Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Turlijke 2021

 

Formula 1 Turkish Grand Prix 2021

08 Okt 2021
10.30 - 11.30 Eerste vrije training
14.00 - 15.00 Tweede vrije training
09 Okt 2021
11.00 - 12.00 Derde vrije training
14.00 - 15.00 Kwalificatie
10 Okt 2021
14.00 Race

 

Race: Grand Prix van Turkije
Actieve jaren: 2005 - 2011, 2020 - 2021
Aantal races: 8

Laatste 5 winnaars:
2020: L. Hamilton - Mercedes
2011: S. Vettel - Red Bull
2010: L. Hamilton - McLaren
2009: J. Button - Brawn
2008: F.Massa - Ferrari

 

 
Voorbeschouwing GP van Turkije 2021

Race 16: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Turkije werd voor het eerst op 21 augustus 2005 gehouden op het circuit Istanbul Park. Bocht 8 is een van de moeilijkste bochten op het circuit. Tijdens de Grand Prix van 2005 raakte Juan Pablo Montoya hier in de problemen met nog maar twee ronden te gaan. Felipe Massa behaalde drie overwinningen op het circuit en is daarmee recordhouder. Van 2012 tot 2019 stond de GP van Turkije niet op de F1-kalender. In 2020 keerde de Formule 1 terug in het land op hetzelfde circuit. In 2021 vervangt deze GP de race in Singapore.

Het circuit Istanbul Park ligt in het oostelijke deel van Istanboel. Op dit circuit wordt race 16 in het meer dan verassende Formule 1 seizoen 2021 gehouden. Verrassend omdat dit jaar tot nu toe bijna geen raceweekend is te bewonderen waarin spektakel of sensationele ontwikkelingen uitbleef. Een heerlijk menu krijgen we elk F1 weekend voorgeschoteld met als voorafje een kwalificatie, een hoofdgerecht met de race op zondag en als toetje de commentaren van de coureurs en teams. Smullen geblazen dus. Of dit in de Grand Prix van Turkije een vervolg krijgt is afwachten, maar ik ga daar tegenwoordig wel vanuit. De strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen gaat verder en, eerlijk is eerlijk, het is volop genieten. Beide coureurs geven elkaar geen duimbreed toe op de baan en ook de teambazen van Mercedes en Red Bull openen de trukendozen. Na de bevestiging van de race in Qatar staan er nog 7 races op het programma. Er wordt al druk gespeculeerd wie van de twee het beste uit de voeten kan op welke baan. Maar zelfs daarin verschillen de meningen enorm, en niemand weet eigenlijk wie van de twee coureurs uiteindelijk de titel gaat pakken. Is het de coureur die metaal sterk is, is het de auto/coureur die de doorslag geeft of zijn het de tactische ingrepen van de teams die het kampioenschap gaat beslissen. Mij maakt het niet zoveel uit, als de strijd maar niet beslist gaat worden achter de jurytafel, want dat zal een domper zijn op dit prachtige seizoen. In Turkije zal er niets worden beslist over het WK, maar zoals een oud spreekwoord luid - de eerste klap is een daalder waard.

 

2020

Lewis Hamilton verzilverde zijn zevende wereldkampioenschap door winst in de Grand Prix van Turkije. Sergio Perez en Sebastian Vettel completeerden het podium met respectievelijk P2 en P3. Met een vierde plek voor Charles Leclerc werd het een goede dag voor Ferrari. Carlos Sainz finishte als vijfde voor Max Verstappen. Onze landgenoot kwam slecht weg bij de start en spinde later ook nog bij een inhaalactie op Segio Perez. Alexander Albon eidigde als zevende en Lando Norris keurig als achtste. De van Pole vertrokken Racing Point coureur Lance Stroll reed een tijd aan de leiding, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de negende plaats. Daniel Ricciardo maakte in de Renault de top tien compleet.

