Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Italië 2019

 
GP van Italie

2019 FORMULA 1 GRAN PREMIO HEINEKEN D'ITALIA

6 sep 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
7 sep 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
8 sep 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Italië
Actieve jaren: 1950-2018
Aantal races: 69

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Italie 2019

Race 14: Voorbeschouwing

Autodromo Nazionale di Monza is een 5,793 km lang circuit gelegen bij de plaats Monza in het noorden van Italië. Het circuit bestaat uit lange rechte stukken en snelle veelal rechter bochten en enkele korte chicanes. Ondanks meerdere pogingen om de hoge snelheden te matigen is Monza nog steeds het hogesnelheidscircuit bij uitstek. Na de eerste Grand Prix van Italië in 1921 in Brescia werden tot op de dag van vandaag alle latere Grand Prix's van Italië (behalve in 1937, 1947, 1948 en 1980) op Monza verreden. Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 69 verreden Grand Prix's. Michael Schumacher en Lewis Hamilton wonnen beiden 5 keer op Monza.

Uit Monza kwamen de broers Brambilla, van wie Vittorio de bekendste werd in de F1. Hij werd ook wel de Monza Gorilla genoemd, vooral door zijn brute rijgedrag en de daar aan gekoppelde crashes die hij meemaakte. Hij won één GP, die van Oostenrijk en was in 1978 betrokken bij een crash op Monza die Ronnie Peterson het leven koste. Vittorio raakte bij die crash in coma maar kwam er weer bovenop. Brambilla overleed aan een hartstilstand in 2001. Tot zover een stukje geschiedenis en terug naar het heden. Een week na België, volgt de Grand Prix van Italië op Monza. Charles Leclerc haalde op Spa Francorchamps zijn eerst overwinning in de Formule 1. Ferrari mag ook op het snelle circuit van Monza tot de favorieten worden gerekend, zeker met de tienduizenden tifosi op de tribunes. Toch is het opvallend dat, in het thuisland van Ferrari, de afgelopen vijf jaar Mercedes met de zege ervandoor ging. De laatste thuiszege van Ferrari dateert uit 2010, toen Fernando Alonso de rode bolide als eerste over de finishlijn reed. Max Verstappen kwam in België in bocht één in botsing met de Alfa Romeo van Raikkonen. Verstappen reed met een gebroken stuurstang de bandenstapel in en kon bijna de gehele race vanaf de zijlijn bekijken. Voor ons, maar zeker voor Verstappen, is het te hopen dat hij in Italië zonder kleerscheuren de race kan gaan uitrijden.

 
Hamilton Italie 2018

Vorig jaar
De Grand Prix van Italië werd in 2018 gewonnen door de Brit Lewis Hamilton, die zijn zesde overwinning van het seizoen behaalde. Kimi Raikkonen werd tweede, nadat hij acht ronden voor het eind van de race werd ingehaald door Lewis Hamilton. Max Verstappen finishte als derde, maar na een tijdstraf van vijf seconden als gevolg van een botsing met Valtteri Bottas, werd hij als vijfde geklasseerd. Door de tijdstraf van Verstappen eindigde Valtteri Bottas als derde en Sebastian Vettel als vierde. Sebastian Vettel, die in de eerste ronde spinde na een botsing met Hamilton, reed na een inhaalrace uiteindelijk dus naar die vierde plaats. Romain Grosjean ging als zesde over de finishlijn, voor de Force India rijders Esteban Ocon en Sergio Pérez. Carlos Sainz en Lance Stroll maakten de top 10 compleet.

