Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Oostenrijk 2019

 
GP van Oostenrijk

2019 FORMULA 1 GROSSER PREIS VON ÖSTERREICH

28 jun 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
29 jun 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
30 jun 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Oostenrijk
Actieve jaren: 1964, 1970-1987, 1997-2003, 2014-2018
Aantal races: 31

Laatste 5 winnaars:

2018: M. Verstappen - Red Bull
2017: V. Bottas - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N.Rosberg - Mercedes
2014: N.Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Oostenrijk 2019

Race 9: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Oostenrijk werd voor de eerste keer gehouden in 1964 op Zeltweg. Van 1970 tot 1987 werd er gereden op de Österreichring en van 1997 tot 2003 op de hertekende Österreichring die hernoemd werd naar A1 Ring. Vanaf 2014 wordt er na een onderbreking van elf jaar opnieuw een grand prix gereden in Oostenrijk, opnieuw op de A1 Ring die sinds 2011 omgedoopt werd tot de Red Bull Ring. Alain Prost is met drie overwinningen recordhouder van de race. De baan, die gedrapeerd ligt over het Oostenrijkse reliëf, is 4.326 lang. Dat betekent dat er niet minder dan 71 ronden gereden moeten worden. Het circuit telt slechts twee linkerbochten, tegenover zeven afbuigingen naar rechts.

Een week na de door Lewis Hamilton gewonnen Grand Prix van Frankrijk staat race negen op het programma. De Grand Prix van Oostenrijk die voor de 31ste keer wordt gehouden, en voor de 7de maal op de Red Bull Ring. Dit jaar zal de Red Bull Ring nog meer Oranje gekleurd zijn omdat er een derde Max Verstappen tribune is neergezet. Of Verstappen hierdoor, net als vorig jaar, de winst kan pakken is relatief klein te noemen. Maar ja, zeiden we dat vorig jaar ook niet in onze voorbeschouwing! Realiteit is wel dat Mercedes al de acht races tot nu toe heeft gewonnen, waarvan Hamilton er zes. Steeds meer hoor je geluiden dat het seizoen 2019 nu al saai is te noemen, en er zit wel een kern van waarheid in. De overmacht van Mercedes is groot, en dat kan de concurrentie zichzelf ook wel aanrekenen. Men heeft namelijk geen antwoord op de suprematie van het Duitse automerk. Zowel Ferrari als Red Bull kunnen niet aanhaken en strijden om een podiumplaats, vaak achter de beide Mercedes coureurs. Of dat in Oostenrijk ook weer het geval is afwachten, misschien heeft één van de concurrenten van Mercedes het ‘ei van Columbus’ gevonden.

 
Verstappen Oostenrijk 2018

Vorig jaar
De race werd in 2018 gewonnen door Max Verstappen, die zijn eerste zege van het seizoen behaalde. Kimi Raikkonen eindigde als tweede, met Sebastian Vettel op de derde plaats. Zij maakten allen handig gebruik van een virtual safetycar-situatie, die werd veroorzaakt door het stilvallen van Valtteri Bottas door problemen met zijn versnellingsbak, om zo hun verplichte pitstop te maken, terwijl raceleider Lewis Hamilton dit niet deed. Hamilton viel later zelf ook uit vanwege problemen met zijn benzinedruk. Daniel Ricciardo lag lange tijd op een tweede plaats, maar viel ook uit vanwege een versnellingsbakprobleem. Romain Grosjean en Kevin Magnussen werden vierde en vijfde en behaalden zo het beste resultaat uit de geschiedenis van het team Haas. Esteban Ocon en Sergio Pérez werden zesde en zevende. Fernando Alonso werd achtste na uit de pitstraat te zijn gestart. De Sauber coureurs Charles Leclerc en Marcus Ericsson sloten de top 10 af.

