Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van de Eifel 2020

 

Formula 1 Aramco Grosser Preis Der Eifel

09 Okt 2020
11:00 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:30 Tweede vrije training
10 Okt 2020
12:00 - 13:00 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
11 Okt 2020
14:10 Race

 

Race: Grand Prix van de Eifel
Actieve jaren: 2020
Aantal races: 0

Laatste 5 winnaars:
Niet van toepassing

 

 
Voorbeschouwing GP van de Eifel

Race 11: Voorbeschouwing

De GP van de Eifel wordt verreden op de Nurburgring in Duitsland.Het circuit ligt in de deelstaat Rijnland-Palts. De opening van het circuit was in het weekend van 18 en 19 juni 1927. Het circuit heeft als bijnaam 'De Groene Hel'. Vanaf 1995 behoort de Grand Prix in Nürburg tot de traagste races van het seizoen. Nu is één ronde beperkt tot 5,148 km en in 2002 is het circuit aangepast met de Mercedes-arena, een bochtencombinatie vlak na start-finish. Deze aanpassing moest het spektakelgehalte van de races verhogen, maar was vooral bedoeld om de eerste bocht te vermijden; voorheen een gevaarlijk punt bij de start van de race. Berucht is de crash van Pedro Diniz in een Sauber Petronas in 1999. 

Deze Grand Prix is vernoemd naar De Eifel in Duitsland, een prachtig uitgestrekt gebied dat grote delen van Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts beslaat. Het gebied ligt op een steenworp afstand van de Zuid-Limburgse grens. Bij het gehucht Nürburg, ligt het circuit dat gastheer is van de elfde race van het seizoen. Opvallend is dat er op dit circuit maar één Duitser wist te zegevieren, Sebastian Vettel in 2013. Dat Vettel 7 jaar na dato hier weer de winst weet te pakken is nihil. Veel groter is de kans dat een Duits automerk op eigen grondgebied wint. Mercedes is superieur in de Formule 1 met Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Hamilton kan zijn zevende zege pakken bij onze Oosterburen en daarmee zijn voorsprong op Bottas, die 44 punten bedraagt, uitbreiden. Max Verstappen kreeg deze week te horen dat het Japanse Honda na het seizoen van 2021 stopt als motorleverancier van Red Bull. Het team moet dus op zoek naar een nieuwe, maar Honda zal nu en komend jaar niet verzaken om een goede motor te leveren. Voor Verstappen is het heden nu even belangrijker. Een zege op de Nurburgring behoort tot de mogelijkheden, en dat zal voor menigeen minder verrassend zijn dan het besluit van Honda.

 
Voorbeschouwing GP van de Eifel

De race
Er zullen zo’n 20.000 fans aanwezig zijn op de Nurburgring, en deze zullen voornamelijk bestaan uit Duitsers. Wegens de oplopende Convid-19 besmettingen in Nederland worden de Nederlandse F1 supporters afgeraden om af te reizen naar het circuit. Omdat Nederland een risicogebied is in de ogen van Duitsland, is de kans groot dat je teruggestuurd wordt. Het blijft raden wat de fans voorgeschoteld krijgen, maar komt het spektakel niet van het front, dan zeker uit de middenmoot. Tussen Norris, de nummer vier in het klassement, en de nummer negen Perez, is het verschil maar negen punten. Dat geeft aan dat er volop strijd is achter de ‘traditionele’ top drie. Met nog zeven races te gaan lijken Norris, Albon, Ricciardo, Leclerc, Stroll en Perez voor de vierde plaats in het Algemeen Klassement te vechten. Ik moet echter wel voorzichtig zijn met deze uitspraak, want ik heb al eerder gemeld dat niets zeker is in dit ‘corona’ seizoen. Wat ook niet is te voorspellen, is het weer komend weekeind. De verwachting is dat er buien gaan vallen, ook op zondag. Als dit gebeurt kan je rekenen op een spectaculaire race en dat willen we toch met ons allen. Zoals in 2007 het geval was op de Nurburgring. Destijds reed Spyker-coureur Marcus Winkelhock plots aan de leiding van de race, nadat de hemelsluizen opengingen. Dit was zijn enige race voor Spyker, omdat Spyker voor de resterende zeven races van het seizoen de voormalig Super Aguri rijder Sakon Yamamoto aannam als tweede rijder van het team. Dit betekent wel dat Markus Winkelhock het ‘vreemde’ record heeft van in elke Formule 1 race waaraan de coureur heeft deelgenomen eens aan de leiding gestaan te hebben. Uiteindelijk won Fernando Alonso de race en viel Winkelhock uit met pech. Tot zover een stukje uit ‘den ouden doos’ en terug naar het heden. Komende zondag start de race om 14.10, en hopen we dat er veel valt te genieten op dit historische circuit. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van de Eifel toe.

