Formule1 - Formule1start

Arme Clair

Clair Williams

Ze was zo positief aan de vooravond van de start van het Formule 1 seizoen. Ze vertelde aan iedereen die het maar wilde horen dat Williams F1 in 2020 zal opstaan en zelfs zou gaan wedijveren met de teams uit de middenmoot van 2019. Maar het COVID-19 virus kan wel eens behoorlijk roet in het eten gooien. Het Coronavirus verlamd zo’n beetje de gehele wereld. En daar maakt ook de Formule 1 deel van uit. Inmiddels zijn er 7 races uitgesteld en Monaco heeft zelfs de GP van de 2020 kalender geschrapt. Voor een sport als de Formule 1, die draait op astronomische bedragen, betekent dat natuurlijk een enorm inkomstenverlies en, net zoals overal, zullen de zwakke broertjes daar ‘t eerst het slachtoffer van worden.

Williams is zo’n zwak broertje. Hoe mooi alles werd voorgespiegeld door Claire in februari, de financiën zijn in verhouding klein in vergelijking met de grote teams zoals Mercedes, Ferrari en Red Bull. Het huishoudboekje van Claire is gebaseerd op het komende seizoen. Maar dit boekje kan overboord, nu de inkomsten al voor een deel wegvallen. Natuurlijk zal er nu worden bespaard op de reis en verblijfkosten van en naar de diverse circuits, maar ook Claire kan niet weten of deze nog worden ingehaald tijdens of na de zomer. Ook de sponsors zullen niet staan te juichen bij Williams, immers komen zij voorlopig niet in beeld. Net zoals veel bedrijven over de gehele aardbol, zal ook Williams de klap voelen.

Je kan vinden en zeggen wat je wilt over Bernie Ecclestone, maar toen hij de macht had over de Formule 1, lette hij wel op de ‘kleintjes’. Wanneer hij voelde dat er een team in zwaar weer terecht kwam, probeerde Bernie wel voor ze te zorgen. Of Liberty Media daar ook een regeling voor klaar heeft liggen, dat weet ik niet. Maar voor Claire en haar team zou dat wel eens een reddingsboei kunnen zijn. Williams slaagt er al een aantal seizoenen nog maar net in om het hoofd boven water te houden, en dit virus dat zich over de wereld uitzaait, kan voor Claire en het team wel eens verstrekkende gevolgen hebben.

Natuurlijk heb ik Williams als voorbeeld, maar ook voor Racing Point en Haas zullen dit geen gemakkelijke tijden zijn. Kleinere teams die veelal het moeten hebben van geldschieters. Maar als de teams zodanig veel verlies gaan lijden in deze barre tijden, bestaat de kans dat deze mannen met hun slinkende portemonnees ook wel eens zullen afhaken. Wil de Formule 1 een levensvatbaar bestaan behouden, dan zal Liberty Media miljoenen dollars moeten gaan investeren in deze teams. En geloof me, de grote teams zullen daar weinig bezwaar tegenin brengen. Zonder kleintjes kan de Formule 1 niet bestaan.

En dus zal Claire waarschijnlijk snel gaan aankloppen bij de Formule 1 bazen, of zij bij haar. Clair Williams zal rond deze tijd veel aan tafel bivakkeren bij Papa Frank. Steun zoeken bij hem om te kijken of hij een oplossing weet voor dit immense probleem wat boven het hoofd hangt van de Britse renstal. Laten we hopen dat Claire, Frank en Liberty een oplossing gaan vinden voor het voortbestaan van Williams. Want het zou toch vreselijk zijn als Williams het na ruim 40 jaar Formule 1 het voor gezien houdt. Het team bracht 7 individuele wereldkampioenen voort en won 9 keer het constructeurs-kampioenschap. Echt hoor, ik hoop dat het niet zover komt en dat er een oplossing komt. Maar tot die tijd voel ik met je mee, ‘arme Clair’.

Lijstjes

Lijstjes

Lijstjes,

In het nieuwe Formule 1 seizoen verschijnen er 13 Nationaliteiten aan de start, namelijk: 4 Britten, 3 Fransen, 2 Finnen, 2 Canadezen en verder 1 Deen, 1 Duitser, 1 Italiaan, 1 Mexicaan, 1 Monogask, 1 Mexicaan, 1 Rus, 1 Australiër en 1 Nederlander. Twintig coureurs verdeelt over tien teams.

