RACE 21: Formula 1 Lenovo Grande Prêmio de São Paulo 2024
01 Nov 2024
15:30 - 16:30 Vrije training
19:30 - 20:30 Shootout
02 Nov 2024
15:00 - 16:00 Sprintrace
19.00 - 20.00 Kwalificatie
03 Nov 2024
18:00 Race
Race: Grand Prix van Brazilië
Actieve jaren: 1973-2019, 2021-2024
Aantal races: 50
Contract: t/m 2030
Laatste 5 winnaars:
2024: M. Verstappen - Red Bull
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: G. Russel - Mercedes
2021: L. Hamilton - Mercedes
2019: M. Verstappen - Red Bull
De Grand Prix van Brazilië is een Formule 1 wedstrijd die wordt gereden op het circuit van Interlagos. De Braziliaanse Grand Prix werd voor het eerst gehouden in 1972, maar maakte toen geen deel uit van het Formule 1 kampioenschap. Het jaar daarop werd de race voor het eerst opgenomen in de officiële F1 kalender. In 1978 en van 1981 tot en met 1989 werd de Braziliaanse Grand Prix op Jacarepaguá bij Rio de Janeiro verreden, om in 1990 definitief terug te keren naar Interlagos. Nu nog steeds is Interlagos berucht om zijn hobbelige asfalt, waardoor de bodemplaten van auto's het zwaar te verduren hebben. Maar het circuit staat ook bekend om het leveren van spannende races vanwege de uitdagende layout, de hoge temperaturen en de wisselvallige weersomstandigheden. Alain Prost is met zes overwinningen recordhouder van de grand prix.
Eigenlijk bestaat deze Grand Prix niet meer. Sinds 2021 wordt de Grand Prix van Sao Paulo, zoals hij nu heet, gereden op het Autódromo José Carlos Pace (Interlagos). Maar zoals je al kan raden, hier op de website van Formule1start gaan wij nog steeds voor de Grand Prix van Brazilië. De laatste officiële race onder de naam GP van Brazilië werd in 2019 gewonnen door Max Verstappen. De GP van Sao Paulo werd de laatste keer ook gewonnen door Max Verstappen. Tussendoor wonnen Bottas en Russel deze race op Interlagos. Het is dertig jaar geleden (1 mei 1994) dat Formule 1 legende en 3-voudig wereldkampioen Ayrton Senna om het leven kwam op het circuit van Imola. Daarom wordt dit weekend aan alle fans gevraagd zich te kleden in de kleuren van de Braziliaanse vlag, om zo Senna in zijn geboortestad te eren. Reken er maar op dat hier massaal gehoor aan wordt gegeven, Ayrton Senna is en blijft immens populair in Brazilië. Race 21 wordt de laatste race in de zogenoemde triple-header. Na deze race een pauze van twee weken om dan de laatste drie races van het seizoen te gaan rijden. Deze race in Brazilië kan je eigenlijk bestempelen als cruciaal voor de strijd om het WK voor coureurs. Carlos Sainz won in Mexico, daar viel niets op af te dingen. Over Verstappen daarentegen kan je vraagtekens zetten over zijn manier van racen in Mexico. Zijn rijgedrag kan Verstappen echter hopelijk zelf veranderen, maar hij weet dat hij waarschijnlijk dit jaar geen enkele race meer zal gaan winnen. Met nog vier races te gaan bedraagt de voorsprong 47 punten. Het lijkt veel, maar dat is het niet. Afgelopen weekend werden er tien punten van de voorsprong in een klap weggepoetst door Norris, en met de verwachte motorwissel in Brazilië loopt Verstappen bovendien nog tegen een gridstraf op. Het lijkt aannemelijk dat Verstappen meer punten gaat kwijtraken van zijn voorsprong in het komende Sprintweekend in de F1. Zijn wij dan negatief? Ik denk meer realistisch, er is nog geen paniek maar zeker geen reden tot optimisme bij Red Bull en Verstappen. Nog vier raceweekenden in 2024 voor de boeg, ga er maar goed voor zitten.
