Race Info:
05 Dec 2025
10:30 - 11:30 Eerste vrije training
14:00 - 15:00 Tweede vrije training
06 Dec 2025
11:30 - 12:30 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
07 Dec 2025
14:00 Race
Race 2025: Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix
Actieve jaren: 2009-2025
Aantal races: 16
Contract: t/m 2030
Laatste 5 winnaars:
2024: L. Norris - McLaren
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
2020: M. Verstappen - Red Bull
Inleiding
De Grand Prix van Abu Dhabi werd voor de eerste keer gereden op 1 november 2009 op het Yas Marina Circuit in het emiraat Abu Dhabi, onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten. De race werd de eerste "dag-naar-nacht-race" in de F1 en begint om 17 uur plaatselijke tijd en vind dus plaats tijdens de zonsondergang, die zich voltrekt ongeveer drie kwartier na de start van de race. Het circuit heeft 20 bochten, en wordt al het Arabische Monaco genoemd. Het Yas Marina circuit heeft ongeveer 1 miljard dollar gekost. Recordhouder is Lewis Hamilton met vijf zeges. Max Verstappen wist deze Grand Prix 4 keer te winnen.
Vorig jaar
McLaren coureur Lando Norris wist in Abu Dhabi de laatste Grand Prix van 2024 te winnen. Met de zege van Norris haalde McLaren het constructeurskampioenschap 2024 binnen. Ferrari coureurs Carlos Sainz en de goed presterende Charles Leclerc, die van plek 19 van start ging, completeerden het podium in de laatste race. Lewis Hamilton, die op het Yas Marina Circuit afscheid nam van Mercedes, verschalkte teamgenoot George Russell in de laatste ronde voor de vierde plek. Verstappen rondde het seizoen af met de zesde plaats, na een tijdstraf van 10 seconden. Alpine rijder Pierre Gasly, Nico Hülkenberg en Fernando Alonso eindigden als zevende, achtste en negende. Voor Oscar Piastri zat er na een slordige race niet meer in dan de tiende plek, en dus het laatste puntje in deze GP.
Komend weekend
De Grand Prix van Abu Dhabi is sinds 2014 de afsluitende race van het Formule 1 seizoen. Deze Grand Prix is en blijft voor altijd, en zeker voor ons Nederlanders, verbonden aan het jaar 2021. De race op dit circuit waar Max Verstappen zijn eerste wereldtitel binnenhaalde en Lewis Hamilton het nakijken gaf. De boosheid van Mercedes teambaas Toto Wolff met de beroemde woorden “Michael this is so wrong” over de omstreden maar nimmer uitwisbare beslissing van toenmalige wedstrijdleider Michael Masi. Het was feest in Nederland en Engeland werd ondergedompeld in diepe rouw. En dus werd er Formule 1 geschiedenis geschreven op die twaalfde December 2021 op het Yas Marina Circuit. Op 7 december aanstaande komt de Formule 1 wereld nog één keer samen voor de allerlaatste Grand Prix van 2025. Een seizoensfinale waar onder andere een trio coureurs aan de start zullen verschijnen die alle drie een serieuze kans maken op de Wereldtitel Formule 1. In 2010 waren er 4 kanshebbers in de laatste race op dit circuit. Sebastian Vettel was de meest gelukkige na de finish op het Yas Marina Circuit. Voor komende zondag ligt er voor WK-leider Lando Norris een redelijk ‘eenvoudige’ taak. Als hij in Abu Dhabi op het podium eindigt, is hij wereldkampioen. Mocht dat, om welke reden dan ook niet lukken, dan komen Verstappen en Piastri in beeld. Dan komen de scenario’s op tafel van als die op plek zoveel finisht en als die….enzovoort. Daar zal zeker op de homepage nog wel bij worden stilgestaan, maar in de voorbeschouwing laten we het hierbij. Geen als wat? en geen voorspelling ga ik doen, maar ga langzaam toeleven naar het komende weekend. Wij als fans hebben geen invloed op de race en moeten al nagelbijtend gaan toekijken hoe de race gaat verlopen, en wie uiteindelijk de boordradio zal laten ontploffen met zijn euforische geschreeuw! Wie de winnaar uiteindelijk ook zal zijn, het zal een kampioen worden die hoe dan ook een duit doet in het zakje van de F1 geschiedenis. Het gaat een strijd worden tussen twee McLarens en één Red Bull. Normaal zal je zeggen, twee tegen één is gemeen, maar niet altijd wil dat zeggen dat die ene dan compleet kansloos is. Max Verstappen, Oscar Piastri en Lando Norris staan aan de start voor een finale en zullen gaan uitmaken wie er Wereldkampioen gaat worden. Wordt het spanning en sensatie op het asfalt van Circuit Yas Marina met onverwachte plotwendingen? We gaan het zien op Zondag 7 december, en als alles volgens plan loopt weten we om ongeveer 15.30 uur wie de Wereldkampioen Formule 1 2025 is geworden. Wordt het de vijfde titel van Max Verstappen of de eerste van…? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Abu Dhabi toe.
