Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Emilia Romagna 2021

 

Formula 1 Pirelli Gran Premio Del made in Italy E Dell'Emilia Romagna

16 Apr 2021
11:00 - 12:00 Eerste vrije training
14:30 - 15:30 Tweede vrije training
17 Apr 2021
11.00 - 12.00 derde vrije training
14.00 - 15.00 Kwalificatie
18 April 2021
15.00 - Race

 

Race: Grand Prix van Emilia Romagna
Actieve jaren: 2020 - 2021
Aantal races: 2

Laatste winnaar:
2020: L.Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Emilia Romagna 2021

Race 2: Voorbeschouwing

De Formule 1 keert in 2021 terug op het circuit van Imola. Deze race vervangt de GP van China dat zich afmelde vanwege het coronavirus. Vorig jaar stond het voor het eerst sinds 2006 weer op de racekalender. De F1-race is omgedoopt tot GP van Emilia-Romagna, de regio waarin de race wordt verreden. Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, is vooral bekend als het circuit van Imola. Een circuit met een rijke Formule 1 historie.

Formula 1 Pirelli Gran Premio Del made in Italy E Dell'Emilia Romagna. De officiële ellenlange naam van deze Grand Prix die als tweede race van het seizoen wordt gehouden. We houden het maar bij de korte versie: GP van Emilia Romagna. Drie weken na Bahrein kijkt de F1 wereld uit na het vervolg van de strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Red Bull neemt wat updates mee naar Italië om het Mercedes nog moeilijker te maken. Maar de Duitse autofabrikant zal ook niet achterover geleund hebben de afgelopen weken. Toto Wolf gaf aan dat Mercedes snelheid tekort komt, maar ondanks dat wist Hamilton wel te zegevieren in Bahrein. Gelukje voor Hamilton was wel dat Verstappen een probleem had met het differentieel van zijn auto. De teamgenoten van hiervoor genoemde coureurs hadden de wind ook niet mee in Bahrein, maar zowel Valtteri Bottas als Sergio Perez zouden o zo graag willen meevechten om de zege op Imola. Er staat ons dus wel het één en ander te wachten, komend weekend in Italië. Vorig seizoen wist Verstappen, in de drie races die werden verreden in Italië, geen punten te scoren. Dit jaar zijn er twee races in de ‘laars van Europa’. Nu maar hopen dat er geen vloek rust op Verstappen in Italië. Mocht dat wel zo zijn, misschien dat een van de lezers van deze voorbeschouwing bij machte is om deze dan op te heffen. Maar zonder dollen, voor Verstappen zou een winst in de GP van Emilia Romagna erg welkom zijn. Tenslotte willen we een spannend seizoen zien die, wat mij betreft, tot het einde toe spannend blijft.

 

2020

Lewis Hamilton heeft op redelijk eenvoudige wijze de GP van Emilia-Romagna gewonnen. Door de dubbeloverwinning van Hamilton en Bottas is Mercedes voor het zevende jaar op rij wereldkampioen, een nieuw record! Daniel Ricciardo eindigde als derde, nadat Max Verstappen, rijdend op de tweede plaats, uitviel met een klapband. Daniil Kvyat kwam namens als AlphaTauri knap als vierde aan de finish, voor de Ferrari van Charles Leclerc en de Racing Point van Sergio Perez. Carlos Sainz en Lando Norris scoorden voor McLaren een dubbele puntenfinish. Ook Alfa Romeo eindigde met beide auto’s in de punten dankzij een negende plek voor Kimi Raikkonen en een tiende plaats voor Antonio Giovinazzi.

 
Voorbeschouwing GP van Emilia Romagna 2021

De race

Ik vermoed dus een tweestrijd tussen Red Bull en Mercedes. De twee teams zullen de strijd aangaan om de podiumplekken op Imola. Welke teams er dan een beetje in de buurt komen? In ieder geval niet die van Haas en Williams. Deze teams zullen alleen maar punten kunnen pakken als er veel uitvallers zijn te betreuren. Ook voor Alpine zal het moeilijk worden, al dicht ik Fernando Alonso en Esteban Ocon daar meer toe in staat dan Haas en Williams. En dan de vraag of Sebastian Vettel zonder domme fouten de finish zal gaan halen. De coureur van Aston Martin liet het behoorlijk afweten in de openingsrace in Bahrein. Kijken of hij samen met teamgenoot Lance Stroll wat meer kan uitrichten deze komende race. McLaren lijkt samen met Ferrari en AlphaTauri de teams die voor de overige punten lijken te gaan. Daar achter de top 2 lijkt het wel eens ongekend spannend te gaan worden, zeker iets om op te letten aanstaande zondag. En let dan ook op de rookie Yuki Tsunoda, door sommigen wordt hij al vergeleken met Max Verstappen. De voor AlphaTauri rijdende Japanner reed een prima debuutrace en kan ook nu weer voor de punten gaan. Nog niet genoemd het team van Alfa Romeo, met oudgediende Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi als coureurs. In Bahrein werden ze respectievelijk 11de en 12de in de einduitslag. Of beide coureurs een top 10 zullen gaan rijden op Imola?, daar heb wel ik mijn twijfels over. Maar alle ogen zullen vooral gericht zijn op het dubbelspel komende zondag. Hamilton/Bottas versus Verstappen/Perez – Mercedes tegen Red Bull. Let the game begin! En dat uiteindelijk de beste mag winnen. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Emilia Romagna toe.