2023
Net als tijdens de sprintrace is Max Verstappen er ook tijdens de GP van Brazilië in geslaagd om de race te winnen. Lando Norris werd keurig tweede en Fernando Alonso eindigde met 53 duizendsten verschil voorsprong op Sergio Peres als derde. De Mexicaan deed niettemin goede zaken met het oog op de tweede plek in het rijderskampioenschap, aangezien Hamilton slechtst achtste werd. Achter Perez behaalde Lance Stroll een sterke vijfde plek. Carlos Sainz kwam, ondanks dat hij in de slotfase een probleem bij het terugschakelen meldde, als zesde over de streep. Peirre Gasly werd zevende. Yuki Tsunoda en Esteban Ocon sloten de race als negende en tiende af. Chrles Leclerc werd tijdens de opwarmronde getroffen door een hydraulisch probleem, waardoor hij bij van de baan spinde en tegen de bandenstapels belandde. Slechts 14 auto's haalden de finish.
De race
Na de races in Amerika en Mexico kunnen we gerust stellen dat alles nog open ligt wat betreft de te verdelen podiumplekken in de twee eindrangschikkingen. Dat zal na de Grand Prix in Brazilië niet anders zijn. Voorafgaande dit weekend zal er veel worden nagepraat over de afgelopen weken en hoe rijders, teams en FIA hiermee om moeten gaan. Maar één ding is zeker, wereldwijd neemt het aantal kijkers toe dat naar de Formule 1 kijkt, en zal de komende weken explosief groeien. Spanning en sensatie is wat men de afgelopen jaren predikte, het waren volgens velen maar saaie jaren met een oppermachtig Red Bull en Max Verstappen. Daar is dus gaandeweg dit jaar verandering in gekomen, en ook op Interlagos zal de strijd weer losbarsten. Drie teams gaan dit weekend weer los als een kudde koeien die na de winter voor het eerst de wei in gaan. En beetje rare vergelijking, maar soms lijkt de Formule 1 daar wel op. Wild door elkaar heen, zonder een vast patroon en moeilijk in de hand te houden. Let maar op, we gaan nog rare dingen beleven, misschien wel elk weekend tot aan de laatste kilometers van dit seizoen. Wie in Sao Paulo gaat winnen is natuurlijk onvoorspelbaar. Ferrari en McLaren lijken op voorhand de favoriet, maar……nou ja, zeg het maar! In ieder geval hoop ik dat Max Verstappen zijn koppie erbij houd. Verstappen is een geweldig coureur en niet voor niets 3-voudig wereldkampioen in de Formule 1. Het is voor hem en misschien ook voor ons Nederlanders te hopen dat zijn goede inborst later ook herinnert zal worden. Want soms kan Verstappen de grens van het racen wel overschrijden, en dat moet hij en ook wij niet willen. Laten we in Brazilië hopen op eerlijke en sportieve gevechten op het asfalt, en alles daarom heen even negeren. Op Interlagos gaan we ook zien in hoeverre de jongelingen zich staande houden tegenover de gevestigde orde, en gaan we zien of Sergio Perez nog uit zijn vormdip kan geraken. Dat laatste zal voor Red Bull ook belangrijk zijn, want het Oostenrijkse team kan wel een positieve injectie gebruiken. In Sao Paulo wordt regen verwacht komend race weekend. Vaak valt dat aan het einde van de middag, maar we weten dat het ook zo maar anders kan zijn. Een regenrace in Brazilië, daar is Verstappen internationaal wel heel bekend mee geworden. Tip: maak alvast maar heerlijke Caipirinha (met of zonder alcohol) voor in de avonduurtjes. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Brazilië toe.
