Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Azerbeidzjan 2019

 
GP van Azerbeidzjan 2019

2019 FORMULA 1 AZERBAIJAN GRAND PRIX

26 apr 2019
11.00 - 12.30 Eerste vrije training
15.00 - 16.30 Tweede vrije training
27 apr 2019
12.00 - 13.00 Derde vrije training
15.00 - 16.00 Kwalificatie
28 apr 2019
14.10 - Race

 

Race: Grand Prix van Azerbeidzjan
Actieve jaren: 2017 - 2018
Aantal races: 2

Laatste 2 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: D. Ricciardo - Red Bull

 

 
Voorbeschouwing GP van Azerbeidzjan 2019

Race 4: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Azerbeidzjan wordt gereden op het stratencircuit in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Het is de vierde race in het Wereldkampioenschap Formule1. Het circuit is ontworpen door Hermann Tilke, die meerdere Formule 1-circuits op zijn naam heeft staan. Het circuit is gebouwd rond de boulevard. Het is zes kilometer lang, heeft twintig bochten en wordt tegen de klok in verreden. In 2016 werd de race gehouden onder de naam van de Grand Prix van Europa. Vanaf 2017 is de naam van deze race officieel veranderd in de Grand Prix van Azerbeidzjan.

De GP van Azerbeidzjan staat dus voor de derde keer op het programma. In Baku, met zo’n 2.5 miljoen inwoners, wonnen eerder Ricciardo en Hamilton. Eerstgenoemde zal in de Renault dit jaar geen aanspraak maken op winst in deze GP, hoe anders is dat voor Hamilton. De Britse F1 wereldkampioen is de te kloppen man in Azerbeidzjan. Mercedes wist in de eerste drie races een één-tweetje te scoren en Hamilton zegevierde al twee maal. Voor de wat neutrale volgers van de F1 is het niet te hopen dat Mercedes deze suprematie dit seizoen blijft tentoonspreiden. De Mercedes fans zullen dit prachtig vinden, maar de Formule 1 zal hier niet echt mee gebaat zijn. Dus zijn de ogen ook gericht op Ferrari en Red Bull. Kunnen Vettel, Leclerc, Verstappen en misschien ook Gasly de hegemonie van Mercedes nu doorbreken? Als Ferrari de teamorders achterwege laat en beide coureurs laat racen, wie weet kunnen zij het Hamilton en Bottas lastig maken. Als, zoals wordt beweert, Red Bull 20 pk meer tot zijn beschikking heeft in Baku, kunnen zij wellicht een paar tienden van seconden dichterbij kruipen naar Mercedes. De teams van Ferrari en Red Bull zullen wat moeten verzinnen om het Mercedes lastig te maken, want anders kan een dubbel ook in Azerbeidzjan een feit zijn voor de Duitse constructeur. Het is nog vroeg in het seizoen maar opnieuw een zege van Hamilton kan weleens funest zijn voor de concurrenten. Na de wat saaie race in China is spanning en sensatie gewenst in Azerbeidzjan.

 
Hamilton Azerbeidzjan 2018

Vorig jaar
De race van 2018 in Baku werd gewonnen door Lewis Hamilton, die profiteerde van het feit dat zijn teamgenoot Valtteri Bottas drie ronden voor het eind van de race een lekke band kreeg en niet aan de finish kwam. Voorafgaand aan deze slotfase was er een lange safetycar fase, die werd veroorzaakt doordat Verstappen en Ricciardo met elkaar in aanraking kwamen, waardoor zij beiden uitvielen. Tijdens deze safetycar crashte ook Grosjean, waardoor de safetycar langer moest blijven rijden. Kimi Raikkonen werd tweede, voor Sergio Pérez, die zijn eerste podiumplaats in twee jaar behaalde. Sebastian Vettel finishte als vierde. Carlos Sainz eindigde op de vijfde plaats, voor Charles Leclerc, die met een zesde plaats de eerste punten van zijn F1 carrière behaalde. Fernando Alonso werd voor McLaren zevende, terwijl Lance Stroll met een achtste plaats de eerste punten van het seizoen behaalde voor Williams. De top 10 werd afgesloten door Stoffel Vandoorne en Brendon Hartley, die hiermee ook het eerste punt in zijn f1 carrière behaalde.

