Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

Race 14: GP van Italie 2018

 
GP van Italie

2018 FORMULA 1 GRAN PREMIO HEINEKEN D'ITALIA

31 aug 2018
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
01 sep 2018
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
02 sep 2018
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Italië
Actieve jaren: 1950-2017
Aantal races: 68

Laatste 5 winnaars:

2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes
2013: S. Vettel - Red Bull Racing

 

 
Voorbeschouwing GP van Italie 2018

Race 14

Autodromo Nazionale di Monza is een 5,793 km lang circuit gelegen bij de plaats Monza in het noorden van Italië. Het circuit bestaat uit lange rechte stukken en snelle veelal rechter bochten en enkele korte chicanes. Ondanks meerdere pogingen om de hoge snelheden te matigen is Monza nog steeds het hogesnelheidscircuit bij uitstek. Na de eerste Grand Prix van Italië in 1921 in Brescia werden tot op de dag van vandaag alle latere Grand Prix's van Italië (behalve in 1937, 1947, 1948 en 1980) op Monza verreden. Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 68 verreden Grand Prix's. Michael Schumacher won op Monza 5 keer, en is hiermee recordhouder.

Een week na de door Sebastian Vettel gewonnen race op Spa Francorchamps in België, staat alweer race 14 op het programma. Op het snelheidscircuit van Monza wordt de GP van Italië verreden. Al sinds het begin van de Formule 1 in 1950 staat de Grand Prix van Italië onafgebroken op het programma. We zijn inmiddels toe aan de 69e editie van deze race. Alleen in 1980 werd er door grootschalige werkzaamheden niet op het circuit Monza gereden. Ferrari won op ´eigen´ Monza zeventien races en de laatste dateert van 2010, dat was in de F10 Ferrari met Fernando Alonso achter het stuur. Na deze overwinning van Alonso wist Nico Rosberg er eentje te winnen, Sebastian Vettel twee keer en wist Lewis Hamilton maar liefst 4 keer de winst te pakken. Ferrari en Mercedes zullen zich met hun krachtbron wel thuis voelen op dit circuit. Motorvermogen is belangrijk en beide teams doen wat dat betreft weinig onder voor elkaar. Toch denken de F1 kenners dat Ferrari, en met name Vettel, wel eens na zeven jaar leegte, de zege kan gaan pakken op Monza. Het verschil tussen Hamilton en Vettel is 17 punten. Zal Hamilton na de GP van Italië zich zorgen moeten gaan maken?

 
Hamilton Italie 2017

Vorig jaar
De Grand Prix van Italië werd in 2017 gewonnen door Lewis Hamilton. Het was voor Hamilton zijn zesde zege van het seizoen en tevens nam de Brit de leiding in het kampioenschap over van Sebastian Vettel. Zijn teamgenoot Valtteri Bottas eindigde op de tweede plaats, terwijl Sebastian Vettel het podium compleet maakte. Daniel Ricciardo eindigde op de vierde plaats, nadat hij enkele ronden voor het eind van de race Kimi Räikkönen inhaalde, die als vijfde eindigde. Force India coureur Esteban Ocon werd zesde, voor de Williams coureurs Lance Stroll en Felipe Massa en teamgenoot Sergio Pérez. De top 10 werd afgesloten door Max Verstappen, die in de tweede ronde een lekke band kreeg vanwege een touché met Felipe Massa en in de slotronden terugkwam tot de tiende positie.

 
Voorbeschouwing GP van Italie

De race
Nico Hülkenberg krijgt een gridstraf  van 10 plaatsen op Monza, voor het veroorzaken van de spectaculaire crash bij de start van de Belgische Grand Prix. Ook Daniel Ricciardo zal een gridstraf krijgen omdat de Red Bull coureur een nieuwe Renault motor laat inbouwen. Monza is niet ideaal voor het Red Bull team, aangezien zij snelheid tekort komen. Daarom de keuze om de Spec C powerunit uit te proberen. De motor is sneller maar ook minder betrouwbaar volgens Renault. Max Verstappen mocht nog één keer de motor vervangen, dus hij krijgt geen gridstraf. Of hij ook de Spec C krijgt is nog niet bekend, alles hangt af van de test van zijn teamgenoot. Racing Point Force India is in Spa goed uit de startblokken gekomen. Het ‘oude’ Force India ziet ook op Monza kansen om met  beide auto’s in de punten te rijden. Die kans is er wel degelijk, maar dan moeten ze wel zien af te rekenen met Haas. Voor de teams van Toro Rosso, McLaren, Sauber en Williams is het hopen op een puntjes. Waarbij gezien de afgelopen races Sauber de meeste kans maakt. De race is op zondag 2 September en start om 15.10 uur Nederlandse tijd. Waar je ook bent en waar je ook kijkt, ik wens je een mooie GP van Italië toe.

