Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Italie 2020

 

Formula 1 Gran Premio Heineken D'italia 2020 

4 Sept 2020
11:00 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:30 Tweede vrije training
5 Sept 2020
12:00 - 13:00 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
6 Sept 2020
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Italië
Actieve jaren: 1950-2020
Aantal races: 70

Laatste 5 winnaars:
2019: C. Leclerc - Ferrari
2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Italie 2020

Race 8: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Italië is een wedstrijd uit het Formule 1 kampioenschap. Net zoals de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt de Italiaanse grand prix elk jaar gereden zonder onderbreking sinds de start van het F1 kampioenschap in 1950. De race wordt telkens gehouden op de Autodromo Nazionale Monza met uitzondering van 1980 toen de GP gehouden werd op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Na dat jaar keerde de Italiaanse Grand Prix terug naar het circuit in Monza en werd er op het circuit in Imola tot 2006 een GP gehouden onder de naam Grand Prix van San Marino. In 1957 werd er een tweede Italiaanse GP gehouden onder de naam Grand Prix van Pescara. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zijn met vijf zeges recordhouders aantal gewonnen Grands Prix.

Monza, een stad met zo’n 125.000 inwoners, ligt in de Noord Italiaanse regio Lombardije. En aan de rand van de stad ligt het Autodromo Nazionale di Monza, kortweg Monza genoemd. Op dit circuit werd in 1950 de eerste officiële F1 GP van Italië verreden met de Italiaan Giuseppe Farina als winnaar in een Alfa Romeo. 70 jaar na dato zal er geen Italiaan zijn die deze race wint. Antonio Giovinazzi rijd weliswaar in een Alfa Romeo, maar dan in de achterhoede. Er rijd wel een Britse kanshebber mee voor de zege, genaamd Lewis Hamilton. Hij won vijf van de zeven gereden races in 2020, en nummer zes kan wel eens de GP van Italië worden. Hamilton heeft, na zijn gewonnen race afgelopen weekend in België, laten zien in een geweldige vorm te verkeren. Mercedes is al vanaf de intrede van de hybride motor in 2014 ongenaakbaar. In België behaalde het team zijn 50ste één-tweetje in de races vanaf dat jaartal. Mocht Hamilton om wat voor een reden dan ook falen, dan hebben ze bij Mercedes nog een tweede coureur die voor de winst kan gaan, de Fin Valtteri Bottas. Gelukkig rijd er in het F1 veld een coureur die het ze misschien nog wel moeilijk kan maken. Max Verstappen met de Red Bull. Onze landgenoot kwam wat teleurgesteld over na zijn derde plaats in de GP van België maar, ondanks zijn achterstand van 47 punten op Hamilton, zal hij voorlopig nog niet met de witte vlag gaan zwaaien als teken van overgave. Verstappen zal elke misstap van Mercedes aangrijpen om te gaan voor de overwinning. Voor ons is het te hopen dat in de GP van Italië het team van Mercedes die fout begaat. Al was het maar om de spanning terug te krijgen in dit Formule 1 seizoen.

 

Vorig jaar
Na een spannende strijd om de overwinning tussen Charles Leclerc en Lewis Hamilton, trok de Monegask aan het langste eind nadat hij ook al in België won. Lewis Hamilton werd derde en verlaat Italië met de snelste ronde en een extra punt achter zijn naam. Tweede werd Valtteri Bottas. Max Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde en eindigde als achtste....Lees verder

 

