Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Mexico

 
GP van Mexico

2019 FORMULA 1 GRAN PREMIO DE MÉXICO

25 okt 2019
17:00-18:30 Eerste vrije training
21:00-22:30 Tweede vrije training
26 okt 2019
17:00-18:00 Derde vrije training
20:00-21:00 Kwalificatie
27 okt 2019
20:10 Race

 

Race: Grand Prix van Mexico
Actieve jaren: 1963-1970, 1986-1992, 2015-2018
Aantal races: 17

Laatste 4 winnaars:

2018: M. Verstappen - Red Bull
2017: M. Verstappen - Red Bull
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N. Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Mexico 2019

Race 18: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Mexico wordt gereden op het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico-Stad. De grand prix werd in 1963 voor de eerste keer gehouden en bleef op de kalender tot de race in 1970 een voorlopig laatste keer gehouden werd. De Formule 1 keerde in 1986 terug naar Mexico. In 1992 werd de grand prix voor de laatste keer georganiseerd. Vanaf 2015 kwam de race weer op de kalender te staan. Het circuit is genoemd naar de Mexicaanse broers en Formule 1-coureurs Ricardo Rodríguez en Pedro Rodríguez. Jim Clark, Nigel Mansell, Alain Prost en Max Verstappen hebben elk deze Grand Prix 2 maal gewonnen.

De zangeres zonder naam zong in de jaren zestig van de vorige eeuw over Mexico. Het was het land van haar dromen luide een regel uit het Nederlandstalige lied. Zover willen we bij Formule1start niet gaan, maar zet komende zondag de sombrero maar op en houdt tortilla’s en tequila onder handbereik. Want om 20.10 uur start de GP van Mexico, race 18 in het Formule 1 seizoen. De race op het Autodromo Hermanos Rodríguez in Mexico-Stad werd de afgelopen twee seizoenen gewonnen door Max Verstappen, en Lewis Hamilton haalde daar zijn laatste twee wereldtitels binnen. Beide heren hebben verklaard te vrezen dat ze hun kunststukje dit jaar in Mexico niet kunnen herhalen. Verstappen denkt dat de Red Bull niet snel genoeg is voor de winst, en Hamilton denkt dat de beide Ferrari coureurs te snel zullen zijn voor Mercedes. Valse bescheidenheid of realiteit? We zullen het na afloop van de race weten. Feit is dat als Hamilton wint in Mexico hij wereldkampioen is wanneer Bottas als vijfde of lager eindigt. Datzelfde geldt ook als hij veertien punten méér pakt dan zijn Finse teamgenoot. Mocht Hamilton in Mexico niet slagen in zijn missie, dan heeft de Brit nog altijd drie races voor de boeg om zijn zesde wereldtitel te behalen. Eigenlijk is de vraag niet of hij die zesde titel pakt, maar wanneer!

 
Verstappen winnaar Mexico 2018

Vorig jaar
De race in Mexico werd met overmacht, evenals vorig jaar, gewonnen door Max Verstappen, die na de eerste bocht de leiding overnam van de van Pole gestarte Daniel Ricciardo. Sebastian Vettel eindigde op de tweede plaats, terwijl Kimi Raikkonen als derde eindigde. Lewis Hamilton werd vierde en stelde daarmee zijn vijfde wereldtitel veilig. Valtteri Bottas maakte een extra pitstop en eindigde als vijfde. Nico Hulkenberg werd zesde, voor Charles Leclerc. De top 10 werd afgesloten door Stoffel Vandoorne, Marcus Ericsson en Pierre Gasly. Met nog tien ronden te gaan sloeg het noodlot weer eens toe bij Ricciardo, die op dat moment tweede lag. Er verscheen een rookpluim aan de achterkant van zijn auto waardoor hij, tot zijn grote teleurstelling, de Red Bull aan de kant moest parkeren.