 
Voorbeschouwing GP van Italie

De race
Toro Rosso deed het prima in België. Ook op Monza lijken Kvyat en Gasly goede gegadigden voor een top 10 klassering. De arme Lando Norris viel een ronde voor het einde van de race stil en viel van de vijfde positie terug naar plaats elf. Ook al werd hij in deze Grand Prix verkozen tot ‘driver off the day’, Norris zal graag in Italië de beste zijn achter de top 6, er wel vanuit gaande dat de top zes de finish haalt. In België kreeg Vettel, op het moment dat hij aan de leiding reed, te horen via de boordradio om Leclerc voorbij te laten gaan. Achteraf misschien een juiste beslissing van de teamleiding, maar of ze op Monza weer zulke teamorders zullen geven is afwachten. Ik geloof haast niet dat Sebastian Vettel weer zo netjes aan de kant gaat voor Leclerc, want Vettel wil winnen en de strijd aangaan met Mercedes en Red Bull. Alexander Albon reed een goede race afgelopen weekend, en bij Red Bull waren ze erg goed over hem te spreken. Wie weet kan Albon wel eens een goede hulp zijn voor Max Verstappen in de komende races. Of het dit weekend al zal zijn is maar de vraag, Max Verstappen krijgt komend weekend in de Grand Prix van Italië namelijk de nieuwe Spec 4-motor van Honda. De coureur van Red Bull Racing incasseert daardoor een gridstraf en zal achteraan moeten starten. Red Bull had dit al in het begin van het seizoen verwacht, ze zouden gridstraffen voor lief te nemen als de motor zich goed ontwikkelt. Dit alles houd in dat we komende zondag vanaf 15.10 uur Nederlandse tijd gaan kijken naar de inhaalrace van Verstappen, en zullen we zien op welke plaats hij eindigt. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Italië toe.

 

 
Leclerc Italie VT1

VT1

Charles Leclerc heeft tijdens de eerste oefensessie voor de GP van Italië de snelste tijd gereden. De racewinnaar van de GP van België liet aan het einde van een door regen verstoorde sessie op droogweerbanden de snelste tijd noteren. Achter Leclerc eindigde Carlos Sainz de sessie namens McLaren op de tweede plek, voor zijn teamgenoot Lando Norris. Max Verstappen klokte de zevende tijd, waarmee hij de Ferrari van Sebastian Vettel vier tienden van een seconde wist voor te blijven....lees verder

 
Leclerc Italie VT2

VT2

Charles Leclerc heeft ook tijdens de tweede vrije training in Italië de snelste tijd op de klokken gebracht. Het verschil met regerend wereldkampioen Lewis Hamilton bedroeg echter nog geen tiende van een seconde. Sebastian Vettel noteerde de derde tijd. Max Verstappen, die zondag achteraan start, kwam tot de vijfde tijd. Zaterdag om 12.00 uur wordt de derde en laatste vrije training in Monza verreden....lees verder

 
Vettel Italie VT3

VT3

Sebastian Vettel heeft de snelste tijd gereden tijdens de derde vrije training voor de Italiaanse Grand Prix. De Ferrari-coureur reed een 1:20.294 en was daarmee 32 duizendsten sneller dan Max Verstappen. Valtteri Bottas en Charles Leclerc reden beiden de derde tijd. De verschillen waren over het algemeen klein. Zelfs nummer 14 Lando Norris zat binnen een seconde van de tijd van Vettel.....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Italie

Kwalificatie

Charles Leclerc heeft de favorietenrol van Ferrari op het circuit van Monza waargemaakt door de polepositie voor de GP van Italië te veroveren. Lewis Hamilton start naast Leclerc. Vatteri Bottas start morgen als derde. De kwalificatie kenmerkte zich echter door een wel erg vreemd slot. Vlak voor al de wagens aan een laatste snelle ronde wilden beginnen was de tijd op en gingen de lichten op rood.....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Italie

 

 
Leclerc winnaar GP van Italie

Leclerc wint voor de tweede keer op rij

Na een spannende strijd om de overwinning tussen Charles Leclerc en Lewis Hamilton, trok de Monegask aan het langste eind nadat hij ook al in België won. Lewis Hamilton werd derde en verlaat Italië met de snelste ronde en een extra punt achter zijn naam. Tweede werd Valtteri Bottas. Max Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde en eindigde als achtste.

Na het vreemde einde van de kwalificatie voor de GP van Italië waren heel wat top-tien rijders gebrand om orde op zaken te zetten met hun concurrenten. Charles Leclerc startte vanop pole, voor de tweede keer op rij na de GP van België. Beide Ferrari’s werden gesplitst door beide Mercedessen. Op de derde rij volgden beide Renaults, de verrassingen van de kwalificatie.

Vooraan het veld kwam iedereen goed weg, zonder positiewissels, terwijl Max Verstappen zijn voorvleugel beschadigde nadat hij inreed bij Sergio Pérez, waardoor hij meteen de pits moest opzoeken. In de openingsronde ging Nico Hülkenberg voorbij Sebastian Vettel en naar plaats vier, maar die laatste nam zijn startplaats terug op het lange rechte stuk langs start en finish.

