Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Mexico

 
GP van Mexico

2019 FORMULA 1 GRAN PREMIO DE MÉXICO

25 okt 2019
17:00-18:30 Eerste vrije training
21:00-22:30 Tweede vrije training
26 okt 2019
17:00-18:00 Derde vrije training
20:00-21:00 Kwalificatie
27 okt 2019
20:10 Race

 

Race: Grand Prix van Mexico
Actieve jaren: 1963-1970, 1986-1992, 2015-2018
Aantal races: 17

Laatste 4 winnaars:

2018: M. Verstappen - Red Bull
2017: M. Verstappen - Red Bull
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N. Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Mexico 2019

Race 18: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Mexico wordt gereden op het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico-Stad. De grand prix werd in 1963 voor de eerste keer gehouden en bleef op de kalender tot de race in 1970 een voorlopig laatste keer gehouden werd. De Formule 1 keerde in 1986 terug naar Mexico. In 1992 werd de grand prix voor de laatste keer georganiseerd. Vanaf 2015 kwam de race weer op de kalender te staan. Het circuit is genoemd naar de Mexicaanse broers en Formule 1-coureurs Ricardo Rodríguez en Pedro Rodríguez. Jim Clark, Nigel Mansell, Alain Prost en Max Verstappen hebben elk deze Grand Prix 2 maal gewonnen.

 

 
Verstappen Mexico 2018

2018: Zege Verstappen in Mexico

HAMILTON WERELDKAMPIOEN

Na het hele weekend al dominant te zijn, heeft Max Verstappen de GP van Mexico op zijn naam geschreven, net zoals vorig jaar. Ook net zoals vorig jaar werd Lewis Hamilton wereldkampioen in Mexico, de vijfde wereldtitel voor de Brit.

Daniel Ricciardo verraste gisteren met de snelste tijd tijdens de kwalificatie, maar kende geen goede start van de GP van Mexico. Hamilton, die vanop plaats drie startte en wereldkampioen werd wanneer hij zevende of hoger eindigde, kwam wel goed weg. Daardoor verloor Ricciardo meteen twee plaatsen en reed Verstappen op kop van de race, gevolgd door Hamilton. Ook Räikkönen, de winnaar van de laatste race in Amerika, kende zoals vaker geen goede openingsronde, maar kon daarna wel opnieuw naar de zesde plaats terugvechten.

Voor Fernando Alonso, verliep het minder goed tijdens de openingsronden. De Spanjaard moest opgeven na vijf ronden, nadat hij terechtgekomen was in enkele incidenten tijdens de eerste ronde van de race.

Na tien ronden had Max Verstappen al een mooie voorsprong van vijf seconden op eerste achtervolger Lewis Hamilton, die op de hielen werd gezeten door Daniel Ricciardo, aangezien de Brit moeilijkheden kende met zijn banden. Hamilton besloot dan ook na twaalf ronden zijn pitstop af te werken. Valtteri Bottas, teamgenoot bij Mercedes, deed hetzelfde, waardoor ze bij Mercedes een dubbele pitstop moesten uitvoeren.

Een ronde later kwam ook Daniel Ricciardo naar binnen, met Verstappen nog eens een ronde later. Daardoor reden de Ferrari’s aan de kop van de race. De rode bolides gingen duidelijk voor de ‘overcut’, door langer door te gaan op de zachte bandensoort. Nadat Räikkönen om de oren werd gereden door zowel Hamilton als Ricciardo, was het tijd voor Vettel om zijn pitstop af te werken in ronde 18. De Duitser kwam terug de baan op als vierde.

Het was al snel duidelijk dat het niet bij één pitstop ging blijven. De degradatie van de Pirelli’s in Mexico was het hele weekend al erg hoog. Lewis Hamilton kende al snel weer problemen met de superzachte banden, terwijl Max Verstappen zijn voorsprong vergrootte tot tien seconden.

De tweede opgave was een feit vlak voor de helft van de race. De race ging verder zonder Spanjaarden, aangezien ook Carlos Sainz zijn wagen aan de kant moest zetten. Na de virtuele safety car ging Vettel voorbij Ricciardo naar plaats drie. Hij had duidelijk meer snelheid door zijn latere pitstop, aangezien hij meteen jacht maakte op Lewis Hamilton. 

Vijf ronden later was het al gebeurd: Sebastian Vettel ging ook Hamilton voorbij. Het gat met Verstappen was veertien seconden, maar ook daar knaagde Vettel ronde na ronde aan. Ook lokale held Sergio Pérez maakte plaatsen goed en reed als achtste rond, nadat hij als dertiende startte, maar moest even later opgeven door een probleem met de remmen. 

Hamilton bleef problemen ondervinden met zijn banden en werd dan ook onder druk gezet door Ricciardo. Die druk zorgde ervoor dat Hamilton een fout maakte en over het gras moest. Daarna besloot de Brit te pitten, net zoals raceleider Verstappen, Vettel en Bottas. Verstappen bleef aan de leiding van de race, gevolgd door Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Hamilton en Bottas.

Het is niet het jaar van Daniel Ricciardo, dat is zeker. De Australiër startte vanop pole, maar moest opgeven met nog tien ronden te gaan. De motor van zijn Red Bull begaf het, zijn achtste opgave van het seizoen. Daardoor stonden beide Ferrari’s virtueel op het podium.

Dat was meteen ook het laatste feit van de race. Max Verstappen won de GP van Mexico, net zoals vorig jaar. Vettel en Räikkönen mochten mee op het podium. Stoffel Vandoorne kende een sterke race en werd achtste, waardoor hij nog eens punten scoorde.

Maar het belangrijkste feit is dat Lewis Hamilton vierde werd en voor de vijfde keer wereldkampioen is.

01. Max Verstappen Red Bull Racing 1h38
02. Sebastian Vettel Ferrari + 17.316
03. Kimi Räikkönen Ferrari + 49.914
04. Lewis Hamilton Mercedes + 78.738
05. Valtteri Bottas Mercedes 70
06. Nico Hülkenberg Renault 69
07. Charles Leclerc Sauber 69
08. Stoffel Vandoorne McLaren 69
09. Marcus Ericsson Sauber 69
10. Pierre Gasly Toro Rosso 69
11. Esteban Ocon Racing Point Force India 69
12. Brendon Hartley Toro Rosso 69
13. Lance Stroll Williams 69
14. Sergey Sirotkin Williams 69
15. Kevin Magnussen Haas F1 69
16. Romain Grosjean Haas F1 68
Uitvallers
17. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 61
18. Sergio Perez Racing Point Force India 38
19. Carlos Sainz jr Renault 28
20. Fernando Alonso McLaren 3

Met dank aan F1journaal.be