 
Voorbeschouwing GP van Mexico 2019

De race
Max Verstappen ziet zichzelf dus niet winnen in Mexico. Ook in de daarop volgende races ziet hij weinig kansen op een zege. Verstappen lijkt zich erbij neer te leggen dat ze motorvermogen tekort komen en de balans van de wagen niet echt goed te noemen is. Desondanks hoopt onze landgenoot in ieder geval nog op het podium in Mexico. Het blijkt dat enkele teams twijfelen over de legaliteit van de Ferrari motor, maar harde bewijzen zijn er niet. Het Italiaanse team lijkt de grootste concurrent van Mercedes in de Mexicaanse Grand Prix. Zullen Leclerc of Vettel het Mercedes duo nog moeilijk gaan maken? Red Bull is tot nu toe tevreden over Alexander Albon en zoals het er nu voorstaat kan zijn toekomst, in ieder geval voor 2020, wel eens naast Verstappen zijn. Het McLaren duo Sainz en Norris heeft al 111 punten bijeen gereden en staat redelijk safe op de vierde plaats bij de constructeurs. Carlos Sainz staat zesde in de WK stand met de McLaren, maar zal alle zeilen bij moeten zetten om de oprukkende Albon van zich af te houden. Het verschil tussen de twee bedraagt maar 12 punten en Albon kan in Mexico het gat al kleiner maken. Het is niet het jaar van Renault. Het Franse team begon optimistisch aan het seizoen maar kan het niet waar maken. Ook in Mexico zal Renault het zwaar krijgen met de op hun jagende Toro Rosso en Racing Point. Het laatste team heeft trouwens officieel een protest ingediend tegen Renault. Men beticht hen ervan om met het remsysteem te hebben geknoeid in de Japanse GP. Wat de uitkomst is van dit protest, is bij het schrijven van deze voorbeschouwing nog niet bekend. Alfa Romeo doet het bij de kwalificaties in het algemeen beter dan tijdens de laatste races op zondag. Volgens teambaas Fred Vasseur heeft het te maken met lastig managen van de race. Misschien dat het in Mexico beter gaat lukken voor het Franse fabrieksteam. Al met al kan Mexico een hele interessante race gaan opleveren, waarbij verschillende belangen een grote rol zullen gaan spelen. Genoeg redenen om zondagavond plaats te gaan nemen voor de buis. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Mexico toe.

 

 
Hamilton VT1 Mexico

VT1

Het was Lewis Hamilton die de snelste tijd op zachte banden in de eerste vrije training  met 1:17.327 neerzette, maar het verschil met Ferrari en Red Bull Racing was niet groot. Leclerc sloot op een tiende achter Hamilton aan op de tweede positie, maar hij reed zijn beste rondetijd wel op de hardere mediums. Ook het verschil met Max Verstappen, die de derde tijd reed, was niet groot met slechts anderhalve tiende. De tijd van Albon was genoeg voor de vierde plek, voor Bottas en Vettel. Ook de Duitser reed zijn snelste tijd op mediums....lees verder

 
Vettel VT2 Mexico

VT2

Sebastian Vettel was de snelste man in de tweede training voor de Grand Prix van Mexico met een 1.16.607. Max Verstappen was slechts een tiende langzamer dan de Ferrari-coureur en eindigde de eerste dag op het Autodromo Hermanos Rodriguez zo als tweede. Charles Leclerc reed de derde tijd. Albon verloor de controle over zijn auto bij het naderen van de zevende bocht en ging zijwaarts tegen de kunststof blokken. De auto liep behoorlijk wat schade op, maar de Brits Thaise coureur kon ongedeerd uitstappen. .....lees verder

 
Leclerc VT3 Mexico

VT3

Ferrari begint zaterdag als de grote favoriet voor pole-position aan de kwalificatie voor de Mexicaanse Grand Prix. De renstal eindigde de derde vrije training op het Autodromo Hermanos Rodriguez zaterdag onder aanvoering van Charles Leclerc met beide auto’s bovenaan de tijdenlijsten. De 22-jarige Verstappen kwam namens Red Bull Racing tot een tijd van 1.16,903. Daarmee gaf de Limburger bijna acht tienden toe op Leclerc en eindigde als zesde....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Mexico

Kwalificatie

Op het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico greep Max Verstappen zijn tweede poleposition uit zijn carrière. De Nederlandse Red Bull-coureur werd gevolgd door de Ferrari’s van Charles Leclerc en Sebastian Vettel. Valtteri Bottas ging hard de muur in aan het einde van Q3....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Mexico

 

 
Hamilton winnaar GP van Mexico

Zege Hamilton in Mexico

Lewis Hamilton heeft de GP van Mexico gewonnen. De Brit reed een lange stint op de harde banden en wist Sebastian Vettel en Valtteri Bottas af te houden. De Brit is nog geen wereldkampioen, maar hij komt wel opnieuw een stuk dichter door zijn overwinning.

