Formule1start
 

 

 

 

Race Info:

16 Mei 2025
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
17 Mei 2025
12.30 - 13.30 Derde vrije training
16.00 - 17.00 Kwalificatie
18 Mei 2025
15.00 - Race

 

Race 2025: Formula 1 AWS Gran Premio Del Made in Italy E Dell'Emilia-Romagna 
Actieve jaren: 2020 - 2025
Aantal races: 4
Contract:
t/m 2025

Laatste 4 winnaars:
2024: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
2020: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

Inleiding

In 2020 werd de Grand Prix van Emilia-Romagna aan de kalender toegevoegd, oorspronkelijk eenmalig omdat veel races geschrapt werden vanwege de coronapandemie. Ook in 2021 werd er een Grand Prix hier verreden. De Formule 1 keerde in 2022 opnieuw terug op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Deze race verving de GP van China dat zich afmelde vanwege het coronavirus. Begin 2022 werd een overeenkomst getekend om de grote prijs tot en met 2025 hier te blijven organiseren. De F1 race is omgedoopt tot GP van Emilia-Romagna, de regio waarin de race wordt verreden. In 2023 werd de Grand Prix afgelast door het hevige noodweer dat dit gebied trof. Het circuit heet Autodromo Enzo e Dino Ferrari, maar is vooral bekend als het circuit Imola. Max Verstappen wist deze Grand Prix 3 keer te winnen.

 

Vorig jaar

Onze landgenoot Max Verstappen kon op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari de winnaars-trofee van de GP van Emilia-Romagna ophalen. Verstappen won een bijzonder intense en spannende strijd met McLaren coureur Lando Norris, die binnen de seconde van Verstappen finishte. Charles Leclerc vervolledigde met de Ferrari het podium. Oscar Piastri eindigde als vierde voor Carlos Sainz, De beide Mercedessen met Lewis Hamilton en George Russell eindigde op slagvolgorde als zesde en zevende. Red Bull coureur Sergio Pérez kwam in een matig verreden race niet verder dan de achtste plaats in de eindrangschikking. Lance Stroll en Yuki Tsunoda wisten in het schilderachtige Italiaanse landschap met de laatste punten aan de haal te gaan. Al met al lijken McLaren en Ferrari duidelijk dichter bij Red Bull te zijn gekomen, ook al wist Max Verstappen alsnog te winnen.

 

Komend weekend

25% van het seizoen hebben we achter de rug, oftewel 6 van de 24 Grand Prix weekeinden. Voordat we gaan voorbeschouwen op race zeven, blikken we even kort terug. Zes Grand Prix races gaven wel aan dat McLaren, niet geheel onverwacht, het heersende team is. Ondanks dat Verstappen drie Pole posities wist binnen te halen, kon hij alleen in Japan zegevieren. In de andere vijf Grand Prix races ging de zege naar de McLaren coureurs, waarvan vier stuks naar de Australiër Oscar Piastri. Met zijn bijeen gereden aantal van 131 punten van de in totaal 166 stuks die er te verdienen waren in de zes GP’s en twee sprintraces, is het niet vreemd dat Piastri aan de leiding gaat. Lando Norris staat nog enigszins in de buurt, 16 punten achter zijn teamgenoot op plek twee. In Miami wist McLaren zowel in de sprintrace als in de Grand Prix de eerste en de tweede plek op te eisen. Het maximum totaal van 58 punten bij de constructeurs, wat een behoorlijke dreun was voor de ‘concurrentie’. Max Verstappen heeft al een achterstand van 32 punten op de leider bij de coureurs, en voelt de hete adem van Mercedes coureur George Russell in zijn nek. Max Verstappen kwam met een brede lach aan op het circuit van Miami na de geboorte van dochtertje Lily, maar vertrok behoorlijk chagrijnig terug naar Monaco. Maar daar zal met de aanblik van Mama en zijn dochtertje de lach wel weer op zijn gezicht verschenen zijn. Race nummer zeven staat dus nu op het programma, de Grand Prix van Emilia-Romagna. Het is ook de eerste race van de tweede triple-header van het seizoen. Na deze GP volgen achtereenvolgens de weekenden in Monaco en Spanje. De Argentijn Franco Colapinto vervangt, volgens het team niet goed presterende Jack Doohan, vanaf de Grand Prix van Emilia-Romagna bij Alpine, en neemt plaats achter het stuur voor zeker de komende vijf races. Teambaas Oliver Oakes nam vlak voor deze aankondiging plotseling per direct ontslag bij het Franse team. Is dit nu typisch een voorbeeld van werken ‘met de Franse slag’? Voor onder andere Red Bull, en met name voor Max Verstappen worden dit drie belangrijke weken. Het circuit, dat wij nog steeds Imola noemen, is een baan waar inhalen niet gemakkelijk is. Een goede kwalificatie is dus belangrijk en dan zwijgen we nog maar over de kwalificatie in de week erop in Monaco. Verstappen heeft zoals eerder gemeld al drie keer een Pole te pakken dit jaar, maar hij zal heel graag ook de komende twee raceweekenden als eerste op de startgrid willen staan. Na McLaren zijn er drie teams die strijden om het podium op Imola, en Ferrari komt met updates naar dit circuit toe. Zou Leclerc of Hamilton in staat zijn om de Ferrari op het podium te krijgen in hun thuisrace? Er gaan geruchten dat het circuit Imola, waar in 1994 Ayrton Senna dodelijk verongelukte, van de kalender verdwijnt. Laten we hopen dat dit niet het geval is, want dit circuit hoort met al zijn nostalgie thuis op de kalender van de Formule 1. Maar ja aan de andere kant…eens komt de tijd voor geschiedenis, blablabla. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Emilia-Romagna toe.