Ook dit jaar geen Braziliaan aan de start. De Brazilianen moeten het doen met herinneringen aan grote namen zoals Carlos Pace, Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, Rubens Barrichello, Felipe Massa en natuurlijk Ayrton Senna. In 2017 nam Massa afscheid van de Formule 1 en een opvolger laat op zich wachten. Een dus zullen de Braziliaanse F1 fans het moeten doen met ‘de vliegende Hollander’ zoals hij al liefkozend wordt genoemd in het Zuid-Amerikaanse land. 

Ook geen Belg aan de start. Stoffel Vandoorne reed nog in 2018 in de F1, maar zijn contract bij McLaren werd niet verlengd. En dus moeten onze Zuiderburen het doen met oude beelden van Jacky Ickx, Thierry Boutesen en Jerome D’Ambrosio. Maar ook hier geldt, net als voor de Brazilianen, Max Verstappen dan maar volgen. Verstappen is dan wel een Nederlander maar geboren in België. En dus kijkt menig Belg naar zijn prestaties, want hij is toch een klein beetje van hen!

Waarom dit geschreven? Gewoon omdat ik lijstjes zat door te nemen. Je moet toch wat in de winterbreak. Oké, wij hebben gelukkig ons eigen Max Verstappen. In 2020 moet Verstappen de strijd aangaan met Mercedes en Ferrari om de Wereldtitel. Is Max Verstappen kanshebber? Jazeker, al zeggen Hamilton, Vettel, en Leclerc ook dat zij goede kansen hebben op de titel in 2020. In de afgelopen 20 jaar ging de Wereldtitel in de Formule 1: 10 keer naar een Duitser, 7 keer naar een Brit, 2 keer naar een Spanjaard en één keer naar een Fin (mooi lijstje). De namen: Schumacher, Vettel, Rosberg, Button, Hamilton, Alonso en Raikkonen. Maar vier nationaliteiten in de afgelopen 20 jaar.

Ondanks dat Hamilton een geweldig coureur is, en hij in 2020 veel records kan evenaren of zelfs kan verbreken (ook daar is een lijstje van), mag wat mij betreft een andere Nationaliteit dit jaar de titel opeisen. Een rijder uit Monaco of nog beter, een rijder uit Nederland. Max Verstappen zal zeker niet misstaan in het lijstje van F1 Wereldkampioenen.

Veel plezier nog de komende weken met het opzoeken naar al die lijstjes met cijfers en feiten uit de Formule 1….

Jonge honden

Max & Charles

Op 2 november 2008 werd Lewis Hamilton de jongste wereldkampioen Formule 1 na een spectaculaire laatste race van dat seizoen in Brazilië. Hamilton was toen 23 jaar en bijna 10 maanden oud. Anno 2019 rijd Hamilton, met inmiddels 5 wereldtitels op zak, nog steeds in de Formule 1. Dit geldt overigens ook voor Kimi Raikkonen, Sebastian Vettel en Robert Kubica, die ook in 2008 aan de start stonden in die memorabele race in Brazilië.

Of Max Verstappen op 2 november 2008 voor de televisie zat te kijken als net 11 jarig jochie is niet bekend. Wat we wel weten is dat Verstappen in 2008 in 3 verschillende kart-klassen reed en in alle drie kampioen werd. Charles Leclerc was 11 jaar en kampioen geworden in het Franse PACA-kampioenschap karten. Lance Stroll was een paar dagen voor de zege van Hamilton in 2008 net 10 jaar oud geworden. In dat jaar wist Lance in zijn kart klasse in Canada ook eerste te worden. Lando Norris was toen nog 9 jaar oud. Ook Norris was een hele goede kart rijder en wist ook in 2008 het kampioenschap in zijn leeftijdsklasse binnen te halen. De 10 jarige George Russel werd in 2008 kampioen in de kart bij de British Kartmasters. Alexander Albon was op dat moment 12 jaar en wist in de kart in zijn klasse ook het Britse kampioenschap op te eisen. De 12 jarige Pierre Gasly reed in dat jaar het Franse kart kampioenschap en eindigde in 2008 als vierde.

