Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Oostenrijk 2020

 

Formula 1 myWorld Grosser Preis Von Österreich 2020

03 Juli 2020
11:00 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:30 Tweede vrije training
04 Juli 2020
12:00 - 13:00 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
05 Juli 2020
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Oostenrijk
Actieve jaren: 1964, 1970-1987, 1997-2003, 2014-2020
Aantal races: 32

Laatste 5 winnaars:
2019: M. Verstappen - Red Bull
2018: M. Verstappen - Red Bull
2017: V. Bottas - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N.Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Oostenrijk 2020

Race 1: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Oostenrijk werd voor de eerste keer gehouden in 1964 op Zeltweg. Van 1970 tot 1987 werd er gereden op de Österreichring en van 1997 tot 2003 op de hertekende Österreichring die hernoemd werd naar A1 Ring. Vanaf 2014 wordt er na een onderbreking van elf jaar opnieuw een grand prix gereden in Oostenrijk, opnieuw op de A1 Ring die sinds 2011 omgedoopt werd tot de Red Bull Ring. Het circuit telt slechts twee linkerbochten, tegenover zeven afbuigingen naar rechts. Alain Prost is met drie overwinningen recordhouder van de race.

De Red Bull ring ligt bij het plaatsje Spielberg. Het dorp en zijn omgeving ligt in de regio/deelstaat Steiermark, het immense groene hart van Oostenrijk. Een prachtig gebied waar je heerlijk kan vertoeven tussen de bergen. Eens per jaar wordt de rust in deze rustieke omgeving verstoord door een circus dat Formule 1 heet. De Red Bull Ring is dan gastheer voor de Grand Prix van Oostenrijk. Dit jaar organiseert de Formule 1 zelfs twee weekeinden achter elkaar een Grand Prix op dit circuit. De reden is bekend, het Corona virus heeft de wereld behoorlijk op zijn kop gezet. De Formule 1 heeft daarom besloten om de kalender 2020 opnieuw op te maken. En wel op zo’n manier dat de gezondheid van coureurs en medewerkers van de teams, redelijk gewaarborgd blijft tijdens de komende races. Veel testen, geen publiek en een beperk aantal gasten en journalisten tijdens de races, om zo besmettingen van het virus tegen te gaan. En met hier en daar aangepaste regels gaat de Formule 1 in 2020 van start in Oostenrijk, en dat is voor ons F1 fans even wennen maar goed nieuws. 

 

Vorig jaar
Max Verstappen is na een titanengevecht met Charles Leclerc als eerste over de finish gereden tijdens de GP van Oostenrijk. Meteen na het vallen van de vlag volgde de mededeling dat de stewards een onderzoek zouden doen naar de aanrijding tussen Leclerc en Verstappen. Na ruim 3 uur kwam dan eindelijk het verdict van de jury dat Verstappen officieel winnaar was geworden van de Oostenrijkse GP....Lees verder

 
Voorbeschouwing GP van Oostenrijk

De race
Max Verstappen won de afgelopen 2 edities van de GP van Oostenrijk. Of Verstappen voor de derde keer op rij zal gaan zegevieren is natuurlijk koffiedik kijken. Maar dat is vanzelfsprekend voor de gehele race het geval. De testdagen in februari van dit jaar is geen graadmeter en maanden niet racen zal voor menig coureur wel enig invloed hebben gehad op vooral het mentale vlak. De kenners rekenen erop dat de meeste coureurs na de vrije trainingen wel weer snel in de racestand staan, en datzelfde geldt voor de teams. Dus gaan we er maar vanuit dat de strijd om de podiumplaatsen op de Red Bull Ring zal gaan tussen Mercedes, Red Bull en Ferrari. Hamilton, Bottas, Verstappen en Leclerc zijn de genoemde namen voor een zege. Opvallend is wel dat Vettel en Albon weinig voorkomen op de favorietenlijstjes. Voor de overige teams zal moeten blijken wat de impact is geweest van het Virus, en dan bedoel ik meer op gebied van financiën en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden om de auto beter te maken dan vorig jaar. Natuurlijk stonden de teams half Maart klaar voor de start in Australië, maar aan de auto’s is er daarna weinig gesleuteld. Voor de GP van Oostenrijk hier een daar een upgrade, maar daar zal het wel even bij blijven. En of er tijd en geld genoeg is om tijdens het drukke komende seizoen veel te kunnen verbeteren, valt te bezien. En dus zal tijdens de eerste race in Oostenrijk elk punt wat een team behaald, voelen als een kleine zege waar men op kan verder borduren. COVID-19 zorgde ervoor dat het gewone leven er heel anders ging uitzien. In Europa lijkt het erop dat het virus onder controle is en daardoor weer veel sporten kunnen opstarten. De Formule 1 heeft een kalender opgemaakt met tot nu toe alleen Europese races, zonder publiek en veel controles op de gezondheid. Hoe het seizoen zal gaan verlopen is dus deels afhankelijk van wat het virus nog voor ons in petto heeft. Laten we hopen dat we nog kunnen genieten van een uitgebreide racekalender in 2020. Hoe dan ook, bijna vier maanden later dan gepland schiet het Formule 1 circus alsnog in gang. ‘We’ gaan starten. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Oostenrijk toe.

