Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Australië 2022

 

FORMULA 1 HEINEKEN AUSTRALIAN GRAND PRIX 2022

08 Apr 2022
05:00 -06:00 Eerste vrije training
08:00 -09:00 Tweede vrije training
09 Apr 2022
05:00 -06:00 Derde vrije training
08:00 -09:00 Kwalificatie
10 Apr 2022
07:00 Race

 

Race: Grand Prix van Bahrein
Actieve jaren: 2004-2010, 2012-2022
Aantal races: 21

Laatste 5 winnaars:
2020: L.Hamilton - Mercedes
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: S. Vettel - Ferrari
2017: S. Vettel - Ferrari
2016: N. Rosberg - Mercedes

 

 

 
Voorbeschouwing GP van Australië

De Grand Prix van Australië is een Formule 1-wedstrijd die wordt gereden op het Albert Park Circuit in Melbourne. Het is sinds 2011 de eerste wedstrijd van het Formule 1-kampioenschap. Uitzondering hierop is 2021. In dat jaar is de race vanwege de coronapandemie verplaatst naar het najaar en is de GP van Bahrein de eerste wedstrijd van het seizoen.Datzelfde geldt ook voor 2022. In aanloop naar deze editie van de Australische Grand Prix heeft de organisatie enkele aanpassingen doorgevoerd aan de lay-out, waardoor het inhalen vergemakkelijkt moet worden. Het Melbourne Grand Prix Circuit eert verschillende Formule 1-kampioenen: naar zowel Jack Brabham, Alain Prost, Ayrton Senna als Niki Lauda is een bocht genoemd.

In 2019 werd deze Grand Prix voor het laatst verreden, maar dit jaar is het ‘vijfde werelddeel’ weer gastheer van de Formule 1. In Melbourne, een stad met ongeveer 5 miljoen inwoners, ligt het Circuit Albert Park. Albert Park is sinds 1996, toen daar voor het eerst een Formule 1 race werd georganiseerd, grotendeels hetzelfde gebleven. In de hoop het spektakel te verbeteren is er het afgelopen jaar hard gewerkt aan het circuit. Komend weekend moet blijken of deze aanpassingen, aan bijvoorbeeld enkele bochten, ons op het puntje van de stoel zal krijgen. Aan de coureurs zal het zeker niet liggen, de eerste twee races waren het bekijken meer dan waard. Vooral de strijd van Ferrari met Red Bull was een genot om te zien, en dit zal in Australië niet minder zijn, althans dat is de verwachting. Op het circuit waar Verstappen zijn debuut maakte als F1 coureur bij Toro Rosso, nu alweer 7 jaar geleden, zal hij opnieuw vol aan de bak moeten om de Ferrari van Leclerc bij te houden. Max Verstappen wist in Australië in vijf races maar één keer het podium te halen, derde in 2019. Charles Leclerc heeft nog maar twee races gereden op Circuit Albert Park. Beide coureurs hebben ook rekening te houden met hun teamgenoten. Carlos Sainz (Ferrari) en Sergio Perez (Red Bull) zullen graag meestrijden om de winst in deze Grand Prix. Of Lewis Hamilton de zege zal gaan behalen valt te betwijfelen. Twee keer wist de Brit te zegevieren in Australië, een derde keer in een matig presterende Mercedes zal dit jaar een bijna onmogelijke opgave zijn. Sebastian Vettel moest de eerste twee races dit jaar missen wegens corona. Hij keert terug in de GP van Australië, en dus kan landgenoot Nico Hulkenberg weer terug naar zijn vakantiebestemming. In 2017 en 2018 wist Vettel in Melbourne te winnen met Ferrari maar dit jaar zit dat er niet in, de bolide van Aston Martin mist gewoon snelheid. Leclerc is bij de bookmakers de favoriet voor de zege in de derde GP van dit seizoen, maar in de auto met nummer 1 zit de wereldkampioen, die zich niet zomaar gewonnen geeft. Dat heeft Saoedi Arabië bewezen!

