Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Brazilie

 
GP van Brazilie

2019 FORMULA 1 GRANDE PRÊMIO DO BRASIL

15 nov 2019
14:00-15:30 Eerste vrije training
18:00-19:30 Tweede vrije training
16 nov 2019
15:00-16:00 Derde vrije training
18:00-19:00 Kwalificatie
17 nov 2019
18:10 Race

 

Race: Grand Prix van Brazilië
Actieve jaren: 1973-2018
Aantal races: 46

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: S. Vettel - Ferrari
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N. Rosberg - Mercedes
2014: N. Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Brazilië 2019

Race 20: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Brazilië wordt gereden op het circuit van Interlagos. De Braziliaanse Grand Prix werd voor het eerst gehouden in 1973. In 1978 en van 1981 tot en met 1989 werd de Braziliaanse Grand Prix op Jacarepaguá bij Rio de Janeiro verreden, om in 1990 definitief terug te keren naar Interlagos. Recordhouder is Alain Prost met 6 overwinningen. Interlagos is niet het meest geliefde circuit op de kalender. Het hobbelige asfalt maakt het sturen moeilijk. In tegenstelling tot de meeste circuits, rijdt men tegen de klok in. Het circuit is semi-permanent. De lengte van de baan is 4,309 kilometer en er worden bij een Formule 1-wedstrijd 71 rondes gereden.

 

 

2018: Hamilton wint, Verstappen baalt

Wereldkampioen Lewis Hamilton heeft de GP van Brazilië gewonnen, ook al reed Max Verstappen aan de leiding van de race. De Nederlander werd geraakt door Esteban Ocon, die zich probeerde te ontdubbelen. Zo werd Mercedes voor de vijfde keer op rij wereldkampioen.

Ondanks de voorspelde regen in Brazilië bleef het droog tijdens de start van de GP van Brazilië. Hamilton startte vanop pole, gevolgd door Vettel op de hardere banden. Ook al kwam Sebastian Vettel in eerste instantie goed weg, moest hij toch een plaats gunnen aan Valtteri Bottas. Ook Max Verstappen maakte een plaats goed door Kimi Räikkönen in te halen, ook al veroverde de Fin zijn plaats terug in de openingsronde.

Na de openingsronden ging Max Verstappen, op de superzachte banden, voorbij beide Ferrari’s, die rondreden op de zachte banden. Even later verloor Sebastian Vettel ook een plaats aan zijn teamgenoot, Kimi Räikkönen, nadat de Duitser zich verremde en als gevolg als vijfde reed. Ricciardo, die door een gridstraf als elfde startte, reed als zesde rond na zes ronden. Daardoor was het Lewis Hamilton aan kop, gevolgd door zijn teamgenoot Valtteri Bottas en daarachter Verstappen. Beide Ferrari’s werden op de hielen gezeten door Daniel Ricciardo.

Verstappen bleef voor de spanning zorgen in de race door ook Valtteri Bottas voorbij te gaan. De Nederlander ging dan meteen op jacht naar de andere Mercedes, die van raceleider Lewis Hamilton. Achter Bottas werd het ook druk, met Kimi Räikkönen die zijn landgenoot onder druk zette. Bottas zocht dan maar de pits op in ronde 19. Zijn teamgenoot Hamilton volgde een ronde later, waardoor Verstappen aan de leiding van de race reed. Beide Mercedessen gingen naar de medium banden.

De eerste opgave van de race was op naam van Marcus Ericsson. De Zweed is bezig aan zijn laatste races voor Sauber en kende een erg goede kwalificatie. Hij reed de zevende tijd, maar mocht als zesde starten door de gridstraf van Ricciardo. De Zweed haalde dan ook zijn beste startpositie. Jammer genoeg eindigde de race voor Ericsson in een opgave. In ronde 28 maakte Sebastian Vettel zijn pitstop naar de medium banden, terwijl Verstappen en Ricciardo nog steeds rondreden op de superzachte banden. De tweede opgave van de race was een feit net voor halfweg de race, toen Nico Hülkenberg zijn Renault in de pits parkeerde.

Daarna gingen Max Verstappen en Kimi Räikkönen in de pitstraat. De Fin ging naar de medium banden en kwam tussen Bottas en Vettel terug de baan op. Maar de verrassing kwam er bij Red Bull, aangezien Verstappen naar de zachte banden ging. Zo maakte hij een grotere kans om Lewis Hamilton in te halen. Vier ronden later was het al gebeurd: Max Verstappen ging voorbij aan Lewis Hamilton en reed aan de leiding van de race, aangezien Daniel Ricciardo ook zijn pitstop maakte naar de zachte banden.

In ronde 43 gebeurde dan iets ongelofelijks. Esteban Ocon reed op de superzachte banden en was sneller dan Max Verstappen. Ocon probeerde zich dan ook te ontdubbelen, maar dat ging fout. Beide heren raakten elkaar en spinden. Daardoor verloor Verstappen de leiding van de race aan Lewis Hamilton. Uiteindelijk kreeg Ocon een “stop and go”-straf van 10 seconden. Ondertussen ging Kimi Räikkönen voorbij Bottas, waardoor Hamilton de race leidde, voor Verstappen en Räikkönen.

Ook Daniel Ricciardo liet de snelheid van Red Bull zien op de zachte banden en ging Sebastian Vettel voorbij, waardoor de Australiër als vijfde reed. Vettel besloot dan maar de pits op te zoeken voor een set superzachte banden. De inhaalacties bij Red Bull bleven maar duren. In ronde 59 ging Daniel Ricciardo voorbij Valtteri Bottas. De Fin volgde het voorbeeld van Vettel en ging meteen erna ook naar de pits. Met nog drie ronden te gaan werd het nog enorm spannend. Lewis Hamilton reed nog steeds aan de kop van de race, maar werd gevolgd door Verstappen op zo’n anderhalve seconde. Daarna kwam het duo Räikkönen en Ricciardo, met de laatste binnen de DRS-zone. Die plaatsen bleven ongewijzigd, waardoor Lewis Hamilton won en Mercedes voor de vijfde keer op rij wereldkampioen werd bij de constructeurs.

01. Lewis Hamilton Mercedes 1h27 71
02. Max Verstappen Red Bull Racing 71
03. Kimi Räikkönen Ferrari 71
04. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 71
05. Valtteri Bottas Mercedes 71
06. Sebastian Vettel Ferrari 71
07. Charles Leclerc Sauber 71
08. Romain Grosjean Haas F1 71
09. Kevin Magnussen Haas F1 71
10. Sergio Perez Racing Point Force India 0
11. Brendon Hartley Toro Rosso 0
12. Pierre Gasly Toro Rosso 0
13. Carlos Sainz jr Renault 0
14. Stoffel Vandoorne McLaren 0
15. Esteban Ocon Racing Point Force India 0
16. Fernando Alonso McLaren 0
17. Sergey Sirotkin Williams 0
18. Lance Stroll Williams 0
Opgaves:
19. Nico Hülkenberg Renault 0
20. Marcus Ericsson Sauber 0

Met dank aan F1journaal.be