Formule1start
 

 

RACE 7: Formula 1 MSC Cruises Gran Premio Dell'Emilia-Romagna 2024

17 Mei 2024
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
18 Mei 2024
12.30 - 13.30 Derde vrije training
16.00 - 17.00 Kwalificatie
19 Mei 2024
15.00 - Race

 

Race: Grand Prix van Emilia Romagna
Actieve jaren: 2020 - 2024
Aantal races: 3
Contract:
t/m 2025

Laatste winnaars:
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
2020: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

In 2020 werd de Grand Prix van Emilia-Romagna aan de kalender toegevoegd, oorspronkelijk eenmalig omdat veel races geschrapt werden vanwege de coronapandemie. Ook in 2021 werd er een Grand Prix hier verreden. De Formule 1 keerde in 2022 opnieuw terug op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Deze race verving de GP van China dat zich afmelde vanwege het coronavirus. Begin 2022 werd een overeenkomst getekend om de grote prijs tot en met 2025 hier te blijven organiseren. De F1 race is omgedoopt tot GP van Emilia-Romagna, de regio waarin de race wordt verreden. In 2023 werd de Grand Prix afgelast door het hevige noodweer dat dit gebied trof. Het circuit heet Autodromo Enzo e Dino Ferrari, maar is vooral bekend als het circuit Imola.

Op 17 mei 2023 werd bekend gemaakt dat de Grand Prix van Emilia-Romagna, die voor 21 Mei op het programma stond, definitief werd afgelast. Een extreem hoeveelheid regen zorgde toen voor rampspoed in deze regio. Duizenden mensen moesten huis en haard verlaten door overstromingen en er vielen zeker 15 doden te betreuren. De ravage was enorm en de F1 en de teams besloten miljoenen Euro’s te doneren voor hulp. Een jaar na deze natuurramp strijkt de Formule 1 weer neer in de regio die ligt in het Noorden van Italië. Circuit Imola is de gastheer van race 7 van dit seizoen, het eerste Europese F1 weekend dit jaar. Het circuit waarop dertig jaar geleden Roland Ratzenberger en Ayrton Senna verongelukten, een inktzwart GP weekend in de geschiedenis van de Formule 1. Op ruim een uur rijden van Imola ligt Maranello, de plek waar de fabriek en de thuisbasis van het Ferrari Formule 1 team is gevestigd. Het is niet meer dan logisch dat Ferrari op Imola de winst wil pakken voor de uitzinnige tifosi, de naam voor de Ferrari fans in Italië. Gemakkelijk zal het niet worden voor Ferrari. Ze moeten zien af te rekenen met Red Bull van Verstappen en Perez. En ook met McLaren, die hebben in hun midden Lando Norris, de winnaar van de GP van Miami. Onder andere Ferrari en Red Bull nemen updates mee naar Imola, en ook McLaren zal de auto van Piastri verder voorzien van nieuwe onderdelen. Dat de teams juist hier met updatepakketten komen, heeft te maken met het feit dat Emilia-Romagna een ‘normaal’ raceweekend is. Oftewel drie vrije trainingen een kwalificatie en de GP race. De teams hebben dus meer de tijd om de juiste afstellingen te vinden, om de auto’s te prepareren en te optimaliseren voor het laten werken van die updates. Daar zal met name Red Bull, na een niet geheel vlekkeloze race in Miami, niet rouwig om zijn.

 

2022

Max Verstappen zegevierde op het circuit van Imola de GP van Emilia-Romagna in 2022. De Nederlander deed daarmee een uitstekende zaak in de titelstrijd want voor Ferrari werd het met een opgave voor Carlos Sainz en een zesde plaats voor Charles Leclerc een dramatische race. Teamgenoot Sergio Perez maakte er een dubbeloverwinning van. Lando Norris scoorde dan weer een verrassende podiumplaats. George Russel eindigde als vierde voor Valtteri Bottas. Charles Leclerc had een spin en moest daarna genoegen nemen met plaats zes. Yuki Tsunoda finishte keurig als zevende en Sebastian Vettel els achtste en scoorde daarmee eerste punten voor Aston Martin. Kevin Magnussen passeerde de finishlijn als negende voor Lance Stroll.