 

 
Hamilton VT1 Oostenrijk

VT1

Lewis Hamilton heeft de allereerste vrije training van het Formule 1-seizoen van 2020 als snelste afgesloten. De Brit eindigde de eerste oefensessie op de Red Bull Ring samen met Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas bovenaan, gevolgd door de Red Bull van Max Verstappen op de derde plek. Ferrari lijkt vooralsnog verstoppertje te spelen want Charles Leclerc was als beste van de beide Ferrari’s pas terug te vinden op de tiende plaats.....lees verder

 
Hamilton VT2 Oostenrijk

VT2

Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft de eerste dag van het Formule 1-seizoen 2020 als snelste afgesloten. De Mercedes-coureur kwam tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk tot een 1.04.304, waarmee hij teamgenoot Valtteri Bottas zo'n twee tienden achter zich liet. Sergio Perez eindigde als derde. Max Verstappen moest genoegen nemen met de achtste tijd. Met een 1.05.215 was de Nederlander negen tienden verwijderd van de snelste tijd van Hamilton....lees verder

 
Hamilton VT3 Oostenrijk

VT3

Lewis Hamilton heeft zaterdagmiddag de snelste tijd neergezet tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk. De zesvoudig wereldkampioen bleef daarmee iedereen voor, in een tijd van 1:04.130. Valtteri Bottas eindigde als tweede. Max Verstappen klokte de derde tijd, op 0.283 seconden van Hamilton. De sessie lag een aantal minuten stil vanwege een flinke klapper van Nicholas Latifi, in zijn Williams....lees verder

 

 
Kwalificatie Oostenrijk

Kwalificatie

Valtteri Bottas heeft de allereerste poleposition van dit seizoen op zijn naam geschreven. Hij was slechts 0.012 seconden sneller dan teamgenoot Lewis Hamilton. Max Verstappen volgde op ruim een halve seconde op de derde plaats. Het opvallendste moment kwam tijdens Q2: Sebastian Vettel bleef steken op de elfde plaats, terwijl Charles Leclerc maar nipt door ging naar Q3....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Oostenrijk

 

 
Bottas winnaar GP van Oostenrijk

Bottas wint race vol uitvallers

Valtteri Bottas heeft een incidentrijke GP van Oostenrijk gewonnen. Max Verstappen moest door technische problemen opgeven terwijl Lewis Hamilton na een tijdstraf vierde werd.

Vlak voor aanvang van de race kreeg Lewis Hamilton nog een gridpenalty van drie plaatsen waardoor de Brit niet van op de eerste startrij maar wel van op de vijfde plaats aan de race moest beginnen. Polesitter Valtteri Bottas kende in de tweede Mercedes een goede start en wist meteen een kloofje uit te bouwen tegenover Max Verstappen. Hamilton kende een degelijke start, bleef uit de problemen, maar bleef ook op de vijfde positie. Geleidelijk aan probeerde Hamilton posities goed te maken, al snel geraakte hij voorbij Lando Norris maar nadien beet hij zijn standen stuk op Alex Albon in de Red Bull. In de negende ronde slaagde hij er echter wel in om de teamgenoot van Max Verstappen te passeren.

In ronde 11 kregen we echter drama voor Max Verstappen. De Nederlander reed plots zeer traag over de Red Bull Ring. Verstappen geraakte nog wel tot in de pits maar daar zat er niets anders op dan op te geven. Een nulscore voor Verstappen dus en dat kan tijdens een verkort F1-seizoen dramatisch zijn voor de titelkansen van Verstappen. Lewis Hamilton profiteerde optimaal want door de problemen van Verstappen schoof hij op naar de tweede positie in de race, op meer dan zeven seconden van Valtteri Bottas die comfortabel aan de leiding reed. 