 
Bottas Australie 2019

2019

Voorafgaand aan de race in Australië werd er een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan racedirecteur Charlie Whiting, die op de donderdag voorafgaand aan de race in zijn slaap overleed aan een longembolie. De race werd gewonnen door Valtteri Bottas, die bij de start zijn teamgenoot Lewis Hamilton inhaalde. Hamilton eindigde als tweede, voor Max Verstappen, die voor het eerst sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië 2008 zorgde voor een Honda-motor op het podium. Sebastian Vettel eindigde met problemen als vierde, voor zijn teamgenoot Charles Leclerc. Kevin Magnussen was op de zesde plaats de laatste coureur die in dezelfde ronde als de winnaar finishte. Renault-coureur Nico Hülkenberg eindigde als zevende, voor Kimi Räikkönen. De top 10 werd afgesloten door Racing Point-coureur Lance Stroll en Toro Rosso-rijder Daniil Kvjat.

 
Voorbeschouwing GP van Australie

De race

De 32-jarige Daniel Ricciardo rijdt een thuisrace. Hoewel hij is geboren in Perth, zo’n 4 uur vliegen van Melbourne, zal het Australische publiek hem hartstochtelijk toejuichen. Ricciardo kwam in zijn geboorteland nooit verder dan een vierde plaats. Mocht de McLaren coureur deze positie in de komende race opnieuw behalen, dan zal dat hem zeker tot tevredenheid stemmen. Alexander Albon heeft na afloop van de Grand Prix van Saoedi-Arabië een gridstraf gekregen. De coureur van Williams moet in Australië drie plaatsen naar achteren op de startgrid. Het zal voor Albon en zijn teammaat Latifi opnieuw moeilijk worden om de eerste punten te behalen. De Grand Prix van Australië wordt de 125e Formule 1 race voor team Haas. Met Kevin Magnussen en Mick Schumacher heeft het team twaalf punten gescoord, al moet er wel bij worden vermeld dat deze zijn binnengehaald door Magnussen. Haas denkt in Melbourne weer volop mee te kunnen strijden om de punten. Mooi dat het team dit kan zeggen, wetende dat Haas vorig jaar geen punten scoorde (na slechts drie punten in 2020) en onderaan eindigde in het kampioenschap voor constructeurs. Lando Norris heeft al een tijd terug aangegeven, moeite te hebben met de druk die op zijn schouders ligt in de Formule 1. Niet vreemd voor een jonge coureur die aan de buitenwereld direct werd geparenteerd als toekomstig wereldkampioen. Voor Norris is het te hopen dat hij snel ‘relaxed’ weer achter het stuur kan zitten. Lewis Hamilton geeft ook aan mentale problemen te hebben. Vorig jaar liep Hamilton in de laatste race van het seizoen zijn achtste wereldtitel mis na een bloedstollend gevecht met Max Verstappen. Oké, je bent zevenvoudig wereldkampioen en hebt 103 Grand Prix zeges geboekt. En dan kom je op sociale media met dit statement op de proppen? Toch geeft het je te denken, aangezien zijn teamgenoot George Russel in de Mercedes het niet slecht doet. We weten allemaal dat Mercedes problemen heeft met de auto, en vooral geen snelheid erin krijgt. Of zal de mentale dip van Hamilton invloed hebben op het gehele team. De derde Grand Prix zal misschien het één en ander duidelijker maken. Wij gaan ervan uit dat we vooraan weer gaan kijken naar de strijd tussen Ferrari en Red Bull. De race start zondag om 7.00 uur, dus wil je live kijken dan moet je vroeg uit de veren. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Australië toe.

