Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Oostenrijk 2021

 

Formula 1 myWorld Grosser Preis Von Österreich 2021

02 Juli 2021
11:30 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:00 Tweede vrije training
03 Juli 2021
12:00 - 13:00 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
04 Juli 2021
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Oostenrijk
Actieve jaren: 1964, 1970-1987, 1997-2003, 2014-2021
Aantal races: 32

Laatste 5 winnaars:
2019: M. Verstappen - Red Bull
2018: M. Verstappen - Red Bull
2017: V. Bottas - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N.Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Oostenrijk 2021

Race 9: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Oostenrijk werd voor de eerste keer gehouden in 1964 op Zeltweg. Van 1970 tot 1987 werd er gereden op de Österreichring en van 1997 tot 2003 op de hertekende Österreichring die hernoemd werd naar A1 Ring. Vanaf 2014 wordt er na een onderbreking van elf jaar opnieuw een grand prix gereden in Oostenrijk, opnieuw op de A1 Ring die sinds 2011 omgedoopt werd tot de Red Bull Ring. Het circuit telt slechts twee linkerbochten, tegenover zeven afbuigingen naar rechts. Alain Prost is met drie overwinningen recordhouder van deze race.

Deel 2 van het tweeluik op de Red Bull Ring staat op het programma. De negende race van het seizoen is de Grand Prix van Oostenrijk. In deel 1 afgelopen zondag op de Red Bull Ring, was Max Verstappen oppermachtig in de GP van Stiermarken. Lewis Hamilton kon na afloop van deze race niets anders dan toegeven dat het onmogelijk was om Verstappen bij te houden. De kenners in de Formule 1 geven aan dat komend raceweekend niet veel anders zal gaan verlopen. Red Bull, en dan met name Verstappen, is te rap voor Mercedes. En dan rijden ze ook nog met een zachtere reeks Pirelli banden, wat ook in het voordeel kan zijn van het Oostenrijkse team. Uit niets blijkt dat Mercedes het Red Bull lastig kan gaan maken in Oostenrijk. Het geklaag uit het Duitse kamp neemt met de race toe. Nog steeds loopt er een protest over de achtervleugel van de Red Bull bolides. Het geklaag over de ‘weelguns’ en de pitstops in het geheel, die qua snelheid moet worden teruggeschroefd. Met dat laatste gaat de FIA akkoord met als onderbouwing dat het voor de veiligheid is. Een beslissing waar de volgers van de F1 totaal niets van begrijpen. Alle registers worden opengetrokken om het Red Bull zo lastig mogelijk te maken. Excuses worden er gezocht voor het minder presteren van Mercedes of het beter presteren van Red Bull. Van al deze ‘buiten de baan’ lopende zaken, trekt Verstappen zich niets van aan. Onze landgenoot wil Wereldkampioen worden, en daar ligt zijn focus op. Er wordt gesuggereerd dat Mercedes de handdoek in de ring heeft geworpen, maar Verstappen gelooft daar niet in, en verwacht dat Mercedes in de loop van deze jaargang nog sterk terug zal komen. Politiek gezien een mooi statement van Verstappen en Red Bull, maar Mercedes zit in een dip waar ze niet heel gemakkelijk uit zullen komen, misschien dat de hulp van de F1 en de FIA ze daar een handje bij kan helpen. Dit weekend is de verwachting in ieder geval dat Red Bull weer gaat heersen, en ik denk dat ook!

 

2020

Valtteri Bottas reed de eerste incidentrijke race van het seizoen 2020 probleemloos naar de overwinning. Hamilton kwam als tweede over de finish maar door een tijdstraf van vijf seconden viel Hamilton terug naar de vierde plaats. Charles Leclerc behaalde in de veel te trage Ferrari een onverhoopte tweede plaats. Ook bij McLaren was er reden tot juichen, want Lando Norris behaalde zijn allereerste podiumplaats in de Formule 1.

