Formule1start
 

 

 

 

Race Info:

24 Okt 2025
20:30 - 21:30 Eerste vrije training
00:00 - 01:00 Tweede vrije training
25 Okt 2025
19:30 - 20:30 Derde vrije training
23:00 - 00:00 Kwalificatie
26 Okt 2025
21:00 Race

 

Race 2025: Formula 1 Gran Premio De La Ciudad de Mexico
Actieve jaren: 1963-1970, 1986-1992, 2015-2019, 2021-2025
Aantal races: 24
Contract: t/m 2028

Laatste 5 winnaars:
2024: C. Sainz - Ferrari
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

Inleiding

De GP van Mexico wordt gereden op het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico-Stad. De GP werd in 1963 voor de eerste keer voor het kampioenschap gehouden en bleef op de kalender tot de race in 1970 een voorlopig laatste keer gehouden werd. De Formule 1 keerde in 1986 terug naar Mexico. In 1992 werd de Grand Prix voor de laatste keer georganiseerd. De GP van Mexico zou in 2014 terugkeren op de Formule 1 kalender, opnieuw op het Autódromo Hermanos Rodríguez, maar de race stond uiteindelijk niet op de definitieve kalender. In 2015 kwam de Grand Prix weer vast op de F1 kalender. In 2020 werd Mexico niet gereden in verband met het Coronavirus. Op 7 november 2021 werd de eerste Grand Prix verreden. Max Verstappen wist deze Grand Prix 5 keer te winnen.

 

Vorig jaar

Ferrari coureur Carlos Sainz wist na een ijzersterke race de GP van Mexico op zijn naam te zetten. Lando Norris en Charles Leclerc vervolledigden het podium. Max Verstappen finishte na een dubbele tijdstraf van in totaal twintig seconden als zesde. Achter de podiumfinishers waren de Mercedes-coureurs rondenlang druk met elkaar, Lewis Hamilton trok uiteindelijk aan het langste eind voor P4. Achter Russell wist Verstappen de schade enigszins te beperken door als zesde over de meet te komen. Hij heeft daardoor tien punten verloren ten opzichte van Norris in de strijd om het WK, waar de kloof nu nog 47 stuks bedraagt. Achter Verstappen completeerden de verrassend Kevin Magnussen, Piastri, Nico Hülkenberg en Gasly de top-tien. Pérez reed een desastreus weekend voor eigen publiek en eindigde op een laatste plek - P17.

 

Komend weekend

Eigenlijk heet deze GP, die komend weekend op het programma staat, al sinds 2020 de Grand Prix van Mexico-Stad. De race is in feite een voortzetting van de Grand Prix van Mexico. Na kritiek op de kosten die de belastingbetaler jaarlijks aan de Grand Prix kwijt was aan, besloot een nieuwe organisator onder leiding van burgemeester Claudia Sheinbaum van Mexico-Stad, om samen met de gemeente de race over te nemen. Op 7 november 2021 werd de eerste Grand Prix (2020 werd overgeslagen door de toen heersende coronapandemie) daadwerkelijk verreden. Max Verstappen wist deze ‘nieuwe’ GP drie keer te winnen. In de GP van Mexico wist hij twee keer te zegevieren. Wij hebben het hier op onze website nog steeds over de GP van Mexico, al is dat dus eigenlijk al jaren ‘fout’ te noemen. Ondanks de naamsverandering wordt race 20 nog wel lekker op het oude vertrouwde circuit gereden dat al gebruikt wordt sinds 1963. Het Circuit Autódromo Hermanos Rodríguez is logischerwijs de afgelopen jaren aangepast naar de huidige standaard. Er zijn nog vijf GP weekenden te gaan en de spanning loopt op. Wie gaat dit jaar de titel pakken? Lang zag het ernaar uit dat het zou gaan tussen Norris en Piastri. Maar door zijn zege in zowel de Sprintrace als in de GP van Amerika, is Verstappen toch een serieuze concurrent geworden van de twee McLaren coureurs. Tussen de twee McLaren coureurs is het verschil na Amerika ook nog maar 14 punten. Bij Verstappen is het geloof in een titel volledig terug nadat het verschil met koploper Piastri nog maar 40 punten bedraagt, en bij McLaren lijkt het erop dat ze deze situatie met Verstappen allesbehalve hadden verwacht. Tot de zomerstop was de voorsprong van McLaren eigenlijk zo groot dat niemand rekening had gehouden met de wederopstanding van Verstappen en Red Bull. Hoewel teambaas Andreas Stella van McLaren nu beweert dat hij dit zag aankomen omdat je Verstappen nooit mag onderschatten. Verstappen balanceert natuurlijk wel op een uiterst dun koordje. Eén misstap in de komende races en hij kan titelprolongatie waarschijnlijk wel vergeten. En daarbij is hij ook nog afhankelijk van mindere resultaten van de McLaren coureurs. Echter zullen ze bij McLaren ook werkelijk de zenuwen krijgen als Verstappen komend weekend in Mexico de zege pakt. Dan ineens kan alles heel anders gaan verlopen dan menig McLaren supporter voor de race op Zandvoort ooit had verwacht. Op naar het land van de sombrero en zet je maar schrap, de strijd om de titel in 2025 gaat nu echt losbranden. Nog even dit: Verstappen rijdt niet de eerste vrije training, zijn plek wordt daarin overgenomen door het 18-jarige Red Bull talent Arvid Lindblad. Overige zullen er bij meerdere teams rookie’s plaatsnemen in de bolides tijdens VT1 op Vrijdag. Verder heeft Carlos Sainz een gridstraf van vijf plaatsen gekregen voor deze Grand Prix. Volgens de stewards was Sainz namelijk de hoofdschuldige voor de botsing in de GP van Amerika met Mercedes coureur Antonelli. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Mexico toe.

