel gezegd worden dat hij alle vier de races heeft uitgereden! Het zit Giedo niet echt mee tot nu toe. Pech achtervolgd hem en dan een teammaat, Charles Pic, die als eerste de nieuwe updates op zijn auto krijgt. Arme Giedo!

In interviews komt onze Oranje vertegenwoordiger altijd kalm en welbespraakt over. Hij is zich bewust van de situatie waarin hij verkeerd, en dat het niet als te rooskleurig is, dat zie je niet van hem af. Tot overmaat van ramp heeft Caterham, Kovalainen weer in de renstal gehaald, en dat zal het vertrouwen van Giedo niet echt doen toenemen. De oude rot Kovalainen is nu testcoureur, maar de Fin wacht op zijn kans om het stuur over te nemen van de Nederlander, of niet soms?

Caterham is zeer tevreden over Van der Garde. Manager Cyril Abiteboul roemt Giedo om zijn kennis en professionele houding binnen het team en steunt Van der Garde volledig. Eigenlijk hoor je alleen maar positieve berichten over onze Giedo. Zal Caterham Giedo het seizoen laten uitrijden? Waarom niet denk ik dan. Kovalainen haalde in 2012, het jaar dat hij voor Caterham reed, geen enkele punt, dus is er eigenlijk geen man overboord voor Giedo.

Zal er een kentering komen bij Giedo als hij de nieuwe onderdelen op zijn wagen krijgt? Ik hoop van wel eerlijk gezegd. Ik ben positiever ingesteld dan sommige oud-coureurs schrijven in hun columns. Als ik dat lees krijg ik het gevoel dat Giedo na nog een paar races aan de kant wordt gezet. Ik heb geloof in Giedo, ik heb vertrouwen in Giedo, De Nederlander gaat de rest van het seizoen beter en beter rijden, ik voel het aan mijn water. Ik ben positief wat betreft Giedo en het team van Caterham. Ze gaan Marussia voorbij in de stand binnen enkele races en Giedo is zeker van zijn plaats tot tenminste het einde van het seizoen. Daarna zullen we wel verder zien.

Giedo wil en zal ik volgen in zijn groen bolide tot en met de laatste race in Brazilië. Dus Caterham, haal geen gekke dingen in je hoofd, denk aan ons en aan onze eigen Giedo, ons Neerlands trots!

De echte autopresentatie

Het is weer zover! De tijd dat de meeste teams de nieuwe raceauto lanceren voor het grote publiek. De pers wordt uitgenodigd en vele foto’s en filmmateriaal wordt er geschoten. Een beetje Formule 1 volger kijkt er reikhalzend naar uit, de nieuwe bolide voor het seizoen 2013. Hoe zal hij eruit zien en wat zijn de zichtbare veranderingen in vergelijk met het vorige seizoen?

De presentatie van de teams is wat minder ‘poenig’ geworden. Hiermee bedoel ik dat de kosten van dit festijn behoorlijk zijn gedrukt, en dat heeft weer te maken met de economische crisis waarin we al wat jaren zitten. Sommige teams kiezen ervoor om de nieuwe auto in hun eigen fabriek te showen en andere zijn zelfs zo zuinig dat ze de auto alleen maar op het internet plaatsen met de nodige gegevens erbij. Maar om eerlijk te zijn is dat laatste wel goed ook eigenlijk. Want het mag dan leuk zijn voor de genodigden om “live” aanwezig te zijn om de mooi gepoetste racewagen te bekijken, echt wijzer wordt je er niet van. En de sponsoren vinden het belangrijker om hun naam te zien pronken op de auto tijdens de race dan voor een opgedirkt publiek die alleen maar komen voor een hapje en een goed glas champagne, toch?! De aanwezige pers niet meegerekend natuurlijk.

De racewagen wordt pas interessant wanneer hij met brullende motor het circuit opgaat tijdens de eerste testdagen en natuurlijk bij de eerste race in Australië. Dan wordt pas duidelijk wat er onder die mooie gepoetste carrosserie bevind. Of de nieuwe snufjes die men bedacht heeft werkelijk van waarde zijn voor de rest van het seizoen. En vergeet ook de coureurs niet, die dan onder wedstrijdspanning hun bolide zo snel mogelijk over het circuit moeten sturen. Dat is wat ik belangrijk vind! Een prachtige uitziende auto is mooi, maar wanneer de wagen niet vooruit te branden is, heb je er ook niet veel aan.

Ik zal dus de foto’s bekijken en de nodige technische gegevens lezen van de nieuwe 2013 formule 1 wagens, maar kijk meer uit naar de eerste race. De start van het seizoen waarin zal blijken of de technische staf en de coureurs hun huiswerk goed hebben gedaan. Ik zal voor de buis zitten bij de aanvang van het nieuwe raceseizoen, kijkend naar die prachtige glimmende racemonsters. De presentatie van deze wagens, die de komende periode plaats vind, zal ik dan allang vergeten zijn. Het enige wat telt is de start, het moment waarop de lichten op groen gaan in Melbourne. Dan pas vind de echte presentatie van de nieuwe racewagens plaats!!

«      1   |   2   |   3   |   4