VT
De snelste tijd van de enige trainings-sessie werd uiteindelijk gezet in de laatste minuut. Waar Max Verstappen zijn ronde afbrak, reed Lando Norris een goede ronde en was hij bijna twee tienden sneller dan de tijd van George Russell en de verrassende nummer drie Oliver Bearman. Verstappen eindigde de sessie op P15, met een tijd die was neergezet op de mediumband....lees verder
OSCAR PIASTRI OP POLE
1. Oscar Piastri
2. Lando Norris
3. Charles Leclerc
Oscar Piastri heeft de pole position te pakken voor de sprintrace in Brazilië. In een tweede run op de zachte band was Piastri sneller dan teamgenoot Lando Norris. Leclerc zette de derde tijd op de klokken. Max Verstappen kwam niet verder dan P4, maar zal blij zijn met het kleine verschil richting zijn titelrivaal....lees verder -------- De startopstelling.
Norris wint sprintrace
De sprintrace van de Grand Prix van Brazilië is een prooi geworden voor Lando Norris. Achter hem eindigen Oscar Piastri en Max Verstappen in São Paulo respectievelijk als tweede en derde. Daardoor loopt Norris twee punten in op de Nederlander: het gat gaat van 47 naar 45 in het rijderskampioenschap.
Opvallend was dat maar liefst drie wagens de sprintrace vanuit de pitlane zouden aanvatten. Naast Guanyu Zhou stonden ook beide Aston Martin-rijders klaar in de pitlane om van daaruit de sprintrace aan te vatten.
Oscar Piastri startte goed, bleef aan de leiding voor Lando Norris, McLaren dus ook na de eerste ronde op één en twee. Max Verstappen blokkeerde even een wiel in de eerste bocht, gelukkig raakte hij niemand en zo bleven Charles Leclerc op de derde en vierde plaats. Enkele ronden ver in de race liet Lando Norris verstaan dat hij sneller was dan raceleider Oscar Piastri. Bij McLaren leken ze de knoop niet te willen doorhakken en daarmee dreigde McLaren wel eens slachtoffer te gaan worden van de eigen besluiteloosheid. Norris had zijn banden op de proef gesteld waardoor hij een beetje de aansluiting met Piastri verloor en hij op hetzelfde moment Leclerc en Verstappen zag naderen.
Oscar Piastri kreeg van de McLaren-pitmuur te horen dat hij teamgenoot Lando Norris binnen de seconde moest laten komen zodat Norris kon profiteren van DRS, dit kon Norris helpen om opnieuw afstand te geven van Leclerc en Verstappen. Halverwege de sprintrace reed Piastri nog steeds met een kleine voorsprong op Norris aan de leiding van de race, Leclerc en Verstappen volgden op een kleine afstand van Norris.
Met nog zeven ronden te gaan haalde Max Verstappen Charles Leclerc in. Daarmee kwam Verstappen op anderhalve seconde van Lando Norris te rijden, hoe ging McLaren op deze nieuwe situatie reageren want tot dusver leek het alsof McLaren haar rijders pas in de slotronde van positie wou laten wisselen.
Ook Sergio Perez was in de andere Red Bull bezig aan een sterke race, de Mexicaan was opgeklommen tot in de punten. Met nog drie ronden te gaan wisselden de McLarens dan toch van positie, waarmee Lando Norris aan de leiding kwam voor Oscar Piastri. Die positiewissel was net op tijd want we kregen een virtuele safety car omdat Nico Hulkenberg met zijn Haas F1-bolide kwam stil te staan langs de baan.
Bij het ingaan van de laatste ronde kregen we dan toch nog even een groene vlag. Verstappen drong even aan bij Oscar Piastri maar het was uiteindelijk Lando Norris die de sprintrace won, voor Oscar Piastri en Max Verstappen die de top drie vervolledigde.