 

 

De eerste vrije training op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola zit erop. In deze sessie werd de snelste tijd neergezet door Oscar Piastri. Achter hem ging de tweede tijd naar Lando Norris. De top drie werd compleet gemaakt door Carlos Sainz. Bij Max Verstappen waren de frustraties groot. De regerend wereldkampioen mengde zich niet in de strijd om de snelle tijden en gefrustreerd sloeg hij een paar keer met zijn vuist op het stuur. Hij werd zevende....lees verder

 

Oscar Piastri was de snelste tijdens de tweede vrije training op Imola met een tijd van 1:15.293. P2 en P3 werden gepakt door Lando Norris en Pierre Gasly. Max Verstappen kwam tot een vijfde plek. Nadat Verstappen in de eerste vrije training in Imola al gefrustreerd oogde, deed hij ook tijdens VT2 zijn beklag over het gevoel in de auto. De beide McLarens lieten eens te meer zien hoe bloedsnel ze zijn. Zij zetten hun auto’s na de eerste run op de softs op 1&2, met een gat van bijna 3 tienden naar P3...lees verder.

 

Na twee toptijden van Oscar Piastri is het in de derde en afsluitende training voor de GP Emilia-Romagna de beurt aan zijn teamgenoot Lando Norris. De Brit klokt in de McLaren de beste tijd voor zijn Australische collega, maar Max Verstappen is ondanks zijn sombere vrijdagse voorspelling niet ver weg. De McLaren coureurs reden hun snelste tijd op soft, Verstappen op de medium band. Mercedes rijder Kimi Antonelli plezierde het thuispubliek met P4 voor Ferrari coureur Charles Leclerc....lees verder

 

 

OSCAR PIASTRI OP POLE

1. Oscar Piastri
2. Max Verstappen
3. George Russel

Oscar Piastri heeft de pole position gepakt op het circuit van Imola. In de kwalificatie werd de tweede tijd neergezet door Max Verstappen. De top drie werd compleet gemaakt door George Russell. Voor Ferrari was het een dramatische kwalificatie, terwijl Yuki Tsunoda hard crashte....lees verder

 

 

 

 

Max Verstappen wint op Imola

Max Verstappen heeft zijn tweede Grand Prix van 2025 gewonnen. De 65-voudige Grand Prix-winnaar greep de macht al via een fenomenale start. De race werd vervolgens gekenmerkt door een strategisch schouwspel, veel inhaalacties, een Safety Car, en een Virtual Safety Car, maar Verstappen kraakte nooit. Hij won uiteindelijk voor Lando Norris terwijl Oscar Piastri de laatste podiumplek behield.

Helemaal vooraan was het Oscar Piastri die van op de polepositie mocht vertrekken. Bij de start bleef Piastri aanvankelijk voor Max Verstappen maar hij moest ook verdedigen tegenover een zeer goed gestarte George Russell. Door de focus te leggen op Russell verkeek Piastri zich bij het aanremmen voor het eerste deel van Tamburello. Max Verstappen profiteerde daarvan door buitenom te gaan en de leiding in de race te veroveren. Verstappen kon vervolgens de ronden nadien aan de leiding blijven, Piastri volgde op geen al te grote afstand.