 

 
2.jpg


Charles Leclerc is het raceweekend in Mexico op de best mogelijke manier begonnen. Hij was de snelste tijdens de eerste vrije training, gevolgd door Kimi Antonelli en Nico Hülkenberg. De vervanger van Max Verstappen in de eerste sessie, Arvid Lindblad, was sneller dan Yuki Tsunoda. De beide Red Bull-coureurs sloten de training op de zesde en achtste positie af. VT1 stond vooral in het teken van de vele rookies die acte de présence gaven. Onder meer Max Verstappen, Lando Norris, Lewis Hamilton en George Russell stonden langs de zijlijn....lees verder

 


Max Verstappen is sterk begonnen aan zijn weekend in Mexico. Na het overslaan van de eerste training sloot hij de tweede sessie meteen als snelste af. En nog belangrijker, hij soeg meteen een keurig gat naar zijn voornaamste concurrenten, Lando Norris en Oscar Piastri. Verstappen was anderhalve tiende sneller dan Leclerc op P2, en Norris vonden we pas terug op P4 achter Kimi Antonelli die netjes de derde tijd klokte. Verstappen dus sneller dan de McLaren-coureurs, die echter wel snel waren in de long-runs....lees verder 

 


Lando Norris was in de derde vrije training dominanter dan wie dan ook. Met de snelste tijd in alle drie de sectoren ging de Brit naar P1. Hij was bijna zes tienden sneller dan zijn teamgenoot Oscar Piastri. Norris was uiteindelijk de snelste met een rondetijd van 1:16,633. Lewis Hamilton werd tweede en George Russell maakte de geheel Britse top drie compleet. Max Verstappen werd op een achterstand van 0,639 seconden gereden door de McLaren-coureur, wat hem een zesde plaats opleverde. Teamgenoot Yuki Tsunoda volgde Verstappen op de voet met P9.....lees verder

 

 

LANDO NORRIS OP POLE

1. Lando Norris
2. Charles Leclerc
3. Lewis Hamilton

Lando Norris heeft poleposition voor de Formule 1 Grand Prix van Mexico gepakt. Charles Leclerc en Lewis Hamilton completeerden de top drie in de kwalificatie, terwijl Max Verstappen niet verder kwam dan P5. WK-leider Oscar Piastri zette zijn McLaren op P8 neer....lees verder

 

 

   

Lando Norris wint op dominante wijze

Op het Autodromo Hermanos Rodriguez ging de zege naar Lando Norris. Hij wist Charles Leclerc achter zich te houden, die als tweede werd geklasseerd. Het podium werd compleet gemaakt door Max Verstappen. Verstappen verkleinde zijn achterstand op Leclerc, en kwam in de laatste paar rondjes heel dichtbij de Monegask. Op het moment dat hij de aanval in kon zetten  voor plaats twee, viel de Williams van Carlos Leclerc echter stil in het Foro Sol. Hierdoor werd de Virtual Safety Car geactiveerd, waardoor Verstappen niet meer kon aanvallen. Hij moest genoegen nemen met de derde plaats, en dat was toch meer dan hij had verwacht.

Lando Norris had de polepositie veroverd met beide Ferrari’s meteen achter hem op de startgrid. Met een bijzonder lang recht stuk tot aan de eerste bocht was het uitkijken of Norris ondanks de veelbesproken ’tow’ die hij dan geeft aan de wagens achter hem aan de leiding zou kunnen blijven. Het was een nerveuze start waarbij Lando Norris uiteindelijk aan de leiding bleef, beide Ferrari’s elkaar bedreigden en verschillende wagens naast de baan gingen en de eerste bocht afsneden. Liam Lawson op zijn beurt had brokstukken opgepikt en moest een nieuwe voorvleugel komen halen. Uiteindelijk zat zijn race er al snel op. 

Tijdens de beginfase van de race zagen we Lando Norris een kloofje uitbouwen op Charles Leclerc ook al deed die laatste zijn uiterste best om zo snel mogelijk te gaan. George Russell deed ondertussen uitvoerig zijn beklag over de boordradio over wat er tijdens de start allemaal in de eerste bocht was gebeurd. 

