
Race Info:
05 Sept 2025
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije trainig
06 Sept 2025
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17.00 Kwalificatie
07 Sept 2025
15:00 Race

Race 2025: Formula 1 Pirelli Gran Premio D'Italia
Actieve jaren: 1950-2025
Aantal races: 75
Contract: t/m 2031
Laatste 5 winnaars:
2024: C. Leclerc - Ferrari
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: D. Ricciardo - McLaren
2020: P. Gasly - AlphaTauri


Inleiding
De Grand Prix van Italië is een wedstrijd uit het Formule 1 kampioenschap. Net zoals de Grand Prix van Groot-Brittannië wordt de Italiaanse Grand Prix elk jaar gereden zonder onderbreking sinds de start van het F1 kampioenschap in 1950. De race wordt telkens gehouden op de Autodromo Nazionale Monza met uitzondering van 1980 toen de GP gehouden werd op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Na dat jaar keerde de Italiaanse Grand Prix terug naar het circuit in Monza en werd er op het circuit in Imola tot 2006 een Grand Prix gehouden onder de naam Grand Prix van San Marino. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zijn met vijf zeges recordhouders aantal gewonnen Grands Prix. Max Verstappen wist deze Grand Prix 2 keer te winnen.

Vorig jaar
Charles Leclerc wist voor de tweede keer in zijn carrière de GP van Italië op zijn naam te schrijven. De Ferrari-coureur liet een éénstopper werken, waar de andere topteams dit niet voor elkaar kregen. Oscar Piastri eindigde als tweede, nadat hij Lando Norris bij de start verschalkte en vervolgens sneller was. Lando Norris finishte als derde. Sainz finishte als vierde in zijn laatste Italiaanse GP voor Ferrari, Hamilton werd vijfde. Verstappen moest in de slotfase waken voor Russell, die achter hem snellere rondetijden reed, maar kwam uiteindelijk een kleine twee seconden voor de Brit als zesde over de streep. Pérez eindigde als achtste. Kevin Magnussen en Alexander Albon gingen als negende en tiende onder de vlag door, maar wisselden nog van plek door een tijdstraf van tien seconden die de Deen kreeg voor een botsing met Pierre Gasly.

Komend weekend
Monza heeft een ontzettend lange historie in de autosport, er wordt al ruim een eeuw geracet op dit circuit. Evenals Silverstone en Spa-Francorchamps stond Monza dan ook in 1950 op de allereerste Formule 1 Grand Prix kalender. In Nederland kleurden de tribunes oranje, op Monza zullen de tribunes rood kleuren door de Tifosi. Want dat is de kleur van het thuisteam, het circuit ademt namelijk Ferrari. Over het prachtige circuit van Monza kan je een hoop moois vertellen, maar vooral de snelheid die hier wordt gehaald met een F1 auto trekt de aandacht. Op de lange stukken kunnen topsnelheden worden bereikt van 350 km p/u. Het is daarom dan ook niet vreemd dat de Grand Prix gemiddeld in 75 minuten wordt verreden, en daarmee dus qua tijd de kortste F1 race is op de kalender. Kimi Antonelli rijd komend weekend in de Mercedes een thuisrace, en laten we hopen dat het weekend beter voor hem verloopt dan in Zandvoort. Ik weet niet of Antonelli ooit gehoord heeft van Ludovico Scarfiotti. Deze Italiaanse autocoureur reed in een grijs verleden 10 Grand Prix races in zijn carrière, en behaalde hierin slechts één overwinning. Maar deze GP zege in 1966 was wel voor eigen publiek en dan ook nog in een Ferrari, waarmee hij nog altijd de laatste Italiaan is die zijn thuisrace heeft gewonnen. En dat zal wel even zo blijven, aangezien ik Antonelli nu niet direct dit jaar de Italiaanse Grand Prix zie winnen. En dat heeft voor een groot deel te maken met het oppermachtige McLaren. Het Britse team heeft een voorsprong van 324 punten op het team van Ferrari bij de constructeurs. Oscar Piastri won de GP van Nederland en dat betekende zijn zevende zege van het seizoen. Lando Norris viel, met nog minder dan tien ronden te gaan en vrijwel zeker van de tweede plek, uit met een olielek. Hierdoor gaat Piastri met een voorsprong van 34 punten op Norris aan de leiding in het WK bij de coureurs. Met nog negen GP weekenden te gaan is Piastri aardig op weg om Max Verstappen zijn wereldtitel over te nemen. Lewis Hamilton heeft een gridstraf van 5 plaatsen gekregen op Monza omdat hij in Nederland te hard heeft gereden onder een dubbele gele vlag situatie. De tifosi zullen daarom hun hoop op Leclerc vestigen voor een goed resultaat voor Ferrari. In 2024 trakteerde Leclerc de tifosi op een feest door de Grand Prix van Italië te winnen. Het is onrealistisch om te verwachten dat hij dit kunststukje kan herhalen. Max Verstappen kende een redelijk goede race in Nederland, en zal tevreden zijn met een podium in Italië. Verstappen gaf wel aan dat hij niet blij was met het feit dat zusterteam Racing Bulls dezelfde snelheid ontwikkelde afgelopen weekend als Red Bull. Racing Bulls coureur Isack Hadjar reed in Nederland verassend naar een derde plaats. Maar al met al is de verwachting dat we ook in Italië gaan kijken naar een oppermachtig McLaren, en dat wij fans en de overige F1 teams wel moeten accepteren dat McLaren hun zaken prima op orde hebben. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Italië toe.

