Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Azerbeidzjan 2019

 
GP van Azerbeidzjan 2019

2019 FORMULA 1 AZERBAIJAN GRAND PRIX

26 apr 2019
11.00 - 12.30 Eerste vrije training
15.00 - 16.30 Tweede vrije training
27 apr 2019
12.00 - 13.00 Derde vrije training
15.00 - 16.00 Kwalificatie
28 apr 2019
14.10 - Race

 

Race: Grand Prix van Azerbeidzjan
Actieve jaren: 2017 - 2018
Aantal races: 2

Laatste 2 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: D. Ricciardo - Red Bull

 

 
Voorbeschouwing GP van Azerbeidzjan 2019

Race 4: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Azerbeidzjan wordt gereden op het stratencircuit in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Het is de vierde race in het Wereldkampioenschap Formule1. Het circuit is ontworpen door Hermann Tilke, die meerdere Formule 1-circuits op zijn naam heeft staan. Het circuit is gebouwd rond de boulevard. Het is zes kilometer lang, heeft twintig bochten en wordt tegen de klok in verreden. In 2016 werd de race gehouden onder de naam van de Grand Prix van Europa. Vanaf 2017 is de naam van deze race officieel veranderd in de Grand Prix van Azerbeidzjan.

 

 
Hamilton Azerbeidzjan 2018

2018: Hamilton wint tumultueuze GP Azerbeidzjan

Lewis Hamilton heeft een spectaculaire GP van Azerbeidzjan gewonnen. De race werd gekenmerkt door verschillende incidenten, waaronder een klapper tussen Verstappen en Ricciardo, en kreeg uiteindelijk Lewis Hamilton als een enigszins onverwachte winnaar. Raikkonen eidigde op de tweede plaats. Sergio Perez en kwam als derde over de finish. 

Sebastian Vettel startte de race goed van op de polepositie. De Duitser hield Hamilton redelijk vlot achter zich en het meeste spektakel gebeurde tijdens de openingsronde achter de koplopers. Esteban Ocon en Kimi Raikkonen reden tegen elkaar, wat meteen het einde van de race voor Ocon betekende. Daarachter waren er ook nog verschillende andere aanrijdingen, waarbij onder andere Sergey Sirotkin en Fernando Alonso betrokken waren. Voor Sirotkin zat de race erop terwijl Fernando Alonso met maar liefst twee lekke banden (!) zeer moeizaam naar de pits reed.

Gezien er heel veel brokstukken op de baan lagen kwam meteen ook de safety car op de baan. Bij de herstart zagen we Vettel vlot zijn leiderspositie voor beide Mercedes-rijders handhaven. Max Verstappen slaagde erin om teamgenoot Daniel Ricciardo in te halen, al kwam hij vervolgens zelf wel onder druk te staan van Carlos Sainz in de Renault. We zagen vervolgens een dubbel inhaalmanoeuvre waarbij de twee Renaults twee Red Bulls inhaalden. Het zinde Verstappen duidelijk niet dat hij werd ingehaald. De Nederlander beweerde een probleem met zijn batterij van de wagen te hebben. Bij Nico Hulkenberg sloeg het noodlot even later toe en de Duitser moest opgeven. 

Verstappen en Ricciardo kwamen daardoor in elkaar vaarwater terecht en we zagen een intense strijd tussen de Nederlander en de Australiër. Ricciardo was duidelijk sneller dan Verstappen maar Verstappen beet van zich af en reed zelfs tegen zijn Australische teamgenoot. Sebastian Vettel reed ondertussen nog steeds probleemloos aan de leiding van de race.Lewis Hamilton zetten enkele snelste ronden op rij neer maar aan het einde van ronde 21 ging de Brit zwaar in de fout. Hamilton verremde zich erg zwaar voor de eerste bocht en daardoor verloor hij verschillende seconden op Vettel. Twee hevige flatspots op Hamilton zijn banden dwongen hem tot het maken van een pitstop.

Vanaf ronde 27 kregen we deel twee in de strijd Verstappen-Ricciardo. Ricciardo passeerde Verstappen op het rechte stuk maar na de eerste bocht zat Verstappen langs de binnenkant waardoor hij zijn Australische teamgenoot opnieuw voorbij kon gaan. In ronde 35 zagen we Ricciardo op het lange rechte stuk een inhaalpoging ondernemen op alweer teamgenoot Verstappen. De Nederlander moest deze keer het onderspit delven en dat leidde tot teleurgestelde gezichten bij de familie Verstappen. 

Ricciardo maakte als eerste van beide Red Bulls zijn pitstop en Verstappen kwam na zijn pitstop opnieuw voor Ricciardo te liggen. Het zoveelste hoofdstuk in de strijd tussen Verstappen en Ricciardo liep dramatisch af. Ricciardo probeerde Verstappen in te halen maar de Nederlander verdedigde door links-rechts te rijden en Ricciardo knalde achterin de Nederlander zijn wagen. Opgave voor het Red Bull-duo en de safety car kwam op de baan.

Bottas kwam als raceleider de pits in voor de ultrasoft en Vettel moest reageren door eveneens een extra pitstop te maken.  Het beloofde een spannend slot van de race te worden. Tijdens de safety car volgde echter nog meer spektakel. Romain Grosjean probeerde zijn banden op te warmen maar de Fransman knalde met zijn bolide in de muur.

Met nog vier ronden te gaan kwam de safety car binnen. Vettel probeerde Bottas uit te remmen maar de Duitser blokkeerde zijn banden en verloor twee plaatsen aan Hamilton en Raikkonen. Uit het niets kreeg raceleider Valtteri Bottas even later een kapotte achterband voor over een brokstuk te rijden. De Fin verloor de leiding en moest opgeven. Hamilton kreeg zo de overwinning in de schoot geworpen en Raikkonen kwam op de tweede plaats te liggen. Vettel verloor vervolgens nog een plaatsje aan Sergio Perez en kwam als vierde over de finish. Door zijn overwinning komt Lewis Hamilton ook aan de leiding in de wk-tussenstand.  

01. Lewis Hamilton Mercedes 1h43:43.291
02. Kimi Räikkönen Ferrari + 2.460
03. Sergio Perez Force India + 4.024
04. Sebastian Vettel Ferrari + 5.329
05. Carlos Sainz jr Renault + 7.515
06. Charles Leclerc Sauber + 9.158
07. Fernando Alonso McLaren + 10.931
08. Lance Stroll Williams + 12.546
09. Stoffel Vandoorne McLaren + 14.152
10. Brendon Hartley Toro Rosso + 18.030
11. Marcus Ericsson Sauber + 18.512
12. Pierre Gasly Toro Rosso + 24.720
13. Kevin Magnussen Haas F1 + 30.663
Opgaves:
14. Valtteri Bottas Mercedes 48
15. Romain Grosjean Haas F1 42
16. Max Verstappen Red Bull Racing 39
17. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 39
18. Nico Hülkenberg Renault 10
19. Esteban Ocon Force India 0
20. Sergey Sirotkin Williams 0

Met dank aan F1journaal.be