Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Azerbeidzjan 2021

 

Formula 1 SOCAR Azerbaijan Grand Prix 2021

04 Jun 2021
10:30 - 11:30 Eerste vrije training
14:00 - 15:00 Tweede vrije training
05 Jun 2021
11:00 - 12:00 Derde vrije training
14:00 - 15:00 Kwalificatie
06 Jun 2021
14:00 Race

 

Race: Grand Prix van Azerbeidzjan
Actieve jaren: 2016 - 2019, 2021
Aantal races: 4

Laatste '4' winnaars:
2019: Vallteri Bottas - Mercedes
2018: Lweis Hamilton - Mercedes
2017: Daniel Ricciardo - Red Bull
2016: Nico Rosberg - Mercedes (GP van Europa)

 

 
Voorbeschouwing GP van Azerbeidzjan 2021

Race 6: Voorbeschouwing

De eerste race in het land aan de Kaspische Zee werd de GP van Europa genoemd, maar tegenwoordig heet het de GP van Azerbeidzjan. Het stratencircuit in hoofdstad Bakoe is een wagenbreker. Op de krappe straatjes in de Azerbeidzjaanse hoofdstad is mogelijk nog minder ruimte voor een fout, dan in de straten van Monaco het geval is. Listige, haakse bochten worden opgevolgd door stukken waar de rijders hoge snelheden halen. Het laatste gedeelte is vrijwel compleet volgas, ondanks dat er toch nog wel een aantal keren aan het stuur moet worden gedraaid.

Met WK leider Max Verstappen en Red Bull aan de leiding bij de constructeurs staat de volgende Formule 1 race op het programma.

Nog nooit in de geschiedenis is deze openingszin in een voorbeschouwing gebruikt in de Formule 1. En laten we hopen dat deze opening nog vele malen mag worden herhaald de komende jaren. Race 6 wordt verreden in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. De strijd gaat verder tussen de rivalen Lewis Hamilton en Max Verstappen, zowel op als buiten de baan. Na vijf races kan je voorzichtig concluderen dat Mercedes het beste overweg kan met de hardere bandencompounds, in Baku rijd men echter op de zachtste. Voordeeltje voor Max Verstappen? Buiten de baan is Mercedes teambaas Toto Wolff op oorlogspad, maar daar later wat meer over. Het hoort allemaal bij de Formule 1 en in dit geval geeft het aan dat Mercedes zich niet echt comfortabel voelt met de huidige stand van zaken. En er is na Monaco nog een duidelijk verschil met de voorgaande jaren. Max Verstappen is nu de prooi en Lewis Hamilton de jager. Hoe gaan beide coureurs en teams hiermee om. Hamilton heeft dit al eerder meegemaakt, denk bijvoorbeeld maar aan de jaren 2017/2018 van Ferrari. Voor Verstappen is dit nieuw, maar is niet de persoon ernaar om hier echt zenuwachtig van te worden. Nog maar even het overbekende cliché erin gooien, het seizoen is nog lang. Toch zal Azerbeidzjan wel eens een hele belangrijke graadmeter gaan worden in de strijd tussen beide kemphanen. En ook niet onbelangrijk, wat kunnen Sergio Perez en Valtteri Bottas nog gaan betekenen voor hun ‘kopmannen’. Komende Zondag zullen de miljoenen volgers weer vol verwachting gaan kijken naar de clash tussen Red Bull en Mercedes, en ik ben er zeker eentje van!

 

2019

De race werd gewonnen door Valtteri Bottas, die zijn tweede overwinning van het seizoen behaalde door teamgenoot Lewis Hamilton te verslaan. Sebastian Vettel eindigde op de derde plaats, terwijl Max Verstappen vierde werd. Charles Leclerc werd vijfde na een late pitstop, die hij maakte zodat hij de snelste raceronde neer kon zetten. Sergio Pérez werd zevende, voor de McLaren-coureurs Carlos Sainz jr. en Lando Norris. De top 10 werd voltooid door Racing Point-coureur Lance Stroll en Kimi Räikkönen, die met een start uit de pitstraat tiende werd....lees verder

