Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Italie 2021

 

Formula 1 Heineken Gran Premio D'italia 2021

10 Sept 2021
14:30 - 15:30 Eerste vrije training
18:00 - 19:00 Kwalificatie Sprintrace
11 Sept 2021
12:00 - 13:00 Tweede vrije training
16:30 - 17.00  Sprintrace
12 Sept 2021
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Italië
Actieve jaren: 1950-2021
Aantal races: 71

Laatste 5 winnaars:
2020: P. Gasly - AlphaTauri
2019: C. Leclerc - Ferrari
2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Italie 2021

Race 14: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Italië is een wedstrijd uit het Formule 1 kampioenschap. Net zoals de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt de Italiaanse grand prix elk jaar gereden zonder onderbreking sinds de start van het F1 kampioenschap in 1950. De race wordt telkens gehouden op de Autodromo Nazionale Monza met uitzondering van 1980 toen de GP gehouden werd op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Na dat jaar keerde de Italiaanse Grand Prix terug naar het circuit in Monza en werd er op het circuit in Imola tot 2006 een GP gehouden onder de naam Grand Prix van San Marino. In 1957 werd er een tweede Italiaanse GP gehouden onder de naam Grand Prix van Pescara. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zijn met vijf zeges recordhouders aantal gewonnen Grands Prix.

Nog maar amper bijgekomen van de prachtige Nederlandse Grand Prix op Zandvoort, gaan we gewoon verder met het WK Formule 1. Voor het derde opeenvolgende weekend staat er een F1 race op de kalender. Monza is gastheer voor race 14 in het F1 kampioenschap. Op het Italiaanse circuit wordt voor de tweede keer dit jaar, voor de startopstelling op de zondag, gekwalificeerd door middel van een sprintrace op zaterdag. Eerder werd dit al gedaan in de Grand Prix van Engeland. Van de dertien tot nu toe verreden races, heeft Max Verstappen er zeven gewonnen. Lewis Hamilton wist vier keer te zegevieren. Toch is het verschil maar 3 punten in het voordeel van Verstappen in de WK stand. Dit kleine verschil komt grotendeels door de races in Engeland en Hongarije. In deze twee races haalde Hamilton 47 punten terwijl Verstappen 5 punten bijeen sprokkelde. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer en dus gaan we ons opmaken voor de race in Italië. Op Monza kan je, volgens teambaas Christian Horner van Red Bull, Mercedes wel licht favoriet noemen. Lewis Hamilton wist op dit circuit 5 keer te winnen, van welke in 2018 de laatste was. In 2019 eindigde Hamilton als derde in de door Leclerc gewonnen race en Verstappen werd achtste. Vorig jaar won Pierre Gasly en werd Hamilton zevende (Verstappen viel uit met motorpech). Dus al met al liggen er toch wel kansen voor onze landgenoot. En het zou voor Verstappen ook wel fijn zijn als teamgenoot Sergio Perez zich weer vooraan laat zien. Max Verstappen zou op de baan best wel een beetje hulp kunnen gebruiken in deze, tot nu toe, enerverende jaargang 2021 in de Formule 1.

 

2020

De Grote Prijs van Italië in 2020 is uitgedraaid op een doldwaze race. Eerst vielen de Ferrari's uit in hun thuisrace, daarna kreeg Lewis Hamilton (7e) een tijdstraf en op het einde won de Fransman Pierre Gasly met een bescheiden AlphaTauri-auto. Achter Gasly legde Carlos Sainz jr. met zijn McLaren beslag op de 2e plaats, de Canadees Lance Stroll (Racing Point) mocht als derde mee het podium op....lees verder