Lewis Hamilton heeft de eerste vrije training als Ferrari-coureur in Monza als snelste afgesloten. De 40-jarige coureur bleef teamgenoot Charles Leclerc voor. Carlos Sainz maakte indruk met een derde plek, terwijl Max Verstappen vierde eindigde. De Nederlander stond lang bovenaan, maar zag enkele collega's in de slotfase langszij komen terwijl hij zich op een racesimulatie richtte. McLaren coureur Lando Norris sloot de sessie als zesde af, achter Kimi Antonelli. Yuki Tsunoda eindigde VT1 als veertiende. ....lees verder

Op Monza heeft Lando Norris de tweede vrije training naar zich toe weten te trekken. Met een 1:19.878 was de McLaren-coureur de snelste van deze sessie, gevolgd door Charles Leclerc en Carlos Sainz. Max Verstappen klokte de zesde tijd, maar zat binnen twee tienden van de snelste tijd. Overigens zat de gehele top zes echter wel binnen twee tienden van elkaar. Kimi Antonelli kwam in het grind terecht en kreeg zijn bolide met niet meer aan het rollen en veroorzaakte daarmee een rode vlag....lees verder

Lando Norris, Charles Leclerc en Oscar Piastri als top-drie in deze derde vrije training op Monza. Max Verstappen eindigt op de vierde plaats, voor Russell, Bortoleto, Hamilton, Hadjar, Antonelli en Albon. Even noteren hoe dicht alles bij elkaar zit: van Norris tot en met Hülkenberg op P11 zit er slechts een verschil van 0,406s. Het gehele veld van twintig auto's eindigt binnen een seconde van elkaar. De top-vijftien binnen acht tienden. De strijd om pole positie belooft op deze manier dus een bijzonder spannende te worden....lees verder

MAX VERSTAPPEN OP POLE
1. Max Verstappen
2. Lando Norris
3. Oscar Piastri
De pole position voor de Grand Prix van Italië is gepakt door Max Verstappen. Hij was sneller dan Lando Norris die de tweede tijd noteerde. De derde tijd in de kwalificatie werd neergezet door Oscar Piastri. Leclerc werd vierde en Hamilton vijfde, maar valt na zijn gridstraf terug tot achter Russell, Antonelli, Bortoleto, Alonso, en Tsunoda....lees verder