 

 
Perez VT1 Italie

VT1

1. S. Pérez Force India 01:34.000
2. K. Räikkönen Ferrari 01:34.550
3. E. Ocon Force India 01:34.593

 

Sergio Perez heeft vrijdag de eerste vrije training voor de Italiaanse Grand Prix bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. Op een kletsnat circuit van Monza wist de Mexicaan zijn Force India in de slotseconden van de sessie naar de snelste tijd te sturen. Perez wist de Ferrari van Kimi Raikkonen ruim een halve seconde voor te blijven. Esteban Ocon zorgde er met een derde tijd voor dat allebei de Force India’s de eerste vrije training in de top 3 wisten af te sluiten. Max Verstappen eindigde als zevende....lees verder

 
Vettel VT2 Italie

VT2

1. S. Vettel Ferrari 01:21.105
2. K. Räikkönen Ferrari 01:21.375
3. L. Hamilton Mercedes 01:21.392

 

Sebastian Vettel heeft de snelste tijd gereden tijdens de tweede vrije training op Monza. De Duitser bleef Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton voor in een ingekorte training. De sessie lag namelijk twintig minuten stil door een zware crash van Marcus Ericsson. Ericsson dook haaks links de muur in en sloeg vervolgens meerdere keren over de kop. Ericsson kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Max Verstappen zette de vijfde tijd op de klokken....lees verder

 
Vettel VT3 Italie

VT3

1. S. Vettel Ferrari 01:20.509
2. L. Hamilton Mercedes 01:20.590
3. K. Räikkönen Ferrari 01:20.682

 

Zoals verwacht was het Ferrari dat de boventoon voerde en zette Sebastian Vettel de snelste tijd neer met 1:20.509. Lewis Hamilton kwam echter verrassend dichtbij de tijden van de Ferrari en gaf maar acht honderdsten toe op Vettel. Kimi Raikkonen moest zich tevredenstellen met de derde tijd op bijna twee tienden. Hoewel Max Verstappen met de nieuwe Renault-motor reed bleek hij bij lange na niet opgewassen tegen de Mercedessen en de Ferrari’s. De Nederlander gaf namelijk acht tienden toe op Sebastian Vettel en eindigde als vijfde....lees verder.

 

 
Kwalificatie Italie

Kwalificatie

Kimi Räikkönen vertrekt zondag bij de Grand Prix van Italië vanaf poleposition. De Fin was zaterdag de snelste in de kwalificatie. Räikkönen dook in zijn laatste poging met 1.19,119 onder de tijd van zijn teamgenoot Sebastian Vettel. De Duitser begint als tweede. De tweede startrij wordt gevormd door de coureurs van Mercedes. Lewis Hamilton bleef zijn teamgenoot Valtteri Bottas ruim voor. Max Verstappen vertrekt vanaf de vijfde positie....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Italie

 

 
Hamilton winnaar GP van Italie

Hamilton klopt Ferrari

Lewis Hamilton heeft er alles voor moeten geven, maar won de GP van Italië, waardoor hij zijn voorsprong op Sebastian Vettel opnieuw vergroot. De Ferrari-rijder spinde in de eerste ronde nadat Hamilton hem inhaalde en werd uiteindelijk nog vierde. Räikkönen en Bottas mochten mee op het podium. Max Verstappen kwam als derde over de streep, maar ontving een tijdstraf waardoor hij als vijfde werd genoteerd. 