 
Voorbeschouwing GP van Oostenrijk 2021

De race

De meeste teams zien zichzelf een beter weekend gaan rijden op de Red Bull Ring. Voor de GP van Oostenrijk hopen de teams met hun opgedane informatie van de GP van Stiermarken beter uit de verf te komen. Zelfs bij Haas zijn ze optimistisch getemd voor de komende Grand Prix. Mazepin reed een bijna foutloze race en Schumacher kon aanhaken bij de subtop. Het is goed dat Gunther Steiner, de teambaas van Haas optimistisch is, nu nog realistisch worden! AlphaTauri daarentegen ziet wel kansen op meer punten. Pierre Gasly viel vorig weekend vroeg uit de race, terwijl hij er qua snelheid goed voorstond voor aanvang van de race. Voor Gasly en het team valt er wel wat te halen in de GP van Oostenrijk. Ferrari deed het goed in de GP van Stiermarken. Een zevende en achtste plaats in de eindklassering stemt tot tevredenheid bij het Italiaanse team. Met een beetje meer geluk zien zij zichzelf wel wat hoger eindigen komende race. Moeten ze wel eerst zien af te rekenen met Gasly en Norris. Deze beide coureurs zullen zich niet zomaar gewonnen geven, en Ferrari zal er een hele kluif aan hebben om deze twee voor te blijven. Het is leuk om de gevechten in de middenmoot te aanschouwen, maar feit is wel dat Red Bull en Mercedes de hele hap op een ronde of meer reden tijdens de GP van tiermarken. En dus kijken we meer naar de strijd tussen deze twee teams. Is er een kans op een één – tweetje voor Red Bull in Oostenrijk. Jazeker en sterker nog, ik denk ook dat het gaat gebeuren, net zoals zoveel kenners en volgers dat denken. Optimistisch? Realistisch? denkend aan de woorden van Gunther Steiner. We zullen het zien komende zondag,. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Oostenrijk toe

 

 
Verstappen VT1 Oostenrijk

VT1

Max Verstappen heeft de snelste tijd op de klokken gebracht tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk. De WK-leider rondde de Red Bull Ring in een tijd van 1.05.143, waarmee hij bijna drie tienden sneller was dan Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz, die de tweede en derde tijd lieten noteren. Lewis Hamilton bleef steken op de zevende tijd....lees verder

 
Hamilton VT2 Oostenrijk

VT2

Lewis Hamilton heeft VT2 in Oostenrijk als snelste afgesloten. Met een 1.05.423 is de wereldkampioen bijna twee tienden sneller dan teamgenoot Valtteri Bottas. Max Verstappen (+0.217) vervolledigt de top drie in een training waar het verkeer, onder meer in de laatste sector, meermaals een probleem vormde. het laatste kwartier van VT2 werd verstoord door lichte regen....lees verder

 
Verstappen VT3 Oostenrijk

VT3

De derde vrije training zit erop. Max Verstappen blijkt heer en meester op de Red Bull Ring, hij wist Valtteri Bottas op zo’n vijf tienden afstand te rijden en Hamilton wist hij op zes tienden achter zich te houden. Kortom, de Nederlander kan zich op gaan maken voor een sterke kwalificatiesessie. Sergio Perez reed de tweede Red Bull naar de zevende tijd....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Oostenrijk

Kwalificatie

Max Verstappen heeft in de aanwezigheid van duizenden Nederlandse fans de pole-position behaald voor de Grand Prix van Oostenrijk. De WK-leider bracht aan het einde van de kwalificatie een 1.13.720 op de klokken, waarmee hij een verrassend sterke Lando Norris nipt achter liet. Sergio Perez start morgen als derde. Titelrivaal Lewis Hamilton kwam niet verder dan de vierde tijd....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Oostenrijk

 

 
Max Verstappen  winnaar GP van Oostenrijk

Dominante zege voor Verstappen

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Oostenrijk gewonnen en deed dat op comfortabele wijze. In een race die rustig begon wist de Red Bull Racing-coureur al snel een gat te trekken en dat gaf hij niet meer uit handen. Valtteri Bottas wist zijn Mercedes naar de tweede plaats te sturen en Lando Norris ronde het podium af met een knappe derde plaats. Lewis Hamilton eindigde naast het podium op plaats vier.

Verstappen mocht de race van op de polepositie aanvatten en wist bij de start de leiding in de race te behouden terwijl Lando Norris tweede bleef. Wat verderop werd Esteban Ocon in de sandwich genomen en brak zijn ophanging rechts vooraan.

We kregen gedurende enkele ronden een safety car en toen de race werd hervat zagen we Lando Norris en Sergio Perez hevig strijden met elkaar. Norris ging breed en duwde Perez in de grindbak, de jonge Brit zou er twintig ronden later een tijdstraf van vijf seconden voor krijgen. Vooraan in de race was Max Verstappen comfortabel een voorsprong op Norris en Hamilton aan het uitbouwen.

