Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Rusland

 
GP van Rusland

2019 FORMULA 1 VTB RUSSIAN GRAND PRIX

27 sep 2019
10:00-11:30 Eerste vrije training
14:00-15:30 Tweede vrije training
28 sep 2019
11:00-12:00 Derde vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie
29 sep 2019
13:10 Race

 

Race: Grand Prix van Rusland
Actieve jaren: 2014-2018
Aantal races: 5

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: V. Bottas - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Rusland 2019

Race 16: Voorbeschouwing

De Grand Prix Formule 1 van Rusland werd voor het eerst gereden op 12 oktober 2014 op de Sochi Autodrom in de Russische plaats Sotsji. Het circuit is gebaseerd rond het Olympisch Park Sochi, waar de Winterspelen van 2014 werden gehouden. Het circuit is ontworpen door Hermann Tilke en ongeveer 1,7 kilometer van het circuit gaat over normale wegen. Een aantal bochten zijn bijna 90 graden en het is vlak met weinig hoogteverschillen en een paar lastige remzones. Lewis Hamilton won 3 van de 5 races in Sochi.

 

 
Hamilton winnaar GP van Rusland 2018

2018: Hamilton zet grote stap naar titel

Lewis Hamilton heeft de GP van Rusland gewonnen, nadat Valtteri Bottas halfweg de race hem voorliet na teamorders. De Fin speelde het teamspel en werd tweede, Vettel derde. Max Verstappen werd vijfde op zijn verjaardag, na zelfs een tijd aan de leiding te hebben gereden.

Het nieuwe stukje asfalt op de grid zorgde voor een gespreksonderwerp na de kwalificatie voor de GP van Rusland, waarin Mercedes dominant was en Ferrari derde en vierde werd. Helemaal achteraan stonden beide McLarens, Red Bulls en Toro Rosso's door gridstraffen. Sebastian Vettel kwam in eerste instantie goed weg en leek Lewis Hamilton in te halen, maar de top vier bleef bij de start ongewijzigd, waardoor het effect van het nieuwe asfalt verwaarloosbaar was. Max Verstappen had een kanonstart en wist heel wat plaatsen goed te maken in de openingsronden. Daniel Ricciardo volgde het voorbeeld van zijn teamgenoot. Verder was het opmerkelijk dat beide Toro Rosso's spinden, waardoor ze helemaal achteraan de race moesten verderzetten. Uiteindelijk was het een dubbele opgave voor Toro Rosso.

Na tien ronden was de jarige Max Verstappen al helemaal naar voor opgeschoven naar plaats vijf, waardoor hij 14 plaatsen had goedgemaakt. Hij haalde Charles Leclerc in die nog maar eens zijn kunnen liet zien na een sterke kwalificatie. Vooraan volgden Bottas, Hamilton, Vettel en Räikkönen kort op elkaar. Zoals voorspeld was de bandendegradatie op de banden groot, waardoor er al vroeg werd gepit. Bottas ging als eerste van de leiders de pits opzoeken, gevolgd door Vettel en Hamilton, telkens een ronde later. Sebastian Vettel reed een sterke outlap en ging Lewis Hamilton voorbij. 

De Brit was vastberaden om de Ferrari van Vettel opnieuw in te halen en het lukte hem een ronde later in de lange linkse bocht na het lange rechte stuk, nadat Vettel een bocht eerder de deur nog dicht deed. Nadat ook Kimi Räikkönen zijn pitstop had afgewerkt, reed Max Verstappen aan de leiding van de race. De Nederlander beleefde duidelijk een leuke verjaardag.

In ronde 25 gebeurde dan toch wat de meest logische keuze leek voor Mercedes: Valtteri Bottas liet Lewis Hamilton voorbij, nadat Sebastian Vettel druk kwam zetten op Lewis Hamilton. Zo was het halfweg de race Verstappen op kop, gevolgd door Hamilton, Bottas, Vettel en Räikkönen.

Na de pitstops waren de verschillen vooraan de race groter, waardoor er niet veel spanning in de race zat. De strijd om de laatste WK-punten was wel spannend, met Magnussen, Ocon en Perez. Bij Racing Point Force India werden er teamorders ingevoerd in de hoop om de Haas van Magnussen in te halen. In ronde 43 maakte Max Verstappen zijn verplichte pitstop. Hij kwam als vijfde opnieuw de baan op, 15 seconden achter Kimi Räikkönen en voor teamgenoot Daniel Ricciardo. Het was dus Mercedes op kop, met Hamilton en Bottas, gevolgd door Ferrari, met Vettel en Räikkönen, en daarna Red Bull, met Verstappen en Ricciardo.

In het slot van de race wijzigden deze plaatsen niet meer, waardoor Hamilton zijn voorsprong in het kampioenschap nog maar eens vergroot, van 40 naar 50 punten. Valtteri Bottas, die het teamspel goed speelde, probeerde op het einde van de race toch nog eens na te vragen wie er ging winnen. De plaatsen bij Mercedes werden niet meer omgewisseld, waardoor het erg moeilijk wordt voor Sebastian Vettel om nog kans te maken op de titel. Opmerkelijk was dat Charles Leclerc als zevende 'best of the rest' was.

01. Lewis Hamilton Mercedes 1h27
02. Valtteri Bottas Mercedes + 2.545
03. Sebastian Vettel Ferrari + 7.487
04. Kimi Räikkönen Ferrari + 16.543
05. Max Verstappen Red Bull Racing + 31.016
06. Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 80.451
07. Charles Leclerc Sauber + 98.390
08. Kevin Magnussen Haas F1 52
09. Esteban Ocon Racing Point Force India 52
10. Sergio Perez Racing Point Force India 52
11. Romain Grosjean Haas F1 52
12. Nico Hülkenberg Renault 52
13. Marcus Ericsson Sauber 51
14. Fernando Alonso McLaren 51
15. Lance Stroll Williams 51
16. Stoffel Vandoorne McLaren 51
17. Carlos Sainz jr Renault 51
18. Sergey Sirotkin Williams 51
Niet gefinisht:
19. Pierre Gasly Toro Rosso 4
20. Brendon Hartley Toro Rosso

Met dank aan F1journaal.be