 
Voorbeschouwing GP van Turkije 2021

De race

Op Istanbul Park gaan we deel drie van het seizoen in, en de spanning neemt toe naarmate het einde van het seizoen in zicht komt. De komende zeven races - of minder - gaan de beslissing brengen of Hamilton voor de achtste keer kampioen wordt of Verstappen voor de eerste keer. In het eerst deel van de voorbeschouwing hebben we het gehad over de factoren die de beslissing eventueel kunnen beïnvloeden. Echter hebben we geen melding gedaan over een andere stoorzender voor de twee kemphanen, de 18 coureurs in het veld. Natuurlijk hebben we Valtteri Bottas en Sergio Perez, de ‘secondanten’ van Hamilton en Verstappen. Deze mannen kunnen de helpende hand toesteken aan hun collega. Al moet ik wel kwijt dat Bottas dat tot nu toe meer heeft kunnen doen dan Perez. En dan hebben we nog een aantal coureurs die misschien mee kunnen doen in de strijd om de winst in de GP van Turkije. Lando Norris is er daar eentje van. De jonge Brit zag zijn overwinning in Rusland letterlijk en figuurlijk in het water vallen. Norris kan misschien in Turkije revanche nemen voor zijn verkeerde beslissing in de vorige race, om in natte omstandigheden te lang op sliks door te rijden. Maar er zijn meerdere kapers op de kust. Daniel Ricciardo, Charles Leclerc, Pierre Gasly en Fernando Alonso om er maar een aantal te noemen. Coureurs die met een beetje mazzel zo maar op het podium terecht kunnen komen. Carlos Sainz reken ik niet mee, die moet door een motorwissel achteraan starten in Turkije. Met zekerheid durf ik wel te schrijven dat Schumacher en Mazepin geen kans maken op een podium. De beide Haas coureurs zijn nog puntloos en de kans is groot dat zij na de slotrace in Abu Dhabi dat nog zijn. Het oppervlak van het circuit in Turkije is met water gestraald, omdat vorig jaar al snel bleek dat de baan spiegelglad was. Wellicht dat het nu wat beter is geworden zodat de coureurs onbevangen kunnen racen. En er is nog een ding zeker, Lewis Hamilton zal dit jaar op dit circuit geen wereldkampioen worden, zoals dat vorig jaar wel het geval was. De race start aanstaande zondag om 14.00 uur. Zal Max Verstappen in staat zijn om Lewis Hamilton een mentaal tikje uit te delen? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Turkije toe. 

 

 
Hamilton VT1 Turkije

VT1

Lewis Hamilton was de snelste man tijdens de eerste training voor de Grand Prix van Turkije. De klassementsleider noteerde een 1.24.178, waarmee hij vier tienden sneller was dan Max Verstappen. Charles Leclerc snelde naar de derde stek met een 1.24.654. Bottas reed de vierde tijd, terwijl Sergio Perez de tiende tijd op de klokken zette....lees verder

 
Hamilton VT2 Turkije

VT2

Lewis Hamilton rijdt de snelste tijd tijdens de tweede vrije training in de Grand Prix van Turkije. Max Verstappen heeft last met de balans in zijn auto. Hij komt niet verder dan de vijfde snelste tijd, achter zijn teamgenoot Perez. Verstappen komt 0,635 seconde tekort op zijn titelrivaal Hamilton. De Brit is sneller dan Leclerc, Bottas, Perez, Verstappen, Norris, Alonso, Ocon, Gasly en Giovinazzi....lees verder

 
Gasly VT3 Turkije

VT3

Pierre Gasly heeft de afsluitende training voor de Grand Prix van Turkije als snelste man afgesloten. De AlphaTauri-coureur wist het Istanbul Park op intermediates te ronden in 1.30.447. Max Verstappen werkte slechts tien rondjes af, maar sloot op anderhalve tiende wel keurig aan als tweede. Teamgenoot Sergio Perez eindigde als derde. Lewis Hamilton hield het nog sneller voor gezien en vindt zichzelf terug op de achttiende plaats....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Turkije

Kwalificatie

Max Verstappen heeft zaterdag de derde tijd gereden in de kwalificatie voor de Grand Prix van Turkije. Zijn concurrent in de WK-strijd Lewis Hamilton was sneller, maar begint zondag op de elfde plek. Mercedes-coureur Valtteri Bottas reed de tweede tijd op Istanbul Park en begint zondag op pole....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Turkije

 

 
Bottas winnaar GP van Turkije

Zege voor Bottas, Verstappen tweede

Valtteri Bottas heeft de Grand Prix van Turkije gewonnen. De Mercedes-coureur was dominant en controleerde het tempo gedurende de wedstrijd. Een strategische gok van Charles Leclerc om tot het einde door te gaan op dezelfde intermediates mocht niet baten, waardoor Bottas de overwinning kon binnenslepen. Max Verstappen eindigt op P2 en Sergio Pérez op P3. Lewis Hamilton leek even op podiumkoers te liggen, maar door een late pitstop kwam de Mercedes-coureur niet verder dan P5.

Bij de start bleef Bottas aan de leiding, voor Max Verstappen. Iets verderop het rijdersveld zagen we contact tussen Pierre Gasly en Fernando Alonso. De Spanjaard spinde en verloor heel wat plaatse, Gasly zou later een tijdstraf van vijf seconden krijgen. Hamilton begon meteen aan zijn inhaalrace en probeerde op voorzichtige wijze in de regen plaatsen goed te maken. Dat verliep redelijk goed, tot hij achter Yuki Tsunoda vast kwam te zitten.

