Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Singapore

 
GP van Singapore

2019 FORMULA 1 SINGAPORE GRAND PRIX

20 sep 2019
10:30-12:00 Eerste vrije training
14:30-16:00 Tweede vrije training
21 sep 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
22 sep 2019
14:10 Race

 

Race: Grand Prix van Singapore
Actieve jaren: 2008-2018
Aantal races: 11

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: S. Vettel - Ferrari
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Singapore 2019

Race 15: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Singapore wordt gehouden op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. De wedstrijd werd voor het eerst gehouden in 2008 als onderdeel van het Formule 1 kampioenschap van 2008 en gewonnen door Renault-rijder Fernando Alonso. Het was de eerste grand prix die 's avonds gehouden werd na het invallen van de duisternis, en is dus een zogenaamde avondrace of nachtrace. Het stratencircuit in Marina Bay heeft een geweldige achtergrond. Het huidige contract voorziet dat de race jaarlijks tot en met 2021 op de Formule 1 kalender zal staan. Sebastian Vettel en Lewis Hamilton wonnen hier vier keer.

De Formule 1 verlaat Europa voor de laatste zeven races van dit seizoen. Singapore is de gastheer van race 15 in het 2019 Wereldkampioenschap Formule 1. De Republiek Singapore ligt in Zuidoost- Azië en bestaat uit 63 eilanden. Het Marina Bay Circuit ligt in de hoofdstad Singapore en is voor de twaalfde keer gastheer van de Formule 1. Na zijn winst op Monza in Italië, is Charles Leclerc nog maar 3 punten verwijdert van plaats drie in de WK stand, de plek die nu nog in handen is van Max Verstappen. Waar Verstappen maar 4 puntjes wist te scoren in de laatste twee races, haalde Leclerc de volle 50 punten binnen. Zo hard kan het dus gaan in de Formule 1. Opvallend gegeven is dat juist op beide hoge snelheidscircuits Spa en Monza, Verstappen in de eerste ronde schade opliep aan zijn RB15. In voorgaande races op Marina Bay wisten zowel Vettel als Hamilton vier keer de zege te pakken. Hamilton wist van die vier de twee voorgaande edities te winnen. Hamilton is ook dit jaar de favoriet en mocht hij in Singapore weten te winnen, dan is zijn zesde WK titel zo goed als zeker. De Brit heeft voor deze race al een voorsprong van 63 punten op teamgenoot Bottas. Of Leclerc zijn derde zege op rij zal gaan pakken is twijfelachtig, immers is snelheid niet doorslaggevend op dit circuit. In de bochten mag je verwachten dat Mercedes en Red Bull zeker net zo snel en wellicht sneller zijn dan Ferrari. Voor Max Verstappen is het te hopen dat hij het podium pakt op Marina Bay Circuit, want anders zal zijn humeur nog wel eens tot het vriespunt kunnen gaan dalen, zelfs in het warme Singapore.

 
Hamilton Singapore 2018

Vorig jaar
De race op het Marina Bay Circuit in Singapore werd vorig jaar gewonnen door Lewis Hamilton, die daarmee zijn zevende overwinning van het seizoen behaalde. Max Verstappen eindigde keurig als tweede, terwijl Sebastian Vettel het podium compleet maakte. Daarachter waren Valtteri Bottas, Kimi Raikkonen en Daniel Ricciardo in gevecht om de vierde plaats, die gewonnen werd door Bottas, terwijl Raikkonen en Ricciardo respectievelijk vijfde en zesde werden. McLaren coureur Fernando Alonso werd zevende en was de laatste coureur die in dezelfde ronde finishte als de winnaar. Renault rijder Carlos Sainz, Sauber coureur Charles Leclerc en Renault coureur Nico Hulkenberg maakten de top 10 in Singapore compleet.