Dit was even een opsomming van de nog steeds ‘snotneuzen’, die nu in 2019 racen in de Formule 1 samen met de nu 34 jarige Lewis Hamilton. Zeven jonge gasten die al van kinds af aan met snelle bolides omgaan en weten wat winnen is. Zeven jonge coureurs die allen een droom hebben: Wereldkampioen worden in de Formule 1. Om dit te bereiken heb je behalve je talent ook nog een uitmuntende auto nodig. De zeven hebben het talent, maar of ze ook op het goede moment in het juiste team zitten is wat anders. Van de zeven jongelingen zijn er twee die nadrukkelijk genoemd worden als potentieel Wereldkampioen voor de toekomst. Max Verstappen en Charles Leclerc. De eerstgenoemde is Red Bull coureur en de tweede rijd bij Ferrari. De twee teams als zowel beide jongelingen zijn dit seizoen aardig aan elkaar gewaagd en presteren uitstekend.

De ‘oudjes’ voelen de hete adem in de nek van de jonge garde die thans in de Formule 1 rijden. Na de GP van Oostenrijk dit jaar was er het jongste podium ooit in de Formule 1 met Verstappen (1ste), Leclerc (2de) en Bottas (3de). Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, samen goed voor 9 wereldtitels in de afgelopen 11 jaren, weten dat de jonge garde hen op de hielen zit. In 2010 stootte Vettel concurrent Hamilton van de troon als jongste winnaar van het WK Formule 1. De kans is aannemelijk dat hij dit record gaat verliezen aan Leclerc of Verstappen. De vraag is aan wie en wanneer? Nou dan, als ik dan toch een voorspelling moet doen, chauvinistisch als ik ben….2020, Max Verstappen!  Kom maar op met die jonge honden in de Formule 1.

Afkicken?

Heel langzamerhand begint het trillen wat af te nemen. De weekenden nemen een wat minder haastig en strak geplande vorm aan. De Formule 1 is in een winterslaap en mijn F1 ritme neemt af. Natuurlijk keek ik de weken na de laatste race in Abu Dhabi tig websites af voor F1 nieuws. Vol gegooid werd ik met allerhande informatie over het seizoen 2018. Overal verschenen er feiten, overzichten en statistieken over het afgelopen seizoen. Punten werden er gegeven voor de rijders, commentaren van bekende oud coureurs over wie wel of niet heeft gepresteerd en prijzen werden er uitgedeeld. Ik kon er geen genoeg van krijgen. Maar nu het einde van het jaar 2018 nadert, begin ik een beetje tot rust te komen. Bijna 10 maanden lang hebben mijn hersens Formule 1 geabsorbeerd als een spons. Deze wordt langzaam uitgeknepen en schoont langzaam op. Het besef dat ik langzaam aan tot rust kom geeft mij een heerlijk en ontspannen gevoel. Wat duurt het weekend lekker lang zonder de Formule 1.

Toch is het voor mij oppassen geblazen dat ik geen terugval krijg. Ik betrap mijzelf erop dat ik mij erger aan dingen die ik eigenlijk op zijn beloop moet laten gaan. Waarom weten we medio december nog niet hoe Racing Point F1 volgend jaar daadwerkelijk gaat heten. Waarom heeft nieuwkomer Alexander Albon nog niet zijn racenummer bekend gemaakt. Waarom moet Pirelli nou zo nodig de banden anders gaan benoemen, terwijl ik gewend geraakt was aan die diverse benamingen van de compounds. Op die momenten van vragen krijg ik het even te kwaad, maar gelukkig weet ik mij, met wat hulp van naasten, de boel te laten voor wat het is. Dan denk ik aan de heerlijke wintermaanden met vrieskou, sneeuw, ijs en warme chocolademelk. Even weg van die Formule 1.