Hoewel Max Verstappen nog de snelste tijd reed tijdens de kwalificatie voor de GP van Mexico, startte Charles Leclerc vanop pole met Sebastian Vettel achter hem. De tweede rij werd bezet door Lewis Hamilton en Max Verstappen, die een straf van drie plaatsen kreeg nadat hij niet vertraagde toen Bottas in de bandenmuur stond.

Iedereen kwam goed weg, waardoor er gevochten werd bij het ingaan van de eerste bocht. Leclerc en Vettel bleven voorop, maar daarna raakten Hamilton en Verstappen in contact. Beide heren moesten over het gras, waardoor Albon naar plaats drie ging. Daarna kwamen Sainz, Hamilton, Norris, Bottas en Verstappen. Door enkele brokken op de baan was er een virtuele safety car. Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde, want na een mooi inhaalmanoeuvre voorbij Bottas in het gedeelte van het stadium, kreeg de Nederlander een lekke band.

Ondertussen reed Charles Leclerc aan de leiding van de race, op de voet gevolgd door teamgenoot Vettel en Albon. Daarna volgden beide Mercedessen. Bij McLaren liep de pitstop voor Lando Norris verkeerd. Het linker voorwiel werd niet goed gemonteerd. Gelukkig kon de jonge Brit nog in de pitlane stoppen, waardoor zijn team hem terug kon duwen naar de pit van McLaren. Norris kwam dan ook als laatste terug de baan op.

Voorin zagen we dan weer strategische spelletjes. Albon pitte als eerste van de leiders, waarna Leclerc meteen reageerde. De leider van de race ging opnieuw naar de medium banden, waardoor hij nog een tweede pitstop moest afwerken. Vettel, Hamilton en Bottas probeerden om de race met één pitstop uit te rijden.

Terwijl de leiders hun pitstop afwerkten zonder enige problemen, was er opnieuw een probleem in het middenveld tijdens de pitstops. De banden van Antonio Giovinazzi werden niet goed gemonteerd, waardoor ook zijn pitstop erg lang duurde. Hoewel Vettel en Bottas rustig verder gingen op hun medium banden, kwam Hamilton vrij vroeg binnen op een strategie met één pitstop. Hij klaagde dan ook vaak over de boordradio over de keuze van zijn team. Mercedes stelde hun rijder echter gerust.

In ronde 37 kwamen Vettel en Bottas in de pits, 15 ronden na de pitstop van Hamilton. Ze kwamen als vierde en vijfde terug de baan op en maakten jacht op Albon. Ook bij Charles Leclerc ging zijn tweede pitstop niet vlotjes. Ferrari kende problemen met het linker achterwiel. De Monegask kwam als vierde terug de baan op, tien seconden achter Bottas.

Met nog twintig ronden te gaan reed Lewis Hamilton aan de leiding van de race, met een grote twee seconden voorsprong op Sebastian Vettel en Valtteri Bottas. Leclerc reed als vierde op zeven seconden van de Fin. En het was Leclerc die druk zette op Bottas, terwijl die laatste druk zette op Vettel, waardoor de top vier binnen tien seconden van elkaar streden om de overwinning.

Hoewel het een veelbovend einde leek te worden, bleven de acties uit. Lewis Hamilton bleef aan de leiding, gevolgd door Vettel en Bottas. Charles Leclerc reed de snelste ronde van de wedstrijd en werd vierde. Na zijn lekke band kon Verstappen nog opklimmen naar de zesde plaats, vlak achter teamgenoot Albon.

Uitslag GP van Mexico:
01 Lewis HAMILTON Mercedes LEADER
02 Sebastian VETTEL Ferrari +1.766
03 Valtteri BOTTAS Mercedes +3.553
04 Charles LECLERC Ferrari +6.368
05 Alexander ALBON Red Bull Racing +21.399
06 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +68.807
07 Sergio PEREZ Racing Point +73.819
08 Daniel RICCIARDO Renault +74.924
09 Daniil KVYAT Toro Rosso 1L
10 Pierre GASLY Toro Rosso 1L
11 Nico HULKENBERG Renault 1L
12 Lance STROLL Racing Point 1L
13 Carlos SAINZ McLaren 1L
14 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing 1L
15 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team 2L
16 George RUSSELL Williams 2L
17 Romain GROSJEAN Haas F1 Team 2L
18 Robert KUBICA Williams 2L
Opgaves:
19 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing—
20 Lando NORRIS McLaren—

Met dank aan F1journaal.be