Verstappen laat de McLaren's achter zich
Op het circuit van Monza slaagde Max Verstappen er op een redelijk makkelijke manier in om de GP van Italië te winnen. Lando Norris en Oscar Piastri finishten als tweede en derde maar er zal vooral veel nagepraat worden over een problematische pitstop voor Norris en McLaren dat aan Piastri meedeelde dat hij Norris opnieuw moest laten voorbijgaan.
Perfecte weersomstandigheden in Monza voor de GP van Italië en de tribunes zaten afgeladen vol met Tifosi die hoopten dat Charles Leclerc en Lewis Hamilton alsnog een mirakel zouden kunnen verwezenlijken. errari is Italië en Italië is Ferrari maar van op P4 op de startgrid wachtte Charles Leclerc een moeilijke opdracht en voor Lewis Hamilton was die opdracht van op P10 nog een veel grotere uitdaging. Aan de steun van de Tifosi vanuit de tribunes zal het echter niet liggen maar met Max Verstappen op de polepositie en beide McLarens daar meteen achter leek het voor de overwinning vooral tussen die drie rijders te zullen gaan.
Maar eerst was er uiteraard nog de start en daarin kan er altijd veel gebeuren. Norris startte een fractie beter dan Max Verstappen, zat langs de binnenkant van de bocht en remde iets later zodat hij beter gepositioneerd was voor de voor de chicane. Max Verstappen weigerde echter om de leiding in de race af te staan en hij sneed de chicane af waardoor hij de leiding in de race wist te behouden. uiteraard deed Lando Norris zijn beklag daarover via de boordradio. De stewards stonden op het punt om het incident te gaan onderzoeken maar Verstappen kreeg van het team te horen dat hij zijn positie moest afstaan en dat deed Verstappen even later dan ook. Lando Norris kwam zo dus aan de leiding van de race.
Lang kon Lando Norris die leidersplaats echter niet vasthouden want in de vierde ronde ging Max Verstappen buitenom de chicane voorbij aan Lando Norris. Verstappen zo dus opnieuw aan de leiding van de race. Verstappen reed vervolgens redelijk vlot weg van Lando Norris, Verstappen reed de ene na de andere snelste ronde en wist zo snel een kloof van enkele seconden uit te bouwen op Lando Norris.
Daarachter waren Charles Leclerc en George Russel stevig aan het strijden voor de vierde plaats. Russell bleef lange tijd in de DRS van Charles Leclerc maar uiteindelijk slaagde Leclerc er dan toch in om meer dan een seconde voorsprong bij elkaar te rijden op Russell die zo vervolgens geleidelijk aan de aansluiting met Leclerc verloor.
Nog verder in het rijdersveld zagen we een intens gevecht tussen Esteban Ocon en Lance Stroll. De stewards oordeelden dat Stroll door Esteban Ocon naast de baan werd geduwd en de Fransman kreeg een tijdstraf van vijf seconden. Kimi Antonelli haalde even later Yuki Tsunoda in, dit tot dolle vreugde van het thuispubliek dat naast Ferrari uiteraard de Italiaan aanvuurde.
Iets voor halverwege de race zat Fernando Alonso zijn Italiaanse GP erop, de ophanging op zijn Aston Martin F1-bolide brak af toen hij te ver over de kerbstones reed. George Russell was de eerste van de wagens vooraan die een pitstop maakte maar zou die zogenaamde ‘undercut’ ook lonen? De overige wagens bleven iets langer op de baan alvorens een pitstop uit te voeren. In ronde 34 kwam ook Charles Leclerc binnen en hij kwam met enkele seconden voorsprong op Russell opnieuw de baan op. Charles Leclerc leek niet blij te zijn met zo’n ‘vroege’ pitstop, de Monegask liet dat merken over de boordradio.
Vooraan bleef Max Verstappen nog een tijdje doorgaan maar de banden op zijn wagen hadden echter duidelijk hun beste tijd gehad. In ronde 38 kwam Max Verstappen als leider in de race dan toch binnen voor zijn pitstop, de McLarens die bleven allebei nog heel wat ronde buiten op de baan. Een ronde later was het tijd voor Lewis Hamilton om een pitstop af te werken. De pitcrew van Ferrari werkte die pitstop vlekkeloos en bijzonder snel af.
Voor spektakel moesten we naar verderop het rijdersveld want daar kwam het tot een aanrijding tussen Carlos Sainz en Oliver Bearman. Beide rijders konden verder rijden en daarmee hadden ze allebei geluk en werd een safety car-fase vermeden. Vooral raceleider Max Verstappen zal daarvoor dankbaar geweest zijn want beide McLarens hadden nog geen pitstop gemaakt en zij zouden optimaal geprofiteerd hebben.
Bij de McLarens kreeg Lando Norris te horen dat Oscar Piastri als eerste van beide wagens een pitstop zou mogen maken. Zijn pitstop verliep probleemloos en bloedsnel. Dat kon niet gezegd worden van Lando Norris want zijn pitstop verliep dramatisch slecht, links vooraan was er een probleem met de band en Norris kwam achter Piastri opnieuw de baan op. Bij McLaren hebben ze steeds gezegd dat ze geen invloed willen hebben op de titelstrijd tussen hun beide rijders. Het team voegde de daad bij het woord en gaf Oscar Piastri de opdracht om Lando Norris opnieuw te laten passeren.
Max Verstappen kreeg als raceleider te horen dat ze bij McLaren de posities opnieuw gewisseld hadden. Verstappen moest er eens goed om lachen en dacht er het zijne van. Zijn engineer liet verstaan dat het zijn zaken niet zijn en dat McLaren dat deed om beide rijders hun kansen op de wereldtitel ‘eerlijk te houden’. Uiteindelijk reed Max Verstappen erg vlot richting de overwinning, voor Lando Norris en Oscar Piastri. Charles Leclerc finishte in zijn Ferrari net naast het podium terwijl Lewis Hamilton na een sterke race als zesde finishte, achter George Russell.
Bij McLaren zal er ongetwijfeld een stevige debriefing volgen, niet alleen over het gebrek aan performance in vergelijking met Max Verstappen en Red Bull, maar vooral ook over de positiewissel die plaatsvond na de problematische pitstop van Lando Norris. Binnen twee weken is er de GP van Azerbeidzjan.