 
Italie.JPG

De race

Voor de winnaar liggen er maximaal 29 punten te wachten. 25 pnt voor de hoofdrace, 1 pnt voor de snelste raceronde in de hoofdrace en 3 pnt voor de eerste plaats in de sprintrace op zaterdag. ‘The Temple of Speed’ zo wordt het circuit van Monza genoemd in de Formule 1. Het is misschien wel het snelste circuit op de kalander, mede door de snelle lange rechte stukken. En juist die delen van het circuit vreest Red Bull. Hoewel Red Bull en Mercedes zeggen dat er qua snelheid weinig verschil zit tussen hun bolides, denken de kenners en Red Bull, dat Mercedes hier voordeel uit kan halen. Komend weekend zullen wij het weten! Ferrari rijd op het thuiscircuit. Vorig jaar wisten beide Ferrari coureurs de finish niet te halen. Dit jaar lijkt Ferrari aan de beterende hand. Met Charles Leclerc en Carlos Sainz kan Ferrari met opgeheven hoofd beginnen aan hun race in eigen land. De laatste races geven het team weer wat vertrouwen hoewel ze de verwachting in Italië wel temperen. Logisch natuurlijk, want de kwalificatie gaat goed, maar ze ontberen nog de echte snelheid in de race. Maar in dit seizoen is niets onmogelijk en een kleine stunt behoort tot de mogelijkheden. Dat laatste geldt ook voor McLaren met Lando Norris en Daniel Ricciardo. Vooral Norris laat regelmatig zien over talent en snelheid te beschikken. Hij lijkt op voorhand de persoon om het Mercedes en Red Bull lastig te kunnen maken. Pierre Gasly verkeerd in goede vorm. De AlphaTauri coureur is vast klant in de top tien en ook in Zandvoort reed hij een prima race. Onderschat Gasly niet als het aankomt op een strijd voor het podium. Echter gaan we ervan uit dat de zege op Monza een strijd wordt tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Een Engeland-Nederland confrontatie op Italiaanse bodem. Rest ons enkel nog maar één vraag, kunnen de tifosi hetzelfde spektakel op de tribunes neerzetten als het Oranje legioen op Zandvoort? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Italië toe.

 

 
Hamilton VT1 Italie

VT1

De eerste vrije training voor de Grand Prix van Italië zit erop. De snelste rondetijd werd gereden door Lewis Hamilton. De coureur van Mercedes noteerde een 1:20,926 en was daarmee sneller dan Max Verstappen, die als tweede eindigt. De top drie wordt afgesloten door de Finse coureur van Mercedes, Valtteri Bottas. Verder vinden we ook nog Lance Stroll en Pierre Gasly in de top vijf....lees verder

 
Hamilton VT2 Italie

VT2

Lewis Hamilton was een halve seconde sneller dan Max Verstappen op de zachte band op Monza in VT2. De Mercedessen toonden hun snelheid in het laatste kwartier van de training die lang stil lag na een behoorlijke crash van Carlos Sainz in de Ferrari. Max Verstappen kwam op de zachte band een halve seconde tekort op Hamilton. Valtteri Bottas noteerde de tweede snelste tijd....lees verder

 

 

Kwalificatie

Valtteri Bottas heeft in de kwalificatie op het Italiaanse Monza met een 1:19.555 de snelste rondetijd genoteerd en mag zo de sprintkwalificatie van zaterdag vanaf de ‘pole’ vertrekken. Mercedes was oppermachtig in de kwalificatie, waar Lewis Hamilton slechts een tiende tekort kwam op Bottas. Max Verstappen moest al vier tienden toegeven....lees verder

 

 
Sprintrace Italie

Sprintrace

Valtteri Bottas heeft de tweede sprintkwalificatie uit de Formule 1-geschiedenis winnend afgesloten. De Mercedes-coureur reed onbedreigd naar de zege, maar zal door een motorische gridstraf helemaal achteraan starten op zondag. Max Verstappen krijgt daardoor de eerste startplek voor de hoofdrace en pakt ook twee extra WK-punten mee. De Nederlander eindigde als tweede in de sprintrace en profiteerde van een slechte dag voor Lewis Hamilton (vijfde).....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Italie

 

 

Spectaculaire overwinning Daniel Ricciardo

Daniel Ricciardo heeft op spectaculaire wijze de GP van Italië gewonnen. Lando Norris finishte als tweede en maakte er zo voor McLaren zelfs een dubbeloverwinning van. De race stond echter vooral in het teken van een aanrijding tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen die allebei moesten opgeven.

Max Verstappen startte van op de polepositie maar kende geen al te beste start en Daniel Ricciardo passeerde Verstappen meteen om de leiding in de race te nemen. Wat verderop zagen we Antonio Giovinazzi dwars gaan en de vangrails raken. De Italiaan verloor zijn voorvleugel maar kon nadien zijn weg wel verder zetten.

