Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Hongarije 2019

 
GP van Hongarije

2019 FORMULA 1 MAGYAR NAGYDÍJ

2 aug 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
3 aug 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
4 aug 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Hongarije
Actieve jaren: 1986-2018
Aantal races: 33

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamiton - Mercedes
2017: S. Vettel - Ferrari
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: S. Vettel - Ferrari
2014: D. Ricciardo - Red Bull Racing

 

 
Voorbeschouwing GP van Hongarije 2019

Race 12: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Hongarije wordt gehouden op de Hungaroring in Mogyoród nabij Boedapest. De wedstrijd werd voor het eerst gehouden in 1986 en gewonnen door Williams-rijder Nelson Piquet. Recordhouder is Lewis Hamilton met zes overwinningen. Het circuit wordt bijna niet gebruikt waardoor de baan vol stof ligt op vrijdag. Tegen zaterdagmiddag is dit probleem volledig van de baan. Tijdens de race wordt inhalen nog wel bemoeilijkt doordat er naast de ideale lijn nog stof ligt. Door het bochtige karakter van het circuit, stelt men de wagens af op maximale downforce.

 

 
Hamilton winnaar GP van Hongarije

2018: Hamilton dominant in Hongarije

Lewis Hamilton heeft op de Hungaroring de GP van Hongarije gewonnen. Hamilton finishte voor Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen. Ricciardo en Bottas vervolledigden de top vijf. Max Verstappen moest met motorproblemen al in ronde 6 zijn auto aan de kant zetten.

Lewis Hamilton vertrok van op de polepositie en behield comfortabel zijn leidersplaats voor teamgenoot Valtteri Bottas. Sebastian Vettel ging in de tweede bocht met een mooi manoeuvre teamgenoot Kimi Raikkonen voorbij en schoof zo op naar de derde plaats. Verder waren er enkele lichtere aanrijdingen verderop in het rijdersveld, waarvan Charles Leclerc het grootste slachtoffer was, de Monegask moest opgeven. 

In ronde 6 sloeg het noodlot toe bij Max Verstappen. De Nederlander kreeg af te rekenen met een motorprobleem, waarna hij een scheldtirade startte over de boordradio.

Zo’n twaalf ronden ver in de race had Hamilton vijf seconden voorsprong op teamgenoot Bottas, die op twee seconden gevolgd werd door Vettel in de Ferrari. De twee Mercedes-rijders stonden op de zachtere en snellere ultrasoft terwijl Sebastian Vettel op de tragere maar duurzamere soft-band stond. De pitstops zouden dan ook erg belangrijk worden. Kimi Raikkonen was in ronde 15 de eerste van de toppers om zijn pitstop uit te voeren. De Fin viel terug naar de zesde plaats, een poging van Ferrari om Mercedes tot een pitstop te dwingen? En dat was inderdaad zo want Valtteri Bottas volgde een ronde later. Raikkonen had bovendien een probleem met zijn drinkfles, waardoor hij niet kon drinken.

Vettel werd daardoor niet meer opgehouden door Bottas en reeds op zo’n acht seconden van Hamilton dezelfde rondetijden als de Brit, dit terwijl Hamilton op de snellere ultrasoft-band reed. In ronde 25 kwam Lewis Hamilton binnen voor zijn pitstop, de Brit schakelde over naar de soft en kwam voor Bottas als tweede terug op de baan. Vettel probeerde op zijn setje soft-banden door te gaan zodat hij eventueel kon overschakelen naar de ultrasoft om zo de finish te halen. Ondertussen kwam Kimi Raikkonen langzaam aansluiten bij Bottas. 

Vettel bleef erg lang doorgaan op de soft-band en kreeg iets voorbij halverwege de race af te rekenen met verkeer. Daardoor verloor de Duitser enkele seconden op Hamilton. Cruciaal was echter Vettel zijn voorsprong op Bottas, aangezien hij na zijn pitstop uiteraard liefst voor de Fin opnieuw op de baan zou komen. In ronde 39 kwam Raikkonen binnen voor een tweede pitstop, de Fin viel daardoor terug naar de vijfde plaats, achter Daniel Ricciardo. Een ronde later volgde Sebastian Vettel. Zijn pitstop verliep niet geheel vlot en de Duitser kwam achter Bottas opnieuw de baan op. Vettel zette meteen Bottas onder druk. 

Daniel Ricciardo werkte even later in ronde 45 zijn eerste en enige pitstop af, waardoor de Australiër terugviel van de vierde naar de vijfde plaats. Vettel kon op zijn ultrasoftbanden Bottas moeilijk volgen, de Duitser kreeg af te rekenen met banden die aan het ‘grainen’ waren. Drama voor Stoffel Vandoorne in ronde 51. De Belg zag een puntenfinish verloren gaan door technische problemen met zijn McLaren MCL33.

In de ronden daarna presteerden de banden van Vettel overduidelijk opnieuw een stuk beter. Vettel zette dan ook Bottas opnieuw onder druk al geraakte hij er rondenlang niet voorbij. Met nog tien ronden te gaan kwam Kimi Raikkonen zelfs achter Bottas en Vettel aansluiten.

Met nog zo’n zestal ronden te gaan was het ‘full atack’ bij Vettel en Ferrari. Vettel zat een stuk dichter achter Bottas en ging voorbij aan de Fin, Bottas probeerde in de tweede bocht echter te counteren en er was contact. Bottas reed tegen Vettel. Het scheelde geen haar of er was een serieuze crash geweest. Ook Raikkonen volgde in het spoor van Vettel en passeerde Bottas.

Bottas kwam even later ook onder druk van Daniel Ricciardo te staan. De Australiër was duidelijk sneller en probeerde Bottas in te halen in de eerste bocht. Opnieuw was er echter contact en Bottas reed tegen Ricciardo. De wagen van Ricciardo liep aanzienlijke schade op. Even later slaagde Ricciardo er alsnog in om Bottas te passeren. Lewis Hamilton reed probreemloos richting de overwinning, voor Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen. Ricciardo en Bottas vervolledigden de top vijf.

Door zijn overwinning vergroot Lewis Hamilton zijn voorsprong in de wk-tussenstand tot 24 punten. De Formule 1 gaat nu een zomerpauze van vier weken in. De GP van België is de eerste race na de zomerpauze, een hoogtepunt voor heel wat Belgische en Nederlandse F1-fans.

01. Lewis Hamilton Mercedes 1h38.70
02. Sebastian Vettel Ferrari + 17.123
03. Kimi Räikkönen Ferrari + 20.101
04. Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 46.419
05. Valtteri Bottas Mercedes + 50.000
06. Pierre Gasly Toro Rosso + 73.273
07. Kevin Magnussen Haas F1 69
08. Fernando Alonso McLaren 69
09. Carlos Sainz jr Renault 69
10.Romain Grosjean Haas F1 69
11. Brendon Hartley Toro Rosso 69
12. Nico Hülkenberg Renault 69
13. Esteban Ocon Force India 69
14. Sergio Perez Force India 69
15. Marcus Ericsson Sauber 68
16. Sergey Sirotkin Williams 68
17. Lance Stroll Williams 68
Opgaves:
18. Stoffel Vandoorne McLaren 49
19. Max Verstappen Red Bull Racing 5
20. Charles Leclerc Sauber 0

Met dank aan F1 journaal.be