In ronde 6 zagen we een intens gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Allebei gingen ze uiteindelijk naast de baan maar het was Oliver Bearman die profiteerde en hen allebei voorbij ging richting P4. Het was opnieuw de figuurlijke derde hond die met het been ging lopen, maar daarachter was het afwachten of de stewards Max Verstappen en/of Lewis Hamilton zouden bestraffen.

Uiteindelijk was het Lewis Hamilton die bestraft werd voor het niet gebruiken van de ‘verplichte escape-route’, het leverde Hamilton een tijdstraf op van maar liefst 10 seconden. Zuur voor Hamilton want Verstappen werd uiteindelijk niet bestraft en uiteraard was zijn verdedigend manoeuvre een gevolg van wat zich een bocht eerder had afgespeeld met Verstappen die toen zelf naast de baan had gereden. Oscar Piastri was na zijn slechte start ondertussen begonnen aan een moeizame inhaalrace. Hoe ver naar voor zou Piastri nog geraken? 

In ronde 24 kwam Lewis Hamilton binnen voor een bandenwissel maar voorafgaand daaraan moest de pitcrew van Ferrari minstens 10 seconden wachten omdat Hamilton zijn tijdstraf moest uitvoeren. Twee ronden later kwam ook Oscar Piastri binnen, de Australiër moest nog steeds proberen om zoveel mogelijk plaatsen goed te maken en die inhaalrace mocht hij dus verder zetten op een ander setje banden. 

Nico Hulkenberg op zijn beurt moest in ronde 28 opgeven, daarmee was hij na Liam Lawson de tweede rijder in de race die moest opgeven. Carlos Sainz zijn wagen stuiterde in de pitlane terwijl hij onderweg was naar de pitcrew van Williams. Daardoor reed hij sneller dan de toegestane snelheid van 80 km/u en dat leverde de Spanjaard een tijdstraf op van vijf seconden. Oliver Bearman haalde ondertussen Yuki Tsunoda in, dit tot dolle vreugde van zijn vader.

Om mooie gevechten en strijd te zien moesten we naar het middenveld en de achterhoede in de race. Deze keer was het Esteban Ocon in de andere Haas F1-bolide die een mooi inhaalmanoeuvre liet optekenen. Wat meer naar voor zagen we George Russell achter Kimi Antonelli rijden en daarachter meteen ook Oscar Piastri. Mercedes gaf de opdracht aan Antonelli om Russell te laten passeren. Helemaal vooraan controleerde Lando Norris ondertussen de race op erg makkelijke wijze. Norris had ondertussen een voorsprong van meer dan twintig seconden uitgebouwd op Charles Leclerc

In ronde 48 zagen we Kimi Antonelli en Oscar Piastri tegelijkertijd de pits induiken voor een pitstop. De pitcrew van McLaren verrichtte beter werk dan die van Mercedes en daardoor geraakte Piastri voorbij aan Antonelli. Vervolgens ging Piastri voorbij aan Esteban Ocon en Kimi Antonelli volgde dat voorbeeld.

Met nog zestien ronden te gaan leken de positie helemaal vooraan enigszins vast te liggen maar het was vooral uitkijken waartoe Oscar Piastri nog in staat zou zijn. Oscar Piastri duwde het gaspedaal stevig in en zijn volgend doel was George Russell waarna hij ongetwijfeld ook Oliver Bearman in de Haas F1-bolide zou willen gaan halen.

Met nog elf ronden te gaan haalde Piastri daadwerkelijk George Russell in en de Australiër kon zijn pijlen figuurlijk gaan richten op Oliver Bearman. Ook verderop het rijdersveld zagen we nog een mooi gevecht tussen Gabriel Bortoleto en Isack Hadjar voor de laatste punten.

Tegen het einde van de race zagen we nog enkele mooie gevechten op de baan. Max Verstappen naderde op Charles Leclerc voor de tweede plaats op het podium en Oscar Piastri op zijn beurt naderde op Oliver Bearman die bezig was aan een erg sterke race. We kregen aan het einde van de race echter nog even een virtuele safety car. Die werd vlak voor het einde van de race opgeheven maar er veranderde niets meer aan de posities.

Lando Norris won dus voor Charles Leclerc en Max Verstappen. Oliver Bearman reed in de Haas F1-bolide op verrassende maar geheel verdiende wijze richting de vierde plaats terwijl Oscar Piastri na een moeizame inhaalrace als vijfde finishte. Daardoor is Lando Norris niet alleen de winnaar vandaag maar ook de nieuwe leider in het kampioenschap bij de rijders. Opnieuw een serieuze tik dus uitgedeeld aan Oscar Piastri maar Norris loopt echter ook uit op Max Verstappen en dat is uiteraard ook belangrijk, al is Max Verstappen zeker nog niet uitgeteld in de titelrace.

Met dank aan F1journaal.be