
Race Info:
27 Juni 2025
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
28 Juni 2025
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17.00 Kwalificatie
29 Juni 2025
15:00 Race

Race 2025: Formula 1 MSC Cruises Austrian Grand Prix
Actieve jaren: 1964, 1970-1987, 1997-2003, 2014-2025
Aantal races: 37
Contract: t/m 2041
Laatste 5 winnaars:
2024: G. Russell - Mercedes
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: C. Leclerc - Ferrari
2021: M. Verstappen - Red Bull
2020: V. Bottas - Mercedes


Inleiding
De Grand Prix van Oostenrijk werd voor de eerste keer gehouden in 1964 op Zeltweg. Van 1970 tot 1987 werd er gereden op de Österreichring en van 1997 tot 2003 op de hertekende Österreichring die hernoemd werd naar A1 Ring. Vanaf 2014 wordt er na een onderbreking van elf jaar opnieuw een grand prix gereden in Oostenrijk, opnieuw op de A1 Ring die sinds 2011 omgedoopt werd tot de Red Bull Ring. Het circuit telt slechts twee linkerbochten, tegenover zeven afbuigingen naar rechts. Max Verstappen is met vier overwinningen recordhouder van deze race. Verstappen won ook drie keer de Sprintrace op de Red Bull Ring.

Vorig jaar
Mercedes en George Russell hebben tijdens de GP van Oostenrijk optimaal geprofiteerd van een aanrijding tussen Max Verstappen en Lando Norris die volop aa het strijden waren voor de koppositie in de race. Russell won, mede door de clash tussen Verstappen en Norris, de race. Max Verstappen finishte ondanks een lekke band en tijdstraf van 10 seconden als vijfde terwijl Lando Norris woedend moest opgeven. Oscar Piastri moest achter de jubelende Mercedes man genoegen nemen met een tweede stek, voor Carlos Sainz en Lewis Hamilton. Max Verstappen eindige dus als vijfde omdat het gat met de als zesde gefinishte Hülkenberg groot genoeg was. Achter Hülkenberg gingen Sergio Pérez, Kevin Magnussen, een verrassend sterke Daniel Ricciardo en Pierre Gasly met de laatste punten aan de haal.

Komend weekend
Race 11 staat aanstaande weekend op het programma, de Grand Prix van Oostenrijk. Het circuit de Red Bull Ring kent een hoogteverschil van 65 meter, met een maximaal stijgingspercentage van twaalf procent. Dit hoogteverschil vormt een fysieke en mentale uitdaging voor de coureurs. De lengte van het circuit is kenmerkend voor de Red Bull Ring, met slechts 4,3 kilometer is dit een van de kortste en snelste circuits op de Formule 1 kalender. De enige Oostenrijker die zijn thuisrace wist te winnen, was Niki Lauda in 1984. Mede door deze prestatie is er een bocht vernoemd naar de in 2019 overleden Lauda op het circuit. Het dorpje Spielberg, waar de Red Bull Ring ligt, verandert al jaren tijdens dit raceweekend voor drie dagen in een ware oranje zee. De fans van Max Verstappen, zo’n 50.000 worden er verwacht, zorgen voor een tweede thuisrace voor onze landgenoot. Max Verstappen heeft vandaag de dag 11 strafpunten op zijn licentie staan, bij nog een strafpunt volgt een schorsing van één race. Die situatie was al van toepassing in Canada en is ook nog van kracht tijdens de aankomende GP van Oostenrijk. Op 30 Juni vervallen er twee strafpunten, en zes punten in de laatste drie maanden van het jaar. Het blijft dus oppassen voor Verstappen, want een weekend langs de kant staan door een schorsing, betekent waarschijnlijk ook definitief een streep door een vijfde wereldtitel dit jaar. In Canada kon Verstappen een beetje hoop putten uit het feit dat hij tweede werd en WK leider Oscar Piastri vierde. Hij liep dus wat in op Piastri en zeker op Lando Norris, die door een ‘domme’ actie puntloos bleef in Montreal. Zelf geeft Verstappen aan dat de RB21 nog steeds snelheid tekort komt in vergelijking met McLaren. Met andere woorden zegt hij dus dat het optimisme wat wordt uitgesproken na de race in Canada niet terecht is. Moeten we dan de conclusie trekken dat McLaren de favoriet is voor de zege in Oostenrijk? Ik denk het wel, en dan gaat de aandacht vooral uit naar Oscar Piastri. Hij is uitgelopen op zijn teamgenoot Lando Norris die de eindstreep in Canada dus niet haalde. Het verschil tussen Piastri en Norris is opgelopen tot 22 punten in het voordeel van eerstgenoemde. Verstappen volgt op 43 punten van Piastri en voelt de hete adem van George Russell in zijn nek. De Mercedes coureur heeft op plek vier nog maar een achterstand van 19 punten op Verstappen. Bij Red Bull zal men het seizoen 2025 tot nu toe niet als zeer positief ervaren, en zeker de prestaties van Yuki Tsunoda zijn niet om over naar huis te schrijven. Veel werk aan de winkel dus voor teambaas Christian Horner en zijn staf, al roept Max Verstappen dit al zo’n anderhalf jaar lang. De 38ste editie van de Grand Prix van Oostenrijk start komende zondag om 15.00 uur. Laten we hopen dat Max Verstappen zich kan gaan mengen om de zege, dat is voor ons Nederlanders natuurlijk leuk maar ook voor de spanning in het WK. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Oostenrijk toe.