Verschillende teams en motorleveranciers introduceerden in de aanloop naar de GP van Oostenrijk nog updates maar cruciaal dit seizoen wordt de betrouwbaarheid. Dat zagen we ook opnieuw in ronde 18 want toen moest Daniel Ricciardo in zijn Renault opgeven met technische problemen. Ronde 21 was Lance Stroll met zijn door een Mercedes-motor aangedreven Racing Point F1-bolide het volgende slachtoffer van technische problemen. Bij Mercedes werden beide rijders alvast gewaarschuwd. 

De safety car kwam in ronde 26 op de baan omdat Kevin Magnussen van de baan schoof. Voor Mercedes het signaal om een dubbele pitstop uit te voeren bij Valtteri Bottas en Lewis Hamilton. We kregen een drukte van jewelste in de pits. Aan het einde van ronde 30 ging de safety car van de baan maar door die safety car verloor Bottas wel zijn voorsprong van 6 à 7 seconden op teamgenoot Lewis Hamilton. Bottas bleef bij de herstart comfortabel maar wat verderop was er drama voor Sebastian Vettel en Ferrari. De Duitser verremde zich, raakte Sainz en spinde, waardoor hij helemaal naar achteren terugviel.

Met nog zo’n 25 ronden te gaan kregen we een titanengevecht tussen beide Mercedes-rijders voor de overwinning. Met een ruime voorsprong van tien seconden op de rest gingen Bottas en Hamilton ondanks ‘sensorproblemen’ voluit. Plots kregen Bottas en Hamilton over de boordradio echter te horen dat de problemen kritisch waren en dat ze absoluut de kerbstones moesten vermijden om de problemen niet te verergeren. 

In ronde 51 moest ook George Russell zijn F1-bolide met technische problemen aan de kant zetten, kort nadat ook Grosjean moest opgeven. We kregen opnieuw de safety car op de baan. Bottas en Hamilton bleven buiten terwijl heel wat andere rijders wel een pitstop maakten. Bij de herstart bleef Bottas comfortabel voor Hamilton maar we kregen al meteen opnieuw een safety car. Kimi Raikkonen verloor immers plots zijn rechter voorband. De Fin kwam op drie banden stil te staan op het rechte stuk terwijl zijn wiel zonder hem rechtdoor ging in de laatste bocht.

We kregen de zoveelste herstart met Bottas voor Hamilton en Alex Albon. Albon had als enige van de drie echter een tweede pitstop uitgevoerd met een nieuw setje banden. Albon kon zo nog een bedreiging gaan vormen voor beide Mercedes-rijders. Op zijn nieuwere banden zette Alex Albon meteen de aanval in op Lewis Hamilton. Hamilton maakte zich breed en er kwam contact tussen beide rijders. Albon spinde en viel terug naar de laatste plaats terwijl Hamilton door kon gaan in tweede positie. Vooraan zagen we Charles Leclerc in zijn Ferrari posities goedmaken en opklimmen naar de derde plaats. Lewis Hamilton kreeg ondertussen een tijdstraf van vijf seconden voor zijn aanrijding met Alex Albon.

Bottas reed in het slot van de race probleemloos naar de overwinning. Hamilton kwam als tweede over de finish maar door zijn tijdstraf van vijf seconden viel Hamilton terug naar de vierde plaats. Charles Leclerc behaalde in de veel te trage Ferrari een onverhoopte tweede plaats. Ook bij McLaren was er reden tot vieren want Lando Norris behaalde zijn allereerste podiumplaats in de Formule 1. 

01. V. Bottas Mercedes
02. C. Leclerc Ferrari +2.700
03. L. Norris McLaren +5.491
04. L. Hamilton Mercedes +5.689
05. C. Sainz Jr. McLaren +8.903
06. S. Pérez Racing Point +15.092
07. P. Gasly AlphaTauri +16.682
08. E. Ocon Renault +17.456
09. A. Giovinazzi Alfa Romeo +21.146
10. S. Vettel Ferrari +24.545
11. N. Latifi Williams +31.650
Opgaves:
12. D. Kvyat AlphaTauri
13. A. Albon Red Bull
14. K. Räikkönen Alfa Romeo
15. G. Russell Williams
16. R. Grosjean Haas
17. K. Magnussen Haas
18. L. Stroll Racing Point
19. D. Ricciardo Renault
20. M. Verstappen Red Bull

Met dank aan F1journaal.be