 

 
Bottas VT1

VT1

Goed, Mercedes sloot de eerste vrije training van het weekend in Imola af als snelste maar daar stopt de vergelijking met 2020. De verschillen waren minimaal, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton en Max Verstappen eindigden binnen 6 hondersten van elkaar. De sessie werd verder gekenmerkt door twee schuivers van Nikita Mazepin en een raar incident tussen Esteban Ocon en Sergio Perez....lees verder

 
Bottas VT2

VT2

Valtteri Bottas heeft de snelste tijd op de klokken gebracht tijdens de tweede oefensessie voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. De Mercedes-coureur zette een 1.15.551 neer en was daarmee honderdste van een seconde sneller dan teamgenoot Lewis Hamilton. Voor Max Verstappen zat de training er al na tien minuten op. De Nederlander werd op het rechte stuk getroffen door een technisch mankement an de aandrijas. Gasly eindigde als derde....lees verder

 
Verstappen VT3

VT3

In de derde vrije training was Max Verstappen de snelste man op het circuit, terwijl Lando Norris knap op de tweede plek eindigde en Lewis Hamilton genoegen moest nemen met de derde plek. De tracklimits waren wederom een onderwerp van discussie zijn deze sessie, veel coureurs overschreden de limiet bij bocht negen. Wat in ieder geval duidelijk is geworden, is dat Mercedes duidelijk moeite heeft met het opwarmen van de zachte banden....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Emilia-Romagna

Kwalificatie

Na een nieuwe titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Red Bull pakte de Brit zijn 99ste pole position uit zijn Formule 1-carrière. Max Verstappen werd verrassend genoeg verslagen door zijn teamgenoot Sergio Perez en start daarom morgen als derde. Het verschil tussen Hamilton en Verstappen bedroeg 0.067 seconden. Perez start morgen op de Soft-banden en dus kan Red Bull in ieder geval met zijn twee de Mercedes aanvallen. Bottas start slechts als achtste....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Emilia Romagna

 

 
Verstappen winnaar GP van Emilia Romagna

Max wint spektakelrace

Max Verstappen heeft een spectaculaire en incidentrijke GP van Emilia-Romagna gewonnen. De race werd gekenmerkt door verschillende crashes, Lewis Hamilton beperkte na een indrukwekkende inhaalrace de schade en finishte als tweede. Lando Norris eindigde knap als derde.

Lewis Hamilton mocht van op de polepositie vertrekken maar op een natte baan profiteerde Max Verstappen optimaal van een dubbele slipstream die hij van Hamilton en Perez kreeg. Hamilton probeerde aan de leiding te blijven door laat te remmen maar de Brit schoot over de kerbstones en het was Verstappen die de leiding in de race veroverde.

We kregen echter al snel de safety car een eerste keer op de baan want Nicholas Latifi ging naast de baan, kwam terug op de baan en maakte dan contact met Nikita Mazepin. Latifi knalde met zijn Williams F1-bolide in de muur en zijn race zat er uiteraard op. Tijdens de safety car zagen we Mick Schumacher in de muur gaan maar zonder voorvleugel geraakte Schumacher met zijn Haas F1-bolide opnieuw tot in de pits voor een nieuwe voorvleugel.

Ook Perez zagen we achter de safety car echter in de fout gaan. De Mexicaan belandde in de grindbak en haalde vervolgens twee wagens opnieuw in, het leverde Perez een 10 seconden stop-and-go penalty op. Bij de herstart bleef Verstappen aan de leiding voor Hamilton, het was echter vooral in het middenveld dat we bijzonder veel actie en inhaalmanoeuvres zagen.