 

 
Sainz VT1 Australië

VT1

Carlos Sainz Jr. heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training voor de Australische Grand Prix. De Ferrari-coureur kwam op de aangepaste lay-out van Albert Park tot een 1.19.806, waarmee hij een halve seconde sneller was dan teamgenoot Charles Leclerc. Red Bull-rijders Sergio Perez en Max Verstappen begonnen het weekend in Melbourne met de derde en vierde tijd....lees verder

 
Leclerc VT2 Australie

VT2

In de tweede training in Melbourne op het Australische asfalt werd de snelste tijd genoteerd door Charles Leclerc. Achter hem zat men ook niet bepaald stil. De tweede tijd van de training werd gereden door niemand minder dan Max Verstappen. Daarachter werd de top drie compleet gemaakt door Carlos Sainz. De actie in Melbourne gaat zaterdag om 5.00 uur Nederlandse tijd verder met de derde vrije training.....lees verder

 
Norris VT3

VT3

Lando Norris was het snelst in VT3. Achter Norris eindigde Charles Leclerc als tweede. Sergio Pérez completeerde de top drie. Aston Martin-coureurs Sebastian Vettel en Lance Stroll crashten. Daardoor konden meerdere coureurs geen tweede poging op de snelle zachte band wagen om hun tijd te verbeteren. Verstappen eindigde als zevende....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Auistralie

LECLERC OP POLE

1. Charles Leclerc
2. Max Verstappen
3. Sergio Perez

 
Charles Leclerc mag morgen de Grand Prix van Australië vanaf de pole position beginnen. Hij wist in Melbourne de eerste startplek te veroveren ten koste van Max Verstappen, die de tweede tijd noteerde. Op de tweede startrij starten morgen Sergio Perez en Lando Norris. Zij kwalificeerden zich als derde en vierde....lees verder

 

 

Startopstelling  GP van Australië

 

 
Charles Leclerc

Dominante zege Leclerc

Charles Leclerc heeft op dominante wijze de GP van Australië gewonnen. De Monegask doet bovendien een schitterende zaak in het kampioenschap want Max Verstappen moest op dramatische wijze opgeven door een ‘motorprobleem’.Sergio Perez eindigde als tweede voor George Russel.

Van op de polepositie maakte Charles Leclerc een goede start, de Monegask kon daardoor vlot Max Verstappen achter zich houden op de tweede plaats. Sergio Perez verloor dan weer zijn positie terwijl Lewis Hamilton opschoof naar de derde plaats. Carlos Sainz maakte in de tweede Ferrari dan weer een dramatische start. De Spanjaard viel terug van de negende naar de vijftiende plaats. Wanneer Sainz dan in de tweede en derde ronde trachtte om posities goed te maken ging hij over het gras en belandde hij in de grindbak. Zijn race zat er dan ook al snel op.

Doordat Sainz vast zat in de grindbak kregen we meteen de safety car op de baan en de Spanjaard mocht te voet richting de ondertussen befaamde scooters van Albert Park. Bij de herstart onder de nieuwe regels (lees: FIA verbiedt ‘Verstappen-methode’ tijdens herstart na safety car) bleef Charles Leclerc comfortabel aan de leiding van de race. 

We kregen vervolgens een intense strijd tussen Lewis Hamilton en Sergio Perez voor de derde plaats. De Mexicaan lag duidelijk gebrand op het heroveren van de felbegeerde podiumplaats. Sebastian Vettel ondervond duidelijk problemen in zijn Aston Martin F1-bolide. Voor Vettel is Australië het eerste echte raceweekend en dat vergt met de nieuwe generatie F1-bolides toch nog wat aanpassing. n ronde 16 ging Kevin Magnussen in dezelfde bocht in de fout als Carlos Sainz. De Deen slaagde er in tegenstelling tot Sainz in om zijn wagen uit de grindbak te houden.

Minder dan twintig ronden ver in de race kwam Max Verstappen als eerste van de toppers binnen, Vertappen viel daardoor terug naar een voorlopige P7.

In het middenveld zagen we ondertussen enkele mooie gevechten, al bleef inhalen nog steeds redelijk moeilijk, dit ondanks de vele veranderingen aan het circuit. Sebastian Vettel zijn pechweekend bleef duren. In ronde 24 ging hij iets te snel op het gas terwijl hij over een kerbstone reed en crashte hij tegen de muur. Safety car op de baan daardoor en weg grote voorsprong van Charles Leclerc. Achter de safety car miste Mick Schumacher maar net zijn voorligger. Benieuwd wat de stewards daarvan gaan denken want hij bleef niet achter de achtervleugel van Tsunoda.