Lando Norris en Lewis Hamilton waren ondertussen stevig aan het vechten voor de tweede plaats, dit op een moment dat Lando Norris nog niet wist dat hij een tijdstraf van vijf seconden zou krijgen voor zijn manoeuvre tegenover Perez. Ook in het middenveld van de race zagen we heel wat mooie gevechten voor positie. Leclerc was opnieuw aan het strijden met Perez. Terwijl we even later Daniel Ricciardo in zijn McLaren een succesvol inhaalmanoeuvre op Sebastian Vettel zagen doen.

In ronde 20 kreeg Norris dan eindelijk te horen dat hij een tijdstraf kreeg, uitgerekend in die ronde verloor hij ook zijn positie aan Lewis Hamilton, dit ondanks rondenlang weerwerk. Hamilton strooide te midden van de race vervolgens met een complimentje richting Lando Norris.

Iets voor halverwege de race kwamen al de toppers in de wedstrijd binnen, Max Verstappen bleef comfortabel aan de leiding in de race en had een zeer mooie race. In het middenveld kregen we ondertussen een bijzonder intense strijd voor de zesde plaats. Charles Leclerc probeerde Sergio Perez in te halen maar de Mexicaan deed wat Lando Norris aan het begin van de race bij hem deed, namelijk Leclerc naast de baan in de grindbak duwen. De stewards besloten om Perez net als Lando Norris een tijdstraf van vijf seconden te geven.

Enkele ronden later was het opnieuw prijs tussen Leclerc en Perez. Deze keer duwde Perez de Monegask in een andere bocht naast de baan. Het resultaat was hetzelfde: opnieuw een tijdstraf van vijf seconden.

Minder goed nieuws was er ondertussen bij Mercedes voor Lewis Hamilton. De Brit zou schade aan zijn wagen opgelopen hebben en uiteindelijk besloot Mercedes om Hamilton toch te laten passeren door Bottas. Amper een ronde later ging het van kwaad naar erger voor Hamilton want ook Lando Norris passeerde hem. Geen goed nieuws voor het kampioenschap want Hamilton verloor daardoor kostbare punten.

Lewis Hamilton kwam kort daarna binnen voor een extra pitstop zonder een plaats te verliezen, iets dat ook Max Verstappen deed. De Nederlander wist er zo voor te zorgen dat hij ook het extra wk-punt voor de snelste ronde kon scoren.

n de slotronden van de race kregen we nog een zeer intense strijd tussen George Russell en Fernando Alonso voor het allerlaatste wk-punt. Russell verweerde zich enorm in de Williams maar uiteindelijk moest hij zich toch gewonnen geven. In de allerlaatste ronde kregen we trouwens nog de nodige portie drama toen Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel tegen elkaar reden en in de grindbak terechtkwamen.

Het was echter Max Verstappen die de race wist te winnen en door het extra punt voor de snelste ronde 26 erg belangrijke wk-punten voor de titelstrijd scoorde. Valtteri Bottas en Lando Norris vervolledigden het podium op de Red Bull Ring. Lewis Hamilton finishte slechts op een povere vierde plaats en ziet zo Verstappen serieus uitlopen in de wk-tussenstand.

01 Max Verstappen Red Bull 71 laps – 1:23:54.543s
02 Valtteri Bottas Mercedes + 17.973s
03 Lando Norris McLaren + 20.019s
04 Lewis Hamilton Mercedes + 46.452s
05 Carlos Sainz Ferrari + 57.144s
06 Sergio Pérez Red Bull + 57.915s
07 Daniel Ricciardo McLaren + 60.395s
08 Charles Leclerc Ferrari + 61.195s
09 Pierre Gasly AlphaTauri + 61.844s
10 Fernando Alonso Alpine + 1 lap
11 George Russell Williams + 1 lap
12 Yuki Tsunoda AlphaTauri + 1 lap
13 Lance Stroll Aston Martin + 1 lap
14 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo + 1 lap
15 Nicholas Latifi Williams + 1 lap
16 Kimi Räikkönen Alfa Romeo + 1 lap
17 Sebastian Vettel Aston Martin + 1 lap
18 Mick Schumacher Haas + 2 laps
19 Nikita Mazepin Haas + 2 laps
20 Esteban Ocon Alpine DNF

Met dank aan F1journaal.be