Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Amerika

 
GP van Amerika

2019 FORMULA 1 UNITED STATES GRAND PRIX

1 nov 2019
17:00-18:30 Eerste vrije training
21:00-22:30 Tweede vrije training
2 nov 2019
20:00-21:00 Derde vrije training
23:00-00:00 Kwalificatie
3 nov 2019
20:10 Race

 

Race: Grand Prix van de Verenigde Staten
Actieve jaren: 1959-1980, 1989-1991, 2000-2007, 2012-2018
Aantal races: 40

Laatste 5 winnaars:

2018: K. Raikkonen - Ferrari
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Amerika 2019

Race 19: Voorbeschouwing

De Grand Prix van de Verenigde Staten werd voor de eerste keer gehouden in 1959 en voor de laatste keer in 2016. Omdat er in de periode tussen 1976 en 1984 meer dan één race per jaar gereden werd in de Verenigde Staten werden er naast de Grand Prix van de Verenigde Staten ook Formule 1 races georganiseerd onder andere namen. Vanaf 2012 wordt de race in de Verenigde Staten gereden op het Circuit of the Americas nabij Austin, Texas. Het circuit is ten zuidoosten van de hoofdstad aangelegd, nabij het internationale vliegveld van de stad. Lewis Hamilton won 6 keer in Amerika en heeft daarmee het record in handen.

 

 
Raikkonen wint GP van Amerika

2018: "ice man" wint, Max tweede

De Fin Kimi Raikkonen heeft op het Circuit of The Americas een sensationele overwinning behaald. Verstappen en Hamilton vervolledigden het podium. De Brit mocht daardoor nog geen vijfde wereldtitel vieren.

Op het Circuit of the Americas kregen we meteen een spectaculair begin van de race. Lewis Hamilton verloor van op de polepositie meteen de leidersplaats aan Kimi Raikkonen in de Ferrari. Wat verder in het rijdersveld zagen we een aanrijding tussen Fernando Alonso en Lance Stroll. In de eerste ronde ging vooral de aandacht naar de spin van Sebastian Vettel. De Duister spinde na een gevecht met Daniel Ricciardo om de vierde plaats.

Max Verstappen zagen we al zeer snel opschuiven naar de achtste plaats, de Nederlander profiteerde optimaal van het geharrewar in de eerste ronde. Alonso moest al snel opgeven terwijl Vettel na enkele ronden in elfde positie reed. De Duister probeerde plaatsen goed te maken. In ronde 9 sloeg het noodlot bij Red Bull opnieuw toe. Daniel Ricciardo zijn Red Bull F1-bolide hield er mee op. We kregen een virtuele safety car zodat de wagen van Ricciardo geborgen kon worden. 

Mercedes profiteerde van de virtuele safety car om Hamilton binnen te roepen en banden te laten wisselen, Raikkonen bleef buiten en aan de leiding van de race. Een strategische fout van Ferrari? Teamgenoot Valtteri Bottas kreeg meteen na de pitstop van Hamilton te horen dat hij Hamilton niet mocht ophouden en de Fin liet Hamilton dan ook snel passeren. In ronde 14 reed Hamilton daardoor op amper vier seconden van Raikkonen, dit terwijl hij wel al zijn pitstop had afgewerkt. 

Bij het ingaan van ronde 20 kwam Hamilton aansluiten bij Raikkonen en zette hij de Fin onder druk. Raikkonen hield Hamilton echter succesvol achter zich en de Fin kwam bij het begin van ronde 22 de pits binnen. Hamilton kwam daarmee aan de leiding van de race, voor Bottas en Verstappen. Verstappen kwam echter in ronde 23 binnen voor zijn pitstop. Bottas volgde vervolgens een ronde later en daardoor kwam Vettel even op de tweede plaats te liggen. De Duitser liet echter al snel teamgenoot Kimi Raikkonen passeren die op zijn nieuw setje banden een stuk sneller was. 