En terwijl de letters aan mij voorbij gaan tijdens het tikken op het toetsenbord, besef ik dat ik tik over de wintermaanden. ‘Shit’ roep ik hardop, de wintertesten zijn al in Februari 2019! Hoezo een lekkere lange relaxte winter? In Februari begint alweer het grote speculeren. Welk team heeft de nieuwe bolide al zover ontwikkeld dat ze meteen mee gaan doen om de prijzen. Mercedes, Ferrari en Red Bull met de nieuwe Honda motor achterin. Hamilton, Vettel en Verstappen voor de top 3, of zijn er nog meer concurrenten voor de ereplaatsen in 2019? Het zweet begint me uit te breken en opnieuw voel ik de Formule 1 spanning al weer toe nemen. Onrustig kijk ik naar mijn scherm en wiebel een beetje heen en weer op de draaistoel. Hoezo even geen Formule 1?

Ik ben bang dat ik met al mijn goede bedoelingen de Formule 1 niet los kan laten. Onmiddellijk kijk ik nog even naar de nieuwe regels voor komend seizoen en de prototypes van de nieuwe F1 wagens. Even kijk ik tussendoor op de diverse F1 sites of er nieuws is. Ik tik ietwat onrustig verder en langzaam dring het bij mij door, ik besef dat afkicken niet gaat lukken en dat ik mij daarbij moet neerleggen. De Formule 1 zit te diep in mij geworteld en de tijd is te kort om volledig F1 vrij te worden. En dus ga ik de spons alweer vullen en kijk ik uit naar de eerste wintertest op 18 Februari op het circuit Catalunya in Spanje, weg met dat afkicken en laat het nieuwe seizoen maar komen. Voor diegenen die wel een tijdje zonder de F1 kunnen zonder al die rare verschijnselen zoals ik die heb, een fijne winter en tot komend seizoen…pfff.

Max rijdt zich rijk

Voor de één is Max Verstappen een soort van nerd-achtige verwende jonge gast die staat te stampvoeten als het niet naar zijn zin gaat. Die soms wereldvreemd lijkt en denkt dat hij de beste is en niemand aan hem kan tornen. Voor de ander is Verstappen de ‘boy next door. Een aardige Hollandse jongeman die er alles voor over heeft om goed te zijn in zijn sport, en altijd en overal iedereen te woord wil staan en beleefd zijn antwoorden geeft. Hoe je ook over hem denkt, Max is bovenal een racetalent en wie dat ontkent volgt de Formule 1 niet, of heeft meer verstand van verzekeren, aldus een oude reclame slogan.

Max Vertappen heeft zijn contract tot ieders verbazing nu al verlengt tot 2020, terwijl zijn contract pas afliep eind 2018. Voor aanvang van de GP van Amerika werd dit nieuws door Red Bull en Max zelf naar buiten gebracht. Op de vraag waarom, vertelde Max dat hij alle vertrouwen had in het team en de mensen in de fabriek. Dat is mooi en toen de vraag viel wat hij ging verdienen wist Max te zeggen dat de verdiensten niet belangrijk zijn. “Ik win liever honderd races dan dat ik 100 miljoen verdien” aldus Verstappen. Nu zal Max geen honderd miljoen gaan verdienen, maar de geruchten gaan dat hij voor de komende drie jaar wel een slordige 30 miljoen op zijn bankrekening krijgt bijgeschreven, ook geen onaardig bedrag.

Verstappen heeft bijgetekend omdat hij werkelijk denkt dat Red Bull hem als ‘eerste’ rijder aanmerkt, ondanks de aanwezigheid van Daniel Ricciardo. Dat hij tussen nu en 2020 wereldkampioen wordt in de Formule 1 en Red Bull alles op alles zal zetten om hem daarmee ook de jongste kampioen ooit te laten worden. Je vraagt je af hoe Red Bull hem deze garantie kan geven. Weet Red Bull veel meer dan alle insiders in de Formule 1 bij elkaar. De komende tijd zal er een ware stroom aan geruchten losbarsten. Zal Red Bull een overeenkomst hebben afgesloten met Mercedes? Waardoor het beste chassis van het veld ook de beste krachtbron krijgt in de toekomst. Zal……..?