 
Voorbeschouwing GP van Singapore 2019

De race
Deze week werd bekend dat Haas en hoofdsponsor Rich Energy per direct uit elkaar zijn gegaan. Volgens de wat excentrieke CEO van het Britse frisdrankbedrijf William Storey, heeft de breuk niks te maken met de resultaten dit seizoen van Haas. Hoewel Haas troosteloos op de voorlaatste plaats staat bij de teams, denk ik dat Storey dit keer niet betrapt kan worden op een leugen. McLaren heeft de vierde plaats stevig in handen, en ik denk dat Sainz en Norris ook in Singapore mee gaan strijden om de punten. Renault eindigde in Italië als vierde en vijfde, een geweldig succes voor het team. Het zou helemaal een stunt zijn als beide coureurs dit in Singapore weten te evenaren. Maar die kans is klein, want ze moeten dan zien af te rekenen met Alfa Romeo en Toro Rosso. En ik zie vooral dat laatste team als grote tegenstander van McLaren en Renault. Racing Point kan wel eens de verrassende factor zijn komend weekend met de nieuw updates aan de auto, en Williams….? Maar eigenlijk moet je vaststellen dat dit alles een voorspelling is die nergens op is gebaseerd, want in de Formule 1 is de glazen bol van matglas, en kijk daar maar eens in! Max Verstappen kijkt uit naar deze race op het gevarieerd circuit. Veel bochten maar weinig inhaal mogelijkheden aldus Verstappen, die hiermee aangeeft dat de kwalificatie van groot belang is. Nu maar hopen dat het zaterdagmiddag goed gaat en zondag nog beter. Sebastian Vettel tenslotte is geliefd en gehaat bij de Formule 1 volgers. Toch is de tendens dat men Vettel wel een zege gunt, zeker nu het lijkt dat zijn jonge teamgenoot Leclerc hem voorbij streeft. Het matige optreden van Vettel wordt toegedicht aan meerdere factoren, maar wat de redenen ook mogen zijn, hij is en blijft een viervoudige Wereldkampioen. Persoonlijk gun ik hem wel een podium, als het maar niet ten koste gaat van Max Verstappen. De aanvang van de race komende zondag is om 14.10 uur Nederlandse tijd. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Singapore toe.

 

 
Verstappen VT1 Singapore

VT1

Max Verstappen is goed begonnen aan het Grand Prix-weekend in Singapore. De Nederlander wist het Marina Bay Circuit vrijdag als snelste af te leggen tijdens de eerste vrije training op het stratencircuit. Sebastian Vettel stuurde zijn Ferrari op +0.167s van Verstappen naar een keurige tweede tijd, Lewis Hamilton zorgde ervoor dat er drie verschillende teams in de top drie eindigden....lees verder

 
Hamilton VT2 Singapore

VT2

Lewis Hamilton heeft de vrijdag in Singapore als snelste afgesloten. De Mercedes-coureur was met een 1:38.773 een tiende sneller dan Max Verstappen, die tijdens VT1 nog de snelste was geweest. Sebastian Vettel reed op ruime afstand de derde tijd. De teams verlegden massaal de focus richting de racesimulaties. Ook daarin maakten Verstappen en de Mercedessen duidelijk een sterkere indruk dan Ferrari....lees verder

 
Leclerc VT3 Singapore

VT3

Charles Leclerc heeft de afsluitende vrije training voor de Grand Prix van Singapore als snelste afgesloten: 1:38.192. Lewis Hamilton volgde op twee tienden, met Sebastian Vettel op de derde plaats. De sessie werd kort onderbroken door een rode vlag-situatie veroorzaakt door Sergio Pérez, en Lewis Hamilton maakte een zeldzame fout door te spinnen bij het uitkomen van de pits. Max Verstappen zette  de zesde tijd neer, op ruim een seconde van Leclerc....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Singapore

Kwalificatie

Charles Leclerc heeft de pole position voor de Grand Prix van Singapore gepakt. De Ferrari-coureur reed een 1:36.217 en wist daarmee Lewis Hamilton en Sebastian Vettel voor te blijven. Max Verstappen reed de vierde tijd en hield Mercedes-coureur Valtteri Bottas en teamgenoot Alexander Albon achter zich.....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Singapore

 

 

Vettel wint zijn eerste v/h seizoen

Sebastian Vettel heeft de GP van Singapore gewonnen, zijn eerste overwinning van het seizoen. De Duitser startte als derde maar voerde de undercut uit op zijn teamgenoot, tot ongenoegen van Leclerc. Verstappen mocht mee op het podium.

Drie races na de zomerpauze, drie keer Charles Leclerc op pole. Ook tijdens de GP van Singapore startte de Monegask als eerste, met Lewis Hamilton vlak achter hem. Charles Leclerc kwam goed weg en kon zelfs meteen een gat slaan met Lewis Hamilton, die onder druk werd gezet door Sebastian Vettel. De Duitser moest echter genoegen nemen met de derde plaats. Hoewel de top zes ongewijzigd bleef, gebeurde er heel wat in de strijd om de laatste punten. Carlos Sainz, Nico Hülkenberg en George Russell moesten meteen de pits opzoeken. Sainz had een lekke band en een probleem met de ophanging, Hülkenberg had een flatspot en Russell had schade aan zijn voorvleugel.