 
Voorbeschouwing GP van Oostenrijk 2019

De race
Wanneer de camera zwenkt langs al dat Oranje, zullen er ook Oostenrijkers te zien zijn. Misschien wel met een foto of een spandoek refererend naar een heel bekende Oostenrijkse F1 coureur. We hebben het natuurlijk over de ruim een maand geleden overleden Niki Lauda. De 3-voudig wereldkampioen Formule 1 was als laatste werkzaam bij Mercedes, en zeer geliefd bij heel veel mensen. Voor Pierre Gasly moet de druk om te presteren bij Red Bull wel enorm hoog zijn. Ondanks de geruststellende woorden van Helmut Marco, weet Gasly dat de komende vier races wel eens van groot belang kunnen zijn. Als hij faalt kan het zo maar zijn dat Max Verstappen in België een nieuwe – Russische - teamgenoot heeft. McLaren is na Frankrijk de best of the rest bij de teams. Sainz en Norris doen het prima, en hebben een goede bolide onder de kont. McLaren en Renault zullen met elkaar de strijd aangaan om de overige punten in Spielberg. De beide teams hebben wat afstand genomen op de achtervolgers, incluis Williams F1. Het zal best wel leuk zijn als Antonio Giovinazzi in Oostenrijk zijn eerste WK punten kan pakken met de Alfa Romeo. Laten we hopen dat de Grand Prix van Oostenrijk meer spektakel te bieden heeft, dan de laatste race in Franrijk. De race start komende zondag om 15.10 uur Nederlandse tijd. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Oostenrijk toe.

 

 
Hamilton VT1 Oostenrijk

VT1

Lewis Hamilton heeft vrijdagochtend de eerste vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. Hamilton was uiteindelijk +0.144s sneller dan Sebastian Vettel, die zijn Ferrari daarmee tussen de beide Mercedessen wist te zetten. Charles Leclerc stuurde de tweede Ferrari naar een vierde tijd. Daarachter volgden de beide Red Bulls op hun thuiscircuit op de plekken vijf en zes.....lees verder

 
Leclerc VT2 Oostenrijk

VT2

Charles Leclerc heeft de snelste tijd neergezet tijdens een incidentrijke tweede oefensessie voor de Grand Prix van Oostenrijk. Zowel Max Verstappen als Valtteri Bottas maakte een zware crash mee op de Red Bull Ring, terwijl Sebastian Vettel nog maar net voor de bandenstapels tot stilstand kwam na een flinke schuiver. Bottas eindigde nog als tweede dankzij een 1.05.417 op de medium band. Pierre Gasly was met een 1.05.487 goed voor de derde tijd en enkele honderdsten sneller dan Lewis Hamilton....lees verder

 
Leclerc VT3 Oostenrijk

VT3

Charles Leclerc heeft de derde vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. De Ferrari-coureur wist zaterdag tijdens de laatste oefensessie op de Red Bull Ring de beide Mercedessen van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas nipt voor te blijven Max Verstappen eindigt de sessie als vijfde axhter de nummer vier Sebastian Vettel. Pierre Gasly kon lang niet in actie komen. De Fransman keerde na een ronde terug in de pits met een gebrek aan vermogen. Pas in de slotfase kwam hij nog even op het circuit en noteerde de zevende tijd.....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Oostenrijk

Kwalificatie

Charles Leclerc heeft de pole position weten te pakken voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Monegask was vrijwel de gehele kwalificatie de snelste coureur en wist ruim 2.5 tienden voor Hamilton te blijven die als tweede start. Max Verstappen reed naar de derde tijd en start morgen op de tweede startrij met Bottas naast hem. Vettel eindigde als tiende want hij kon geen tijd zetten door een probleem met de luchtdruk van de motor....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Oostenrijk

 

 
Verstappen winnaar GP van Oostenrijk

Sensationele zege verstappen

Max Verstappen is na een titanengevecht met Charles Leclerc als eerste over de finish gereden tijdens de GP van Oostenrijk. Grote vraag is echter of de Nederlander zijn overwinning mag behouden.

Charles Leclerc startte goed van op de pole, iets wat niet gezegd kon worden van Max Verstappen. De Nederlander kende een dramatisch slechte start en viel van de tweede naar de zevende plaats terug. Een erg goede start maakten Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel. Raikkonen schoof op naar de vierde plaats terwijl Vettel van de negende naar de zesde plaats ging.

Ook Lando Norris maakte een goede start. De jonge Brit reed even in derde positie en ging de strijd aan met Lewis Hamilton. Tegen de vierde ronde viel Norris echter terug naar de zesde plaats. Zeven ronden ver in de race reed Sebastian Vettel al in vierde positie. De Duitser was bezig aan een erg sterke inhaalrace. 

In ronde 12 was Kevin Magnussen de eerste rijder die binnenkwam voor een nieuw setje banden. Minder goed nieuws was er ook want de Deen kreeg een drive through-penalty omdat zijn wagen uit positie was bij de start van de race. Vooraan kregen beide Ferrari’s na een zeventiental ronden te horen dat ze mochten pushen. De zachte band hield het dus goed uit en het was tijd om voluit te gaan. Leclerc bouwde een kloofje uit tegenover Bottas terwijl Vettel naderde op Hamilton.

