Race Info:
28 Nov 2025
14:30 -15:30 Vrije training
18:30 -19:30 Shootout
29 Nov 2025
15:00 -16:00 Sprintrace
19:00 -20:00 Kwalificatie
30 Nov 2025
17:00 Race
Race 2025: Formula 1 Qatar Airways Qatar Grand Prix
Actieve jaren: 2021, 2023-2025
Aantal races: 3
Contract: t/m 2032
Laatste 3 winnaars:
2024: M. Verstappen - Red Bull
2023: M. Verstappen - Red Bull
2021: L. Hamilton - Mercedes
Inleiding
Het Losail International Circuit is een permanent circuit even buiten de plaats Lusail ten noorden van Doha in Qatar en werd in 2004 geopend. Er heeft een groot renovatieproject plaats gevonden maar de lay-out is hetzelfde gebleven. Het circuit is bekend vanwege de MotoGP-races. Het was eigenlijk niet de bedoeling maar in 2021 organiseerde Qatar de F1 Grand Prix. Het zou oorspronkelijk worden gehouden in Australië maar dit ging niet door in verband met de COVID-19 pandemie. In 2023 volgde de tweede race in Qatar. Vol trots tekende het land een tienjarig contract waardoor de Formule 1 races de aankomende tijd in Qatar te bewonderen is. Max Verstappen wist deze Grand Prix 2 keer te winnen.
Vorig jaar
Max Verstappen won in Qatar zijn negende Grand Prix van 2024. De Nederlander greep de leiding bij de start in Qatar, en behield de leiding van start tot finish. Charles Leclerc en Oscar Piastri eindigden naast hem op het podium. George Russel eindigde op de vierde stek - inclusief een tijdstraf van vijf seconden. Pierre Gasly imponeerde niet voor het eerst deze weken door Carlos Sainz in een snellere Ferrari van het lijf te houden voor P5. Fernando Alonso legde beslag op P7, al was de grootste verrassing achter hem te vinden: Zhou Guanyu wist Sauber met P8 namelijk de eerste punten van het seizoen te schenken. Kevin Magnussen en Lando Norris maakten de eerste tien helemaal compleet. Norris kreeg voor het niet van het gas gaan tijdens een gele vlaggen situatie een stop-and-go straf van tien seconden opgelegd.
Komend weekend
Bij de Grand Prix van Qatar van komende zondag mogen de teams per set banden nog maar maximaal 25 rondes rijden. Door dit limiet zijn minstens twee pitstops verplicht voor alle Formule 1 coureurs. Dit alles om de grote slijtage van de banden op dit circuit in te perken, aldus de Formule 1. Tot zover deze mededeling! Ik kan mij niet heugen dat ik ooit een voorbeschouwing van een Grand Prix race op deze wijze ben begonnen. Hoewel dat voor de Grand Prix van Monaco ook wel had gekund, daar waren twee verplichte pitstops die voor extra spektakel moest zorgen. Het bleek uiteindelijk een storm in een glas water te zijn. Het wereldkampioenschap Formule 1 ligt, na de diskwalificatie van McLaren coureurs Lando Norris en Oscar Piastri in de GP van Las Vegas, redelijk open. Max Verstappen nadert WK leider Norris tot op 24 punten na zijn overwinning afgelopen zondag. Ook Piastri staat 24 punten achter Norris en dus gelijk in aantal punten met Verstappen. Verstappen staat dus binnen schootsafstand van Norris en Piastri, die zich geen grote misstappen meer kunnen veroorloven. Max Verstappen doet nog steeds mee in de titelstrijd en het lijkt erop dat we met drie rijders richting een super spannende ontknoping in het F1 kampioenschap gaan. Toch moeten we niet te vroeg juichen wat dat laatste betreft, Lando Norris kan in Qatar ‘gewoon’ Wereldkampioen worden. Als hij minimaal twee punten uitloopt op zowel Piastri als Verstappen, is hij de nieuwe kampioen Formule 1. Immers zijn er na Qatar nog maar 25 punten maximaal op te halen in Abu Dhabi. Het is allemaal op papier simpel en begrijpelijk. Natuurlijk rijst wel de vraag of ze bij McLaren de beide coureurs mentaal weer op de rails krijgen, om ze fris en fruitig aan de start te kunnen laten verschijnen. Want vooral Norris moet aan Las Vegas een wrange nasmaak hebben over gehouden, hij heeft immers het meeste nadeel ondervonden van deze diskwalificatie. Verstappen daarentegen zal in Qatar in zijn bolide stappen alsof het gewoon weer ‘een dagje op kantoor’ is, toch? Dan nog even dit: Sauber coureur Gabriel Bortoleto weet al dat hij in Qatar vijf plaatsen naar achteren moet op de startgrid. Hij heeft een gridstraf gekregen voor het veroorzaken van een crash in Las Vegas. We gaan als F1 fans er lekker voor zitten, en gelukkig op een beetje christelijke tijd vergeleken met de nachtelijk uurtjes van Las Vegas afgelopen weekend. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Qatar toe.