Vooraan zagen we ondertussen Ricciardo met amper een seconde voorsprong op Max Verstappen rondrijden, iets verderop zagen we Lando Norris hetzelfde doen met Lewis Hamilton. Sergio Perez was ondertussen bezig aan enkele stevige gevechten in het middenveld.

Valtteri Bottas, die helemaal achteraan was gestart, was ondertussen bezig aan een indrukwekkende inhaalrace. De Fin vloog doorheen het middenveld. In datzelfde middenveld kwam het ook tot een aanrijding tussen Esteban Ocon en Sebastian Vettel, Ocon werd bestraft met een tijdstraf van vijf seconden.

Iets voor halverwege de race kwam Daniel Ricciardo als raceleider binnen voor een pitstop. Red Bull reageerde door een ronde later ook Max Verstappen binnen te roepen maar de anders zo bijzonder snelle en foutloze pitcrew van Red Bull ging deze keer wel in de fout. De dramatische pitstop van Verstappen duurde meer dan elf seconden! Lewis Hamilton passeerde ondertussen Lando Norris en kwam zo aan de leiding van de race. 

De echt dramatische wending in de race kwam er na de pitstop van Lewis Hamilton toen de zevenvoudig wereldkampioen terug de baan op kwam. Hamilton kwam terug de baan op en duwde de aanstormende Max Verstappen een klein beetje breed. Verstappen trachtte naast Hamilton te blijven en beide kemphanen stuurden naast elkaar de chicane in. Verstappen werd over de ‘bollards’ de lucht in gekatapulteerd en kwam met zijn wagen op die van Hamilton terecht. Beide titelkandidaten uit de race en de Halo die tijdens de crash overduidelijk zijn nut opnieuw heeft bewezen.

Na de safety car gingen we echter al redelijk snel terug racen en Daniel Ricciardo kwam bijzonder goed weg. Lando Norris profiteerde wel bij de herstart en haalde Charles Leclerc in. Beide McLarens dus op één en twee. Valtteri Bottas geraakte ondertussen alleen maar meer onder stoom en de Fin haalde eveneens Leclerc in om de vierde plaats te veroveren.

Met nog minder dan twintig ronden te gaan reden er verschillende wagens op een handvol seconden van elkaar. Geen idee dus wie de race zou winnen. Sergio Perez kreeg ondertussen een tijdstraf van vijf seconden omdat hij de baan had verlaten en daaruit voordeel haalde. Virtueel reed Bottas dus op de derde in plaats van de vierde plaats.

Met nog slechts een tiental ronden te gaan kregen we kort even een virtuele safety car omdat Nikita Mazepin zijn haas F1-bolide met technische problemen aan de kant moest zetten. Na de virtuele safety car bleef Daniel Ricciardo comfortabel aan de leiding, voor teamgenoot Lando Norris. McLaren op weg naar een historische dubbeloverwinning?

De dubbeloverwinning van McLaren kwam inderdaad niet meer in gevaar want Daniel Ricciardo reed probleemloos naar de overwinning en zegevierde voor teamgenoot Lando Norris. Sergio Perez finishte als derde maar door zijn tijdstraf mocht Valtteri Bottas mee op het podium. Na de race zal er echter vooral nagepraat worden over de aanrijding tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Bij McLaren trokken ze zich daar uiteraard weinig van aan en werd er een stevig feestje gebouwd.

01 Daniel Ricciardo McLaren 53 laps – 1h22m05.395s
02 Lando Norris McLaren +1.747
03 Valtteri Bottas Mercedes +4.921
04 Charles Leclerc Ferrari +7.309
05 Sergio Pérez Red Bull +8.723
06 Carlos Sainz Ferrari +10.535
07 Lance Stroll Aston Martin +15.804
08 Fernando Alonso Alpine +17.201
09 George Russell Williams +19.742
10 Esteban Ocon Alpine +20.808
11 Nicholas Latifi Williams +23.743
12 Sebastian Vettel Aston Martin +24.621
13 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo +27.216
14 Robert Kubica Alfa Romeo +29.769
15 Mick Schumacher Haas +51.088
16 Nikita Mazepin Haas DNF
17 Lewis Hamilton Mercedes DNF
18 Max Verstappen Red Bull DNF
19 Pierre Gasly AlphaTauri DNF
20 Yuki Tsunoda AlphaTauri DNS

Met dank aan F1 journaal.be