Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Toscane 2020

 

Formula 1 Gran Premo Della Toscana Ferrari 1000 - 2020 

11 Sept 2020
11:00 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:30 Tweede vrije training
12 Sept 2020
12:00 - 13:00 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
13 Sept 2020
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Toscane
Actieve jaren: 2020
Aantal races: 0

Laatste winnaars:
Niet van toepassing

 

 

Race 9: Voorbeschouwing

De GP van Toscane wordt gehouden op het Autodrome Mugello. Het circuit ligt op 35 kilometer van de stad Florence. Het circuit is 5,245 kilometer lang, heeft 14 bochten, waarvan 8 rechtsom, en een lang recht stuk. De combinatie van snelle bochten die in elkaar overlopen maakt het voor de coureurs moeilijk om in te halen. Op het rechte stuk kunnen maximumsnelheden van meer dan 330 km/u worden gehaald. Op 13 september 2020 zal het circuit voor het eerst gebruikt worden voor de Formule 1. 

 Autodromo del Mugello, het testcircuit van Ferrari, is komende zondag het decor van de negende race van het seizoen. De Formule 1 geeft zo de gelegenheid aan de Italiaanse renstal Ferrari om zijn 1000ste GP uit de geschiedenis thuis te vieren. Of Ferrari, gezien de huidige prestaties, daar nu heel blij mee zal zijn is op zijn zachts gezegd twijfelachtig. Maar gelukkig kunnen ze wel terugkijken naar de grote successen die zijn behaald in de geschiedenis van de Formule 1. De Grand Prix van Toscane volgt op een zeer merkwaardig verlopen GP van Italië op Monza. Geen Mercedes, Red Bull of Ferrari op het podium maar een AlhpaTauri, McLaren en een Racing Point op het ereschavot. Wie Gasly, Sainz en Stroll als eerste, tweede en derde had voorspelt op Monza op een groot wedkantoor, heeft het druk deze week met het zijn gewonnen Euro’s te tellen. Maar goed, de races volgen elkaar met rap tempo op en kijken we vooruit naar de volgende race. Mugello is een circuit die voor de meesten F1 coureurs onbekend terrein is. Een bochtig circuit waar snelheid van minder belang is dan op Monza. Een aardige bijkomstigheid is dat de Grand Prix van Toscane, als eerste Formule 1 race dit seizoen, zo'n 2900 fans mag verwelkomen. Lewis Hamilton zal uit zijn op revanche, maar dat geldt ook voor Bottas en Verstappen. Mijn voorspelling voor de uitslag komend weekend?....Nee nee, na Monza waag ik me daar niet meer aan. 

 

De race
De Nederlander Ramses Shaffy had een hit in de beginjaren zeventig met het lied Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk en Bewonder. Misschien is dit wel van toepassing op het Formule 1 seizoen tot nu toe. Zing: het team van McLaren dat dit jaar weer volop meedraait in de F1, heerlijk gevoel moet dat zijn na een aantal magere jaren. Vecht: het team van Red Bull, die vol goede moed begon aan het seizoen, maar lijdzaam moet toezien dat een WK titel met Verstappen heel moeilijk zal worden, maar aan bravoure en vechtlust ontbreekt het niet. Huil: het team van Ferrari huilt tranen met tuiten, het seizoen is tot nu toe één grote deceptie, en veel zal er dit jaar niet gaan veranderen. Bid: het team van Williams dat afscheid heeft genomen van Frank en dochter Claire, en nu maar bidden dat het team nog dit jaar wat puntjes kan pakken. Lach: Mercedes gaat ook dit jaar weer met grijns op het gezicht de races af. Het Duitse team heeft de koppositie bij de constructeurs en bij de rijders. Hamilton kan dit jaar voor zijn zevende titel gaan, en ik denk dat het lachend gaat gebeuren. Werk: het team van Force India heeft veel werk gehad aan het kopiëren van de Mercedes auto van 2019. Ondanks een straf van 15 punten aftrek in de WK stand, had te maken met de ‘íllegale’ brake duct, staat het team vierde op één puntje van McLaren. Hoe je het ook bekijkt, knap werk is het wel. Bewonder: een moeilijke is deze laatste. Haas of Alfa Romeo? Toch kies ik voor Haas. Het team wist al vooraf dat dit seizoen zwaar zou gaan worden. Toch hoor je weinig klaagzang en doet het team elke race zijn best om positief aan de start te verschijnen. Een schouderklopje voor teambaas Gunther Steiner en zijn mannen/vrouwen. Oké, een ietwat andere voorbeschouwing van deze race, maar hoe kan dat ook anders na een weekendje F1 op Monza. We maken we ons nu op voor de tweede race in Italië, komen er weer verrassingen? Wie weet! Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Toscane toe.