Even leek het erop dat McLaren zoekende was, maar aan het einde van de eerste vrije training waren het toch echt Piastri en Norris die bovenaan de tijdenlijsten stonden. Alonso finishte knap op 3. Verstappen sloot op gepaste afstand aan op P6.In de tweede Red Bull moest Tsunoda genoegen nemen me de 13de tijd. Sowieso zagen we in dat rechter rijtje namen die je daar eigenlijk niet verwacht te komen, zoals bijvoorbeeld Hamilton en Russell....lees verder
OSCAR PIASTRI OP POLE
1. Oscar Piastri
2. George Russell
3. Lando Norris
De startopstelling voor de sprintrace in Qatar is bekend. In de Sprint Kwalificatie op het circuit van Losail werd de snelste tijd genoteerd door Oscar Piastri . Hij deelt morgen de eerste startrij met George Russell . De top drie werd compleet gemaakt door Lando Norris. Verstappen eindige al mopperens op[ plaats 6....lees verder
Zege Piastri in Sprintrace
Max Verstappen heeft twee plekken weten te winnen in de weinig spectaculaire sprintrace in Qatar. De Red Bull-coureur begon als zesde aan de wedstrijd en finishte als vierde. De overwinning was er voor Oscar Piastri, die relatief eenvoudig aan de leiding kon blijven. De tweede en derde plek waren er voor respectievelijk George Russell en Lando Norris. Als Norris morgen ook nog een punt inloopt op de Red Bull-coureur, is het kampioenschap definitief voorbij voor Verstappen....lees verder
OSCAR PIASTRI OP POLE
1. Oscar Piastri
2. Lando Norris
3. Max Verstappen
De startopstelling voor de Grand Prix van Qatar is bekend. In de kwalificatie op het circuit van Losail werd de pole position gepakt door Oscar Piastri . De tweede tijd werd genoteerd door Lando Norris, terwijl Max Verstappen de top drie compleet wist te maken. Verstappen eindigde voor Russell en Kimi Antonelli dus knap op de derde plaats. Hij vocht voor wat hij waard was, maar McLaren bleek te sterk.....lees verder
Verstappen wint en ligt op ramkoers
Een ongelooflijk scenario speelde zich af tijdens de GP van Qatar want beide McLarens lieten zich verschalken door een safety car-fase. Max Verstappen was de lachende derde, hij zegevierde immers en blijft zo kans maken op de wereldtitel. De seizoensfinale in Abu Dhabi zal immers beslissen over de titelstrijd dit seizoen.
Oscar Piastri mocht van op de polepositie aan de race beginnen en kende een goede start, dat kon niet gezegd worden van Lando Norris want van op de vuile kant van de baan had Norris minder grip en Max Verstappen kon daarvan profiteren om op te schuiven naar de tweede plaats.
Het best mogelijke scenario voor Max Verstappen want hij moest de race minstens voor Lando Norris finishen om zijn kansen op de wereldtitel overeind te houden tot de laatste race in Abu Dhabi. Idealiter won hij uiteraard de race maar voorlopig was het dus Oscar Piastri die aan de leiding reed en virtueel ook een goede zaak deed in de titelstrijd.
In ronde 7 zagen we echter plots de safety car op de baan komen. Nico Hulkenberg reed met zijn wagen door de bordjes na contact met Pierre Gasly. De wagen van Hulkenberg was ernstig beschadigd en er lagen ook heel wat brokstukken op de baan. De safety car op de baan in ronde 7, dat was het signaal voor de meeste rijders om de pits op te zoeken. Er mochten maximaal 25 rondjes met een setje banden afgelegd worden, dit scenario zou iedereen dus kunnen pitten en vervolgens nog slechts een tweede bijkomende pitstop afwerken later in de race.
Beide McLarens kwamen echter niet binnen terwijl Max Verstappen als derde in de race wel binnen kwam voor een bandenwissel. Doordat de wagens achter hem ook binnen kwamen kon Max Verstappen gewoon opnieuw zijn derde plaats innemen en reed hij dus op een nieuw setje banden achter beide McLarens.