Na hun tegenvallende kwalificatie leken de Ferrari’s op de medium en harde bandencompound een heel stuk competitiever te zijn dan tijdens de kwalificatie op de zachte band. Pierre Gasly mocht dat ondervinden want terwijl hij verdedigde tegenover Leclerc verloor hij de controle over de wagen en ging hij breed door de grindbak. Oscar Piastri leek tijdens de openingsfase van de race een wat afwachtende houding aan te nemen en Verstappen niet meteen onder druk te zetten. Lando Norris op zijn beurt voerde wel de druk op bij George Russell. Na enkele ronden slaagde Lando Norris erin om George Russell te passeren. Voor Norris was het in de titelstrijd cruciaal om zoveel mogelijk punten te scoren.

Oscar Piastri maakte in ronde 17 zijn eerste pitstop. Bij McLaren werd besloten om Piastri op een tweestopper om te schakelen, dat kon eventueel goed uitpakken op voorwaarde dat er dan een stuk sneller gereden werd dan Verstappen op de eerste plaats. Na zijn pitstop moest Oscar Piastri heel wat wagens opnieuw passeren en aangezien er om positie werd gestreden verliep dat niet altijd even vlot.

In ronde 29 kregen we een virtuele safety car. Pech voor Lando Norris want die was net gestopt. Max Verstappen en enkele andere rijders moesten hun eerste pitstop nog uitvoeren en zij konden optimaal profiteren van de virtuele safety car om hun pitstop uit te voeren en minder tijd te verliezen. Max Verstappen kon daardoor aan de leiding blijven en zijn voorsprong zelf bijna verdubbelen naar zo’n twintig seconden. Ideaal dus voor Verstappen die zo op weg leek om een vlotte overwinning te kunnen behalen.

Lewis Hamilton reed ondertussen op de vijfde plaats nadat hij Isack Hadjar had ingehaald, dit tot grote vreugde van de Tifosi op het circuit. Oscar Piastri was ondertussen nog bezig aan zijn ‘inhaalrace’ na zijn vroege pitstop. Geen ideale strategie voor Piastri. Franz Hermann, ofwel Max Verstappen, leek met een mooie voorsprong onbedreigd richting de overwinning te rijden. Enkel een crash of een safety car-fase zou die overwinning nog in gedrang kunnen brengen.

En net dat kregen we in ronde 46 want thuisrijder Kimi Antonelli moest zijn Mercedes F1-bolide omwille van een probleem met de wagen aan de kant parkeren. Iets verder dan waar Esteban Ocon daarnet stil kwam te staan maar in tegenstelling tot een virtuele safety car kregen we deze keer wel de safety car op de baan. Max Verstappen kwam als leider in de race binnen voor een bandenwissel, dat kon hij doen zonder zijn leiderspositie te verliezen. Ook Lando Norris kwam binnen terwijl Oscar Piastri op de baan bleef en zo opschoof naar de tweede plaats. In tegenstelling tot Verstappen en Norris was Oscar Piastri dus niet van banden gewisseld. Het was dus maar de vraag of Piastri bij de herstart Max Verstappen zou kunnen bedreigen. De bedreiging voor de overwinning leek eerder van Lando Norris te gaan komen.

Bij de herstart bleef Max Verstappen vlot aan de leiding van de race, Oscar Piastri bleef ook voor Lando Norris, ook al stond die laatste op nieuwere banden. Verstappen reed vlot weg van beide McLarens die achter de Nederlander stevig met elkaar aan het strijden waren. Kon Piastri Lando Norris achter zich houden? Dat lukte niet want Norris ging voorbij aan Piastri, al scheelde het niet veel of het kwam tot contact tussen beide McLarens.

Achter de twee McLarens zagen we ook een intense strijd tussen Charles Leclerc en Alex Albon. Albon reed door de grindbak en de stewards voerden een onderzoek naar het incident. Lewis Hamilton profiteerde op zijn beurt om door te schuiven naar de vierde plaats. Charles Leclerc kreeg vervolgens van Ferrari te horen dat hij zijn positie moest afstaan aan Alex Albon. Leclerc stond de positie af en de stewards sloten hun onderzoek af zonder bijkomende straf op te leggen. Leclerc kon zich echter niet vinden in het moeten afstaan van de positie en liet dat duidelijk horen over de boordradio.

Max Verstappen zegevierde uiteindelijk voor Lando Norris en Oscar Piastri. Piastri ziet zo zijn twee grootste concurrenten in de titelstrijd naderen. Geen ideale race dus voor de Australiër maar binnen een week is er al de GP van Monaco.

Met dank aan F1 journaal.be