George Russell heeft de snelste tijd neergezet in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk. De winnaar van de meest recente race én de laatste race in Oostenrijk schoot uit de startblokken. Max Verstappen sloot de sessie met de tweede tijd af, voor McLaren coureurs Oscar Piastri en Alex Dunne. De Ier maakte daarbij indruk bij een invalbeurt, terwijl Lando Norris een uurtje moest toekijken. Yuki Tsunoda kwam in de Red Bull niet verder dan de zeventiende tijd....lees verder

Halverwege de training begon men aan de kwalificatieronden. De McLarens waren direct snel. Norris zette een 1:04:580 neer, voor Piastri op 1:04:737. Na opnieuw een tijdje in de pitbox te hebben gespendeerd ging Verstappen ook naar buiten voor zijn kwalificatieronden. Hij reed flink op de limiet waardoor hij even wijd ging in een snelle ronde. Het leverde hem de derde tijd op met een 1:05:055. Lance Stroll zat er opvallend goed bij met de vierde plek. Russell zette de zesde tijd neer, achter Leclerc....lees verder

De spanning richting de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk stijgt: McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri maakten vrijdag al indruk, in de derde vrije training op zaterdag opnieuw. Maar Max Verstappen zit op het vinkentouw, zo blijkt in de laatste sessie. Verstappen maakte in de slotfase een mooie 360-spin op het rechte stuk. De Nederlander krijgt een zware kluif aan het duo Norris-Piastri, op McLaren staat qua snelheid vooralsnog in Oostenrijk geen maat....lees verder

LANDO NORRIS OP POLE
1. Lando Norris
2. Charles Leclerc
3. Oscar Piastri
De startopstelling voor de Grand Prix van Oostenrijk is bekend. Op de Red Bull Ring was de pole position een prooi voor Lando Norris. Achter hem ging de tweede tijd naar Charles Leclerc, terwijl Oscar Piastri de top drie compleet maakte. Verstappen wist zich flink te verbeteren, maar brak zijn ronde in de laatste sector opeens af omdat Gasly namelijk een gele vlag had veroorzaakt bij het ingaan van zijn snelle ronde. Verstappen moet morgen als zevende starten. . ....lees verder