In de eerste fase van de race was het Daniel Ricciardo die voor het spektakel zorgde. De Australiër moest helemaal achteraan starten nadat hij tijdens de kwalificatie gediskwalificeerd werd. Na tien ronden reed Ricciardo als 12de nadat hij spectaculair voorbij Daniil Kvyat ging. Als er vooraan niks gebeurd, dan moeten we verderop kijken. Robert Kubica werd onder druk gezet door Räikkönen, Pérez en Kvyat, die al een pitstop afwerkten. De drie heren konden voorbij de Pool.

De eerste pitstops van de koplopers gebeurden in ronde 20 met Sebastian Vettel als derde en Max Verstappen als vierde. Een ronde later volgde Charles Leclerc, terwijl Lewis Hamilton op het circuit bleef. Eén ronde kan echter veel verschil maken, want Vettel kwam voor Leclerc op de baan te liggen. In ronde 26 kwam Lewis Hamilton binnen. De Brit kwam virtueel als vierde terug de baan op, vlak voor Valtteri Bottas. Mercedes vroeg de Fin immers om trager te gaan rijden om Hamilton voor te laten.

Vier rijders, Giovinazzi, Gasly, Ricciardo en Stroll, hadden nog niet gepit. Die heren beïnvloedden de strijd om de overwinning. Vettel kon bijvoorbeeld makkelijk voorbij Stroll en Ricciardo, terwijl Leclerc en Verstappen daar meer moeite mee hadden. Dat betekende wel dat Antonio Giovinazzi voor het eerst in zijn carrière aan de leiding van een F1-race reed. In ronde 31 nam Sebastian Vettel de leiding van de race over.

Daniel Ricciardo kende een goede inhaalrace totdat hij een incident had met Antonio Giovinazzi. De Australiër liep een lekke band op nadat hij iets te enthousiast was bij zijn inhaalmanoeuvre op de Italiaan. Even later was er opnieuw contact, wat leidde tot een safety car, de eerste van de race. Romain Grosjean en George Russell raakten elkaar. Die laatste raakte de muur, waardoor het de eerste opgave van het seizoen was voor Williams.

Na ronde 40 ging de safety car terug de pits in met Vettel aan de leiding, gevolgd door Leclerc, Verstappen, Hamilton, Bottas en Albon. Norris, Magnussen, Räikkönen en Pérez vervolledigden de top tien. Gasly kwam de top tien binnen nadat ook Sergio Pérez moest opgeven. Zijn Racing Point kwam op de baan tot stilstand, waardoor de safety car voor de tweede keer de baan op kwam.

Vlak na de herstart kwam de safety car alweer voor de derde keer de baan op. Wanneer Daniil Kvyat Kimi Räikkönen inhaalde, raakten beide heren elkaar. De ophanging van de Alfa Romeo van de Fin was stuk, terwijl Kvyat gewoon verder kon. De derde periode van de safety car duurde niet zo lang, waardoor we nog tien ronden konden racen. 

Tijdens de laatste fase van de race veranderde vooraan niks meer. Sebastian Vettel won voor Charles Leclerc. Max Verstappen mocht mee op het podium. Beide Mercedessen werden vierde en vijfde.

Uitslag GP van Singapore:
01 Sebastian VETTEL Ferrari LEADER
02 Charles LECLERC Ferrari +2.641
03 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +3.821
04 Lewis HAMILTON Mercedes +4.608
05 Valtteri BOTTAS Mercedes +6.119
06 Alexander ALBON Red Bull Racing +11.663
07 Lando NORRIS McLaren +14.769
08 Pierre GASLY Toro Rosso +15.547
09 Nico HULKENBERG Renault +16.718
10 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing +17.855
11 Romain GROSJEAN Haas F1 Team +35.436
12 Carlos SAINZ McLaren +35.974
13 Lance STROLL Racing Point +36.419
14 Daniel RICCIARDO Renault +37.660
15 Daniil KVYAT Toro Rosso +38.178
16 Robert KUBICA Williams +47.024
17 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team +85.766
Opgaves:
18 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing—
19 Sergio PEREZ Racing Point—
20 George RUSSELL Williams—

Met dank aan F1journaal.be