Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

Race 18: GP van Amerika 2018

 
GP van Amerika

2018 FORMULA 1 UNITED STATES GRAND PRIX

19 okt 2018
17:00-18:30 Eerste vrije training
21:00-22:30 Tweede vrije training
20 okt 2018
20:00-21:00 Derde vrije training
23:00-00:00 Kwalificatie
21 okt 2018
20:10 Race

 

Race: Grand Prix van de Verenigde Staten
Actieve jaren: 1959-1980, 1989-1991, 2000-2007, 2012-2017
Aantal races: 39

Laatste 5 winnaars:

2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes
2013: S. Vettel - Red Bull Racing

 

 
Voorbeschouwing GP van Amerika 2018

Race 18

De Grand Prix van de Verenigde Staten werd voor de eerste keer gehouden in 1959 en voor de laatste keer in 2016. Omdat er in de periode tussen 1976 en 1984 meer dan één race per jaar gereden werd in de Verenigde Staten werden er naast de Grand Prix van de Verenigde Staten ook Formule 1 races georganiseerd onder andere namen. Vanaf 2012 wordt de race in de Verenigde Staten gereden op het Circuit of the Americas nabij Austin, Texas. Het circuit is ten zuidoosten van de hoofdstad aangelegd, nabij het internationale vliegveld van de stad. Lewis Hamilton won 6 keer in Amerika en heeft daarmee het record in handen.

Voor de 18de race van het seizoen is de Formule 1 neergestreken in Austin. De Grand Prix van Amerika kan dit keer wel eens de beslissing brengen in de strijd om de Wereldtitel in de F1. Op het circuit of the Americas won Lewis Hamilton 6 keer, waarvan de laatste vier op rij. Wanneer Hamilton ook komende zondag wint - en die kans is dus zeer aannemelijk – en Sebastian Vettel ziet geen kans om tweede te worden, dan is de titel voor de Brit. Mocht echter alles anders verlopen, zoals Hamilton het liever niet graag zou zien, dan kan hij in Mexico alsnog zijn vijfde wereldtitel in de wacht slepen. Voor Vettel is zijn enige hoop dat Hamilton dus een slechte dag heeft in Austin, of beter nog een uitvalbeurt gaat noteren. Dan is er nog een piepklein kansje voor de Ferrari coureur om aan het einde van het seizoen de titel te pakken. Wonderen bestaan, en Vettel zal zich daar aan moeten vastklampen. Vettel is volgens eigen zeggen nog strijdvaardig, maar ook wel in zijn achterhoofd realistisch. Hamilton en Mercedes lijken in de huidige vorm niet te kloppen.

 
Hamilton Amerika 2017

Vorig jaar
De race in Amerika werd gewonnen door Lewis Hamilton, die zijn negende zege van het seizoen behaalde. De tweede plaats was voor Sebastian Vettel. Vettel haalde bij de start Hamilton in, maar raakte die plek enkele ronden later weer kwijt aan de Brit. Kimi Raikkonen maakte het podium compleet, nadat Max Verstappen oorspronkelijk de derde plaats behaalde, maar vijf seconden straftijd kreeg omdat hij de baan verliet tijdens de inhaalactie op Raikkonen en hiermee een voordeel behaalde. Valtteri Bottas eindigde op de vijfde plaats. Esteban Ocon werd zesde, nadat hij in de slotfase de als zevende geëindigde Carlos Sainz achter zich wist te houden. Sergio Pérez, Williams coureur Felipe Massa en Toro Rosso coureur Daniil Kvyat maakten de top 10 compleet. Het Mercedesteam behaalde deze race 35 punten in het constructeurskampioenschap en behaalde hiermee het wereldkampioenschap bij de constructeurs.