 

De race

Het circuit Imola is technisch niet gemakkelijk, er zijn weinig mogelijkheden om in te halen en er is maar één DRS zone. Er wordt op dit circuit links om gereden, oftewel tegen de klok in. En toch behoort dit circuit tot één van de favorieten van de Formule 1 coureurs. De meest Formule 1 coureurs rijden nu eenmaal graag op een ‘old school’ racecircuit. Voor Stefano Domenicali is Imola bekend terrein, hij is namelijk 59 jaar geleden in het dorp geboren. Domenicali was onder andere teambaas van Ferrari, gedurende de periode 2008 tot en met 2014. Sinds 2021 is de Italiaan de Formule 1 baas. In de Formule 1 zit er hedendaags geen coureur met de Italiaanse nationaliteit achter het stuur. De laatste was Antonio Giovinazzi, hij reed tot en met 2021 drie seizoenen in de Formule 1 voor Alfa Romeo. De Italiaan moest voor het seizoen van 2022 plaats maken voor Guanyu Zhou. En dus is alle hoop van de Italiaans fans gevestigd op de Monegask Charles Leclerc. Hij rijd in een Ferrari en spreekt daarbij ook nog eens vloeiend Italiaans. Leclerc won in 2019 op Monza de GP van Italië, en maakte zich daarmee onsterfelijk bij de Tifosi. Of hij vijf jaar later op herhaling gaat op Imola is natuurlijk mogelijk, hoewel hij wel moet afrekenen met een behoorlijk aantal concurrenten. De grootste is Max Verstappen, want die is na Miami gebrand op een dominante zege in Italië. Hij zal het waarschijnlijk wel leuk vinden om na afloop van de GP op het hoogste treetje te mogen staan, onder luid boegeroep van de Ferrari fans. De teams Sauber en Haas staan ook in de belangstelling in Italië, ze rijden immers met een Ferrari motor. Deze twee teams zullen niet gaan strijden om de zege. Maar bij Haas rijd ene Kevin Magnussen die balanceert op het randje van een schorsing. Dit seizoen alleen al heeft hij 10 strafpunten op zijn palmares staan, en bij 12 punten is het een race toekijken. Misschien even wachten tot Monaco en er daar twee pakken, zodat hij de oversteek naar Canada niet hoeft te maken! De Ferrari en McLaren teambazen lopen rechtop en met de borst vooruit nadat Verstappen niet wist te winnen in Miami. Zal dat na de race komende zondag op Imola ook nog het geval zijn? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Emilia-Romagna toe.

 

 
Leclerc VT1

VT1

Charles Leclerc is het weekend in Imola sterk begonnen. De Monegask van Ferrari was tijdens de eerste vrije training de snelste en hield George Russell in een Mercedes een goede tiende achter zich. Carlos Sainz maakte de top 3 compleet. Max Verstappen moest genoegen nemen met een vijfde plaats....lees verder

 
Leclerc VT2

VT2

Charles Leclerc heeft de tweede vrije training als snelste afgelopen op het circuit van Imola. Hij was twee tienden sneller dan runner-up Oscar Piastri. Yuki Tsunoda was de verrassende nummer drie. Max Verstappen worstelde met de balans, zowel in de kwalificatieruns als in de longrun, en kwam niet verder dan een zevende tijd....lees verder

 
Piastri VT3

VT3

Oscar Piastri is de snelste man tijdens de laatste en afsluitende vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna op Imola. Lando Norris zette de tweede tijd op de klokken voor Carlos Sainz. Max Verstappen stond er een stuk beter bij, maar moest het doen met de zesde plek. Na een crash van Perez, zorgde de coureurs, na opheffing van de rode vlag, nog voor chaos en spektakel....lees verder

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Oscar Piastri
3. Lando Norris

Max Verstappen heeft zijn achtste poleposition op rij gepakt. Daarmee evenaarde hij oude records van Alain Prost en Ayrton Senna. De 26-jarige wereldkampioen had het in de kwalificatie tóch voor elkaar, en bleef voornaamste concurrenten Oscar Piastri, Lando Norris en Charles Leclerc voor, terwijl Sergio Pérez al in Q2 afviel, en als elfde zal moeten beginnen aan de race....lees verder

 

 

 

 

Verstappen wint na spannend slot

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Emilia-Romagna op zijn naam geschreven. Lando Norris wist het gat op Verstappen wel nog te dichten in de slotfase, maar kon Verstappen niet meer inhalen. Het uiteindelijke verschil was minder dan een seconde. Achter Charles Leclerc eindigden Oscar Piastri, Carlos Sainz, George Russell, en Lewis Hamilton ook nog voor Sergio Pérez, die een hele zwakke indruk achterliet.