LANDO NORRIS OP POLE
1. Lando Norris
2. George Russel
3. Yuki Tsunoda
Lando Norris heeft een mokerslag uitgedeeld aan Max Verstappen met een poleposition, terwijl Verstappen na een ongelukkige Q2-exit als zeventiende moet starten. Norris dreigde zelf in Q1 en Q2 uitgeschakeld te worden, maar overleefde en was in Q3 op intermediates de snelste coureur. George Russell, Yuki Tsunoda, Esteban Ocon, en Liam Lawson vormden de rest van de top vijf....lees verder
Briljante Verstappen zegeviert in nat Brazilië
Een waanzinnige race leverde regenkoning Max Verstappen als winnaar op. De Limburger kwam vanaf P17, maar greep met 25 ronden te gaan de leiding. Achter Verstappen zorgden Esteban Ocon en Pierre Gasly met een dubbel podium voor een enorm feest bij Alpine. George Russell en Charles Leclerc eindigden ook voor Lando Norris, die zo veel terrein moest prijsgeven op Verstappen in het kampioenschap.
Na een spectaculaire kwalificatie kregen we een chaotisch begin van de GP van Brazilië. Al tijdens de formatieronde ging Lance Stroll van de baan en belandde hij in de muur nadat de achterkant van zijn wagen plots leek te blokkeren. Vervolgens probeerde Lance Stroll opnieuw weg te rijden maar terwijl hij door de grindbak reed kwam hij vast te zitten.
Vervolgens namen verschillende wagens aan het einde van het rondje plaats op de verkeerde gridpositie. We kregen vervolgens een ‘afgebroken start’ maar Norris reed terwijl onder oranje knipperlichten weg en werd vervolgens onderzocht voor het het incident. Bij het begin van de race meteen veel werk voor de stewards. Uiteindelijk kregen we nog een formatieronde waarna de GP van Brazilië eindelijk echt van start kon gaan. Tijdens de formatieronde waren ook al dreigende regenwolken te zien die richting het circuit kwamen.
George Russell veroverde bij de start de leiding in de race, Lando Norris kwam als tweede uit de eerste bocht. Max Verstappen kende een erg goede start en won tijdens de eerste ronde meteen enkele plaatsen. Sergio Perez kende een veel minder goede eerste ronde, de Mexicaan spinde en viel terug naar de laatste plaats in de race. Een uitstekend begin voor Verstappen, een dramatisch begin voor Perez.
Max Verstappen was ondertussen bezig aan een erg sterk begin van de race, de race was nog maar net begonnen en hij reed al in de punten. Verstappen slaagde er zelfs met sprekend gemak in om Oscar Piastri in te halen, Piastri leek verrast door het manoeuvre van Verstappen. Tegen ronde 16 reed Max Verstappen al vlak achter Charles Leclerc en Esteban Ocon, daarmee had Verstappen dus eigenlijk aansluiting gevonden bij de vierde en vijfde plaats en erg belangrijke wk-punten.
In ronde 20 en 21 begon het even harder te regenen, niet ideaal voor de rijders die op sterk versleten intermediates aan het rijden waren, intermediates die steeds meer naar slicks begonnen te neigen. In ronde 25 kwam Charles Leclerc binnen voor een nieuw setje intermediates. Leclerc viel daardoor terug naar de dertiende plaats, zou deze strategische keuze beloond of afgestraft worden?
Nico Hulkenberg spinde in ronde 28 en kwam met zijn Haas F1-bolide aanvankelijk vast te zitten. Daardoor kregen we een virtuele safety car. Verschillende wagens kwamen binnen voor een pitstop maar de wagens helemaal vooraan waren de ingang van de pitlane al gepasseerd.
Uiteindelijk kwamen raceleider George Russell en Lando Norris aan het einde van hun rondje toch binnen, tegelijkertijd gingen de hemelsluizen volledig open. Vreemd genoeg ging Max Verstappen wel gewoon door en kwam hij niet binnen. De virtuele safety car verdween omdat Nico Hulkenberg alsnog verder kon rijden. Bij Red Bull leken ze te gokken op een rode vlag maar uiteindelijk kwam gezien de hevige regen de safety car op de baan. Daarmee verdwenen de verschillen tussen de rijders en leek Red Bull strategisch in de fout te zijn gegaan.