 
Voorbeschouwing GP van Amerika

De race
Deze GP zal dus vooral draaien om de strijd tussen Hamilton en Vettel. Hun ‘helpers’ kunnen op de baan waarschijnlijk een grote rol van betekenis spelen. Naar gelang de race vordert en niet naar wens gaat van Mercedes of Ferrari, zullen teamorders niet uitblijven. Bij Red Bull hebben ze daar geen last van. Max Verstappen en Daniel Ricciardo zullen beiden, als de kans zich voordoet, gaan voor het podium in Austin. Voor het team is er weinig eer meer te behalen, de hoofdprijzen zijn wel vergeven. Verstappen staat vijfde en 34 punten achter Bottas, de nummer drie op dit moment. Maar ja, wat voor Vettel geldt is misschien ook wel van toepassing voor onze landgenoot, nooit opgeven! Met nog vier races te gaan staan Sergio Perez, Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg alle drie op 53 punten. Daarachter een tweetal met Fernando Alonso (50 pnt) en Esteban Ocon (49 pnt). Het lijkt erop dat dit vijftal gaat uitmaken wie er zevende gaat worden in het eindklassement, oftewel wie wordt er de ‘best of the rest’. Een leuk middenmootgevecht lijkt aanstaande in deze Grand Prix. Zet de hapjes en drankjes maar klaar, de race vangt namelijk aan om 20.10 uur in de avond, Nederlandse tijd. Waar je ook bent en waar je ook kijkt, ik wens je een mooie GP van Amerika toe. 

PS: Lewis Hamilton is wereldkampioen in Austin als.......
- Hamilton wint in Austin, en Vettel derde of lager eindigt
- Hamilton als tweede eindigt en Vettel vijfde of lager
- Hamilton als derde eindigt en Vettel zevende of lager
- Hamilton als vierde eindigt en Vettel achtste of lager
- Hamilton als vijfde eindigt en Vettel negende of lager
- Hamilton als zesde eindigt en Vettel geen punten scoort

 

 
Hamilton VT1 Amerika

VT1

01. Lewis Hamilton Mercedes 1:47.502 0
02. Valtteri Bottas Mercedes 1:48.806
03. Max Verstappen Red Bull Racing 1:48.847

 

Lewis Hamilton is goed begonnen aan wat wellicht het weekend is waarin hij voor de vijfde keer kampioen wordt. In een natte sessie was hij op zijn intermediums maar liefst 1,3 seconden sneller dan Valtteri Bottas en Max Verstappen. Charles Leclerc zorgde voor code rood. Hij spinde en kwam over het grind terug de baan op en dat zorgde voor teveel grind op de baan, men moest vegen.....lees verder

 
Hamilton VT2 Amerika

VT2

01. Lewis Hamilton Mercedes 1:48.716
02. Pierre Gasly Toro Rosso 1:49.728
03. Max Verstappen Red Bull Racing 1:49.792

 

Lewis Hamilton heeft vrijdag allebei de vrije trainingen op het Circuit of the Americas bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. Nadat de Brit op vrijdagochtend al de snelste was in een natte eerste vrije training, was de Mercedes-rijder ook in een verregende middagsessie heer en meester. Pierre Gasly reed de tweede tijd voor Max Verstappen. De beide Ferrari coureurs kwamen niet verder dan plaatsen negen en tien.....lees verder

 
Vettel VT3 Amerika

VT3

01. Sebastian Vettel Ferrari 1:33.797
02. Kimi Räikkönen Ferrari 1:33.843
03. Lewis Hamilton Mercedes 1:33.870

 

Sebastian Vettel heeft de snelste tijd gereden tijdens de enige droge oefensessie in het Amerikaanse Austin. De Ferrari-coureur noteerde een 1.33.797 en was daarmee 0.046 sneller dan teamgenoot Kimi Raikkonen, die de tweede tijd klokte. Lewis Hamilton bleef steken op de derde tijd. Bottas reed geen snelle tijd op de ultrasoft maar was niettemin goed voor de vierde tijd. Max Verstappen bracht zijn Red Bull-auto naar de vijfde tijd....lees verder

 