We zagen meteen enkele mooie gevechten, waaronder een strijd tussen Carlos Sainz en Alex Albon. De Red Bull Racing-rijder remde laat in de tweede chicane, maar de Spanjaard kwam terug en verdedigde zijn racelijn, waardoor de Thaise Brit het grind moest opzoeken.

Even later gebeurde er een vreemd voorval met Sebastian Vettel. De Duitser spinde in de Ascari-chicane. Terwijl hij de baan terug opkwam, raakte hij de Racing Point van Lance Stroll, waardoor de Canadees ook spinde. Stroll moest de baan ook opnieuw opkomen en deed dat opnieuw op een onveilige manier, waardoor hij op zijn beurt Pierre Gasly van de baan duwde. De Fransman kon nog net de bandenmuur ontwijken.

Sebastian Vettel kreeg dan ook een “stop and go”-straf van 10 seconden, terwijl Lance Stroll enkel een “drive through”-straf kreeg. Het regende verder straffen. Alex Albon kreeg er één voor het afsnijden van het circuit, waaruit hij een voordeel haalde. Ook Kimi Räikkönen kreeg dan weer een 10 seconden “stop and go”-straf nadat hij op aan de race startte met de verkeerde banden.

Intussen werd er vooraan gepit, met Lewis Hamilton in ronde 20 en Charles Leclerc, de raceleider, een ronde later. De posities bleven ongewijzigd, maar Lewis Hamilton kwam wel een stuk dichter bij de Monegask. Terwijl Leclerc voorbij Nico Hülkenberg ging in de Parabolica, wachtte Hamilton tot het rechte stuk, waardoor hij bij de tweede chicane een inhaalpoging kon maken voor de leiding van de race. De Brit zat echter aan de buitenkant voor het ingaan van de chicane, waarna hij breed werd geduwd door Leclerc. De wedstrijdleiding gaf Leclerc dan ook een zwart-witte vlag, wat een waarschuwing was voor de Ferrari-rijder. Opnieuw zagen we racen van de bovenste plank!

In ronde 29 was de eerste opgave een feit. Carlos Sainz moest de strijd staken nadat er tijdens z’n pitstop een band niet goed werd gemonteerd. Meteen erna moest Daniil Kvyat ook opgeven, opnieuw na de pitstop. De Rus kende een probleem met zijn krachtbron. Na de pitstops was het dus Leclerc aan kop van de race, die op de hielen werd gezeten door Lewis Hamilton. Valtteri Bottas volgde als derde op zo’n vijf seconden van de koplopers. Daarna volgden beide Renaults op vier en vijf.

De strijd om de overwinning werd steeds intenser. Charles Leclerc bezweek even onder de druk en blokkeerde bij het ingaan van de chicane. Zo kreeg Hamilton opnieuw een mooie kans om Leclerc in te halen, maar die laatste gooide de deur dicht. In ronde 42 werd Leclerc dan verlost van de druk van Lewis Hamilton, nadat de Brit zich verremde in de eerste chicane. Hamilton moest langs de lange weg en werd zelfs ingehaald door teamgenoot Valtteri Bottas. Zo kreeg de Fin de kans om jacht te maken op de Ferrari van Leclerc.

Uiteindelijk kon Bottas geen inval meer inzetten op Leclerc, waardoor Ferrari voor het eerst sinds 2010 nog eens kon winnen op eigen bodem. Het is ook de twee overwinning op rij voor Leclerc, nadat hij vorige week nog in België won. Opvallend is dat Ricciardo en Hülkenberg vierde en vijfde werden.

01 Charles LECLERC Ferrari LEADER
02 Valtteri BOTTAS Mercedes +0.835
03 Lewis HAMILTON Mercedes +35.199
04 Daniel RICCIARDO Renault +45.515
05 Nico HULKENBERG Renault +58.165
06 Alexander ALBON Red Bull Racing +59.315
07 Sergio PEREZ Racing Point +73.802
08 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +74.492
09 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing 1 L
10 Lando NORRIS McLaren 1 L
11 Pierre GASLY Toro Rosso 1 L
12 Lance STROLL Racing Point 1 L
13 Sebastian VETTEL Ferrari 1 L
14 George RUSSELL Williams 1 L
15 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing 1 L
16 Romain GROSJEAN Haas F1 Team 1 L
17 Robert KUBICA Williams 2 L
Opgaves:
18 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team
19 Daniil KVYAT Toro Rosso
20 Carlos SAINZ McLaren

Met dank aan F1journaal.be