Formule1start
 

 

We hebben 12 van de 24 Grand Prix weekenden achter de rug. Twaalf Grand Prix races en twee sprintraces zijn er verreden met de conclusie dat McLaren het beste team is op de startgrid. Halverwege kijken we naar de stand bij de coureurs en kan de glazen bol terug de kast in. Natuurlijk is er dat befaamde cliché uit de wielersport in de Tour de France: ‘Parijs is nog ver’. Wat dus aangeeft dat er nog een hoop kan gebeuren voordat de eindstreep in de Franse hoofdstad is bereikt. Nu kunnen we hier gaan roepen dat Abu Dhabi nog ver is, maar dat slaat nergens op. De afstand van Amsterdam naar Abu Dhabi is overigens ruim 5000 kilometer, maar dat geheel terzijde. Je kan beter zeggen dat er nog in totaal 3.686,789 kilometer aan Grand Prix races voor de wielen liggen. Hier zitten de ongeveer 400 kilometer aan Sprintraces niet bij. Mocht een coureur vanaf België elke keer als eerste de finishlijn passeren, dan heeft deze coureur een fraai aantal punten van 332 aan zijn totaal toegevoegd, de maximale score dus. Maar goed, laten we gewoon de tussenstand na de GP van Engeland eens hier neerzetten.

 

 

Voor de veelal Nederlandse fans van Max Verstappen lijkt het er sterk op dat hij volgend jaar gaat rijden met zijn eigen nummer 33. Een vijfde wereldtitel zit er in ieder geval dit jaar niet in, of ben ik te pessimistisch?. Verstappen en ook Red Bull geven halverwege het seizoen al aan dat de achterstand op de McLaren coureurs wel erg groot is. De strijd om de Wereldtitel bij de coureurs zal gaan tussen de teamgenoten Lando Norris en Oscar Piastri. En eigenlijk is iedereen daar wel van overtuigd. Wie van de twee het gaat worden is nog wel de vraag, maar Oscar Piastri wordt wel gezien als de favoriet. Echter was deze peiling van vlak na de race in Canada, de twee races hierna in Oostenrijk en Engeland werden gewonnen door Lando Norris. Het lijkt nu dus meer op een fifty-fifty kansberekening.

 

 

De twee McLaren coureurs halen bijna vanzelfsprekend ook de titel bij de constructeurs binnen. Een prolongatie van de titel dus voor het Britse team. Vorig jaar eindigde het team voor Ferrari met een klein verschil van 14 punten. Dit jaar zal het verschil enorm zijn met de rest aangezien je beide McLaren coureurs meestal dik in de punten ziet finishen. Na 12 races hebben zowel Oscar Piastri als Max Verstappen 4x de Pole bemachtigd. Lando Norris wist deze 3x te behalen en George Russel wist in Canada de hegemonie van McLaren en Red Bull te doorbreken. Met zeven keer als eerste op de startgrid te staan geeft ook hier aan dat McLaren bezig is met een sterk seizoen. Met België en Hongarije nog op het programma voor de zomerstop lijkt het erop dat de woorden van teambaas van McLaren Zak Brown gestalte gaat krijgen. Zijn uitdrukking  ‘Papaya rules’ uit 2024 is, in ieder geval tot nu toe, van toepassing op het seizoen 2025. Van de 12 races wist McLaren er negen te winnen. Verstappen won er twee en Russel eentje.

Is het seizoen dan halverwege al gespeeld? Natuurlijk niet, we gaan kijken naar een enerverende tweede seizoenshelft. Daar waar twee kemphanen elkaar gaan betwisten en de spanning tussen hen voelbaar zal zijn. Velen zijn nieuwsgierig hoe de McLaren leiding dit gaat aanpakken. Het voordeel is dat ze niet achterom hoeven te kijken naar de andere teams, die kijken wel toe. Nee, intern zullen ze straks de handen vol hebben aan Norris en Piastri. Want geen van beiden zal zeggen, laat mij maar tweede worden. Voor de overige teams is het zaak om te blijven presteren naar vermogen, om straks met een goed gevoel het jaar 2026 in te gaan. Het jaar waarin alle regels op de schop gaan. Maar zover is het nog niet. We zijn halverwege en dat houdt in nog 12 races te gaan, genoeg om naar uit te kijken.

Natuurlijk zijn er 10 teams en 20 coureurs actief in de Formule 1. Waarschijnlijk vraag jij je nu af waarom niet alle teams en coureurs beoordelen halverwege het seizoen. Het antwoord is simpel, teveel werk en teveel leesvoer (tik ik met een lach op mijn gezicht). Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie tweede helft van het Formule 1 seizoen toe.