 
Kwalificatie Amerika 2018

Kwalificatie

Lewis Hamilton heeft op het Circuit of The Americas tijdens een erg spannende kwalificatie de polepositie voor de GP van de Verenigde Staten veroverd. De Brit was amper 61 duizendsten (!) sneller dan Sebastian Vettel in de Ferrari en 70 duizendsten (!) dan Kimi Raikkonen in de Ferrari. Vettel zal door zijn gridpenalty echter pas als vijfde aan de race beginnen. Voor Max Verstappen was Q1 het eindstaton. Zijn ophanging was rechts achteraan gebroken, uitgerekend door over de nieuwe kerbstones te rijden, de kerbstones die hem naar eigen zeggen niet zouden tegenhouden. De Nederlander stapte gefrustreerd uit de wagen en verdween uit de garage van van Red Bull....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Amerika

 

 
Raikkonen wint GP van Amerika

"ice man" wint, Max tweede

De Fin Kimi Raikkonen heeft op het Circuit of The Americas een sensationele overwinning behaald. Verstappen en Hamilton vervolledigden het podium. De Brit mocht daardoor nog geen vijfde wereldtitel vieren.

Op het Circuit of the Americas kregen we meteen een spectaculair begin van de race. Lewis Hamilton verloor van op de polepositie meteen de leidersplaats aan Kimi Raikkonen in de Ferrari. Wat verder in het rijdersveld zagen we een aanrijding tussen Fernando Alonso en Lance Stroll. In de eerste ronde ging vooral de aandacht naar de spin van Sebastian Vettel. De Duister spinde na een gevecht met Daniel Ricciardo om de vierde plaats.

Max Verstappen zagen we al zeer snel opschuiven naar de achtste plaats, de Nederlander profiteerde optimaal van het geharrewar in de eerste ronde. Alonso moest al snel opgeven terwijl Vettel na enkele ronden in elfde positie reed. De Duister probeerde plaatsen goed te maken. In ronde 9 sloeg het noodlot bij Red Bull opnieuw toe. Daniel Ricciardo zijn Red Bull F1-bolide hield er mee op. We kregen een virtuele safety car zodat de wagen van Ricciardo geborgen kon worden. 

Mercedes profiteerde van de virtuele safety car om Hamilton binnen te roepen en banden te laten wisselen, Raikkonen bleef buiten en aan de leiding van de race. Een strategische fout van Ferrari? Teamgenoot Valtteri Bottas kreeg meteen na de pitstop van Hamilton te horen dat hij Hamilton niet mocht ophouden en de Fin liet Hamilton dan ook snel passeren. In ronde 14 reed Hamilton daardoor op amper vier seconden van Raikkonen, dit terwijl hij wel al zijn pitstop had afgewerkt. 

Bij het ingaan van ronde 20 kwam Hamilton aansluiten bij Raikkonen en zette hij de Fin onder druk. Raikkonen hield Hamilton echter succesvol achter zich en de Fin kwam bij het begin van ronde 22 de pits binnen. Hamilton kwam daarmee aan de leiding van de race, voor Bottas en Verstappen. Verstappen kwam echter in ronde 23 binnen voor zijn pitstop. Bottas volgde vervolgens een ronde later en daardoor kwam Vettel even op de tweede plaats te liggen. De Duitser liet echter al snel teamgenoot Kimi Raikkonen passeren die op zijn nieuw setje banden een stuk sneller was. 

Vettel kwam in ronde 27 binnen en viel terug naar de vijfde plaats, op ruim achttien seconden van Bottas die vierde lag. Hamilton reed comfortabel aan de leiding met zeventien seconden voorsprong op Raikkonen en Verstappen op de derde plaats. Met nog twintig ronden te gaan had Raikkonen de kloof met Hamilton verkleind van zo’n zeventien seconden naar tien seconden. Hamilton ondervond duidelijk problemen met zijn banden, dan toch een eventuele overwinning voor Kimi Raikkonen? 