Maar goed, Verstappen is een goed coureur en misschien ook wel de beste van de generatie F1 coureurs die nu rijden en er aan staan te komen. Red Bull heeft veel vertrouwen in onze landgenoot en wilden hem graag behouden voor het team. Dat is een zekerheid anders verleng je niet in samenspraak je contract. Max Verstappen zal heel graag wereldkampioen worden, en zo snel mogelijk. Max is een aardige jong vent, die er alles voor over heeft om dat te bewerkstelligen. Maar geloof me, die miljoenen die hij al heeft verdiend en gaat verdienen, die geeft hij heus niet weg om zijn doel te bereiken. Max rijd zich rijk, en dat misgun ik hem zeker niet. En wanneer hij Wereldkampioen wordt in de F1 en al zijn miljoenen met een grote stroom water de zee is in gesleurd, want dat is dan toch niet belangrijk meer, dan kan hij later altijd nog gaan werken bij een liefdadigheidsinstelling.

Dure punten?

Dure punten

Na elf races is het verschil tussen Vettel en Hamilton 14 punten in het voordeel van de Duitser. Het hadden er echter ook 11 kunnen zijn. In de GP van Hongarije liet Hamilton zijn teamgenoot Bottas in de laatste ronde aan hem voorbij komen als goedmakertje voor de eerder gedane geste van Bottas op Hamilton. Bottas liet immers Hamilton voorbij gaan tijdens de race omdat Hamilton dacht de beide voor hem liggende Ferrari’s te kunnen aanvallen, wat de Brit uiteindelijk niet lukte. Een ‘mooi’ gebaar van Hamilton en Mercedes naar Bottas toe die hierdoor als derde op het podium verscheen, maar de drie punten die Hamilton weggaf kan uiteindelijk ook fataal zijn in de strijd om de Wereldtitel. In de 67 jarige geschiedenis van de Formule 1, is het 18 keer voorgekomen dat het verschil tussen de kampioen en de nummer twee, 3 punten of minder was.

Hamilton gaf aan dat hij Wereldkampioen wil worden op een eerlijke manier. Het zal wel, maar bij Ferrari zullen zij achter in de pitbox op de Hungaroring toch wel smadelijk hebben gelachen om de actie van Mercedes en Hamilton. Bij Ferrari hebben ze de hele race in Hongarije een klagende Raikkonen aan moeten horen, die aangaf dat hij sneller was dan de voor hem rijdende Vettel. Maar de teamleiding gaf geen krimp, immers Vettel kon 25 punten bijschrijven, en dat vond men bij de Italiaanse renstal een belangrijk resultaat. Niks geen cadeautjes bij Ferrari, maar Vettel helpen op weg naar de titel, en Raikkonen moet dit maar mopperend accepteren.

Toto Wolff, teammanager bij Mercedes, ziet liever dat beide rijders als brave klasgenootjes het seizoen afmaken. Wolff gaf aan dat het een risico van het weggeven van punten aanwezig is, maar niet allesbeslissend is voor de rest van het seizoen. Zal Wolff dit herhalen wanneer blijkt dat na de spannende slotrace in Abu Dhabi, Hamilton twee punten tekort komt voor de titel en Ferrari met Vettel ziet feestvieren? Volgens Wolff is het een stukje teampsychologie waar ze uiteindelijk de vruchten van plukken, maar persoonlijk denk ik dat dit flauwekul is. Wolff wil geen seizoen draaien als vorig jaar, met de elkaar in de haren vliegende Rosberg en Hamilton. Wolff wil twee vrienden in zijn team en hoopt dan maar dat Hamilton toch voor de vierde keer Wereldkampioen wordt.

Ik kan natuurlijk niet voorspellen wat de laatste negen races van het seizoen nog voor spektakel gaat opleveren. Hamilton is misschien wel de beste coureur in de F1 en geeft nooit op, en Mercedes is een topteam. Maar Ferrari is een geducht concurrent die dit jaar een aantal tactische goede races heeft neergelegd op het asfalt. Vettel doet niet onder aan Hamilton, en dat beloofd nog wat voor de rest van het seizoen, die na de zomerstop aanvangt met de GP van België. Ik kan geen koffiedik kijken, maar mocht Vettel met een miniem verschil Wereldkampioen worden, dat is de kans groot dat Wolff meer tijd krijgt om met vrouwlief Susie door te brengen. Zover is het nog niet, maar de weggeven punten in de GP van Hongarije zal tijdens deze zomervakantie van Hamilton en Wolff nog vaak in gedachten langs komen.