Na enkele ronden achter de safety car kregen we echter plots toch een rode vlag. Franco Colapinto was immers gecrasht en dat was de redding voor raceleider Esteban Ocon en Max Verstappen. Al de wagens keerden terug naar de pitlane en dat was vooral goed nieuws voor Esteban Ocon en Max Verstappen want ze mochten ‘gratis’ van banden wisselen.Nico Hulkenberg op zijn beurt kreeg de ‘zwarte vlag’ getoond omdat hij door de stewards geholpen werd om zijn wagen opnieuw ‘los te krijgen’.
Na een korte onderbreking ging de safety car opnieuw de baan op met de wagens achter hen. Iedereen klaar voor een ‘rollende herstart’. Bij de herstart bleef Esteban Ocon aan de leiding van de race, voor Max Verstappen, Ocon slaagde er vervolgens zelfs in om geleidelijk aan weg te rijden van Verstappen. Een minder goede herstart voor Lando Norris want bij het aanremmen voor bocht vier ging de Brit rechtdoor en daardoor verloor hij zijn positie.
Even later ging ook Oliver Bearman naast de baan en zelfs in de bandenmuur, Bearman was iets te enthousiast aan het jagen op Carlos Sainz. Bearman kon gelukkig wel opnieuw wegrijden. Enkele ronden later crashte Carlos Sainz, ook de Spanjaard ging in de bandenmuur maar in tegenstelling tot Bearman zat Sainz zijn race er wel op.
De safety car kwam op de baan want de wagen van Sainz moest getakeld worden. Ocon mocht dus opnieuw een herstart maken voor Verstappen, zou hij opnieuw voor Verstappen kunnen blijven? Esteban Ocon maakte aanvankelijk een zeer goede herstart maar bij het aanremmen voor de eerste bocht passeerde Verstappen Ocon en veroverde hij de leiding in de race. Lando Norris op zijn beurt gleed rechtdoor in de eerste bocht en viel daardoor terug naar de zevende plaats. Max Verstappen reed vooraan op zijn beurt weg van Esteban Ocon.
Met nog 15 ronden te gaan reed Verstappen aan de leiding met bijna acht seconden voorsprong op Esteban Ocon, Pierre Gasly volgde op bijna vier seconden van Ocon. De twee Alpine-rijders voorlopig op het podium, dat zou een figuurlijke aardverschuiving in het kampioenschap bij de constructeurs kunnen betekenen.
In het middenveld kregen we intense strijd tussen Liam Lawson en Sergio Perez te zien. De twee streden met het figuurlijk mes tussen de tanden, Lawson bleef voor Perez maar de Mexicaan verloor zijn positie aan Lewis Hamilton. George Russel vond met nog zo’n tien ronden te gaan echter aansluiting bij Pierre Gasly, zou de Brit dan toch nog het dubbel podium-feestje van Alpine gaan verknallen?
Max Verstappen won uiteindelijk op dominante wijze de race, voor Esteban Ocon en toch ook Pierre Gasly die het podium vervolledigde. Na elf races zonder overwinning slaagde Max Verstappen er eindelijk in om opnieuw te winnen, hij schreeuwde het dan ook uit over de boordradio.
Beide Alpine-rijders dus op het podium en ook daar werd er stevig gevierd en over de boordradio geroepen. Bij Alpine werd er stevig gevierd want dankzij de dubbele podiumplaats springt Alpine in het constructeurskampioenschap van de negende naar de zesde plaats.
In het rijderskampioenschap doet Max Verstappen door zijn overwinning en snelste ronde een schitterende zaak, Lando Norris geraakte immers niet verder dan de zesde plaats. Verstappen lijkt nu quasi zeker van de wereldtitel.