 

 
VT afgelast

VT1 + VT2

Zonder dat er ook maar een meter werd gereden zijn de eerste twee vrije trainingen van de Grand Prix van de Eifel voorbij getrokken. Op een kletsnatte en mistige Nürburgring bleven alle Formule 1-bolides binnen tijdens de eerste twee sessies. Dichte mist gooide roet in het eten. Vanwege het verminderde zicht moesten de medische helikopters aan de grond blijven waarna de organisatie besloot de auto's binnen te houden.....lees verder

 
Bottas VT3 Eifel

VT3

Valtteri Bottas heeft de derde vrije training van de GP van Eifel als snelste afgesloten. In de drukke training verpulverde hij het oude ronderecord op de Nürburgring en was hij ruim een tiende sneller dan Lewis Hamilton. Charles Leclerc was verrassend derde voor Ferrari, voor Max Verstappen. Eén coureur ontbrak echter: Lance Stroll. Hij was niet fit genoeg om deel te nemen aan de derde en enige vrije training, Nico Hülkenberg staat paraat....lees verder

 

Lijn

 
Kwalificatie GP van de Eifel

Kwalificatie

Waar het door allerlei omstandigheden vooraf al een kwalificatie beloofde te worden om niet snel te vergeten, werden de 20.000 aanwezige fans op nog meer spektakel getrakteerd dan zij vooraf hadden kunnen hopen. Max Verstappen zorgde namelijk dat de Mercedessen tot het uiterste moesten gaan om hun 12de pole position op rij te pakken. Maar uiteindelijk was het toch Valtteri Bottas die zijn tiende pole position pakte. Lewis Hamilton werd vlak voor Max Verstappen tweede....lees verder

 

 

Startopstelling GP van de Eifel

 

 
Hamilton winnaar GP van de Eifel

91ste zege Hamilton, Max 2de

Lewis Hamilton heeft op redelijk eenvoudige wijze op de Nürburgring de GP van de Eifel gewonnen. Voor Hamilton is het zijn 91ste F1-overwinning waarmee hij het record van Michael Schumacher evenaart. Max Verstappen en Daniel Ricciardo vervolledigden het podium op de Nürburgring. Ricciardo behaalde daarmee het eerste podium voor Renault dit seizoen.

Valtteri Bottas kende van op de pole geen al te beste start en moest meteen verdedigen in de eerste bocht. Hamilton leek de Fin even te passeren maar Bottas slaagde er toch in om nipt voor zijn teamgenoot te blijven. Sebastian Vettel kende geen al te best begin van de race. In ronde 11 verloor de Duitser uit het niets plots de controle over zijn wagen en spinde hij in de eerste bocht. Vettel kon zijn weg verder zetten maar moest meteen een nieuw setje banden komen halen. 

Een ronde later verremde Valtteri Bottas zich in de eerste bocht en dat had meteen gevolgen voor de Fin. Hamilton slaagde er in de volgende bochtencombinatie immers in om Bottas te passeren. Wat verderop in het rijdersveld kregen we een spectaculaire aanrijding tussen Kimi Raikkonen en George Russell. De Fin torpedeerde Russell die met zijn Williams F1-bolide door de lucht vloog. Raikkonen kreeg voor die aanrijding een tijdstraf van tien seconden. Russell zijn race zat er door de schade aan zijn wagen meteen op. 

Het spektakel tijdens de eerste helft van de race bleef aanhouden want Daniil Kvyat schoof door aan de chicane en werd vlak voor de laatste bocht aangereden door Alex Albon waarna de Rus zijn voorvleugel verloor. Even later ging het van kwaad naar erger voor Valtteri Bottas. Nadat de Fin enkele ronden daarvoor de leidersplaats in de race verloor, verloor hij deze keer vermogen met zijn Mercedes-motor. 

Einde van de race voor Bottas die door zijn opgave waarschijnlijk ook definitief een kruis mag maken over zijn titelambities. Lewis Hamilton lijkt nu helemaal met de vingers in de neus richting een zevende F1-titel te rijden.

Het leek trouwens de race van heel wat problemen te worden. Nadat ook Esteban Ocon (Renault) en Alex Albon (Red Bull) moesten opgeven kreeg ook Lando Norris in zijn McLaren-bolide met problemen af te rekenen. Norris verloor door het probleem op enkele bochten tijd twee posities en viel terug naar de vijfde plaats. Vooraan reed Lewis Hamilton met zo’n negen seconden voorsprong op Max Verstappen. Daniel Ricciardo volgde al op meer dan een minuut als derde. 

Indien de Australiër daadwerkelijk als derde op het podium weet te finishen zou dat het eerste podium voor Renault dit seizoen zijn en meteen ook betekenen dat teambaas Cyril Abiteboul zijn belofte moet inlossen dat hij een tattoo moet laten zetten. Naast Ricciardo was ook Nico Hulkenberg bezig aan een zeer sterke race. De Duitser moest onvoorbereid invallen voor de zieke Lance Stroll, startte als laatste maar reed voorbij halverwege de race wel als negende rond. 

Met nog zo’n 15 ronden te gaan kregen we plots de safety car op de baan. Lando Norris moest zijn McLaren met technische problemen langs de kant van de baan zetten en stond daardoor op een redelijk gevaarlijke plaats. Heel wat wagens die de pits opzochten voor een bandenwissel, waaronder ook Lewis Hamilton en Max Verstappen. Kregen we in de slotronden een spannende strijd tussen Hamilton en Verstappen? 

Toen de safety car van de baan ging bleef Hamilton bij de herstart redelijk eenvoudig aan de leiding. Het was voor de F1-piloten echter op eieren rijden de eerste ronde want de banden waren serieus afgekoeld en boden maar weinig grip.We kregen vooral wat verderop in het rijdersveld nog enkele mooie gevechten te zien maar het was Lewis Hamilton die vooraan de race controleerde en probleemloos richting zijn 91ste F1-overwinning reed. Daarmee evenaarde Hamilton het record van Michael Schumacher en het meeste aantal overwinningen in de Formule 1.

Door de opgave van teamgenoot Valtteri Bottas loopt Hamilton in de wk-tussenstand uit tot 68 punten op zijn Finse teamgenoot. Hamilton lijkt probleemloos onderweg naar een zevende F1-titel, wat eveneens een evenaring van een record van Michael Schumacher zou zijn.

Met dank aan F1journaal.be