DRS

DRS

Geen kunst aan

Het Drag Reduction System werd in 2011 geïntroduceerd in de Formule 1. Door het openen van de achtervleugel vermindert de neerwaartse kracht die de achtervleugel creëert, dit resulteert in een hogere topsnelheid van de bolide. Deze hogere topsnelheid bevordert het inhalen in de Formule 1. Veel F1 volgers vinden dat dit systeem absoluut geen toevoeging is in de racerij. Een belangrijk argument dat door de tegenstanders wordt aangedragen tegen het gebruik van DRS, is het feit dat de verdedigende rijder een ongelijke strijd levert, omdat die rijder de DRS niet in mag zetten om te verdedigen.

Onder andere oud F1 coureur Alain Prost vind dat de DRS moet worden afgeschaft: “Dit soort kunstmatige oplossingen hoort niet thuis in de racerij. Ik heb totaal niets met DRS. Het publiek ook niet, zij weten dat een inhaalactie nu niets bijzonders meer is.” Prost krijgt bijval van onder andere Ross Brawn en Helmut Marco. Ross Brawn, de nieuwe sportdirecteur van de Formule 1, wil ook een einde maken aan het DRS systeem. Brawn gaat dan ook graag op zoek naar alternatieven. Red Bull Racing adviseur Helmut Marko sluit zich bij Brawn aan. ‘’Dankzij DRS is degene die vooraan rijdt altijd de sigaar. Je kan gewoon niets doen, het is niet echt inhalen’’. Toch moet gezegd worden dat na de invoering van dit systeem in 2011, het vaak aardige kat-en-muis-spelletjes opleverden, en het zorgde direct voor een ruime verdubbeling van het aantal inhaalmanoeuvres per race in datzelfde jaar.

Mijn mening staat gelijk aan die van voorgenoemde heren. Het systeem mag dan wel meer inhaal acties laten zien, maar alleen op de rechte stukken, waar men dit systeem mag gebruiken. Om op die stukken in te kunnen halen, maakt van de coureur die de kans krijgt om de DRS te gebruiken, niet echt een meer bekwame rijder. De kunst van het inhalen is de juiste lijn kiezen in de bochten, waar rem je en waar gaat het gas er weer op, het juiste moment kiezen voor de inhaalmanoeuvre, dat is de kunst van het racen en maakt de onderscheid tussen de goede en hele goede racers. Verdedigen van je positie hoort daar ook bij, maar met iemand achter je die de DRS open zet en daardoor meer PK’s kan creëren, dan kan je zelfs als top coureur meestal wel fluiten naar je positie die je even daarvoor hebt gewonnen door waar stuurmanskunst. Het pure racen, en dan vooral inhalen, is naar mijn idee met de komst van de DRS wel wat minder geworden.

In 2017 is, door diverse nieuwe aanpassingen aan de bolides, de DRS wat minder van invloed op het racen. Volgend jaar verdwijnt alweer de T-wing en de haaienvin, twee onderdelen aan de auto die dit jaar zijn geïntroduceerd. Lopende dit seizoen zullen er waarschijnlijk wel nieuwe reglementen worden veranderd of worden toegevoegd voor het seizoen 2018. De auto-industrie die de auto produceert voor de gewone man, zoals jij en ik, profiteren van de technologie die de F1 ontwikkeld. Nieuwe snufjes aan chassis en motor kan uiteindelijk ten goede komen aan de weggebruiker in zijn personen auto. Hoewel de F1 een racesport is, waarbij snelheid en inhalen een belangrijk aspect is binnen de sport, hebben wij in de toekomst niets aan de DRS. En geloof me, een DRS op je personenauto zal de veiligheid in het dagelijkse verkeer niet ten goede komen. Wat mij betreft afschaffen dus die kunstmatige snelheidstechniek, en laat de coureurs het werk doen. Laten we gaan kijken naar een ware “niet kunstmatige” racesport. Een racesport waarbij de coureur op gevoel en instinct zijn races rijdt.