Bij de herstart bleef Oscar Piastri aan de leiding, voor Lando Norris en Max Verstappen. De beide McLarens konden meteen een klein kloofje bij elkaar rijden tegenover Verstappen. Het was afwachten of de McLarens niet de foute keuze hadden gemaakt door buiten te blijven. Veertien ronden ver in de race reed Oscar Piastri slechts iets meer dan anderhalve seconde voor Lando Norris, Max Verstappen keek tegen een achterstand aan van iets meer dan vierenhalve seconde maar in tegenstelling tot beide McLarens had hij wel al een pitstop afgewerkt.
Gezien het feit dat de meeste rijders aan het einde van ronde 7 binnen kwamen moesten ze tegen ronde 32 binnenkomen voor hun tweede pitstop. Op dat vlak had McLaren dus iets meer strategische mogelijkheden maar dat ging wel ten koste van het tegenkomen van verkeer. In ronde 24 kwam Oscar Piastri als eerste van beide McLarens binnen, daarmee kwamen ze in het verkeer terecht maar het voordeel was wel dat ze later in de race veel betere banden hadden en langer tijdens de race konden pushen en dat op al hun verschillende bandensetjes. Een ronde later volgde Lando Norris het voorbeeld van Oscar Piastri, Norris kwam vlak voor Fernando Alonso en een groepje andere rijders opnieuw de baan op. Max Verstappen kwam zo aan de leiding van de race.
In ronde 30 zagen we Oscar Piastri voorbij gaan aan Kimi Antonelli, een belangrijk inhaalmanoeuvre want Piastri mocht niet te veel tijd verliezen omdat anders Lando Norris op hem zou naderen. Aan het einde van ronde 32 kwamen de rijders die tijdens de safety car-fase waren gestopt binnen, met uiteraard Max Verstappen als eerste van die rijders. Beide McLarens daardoor opnieuw op de eerste en tweede plaats. Oscar Piastri en Lando Norris moesten echter nog een pitstop afwerken.
Enkele ronden later reed Lando Norris iets te ver naar links en kwam hij in een grindstrook terecht. Norris verloor bijna de controle over zijn wagen, bijna zat zijn race erop. Norris verloor wel kostbare tijd tegenover Piastri en Verstappen. Even later was het aan Oscar Piastri in de andere McLaren om in dezelfde bocht dezelfde fout als Lando Norris te maken. Ook Piastri wist maar net de controle over zijn wagen te houden.
In ronde 42 kwam Oscar Piastri als leider in de race binnen, zijn tweede verplichte pitstop deed hem terugvallen naar de derde plaats, ver achter Max Verstappen. Ook Lando Norris maakte zijn pitstop, zijn pitstop was minder goed dan die van Piastri en bovendien viel hij terug naar de vijfde plaats in de race. Zou hij Kimi Antonelli en Carlos Sainz nog kunnen passeren om zo de derde plaats te heroveren?
Norris was op zijn nieuw setje harde banden sneller dan Carlos Sainz en Kimi Antonelli, het beloofde nog een spannend slot te worden voor Norris want ieder wk-puntje kon belangrijk zijn. Met nog zeven ronden te gaan was Lando Norris komen aansluiten bij Kimi Antonelli maar de Brit beet figuurlijk zijn tanden stuk achter de Italiaan. Vooraan controleerde Max Verstappen de race, Oscar Piastri was niet snel genoeg om snel te naderen op Verstappen. Lando Norris bleef maar jagen op Kimi Antonelli maar tot een echte aanval kwam het niet, Norris geraakte op het rechte stuk niet voorbij aan Antonelli.
Het zag er naar uit dat Lando Norris als vijfde zou finishen. Maar plots was er dan in de voorlaatste ronde een foutje van Kimi Antonelli, de Italiaan werd voorbijgestoken door Lando Norris die uiteindelijk vlak achter Carlos Sainz als vierde zou finishen. Voor Carlos Sainz was er opnieuw een podiumplaats en bij Williams werd er dan ook een stevig feestje gebouwd.
Max Verstappen won de race en deed een schitterende zaak in de titelstrijd. Door de tweede plaats voor Oscar Piastri en de vierde plaats voor Lando Norris nadert hij tot op twaalf punten van Lando Norris. Oscar Piastri volgt op zestien punten van Norris en het ziet er dus naar uit dat we in Abu Dhabi een super spannende ontknoping van de strijd om de wereldtitel krijgen.