 

 
Bottas VT1 Toscane

VT1

Valtteri Botttas heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste training voor de eerste Grand Prix van Toscane. De Mercedes Formule 1-coureur kwam op Mugello tot een 1.17.879. Max Verstappen liet de tweede tijd noteren op de snelle Italiaanse omloop en was de enige andere rijder die een tijd onder de 1.18 noteerde. Charles Leclerc trapte het duizendste Grand Prix-weekend van Ferrari af met de derde tijd....lees verder

 
Bottas VT2 Toscane

VT2

Valtteri Bottas heeft de vrijdag op Mugello bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. Net als in de eerste vrije training eerder op de dag wist de Fin ook de snelste tijd te klokken in de middagsessie, die twee keer moest worden stilgelegd. Hamilton volgde op +0.207s achterstand. Max Verstappen eindigde de vrijdag in Toscane op een derde plek, +0.246s achter Bottas....lees verder

 
Bottas VT3 Toscane

VT3

Valtteri Bottas heeft de snelste tijd neergezet tijdens de derde en laatste vrije training voor de Grand Prix van Toscane. De Fin klokte 1:16,530 en was daarmee 0,017 seconde sneller dan Max Verstappen, die de tweede tijd klokte. De top-drie bestaat verder nog uit Lewis Hamilton, die 0,083 seconde moest toegeven op Bottas. De verschillen zijn dus minimaal en dat was eigenlijk de hele training het geval....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Toscane

Kwalificatie

Lewis Hamilton heeft op het circuit van Mugello de polepositie voor de GP van Toscane veroverd. De Brit deed dat met een nieuw baanrecord en claimt zo zijn 95ste polepositie in de Formule 1. Hamilton was daarmee slechts een handvol duizendsten sneller dan teamgenoot Valtteri Bottas. Max Verstappen vertrekt morgen van de derde startpositie....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Toscane

 

 
Hamilton winnaar GP van Toscane

90ste zege Hamilton, Max DNF

Lewis Hamilton heeft een incidentrijke GP van Toscane op het circuit van Mugello gewonnen. Valtteri Bottas eindigde als tweede. Alexander Albon als derde, en haalde hiermee voor het eerst het podium. De race werd gekenmerkt door enkele zware crashes.

Lewis Hamilton startte van op de polepositie maar kende een slechte start. Teamgenoot Valtteri Bottas startte veel beter en ging meteen voorbij aan Hamilton en naar de leiding in de race. Verderop kregen we meteen heel wat spektakel want na een redelijk goede start verloor Max Verstappen heel wat plaatsen om vervolgens in de tweede bocht betrokken te geraken in een dubbele aanrijding. Verstappen kwam met zijn Red Bull F1-bolide vast te zitten in de grindbak en zijn race zat er meteen op. Ook Pierre Gasly was één van de slachtoffers van de crash en de Fransman moest net als Verstappen op geven. 

Gezien de vele brokstukken kwam de safety car op de baan. Na enkele rondjes achter de safety car kregen we een spectaculaire en dramatische herstart. Raceleider Valtteri Bottas bepaalde het tempo en ging pas vol op het gas ter hoogte van start-finish. Achter hem kregen we echter een enorme ravage na een crash waarbij verschillende wagens betrokken geraakten. Antonio Giovinazzi knalde vol op enkele andere wagens. Naast Giovinazzi moesten ook Nicholas Latifi, Kevin Magnussen en Carlos Sainz opgeven. Gelukkig stapten ze allemaal zonder ernstige verwondingen uit hun bolides. Met vier gestrande wagens en enorm veel brokstukken op de baan werd beslist om de rode vlag boven te halen en de race te onderbreken. Al de wagens dus naar de pitlane in afwachtingen van een staande herstart. 