 
Voorbeschouwing GP van Azerbeidzjan 2021

De race

In de afgelopen 3 edities in Baku hebben de volgende coureurs op het podium gestaan. De namen: Hamilton (2x) , Bottas (2x), Ricciardo, Stroll, Raikkonen, Perez, Vettel. In de eerste race, toen nog onder de naam GP van Europa, waren Rosberg, Vettel en Perez te bewonderen op het podium. Het geeft aan dat een podium voorspellen in de GP van Azerbeidzjan niet zo maar een uitgemaakte zaak is. En zeker niet in het jaar 2021, waar de kanshebbers op een podium nog groter is dan voorgaande jaren in de straten van Baku. Natuurlijk kijken we naar Red Bull en Mercedes die de grote favorieten zijn voor de zege, maar er zijn meerder teams die zo maar kunnen verassen. Baku is een circuit waar je als coureur van houd of dat je haat. Volgens de kenners is er geen middenweg. Het ene moment voelt een coureur alsof hij zich bevind op een kilometers lange snelweg en plots bevind hij zich dan in de dorpsstraatjes van Baku. Voor hen en de techneuten van de teams een moeilijke opgave om de juiste instellingen te vinden voor de F1 bolide. Ga je voor snelheid of de ideale wegligging in de smalle en scherp draaiende bochten. De meesten zullen voor de snelheid gaan, want op het 2.2 kilometer lange rechte stuk kan je met DRS je voorganger makkelijker inhalen dan in het bochtige gedeelte. En intussen vind er achter de schermen een wedstrijd modderworstelen plaats tussen de teams van Mercedes en Red Bull over de flexibele achtervleugel van Red Bull en hetzelfde geschil over de voorvleugel van Mercedes. Beide teams geven aan dat hun tegenstander meer snelheid genereert op illegale wijze. De FIA heeft aangegeven hierna te gaan kijken na de race in Baku, en dus rijden de twee topteams gewoon met dezelfde auto’s in Baku. Hamilton en Verstappen zullen zich in ieder geval gaan concentreren op deze race in het F1 kampioenschap, en wij dus ook. Zal Max Verstappen gaan uitlopen in de stand of zal Lewis Hamilton zich gaan revancheren na zijn mindere optreden in Monaco? Voor beide geldt in ieder geval dat er meer kapers op de kust zijn, denk aan McLaren en Ferrari. Komende Zondag gaat de race van start om 14.00 uur Nederlandse tijd. Wetende dat Max Verstappen nog nooit op het podium heeft gestaan in Baku, zullen de emoties ongetwijfeld weer hoog oplopen bij de Nederlandse F1 fans in de huiskamers. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Azerbeidzjan toe.

 

 
Verstappen VT1 Azerbeidzjan

VT1

Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Azerbeidzjan in Bakoe. Charles Leclerc zet de Ferrari op de tweede snelste tijd. Carlos Sainz noteert de derde snelste tijd. Mercedes heeft de gang er vrijdagochtend nog niet in zitten. De top-tien wordt compleet gemaakt door Perez, Ricciardo, Gasly, Hamilton, Norris, Alonso en Bottas....lees verder 

 
Perez VT2 Azerbeidzjan

VT2

Sergio Pérez heeft op vrijdag in de tweede vrije training de snelste tijd gereden. Zijn 1.42.115 was 0.101 seconde sneller dan de tijd van zijn teamgenoot Max Verstappen. De Ferrari’s deden ook goede zaken met Carlos Sainz en Charles Leclerc op P3 en P4. Mercedes heeft nog flink wat werk voor de boeg voor de kwalificatie van morgen. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas finishten buiten de top tien....lees verder

 
Gasly VT3 Azerbeidzjan

VT3

Pierre Gasly heeft VT3 in Azerbeidzjan als snelste afgesloten. Met een 1:42.251 was de AlphaTauri-coureur op de straten van Bakoe sneller dan Sergio Pérez (+0.344) en Lewis Hamilton (+0.446). Voor Max Verstappen duurde de sessie maar 25 minuten, hij parkeerde zijn RB16B in de muur. De Nederlander was te gretig in bocht 15, blokkeerde zijn linker voorwiel en belande in de muur. De Red Bull-monteurs mogen aan de slag....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Azerbeidzjan

Kwalificatie

Charles Leclerc heeft zaterdag pole position veroverd voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Ferrari-coureur profiteerde van een rode vlag in de slotfase van de kwalificatie, waarna niemand zijn tijd kon verbeteren. Max Verstappen klokte de derde tijd en start achter de als tweede geklasseerde Lewis Hamilton....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Azerbeidzjan

 

 
Perez winnaar GP van Azerbeidzjan

Perez wint memorabele race

Sergio Perez heeft de GP van Azerbeidzjan gewonnen. Max Verstappen leek lange tijd comfortabel op weg naar de overwinning maar in een knettergek slot crashte Max Verstappen en viel ook Lewis Hamilton uit de punten. Sebastian Vettel finishte na een geweldige race op het podium, samen met Pierre Gasly.

Van op de polepositie maakte Charles Leclerc een goede start en wist de Monegask voor Hamilton en Verstappen aan de leiding te blijven van de race. Enkele ronden ver in de race slaagde Hamilton erin om gebruik te maken van de slipstream Leclerc te passeren. Ook Max Verstappen was duidelijk sneller en de Nederlander volgde even later het voorbeeld van Hamilton om Leclerc op het rechte stuk te passeren.

Ondertussen moest Esteban Ocon opgeven maar vooraan was het vooral uitkijken naar de strijd tussen Hamilton, Verstappen, Leclerc en Perez. Ook de Mexicaan slaagde erin om Leclerc te passeren en zo aansluiting te maken bij Hamilton en Verstappen.

Voor Leclerc was dat het sein om zijn pitstop te maken, iets dat ook teamgenoot Carlos Sainz even later deed. Op zijn setje harde banden verremde de Spanjaard zich even later en dat kostte Sainz heel wat plaatsen en een goed eindresultaat. Ook Lewis Hamilton maakte even later zijn pitstop maar de pitstop duurde 4,6 seconde, duidelijk geen perfecte pitstop opnieuw bij Mercedes.