Max Verstappen startte de race goed van op de pole en bleef aan de leiding van de race. Carlos Sainz leek even te kunnen aandringen bij Leclerc en zelfs Lando Norris maar moest uiteindelijk gewoon zijn eigen positie veilig stellen. Opvallend genoeg kregen we geen incidenten tijdens de eerste bochten, dat is de voorbije jaren op Imola wel anders geweest.

Oscar Piastri, die een gridstraf had gekregen van drie plaatsen, was duidelijk snel onderweg. De Australiër begon Carlos Sainz onder druk te zetten. Sainz verloor ook de DRS-aansluiting met teamgenoot Leclerc waardoor Piastri wat extra kon naderen op de Spanjaard.

In ronde 10 zagen we Alex Albon plots traag over het circuit rijden. De Britse Thai had een probleem met één van zijn banden die tijdens de pitstop niet goed gemonteerd was. Albon geraakte nog wel opnieuw tot in de pits maar hij verloor erg veel tijd en kreeg bovendien ook nog eens een tijdstraf van tien seconden. Sergio Perez zagen we in ronde 18 plots door de grindbak gaan. De Mexicaan was duidelijk bezig aan een minder goed raceweekend.

Lando Norris was ondertussen de eerste van de rijders vooraan die zijn pitstop afwerkte. De Brit kwam achter Perez opnieuw de baan op maar op zijn oude banden kon Perez niet lang weerwerk bieden en Norris ging een ronde later al opnieuw voorbij aan Perez.

Max Verstappen volgde even later met een pitstop en ook Charles Leclerc volgde een ronde later. Carlos Sainz bleef in zijn Ferrari op de baan en reed daardoor even aan de leiding van de race. Sainz werkte zijn pitstop af in ronde 28 en daarmee viel de Spanjaard terug. Voor zijn pitstop had hij een kleine voorsprong op Piastri maar na zijn pitstop had hij meer dan zes seconden achterstand op de Australiër. Zouden zijn nieuwere banden het verschil kunnen maken tegen het einde van de race?

Ondertussen zagen we Lewis Hamilton zich verremmen bij het ingaan van Acque Minerale, Hamilton moest door de grindbak. Oscar Piastri begon ondertussen te jagen op Charles Leclerc in de andere Ferrari. Piastri moest na enkele ronden de rol echter lossen en Leclerc kon wegrijden van Piastri. In ronde 38 was het dan eindelijk de beurt aan Sergio Perez om zijn pitstop af te werken. De Mexicaan kende duidelijk een erg moeilijke race.

Met nog iets minder dan twintig ronden te gaan begon Leclerc te jagen op Lando Norris. De Monegask kreeg over de boordradio te horen dat hij de snelste man op de baan was. Net terwijl Leclerc echt leek te naderen op Lando Norris liep het mis voor Leclerc die rechtdoor ging in de chicane en even eerder een grasmachine dan een F1-bolide was. Leclerc verloor de aansluiting met Lando Norris en zag zijn achterstand oplopen naar drie seconden.

Met nog iets meer dan tien ronden te gaan zagen we Lando Norris naderen op Max Verstappen. Norris had zijn achterstand teruggebracht naar iets meer dan vier seconden. Verstappen deed zijn beklag over de banden die volgens hem niet goed ‘presteerden’. Verstappen moest bijkomend opletten want hij had al meermaals de baanlimieten niet gerespecteerd. Bij nog een inbreuk kon er een tijdstraf volgen. Lando Norris was tijdens het slot van de race snel aan het naderen op Verstappen. 

Met nog zes ronden te gaan reed Lando Norris op slechts 1,7 seconde van Verstappen. We kregen een superspannend slot van de race. Zowel Verstappen als Norris mochten niet in de fout gaan, allebei pushten ze bijzonder hard. Lando Norris kwam tijdens de laatste ronde op minder dan een seconde van Max Verstappen. Uiteindelijk was het Max Verstappen die de titanenstrijd met Lando Norris wist te winnen, aan de finish had hij slechts enkele tienden voorsprong op Norris.

Charles Leclerc finisht op zo’n zeven seconden van Max Verstappen en dat was ook opvallend dicht. Daarmee lijken McLaren en Ferrari duidelijk dichter bij Red Bull te zijn gekomen, ook al wist Max Verstappen te winnen. Veelbelovend voor de komende races.

Met dank aan F1 journaal.be