De race
Het team van Renault presteerde uitstekend in België. Met een vierde en vijfde plaats waren Ricciardo en Ocon heel tevreden met deze uitslag. Renault gaat dus heel optimistisch richting Monza, waar de rechte snelle stukken in hun voordeel zijn. Daniel Ricciardo ziet zelfs een podium in het verschiet en dat moet dan ten koste gaan van zijn oude teamgenoot bij Red Bull, Max Verstappen. Minder blij en vrolijk is het team van Ferrari. Het Italiaanse team zit zachtjes gezegd in een dip. Zowel Vettel als Leclerc zien de race komende zondag erg somber in, en mogen misschien blij zijn dat er geen tifosi op de tribune zitten. Het scheelt ze waarschijnlijk een enorm fluitconcert. Waar de rode brigade dit jaar faalt, zijn de zwarte bolides oppermachtig. Mercedes lijkt opnieuw op weg naar de titels in de Formule 1. Hamilton hamerde er nog maar eens op dat het niet alleen de schuld is van Mercedes dat zij zo dominant zijn. Ook de regels in de Formule 1 zijn hier debet aan. Saaie races zoals in België zouden door veranderingen minder voorkomen volgens de Brit. Hamilton heeft het bijvoorbeeld over meer pitstops tijdens de race. Desondanks doet Mercedes zijn werk al zeven jaar lang meer dan uitstekend. Tenslotte, hoe zal het zijn met Romain Grosjean? De Fransman, rijdend bij Haas, lijkt zich wel te verstoppen. Natuurlijk is dat begrijpelijk als je tot nu toe nul punten hebt gescoord, maar hij rijd wel erg anoniem zijn rondjes tijdens de laatste races. Na de GP van Spanje wist hij wel te melden dat hij in de slechtste auto reed in zijn carrière. In dat geval zullen wij hem in Italië ook weinig in beeld te zien krijgen. Gelukkig zijn er nog genoeg andere coureurs die we wel kunnen gaan volgen de komende Grand Prix. En dan nog één dingetje. Waarschijnlijk geen ‘party mode’ meer vanaf de GP van Italië. Of dit daadwerkelijk van invloed zal zijn op de kwalificatie en de race zal moeten blijken. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Italië toe.

 

 
Bottas VT1 Italie

VT1

Valtteri Bottas heeft de snelste tijd gereden aan het begin van het Italiaanse raceweekend. De Mercedes-coureur was met een 1.20.703 twee tienden sneller dan teamgenoot Lewis Hamilton. Alexanser Albon eindigde als derde. Max Verstappen noteerde de vijfde tijd in de eerste training, nadat hij een code rood had veroorzaakt door van de baan te spinnen....lees verder

 
Hamilton VT2 Italie

VT2

Het Formule 1-team van Mercedes heeft de vrijdag op het circuit van Monza overtuigend bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hadden in de tweede vrije training voor de Italiaanse Grand Prix een comfortabele voorsprong op de rest van het veld, dat werd aangevoerd door Lando Norris. Max Verstappen eindigde de vrijdag op Monza op een vijfde plek....lees verder

 
Bottas VT3 Italie

VT3

Valtteri Bottas was de snelste in de derde vrije training tijdens de Grand Prix van Italië. Carlos Sainz en Lando Norris staan vlak achter hem. Max Verstappen zette de zesde tijd neer. De Nederlander klaagde vrijdagmiddag veel over de set-up van zijn auto, maar die lijkt nu beter voor elkaar. Hamilton, vijfde plek, stuitte bij zijn laatste poging op langzaam rijdend verkeer en kon een botsing ternauwernood voorkomen......lees verder

 

 
Kwalificatie Italie

Kwalificatie

Lewis Hamilton mag de Grand Prix van Italië zondag van pole-position aanvangen. Op het circuit van Monza wist te Brit tijdens de kwalificatie nipt de Mercedes van stalgenoot Valtteri Bottas voor te blijven, terwijl Carlos Sainz zijn McLaren naar een knappe derde tijd stuurde. Sergio Perez start morgen als vierde en Max Verstappen als vijfde....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Italie

 

 
Gasly winnaar Monza

Sensationele winst Pierre Gasly!!

Pierre Gasly heeft op het circuit van Monza zijn allereerste overwinning behaald. De AlphaTauri-rijder haalde het tijdens een spectaculaire race van Carlos Sainz. Lance Stroll maakte het knotsgekke podium compleet. Max Verstappen viel uit met een motorprobleem. Ferrari kende een spectaculaire dubbele opgave.

Lewis Hamilton kende van op de polepositie een goede start, iets dat niet gezegd kon worden van Valtteri Bottas. De Fin maakte een erg slechte start en verloor tijdens de eerste ronde verschillende plaatsen. Ook beide McLarens handhaafden zich goed bij de start en reden comfortabel op de plaatsen twee en drie. Bij de start kwam het trouwens tot een aanrijding tussen Alex Albon en Pierre Gasly. 

In ronde 6 kreeg Sebastian Vettel af te rekenen met remproblemen. De Duister ging aan het einde van het rechte stuk spectaculair rechtdoor en moest met brandende remmen opgeven.

Valtteri Bottas deed ondertussen zijn beklag over zijn wagen. De Fin was in zijn Mercedes F1-bolide niet zo snel als normaal en moest zelfs verdedigen tegenover Max Verstappen. Vervolgens kregen we in de twintigste ronde een safety car omdat Kevin Magnussen met zijn Haas F1-bolide kwam stil te staan aan de ingang van de pitlane. 