Norris wint na intense strijd met Piastri
Lando Norris heeft de GP van Oostenrijk op zijn naam geschreven na een intense strijd met teamgenoot Oscar Piastri. Charles Leclerc vervolledigde het podium, Max Verstappen moest opgeven nadat hij door Kimi Antonelli werd aangereden.
Bijzonder warme omstandigheden op de Red Bull Ring voor de GP van Oostenrijk. Het publiek was talrijk aanwezig, ook al waren er duidelijk minder fans van Max Verstappen aanwezig dan tijdens andere jaren. Het was niet alleen figuurlijk puffen voor de fans maar ook voor de rijders. Tijdens de formatieronde liep het echter al meteen mis want Carlos Sainz bleef met zijn Williams F1-bolide stil staan op de startgrid. Een afgebroken start maar uiteindelijk raakte Carlos Sainz toch weg van de startgrid. Desondanks zat de race voor Carlos Sainz er toch op want zijn Williams F1-bolide vloog aan het einde van de pitlane in brand.
Wanneer er dan eindelijk gestart kon worden maakten beide McLarens een goede start. Lando Norris bleef aan de leiding, Oscar Piastri op zijn beurt ging voorbij aan Charles Leclerc en schoof zo op naar de tweede plaats. Voor Max Verstappen zat de race er in de derde bocht al op. Verstappen werd getorpedeerd door Kimi Antonelli die zijn Mercedes F1-bolide niet afgeremd kreeg en Verstappen zijn Red Bull in de flank raakte. Voor beide heren zat de race erop. Een serieuze opdoffer niet alleen voor Max Verstappen maar ook voor Red Bull in de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap.
Na een korte safety car-periode kon er opnieuw voluit geracet worden. Bij de herstart bleef Lando Norris makkelijk aan de leiding van de race, voor teamgenoot Oscar Piastri die wel de druk op Lando Norris steeds meer begon op te voeren. Tien ronden ver in de race was het Oscar Piastri die steeds dichter onder de achtervleugel van Lando Norris kwam te rijden. Piastri voerde duidelijk de druk op en probeerde meermaals Norris aan te vallen. Een intense strijd tussen Lando Norris en oscar Piastri waarbij Piastri even voorbije Norris leek te gaan maar de Brit counterde en behield zo de leiding in de race.
Voor Williams draaide de GP van Oostenrijk uit op een dubbele opgave want na Carlos Sainz moest ook Alex Albon opgeven. Het raceweekend in Oostenrijk was er eentje om snel te vergeten voor Williams. Ondertussen waren de McLaren-rijders helemaal vooraan nog steeds stevig aan het strijden voor de leiding in de race. Er was net geen crash tussen Norris en Piastri, voor McLaren het signaal om Lando Norris binnen te roepen voor zijn eerste pitstop. Piastri bleef nog enkele ronden op de baan alvorens zijn pitstop te maken.
Voor Yuki Tsunoda was het tot dusver een frustrerend raceweekend, de Japanner reed tegen Franco Colapinto en kreeg daarvoor een tijdstraf van tien seconden. Gelukkig konden ze allebei verder rijden. Halverwege de race had Lando Norris een voorsprong van zo’n vijf seconden op Oscar Piastri, Piastri naderde echter op zijn nieuwere banden en enkele ronden later was de achterstand nog maar 3,5 seconde.
Met nog zeventien ronden te gaan kwam Lando Norris als raceleider de pits binnen voor zijn laatste pitstop. Oscar Piastri volgde zijn voorbeeld een ronde later. McLaren bleef uiteraard op de plaatsen één en twee maar Piastri naderde na zijn pitstop wel op Norris. Na zijn pitstop moest Piastri voorbij gaan aan Yuki Tsunoda en Franco Colapinto die aan het strijden waren voor positie en even geen oog hadden voor Piastri. De Australiër moest in zijn McLaren door het gras rijden en wist zo nipt een aanrijding met Colapinto te vermijden.
Beide McLarens gingen voluit tijdens het slot van de race. Met nog tien ronden te gaan was Oscar Piastri genaderd tot op minder dan twee seconden van Lando Norris. Kregen we dan toch nog een spannend slot en ultieme strijd voor de overwinning tussen beide McLarens? Lando Norris en Oscar Piastri gingen voluit en allebei moesten ze in die laatste tien ronden heel wat gedubbelde wagens passeren. Norris leek daardoor wat van zijn voorsprong in te boeten maar met nog vijf ronden te gaan had Norris nog een voorsprong van zo’n 1,8 seconde op Piastri.
Uiteindelijk slaagde Lando Norris erin om de GP van Oostenrijk op zijn naam te schrijven, vlak voor Oscar Piastri. De dubbel dus voor McLaren terwijl Charles Leclerc in zijn Ferrari het podium vervolledigde. Lando Norris doet daarmee een goede zaak in het kampioenschap bij de rijders, net als McLaren in het constructeurskampioenschap. Gabriel Bortoleto behaalde zijn eerste wk-punten in de Formule 1.
Voor Red Bull was het een serieuze opdoffer op de eigen Red Bull Ring met een opgave voor Max Verstappen en een laatste plaats voor Yuki Tsunoda. Ferrari was de lachende derde want net als McLaren deden ze een bijzonder goede zaak in de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. Binnen een week is er op het circuit van Silverstone al de GP van Groot-Brittannië.