Bij het ingaan van ronde 38 kwam Hamilton binnen voor een nieuw setje banden. De Brit viel terug van de eerste naar de vierde plaats. In tegenstelling tot de andere wagens stond Hamilton uiteraard op een nieuw setje banden. Raikkonen aan de leiding met iets minder dan drie seconden voorsprong op Verstappen. Bottas op de derde plaats ging even later uiteraard opnieuw snel aan de kant voor Hamilton. Hamilton schoof daardoor opnieuw op naar de derde plaats op iets meer dan tien seconden van Raikkonen die aan de leiding reed. 

Met nog vijftien ronden te gaan naderde Hamilton Verstappen en Raikkonen. De Fin kreeg te horen dat Hamilton hem tegen de slotronden zou bijhalen. Ondertussen zette Sebastian Vettel de jacht in op Valtteri Bottas. Net als eerder in de race bij Hamilton kreeg ook Bottas in zijn Mercedes problemen met zijn banden. Met nog negen ronden te gaan reden Raikkonen, Verstappen en Hamilton op iets minder dan drie seconden van elkaar. We kregen dan ook een erg spannend slot van de race. Daarbij ging het niet alleen voor de overwinning, Hamilton kon zich immers bij een eventuele overwinning verzekeren van de wereldtitel. Maar wie zou er winnen? 

Ondertussen leek Vettel de inhaaljacht op Valtteri Bottas te staken, de Duitser moest brandstof beginnen sparen. Vooraan barstte de strijd om de overwinning met nog drie ronden te gaan helemaal los. Hamilton probeerde Verstappen in te halen, de Nederlander gaf echter niet af en Hamilton ging naast de baan. Raikkonen profiteerde door zijn voorsprong uit te diepen tot een kleine twee seconden.

Vettel haalde met nog twee ronden te gaan Bottas nog in. Ondertussen reed Kimi Raikkonen probleemloos richting de overwinning. 2044 dagen, van de GP van Australië 2013, ofwel 113 races was het geleden dat Kimi Raikkonen zijn laatste race won. Nu, in zijn derde laatste race voor Ferrari, mocht de ‘Iceman’ nog eens op de hoogste trede van het podium plaatsnemen. Door de derde plaats van Hamilton en de vierde plaats van Sebastian Vettel is ook de strijd om de wereldtitel nog niet beslist. Het titelfeestje wordt op zijn minst uitgesteld tot de GP van Mexico die volgende week plaatsvindt.

* Na afllop van de race werden Esteban Ocon en Kevin Magnussem gediskwalificeerd. Ocon overschreed tijdens de eerste ronde van de race de limiet van het maximale brandstofverbruik van 100 kilogram brandstof per uur. Kevin Magnussen werd uit de uitslag geschrapt omdat hij over de volledige race meer dan de maximaal toegestane 105 kilogram brandstof verbruikte.

01. Kimi Räikkönen Ferrari 1h34
02. Max Verstappen Red Bull Racing + 1.281
03. Lewis Hamilton Mercedes + 2.342
04. Sebastian Vettel Ferrari + 18.222
05. Valtteri Bottas Mercedes + 24.744
06. Nico Hülkenberg Renault + 87.210
07. Carlos Sainz jr Renault + 94.994
*08. Esteban Ocon Racing Point Force India + 99.288
*09. Kevin Magnussen Haas F1 + 100.657
10. Sergio Perez Racing Point Force India + 101.080
11. Brendon Hartley Toro Rosso 55
12. Marcus Ericsson Sauber 55
13. Stoffel Vandoorne McLaren 55
14. Pierre Gasly Toro Rosso 55
15. Sergey Sirotkin Williams 55
16. Lance Stroll Williams 54
Opgaves:
17. Charles Leclerc Sauber 31
18. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 8
19. Romain Grosjean Haas F1 2
20. Fernando Alonso McLaren 1

Met dank aan F1journaal.be