Vettel kwam in ronde 27 binnen en viel terug naar de vijfde plaats, op ruim achttien seconden van Bottas die vierde lag. Hamilton reed comfortabel aan de leiding met zeventien seconden voorsprong op Raikkonen en Verstappen op de derde plaats. Met nog twintig ronden te gaan had Raikkonen de kloof met Hamilton verkleind van zo’n zeventien seconden naar tien seconden. Hamilton ondervond duidelijk problemen met zijn banden, dan toch een eventuele overwinning voor Kimi Raikkonen? 

Bij het ingaan van ronde 38 kwam Hamilton binnen voor een nieuw setje banden. De Brit viel terug van de eerste naar de vierde plaats. In tegenstelling tot de andere wagens stond Hamilton uiteraard op een nieuw setje banden. Raikkonen aan de leiding met iets minder dan drie seconden voorsprong op Verstappen. Bottas op de derde plaats ging even later uiteraard opnieuw snel aan de kant voor Hamilton. Hamilton schoof daardoor opnieuw op naar de derde plaats op iets meer dan tien seconden van Raikkonen die aan de leiding reed. 

Met nog vijftien ronden te gaan naderde Hamilton Verstappen en Raikkonen. De Fin kreeg te horen dat Hamilton hem tegen de slotronden zou bijhalen. Ondertussen zette Sebastian Vettel de jacht in op Valtteri Bottas. Net als eerder in de race bij Hamilton kreeg ook Bottas in zijn Mercedes problemen met zijn banden. Met nog negen ronden te gaan reden Raikkonen, Verstappen en Hamilton op iets minder dan drie seconden van elkaar. We kregen dan ook een erg spannend slot van de race. Daarbij ging het niet alleen voor de overwinning, Hamilton kon zich immers bij een eventuele overwinning verzekeren van de wereldtitel. Maar wie zou er winnen? 

Ondertussen leek Vettel de inhaaljacht op Valtteri Bottas te staken, de Duitser moest brandstof beginnen sparen. Vooraan barstte de strijd om de overwinning met nog drie ronden te gaan helemaal los. Hamilton probeerde Verstappen in te halen, de Nederlander gaf echter niet af en Hamilton ging naast de baan. Raikkonen profiteerde door zijn voorsprong uit te diepen tot een kleine twee seconden.

Vettel haalde met nog twee ronden te gaan Bottas nog in. Ondertussen reed Kimi Raikkonen probleemloos richting de overwinning. 2044 dagen, van de GP van Australië 2013, ofwel 113 races was het geleden dat Kimi Raikkonen zijn laatste race won. Nu, in zijn derde laatste race voor Ferrari, mocht de ‘Iceman’ nog eens op de hoogste trede van het podium plaatsnemen. Door de derde plaats van Hamilton en de vierde plaats van Sebastian Vettel is ook de strijd om de wereldtitel nog niet beslist. Het titelfeestje wordt op zijn minst uitgesteld tot de GP van Mexico die volgende week plaatsvindt.

* Na afllop van de race werden Esteban Ocon en Kevin Magnussem gediskwalificeerd. Ocon overschreed tijdens de eerste ronde van de race de limiet van het maximale brandstofverbruik van 100 kilogram brandstof per uur. Kevin Magnussen werd uit de uitslag geschrapt omdat hij over de volledige race meer dan de maximaal toegestane 105 kilogram brandstof verbruikte.

01. Kimi Räikkönen Ferrari 1h34
02. Max Verstappen Red Bull Racing + 1.281
03. Lewis Hamilton Mercedes + 2.342
04. Sebastian Vettel Ferrari + 18.222
05. Valtteri Bottas Mercedes + 24.744
06. Nico Hülkenberg Renault + 87.210
07. Carlos Sainz jr Renault + 94.994
*08. Esteban Ocon Racing Point Force India + 99.288
*09. Kevin Magnussen Haas F1 + 100.657
10. Sergio Perez Racing Point Force India + 101.080
11. Brendon Hartley Toro Rosso 55
12. Marcus Ericsson Sauber 55
13. Stoffel Vandoorne McLaren 55
14. Pierre Gasly Toro Rosso 55
15. Sergey Sirotkin Williams 55
16. Lance Stroll Williams 54
Opgaves:
17. Charles Leclerc Sauber 31
18. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 8
19. Romain Grosjean Haas F1 2
20. Fernando Alonso McLaren 1

Met dank aan F1journaal.be