In ronde 22 kwam Bottas als eerste van de toppers binnen. Vettel kwam ook meteen binnen maar de banden bij Ferrari lagen niet klaar waardoor Vettel drie seconden extra verloor. Een fout van Ferrari of kwam Vettel onverwacht binnen? Een ronde later kwam ook raceleider Charles Leclerc binnen, daarbij verliep de pitstop wel probleemloos. Hamilton bleef vooraan gewoon buiten en nam de leiding in de race, voor Max Verstappen die tweede reed.

Hamilton deed ondertussen zijn beklag over over een gebrek aan neerwaartse druk. Doordat Hamilton te vaak erg breed over de kerbstones was gegaan was zijn voorvleugel beschadigd. In ronde 31 kwam Hamilton vervolgens binnen en werd zijn voorvleugel gewisseld, iets dat de Brit tijdens zijn pitstop zo’n zeven à acht seconden extra koste. Hamilton viel terug naar de vijfde plaats. Verstappen viel na zijn pitstop terug naar de vierde plaats.

Vooraan reed Leclerc ondertussen opnieuw aan de leiding, voor Bottas en Vettel met telkens een kloofje van zo’n vier seconden. Wat verderop in het rijdersveld zagen we een mooi gevecht ontstaan om de zevende plaats. Daniel Ricciardo, Lando Norris en Pierre Gasly reden op een handvol tienden van elkaar. In ronde 43 kwam Carlos Sainz eindelijk binnen. De Spanjaard begon de race van op de negentiende plaats en was opgeklommen naar plaats zes na zijn pitstop kwam Sainz als veertiende opnieuw op de baan en kon hij proberen om op een nieuw setje banden zo veel mogelijk naar voor te geraken.

Verstappen raakte ondertussen onder stoom en zette de ene na de andere snelste ronde neer. De Nederlander dichtte zo de kloof met Sebastian Vettel. We kregen een mooi gevecht tussen Verstappen en Vettel te zien. De Duitser slaagde er enkele keren in om een aanval van Verstappen af te slaan maar in ronde 51 geraakt Verstappen voorbij Vettel.

Bij Ferrari reageerde men door Vettel binnen te roepen en een nieuw setjes zachte banden te geven. Vettel viel terug naar de vijfde plaats, op acht seconden van Hamilton. Vettel was op zijn nieuw setje echter een heel stuk sneller.

Leclerc had ondertussen een voorsprong van iets meer dan vier seconden op Bottas, die op zich dan weer onder druk kwam te staan van Verstappen. In ronde 56 waren er onheilspellende berichten. Verstappen sprak over een wegvallen van vermogen maar daar viel weinig van te merken. Verstappen haalde even laten immers Valtteri Bottas in en ging zo naar de tweede plaats. De talrijke Nederlandse fans gingen uit hun dak.

Max Verstappen kreeg vervolgens vol vermogen van het team om te jagen op Charles Leclerc. Tegelijkertijd probeerde Vettel nog steeds de kloof met Lewis Hamilton te dichten. Met nog tien ronden te gaan bedroeg het verschil tussen beide rijders 2,8 seconde. Met nog vijf ronden te gaan liep de spanning op. Verstappen naderde tot op minder dan een seconde van Charles Leclerc. We kregen een titanenstrijd tussen Leclerc en Verstappen te zien.

In de derde bocht probeerde Verstappen opnieuw voorbij Leclerc te gaan. Er was contact tussen beide rijders en Verstappen geraakte voorbij Leclerc. Maar wat gaan de stewards doen? Leclerc schreeuwde het uit dat hij van de baan werd gereden, ook Verstappen deed zijn zegje. Even later ging ook Vettel voorbij aan Hamilton om zo naar de vierde plaats te gaan. De Duitser strandde aan de finish op minder dan een seconde van Bottas en het podium. Hamilton finishte als vijfde.

De Nederlanders en Red Bull begonnen een stevig feestje maar meteen na het vallen van de vlag volgde de mededeling dat de stewards een onderzoek zouden doen naar de aanrijding tussen Leclerc en Verstappen. De Nederlander was dus nog niet zeker van de overwinning. Na ruim 3 uur kwam dan eindelijk het verdict van de jury dat Verstappen officieel winnaar is geworden van de Oostenrijkse GP. Ferrari heeft zich bij dit besluit neergelegd.

Met dank aan F1journaal.be