Rosberg stopt ermee

Rosberg

Het boek kan dicht

Er zullen altijd mensen zijn die zeggen dat ze het wel aan zagen komen. Die signalen zagen bij hem in de laatste paar races van het seizoen. Het zal wel, maar zelfs de staf van zijn team werd verrast. Nico Rosberg melde op 2 december dat hij per direct stopt als Formule 1 coureur. Het sloeg in als een bom, de woorden van de kersverse wereldkampioen die hij uitsprak tijdens de persconferentie in Wenen, voorafgaande de prijsuitreiking van de FIA. Stoppen op het hoogtepunt van je carrière, het zijn maar weinig topsporters die dat kunnen zeggen. Volgens Rosberg heeft hij zijn doel bereikt na een lange weg en ten koste van zijn personen om hem heen. Zijn familie en vooral zijn vrouw en kind moesten wijken voor het ene doel, wereldkampioen worden in de F1. Welnu, dit is gelukt en zegt Rosberg “auf wiedersehen”.

Na Massa en Button is Rosberg de derde coureur die aan het eind van 2016 de Formule 1 verlaat. Nico Rosberg heeft nooit de populariteitstatus gekend die zijn landgenoten Schumacher en Vettel wel hebben ondervonden. Rosberg deed zijn best, maar was volgens de media te lief voor de sport. Hij bleef meestal keurig binnen de grenzen en ook buiten de sport om wist hij zich weg te stoppen in zijn eigen privé wereld. Rosberg zal niet de boeken in gaan als de ruwe bolster in de F1 met spraakmakende acties of uitspraken. Dat hij bij Mercedes te maken had met Lewis Hamilton zal ook niet altijd een lekker gevoel zijn geweest voor Rosberg. Hamilton is meer een tegenpool van de Duitser. Toch was het mooi om te zien dat Rosberg in 2016 meer van zich afbeet en volledig ging voor de titel. Hij kreeg zijn kans en pakte deze dan ook met beide handen aan. Je kan zeggen wat je wil over Rosberg, maar dankzij hem kregen we wel een mooi gevecht om de titel in 2016. En we moeten maar afwachten of de opvolger van Rosberg bij Mercedes ook in staat is om Hamilton te verslaan. Ik denk dat we Rosberg komend seizoen nog wel eens gaan missen.

Wie de opvolger wordt bij Mercedes is afwachten. Meteen na de aankondiging van zijn vertrek uit de Formule 1 kwamen de speculaties al op gang. Het zal voor diegene geen gemakkelijke opgave worden om Rosberg te vervangen. Nico Rosberg heeft 11 jaar doorgebracht als actief rijder in de Formule 1. Ervaring is belangrijk, en er zijn maar weinig coureurs die zonder dit al aankloppen op de deur naar het ereschavot. Ook Rosberg had jaren nodig voordat hij mee kon met de top. Mercedes staat voor een moeilijke keuze voor de opvolging. Wie o wie moeten zij naast Hamilton als tweede rijder aannemen. Een ervaren rot zoals Vettel, Alonso of Bottas of een jonge coureur zoals Ocon of Wehrlein. Het zal hoe dan ook een lastige keuze worden voor Mercedes, die dit ongewild en compleet verrast in de schoot kreeg geworpen door Nico Rosberg.

Het zal Rosberg niet echt interesseren. Nico zal vanaf 3 december 2016 zich gaan toeleggen op hele andere zaken. Zijn vakantie en het genieten met zijn gezin kan wel eens behoorlijk lang gaan duren. Rosberg liep al vanaf de GP van Japan met de gedachten in het rond aan een eventuele afscheid. Nu hij dit heeft gedaan, zal er een last van hem zijn afgevallen. Rosberg is eenmalig Wereldkampioen Formule 1, net zoals zijn vader Keke Rosberg dat is. Dat is het streven geweest van de 31-jarige Duitser. Nico Rosberg heeft het boek F1 dichtgeslagen en zal een nieuw boek beginnen, een boek dat veel minder openbaar zal zijn dat zijn vorige uitgave was. Dat Rosberg maar veel inspiratie mag vinden voor zijn nieuwe boek.

«      1   |   2   |   3   |   4      »