 
Voorbeschouwing GP van Azerbeidzjan 2019

De race
Het circuit gaat door het historische stadscentrum, langs de prachtige kust boulevard en het indrukwekkende stadshuis. Op het 2.2 kilometer lange stuk langs de boulevard zie je de auto’s op extreem hoge snelheid voorbijvliegen. Het kan wel eens een spannende race worden voor alle teams, met uitzondering van Williams dan, die helaas moet accepteren dat er weinig te halen valt dit jaar. De top 3 teams zullen het veld gaan aanvoeren, maar daarachter ligt de strijd open. Renault, Haas, Alfa Romeo en McLaren geven elkaar weinig toe. Toro Rosso en Racing Point hopen in Azerbeidzjan zich te gaan mengen om de punten. Voorpellen is lastig, mede omdat enkele teams uit de middenmoot deze GP als tussenstation zien en hun updates in de GP van Spanje gaan installeren. Dus terug naar de top 3 teams, waar toch menigeen Ferrari zien als kanshebber. Vooral het lange rechte stuk lijkt in het voordeel van de krachtbron van Ferrari. Daarom probeert Mercedes zichzelf in de underdog positie te manoeuvreren, maar dat deden ze de afgelopen 3 races ook al. Red Bull geeft aan dat zij stapje voor stapje vooruitgaan, vooral met de Honda motor. Al lijkt het seizoen wat tegenvallend tot nu toe, Red Bull en met name Verstappen presteert goed. De hoge verwachtingen die zijn uitgesproken tijdens de winterstop, zeker door Helmut Marco, lijkt wat voorbarig. Maar Red Bull blijft optimistisch en zeggen dat geduld uiteindelijk zal worden beloond. Of de volgers, en zeker wat betreft de Max Verstappen fans, dat geduld kunnen opbrengen moet worden afgewacht. Maar een podiumplek voor Max Verstappen in Azerbeidzjan zal de harten sneller doen kloppen. De aanvang van de race in Baku is komende zondag om 14.10. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Azerbeidzjan toe.

 

 
VT1 Baku 2019

VT1

De eerste oefensessie voor de GP van Azerbeidzjan was amper een kwartier bezig toen Charles Leclerc met zijn Ferrari over een putdeksel reed. Het putdeksel kwam daardoor los te liggen, waarna George Russell vervolgens met zijn Williams F1-bolide vol over het putdeksel reed. Dit alles resulteerde in heel wat vertragingen en uiteindelijk werd besloten om de sessie niet te laten herstarten....lees verder

 
Leclerc VT2 Baku

VT2

Het Formule 1-team van Ferrari heeft een chaotische vrijdag in Bakoe bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. In de enige volledige oefensessie van de dag was Charles Leclerc comfortabel de snelste voor teamgenoot Sebastian Veteel. Hamilton eindigde als derde. Max Verstappen wist zich tussen de beide Mercedes-coureurs in te nestelen en  op een vierde plek, +0.921s van Leclerc. Valtteri Bottas maakte de top vijf compleet....lees verder

 
Leclerc VT3 Baku

VT3

Ferrari heeft tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan verder afstand genomen van de concurrentie. Charles Leclerc en Sebastian Vettel waren in de laatste oefensessie liefst een seconde sneller dan de rest. Max Verstappen liet de Mercedes-rijders achter zich voor de derde tijd. Gasly focuste zich volledig op het vinden van een goede set-up voor de race en was de langzaamste man in de afsluitende training....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Azerbeidzjan

Kwalificatie

Valtteri Bottas heeft poleposition gepakt voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. De coureur van Mercedes versloeg in de strijd om de snelste tijd teamgenoot Lewis Hamilton. Sebastian Vettel start morgen op de derde plek, Max Verstappen start vanaf plek vier. Helemaal aan het einde van Q1 kregen we een rode vlag door een crash van Robert Kubica. Charles Leclerc, één van de favorieten voor de polepositie, crashte in Q2 op dezelfde plek als Kubica. Perez en Kvyat delen de derde rij, terwijl Norris, Giovinazzi, Raikkonen en Leclerc de top-tien in Q3 completeerden.....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Azerbeidzjan

 

 
Bottas winnaar Azerbeidzjan

Bottas pakt zege in Baku

Valtteri Bottas heeft de Grand Prix van Azerbeidzjan gewonnen. De Mercedes-rijder reed vanaf de eerste startpositie naar zijn tweede overwinning van het seizoen. Lewis Hamilton maakte er de vierde één-twee op rij van voor Mercedes. Sebastian Vettel maakte als laatste de gang naar het podium. Max Verstappen reed naar een vierde plaats in Baku. Voor Pierre Gasly eindigde de race vroegtijdig na een mechanisch probleem.

Bottas startte de race van pole en hoewel Hamilton in bocht 1 naast hem kwam aan de binnenkant, liet de Fin hem gewoon staan en reed naast de Brit op bocht 2 af. Aan de buitenkant had hij de betere grip en wist de leiding te houden. Sterker, hij reed meteen ook vier tellen weg bij Hamilton. Achter hen was Vettel 3e en had  Verstappen helaas een plek verloren aan Perez. Bijna had Albon nog een probleem toen hij de muur schampte in bocht 1 , maar hij kon door ondanks wat verfsporen op de zijkant.

