Formule1start
 

 

 

 

Geen veranderingen bij de coureurs in 2024

De coureurs die meedoen zijn dezelfde als die in de tweede helft van het seizoen 2023, met als enige verandering ten opzichte van de coureurs die begin 2023 gecontracteerd waren Daniel Ricciardo die Nyck de Vries verving bij het voormalige AlphaTauri-team in de aanloop naar de GP van Hongarije 2023.

Alle teams rijden met banden van Pirelli. Elk team moet minstens twee rijders inschrijven: een voor elk van de twee verplichte wagens. Gedurende het seizoen mogen er per team maximaal vier verschillende coureurs aan wedstrijden deelnemen.

  • Alfa Romeo beëindigt de samenwerking met Sauber en verlaat de Formule 1 nu het Sauber-team zich voorbereidt om in 2026 het fabrieksteam van Audi te worden. In 2024 en 2025 staat het team ingeschreven onder de naam Stake F1 Team.
  • AlphaTauri krijgt een nieuwe naam naar aanleiding van een managementherstructurering.
    Op 24 Januari werd de nieuwe naam bekend gemaakt: Visa Cash App RB.
  • Aston Martin zal deelnemen onder de gewijzigde naam Aston Martin Aramco F1 Team, aangezien Cognizant niet langer de hoofdsponsor is.
 

 

Technisch reglement

Koeling
Naar aanleiding van de extreme temperaturen tijdens de Grand van Qatar in 2023 heeft de F1-commissie - een orgaan dat bestaat uit vertegenwoordigers van de FIA, alle Formule 1-teams en de Formule 1 zelf - goedkeuring gegeven om een zogeheten scoop in de auto te plaatsen om de koeling van de coureur te verbeteren.

Bandenwarmers
De F1-commissie heeft besloten dat bandenwarmers voorlopig niet worden verboden. Er is ook besloten dat de Formule 1 vast zal houden aan de standaard dertien set banden per auto per raceweekend.

Vloer
De reglementen betreffende de vloer van de Formule 1 auto is aangescherpt. In sectie 3.16.4 van het nieuwste technisch reglement wordt beschreven waar metalen componenten in de vloer wel of niet gebruikt mogen worden in 2024.

Ontwikkeling auto
De Formule 1 stapt vanaf 2026 over op een nieuw technisch en motorisch reglement en introduceert een nieuwe generatie auto's. Om te voorkomen dat teams jaren vooruit gaan werken en zo een oneerlijke voorsprong ontwikkelen, heeft de F1-commissie besloten dat er pas vanaf 1 januari 2025 aan de auto voor 2026 gewerkt mag worden.

Extra powerunit
Er is groen lichtgegeven voor het inzetten van vier in plaats van drie power units per coureur in 2024 en 2025.

DRS
Verder wordt de DRS in 2024 al na één ronde geactiveerd. Eerder duurde het nog twee ronden voordat de achtervleugel openklapte.

 

 

Sprintraces in 2024

De F1-commissie is akkoord gegaan met een aanpassing van het sprintformat in 2024. Op 5 februari werd bekend gemaakt dat de sprintkwalificatie (shootout) plaats zal gaan vinden op vrijdagmiddag/avond, na de vrije training. Op zaterdag wordt de dag begonnen met de sprintrace, gevolgd door de kwalificatie voor de Grand Prix. De kwalificatie keert dus terug op de zaterdag net zoals tijdens een normaal Formule 1 weekeinde. De hoofdrace wordt verreden op de zondag.

Er zal net als in 2023 een korte kwalificatie zijn voor de sprint: SQ1 duurt 12 minuten met 20 coureurs, SQ2 duurt 10 minuten met 15 coureurs en SQ3 duurt 8 minuten met 10 coureurs. Voor de Sprint zelf verdienen de eerste acht coureurs punten: Er zijn 8 punten voor de winnaar, 7 punten voor de nummer twee en zo door tot 1 punt voor nummer acht.

  • In 2024 worden de sprintrace gehouden in China, Miami, Oostenrijk, Austin, Sao Paulo en Qatar. China en Miami komen in de plaats van de sprintraces die in 2023 werden gehouden in Azerbeidzjan en België. De andere vier sprintraces stonden ook al in 2023 op de kalender.
 

 

Wat nog meer ter tafel kwam

In 2024 mogen F1-teams nog steeds twee dagen gebruiken om te filmen, de zogenoemde filmdagen. Teams mogen 200 kilometer rijden tijdens dit ‘promotioneel evenement’. Vorig jaar was dit nog 100 kilometer per dag. De auto’s moeten nog steeds op de speciale promotie-banden rijden en kunnen de teams dus eigenlijk weinig waardevolle data verzamelen.

Op verzoek van Formule 1- bandenleverancier Pirelli is het aantal door de FIA georganiseerde testdagen voor Pirelli verhoogd van 35 naar 40 dagen. Daarnaast zullen er vier dagen worden gewijd aan het testen van de regenbanden.

de FIA gaat er strenger op toezien dat het afstekken van fakkels of ander vuurwerk alleen met toestemming van de FIA zelf mag gebeuren. Deelnemers aan een race mogen dat ook alleen met hun toestemming doen. Daarmee volgt de FIA de stappen van de Europese Unie, die ook tegen het afsteken van vuurwerk tijdens sportevenementen is.