Een andere rijder die bezig was aan een sterke inhaalrace was Carlos Sainz. De Spanjaard was in zijn Ferrari bijzonder snel en slaagde er tijdens het begin van de race heel wat plaatsen goed te maken. Hamilton slaagde er even later eindelijk in om Tsunoda in te halen en vervolgens waren Lance Stroll en Lando Norris een bijzonder makkelijk slachtoffer.

In ronde 13 kwam het tot contact tussen Sebastian Vettel en Carlos Sainz. Die laatste probeerde met een laat inhaalmanoeuvre Vettel in te halen, gelukkig voor Sainz werd hij niet bestraft voor het contact met Vettel. Vooraan zagen we Bottas de wedstrijd controleren, al was er wel even een momentje in de eerste bocht waarbij Bottas net niet de controle over zijn wagen verloor. 

Voorbij halverwege de race kregen we een strijd tussen Sergio Perez en Lewis Hamilton. De Mexicaan had uiteraard maar één doel voor ogen: Hamilton zo lang mogelijk achter zich proberen houden. In ronde 37 kwam Max Verstappen binnen voor zijn pitstop, de Nederlander maakte een snelle pitstop en kwam als derde opnieuw de baan op.

Vettel probeerde even later om op de medium band over te schakelen maar na een rondje dat eerder op ijsschaatsen met veel schuiven leek, werd al vlug besloten om terug over te schakelen op intermediates. Gegokt en verloren bij Aston Martin.

Bij Valtteri Bottas besloten ze op safe te spelen en ook snel Bottas binnen te laten komen. Bottas kwam als tweede opnieuw de baan op, achter Charles Leclerc die nog geen pitstop had afgewerkt. Bij Ferrari probeerden ze Leclerc buiten te laten blijven en eventueel zonder pitstop aan de finish te krijgen. 

Ook bij Mercedes wisten ze niet goed wat te doen met Lewis Hamilton. Mercedes wou Hamilton binnenroepen maar de zevenvoudig wereldkampioen liet vervolgens weten dat hij buiten wou blijven. Met nog zo’n tien ronden te gaan vond Bottas op zijn nieuwe intermediates aansluiting bij Charles Leclerc die nog steeds geen pitstop had gemaakt. Bottas wist Leclerc erg vlot te passeren. Een ronde later besloten ze bij Ferrari dan toch om Leclerc binnen te roepen voor een nieuw setje intermediates.

Uiteindelijk besloten ze bij Mercedes om Lewis Hamilton toch alsnog binnen te roepen voor een bandenwissel. Hamilton verloor daardoor enkele plaatsen en na zijn pitstop liet Hamilton duidelijk zijn ongenoegen blijken over de boordradio.

Charles Leclerc verloor ondertussen de laatste podiumplaats aan Sergio Perez die zo samen met Max Verstappen op weg was naar een podiumplaats. Ook Hamilton wist aansluiting te vinden bij Charles Leclerc maar Hamilton slaagde er niet in om de Monegask te passeren. Hamilton kreeg zelfs af te rekenen met graining en hij verloor de aansluiting met Leclerc en moest zelfs verdedigen tegenover Pierre Gasly.

Uiteindelijk was het een vlotte overwinning voor Valtteri Bottas. Max Verstappen en Sergio Perez vervolledigden het podium terwijl Lewis Hamilton genoegen moest nemen met de vijfde plaats. Max Verstappen grijpt daardoor de leiding in het kampioenschap met zes punten voorsprong op Lewis Hamilton.

01 Valtteri Bottas Mercedes 58 laps – 1:31:04.103s
02 Max Verstappen Red Bull + 14.584s
03 Sergio Pérez Red Bull + 33.471s
04 Charles Leclerc Ferrari + 37.814s
05 Lewis Hamilton Mercedes + 41.812s
06 Pierre Gasly AlphaTauri + 44.292s
07 Lando Norris McLaren + 47.213s
08 Carlos Sainz Ferrari + 51.526s
09 Lance Stroll Aston Martin + 82.018s
10 Esteban Ocon Alpine + 1 lap
11 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo + 1 lap
12 Kimi Räikkönen Alfa Romeo + 1 lap
13 Daniel Ricciardo McLaren + 1 lap
14 Yuki Tsunoda AlphaTauri + 1 lap
15 George Russell Williams + 1 lap
16 Fernando Alonso Alpine + 1 lap
17 Nicholas Latifi Williams + 1 lap
18 Sebastian Vettel Aston Martin + 1 lap
19 Mick Schumacher Haas + 2 laps
20 Nikita Mazepin Haas + 2 laps

Met dank aan F1journaal.be