De GP van Italië begon onder bewolkte omstandigheden, maar de regen bleef uit. Tijdens de kwalificaties werd het een droomscenario voor de tifosi. Ferrari startte op de eerste rij, met Kimi Räikkönen op pole, gevolgd door beide Mercedessen. Stoffel Vandoorne reed op zaterdag de laatste tijd, maar begon aan de race als zeventiende door gridstraffen voor Ericsson, Ricciardo en Hülkenberg. In tegenstelling tot vorige week werd het een crashvrije start van de GP van Italië, maar in de tweede chicane was er vooraan een incident. Lewis Hamilton ging Sebastian Vettel voorbij, maar die laatste spinde. Vettel moest de race verder zetten als achttiende. Brendon Hartley stond dan weer aan de kant na contact gemaakt te hebben met Ericsson. Zo kwam de safety car de baan op.

Na de herstart zat Lewis Hamilton meteen goed en ging Kimi Räikkönen voorbij op het lange rechte stuk langs start en finish. Het volgende lange rechte stuk waren de rollen echter omgekeerd, waardoor Räikkönen opnieuw aan de leiding van de race reed. Vijf ronden ver in de race was het dus Räikkönen op kop, gevolgd door Hamilton, Verstappen en Bottas, die een mindere eerste ronde kende. Opmerkelijk was dat beide Williams-rijders in de top tien reden en dat Alonso de top tien afsloot. Vettel reed als zestiende en probeerde meteen plaatsen goed te maken.

In ronde tien zagen we opnieuw pijnlijk nieuws voor McLaren. Fernando Alonso moest zijn wagen parkeren, waardoor de Spanjaard opnieuw de race niet uitreed. In ronde 20 hadden koploper Räikkönen en Hamilton al zeven seconden voorsprong op het koppel Verstappen en Bottas. Daarna volgden Grosjean, Ocon en Vettel. Vandoorne reed op plaats zestien, tussen beide Saubers. Kimi Räikkönen maakte zijn pitstop in dezelfde ronde, terwijl Lewis Hamilton besloot om verder te rijden, aangezien het wat druppelde op het circuit. De derde opgave was een feit net voor de helft van de race. De nieuwe Renault-krachtbron van Daniel Ricciardo begaf het, met een rookpluim tot gevolg.

In ronde 28 was het dan toch tijd voor Hamilton om zijn pitstop af te werken. De Brit kwam terug de baan op met een achterstand van vijf seconden op Kimi Räikkönen. Omdat Mercedes hun andere rijder, Valtteri Bottas, ook liet wachten om zijn pitstop af te werken, zat Räikkönen vast achter zijn landgenoot. Zo kon Hamilton ook aansluiten, waardoor het verschil tussen de Ferrari en Mercedes opnieuw minder dan een seconde was. Met nog tien ronden te gaan zette Valtteri Bottas een inhaalpoging in op Max Verstappen, in de strijd om de derde plaats. Voor het ingaan van de eerste chicane zette Bottas zijn bolide naast die van Verstappen, maar de Nederlander raakte de Mercedes. De stewards besloten Verstappen een tijdsstraf te geven van vijf seconden, waardoor Bottas uiteindelijk toch virtueel derde reed.

In ronde 45 van de 53 gebeurde dan toch wat elke Ferrari-fan betreurde: Lewis Hamilton haalde Kimi Räikkönen in en was de leider van de race. Uiteindelijk won Lewis Hamilton, die nog wegreed van Räikkönen, die tweede werd. Valtteri Bottas mocht mee op het podium. Zo is de strijd om het kampioenschap opnieuw wat minder spannend. Hamilton loopt opnieuw uit op Vettel, die vierde werd.

01. Lewis Hamilton Mercedes
02. Kimi Räikkönen Ferrari
03. Valtteri Bottas Mercedes
04. Sebastian Vettel Ferrari
05. Max Verstappen Red Bull Racing
06. Romain Grosjean Haas F1 **
07. Esteban Ocon Racing Point Force India
08. Sergio Perez Racing Point Force India
09. Carlos Sainz Renault
10. Lance Stroll Williams
11. Sergey Sirotkin Williams
12. Charles Leclerc Sauber
13. Stoffel Vandoorne McLaren
14. Nico Hülkenberg Renault
15. Pierre Gasly Toro Rosso
16. Marcus Ericsson Sauber
17. Kevin Magnussen Haas F1
18. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
19. Fernando Alonso McLaren
20. Brendon Hartley Toro Rosso

** gediskwalificeerd

Met dank aan F1 Journaal.be