Iets voor halverwege de race zagen we de eerste rijders overschakelen naar slicks, viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel was één van hen. Vooraan bleven de toppers nog even verder gaan op de intermediates en het was Max Verstappen die een ronde eerder dan Hamilton zijn pitstop maakte voor slicks. Hamilton volgde een ronde later maar het was Verstappen die na de pitstops enkele seconden voorsprong had op Hamilton, Charles Leclerc reed op de derde plaats en zette zelfs even de aanval in op Hamilton.

Bij het dubbelen van wagens ging het echter plots mis voor Hamilton want hij schoof op zijn slicks rechtdoor doordat hij naast de ideale rijlijn was gekomen. Hamilton belandde in de grindbak en reed zijn voorvleugel stuk tegen de muur. Hamilton ontsnapte echter aan een opgave want hij geraakte achteruit uit de grindbak.

Twee ronden later kregen we echter een zeer zware crash waarbij Valtteri Bottas en George Russell elkaar tegen hoge snelheid raakten. Frustraties bij Russell die vervolgens verhaal ging halen bij Bottas maar op het eerste zicht leek Russell zelf mee schuldig aan de crash. Er lagen zoveel brokstukken op de baan dat de race met een rode vlag onderbroken werd, wat uitstekend nieuws was voor Lewis Hamilton die na de nodige herstellingen zo van op de negende plaats alsnog aan een inhaalrace zou kunnen beginnen.

Bij de herstart kregen we een vreemd moment want Verstappen schoof even naast de baan maar Leclerc kon net niet profiteren. De Nederlander bleef uiteindelijk aan de leiding van de race maar Lando Norris profiteerde en haalde Leclerc in om zo de tweede plaats in de race over te nemen. Wat verderop zagen we Yuki Tsunoda plots spinnen terwijl ook Esteban Ocon door de grindbak reed.

Pijnlijk voor Red Bull was dan weer dat Sergio Perez eveneens in de fout ging en spinde. De Mexicaan geraakte nog wel uit de grindbak maar verloor heel wat plaatsen en kon zo geen buffer meer spelen tussen Verstappen en Hamilton. Terwijl Max Verstappen vooraan gestaag zijn voorsprong op Lando Norris aan het vergroten was reed Hamilton een erg sterke inhaalrace. Van op de negende plaats klom hij geleidelijk aan richting de vijfde plaats achter Verstappen Norris en beide Ferrari’s.

Hamilton slaagde erin om Carlos Sainz in te halen en kon vervolgens de jacht op de tweede Ferrari van Charles Leclerc beginnen inzetten. We kregen een ongelooflijke titanenstrijd voor de tweede plaats. Lando Norris reed rondenlang met zo’n seconde voorsprong op Charles Leclerc, die op zijn beurt werd opgejaagd door Lewis Hamilton. Ondertussen probeerde Max Verstappen vooraan ook het extra wk-punt voor de snelste ronde te scoren.

Met nog iets minder dan tien ronden te gaan slaagde Hamilton erin om Charles Leclerc te passeren. Hamilton kon vervolgens met Lando Norris de strijd voor de tweede plaats aangaan. Met nog enkele ronden te gaan slaagde Hamilton erin om Norris te passeren en de tweede plaats in de race te veroveren. 

Max Verstappen reed vervolgens probleemloos naar de overwinning, voor Lewis Hamilton en Lando Norris die het podium vervolledigden. Voor Verstappen is het de eerste keer dat hij tijdens een F1-race in Italië op het podium finisht maar het is wel meteen een overwinning. Door het puntje voor de snelste ronde blijft Lewis Hamilton nipt aan de leiding van het kampioenschap.

01 Max Verstappen Red Bull 63 ronden – 1h48m03.897s 2
02 Lewis Hamilton Mercedes +22.000 4
03 Lando Norris McLaren +23.702 2
04 Charles Leclerc Ferrari +23.579 2
05 Carlos Sainz Ferrari +27.036 2
06 Daniel Ricciardo McLaren +51.220 2
07 Lance Stroll Aston Martin +51.909 3
08 Pierre Gasly AlphaTauri +52.818 4
09 Kimi Räikkönen Alfa Romeo +64.773 3
10 Esteban Ocon Alpine +65.704 5
11 Fernando Alonso Alpine +66.561 3
12 Sergio Pérez Red Bull +67.151 2
13 Yuki Tsunoda AlphaTauri +73.184 3
14 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +1 ronde 4
15 Sebastian Vettel Aston Martin +1 ronde 6
16 Mick Schumacher Haas +2 ronden 4
17 Nikita Mazepin Haas +2 ronden 4
18 Valtteri Bottas Mercedes DNF 1
19 George Russell Williams DNF 1
20 Nicholas Latifi Williams DNF 0

Met dank aan F1journaal.be