De training was de eerste sessie in aanloop naar de absolute ontknoping van aanstaande zondag. Bij het vallen van de vlag was het Norris die nipt bovenaan de tijdenlijst stond met een 1:24.485. Verstappen volgende hierachter met een verschil van slechts 0,008 seconden. De top zes werd gecompleteerd door Leclerc, Antonelli, Hülkenberg en Russell. Verstappen, Norris en Leclerc zaten alle drie vrijwel op gelijke snelheid in de lange run....lees verder
Max Verstappen heeft in de tweede vrije training een klein tikje moeten incasseren van McLaren en Lando Norris. Waren de verschillen in VT1 nog klein, in VT2 is dat wel anders. Norris was vooral extreem snel in de slotsector. Oscar Piastri kende een moeizame sessie en kwam met zes tienden achterstand niet verder dan de elfde tijd. Haas, Sauber, en Racing Bulls oogden ook competitief, terwijl Ferrari het weer lastig had....lees verder
George Russell heeft de derde vrije training van de F1 Grand Prix van Abu Dhabi op P1 afgesloten. De Brit bleef landgenoot Lando Norris en Max Verstappen voor en zal met vertrouwen toe gaan werken naar de laatste kwalificatie van het seizoen 2025. Hamilton zorgde met een crash voor een rode vlag na een halfuur in de sessie. Het gat tussen de top tien was slechts 0.4 seconden....lees verder
MAX VERSTAPPEN OP POLE
1. Max Verstappen
2. Lando Norris
3. Oscar Piastri
De laatste pole position van 2026 is gepakt door Max Verstappen . Op het circuit QYas Marina noteerde hij de snelste tijd in de kwalificatie en was hij sneller dan nummer twee Lando Norris . Achter dit duo werd de derde tijd genoteerd door Oscar Piastri. De drie kampioenschapskandidaten starten morgen dus samen in de top drie. Vergeet niet: Pole is echter niet genoeg voor morgen, want Norris mag niet op het podium finishen als hij de titel wil pakken. Hierdoor is er echter wel een scenario geschreven voor een bloedstollend slotstuk. ....lees verder
Norris Wereldkampioen
Max Verstappen heeft de Grand Prix van Abu Dhabi op dominante wijze gewonnen en greep zo zijn 71e Grand Prix-zege, maar dat was onvoldoende om wereldkampioen te worden. Lando Norris eindigde achter Oscar Piastri als derde en hield zo twee punten voorsprong over op Verstappen, die vice-kampioen wordt. Charles Leclerc was de enige uitdager van Norris, maar de Ferrari-coureur strandde als vierde.
Tijdens de laatste race van een F1-seizoen dat maar liefst 24 races telde zou de titelstrijd beslist worden. Max Verstappen, Lando Norris en Oscar Piastri stonden op de eerste drie plaatsen op de startgrid, de drie nog resterende titelkandidaten voorafgaand aan de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi. Max Verstappen mocht dan wel van op de pole vertrekken, wk-leider Lando Norris zou voldoende hebben aan een plaats in de top drie om wereldkampioen te worden. Zelfs bij een goede start moest Max Verstappen dus hopen op pech, incidenten of strategische blunders bij McLaren om alsnog wereldkampioen te worden, al zou een goed getimede safety car-fase uiteraard ook steeds kunnen helpen.
Verstappen kende van op de polepositie een goede start, hij bleef aan de leiding voor Lando Norris die tweede bleef voor Oscar Piastri. In tegenstelling tot Verstappen en Norris begon Piastri op de harde band aan de race, Verstappen en Norris deden dat op de medium band. Alledrie de titelkandidaten bleven dus uit de problemen en behielden hun plaatsen, dat kon niet gezegd worden van George Russell die van op de vierde plaats een slechte start kende en twee plaatsen verloor aan Charles Leclerc en Fernando Alonso.
Toch zagen we tijdens de eerste ronde nog een positiewissel vooraan. Oscar Piastri ging op zijn setje harde banden plots uit het niets voorbij aan Lando Norris, net op een moment dat je dacht dat de drie titelkandidaten vooraan hun posities vast lagen. Max Verstappen voor Oscar Piastri en Lando Norris en daarachter kwam Charles Leclerc in de Ferrari aandringen bij Lando Norris. Norris moest echter absoluut in de top drie finishen om wereldkampioen te worden. Zijn derde plaats vasthouden was dan ook de boodschap.
Vooraan controleerde Max Verstappen tijdens de beginfase de race, hij had een voorsprong van zo’n anderhalf seconde op Lando Norris. Norris volgde op zijn beurt ook op meer dan een seconde van Piastri en mocht geen DRS gebruiken, Charles Leclerc mocht dat wel omdat hij binnen een seconde van Norris reed. Opvallend was dat er in de achterhoede al redelijk snel de eerste pitstops werden gemaakt, die wagens gingen duidelijk voor een strategie met twee pitstops.