Bij de tweede herstart na een safety car-fase bleef Leclerc opnieuw voor Verstappen, al moest de Monegask deze keer alles bovenhalen om Verstappen voor te blijven. Alonso had ondertussen nog steeds geen pitstop gedaan. De tweevoudig F1-kampioen ging bij de herstart zelfs voorbij aan Perez. Perez slaagde echter al snel in om opnieuw voorbij te gaan aan Alonso. 

Voorbij halverwege de race had Charles Leclerc meer dan vijf seconden voorsprong op Max Verstappen. De Ferrari-rijder leek op weg naar een vlotte overwinning. De strijd om de laatste podiumplaats werd in ronde 36 beslecht in het voordeel van Sergio Perez. Perez dus op het podium en dat is cruciaal in de strijd voor beide wereldtitels.

In ronde 39 kregen we plots echter drama bij Red Bull. Max Verstappen kwam plots stil te staan langs de kant van de baan. Duidelijk een motor gerelateerd probleem waarbij ook een klein brandje ontstond. Weg kostbare punten en ook mogelijke gevolgen later in het seizoen. Gelatenheid bij Verstappen die zelf weinig kon doen aan zijn opgave maar wel moeten vrezen voor een eventuele gridstraf later in het seizoen indien zijn motor niet meer bruikbaar is.

We kregen kort een virtuele safety car waarvan enkele wagens gebruik maakten om een pitstop te maken. Charles Leclerc reed ondertussen nog steeds erg comfortabel aan de leiding van de race. De Monegask bouwde zijn voorsprong steeds verder uit. Wat verderop in het rijdersveld kregen we een intense strijd om de plaatsen negen en tien.

In de slotronden van de race was het voor veel rijders een kwestie van foutloos proberen blijven. Sergio Perez ging iets te breed in de voorlaatste bocht, daar heeft Red Bull het al heel het weekend lastig.

Met nog zo’n vijf ronden te gaan vroeg Charles Leclerc aan het team of hij in de slotronden voor de snelste ronde mocht gaan en het bijhorende extra wk-punt. Leclerc had echter al de snelste ronde en Ferrari verzekerde hem dat normaal gesproken niemand onder zijn besttijd zou gaan. Leclerc reed vervolgens comfortabel richting een dominante overwinning. 26 belangrijke wk-punten op zak voor de Monegask die samen met Sergio Perez en George Russell op het podium mocht. 

Opmerkelijk genoeg geen teamorders dus bij Mercedes en dat toch wel tot enige onvrede bij Hamilton. George Russell behaalt zo zijn eerste podium voor Mercedes. Charles Leclerc vergroot door zijn overwinning uiteraard ook zijn voorsprong in het kampioenschap.

01 Charles Leclerc Ferrari 1h28m47.221s
02 Sergio Perez Red Bull +20.524
03 George Russell Mercedes +25.593
04 Lewis Hamilton Mercedes +28.543
05 Lando Norris McLaren +53.303
06 Daniel Ricciardo McLaren +53.737
07 Esteban Ocon Alpine +61.683
08 Valtteri Bottas Alfa Romeo +68.439
09 Pierre Gasly AlphaTauri +76.221
10 Alex Albon Williams +79.362
11 Guanyu Zhou Alfa Romeo +81.695
12 Lance Stroll Aston Martin +88.598
13 Mick Schumacher Haas +1 ronde
14 Kevin Magnussen Haas +1 ronde
15 Yuki Tsunoda AlphaTauri +1 ronde
16 Nicholas Latifi Williams +1 ronde
17 Fernando Alonso Alpine +1 ronde
18 Max Verstappen Red Bull DNF
19 Sebastian Vettel Aston Martin DNF
20 Carlos Sainz Ferrari DNF

Met dank aan F1journaal.be