Bij de herstart was het deze keer Lewis Hamilton die de betere start maakte en meteen voorbij ging aan Valtteri Bottas. Daarachter was het Daniel Ricciardo die aan een zeer sterke race bezig was en zich naar voor aan het knokken was.  Charles Leclerc reed voorafgaand aan de onderbreking derde maar na de herstart verloor de Monegask de ene na de andere plaats. De SF1000 was duidelijk niet opgewassen tegen de hogere topsnelheden die de concurrentie haalde. 

Vooraan reed Lewis Hamilton comfortabel aan de leiding voor Bottas die voorafgaand aan de pitstops plots redelijk veel tijd verloor. De Fin zocht de pits op en Lewis Hamilton volgde even later om ook zijn bandenwissel uit te voeren. Met nog iets minder dan twintig ronden te gaan zagen we een zeer intense strijd voor de derde plaats. Bij Mercedes kregen Hamilton en Bottas te horen dat ze moesten uitkijken voor de kerbstones om de banden te sparen. 

In ronde 44 ging Lance Stroll plots van de baan en crashte hij met zijn Racing Point F1-bolide in de bandenmuur. Van zijn F1-bolide bleef niet veel over en na eerst de safety car kregen we uiteindelijk een rode vlag en wedstrijdonderbreking. Ondanks de zware crash kon Stroll zonder ernstige verwondingen uit wagen stappen. De baanmarshalls hadden ondertussen hun handen vol met het blussen en takelen van de Canadees zijn F1-bolide. 

In de pitlane was het ondertussen een drukte van jewelste want de mecaniciens probeerden de F1-bolides zo goed mogelijk voor te bereiden voor de herstart en het vervolg van de race. Bij de staande herstart kwam Bottas slecht weg waardoor Daniel Ricciardo hem kon passeren en Lewis Hamilton makkelijk aan de leiding wist te blijven. Een ronde later slaagde Bottas er echter al snel in om Ricciardo opnieuw te passeren. 

Vervolgens kregen we een intense strijd tussen Ricciardo en Albon voor de derde plaats. Ricciardo verweerde zich stevig maar moest zich uiteindelijk toch gewonnen geven toen Albon in zijn Red Bull DRS mocht gebruiken. Met nog vijf ronden te gaan naderde Valtteri Bottas tot op 1,6 seconden van Lewis Hamilton. Kregen we dan toch nog een strijd om de overwinning tussen Hamilton en Bottas? 

Hamilton slaagde er echter in om zonder al te veel problemen aan het einde van de race nog een snelste ronde te rijden en zo richting de overwinning te rijden voor Valtteri Bottas en Alex Albon die het podium vervolledigden. Voor Alex Albon is het zijn allereerste podiumplaats in de Formule 1. Voor Ferrari was het een erg moeilijke en teleurstellende race met een achtste en tiende plaats voor Charles Leclerc en Sebastian Vettel. Dit terwijl slechts twaalf wagens de finish haalden.

01. L. Hamilton Mercedes 1:48:23.201
02. V. Bottas Mercedes +4.880
03. A. Albon Red Bull +8.064 +3.184
04. D. Ricciardo Renault +10.417 +2.353
05. S. Pérez Racing Point +15.650 +5.233
06. L. Norris McLaren +18.883 +3.233
07. D. Kvyat AlphaTauri +21.756 +2.873
08. C. Leclerc Ferrari +28.345 +6.589
09. K. Räikkönen Alfa Romeo +29.770 +1.425
10. S. Vettel Ferrari +29.983 +0.213
11. G. Russell Williams +32.404 +2.421
12. R. Grosjean Haas +42.036 +9.632
Opgaves:
13. L. Stroll Racing Point +17 ronden
14. E. Ocon Renault +52 ronden
15. N. Latifi Williams +53 ronden
16. K. Magnussen Haas +54 ronden
17. A. Giovinazzi Alfa Romeo +54 ronden
18. C. Sainz Jr. McLaren +54 ronden
19. M. Verstappen Red Bull +59 ronden
20. P. Gasly AlphaTauri +59 ronden

Met dank aan F1Journaal.be