Aan het einde van ronde 16 kwam Lando Norris binnen voor zijn eerste pitstop, Charles Leclerc volgde in zijn spoort. Norris kwam als negende opnieuw de baan op, achter een treintje wagens met Yuki Tsunoda, Lance Stroll, Liam Lawson, Carlos Sainz en Kimi Antonelli. De opdracht voor Lando Norris was zo snel mogelijk deze wagens te passeren en daarbij was op voorhand al geweten dat Yuki Tsunoda zo lang mogelijk op de baan zou blijven om Norris op te houden.
Lando Norris ging op zijn nieuwere banden mooi voorbij aan het grootste deel van dat treintje met wagens, te beginnen met Antonelli. Norris haalde met een mooi inhaalmanoeuvre zelfs Lance Stroll en Liam Lawson tegelijkertijd in. Dat was ook nodig om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Vervolgens was het de kloof dichtrijden met Yuki Tsunoda maar de Japanner had maar één opdracht tijdens deze race: Lando Norris zoveel mogelijk ophouden en zo hard mogelijk verdedigen tegenover Norris. Eenmaal de kloof met Yuki Tsunoda dichtgereden ging Lando Norris op het langste rechte stuk voorbij aan Yuki Tsunoda, al verdedigde Tsunoda stevig door meermaals te bewegen tegenover Norris.
Lando Norris leek tijdens zijn inhaalmanoeuvre echter over de witte lijn te hebben gereden. Was dat ‘leaving the track and gaining an advantage’ of ‘forcing another driver off track’. Voor beide werd een onderzoek ingesteld. Uiteindelijk besloten de stewards om Yuki Tsunoda een tijdstraf op te leggen van vijf seconden voor meer dan één keer over en weer te bewegen tijdens het verdedigen tegenover Lando Norris.
Het was een cruciale beslissing voor de titelstrijd want mocht Lando Norris een tijdstraf van vijf seconden gekregen hebben dan verloor hij virtueel de derde plaats die noodzakelijk was voor de wereldtitel omdat Max Verstappen aan de leiding reed. Toen Yuki Tsunoda over de boordradio te horen kreeg dat hij een tijdstraf van vijf seconden kreeg liet hij over de boordradio duidelijk merken wat hij daarvan vond.
Met nog twintig ronden te gaan reed Oscar Piastri nog steeds aan de leiding van de race maar hij moest zijn pitstop nog afwerken. Max Verstappen reed op iets meer dan drie seconden van Piastri, daarachter volgde Lando Norris op iets meer dan zes seconden van Verstappen. Met nog achttien ronden te gaan kwam Lando Norris binnen voor een tweede bandenwissel, Norris reageerde daarmee op een tweede pitstop van Charles Leclerc. Norris had voldoende voorsprong om voor George Russell te blijven, even later ging Max Verstappen probleemloos voorbij aan Lando Norris.
Aan het einde van ronde 41 kwam Oscar Piastri binnen voor zijn enige pitstop. Piastri kwam als tweede opnieuw de baan op en dat op een setje medium band rijden terwijl Max Verstappen op de harde bandencompound stond. Piastri keek echter tegen een achterstand van meer dan 24 seconden aan. De belangrijkste dreiging voor een eventuele wereldtitel kwam voor Lando Norris net als tijdens het begin van de race van Charles Leclerc in de Ferrari. Leclerc reed na zijn pitstop op de medium band en was opmerkelijk sneller dan Lando Norris op de harde band.
Charles Leclerc zorgde nog voor spanning door te naderen op Lando Norris. Tijdens de eerste ronden na de pitstop ging dat nog redelijk snel maar ook Lando Norris verhoogde het tempo en daardoor naderde Leclerc met nog tien ronden te gaan tot op vier seconden van Lando Norris. Met nog tien ronden te gaan zag het er echter steeds beter uit voor Lando Norris. Zijn voorsprong op Charles Leclerc stabiliseerde en werd in de ronden nadien opnieuw iets groter. Norris op zijn beurt naderde aanzienlijk op Oscar Piastri. Met nog vijf ronden te gaan reed hij nog maar iets meer dan drie seconden achter Piastri. Helemaal vooraan controleerde Max Verstappen ondertussen de race.
Uiteindelijk reed Max Verstappen richting een vlotte overwinning maar dat was niet voldoende voor een vijfde wereldtitel op rij. Oscar Piastri finishte immers als tweede, Lando Norris als derde en het was die derde plaats die Lando Norris nodig had om wereldkampioen te worden. Lando Norris voor de eerste keer in zijn carrière dus F1-kampioen en dat zorgde voor een stevige emotionele ontlading en een stevig feestje bij het McLaren F1 team.