Hamilton betaalde die trage pitstop cash want niet alleen Verstappen greep de leiding in de race, ook Sergio Perez bleef na zijn pitstop voor Lewis Hamilton, het ideale scenario dus voor Red Bull. Mooi voor de statistieken was dat Sebastian in ronde 17 aan de leiding kwam van de race. Uiteraard doordat de Duitser nog geen pitstop had gemaakt maar Vettel was wel bezig aan een zeer sterke race.

Nadat Vettel zijn pitstop had afgewerkt zagen we Verstappen en Perez vooraan de leiding in de race nemen, voor Lewis Hamilton die maar moeilijk druk kon zetten op Perez. De Mexicaan speelde perfect zijn rol van tweede rijder binnen Red Bull en was de buffer tussen Verstappen en Hamilton. Bij Red Bull hoopten ze ongetwijfeld dat Perez punten kon afpakken van de Brit, cruciale punten in de strijd voor de titel.

Eveneens voor de statistieken was de spin van Nikita Mazepin halverwege de race. De volgers van de hashtag #Mazespin kunnen de teller weer op nul zetten wat betreft de laatste spin van de Rus. Ondertussen reed Max Verstappen comfortabel aan de leiding van de race. De Nederlander leek zijn voorsprong in de wk-tussenstand te gaan vergroten.

Te midden een verder saaie GP van Azerbeidzjan kregen we in ronde 31 opeens toch spektakel want Lance Stroll kreeg een klapband en knalde in de muur. Stroll was nog steeds niet gestopt voor een nieuw setje banden en betaalde die gok nu cash in de muur. Safety car!  Achter de safety car koelden de banden van de rijders enorm af, dat beloofde voor de traditiegetrouw erg nerveuze herstart in Azerbeidzjan.

Bij de herstart slaagde Vettel erin om Charles Leclerc te passeren en op te klimmen naar de vijfde plaats. Vooraan bleef Max Verstappen comfortabel aan de leiding en wist Sergio Perez Hamilton achter zich te houden. Vettel had duidelijk vertrouwen gehaald uit zijn erg sterke race in Monaco. In de straten van Baku slaagde de Duitser erin om even later ook Pierre Gasly te passeren en op te schuiven naar de vierde plaats.

Hamilton probeerde aan te dringen bij Sergio Perez maar tot een echt inhaalmanoeuvre kwam het niet. Perez zette alles op alles om zijn tweede plaats te verdedigen. Vooraan werkte Max Verstappen ondertussen comfortabel de ene na de andere ronde af. De Nederlander zette ondertussen ook alles op alles om de snelste ronde van de race te claimen.

n ronde 47 kregen we opeens drama in de straten van Baku. Max Verstappen kreeg net als Stroll een klapband en crashte in de muur. Ongeloof bij de pitcrew van Red Bull want Max Verstappen leek comfortabel op weg naar de overwinning en het vergroten van zijn voorsprong in de wk-tussenstand. Door de crash van Verstappen op het rechte stuk kregen we een onderbreking van de race met een rode vlag en al de rijders moesten in de pitlane rijden.

Door de rode vlag mochten alle rijders ‘gratis’ van banden wisselen. Dat zou cruciaal kunnen zijn want we kregen een staande herstart van de race. We kregen een knettergekke herstart waarbij Lewis Hamilton beter wegkwam en Sergio Perez leek te passeren. De Brit verremde zich echter compleet in de eerste bocht en vergooide zo zijn tweede plaats en heel wat belangrijke wk-punten. 

Perez slaagde er zo alsnog in om de race te winnen terwijl Lewis Hamilton en Mercedes niet eens in de punten wisten te finishen. Sebastian Vettel scoorde een ongelooflijke tweede plaats terwijl Pierre Gasly het podium vervolledigde. Door de fout van Lewis Hamilton blijft Max Verstappen aan de leiding van het kampioenschap.

01 Sergio Pérez Red Bull 51 laps – 3:33.686s
02 Sebastian Vettel Aston Martin + 1.385s
03 Pierre Gasly AlphaTauri + 2.762s
04 Charles Leclerc Ferrari + 3.828s
05 Lando Norris McLaren + 4.754s
06 Fernando Alonso Alpine + 6.382s
07 Yuki Tsunoda AlphaTauri + 6.624s
08 Carlos Sainz Ferrari + 7.709s
09 Daniel Ricciardo McLaren + 8.874s
10 Kimi Räikkönen Alfa Romeo + 9.576s
11 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo + 10.254s
12 Valtteri Bottas Mercedes + 11.264s
13 Mick Schumacher Haas + 14.241s
14 Nikita Mazepin Haas + 14.315s
15 Lewis Hamilton Mercedes + 17.668s
16 Nicholas Latifi Williams + 42.379s
17 George Russell Williams DNF
18 Max Verstappen Red Bull DNF
19 Lance Stroll Aston Martin DNF
20 Esteban Ocon Alpine DNF

Met dank aan F1journaal.be