Achter hem was Leclerc na zijn mislukte kwalificatie ook wat langzaam gestart, maar hij vocht zich weer terug omhoog en passeerde achtereenvolgens Carlos Sainz, Lando Norris en Perez op het rechte stuk. Kubica reed zowaar een tijdje rond op plaats 15, maar hij werd binnengeroepen voor een Drivethrough omdat hij te vroeg de box uit was gereden richting de pit exit. Verstappen had een paar ronden nodig om Perez weer in te halen, en daarmee verloor hij tien seconden op Vettel, tien seconden die verderop in de race heel belangrijk gingen zijn

Leclerc had inmiddels het tempo goed te pakken en ging door met inhalen. Eerst wist de Monegask Verstappen binnen te hengelen en hij liep ook met rasse schreden in op Vettel. De Duitser werd meteen binnengehaald zodat er geen tijd verloren werd. Niet veel later gingen ook Bottas, Hamilton en Verstappen voor hun eerste en tevens laatste stop, waarbij Hamilton ook om een wijziging in zijn voorvleugel vroeg. Leclerc werd echter gesommeerd door te rijden, zodat hij aan de leiding kwam Max verloor wederom wat in de pits (7 tienden ivm Ferrari en Mercedes) waardoor Gasly van uit de achterhoede even op vijf kwam te rijden. Het duurde niet heel lang voor de Fransman inhield en Verstappen weer voorbij liet.

Even leek er opwinding te ontstaan in bocht 2 doordat Daniel Ricciardo en Danill Kvyat het met elkaar aan de stok kregen. De Australiër probeerde de Rus uit te remmen, maar haalde de bocht niet en moest rechtdoor. Kvyat kon niet meer insturen terwijl hij nog bezig was achteruit te rijden botste Ricciardo in zijn achteruitrij-actie tegen hem op. Beide heren reden nog even door, maar moesten uiteindelijk uitvallen

Er werd een Virtual Safety Car uitgeroepen om de rommel op te ruimen, wat helaas ongunstig uitpakte voor Verstappen. Hij was op de gele band hard naar Vettel toegereden, maar toen de baan weer werd vrijgegeven kreeg de Limburger geen temperatuur meer in de banden, waardoor Vettel relatief makkelijk kon wegrijden. Niet dat Verstappen er door zakte, want hij kon profiteren van de volgende tactische misrekening van Ferrari. Men had Leclerc lang door laten rijden omdat men verwachtte dat Max of Gasly nog een keer ging stoppen voor een poging het snelste ronde punt te scoren, Leclerc zou dan net voor of achter hem uit komen. Maar toen Gasly uitviel kreeg Verstappen de order wat rustiger te rijden.

Ferrari liet Leclerc vervolgens véél te lang doorrijden zodat hij Bottas, Hamilton en Vettel langs moest laten. Mijn vermoeden is dat men opnieuw vindt dat Vettel’s kopman positie niet mag worden aangevallen en daarom offeren ze hem op in de hoop RBR in de wielen te rijden. Dat lukt niet omdat hij teveel terrein kwijtraakte op zijn oude banden en als doekje voor het bloeden mocht hij nog 3 ronden voor het einde een poging doen de snelste ronde te pakken.

Voor wie zich afvraagt of er een verschil is tussen de Bottas van vorig jaar en dit jaar, leveren de laatste rondes van deze race een bewijs. Hamilton kwam snel naderbij en zat rond DRS bereik. De Fin spaarde in het midden deel van het circuit, wachtte tot bocht 16 en reed meteen een halve tel extra weg. Hamilton kon wel aansluiten, maar er niet voorbij. En in de voorlaatste ronde bleek Bottas nog meer over te hebben, want nu reed hij ineens naar twee tellen voorsprong.

Dat eindschot kon Hamilton niet pareren en doordat Bottas op een goed moment ook George Russell nog lapte, kreeg hij nog extra DRS mee zodat de race gereden was. Bottas scoorde geheel verdiend de tweede racewin van dit jaar en nam een beetje wraak voor de ongelukkige finish van vorig jaar, toen een zeker lijkende overwinning hem door een lekke band werd ontnomen.

Hamilton kwam op 1,5 sec als tweede binnen, Vettel kon als derde naar het podium. Verstappen sleepte er het maximaal haalbare uit met een vierde plaats (toch weer een Renault die hem een podium kost?), Leclerc werd vijfde met inderdaad een extra punt voor de snelste ronde. Perez is opnieuw goed wakker in Baku met een zesde plek nog voor de Mclarens van Sainz en Norris. Lance Stroll pakte opnieuw punten in Baku als negende en Raikkonen rijdt van achteren nog naar de tiende plek en het laatste puntje

01. Valtteri Bottas  1:31:52.942
02. Lewis Hamilton +1.524s
03. Sebastian Vettel +11.739s
04. Max Verstappen +17.493s
05. Charles Leclerc + 69.107s
06. Sergio Perez + 76.416s
07. Carlos Sainz + 83.826s
08. Lando Norris  + 100.268s
09. Lance Stroll +103.816s
10. Kimi Räikkönen  +1 lap
11. Alexander Albon  +1 lap
12. Antonio Giovinazzi  +1 lap
13. Kevin Magnussen  +1 lap
14. Nico Hulkenberg +1 lap
15. George Russell  +2 laps
16. Robert Kubica +2 laps
Uitgevallen
10. Pierre Gasly
08. Romain Grosjean
26. Daniil Kvyat
03. Daniel Ricciardo 

Met dank aan gppits.net