Lewis Hamilton en Antonio Giovinazzi waren de enige twee rijders die binnen kwamen voor een pitstop en dat zouden achteraf gezien dure pitstops blijken. Hamilton en Giovinazzi kregen immers een stop-and-go penalty voor het in de pits rijden terwijl de pitlane tijdens de safety car-fase gesloten was. 

Bij de herstart na de safety car kregen we een zeer zware crash van Charles Leclerc in de Ferrari. Bij het uitkomen van de befaamde Parabolica verloor Leclerc de controle over zijn wagen en vloog hij tegen de bandenmuur. De Ferrari van Leclerc werd tot schroot herleid maar gelukkig kon Leclerc zonder ernstige verwondingen uit zijn bolide stappen. De baanmarshalls hadden echter heel wat tijd nodig om de wagen te takelen en de bandenmuur te herstellen waardoor de race met een rode vlag onderbroken werd. 

Lewis Hamilton maakte van de onderbreking van de race even gebruik om de beentjes te strekken op zijn step. De zesvoudig F1-kampioen was echter duidelijk gefrustreerd door zijn bestraffing.

Na de rode vlag kregen we een staande herstart waarbij Lewis Hamilton aan de leiding bleef van de race. Hamilton voerde na een ronde echter zijn stop-and-go penalty uit en viel terug naar de allerlaatste plaats. Vooraan kregen we Pierre Gasly in de AlphaTauri aan de leiding, voor Kimi Raikkonen en Carlos Sainz. We kregen overduidelijk de meest onvoorspelbare F1-race in jaren. Wie zou deze race gaan winnen? 

In ronde 31 kregen we de opgave van Max Verstappen. De Nederlander kende een teleurstellende race en zijn lichaamstaal sprak boekdelen: een en al frustratie. Even later haalde Carlos Sainz in de McLaren Kimi Raikkonen in. De Spanjaard schoof zo op naar de tweede plaats en kon de inhaaljacht op Pierre Gasly inzetten. Sainz of Gasly, wie zou zijn eerste F1-overwinning gaan behalen? 

Vanuit de achterhoede probeerde Lewis Hamilton ondertussen opnieuw naar voor te rijden maar de Brit ondervond in zijn Mercedes F1-bolide op de harde band meer problemen om de andere wagens in te halen dan verwacht. Hetzelfde leek op te gaan voor Bottas die op de vijfde plaats bleef hangen. Vooraan was Sainz langzaam aan het kloofje met raceleider Pierre Gasly aan het dichten. Met nog zo’n tien ronden te gaan had de Spanjaard de kloof verkleind van meer dan vier seconden naar iets meer dan twee seconden.

De eerste vier rijders behaalden allemaal nog maar één podium in de Formule 1, maar wie van hen zou zijn eerste F1-overwinning behalen? Pierre Gasly en Carlos Sainz leken daarvoor de beste kaarten te hebben. We kregen een superspannend slot waarbij Carlos Sainz en Pierre Gasly streden voor de overwinning. Met nog vier ronden te gaan had Gasly iets meer een seconde voorsprong op Sainz. 

Sainz naderde tot op een handvol honderdsten van Gasly maar het was de Fransman die met de overwinning aan de haal ging. Gasly deed zo voor AlphaTauri het sprookje over van Sebastian Vettel met Toro Rosso in 2008. Carlos Sainz finishte als derde en was uiteraard ontgoocheld dat hij net naast zijn allereerste overwinning in de Formule 1 greep. Lance Stroll vervolledigde het podium.

01. P. Gasly AlphaTauri geen tijd
02. C. Sainz Jr. McLaren +0.415 +0.415
03. L. Stroll Racing Point +3.358 +2.943
04. L. Norris McLaren +6.000 +2.642
05. V. Bottas Mercedes +7.108 +1.108
06. D. Ricciardo Renault +8.391 +1.283
07. L. Hamilton Mercedes +17.245 +8.854
08. E. Ocon Renault +18.691 +1.446
09. D. Kvyat AlphaTauri +22.208 +3.517
10. S. Pérez Racing Point +23.224 +1.016
11. N. Latifi Williams +32.876 +9.652
12. R. Grosjean Haas +35.164 +2.288
13. K. Räikkönen Alfa Romeo +36.312 +1.148
14. G. Russell Williams +36.593 +0.281
15. A. Albon Red Bull +37.533 +0.940
16. A. Giovinazzi Alfa Romeo +55.199 +17.666
Opgaves:
17. M. Verstappen Red Bull
18. C. Leclerc Ferrari
19. K. Magnussen Haas
20. S. Vettel Ferrari

Met dank aan F1journaal.be