Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Italië 2019

 
GP van Italie

2019 FORMULA 1 GRAN PREMIO HEINEKEN D'ITALIA

6 sep 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
7 sep 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
8 sep 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Italië
Actieve jaren: 1950-2018
Aantal races: 69

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Italie 2019

Race 14: Voorbeschouwing

Autodromo Nazionale di Monza is een 5,793 km lang circuit gelegen bij de plaats Monza in het noorden van Italië. Het circuit bestaat uit lange rechte stukken en snelle veelal rechter bochten en enkele korte chicanes. Ondanks meerdere pogingen om de hoge snelheden te matigen is Monza nog steeds het hogesnelheidscircuit bij uitstek. Na de eerste Grand Prix van Italië in 1921 in Brescia werden tot op de dag van vandaag alle latere Grand Prix's van Italië (behalve in 1937, 1947, 1948 en 1980) op Monza verreden. Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 69 verreden Grand Prix's. Michael Schumacher en Lewis Hamilton wonnen beiden 5 keer op Monza.

 

 
Hamilton winnaar GP van Italie

2018: Hamilton klopt Ferrari

Lewis Hamilton heeft er alles voor moeten geven, maar won de GP van Italië, waardoor hij zijn voorsprong op Sebastian Vettel opnieuw vergroot. De Ferrari-rijder spinde in de eerste ronde nadat Hamilton hem inhaalde en werd uiteindelijk nog vierde. Räikkönen en Bottas mochten mee op het podium. Max Verstappen kwam als derde over de streep, maar ontving een tijdstraf waardoor hij als vijfde werd genoteerd. 

De GP van Italië begon onder bewolkte omstandigheden, maar de regen bleef uit. Tijdens de kwalificaties werd het een droomscenario voor de tifosi. Ferrari startte op de eerste rij, met Kimi Räikkönen op pole, gevolgd door beide Mercedessen. Stoffel Vandoorne reed op zaterdag de laatste tijd, maar begon aan de race als zeventiende door gridstraffen voor Ericsson, Ricciardo en Hülkenberg. In tegenstelling tot vorige week werd het een crashvrije start van de GP van Italië, maar in de tweede chicane was er vooraan een incident. Lewis Hamilton ging Sebastian Vettel voorbij, maar die laatste spinde. Vettel moest de race verder zetten als achttiende. Brendon Hartley stond dan weer aan de kant na contact gemaakt te hebben met Ericsson. Zo kwam de safety car de baan op.

Na de herstart zat Lewis Hamilton meteen goed en ging Kimi Räikkönen voorbij op het lange rechte stuk langs start en finish. Het volgende lange rechte stuk waren de rollen echter omgekeerd, waardoor Räikkönen opnieuw aan de leiding van de race reed. Vijf ronden ver in de race was het dus Räikkönen op kop, gevolgd door Hamilton, Verstappen en Bottas, die een mindere eerste ronde kende. Opmerkelijk was dat beide Williams-rijders in de top tien reden en dat Alonso de top tien afsloot. Vettel reed als zestiende en probeerde meteen plaatsen goed te maken.

In ronde tien zagen we opnieuw pijnlijk nieuws voor McLaren. Fernando Alonso moest zijn wagen parkeren, waardoor de Spanjaard opnieuw de race niet uitreed. In ronde 20 hadden koploper Räikkönen en Hamilton al zeven seconden voorsprong op het koppel Verstappen en Bottas. Daarna volgden Grosjean, Ocon en Vettel. Vandoorne reed op plaats zestien, tussen beide Saubers. Kimi Räikkönen maakte zijn pitstop in dezelfde ronde, terwijl Lewis Hamilton besloot om verder te rijden, aangezien het wat druppelde op het circuit. De derde opgave was een feit net voor de helft van de race. De nieuwe Renault-krachtbron van Daniel Ricciardo begaf het, met een rookpluim tot gevolg.

In ronde 28 was het dan toch tijd voor Hamilton om zijn pitstop af te werken. De Brit kwam terug de baan op met een achterstand van vijf seconden op Kimi Räikkönen. Omdat Mercedes hun andere rijder, Valtteri Bottas, ook liet wachten om zijn pitstop af te werken, zat Räikkönen vast achter zijn landgenoot. Zo kon Hamilton ook aansluiten, waardoor het verschil tussen de Ferrari en Mercedes opnieuw minder dan een seconde was. Met nog tien ronden te gaan zette Valtteri Bottas een inhaalpoging in op Max Verstappen, in de strijd om de derde plaats. Voor het ingaan van de eerste chicane zette Bottas zijn bolide naast die van Verstappen, maar de Nederlander raakte de Mercedes. De stewards besloten Verstappen een tijdsstraf te geven van vijf seconden, waardoor Bottas uiteindelijk toch virtueel derde reed.

In ronde 45 van de 53 gebeurde dan toch wat elke Ferrari-fan betreurde: Lewis Hamilton haalde Kimi Räikkönen in en was de leider van de race. Uiteindelijk won Lewis Hamilton, die nog wegreed van Räikkönen, die tweede werd. Valtteri Bottas mocht mee op het podium. Zo is de strijd om het kampioenschap opnieuw wat minder spannend. Hamilton loopt opnieuw uit op Vettel, die vierde werd.

01. Lewis Hamilton Mercedes
02. Kimi Räikkönen Ferrari
03. Valtteri Bottas Mercedes
04. Sebastian Vettel Ferrari
05. Max Verstappen Red Bull Racing
06. Romain Grosjean Haas F1 **
07. Esteban Ocon Racing Point Force India
08. Sergio Perez Racing Point Force India
09. Carlos Sainz Renault
10. Lance Stroll Williams
11. Sergey Sirotkin Williams
12. Charles Leclerc Sauber
13. Stoffel Vandoorne McLaren
14. Nico Hülkenberg Renault
15. Pierre Gasly Toro Rosso
16. Marcus Ericsson Sauber
17. Kevin Magnussen Haas F1
18. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
19. Fernando Alonso McLaren
20. Brendon Hartley Toro Rosso

** gediskwalificeerd

Met dank aan F1 Journaal.be